فهرست مطالب

پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی - سال یکم شماره 4 (پاییز 1400)

نشریه پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی
سال یکم شماره 4 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود افشارمنش*، محمود نوذری صفحات 7-30
    هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل و فرصت های موجود در رابطه خانه و مدرسه جهت تقویت تربیت دینی دانش آموزان ابتدایی، از طریق مصاحبه با کارشناسان تربیت دینی (حوزه های علوم تربیتی، روان شناسی، علوم اسلامی و مدیران و معلمان موفق) می باشد. پرسش تحقیق عبارت است از: عوامل و فرصت های موجود در رابطه خانه و مدرسه، که می تواند موجب تقویت تربیت دینی دانش آموزان دوره ابتدایی شود، از دیدگاه کارشناسان تربیت دینی کدام است؟ مطالعه حاضر پژوهشی کیفی بوده و از مصاحبه نیمه باز و روش نمونه گیری هدفمند برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. تعداد مصاحبه شوندگان 25 نفر بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای جهت دار بهره گرفته شده است. پس از ارزیابی مصاحبه ها و استخراج مقوله ها، با انجام مقایسه مستمر بین داده ها، مقولاتی که با یکدیگر هم پوشانی داشته اند، یکی شده و ذیل یک عنوان کلی تر ارایه شده اند. عمده ترین عوامل و فرصت های شناسایی شده در این مطالعه، فعالیت ها، برنامه ها و اقداماتی است که مربوط به پنج حوزه ذیل می باشد: ارتباط کادر مدرسه با والدین، اعتمادسازی بین خانه و مدرسه، تقسیم وظایف بین مدرسه و خانواده، فوق برنامه و اوقات فراغت، توانمندسازی کادر مدرسه، خانواده ها و انجمن اولیاء و مربیان.
    کلیدواژگان: تربیت دینی، خانواده، مدرسه، دانش آموزان، مقطع ابتدایی، رفتارهای تربیتی، مشاوره دینی
  • عباس رهبری*، ایوب طهمزی صفحات 31-53
    هدف پژوهش حاضر بررسی برخورد امام علی(ع) و حکومت آل بویه (شاخه بغداد) با مسیحیان است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد با اینکه مدت حکومت امام علی(ع) بسیار کم و کوتاه بود، اما حاصل و دستاوردهای فراوانی داشته و برگرفته از قرآن و سیره پیامبر اسلام(ص) بوده است. آل بویه با پیروی از شیوه حکومتی امام علی(ع) تلاش نمودند جوانب احتیاط را در برخورد با مسیحیان رعایت کنند و با آن ها براساس آموزه های اسلامی چون برابری و برادری برخورد نمایند. هرچند این اقدام آنان مانند حکومت امام علی(ع) کامل نبود، اما می توان نتیجه گرفت که اقدامات امام علی(ع) به عنوان یک الگوی مناسب برای مسلمانان در این زمان می تواند مورد استناد باشد. در دوره حکومت علوی و بویه ای، رفتار مناسبی با توده مردم و مسیحیان صورت می گرفت. مسیحیان در رفاه نسبی بودند. وضع مسیحیان در جامعه بویه ای شیعی مذهب، به مراتب، بهتر از وضع آن ها در سایر جاها بود. حاکمان بویه ای نهایت دقت، سعی و کوشش را می نمودند تا اقلیت های دینی و مخصوصا مسیحیان در قلمرو آنان در رفاه باشند. اتخاذ چنین سیاستی باعث شد در دستگاه بویه ای، شاهد حضور، همکاری و اشتغال مسیحیان باشیم که به طبع آن رنسانس اسلامی پدید آمد. سیره بیشتر کارگزاران و حاکمان بویه ای در تعامل با مسیحیان، به سیره علوی نزدیک بوده است.
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، آل بویه، مسیحیان، اقلیت های دینی، شیعه
  • حدیثه جعفری نودهکی*، احمد امدادی صفحات 53-72
    هدف پژوهش حاضر تحلیل آموزشی معیارهای فقه شیعه در خصوص ماهیت مهریه و اوصاف آن در کتاب های درسی دوره متوسطه است. در این راستا و با روش پژوهش توصیفی- تحلیلی مسیله آموزش ازدواج در کتب درسی، مفهوم شناسی و ماهیت مهریه، نظریه «عوض بودن مهریه در عقد نکاح»، نظریه «تضمین بودن مهریه برای بقای نکاح»، نظریه «شرط ضمن عقد بودن مهریه»، نظریه «غرامت بودن مهریه در عقد نکاح»، نظریه مختار: مهریه، عطیه الهی و الزامی و مالیت داشتن مهریه مورد بحث قرار گرفته است. نتایج نشان داد که برخلاف نظرات مخالف، مهریه، عطیه بلاعوض بوده که مرد با حکم خداوند متعال، ملزم به پرداخت آن به زن می شود و از اوصاف مختلفی مانند مالیت، قابلیت تملک، منفعت عقلایی مشروع، قابلیت تسلیم، معلوم، موجود و معین بودن برخوردار است.
    کلیدواژگان: نکاح، زوجه، زوج، مهریه، حقوق زنان، عقد، ازدواج
  • حمید نساج، پرویز جمشیدی مهر* صفحات 73-92

    هدف پژوهش حاضر بررسی نیت و مقصود اصلی نگارش متون دینی در دوره صفویه است که می تواند به عنوان روشی آموزشی برای فهم دیگر متون دینی در دوره های تاریخی مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا، از روش هرمنوتیک قصدگرای اسکینر به منظور بازشناسی ابعاد متون دینی دوره صفویه استفاده شده است. در این پژوهش زمینه ایدیولوژیک نگارش متون دینی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین فرایند تغییر هنجار مرسوم، با استفاده از این متون که در امتداد تغییر مذکور به رشته تحریر درآمده اند، نیز تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از روش هرمنوتیک می توان برای فهم دلیل نگارش متون دینی در عصر صفویه پی برد. نگارش متون مذکور در راستای تغییر هنجار مرسوم زمانه بوده و این امر هماهنگ با فرایند تدوین، تثبیت و توسعه هنجار جدید شکل گرفته و در پاره ای موارد مورد حمایت ساخت قدرت نیز بوده است. نگارش متون دینی از سویی با هدف تضعیف هنجارهای قبلی زمانه مانند تصوف، مذاهب دیگر مانند مسیحیت، سلطنت مطلقه برگرفته از ایدیولوژی های باستانی به رشته تحریر درمی آمدند. از سوی دیگر، ضمن برشمردن نقاط منفی هنجارهای نامبرده، در مسیر تقویت و برجسته سازی نقاط مثبت هنجار جدید نشر می یافتند.

    کلیدواژگان: هرمنوتیک، صفویه، متون دینی، اسکینر
  • محمدرضا عبدالله نسب* صفحات 93-112

    هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی و اصول تربیت سیاسی در اندیشه آیت الله شهید بهشتی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که گرچه در راهبرد تربیتی آیت الله بهشتی، تربیت انسان و جامعه، مقوله ای صعب محسوب می شود، با این حال انسان همواره نیازمند تربیت و اکتساب مولفه های تربیت سیاسی در مواجهه مطلوب با نظام سیاسی حاکم می باشد. در این منظر، جایگاه اولی و اصیل از آن الگوهای بسترساز است، نه قالب ساز. به عبارت دیگر، شهید بهشتی معتقد است تربیت انسان توام با فرایند آموزش تدریجی، نضج و تعالی می یابد و ادراکات قالبی از تربیت، ناتوان از پرورش متربیان اسلامی است. پذیرش چنین الگویی از تربیت سیاسی، مبتنی بر مبانی و اصول خاصی می باشد که می توان به انگاره های آن در نظریات اجتماعی- سیاسی شهید بهشتی دست یافت. در سازه تربیت سیاسی شهید بهشتی، انسان، موجودی محق و مکلف، به شمار رفته که غایت وی، وصول به حیات ایمانی در دنیا و سعادت اخروی می باشد. در این رویکرد، تربیت سیاسی اسلامی برخلاف الگوهای غربی، با نظر به ابعاد درونی و بیرونی انسان، سه حوزه بینش، نگرش و مهارت های سیاسی شهروندان جامعه اسلامی را تحت الشعاع قرار می دهد.

    کلیدواژگان: سید محمدحسین بهشتی، تربیت سیاسی، اخلاق، عقلانیت، آگاهی، توحید، تزکیه، آزادی، عدالت
  • سید جلال نورافشان* صفحات 113-130
    هدف پژوهش حاضر، روش شناسی بیان تاریخ پیامبران و حاکمان در قرآن است. خداوند از روش های محتوایی و شکلی فراوانی برای بیان اهداف و اغراض خود در قرآن استفاده کرده که در تحقیق پیش رو روش های محتوایی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، با نگاه به روش های مفهومی خود قرآن، نه روش های اخذ شده از دانش های دیگر و با روش توصیفی- تحلیلی آیات قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که روش های محتوایی به کار رفته در قرآن برای بیان سرگذشت پیشینیان به ویژه پیامبران و حاکمان، با دیگر علوم به خصوص تاریخ بسیار متفاوت است. ریشه های این تفاوت و تضاد در روش ها را می توان در تضاد در اهداف و اغراض قرآن با کتاب های دیگر دنبال کرد. دو هدف قرآن از نقل تاریخ عبرت گیری و هدایت است اما در مقابل، هدف عمده تاریخ نگاران، سرگرمی و رضایت حاکمان بوده است. در این رهگذر خداوند در قرآن به تناسب اهداف خود حداقل سه روش محوریت بخشی به پیامبران و گزینش قطعات مهم سرگذشت حجت های الهی در بیان تاریخ، بیان مواجهه پیامبران با مخاطبان و پرداختن به خدمات پیامبران و نپرداختن به اقدامات حاکمان، را به عنوان اصلی ترین روش های مفهومی قرآن در بیان تاریخ پیامبران و حاکمان به کار برده است.
    کلیدواژگان: تاریخ، قرآن، پیامبران، روش مفهومی، حاکمان
|
  • Mahmoud Afsharmanesh *, Mahmoud Nozari Pages 7-30
    The purpose of the present study is to identify the existing factors and opportunities in terms of home and school to reinforce religious education of elementary students, by having interviews with the experts of religious education (in fields of educational sciences, psychology, and Islamic sciences among successful principals and teachers). The main research question is what are the existing factors and opportunities in terms of home and school that can reinforce religious education of elementary students from the perspective of religious education experts? The current study is qualitative research and uses semi-open interviews and a purposive sampling method to collect data. There were about 25 interviewees and directed content analysis was used for data assessment. After evaluating the interviews and extracting the categories, and also continual comparison between data, some categories that had overlap were merged and presented under a more general title.The most major factors and opportunities identified in this study involve activities, programs, and measures related to the following 5 categories: Communication between school staff and parents, building trust between home and school, dividing responsibilities between school and family, extracurricular and free time activities, empowerment of the school staff, families, and the association of parents and teachers.
    Keywords: Religious Education, Family, school, elementary students, Educational Behaviors, Religious Counseling
  • Abbas Rahbari *, Ayub Tahmazi Pages 31-53
    The purpose of the present research is to study the approach of Imam ‘Ali (AS) and Āl-e Bouyeh government (Baghdad Branch) to the Christians. The method of study is descriptive-analytical and the results showed that although the duration of Imam ‘Ali’s government was so short, it had abundant achievements and outcomings and it was derived from the Qur’an and Sirah of the Holy Prophet of Islam (PBUH). Following the governmental style of Imam ‘Ali (AS), Āl-e Bouyeh attempted to observe cautious aspects in their encounter with the Christians and treated them according to the Islamic instructions such as equality and brotherhood. Although their measures were not as complete as the ones in Imam ‘Ali (AS)’s government, yet it can be concluded that the measures of Imam ‘Ali (AS) have been referenced as a suitable role model for the Muslims in that period. During the governments of ‘Alavi and Āl-e Bouyeh, common people and the Christians were treated appropriately and they had relative welfare. The Christians’ condition in the Shi’ite Bouyeh society was by far better than their condition in other places. Bouyeh governors were observing the utmost accuracy and attempt so that religious minorities especially the Christians in their territory had welfare. Adoption of this policy caused the presence, cooperation, and employment of some Christians in the Bouyeh government and it led to Islamic Renaissance. The approach of many Bouyeh officials and governors to the Christians was similar to the method of the ‘Allavis.
    Keywords: Imam ‘Ali (AS), Christians, Religious Minorities, Shi’ite
  • Hadiseh Jafari Nodehaki *, Ahmad Emdadi Pages 53-72
    The purpose of the present study is educational analysis of the Shi'ite jurisprudential criteria in terms of the essence of dowry and its features in the curriculum books of high schools. In this regard and using a descriptive-analytical method, the issue of teaching marriage in the curriculum books, teaching the concept and essence of dowry, and some theories like "dowry being an exchange in the marriage contract", "dowry being a guarantee for the sustenance of marriage", "dowry as a contract condition", "dowry being a compensation in the marriage contract", and the theory of Moktār: dowry, the divine and obligatory gift having financial value were discussed. The results showed that contrary to the disagreed ideas, dowry is a gratuitous gift that is required to be paid by the man to the woman upon the command of God and it has various features such as financial value, legitimate rational benefit, and the potential of being owned, submitted, obvious, present, and determined.
    Keywords: Nekāh (Marriage), Wife, Husband, Women's Rights, 'Aghd (Contract), Marriage
  • Hamid Nassaj, Parviz Jamshidimehr * Pages 73-92

    The purpose of the present study is to survey the main intention and objective of writing religious texts during the Safavid dynasty that can be applied as an educational method to understand other religious texts in historical eras. In this regard, Skinner’s intentionalist Hermeneutics was used to recognize different aspects of religious texts in the Safavid dynasty. In this research, the ideological background for writing religious texts was investigated, and furthermore, the process of changing the conventional norms was analyzed using those texts written along with the abovementioned change. The results of the study show that hermeneutics can be used to understand the intention behind writing religious texts in the Safavid dynasty. Writing the above texts was in line with changing conventional norms at that time and it was consistent with the process of compiling, stabilizing, and developing new norms, and in some cases, it has also been supported by power structure. On the one hand, religious texts were written with the intention of weakening previous norms like Sufism, other religions such as Christianity, and absolute monarchy derived from ancient ideologies. On the other hand, in addition to mentioning the negative points of the previous norms, they were being expanded in line with fostering and highlighting the positive points of the new norms.

    Keywords: Hermeneutics, Safavid, Religious Scriptures, Skinner
  • Mohammadreza Abdolahnasab * Pages 93-112

    The purpose of the present study is to review foundations and principles of political education in the ideology of Āyatollāh Shahid Beheshti. The method of study is descriptive analysis and the results showed that although in the educational strategy of Āyatollāh Shahid Beheshti, education of human society is considered an arduous category, people are always in need of education to acquire the components of political education and deal with their ruling political system appropriately. In this regard, the outstanding and genuine position belongs to fundamental models, not the formal ones. In other words, Shahid Beheshti believes that human education gets elaboration and improvement by the gradual process of education so the formal perceptions of education are unable to train Islamic pupils. Accepting such a model of political education relies on special foundations and principles that their patterns can be achieved in social-political theories of Shahid Beheshti. In the structure of political education proposed by him, a human is a being who has right and duty and his ultimate goal is to achieve faithful life in this world and prosperity in the other world. In this approach, regarding the inward and outward aspects of a human, Islamic political education, contrary to the western models, affects 3 fields of insight, attitude, and political skills of the citizens in Islamic society.

    Keywords: Seyyed Mohammad Hossayn Beheshti, Political education, Morality, Rationality, Awareness, Towhid (Monotheism), Purification, Freedom, Justice
  • Jalal Noorafhan * Pages 113-130
    The purpose of the present study is methodology of narrating the history of prophets and monarchs in the Qur'an. God has applied many conceptual and formal methods to state His aims and intentions in the Qur'an. The present research has focused on the conceptual methods and in this regard, by considering them in the Qur'an, 9 methods derived from other branches of knowledge were reviewed using descriptive analysis of the verses of the Noble Qur'an. The results of the study indicate that the conceptual methods applied in the Qur'an for the narration of the history of the ancestors, especially prophets and monarchs, is different from other branches of science, especially history. The origin of this difference in methods can be traced back to the contradictions between the aims and intentions of the Qur'an and other books. Two main objectives of the Qur'an from the narration of history is for the sake of edification and guidance whereas the major purpose of other historians is the entertainment and satisfaction of monarchs. In this regard, God in line with His aims in the Qur'an, has applied at least 3 basic methods including centralization of prophets and choosing some significant sections of their divine evidences in narrating history, stating prophets' approach to the audience, and dealing with prophets' services not the measures of monarchs.
    Keywords: History, Qur'an, prophets, conceptual method, Monarchs