فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک
پیاپی 65 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهره غفوری فرد، محمدمهدی خبیری، بهنام پورنجف زاده اردکانی صفحات 1-27
    زمینه و هدف

    امروزه تصادفات یکی از عوامل مهم ایجاد خسارات مالی و جانی محسوب می شوند. ازاین رو مطالعه در خصوص عوامل موثر بر ایمنی راه ها و کاهش تصادفات بسیار حایز اهمیت است. علایم افقی ازجمله خط کشی، نقش حیاتی در سیستم حمل ونقل دارد؛ بنابراین ارزیابی واکنش رانندگان به علایم افقی ضروری به نظر می رسد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر علایم افقی بر نظم و ایمنی ترافیک و رفتار رانندگان است.

    روش

    به منظور بررسی تاثیر علایم افقی بر نظم و ایمنی ترافیک، داده های ترافیکی شامل سرعت و درصد وسایل نقلیه ای که بین خطوط حرکت می کنند، به کمک فیلم تهیه شده توسط دوربین های نظارتی مرکز کنترل ترافیک گرداوری شد و سپس توسط نرم افزار SPSS و Design Expert به منظور ترسیم درخت تصمیم و نمودارهای سه بعدی، موردبررسی قرار گرفت. لازم به ذکر است که خیابان هایی که در آن برداشت ها انجام شد، چهار خیابان دهم فروردین، امام خمینی، بلوار دانشجو و خیابان قیام در شهر یزد بود.

    یافته ها

     نتایج نشان می دهد که سرعت وسایل نقلیه، تعداد خودروهایی که در بین خطوط حرکت می کنند و میزان انحراف وسایل نقلیه از مرکز خط عبور بعد از ایجاد خط کشی نسبت به قبل ایجاد آن به ترتیب به طور متوسط حدود 4 درصد کاهش، 11 درصد افزایش و 88 درصد کاهش یافته است؛ درواقع ایجاد خط کشی مناسب راننده را به کاهش سرعت و حفظ خط تشویق می کند.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج می توان گفت که رفتار رانندگان تحت تاثیر خط کشی معابر است و با ایجاد یک خط کشی مناسب می توان آرام سازی، نظم ترافیکی و ایمنی را در معابر شهری بهبود بخشید.

    کلیدواژگان: ایمنی، درخت تصمیم، خط کشی، علائم افقی روسازی سطح پاسخ، پلیس راهور
  • محمد حجاری طاهری، حمید پناهی، اسفندیار تباشیر صفحات 29-61
    زمینه و هدف

    از نظر شهرسازی شبکه های ارتباطی مهم ترین و حساس ترین فضاهای عمومی یک شهر را تشکیل می دهد، ‏زیرا علاوه بر اینکه درصد زیادی از اراضی شهر ها به این فضاها اختصاص یافته است، مهمترین عنصر شکل دهنده شهر و محل ‏اتصال و ارتباط فضاها و کاربری های شهری به یکدیگر به شمار می آید. با توجه به وضعیت ترافیک سنگین شهر کاشان در ‏هسته مرکزی شهر و به وجود آوردن انواع مشکلات اجتماعی- فرهنگی- اقتصادی و زیست محیطی این پژوهش با هدف بررسی ‏نقش شبکه معابر در ترافیک شهر کاشان صورت گرفته است. ‏

    روش

    این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی – تحلیلی (توصیف از نوع توصیف ‏مکانی) است. ‏جامعه آماری در این تحقیق تمامی شبکه معابر شهر کاشان و عناصر مرتبط و کاربری های پیرامون ‏آن می باشد. ‏در این پژوهش ‏برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای شامل کتب ، اسناد یا مقالات استفاده ‏شده است. همچنین نقشه های موجود جهت ‏تهیه نقشه رقومی شهر کاشان به کارگیری شده و این ‏مپ ها از طریق مشاهدات میدانی به روز گردیده است. اطلاعات مربوط به ‏شبکه‎ ‎‏ معابر از طرح ‏تفصیلی شهر و میزان شلوغی معابر را از گوگل مپ به دست می‎ ‎آید.‏ ‏

    کلیدواژگان: شبکه معیار، ترافیک، تحلیل فضائی
  • شهریار خالدی، حسن بهتوئی، مهشید التماسی، قاسم کیخسروی صفحات 63-94
    زمینه و هدف

    هدف این مقاله مدلسازی علل ایجابی علل تامه تصادفات جاده ای با استفاده از تحلیل داده های گزارشات پلیس راهور است.

    روش شناسی

    برای نیل به هدف تحقیق ابتدا از مطالعه متون و تحلیل داده های گزارشات پلیس راهور در محدوده 1399-1390 ، تصادفاتی که در یکی از شرایط نامساعد اقلیمی یعنی، بارندگی، یخبندان، برف و کولاک و مه رخ داده اند، استفاده شده است؛ مصاحبه هایی نیز با افسران کارشناس تصادفات جاده ای در محور تهران-قزوین (جاده قدیم) (7نفر) و البته تعدادی از رانندگان (که در این مسیر دچار تصادف جاده ای شده اند)(10 نفر) انجام شده است؛

    یافته ها

    یافته های نشان دادند که مهمترین علل تامه تصادفات جاده ای در محور مورد مطالعه عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمینه بوده اند و همچنین 52% تصادفات در شرایط بارانی، 45% در شرایط مه آلودگی، حدود 3% در شرایط یخبندان و کمتر از 1% در برف و کولاک بوده است. سپس دلایل ایجابی وقوع علل تامه تصادفات از نظر کارشناسان و رانندگان بدست آمده است.

    نتیجه گیری

    در نهایت دو مدل ذهنی از ارتباط علل تصادفات جاده ای در شرایط نامساعد جوی ارایه شده است و یک مدل پیوندی از نحوه و میزان ارتباط عوامل با یکدیگر ارایه شده است.

    کلیدواژگان: تصادفات جاده ای، شرایط جوی، علل تامه تصادفات، علل زمینه ای تصادفات، مخاطرات محیطی
  • محمدصادق شاه قلی، رحیم سرور، بهمن کارگر صفحات 95-134

    تصادفات ترافیکی ازعوامل مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده وپیامدهای سنگین اجتماعی ،فرهنگی واقتصادی آن جوامع بشری رابشدت موردتهدید قرارداده است.درحالی که آمارها در بسیاری ازکشورهای توسعه یافته روند تثبیت شده یانزولی نرخ مرگ ومیردرترافیک رانشان می دهند،تعدادصدمات ترافیکی دردهه های اخیردر کشورهای در حال توسعه همچنان روبه افزایش است.اگرچه درسال های اخیر برخی ازاقدامات ایمنی راه توسط برخی ازادارات وارگان ها انجام شده،اما آمارها نشان می دهد که صدمات رانندگی هنوزیک تهدید جدی برای سلامت افراد در ایران است.بنابراین اقدامات جدی تروتلاش های مشترک میان سازمان هابرای تقویت ایمنی درراه ها ضروری است.ازاینرو،درک بهتر روابط بین تصادفات وسایل نقلیه بامحیط جغرافیایی گام مهمی درپیش بینی تصادفات وارایه راهکارهای مفیداست که میتواند با اتخاذسیاست های پیشگیرانه وقوع یاشدت تصادفات راکاهش دهد.این تحقیق ازنوع کاربردی وبارویکردتوصیفی وتحلیلی می باشد.همچنین جهت مدلسازی روابط فضایی تصادفات عابرپیاده،از تحلیل رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR) درمحیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده گردید که یکی ازجدیدترین روش های مدلسازی فرآیندهای ناهمگن فضایی است.دراین روش ضمن دخالت متغیرهای مستقل بارش،دماو باد در مدل، به نوعی به واکاوی فضایی تصادفات نیزپرداخته شده است. نتایج گویای این واقعیت است که88درصد متغیروابسته (تصادفات عابر پیاده) بوسیله پارامتر بارش،78 درصدبوسیله متغیردما و 84درصدبوسیله متغیر سرعت بادتبیین می گردد.همچنین در1183تصادف ثبت شده از سال 1395تا1399 ازمجموع 2518 مورد،نقش عوامل اقلیمی (باد، بارش، دما) بسیار بارزاست که تصادفات مذکور بیشتر درمرکز منطقه 5 شهرتهران متمرکز گردیده ومنطبق می باشند. براین اساس،مناطق میدان دوم شهران،بلوار شاهین شمالی به سمت بزرگراه آبشناسان،محله فردوس (تقاطع خیابان سلیمی جهرمی و بلوار فردوس) ،خیابان سازمان برنامه (تقاطع بزرگراه های علامه جعفری وباکری)،بلوارجنت آبادجنوبی (خیابان35 متری لاله شرقی وبلوار شاهین جنوبی وحوالی میدان چهارباغ) بیشترین ضریب تعیین و همبستگی تصادفات بامولفه اقلیمی رادارند که دراین خصوص تحلیل ها حاکی ازاین واقعیت است که در بارش های بیشتر،دمای بالاتر و سرعت بادبیشتر،تصادفات دراین مناطق از شدت بیشتری برخورداراست. این نتایج همگی به جزمتغیردما که پیش بینی می شدکاهش آن باعث افزایش تعدادتصادفات شود، مویدفرضیه آغازین پژوهش هستند.

    کلیدواژگان: تحلیل فضایی، تصادفات عابر پیاده، مدل GWR، منطقه 5 تهران، اقلیم
  • محمدمهدی مهتدی، مجتبی رنجبر صفحات 135-172

    مسیریابی تور یکی از مسایل پرکاربرد در دنیای عملی است. زمانی که تقاضای سفر به یک منطقه خاص در یک بازه زمانی کوتاه، حجم بالایی به خود اختصاص دهد این مساله اهمیت بیشتری نیز می یابد سفرهای گردشگری جنگ که در ایران عمدتا به صورت یکپارچه و تحت عنوان اردوهای راهیان نور برگزار می گردد و در طول سال چند میلیون نفر را را برای بازدید از آثار دوران سال دفاع مقدس به مناطق عملیاتی جذب می کند از جمله چنین سفرهایی است. زمان اوج این سفرها از ابتدای اسفند تا انتهای تعطیلات نوروز می باشد و سهم قابل توجهی از حجم سفرها در این مدت اتفاق می افتد. حجم بالای این سفرها به بروز ترافیک جمعیتی در یادمان ها و عدم توزیع مناسب مسافران در بین مناطق هدف بازدید منجر می شود. به منظور حل این مساله، پژوهش حاضر مدلی به منظور برنامه ریزی سفر این کاروان ها ارایه داده است. در این پژوهش پس از بیان مسیله به بررسی مفروضات مهم که در واقعیت وجود دارد پرداخته شده است. سپس با توجه به این مفروضات یک مدل برنامه ریزی ریاضی تک هدفه ارایه شد. تابع هدف مدل، حداکثر کردن کمترین میزان مطلوبیت هر کاروان بوده است یک مسیله در ابعاد کوچک با استفاده از نرم افزار گمز حل شد. یک الگوریتم فراابتکاری برای حل مساله در ابعاد بزرگ پیشنهاد شد. با اجرای این الگوریتم در ابعاد کوچک مشاهده شد که الگوریتم پیشنهادی دارای مقدار تابع هدف مطلوب و زمان حل قابل قبولی است. سپس این الگوریتم در ابعاد واقعی نیز بکار گرفته شد و نتایج مناسبی را ارایه داد.

    کلیدواژگان: مدیریت ترافیک، برنامه ریزی سفر، الگوریتم فراابتکاری ژنتیک، مسئله فروشنده دوره گرد، گردشگری جنگ
  • غلامرضا رضایی، محمدرضا حسن زاده صفحات 173-195
    زمینه و هدف

    تصادفات جاده ای خسارت های زیادی را در کشور ایجاد می نماید که جبران پیامدهای آنها گاها غیر ممکن می باشد از این رو شناسایی متغییر های تاثیر گذار در وقوع تصادفات و برنامه ریزی برای مرتفع نمودن آنها بر حسب اولویت ها اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین تحقیق باهدف شناسایی و رتبه بندی عوامل جاده و محیط در بروز تصادفات جاده ای صورت پذیرفت.

    روش

    پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی - تحلیلی و ازنظر روش، کمی است. جامعه آماری تحقیق شامل 50 نفر از کارشناسان ، خبرگان و اساتید عمران پروژه های راه سازی شهرخرم آباد هستند که در این زمینه دارای اطلاعات و مهارت کافی هستند، ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته و برای اطمینان از روایی آن از نظرات اساتید و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و تحلیل و رتبه بندی متغییرها با روش بهترین - بدترین صورت پذیرفت.

    یافته ها

    بر اساس یافته ها شش شاخص تاثیرگذار بر بروز تصادفات جاده ای در 2 بعد شناسایی و استخراج شد. و به ترتیب کیفیت راه در رتبه اول، وجود گردنه و پیچ رتبه دوم، عرض کم جاده رتبه سوم، بارش برف و باران رتبه چهارم، طوفان و وجود گردو غبار رتبه پنجم و دما و یخبندان رتبه ششم قرار گرفتند.

    نتیجه گیری

    در صورتی که به ترتیب اولویت برنامه ریزی مناسب و هدفمند برای رفع نواقص متغییر های شناسایی شده صورت گیرد شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده ای در مسیر خرم آباد- بروجرد خواهیم بود.

    کلیدواژگان: جاده، محیط، تصادفات، رتبه بندی
|
  • Zohrah Ghaforifard, MohammadMehdi Khabiri, Behnam Pournajafzadeh Ardekani Pages 1-27
    Background and Purpose

    Horizontal signs, including markings, play a vital role in the transportation system; therefore, it seems necessary to study the reaction of drivers to horizontal signs. The purpose of this study is to investigate the reaction of drivers to road markings and their grouping.

    Method

    In order to group the drivers' reactions to the horizontal signs, traffic data including the speed and percentage of vehicles moving between the lanes were collected from the video recording by the surveillance cameras of the Traffic Control Center and then analyzed by SPSS software and decision tree. It should be noted that the streets in which the withdrawals were carried out were four streets: the 10th of Farvardin, Imam Khomeini, Daneshjoo Boulevard, and Qiyam Street in Yazd.

    Findings

    The results show that the speed of vehicles, the number of vehicles moving between the lanes, and the rate of deviation of vehicles from the center of the lane after creating the lanes than before creating them, has decreased on average by about 4%, increased by 11% and decreased by 81%, respectively; in fact, creating the right lane encourages the driver to slow down and maintain the lane.

    Conclusion

    According to the results, it can be said that drivers' behavior is affected by the marking of roads, and by creating a proper marking, calming, traffic order and safety in urban thoroughfares can be improved.

    Keywords: Safety, decision tree, line marking.horizontal marks on the pavement, response surface, traffic police
  • mohammad hajjari taheri, hamid panahi, esfandiar tabashir Pages 29-61
  • Shahriar Khaledi, Hassan Behtooiye, Mashid Eltemasi, Ghsem Keykhosravi Pages 63-94
    Theme & Purpose

    The purpose of this article is to model the positive causes of all causes of road accidents using data analysis of traffic police reports.

    Methodology

    In order to achieve the purpose of the research, were used: first the study of texts and data analysis of Rahvar police reports in the range of 1390-1399 and about accidents that occurred in one of the unfavorable climatic conditions, namely, rain, frost, snow and blizzard and fog, then, Interviews were also conducted with traffic accident officers on the Tehran-Qazvin axis (old road) (7 people) and, of course, a number of drivers (who had a road accident on this route) (10 people).

    Finding

    The findings showed that the most important causes of road accidents in the study axis were lack of attention to the front and violation of safe speed and also 52% of accidents in rainy conditions, 45% in foggy conditions, about 3% It has been in icy conditions and less than 1% in snow and blizzards. Then, the positive reasons for the occurrence of all causes of accidents are considered by experts and drivers.

    Conclusion

    Finally, two mental models of the relationship between the causes of road accidents in adverse weather conditions are presented and a link model of how and how much the factors are related to each other is presented.

    Keywords: Road accidents, weather conditions, complete causes of accidents, underlying causes of accidents, environmental hazards
  • MohammadSadegh Shahgholi, Rahim Sarvar, Bahman Karegar Pages 95-134

    Traffic accidents are leading causes of death and caused financial and body injuries to humans and have severely threatened those societies' social, cultural, and economic consequences. In this study, Geographically Weighted Regression (GWR) has been used in GIS software environment to model the spatial relationships of pedestrian accidents. The independent variables of precipitation, temperature, and wind participated in the model and analyzed spatial accident. The results show that 88% of the dependent variable (pedestrian accidents) is explained by rainfall, 78% by temperature, and 84% by wind speed. Also, in 1183 recorded accidents out of 2518 from 2016 to 2020, the role of climatic components (rainfall, temperature, and wind speed) is very clear that the accidents are mostly concentrated in the center of 5 District. In the second square of Shahran, North Shahin Blvd towards Abshenasan Hwy, Ferdows District (Salimi Jahromi St and Ferdows Blvd Intersections), Sazman Barnameh St (Allameh Jafary Hwy and Bakri Hwy Intersection), South Jannat Abad (35 meters of Eastern Laleh St, South Shahin Blvd, and around Chahar Bagh Sq), there is the highest coefficient of determination and correlation between accidents and climatic components. In this regard, the analysis indicates that in more rainfall, higher temperatures and higher wind speed, accidents in these areas are more severe.

    Keywords: Spatial Analysis, Pedestrian Accidents, GWR Model, 5 District of Tehran, and Climate
  • MohammadMahdi mohtadi, Mohtaba Ranjbar Pages 135-172

    Vehicle routing is one of the most common problems in the practical world. When the demand of travel to a particular area increase over a short period of time This Problem becomes even more important. Integrated war tourism program in Iran (Rahian-e Noor) is a case of these problems which two millions of passenger attend in from 20th February to 2nd April. This value of passenger lead to challenge in Symbols in zone such as High traffic and improper distribution of them in zone. This research develop a linear model for solving this challenge. After Statement of the problem reviewed main assumptions and then a mathematical model is developed. This model has been solved by gams software in small scale and a metaheuristic algorithm suggested for large scale. Comparison between exact and approximate algorithm shows that metaheuristic generate a good answer in Acceptable time. Then problem solved in Real conditions by this algorithm.

    Keywords: Travel arrangement, travelling salesman problem, Genetics metaheuristic algorithm, War tourism, Rahian-e Noor
  • Gholamreza Rezaei, mohammadreza Hassanzadeh Pages 173-195
    Background and Aim

    Road accidents cause many damages in the country every year, which is sometimes impossible to compensate for their consequences, so identifying the variables affecting accidents and planning to solve them in terms of priorities is inevitable, so this study was conducted to identify and rank road and environment factors in road accidents.

    Method

    This research is applied in terms of purpose and in terms of nature, descriptive-analytical and quantitative in terms of methodology. The statistical population of the study consisted of 50 experts, experts and civil professors of road construction projects in Khorramabad city who have sufficient information and skills in this field, data collection tools, a researcher-made questionnaire and to ensure its validity from the viewpoints of professors and for reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used and analysis and ranking of variables were done by BWD method.

    Results

    According to the findings, six indicators affecting the incidence of road accidents were identified and extracted in two dimensions. And the quality of the road ranked first, the existence of the valley and the screw ranked second, temperature and frost ranked third, the low width of the road ranked fourth, the storm and the presence of dust ranked fifth and snow and rain ranked sixth.

    Conclusion

    If appropriate and targeted planning priority is done in order to resolve the identified defects, we will see a reduction in road accidents and fatalities along khorramabad-Boroujerd route.

    Keywords: Roads, environments, accidents, rankings