فهرست مطالب

پژوهش های انسان شناسی ایران - سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 22، پاییز و زمستان 1400)

نشریه پژوهش های انسان شناسی ایران
سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 22، پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • عبدالله بیچرانلو*، زهره بوالی صفحات 9-31

    با مطالعه عبارات استعاری در یک زبان در خصوص زن و زن بودگی می توان به شناخت نظام ادراکی حاکم بر ذهن گویشوران آن زبان در این خصوص دست یافت. با تشدید روندهایی همچون شبکه ای شدن و گسترش روزافزون بهره گیری از رسانه های اجتماعی، فعالان زن نیز از این رسانه ها در جهت اهداف خود بهره می گیرند. هدف این مقاله، تحلیل استعاری مفهوم سازی فعالان زن ایرانی از «زن بودگی» در اینستاگرام و چگونگی ادراک تجربه زن بودگی توسط ایشان از طریق شناخت استعاره های محوری است که معانی آن را با یکدیگر مرتبط می سازد. برای دستیابی به هدف مذکور، با بهره گیری از رویکردهای زبان شناسی شناختی، به پرسش های ذیل پاسخ داده شده است؛ 1، مقوله مفهومی زن و تجربه زن بودگی چگونه توسط فعالان زن ایرانی در اینستاگرام معناسازی شده است و برساخت معنایی این فعالان زن از مفهوم زن چیست؟ فعالان زن چگونه درباره مفهوم زن می اندیشند و بر مبنای آن به کنش می پردازند؟ چه معنایی از زن بودگی را با مخاطبان خود در اینستاگرام به اشتراک می گذارند؟ با تحلیل مضامین و محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط 40 فعال زن در اینستاگرام، 160 استعاره مفهومی استخراج شد. این استعاره های مفهومی حول سه محور عمده شکل گرفته است: بازنمایی وضعیت کنونی زنان در جامعه ایرانی و گفتمان مسلط مردسالاری، نفی سنت های مردسالارانه در جامعه ایرانی و مفهوم سازی سلبی از زن بودگی و نیز معنادهی به تجربه زن بودگی به صورت عمومی.

    کلیدواژگان: استعاره مفهومی، اینستاگرام، زن، فعالان زن، کنشگری
  • حمید عبداللهیان*، سید محمد طباطبایی صفحات 33-67
    این مقاله، بخشی از مطالعه ای است که برای شناخت ابعاد مردمشناختی، جامعه شناختی و مطالعات فرهنگی و رسانه ای راهپیمایی اربعین انجام شده است. استقبال و مشارکت افراد در راهپیمایی اربعین به عنوان یک میدان و فضای فرهنگی سبب شد تا یک کار مردمنگارانه در ضمن مشارکت یکی از محققان در راهپیمایی اربعین در سال های 1394 و 1395 به مدت 21 روز در جمع شرکت کنندگان انجام شود و مسافت تقریبی 240 کیلومتر را به صورت پیاده طی کرده و در طول مسیر به ثبت داده ها بپردازد. ما به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که چرا این فضاهای فرهنگی با استقبال فراگیر و فراملی و بدون مرز روبرو بوده است. ویکتور ترنر با ارایه نظریه های نمادها و قدرت مناسک در تغییر موقعیت های اجتماعی و تحلیل عمیق و روان شناختی اش تجارب خویش از زندگی و مناسک و آیینها را بیان می کند. بر اساس نظریه های ترنر توضیح خواهیم داد که افراد شرکت کننده در راهپیمایی اربعین از زندگی روزمره جدا شده و رها از چارچوب های اجتماعی حالت آستانه ای را تجربه می کنند. حالتی از رهاشدگی از نمادهای زندگی دوره نوسازی، اتحاد و با هم بودن که افراد در آن شرایطی کاملا یکسان دارند و از محدودیت های اجتماعی و شرایط یکنواخت زندگی روزمره رها می شوند که در شرایط عادی اجتماعی قابل تجربه نیست. حوزه تحقیقاتی مقاله به مناسک، مطالعات آیینی و مردم نگاری مربوط می باشد که ربط آن به روابط قدرت و مقاومت را مطالعه می کند و دستآورد آن می تواند مورد بهره مندی مطالعات فرهنگی ایرانی، قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آیین، راهپیمایی اربعین، زندگی روزمره، مقاومت، موقعیت آستانه ای
  • رضا اسکندری، ابوعلی ودادهیر*، حسن حضرتی صفحات 69-98

    این مقاله تاملی است بر آیین ضیافت گاو با توسل به رهیافت های انسان شناسی علم و ذیل مفهوم مدرنیزاسیون آمرانه. ضیافت گاو مناسکی دانشگاهی است که تا پیش از همه گیری کووید-19 و بروز مسایل و ملاحظات امنیتی و سیاسی و بهداشتی، هر ساله در ماه مه در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آنکارا ترکیه برگزار می شد. در این مقاله کوشیده ایم تا بر اساس داده های گردآوری شده درباره این مناسک، و مصاحبه با مطلعین کلیدی، و البته رجوع به منابع تاریخی و پژوهشی در زمان لزوم، نقش و کارکرد چنین مراسمی را در استقرار و ثبات یک نظام معرفتی جدید به صورت نظری صورت بندی کنیم. به این منظور و با ترکیب مولفه هایی از نظریات حوزه انسان شناسی علم، ضیافت گاو را در مقام یک آیین جبرانی در مواجهه با بحران معرفت شناختی اواخر عصر عثمانی و اوایل عصر جمهوری ترکیه تبیین کرده ایم. نهایتا، با استفاده از این دستگاه نظری و ترکیب آن با دیدگاه پروژه محور برونو لاتور، مفهوم «پنجره های ترجمانی» را به عنوان شکل خاصی از کنش جبرانی نهادهای معرفتی مدرن در بستر مدرنیزاسیون آمرانه پیشنهاد کرده ایم. «پنجره های ترجمانی» فی الواقع فرصت-موقعیت هایی هستند که نهادهای معرفتی نوظهور، به میانجی این پنجره ها، قادر به جانمایی خود در بطن جامعه محلی و ایجاد شکلی از همزیستی رشدیابنده با نهادهای مستقر و از پیش موجود خواهند بود.

    کلیدواژگان: انسان شناسی علم، پنجره های ترجمانی، دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آنکارا، ضیافت گاو، مناسک دانشگاهی
  • زهره انواری* صفحات 99-121

    طبق تحقیقات انجام شده پیشین، غذا خوردن و نوشیدن در ظروف یک بار مصرف پلاستیکی می تواند خطرات و ضایعاتی برای بدن انسان ایجاد کند. همچنین رها کردن این ظروف در طبیعت به دلیل طولانی بودن دوره بازگشت آن به چرخه طبیعت مشکلات زیست محیطی ایجاد خواهد کرد. در این تحقیق برآنیم که با بررسی نگرش مردم نسبت به مصرف این ظروف به این موضوع بپردازیم که طی چه فرایندی فرهنگ نحوه غذا خوردن و آشامیدن تغییر کرده است؟ از این رو با صد نفر از شهروندان تهرانی طبقه متوسط اقتصادی، مصاحبه عمیق انجام دادیم. یافته های این تحقیق نشان داد علیرغم آگاهی این شهروندان از این مسایل باز این ظروف به دلیل راحتی در مصرف و حمل، ارزان بودن، دسترسی آسان، تغییر سبک زندگی، مصرف گرایی و تنوع در رنگ و شکل این ظروف برای استفاده در مهمانی ها و همچنین تصور بهداشتی تر بودن آن نسبت به سایر ظروف نزد مردم مورد استفاده فراوان قرار می گیرد و به نوعی سبک غذاخوردن آنان را تحت شعاع خود قرار داده است. از منظری گیدنزی می توان کل پدیده یک بار مصرف را نظامی انتزاعی دانست که به از جاکندگی کنش (از جمله کنش های مرتبط با خوردن و آشامیدن) از زمان- مکان محلی و بازاستقرار آن در سطحی دیگر می شود. اعتماد به این نظام انتزاعی ایجاد شده در حدی است که مضرات مصرف این ظروف و آسیبی که به بدن و طبیعت وارد می کنند مد نظر قرار گرفته نمی شوند.

    کلیدواژگان: ازجاکندگی، آسیب های زیست محیطی، سلامتی، ظروف یک بار مصرف پلاستیکی، نظام انتزاعی
  • فاطمه تسلیم جهرمی* صفحات 123-148
    در ایران درخت کنار، بیشتر در مناطق جنوب می روید و ریشه هایی سخت و زمین گیر و تنه ای استوار دارد. برگ آن ارزش اقتصادی دارد و میوه آن نیز خوراکی است. در فارس، کنار را درختی مقدس می دانند و معمولا این درخت را در جوار امامزادگان، آتشکده ها، قبرستان ها و سایر اماکن مذهبی و دینی می توان مشاهده کرد. حضور درازدامن این درخت در اساطیر و ادیان، نقوش مختلفی را به آن در فرهنگ عامه داده و منجر به برخی باورها چون: تقدس، جاودانگی، تناوری، بقا و دیرسالی، ریشه داری، باروری و زایش و نماد بلندی مرتبه شده که به ادبیات عامیانه نیز راه یافته است. در رسوم عامه نیز درخت و اجزای آن در مراسم تولد، سوگواری و اعیاد مذهبی مثل آیین شب برات، حضوری گسترده دارند. در فرهنگ عامه از درختان کنار به عنوان تعیین مرز و نشانگر نیز استفاده می شد و واژه کنار در پهلوی به معنای مرز بوده و مرزبان، کنارنگ خوانده می شده است. در فرهنگ شفاهی شهرستان جهرم، درختان کنار کهنسال دارای نامند که علاوه بر جنبه تعیین مرز می توان با باور به انسان پنداری و تقدس این درخت مرتبط دانست. این مقاله با بررسی میدانی و کتابخانه ای به روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی جایگاه و اهمیت این درخت در فرهنگ، باورها و ادبیات عامیانه مردم فارس با تکیه بر مردم جهرم پرداخته و ضمن بیان نمونه های مختلف، آن ها را تحلیل و تشریح کرده است.
    کلیدواژگان: اشعار محلی، باورهای عامیانه، جهرم، درخت کنار، سدر، فارس
  • الهه کشیری*، ناصر برک پور صفحات 149-187
    کولی ها یا جوکی ها علی رغم گذشت سالیان متمادی، به دلیل برخی ویژگی های اجتماعی-فرهنگی، همواره از سوی جامعه میزبان طرد شده و با یک هویت ویژه در تصور جامعه میزبان شکل گرفته اند، به طوری که در شهرهای مختلف از جمله در شهر ساری، تجربه جابه جایی اجباری و ترک محل سکونت خود را داشته اند. ازهمین رو، در این پژوهش از روش مردم نگاری و تحلیل محتوای کیفی به منظور فهم بسترها، شرایط و تجارب کولی های ساکن در شهرک نوبنیاد در ارتباط با پدیده طرد در سطح شهر و محله استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد طرد کولی های ساکن در شهرک نوبنیاد ناشی از دو عامل اصلی فرهنگ متمایز و استمرار محرومیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و قانونی است که علی رغم آنکه هریک از این موارد منجر به تشدید دیگری می گردد، اما تاثیرگذاری توامان این دو عامل برای همه کولی ها صدق نمی کند. درواقع تنوع وضع درآمدی و دسترسی به منابع قدرت در میان اجتماع مورد مطالعه، باعث می گردد برخی افراد محرومیت در ابعاد اقتصادی و سیاسی و قانونی را تجربه نکنند. بدین ترتیب تفاوت در ارزش ها و نگرش های فرهنگی و گاه محرومیت در ابعاد اقتصادی، سیاسی و قانونی، از طریق ایجاد تفاوت میان کولی ها و سایرین منجر به ایجاد ترس می گردد که دیگری سازی و تعمیم تصورات ذهنی منفی را به جریان می اندازد. بدین ترتیب به منظور غلبه بر این احساس ترس از دیگری، فرآیندهایی چون عدم پذیرش دیگری (به صورت دوسویه)، تقویت سرمایه اجتماعی درون گروهی، کاهش مواجهه و روابط برون گروهی موثر و افتراق فضایی آغاز می گردند که در کنار وجود تبعیض ها و محرومیت ها، منجر به طرد کولی ها در ابعاد و عرصه های مختلف زندگی روزمره می گردد.
    کلیدواژگان: تفاوت قومی و فرهنگی، جداشدگی، ساری، طرد، کولی ها
  • محمدرضا حافظ نیا، وحید صادقی، سید محمدحسین حسینی* صفحات 189-225

    شهرستان ممسنی، زیستگاه انسان ممسنی است. این انسان از بدو مهاجرت به قلمرو جغرافیایی شولستان و تغییر نام قلمرو اخیر به ممسنی به کنش گری در بستر ساختار ایلی عشیره ای پرداخته است. از این حیث، انسان ممسنی و فضای زیست ایشان به طور متقابل به یکدیگر قوام بخشیده اند. هرگونه شناخت علمی از انسان، نیازمند استفاده از چارچوب پارادایمی معینی است. تحلیل و پردازش انسان ممسنی سوای از این امر نیست و نیازمند پارادایم خاصی است. از این رو هدف از پژوهش حاضر پردازش و درک پارادایمی انسان ساکن در فضای جغرافیایی ممسنی است. بنیان پژوهش کنونی بر این سوال استوار است که پردازش و درک پاردایمی از انسان ممسنی چگونه بوده و چه نتایجی به همراه دارد؟ برای این منظور نویسندگان ضمن بررسی و تجزیه و تحلیل این انسان از منظرهای گوناگون تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی، اقتصادی، سیاسی و ژیوپلیتیک با اتکا بر پارادایم های اثباتی، تفسیری، انتقادی و پست مدرن به تبیین پارادایمی از این انسان پرداخته است. پژوهش حاضر از ماهیتی بنیادی برخوردار است و داده کاوی به صورت توصیفی تحلیلی و گردآوری اطلاعات مبتنی بر داده های کتابخانه ای و یافته های میدانی (مصاحبه و مشاهده) است. نتایج تحقیق نشان داد چنین پارادایم های شناختی در پردازش انسان ممسنی و نیل ایشان به کیش شخصیت تاثیرگذار هستند.

    کلیدواژگان: اثباتی، انتقادی، انسان ممسنی، پارادیم های شناختی، پست مدرن، تفسیری، کیش شخصیت
  • حسنا ورمقانی* صفحات 227-252

    زورخانه جزیی از مردمی ترین اندام واره های شهر به مثابه مکانی فراورزشی، میراث معنوی فرهنگ و معماری ایرانی و آموزه های تربیتی آن متضمن منشی پسندیده در روابط فردی و اجتماعی است. ازاین رو تناسب کارکرد و ساختار کالبدی در معماری زورخانه، موضوع پژوهش حاضر است که با هدف بازپژوهی در آداب اجتماعی و ارتقای تجربه تعاملات اجتماعی در نمونه های معاصر به ارزیابی مولفه های شکل دهنده آداب و کارکردها و نیز رویکردهای کالبدی موثر بر انجام پذیری این آداب در نمونه های مطالعاتی می پردازد. سوال تحقیق آن است که عناصر سازمان کالبدی فضایی زورخانه چه نقشی در انگیزه و شیوه اجرای آداب اجتماعی آن دارد؟ کدام ویژگی ها و رویکردهای کالبدی فضایی در تسهیل شکل دهی به آداب اجتماعی زورخانه اثرگذارند؟ روش تحقیق شامل ترکیبی از رویکرد کیفی به صورت تحلیل و تفسیر اطلاعات کتابخانه ای پیرامون نظریه محیط و تعامل اجتماعی و نیز رویکرد کمی/کیفی و نرم افزاری برمبنای نمونه موردی است که به صورت مشاهده و تحلیل با شبیه ساز رایانه ای دپت مپ و ای گراف جهت بررسی چیدمان فضایی زورخانه های تاریخی ایران انجام گرفته است. نمونه ها شامل 8 زورخانه شاخص از 3 دوره تاریخی صفوی، قاجار و پهلوی در شهرهای تهران، یزد، اصفهان، قزوین، آران و بیدگل و خرم آباد است. عوامل موثر بر شیوه اجرای آداب اجتماعی در زورخانه های تاریخی ازطریق بررسی تطبیقی نمونه ها به روش استدلال منطقی و قیاسی ارزیابی و استنتاج شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که موقعیت و ارتباط عناصر در سازمان کالبدی فضایی زورخانه نقش موثری در تسهیل اجرای آداب اجتماعی آن دارد؛ به طوری که جایابی سردم در مسیر زنجیروار فضاهای ورودی، موقعیت گود در عمیق ترین لایه های پیکربندی و چیدمان غرفه های پیرامونی گود و رابطه بصری/ فیزیکی عناصر با یکدیگر بر شیوه شکل دهی به آداب اجتماعی زورخانه اثرگذار است.

    کلیدواژگان: آداب اجتماعی، تعامل اجتماعی، زورخانه، ساختار کالبدی، نحو فضا
  • ایوب امیدی*، حسن ذوالفقاری صفحات 253-281
    خالکوبی یکی از آیین های فرهنگی کهنی است که ریشه در مذهب و آیین قربانی دارد؛ اما رفته رفته از جنبه آیینی-جادویی آن کاسته شده و جنبه های زیبایی و بصری آن باقی مانده است. فروبردن سوزن در پوست و ریختن مقداری از خون و نقش اسماء و علایم مقدس بر پوست، نوعی تحمل رنج برای حصول مقصود است و گونه ای از قربانی های معنوی است. این پژوهش که از نوع مطالعات کیفی است، می کوشد با رویکرد پدیدارشناسی با مقایسه خالکوبی های سنتی و امروزی، گوشه هایی از فرهنگ و باورهای مردم ایوان را که در نقوش خالکوبی انعکاس یافته است، بررسی کند. روش نمونه-گیری، گلوله برفی است که با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، نقوش کهن و نوین مربوط به خالکوبی را میان دویست-وبیست نفر از افراد کهنسال و جوان شهرستان ایوان و شش روستای آن، بررسی کرده است. نتایج پژوهش که طی پنج ماه انجام گرفت، نشان می دهد: در خالکوبی های سنتی، اغلب جنبه درمانی، دفع چشم زخم، یادآوری خاطرات عاشقانه، یادبود مرگ عزیزان، شجاعت و اتحاد با توتم مورد توجه بود؛ اما در خالکوبی های امروزی(تاتو) جنبه های اعتراضی، هنری و جلب توجه دیگران اهمیت دارد. در خالکوبی های سنتی، تصاویر حیواناتی چون گوزن، شیر، مار، عقاب؛ اسامی ایمه، معشوق و مادر اهمیت داشت؛ ولی در خالکوبی های امروزی، تصاویر عقاب، خفاش، خرس، قهرمانان ورزش های رزمی، گل(چندبعدی) و نوشته هایی با مضامین سرخوردگی رایج است. دیگر اینکه رویکرد قابل توجهی که در خالکوبی های امروزی دیده می شود، توجه به علایم مربوط به مسیحیت و شیطان پرستی است که اغلب به صورت نقش های صلیب، گل و داس یا شبهی است که داسی بلند در دست دارد.
    کلیدواژگان: خالکوبی سنتی، خالکوبی امروزی، شهرستان ایوان، فرهنگ عامه، مقایسه
  • منوچهر علی نژاد* صفحات 283-303
    امروزه برای عرضه و معرفی کالاها و خدمات و مقایسه آنها با محصولات سایر مشابه در بازار، از واژه خاصی استفاده می شود که آن را «برند» می نامند. برند برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار می رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. یکی از این برندها که نمادی از تجسم فرهنگ، هنر و صنعت بافندگی است؛ پارچه بافی ترمه در ایران است. پژوهش حاضر به دنبال واکاوی بسترهای اجتماعی و اقتصادی برندشدگی ترمه در شهر یزد بوده است. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که ترمه بافی در یزد برای رسیدن به برندسازی چه مراحلی را طی کرده است و عوامل اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی این برندشدگی کدامند. روش تحقیق حاضر کیفی بوده و از تیوری زمینه ای بهره برده شد. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه بوده و نمونه آماری تحقیق 11 نفر از صاحبنظران و صاحبان برندهای معروف ترمه به شیوه نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی در شهر یزد انتخاب شده است. مقولات استخراج شده در یک مدل پارادایمی شامل پنج بعد شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، راهبرد کنش و پیامدها است. نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد که شرایط علی تاثیرگذار در برندشدگی ترمه شامل اراده بازفرآوری و تغییر در ترمه و تلاش برای تبدیل آن از یک کالای دست باف و هنری و بعد به یک کالای مدرن و ماشینی با هدف تولید انبوه بوده، شرایط زمینه ای شامل شرایط جغرافیایی یزد، روحیه سخت کوشی یزدی ها و نقش مواصلاتی و شرایط مداخله ای نظیر نقش تجار و رقابت فروشندگان با یکدیگر، راهبردهای تنوع در کالاهای ترمه، تنوع در طرح و رنگ ترمه و پیامدهایی چون برندشدگی، خاص بودگی و منحصربه فرد بودن باعث موفقیت و برندشدگی ترمه شده است.
    کلیدواژگان: برند، برند شدگی، پیامدها، ترمه، فرایندها، عوامل، یزد
  • سمیه نوری نژاد* صفحات 305-326

    حاکمان صفوی از هدایا به عنوان یک راهبرد سیاسی استفاده می کردند و این هدایا حاوی پیام هایی از قدرت هنری و فرهنگی آنان بود. منسوجات از جمله هدایایی هستند که در دربار صفوی به وفور به کار رفته است و به عنوان ابزاری برای به نمایش گذاشتن قدرت حکومت و درباریان استفاده می شد. این پژوهش از منظر ماهیت و روش، تاریخی است که با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای به بررسی منسوجاتی پرداخته که به عنوان هدیه به دربار عثمانی ارسال شده است و به این سوالات پاسخ می دهد که: چه منسوجاتی به عنوان هدیه در نظر گرفته می شدند و چه ویژگی هایی داشتند؟ و ارسال هدایای فاخر و با ارزش، چه نقشی در ارتباطات سیاسی حکومت صفویه با دربار عثمانی داشت؟ این پژوهش سعی می کند تا ضمن بهره گیری از نوشته های تاریخی مربوط به دوره صفوی و عثمانی، از گزارشات سیاحان و پژوهشگرانی استفاده کند که با منسوجات فاخر آن دوره آشنا بودند. منابع تحقیقاتی شامل هدایایی است که از دربار صفوی به دربار عثمانی ارسال شده اند و ویژگی منسوجات شاخص صفوی را پوشش می دهند. جامعه آماری شامل 5 عدد از منسوجاتی است که به عنوان هدایا از دولت صفوی در موزه توپکاپی در استانبول وجود دارند. نتایج نشان می دهد که طرح‎ها و نقوش پارچه های صفوی، غالبا معنای دوگانه‎ای داشته اند و به شکلی سخاوتمندانه به دربار عثمانی اهدا می شد، در حالی که حامل انگیزه ها و پیام های مختلف انسان شناختی و سیاسی مهمی بوده اند.

    کلیدواژگان: صفوی، عثمانی، مارسل ماوس، منسوجات، هدایا
  • محمد حسن پور* صفحات 327-334
    عکاسی از زمان پیدایش اش در اواسط قرن نوزدهم، بسیار مورد توجه شاخه های نوین دانش قرار گرفت و بازویی توانمند شد در توسعه و پیشبرد اهداف گوناگون علمی. انسان شناسان و قوم نگاران از عکس ها برای کشف، ضبط و مطالعه ی جوامع گوناگون بهره بردند و عملا عکاسی جزیی تفکیک ناپذیر در مسیر مطالعات و پژوهش ها شد و بسیار بعدتر در حدود دهه سوم قرن بیستم، انواع شاخه های عکاسی اجتماعی (همچون عکاسی مستند اجتماعی) از دل این عکس های مساحی، زمین نگاری، قوم شناختی و انسان شناسانه به وجود آمد. سوال اما این جاست که انسان شناسی، تا چه میزان بر ویژگی های ذاتی رسانه ی عکاسی (ضبط و ثبت عینی ومستقیم) پایبند ماند؟ پاسخ به این پرسش از آن رو پر اهمیت به نظر می رسد که به برخی از نتایج استفاده ی هدفمند از چنین عکس هایی در حوزه های شرق شناسی و استعماری جوامع غربی نظری افکنیم. بدین منظور و برای رسیدن به پاسخ دقیق تر، در تحقیق حاضر به روش تحلیل تاریخی، به تعریف و مطالعه ی انواع عکس های انسان شناسانه، انسان گرایانه و قوم نگارانه خواهیم پرداخت و به شکلی انتقادی آن را در بستر مطالعات اجتماعی تاریخی تحلیل می کنیم. به این نتیجه می رسیم که برداشت های مختلف از عکس ها عموما و بیشتر حاصل منافع مشخص و معلومی است که انسان شناسان غربی در پی آن بوده اند؛ درحالی که در عکس های قوم نگارانه که مستلزم تعامل و روابط با افراد بر اساس اعتماد متقابل و تجربه ی احساسی و عقلانی محیط است، آشنایی با هویت فرهنگی، تعاملات عمیق انسانی و حضور و تشخیص حواس در ثبت عکس، به لحاظ ثبت استنادی انسانی، فرهنگی و تاریخی، ویژگی های نمایه ای عکاسی را عمیق تر و دقیق تر عرضه می کنند.
    کلیدواژگان: انسان شناسی، عکاسی انسان شناسانه، عکاسی انسان گرا، عکاسی قوم نگاری، عکاسی مستند اجتماعی
|
  • Abdollah Bicharanlou *, Zohre Bavali Pages 9-31

    By studying the conceptual statements in a language on the feminine & femininity, one can find out the cognition system of a language speakers on the feminine. By expansion of using social media including social networks, women activists use these media in line with their goals too. This paper aims to study the way of feminine conceptualization by activist women on Farsi Instagram and their understanding of femininity experience & basic metaphors which interconnect the meanings of femininity. To realize the paper aim cognitive linguistics approaches applied to answer these questions: 1. what metaphors are constructed by activist women speaking Persian on the feminine & femininity on Instagram social network? 2. What meanings are constructed by activist women speaking Persian on the feminine & femininity on Instagram? 3. How activist women speaking Persian think about the feminine & femininity on Persian Instagram? The qualitative analysis method has been applied to gather the research data and MIP (metaphor identification procedure) has been used to analyze the data. By analyzing the shared posts on Instagram by 40 selected activist women. 160 conceptual metaphors were extracted for metaphorical analysis which have been categorized in 3 macro conceptual domains.

    Keywords: activism: activist women:conceptual metaphor: feminine: instagram
  • Hamid Abdollahyan *, Seyed Mohammad Tabatabaei Pages 33-67
    This paper is part of a study that tries to offer a description of the Arbaeen March and explains its socio-anthropological and media and cultural studies significance. The march attracts people from various parts of Iraq and across world and ends in Karbala. The welcome and participation of people in the Arbaeen March as a field of study and a cultural space encouraged us to get involved in the Arbaeen March in 2015 and 2016 for 21 days in the company of others. The March took place at a distance of 240 km. the question here is why has Arbaeen become an extra-national phenomenon. we will use Turner’s approach, to explain how the marchers separate from everyday-life and experienced a limen and ‘threshold’ status within the social context. This is a state of liberation from the symbols of modernized life, followed by the unity and being together in conditions. Such condition is the same for every participant, a condition that is free from social constraints and monotonous conditions of daily life. Such separation is not experienced in normal social situations. The field research of the present study consists of rituals and how they can reflect power and resistance relations.
    Keywords: Arbaeen march :neveryday lif:, ritual: threshold situation: resistance
  • Reza Eskandari, Abouali Vedadhir *, Hassan Hazrati Pages 69-98

    This study is an attempt to reflect on and analyze the cow feast (İnek Bayramı) in Mulkiye taking approaches in anthropology of science and under the concept of authoritarian modernization in the context of Turkey. The cow feast is an academic ritual that was held annually in May at the Faculty of Political Science (Siyasal Bilgiler Fakültesi) of Ankara University in Turkey before the Covid-19 epidemic and the emergence of some security, political and health issues and considerations. In this article, we seek to theoretically formulate the role and function of such a ceremony in the establishment and stability of a new epistemological system based on the collected data about this feast, and interviews with key informants, and of course referring to historical and contextual sources. Our reflection reveals that the cow feast is a compensatory ritual in the face of the epistemological crisis of the late Ottoman and early Turkish Republics, and can be understood and analysed with integration of components of Sharon Traweek, Emily Martin, Tony Bechter, Peter Trowler, Bruno Latour and Victor Turner’s ideas largely from anthropology of science.

    Keywords: academic Ritual, anthropology of science, Cow Feast, Mülkiye in Ankara University, translational windows
  • Zohreh Anvari * Pages 99-121

    According to previous researches eating in disposable plastic containers can create risks and wastes for the human body. Leaving these containers in nature will cause environmental problems due to the long period of its return to nature's cycle. In this research, we intend to find people's attitude towards consuming such dishes and adress the question that through which processes has the norms of eating and drinking changed? We conducted an in-depth interview with a hundred middle-class of citizens of Tehran. The findings showed that despite the awareness of citizens about these issues, these containers are used in parties due to ease of consuming and carrying, cheapness, easy access, diversity in shape and color, the perception that they are more hygienic than other containers. The prevalence of these dishes has influenced the style of eating. From a Giddensian approach the whole phenomena of "disposability" can be considered as an abstract system by which behaviours relating to eating will be disembedded from its local space-time and will be re-embedded in another level. Trust in this abstract system is to the extent that the harms of consuming the disposals and the damage they cause to the body and nature are not considered.

    Keywords: Abstract system, disembedded, disposable plastic containers, Environmental damage, Health
  • Fatemeh Taslim Jahromi * Pages 123-148
    In Persia, Cedar is considered a sacred tree and can usually be seen next to fire temples, cemeteries and other religious sites. Due to the long presence of this Persian tree and its role in people's lives, this tree has found a place as a living tree and has led to some beliefs such as: sanctity, immortality, fertility, survival and longevity, rooting, fertility and childbirth and a high symbol that Folk literature has also found its way. In folk customs, the leaf and the tree itself have a long presence in birthdays, mourning and religious holidays. In the oral culture of Jahrom, the old cedar trees of Jahrom also have a name that can be related to the belief in humanism and sanctity of this tree. In Pahlavi, the word kunar means border and border guard, and in popular culture, side trees were also used as a border and marker, which indicates that this tree has metaphorically replaced man.This article examines the place and importance of this tree in the culture, beliefs and popular literature of the Persian people by relying on the people of Jahrom by field and descriptive-analytical methods and by analyzing and explaining different examples.
    Keywords: Cedar: Fars: folk beliefs:Jahrom: Konar tree: local poems
  • Elahe Kashiri *, Naser Barakpour Pages 149-187
    In spite of the fact that Kolys live for many years in Iran, they have always been excluded by the majorities and have been recognized by a special identity in the imagination of them, so that in different cities, including the city of Sari, they have experienced displacement and leaving their place of residence. Therefore, this research has been done by using ethnographic method and qualitative content analysis with the aim of understanding the contexts, conditions, and experiences of Kolys living in the Nobonyad town about exclusion,. The results of this study show that exclusion of Kolys living in the Nobonyad town is due to two main factors which are different culture and continuous social, economic, political, and legal deprivation. Although each of these factors exacerbates the other, the simultaneous effects of these two factors do not apply to all Kolys. These factors lead to generating fear through othering and generalizing negative imaginations. Overcoming this fear, enables a different set of processes such as rejecting the other, strengthening social capital within the group, reducing exposure and effective out-group relationships, and spatial segregation to take place, which lead to the exclusion of Kolys in various dimensions and domains of everyday life.
    Keywords: ethnic, cultural difference: exclusion :Kolys: Spatial segregation: Sari
  • Mohammadreza Hafeznia, Vahid Sadeghi, Seyed Mohammad Hossein Hosseini * Pages 189-225

    Any scientific knowledge of human beings requires the use of a certain paradigm framework. Mamasani populace analysis and processing is no other than this and requires a special paradigm. Therefore, the purpose of this study is to process and understand the paradigm of human beings living in Mamasani geographical space. The basis of the current research is based on the question of how to process and understand the paradigm of Mamasani populace and what are the results? For this purpose, the authors, while examining and analyzing this human being from various historical, geographical, cultural, social, psychological, economic, political and geopolitical perspectives, based on positive, interpretive, critical and postmodern paradigms, have explained a paradigm of this human being. The present study is of a fundamental nature and data mining is descriptive-analytical and collects information based on library data and field findings (interview and observation). The results showed that such cognitive paradigms are effective in the processing of Mamasani populace and his attainment of the cult of personality.

    Keywords: cognitive paradigms, cult of personality, critical, Interpretive, Mamasani man, positivism, Postmodern
  • Hosna Varmaghani * Pages 227-252

    Zurkhaneh is one of the most popular organs of the city as an extra athletic and educational place, the spiritual heritage of Iranian culture and architecture and its educational teachings include a good trait in personal and social relations. Therefore, the appropriateness of function and physical spatial structure in Zurkhaneh architecture is the subject of the present study. The research method includes a combination of qualitative approach in the form of analysis and interpretation of library information on the theory of environment and social interaction, as well as quantitative / qualitative approach and software based on case study; which has been done by observation and analysis with Depthmap and Agraph computer simulators to study the spatial arrangement of historical buildings of Zurkhaneh in Iran. Examples include 8 important buildings from 3 historical periods of Safavid, Qajar and Pahlavi. Factors affecting the manner of implementation of social conventions in historical zurkhaneh have been evaluated and deduced through comparative study of samples by logical and deductive reasoning. The results show that the position and relationship of the elements in the physical special organization of Zurkhaneh has an effective role in facilitating the implementation of its social conventions.

    Keywords: Physical Structure, Social Conventions, social interaction, space syntax, zurkhaneh
  • Ayoob Omidi *, Hasan Zolfagari Pages 253-281
    Tattooing is cultural ritual rooted in the religion of the sacrifice; But its ritual-magical aspect has gradually diminished and its aesthetic and visual aspects have remained. Inserting a needle into the skin and shedding some blood and the role of sacred names and signs on the skin is a kind of endurance of suffering to achieve the goal and is a kind of spiritual sacrifice. This research, which is a qualitative study, tries to examine aspects of the culture and beliefs of the people of Ivan, which are reflected in the tattoo designs, by using a phenomenological approach by comparing traditional and modern tattoos. The sampling method is a snowball that, using a semi-structured interview, examined the old and new motifs related to tattoos among two hundred and twenty old and young people in the city of Ivan and its five villages. The results of a ten-month study show that traditional tattoos often focused on healing, repelling wounds, reminiscing about romantic memories, commemorating the death of loved ones, courage, and uniting with the totem; But in today's tattoos, the protest, art, and other aspects of attention are important. In traditional tattoos, images of animals such as deer, lion, snake, eagle;
    Keywords: comparison:folk cultureIvan city:traditional tattoos:modern tattoos
  • Manouchehr Alinejad * Pages 283-303
    Today, a special term called "brand" is used to offer and introduce goods and services and compare them with other similar products. The present study seeks to investigate the social and economic contexts of cashmere branding in Yazd. This research seeks to answer the question of what steps cashmere weaving has taken in Yazd to achieve branding and what are the socio-cultural and economic factors of this branding. The method of the present study was qualitative and the underlying theory was used. And the statistical sample of the research of 11 experts and owners of famous cashmere brands has been selected by purposive sampling in Yazd. The results of data analysis show that the causal conditions affecting the branding of cashmere include the will to reprocess and change the cashmere and try to turn it from handmade and artistic goods and then into modern and machine goods with the aim of mass production. Yazidis 'hard work and transportation role and intervention conditions such as the role of traders and sellers' competition with each other, strategies of diversity in cashmere goods, variety in design and color of cashmere and consequences such as branding, specialness and uniqueness have caused cashmere branding.
    Keywords: Brand, Branding, Cashmere, Consequences, Factors, Processes, Yazd
  • Somaye Noorinejad * Pages 305-326

    Safavid rulers used gifts as a political strategy, and these messages conveyed messages of their artistic and cultural power. Textiles are among the gifts that have been used extensively in the Safavid court and have been used as a tool to demonstrate the power of the government and courtiers.This research tries to use the reports of tourists and scholars who were familiar with the luxurious textiles of that period, in addition to using historical writings related to the Safavid and Ottoman periods. Research sources include gifts that were sent from the Safavid court to the Ottoman court and cover the characteristics of Safavid textiles. The statistical population includes 5 textiles that are available as gifts from the Safavid government in the Topkapi Museum in Istanbul.The results show that the designs of Safavid fabrics often had a double meaning and were generously donated to the Ottoman court, while carrying various anthropological and political motives and messages.

    Keywords: gifts, Marcel Mauss, Ottoma, Safavid, Textiles
  • Mohammad Hasanpour * Pages 327-334
    Photography, since its invention in the mid-nineteenth century, has been considered and used in many modern scientific disciplines and has been able to develop and advance various scientific goals. Anthropologists and ethnographers used photographs to discover, capture, and study various societies, and photography became virtually an integral part of the study and research, and much later in the third decade of the twentieth century,various branches of social photography (such as social documentary photography) arose from these surveying, geographical, ethnographic, and anthropological photographs. The question, however,is to what extent did anthropological photography adhere to the inherent characteristics of this emerging medium (objective and direct recording)?The answer to this question seems important because we look at some of the results of the purposeful use of such photographs in the fields of Orientalism and colonialism in Western societies. For this purpose, and to achieve a more accurate answer,in the present study,we will define and study anthropological, humanistic and ethnographic photographs using the method of historical analysis, and critically analyze it in the context of social studies of history.We conclude that the different interpretations of the photographs are generally and largely the result of the obvious interests pursued by Western anthropologists.
    Keywords: Anthropology, anthropological photography, ethnographic photography, humanist photography, social documentary photography