فهرست مطالب

منظر - پیاپی 60 (پاییز 1401)

مجله منظر
پیاپی 60 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/07/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید امیر منصوری* صفحه 3

    در تعریف منظر آمده که محصول تعامل انسان با محیط و جامعه با تاریخ است. «نمود»، شرح این محصول است. محصولی که تدریجا و در اثر میل به ثبات و تداوم استقرار در مکان پدید می آید. در مقابل «نماد» محصول اراده انسان برای بیان مفهوم موردنظر اوست؛ برپایه علامتی قراردادی باشد یا نشانه ای طبیعی. شهرهای ایران و پیش از آنها قلعه های کوچک در محیط های روستایی مهم تر از هرچیز با حصار خود تبیین می شدند. مرزی که درون و بیرون را از یکدیگر تمیز می داد. تفکیک محیط به دو عرصه درون، محل زندگی و تعاملات آن و بیرون، طبیعت رها. حصار درعین حال که مدافع درون بود در برابر دست اندازی بیگانگان بیرون، حامی محیط ساکنان آن بود در مقابل طبیعت خشن. تعارض دو دنیا در دو طرف حصار آن قدر بارز بود که حصار را به نمود مهم حیات بدل می ساخت، آن بود که زندگی را در پس خود ممکن می کرد.در دوسوی دیوار دو منظر متفاوت فهم می شد، یک طرف آبادی و حضور انسان و طرف دیگر خالی از مداخله. هرچه باغ و خانه بود درون حصار و هرچه بیابان بود در بیرون. خیابان دربرابر بیابان. حصار مرز تمیز این دو نمود بزرگ منظر بود. منظر شهری درمقابل منظر طبیعی، عرصه زندگی انسانی دربرابر طبیعت وحشی. تعارض دو منظر که در نمود حصار به ظهور می رسید، تدریجا زمینه رشد مفاهیم وابسته شد. حصار دیگر فط نمود مناسب سازی زندگی انسان نبود، بلکه مظهر قدرت و اشرافیت هم خوانده می شد. مزارع و باغات در بیرون حصار توسعه پیدا کرد و رفته رفته مهاجرین جدید و رعایای حصارنشینان در بیرون آن ساکن شدند. محله هایی در بیرون حصار تشکیل و رسما محله بیرون خوانده شد. در رویارویی های اجتماعی، بعضا گتوهای هم کیشان غیر حاکم در بیرون حصار مکان یابی شد. محله زرتشتیان زریسف کرمان در پشت دروازه شهر از جمله آنها بود. این جدایی گزینی که ناشی از طبقاتی شدن اجتماعی بود، پیش از اسلام رسمیت بیشتری داشت. شهرهای ساسانی ویژه کاست های خاصی بود که حصار، نماد مشترک قلمرو آنها بود. درون، شارستان و بیرون، ربض با حصاری در میانه از هم جدا می شدند. اساسا بیرون حتی شهر نیز خوانده نمی شد.نخستین مداخله اسلام در شهرهای ایران، تخریب حصار به مثابه نماد برتری جویی و ضدیت با عدالت بود. آن قدر وجه نمادین حصار قدرت داشت که ارزش های نمودی و کارکردی آن مورد غفلت قرار گرفت. غلبه نماد بر نمود در فهم حصار، به سنت تخریب حصارها انجامید. ربض و شارستان یکی شدند و در اثنای آن درون و بیرون نیز به هم پیوستند. کارکردهای امنیتی و طبیعی حصار نیز رها شد. غفلت از ضرورت نمود حصار، چند قرن بعد به ظهور مجدد آن انجامید. شهرها و قلعه های اربابی مجددا حصارهای خود را بازیافتند. بدین ترتیب جریان ظهور نمود به مثابه عنصر ابتدایی منظر و دگردیسی آن به نماد و عنصر کمال یافته منظر مجددا آغاز شد.یک تفسیر از قشربندی اجتماعی-اقتصادی جهان غرب به اصالت نماد حصار در فهم آنها از ساختار اجتماع وابسته به زمین و مکان زیست تاکید می کند. بورژوا به معنای ساکن بورگ* (Bourg) یا قلعه، طبقه برتری بود که در پس حصار و درون بورگ زندگی می کرد. حصار ضرورتی امنیتی بود که به نماد اشرافیت و برتری اجتماعی بدل شده بود تا آن حد که معرف کاست بورژوا شد.عناصری از منظر که روند رشد آنها در فرآیند تبدیل نمود به نماد قابل تشخیص باشد، مهمترین عناصری هستند که حفاظت از آنها برای تداوم هویت اجتماعات انسانی کارکرد دارد. لذا در توسعه های شهری که تخریب حصار ناگزیر است، باید جنبه های مختلف آثار کالبدی، کارکردی (نمودی) و معنایی (نمادی) حصار موردتوجه قرار گیرد.پانیذ سلیمانی با این تصویر هوشمندانه تعارض دو دنیای دو طرف حصار در دامغان را برایمان شرح داده است.*گروهی از زبان شناسان بورگ (Bourg) را دگرگون شده «برج» در عربی می دانند که از ریشه «برز» فارسی به معنای بالا و بلندی ساخته شده است.

    کلیدواژگان: منظر، حصار، نمود، نماد
  • اسحق رضازاده*، آرمین بهرامیان، احمد امین پور، وحید حیدرنتاج صفحات 6-17
    یکی از مسایلی که در مطالعه باغ ایرانی با آن مواجه هستیم، تنوعی است که بنا بر شرایط مختلف بستر طبیعی، در الگوهای شکلی و ساختار کالبدی تعدادی از باغ های شمال ایران دیده می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تغییرات کالبدی در باغ عباس آباد، با چشم انداز بستر طبیعی آن، جهت شناخت عمیق تر این باغ و باغ ایرانی است. این پژوهش با روش مطالعه موردی و با طراحی چارچوب مشخص «تحلیل چندگانه»، نمونه منتخب مورد کنکاش قرار گرفت. ابتدا با جستجو در اسناد تاریخی، باغ عباس آباد توصیف گردید و طرح مرجع آن در دوره صفوی، در یک مدل سه بعدی بازیابی شد. سپس ساختار کالبدی و فضایی آن تحلیل گشت و چگونگی تاثیر چشم انداز بستر طبیعی، بر تغییرات کالبدی باغ عباس آباد مورد بحث قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان دادند که جهت گیری باغ براساس ویژگی های بستر طبیعی آن، جهتی منظرین را برگزیده است. محور قدرتمند میانی، به عنوان شاخصه هندسی مشترک باغ ایرانی، در این باغ تا عمارت اصلی امتداد می یابد، از آن عبور می کند و تا چارتاقی میان دریاچه قابل ردیابی است. استقرار عمارت اصلی در باغ عباس آباد، براساس الزامات دید و منظر تغییر نموده و از میانه مرتفع ترین صفه به منتهی الیه شمالی آن، جهت تسلط بصری بر دریاچه و چارتاقی میان آن، منتقل شده است. ساختار فضایی عمارت اصلی این باغ را فضای نیمه باز نظرگاهی تشکیل می دهد و عناصر اقامتگاهی به پیرامون باغ منتقل گشته اند تا تداوم دید به طبیعت حفظ گردد. این پژوهش نشان داد که در طرح باغ عباس آباد، چشم انداز، عاملی سازمان دهنده در مکان یابی، ساختار هندسی و انتظام عناصر معماری باغ، بوده است و در بسترهای مستعد، چشم انداز بستر طبیعی و قابل درک از نظرگاه اصلی، راستای نظرگاه، ساختار فضایی عمارت اصلی، نظام استقرار عناصر معماری و ساختار کلی باغ را تعیین می نماید.
    کلیدواژگان: باغ ایرانی، باغ های شمال ایران، چشم انداز، باغ عباس آباد، عمارت اصلی
  • صبا حسینی نسب، فاطمه مهدیزاده سراج*، محمدعلی خان محمدی، حسام قمری صفحات 18-29

    مطالعات پیرامون آپارتمان سازی به دلیل رشد روزافزون ساخت وساز این بناها در کشور، مقوله ای است حایز اهمیت که در پژوهش های منظر شهری معاصر، آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. مطالعات پیشین نشان می دهد ارزش های زیبایی شناسانه نمای اصلی این بناها یکی از عوامل موثر در روحیات ساکنین است. هدف از این پژوهش، بازتعریف معیارهای زیبایی شناسانه در ارزیابی نماهای مسکونی شهر تهران در جهت ارتقاء کیفیت تجربه زیست ساکنین است. این مهم از طریق استخراج معیارهای مذکور از پیشینه پژوهش معماری عصب محور و ارزش گذاری آنها از طریق مصاحبه با ساکنین این بناها امکان پذیر شده است. نوع پژوهش، مطالعه ای کاربردی است و روش پژوهش، کیفی است. تحلیل محتوای 61 پژوهش در زمینه معماری عصب محور به استخراج 11 معیار کالبدی و 8 معیار معنایی در زیبایی شناسی نماهای آپارتمانی انجام شد و سپس ارزش گذاری بین معیارهای استخراج شده، از طریق مصاحبه های بازپاسخ با 41 نفر از ساکنین این بناها در شهر تهران صورت گرفت. یافته ها نشان می دهد از بین عوامل کالبدی و معنایی نما، به ترتیب «کاربرد پوشش گیاهی»، «رنگ و نوع مصالح» و «میزان سطح بازشوها» بیشترین تاثیر را در شکل گیری تجربه زیبایی شناختی افراد دارند. نوع رویارویی افراد با این معیارها، در چهار وجه زیبایی شناختی مبتنی بر «درک بصری»، «درک هیجانی»، «درک معنایی» و «درک نمادین» صورت می گیرد. نتایج نشان می دهد نماهای مسکونی تهران از منظر زیبایی معنایی و نمادین در سطح بسیار پایینی بوده و در عین حال توانایی پاسخ گویی به نیازهای هیجانی ناظرین را ندارند.

    کلیدواژگان: زیبایی شناسی، نما، آپارتمان، ادراک، زیبایی شناسی عصب محور
  • دلارام سبک رو*، مرتضی همتی، حشمت الله متدین صفحات 30-37
    پایداری دانشی است که به بازیابی رابطه انسان و طبیعت می پردازد و در تلاش است مجموعه ای از مفاهیم و روش هایی را ارایه نماید که به تعامل بهتر این دو منجر شود. پایداری اکولوژیک یکی از شناخته شده ترین دانش های پایداری ا ست که بر پایه تفسیر اکولوژی از مولفه های رابطه انسان و طبیعت راهکارهایی را برای تعامل پاینده این دو مولفه ارایه نموده است. با این حال بررسی ادبیات نظری اکولوژی بیانگر آن است که این تفسیر از رابطه انسان و طبیعت تنها مبتنی بر وجوه کالبدی این ارتباط است و بستری برای شناخت ابعاد معنایی آنها به دست نمی دهد. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که «کارآمدترین رابطه انسان و محیط که توانایی به پایداری رساندن دو طرف رابطه را دارا باشد، از طریق چه دانشی به دست می آید؟». لذا این نوشتار با آسیب شناسی نحوه ارتباط انسان و طبیعت در دانش اکولوژی و با ایجاد قیاس میان نحوه تبیین این رابطه در دانش منظر، این دو نگرش را با روشی تحلیلی-توصیفی که مبتنی بر نقد محتوا و ساختار هر دو نگرش است، ارزیابی می نماید. یافته های این جستار بیانگر آن است که پایداری اکولوژیک دارای جامعیت در بیان تمامی وجوه پایداری نیست و به دلیل بنیان های نظری اش تنها قادر به توصیف و ارایه راه حل برای وجوه عینی پایداری ا ست. می توان اذعان داشت که رابطه انسان و محیط علاوه بر وجوه زیستی، در بعد دیگری نیز صورت می پذیرد که تحت تاثیر فرایندی ادراکی میان این دو مولفه است. از طرفی دانش منظر نگرشی است که تبیین توامانی از دو بعد کالبدی و معنایی رابطه انسان و محیط به دست می دهد. بنابراین به نظر می رسد مدل مفهومی پایداری در صورتی که با اتکا به تفسیر منظر از رابطه انسان و محیط شکل بگیرد می تواند بیان دقیق تری از ابعاد کالبدی و معنایی پایداری به دست دهد و به اقدامات کامل تری در این امر منجر شود.
    کلیدواژگان: پایداری، پایداری اکولوژیک، اکولوژی، منظر، رابطه انسان و محیط
  • سپیده سنجری، زهرا سادات سعیده زرآبادی*، مصطفی بهزادفر صفحات 38-51
    بروز بلایای طبیعی، بحران های اقتصادی، زیست محیطی و بیماری های پاندمیک، بازنگری در مدل های توسعه شهری را امری اجتناب ناپذیرکرده است. شهرها در طول تاریخ با فرایند تولید، تجارت و مصرف همراه بوده اند؛ اما در شهر معاصر، نقش تولید حذف شده و تجارت و مصرف این چرخه را احاطه کرده است. از این رو ایجاد یک ماتریس تاب آور شهری از طریق ادغام بهره وری و منظر به عنوان ابزار برنامه ریزی ضروری به نظر می رسد. از این رو این پژوهش با هدف ارایه بازتعریفی از مفهوم مناظر شهری مولد یکپارچه به عنوان مفهومی بدیع در حوزه نظری منظر شهری از طریق روش مرور نظام مند مبتنی بر الگوی چهار مرحله ای با تدوین استراتژی جستجوی مقالات و فرایند جستجو با واژگان «منظر مولد»، «منظر شهری»، «مناظر شهری مولد یکپارچه»، «منظر پویا» و «منظر شهری مولد» در پایگاه های استنادی برتر آغاز شد. در جستجوی اولیه 377 مقاله در سال های 2000 تا 2021 شناسایی شدند که از این تعداد، 56 مقاله به عنوان مقالات واجد شرایط به منظور بررسی عمیق تر و پاسخ به سوالات پژوهش انتخاب شدند. نتایج این پژوهش مبین آن است که استراتژی مناظر شهری مولد یکپارچه به عنوان گونه شناسی جدیدی از منظر با ادغام کشاورزی شهری در قالب شبکه ای از ساختارهای سبز و باز چندمنظوره، منظر و مراکز اجتماعی را از طریق فضاهای مولد به هم متصل نموده و سبک جدیدی از زندگی و سازماندهی فضایی، مبتنی بر تولید را که از نظر اجتماعی، فراگیر و از نظر محیطی پایدار است، ارایه می نماید. پیاده سازی این استراتژی براساس ویژگی های ساختاری و عملکردی احصا شده می تواند با ایجاد تعامل بین ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی به عنوان راهبردی سازگار و منعطف، ضمن خودکفایی شهرها به تاب آوری اکوسیستم شهری نیز کمک نموده و پاسخ مناسبی در برابر چالش های توسعه شهری معاصر باشد.
    کلیدواژگان: منظر مولد، منظر یکپارچه، شبکه های سبز و باز، زیرساخت پایدار، زیرساخت اکولوژیک، مرور نظام مند
  • محمدرضا سرتیپی اصفهانی*، نگین ثقفیان صفحات 52-61

    جلفا یکی از قدیمی ترین محلات شهر اصفهان است که به منظور اسکان مسیحیان ارمنستان، در جنوب زاینده رود در زمان صفویه احداث شد. پس از گذشت ایام از زمان ساخت آن تاکنون، هرچند این محله مانند دیگر نقاط شهر دستخوش تغییرات بسیاری شده است، اما جزء معدود محلاتی است که هنوز پیشوند «محله» را با خود حمل می کند و شهروندان، به عنوان مخاطبین منظر شهر، «محله بودن» آن را به رسمیت می شناسند. اما سوال این است که چه عامل (هایی) باعث شده این منطقه در مقابل فشارهای ساختارشکن ناشی از قرایتی از شهرسازی مدرن وارداتی، تاب آورد در صورتی که محله مشابه جویباره از این نظر فاقد موفقیت است؟ بی شک عوامل مختلفی باعث تشخص منطقه ای از شهر و تبدیل آن به محله می شود اما در پژوهش پیش رو با نوعی خاص از محله اقلیت نشین مواجه هستیم که برخلاف نظریات بسیاری از جامعه شناسان و انسان شناسان معتبر، از رونق فراوانی بهره مند است. با بررسی منابع کتابخانه ای و اسناد، بازدید میدانی و با بهره گیری از رویکرد کل نگر منظر و به مدد جامعه شناسی و انسان شناسی تاریخی، مشخص شد که تهدید اقلیت بودن در این محله، به فرصت تبدیل شده و باعث ایجاد هم بستگی و حس تعلق خاطر نسبت به محله گردیده است (این امر مورد تایید صاحب نظران نیز هست). اما با مقایسه ناحیه دیگر اقلیت نشین در اصفهان همان دوران، یعنی محله «جویباره» (یهودیه سابق)، نکته حایز اهمیت این است که تنها هم بستگی ناشی از اقلیت بودن کافی نبوده و هنگامی که قدرت، ثروت و آزادی عمل از جانب حکومت به همراه عوامل فرهنگی (از بیرون)، به کمک این هم بستگی (از درون) بیاید، محله ای سرشار از پویایی و پیشرفت را به ارمغان خواهد آورد. پژوهش پیش رو به دنبال بررسی و تحلیل برخی از مهم ترین عوامل موفقیت جلفا در محله بودن به نسبت جویباره است. عواملی که شاید بخشی از مولفه هایی باشند که به رونق و احیا مفهوم محله کمک می کنند.

    کلیدواژگان: محله، منظر، محلهجلفا، محله جویباره، اصفهان، اقلیت، هم بستگی
  • ساناز حائری*، امین حبیبی، مهدی شیبانی، مهسا سعیدی زاده نائینی صفحات 62-77

    در دنیای در حال تغییر امروز، تاب‎ آوری پاسخی به شرایط عبور از بحران در برابر مخاطرات محیطی است. رودخانه‏‎ های شهری فصلی یکی از عوامل ایجاد مخاطرات محیطی در شهرها هستند که هویت متغیری در زمان خشکسالی و سیلابی دارند. آنها غالبا به کانال هایی جهت مهار سیلاب تبدیل شده اند و هویت اکولوژیک خود را ازدست داده اند. پژوهش درخصوص چگونگی تاثیر رویکرد تاب‎ آوری جهت حفظ اکوسیستم رودخانه‏‎ های فصلی شهری در برابر مخاطرات محیطی، بهترین راهبرد جهت تاب‎آوری منظر رودخانه‏‎ های شهری فصلی و چگونگی راهکارها جهت تحقق این راهبرد، پاسخی به شرایط عبور از این بحران است. در این پژوهش در رویکرد تاب‎ آوری، حوزه اکولوژی موردتحلیل و نقد قرار گرفته است تا رودخانه‏‎ های شهری بنابر ساختار اکولوژیک خود حفظ شوند. براساس مرورادبیات تحقیق در دو حوزه تاب‎آوری و اکولوژی، اصول و مولفه هایی به دست آمده که به روش قیاسی-استنتاجی موردنقد و تحلیل قرار گرفته اند. در نتیجه بهترین راهبرد کلان جهت تاب ‎آوری اکولوژیک رودخانه‏‎ های شهری فصلی، بهسازی رودخانه مبتنی بر فرایند با توجه به ساختار اکولوژیک اکوسیستم رودخانه است که به واسطه راهبردهای خرد امکان پذیر می‎گردد. شناخت دلایل اصلی تخریب یا تغییراکوسیستم، تعیین فرایندهای فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی، مدیریت پایدار آبخیزداری، افزایش انعطاف پذیری اکوسیستم رودخانه در مواجهه با مخاطرات محیطی آینده، جلوگیری از تداخل انسانی درفرایندهای طبیعی و ایجاد تعادل جدید بین نیازهای اقتصادی-اجتماعی از آن جمله هستند. دست آورد نهایی این پژوهش، تدوین راهکارهایی جهت ایجاد تنوع در گونه های گیاهی و جانوری در بستر رودخانه، ایجاد مدولاریتی در پهروهای اکولوژیکی اکوسیستم رودخانه، بهسازی سرویس های اکوسیستم رودخانه، تحدید و کنترل متغیرهای اکولوژیکی رودخانه، انطباق بهسازی رودخانه با متغیرهای کلیدی با اثرگذاری تدریجی و آهسته، تدوین قوانین مبتنی بر عدم تداخل انسانی در ساختار اکوسیستم رودخانه، ایجاد آگاهی فرهنگی در همین زمینه با استفاده از سرمایه های اجتماعی و نوآوری اکولوژیکی در ایجاد شرایط پایدار پس از بحران و اختلالات است.

    کلیدواژگان: رودخانه های شهری فصلی، مخاطرات محیطی، تاب آوری، اکولوژیک، بهسازی رودخانه
|
  • Seyed Amir Mansouri * Page 3

    Landscape is a concept defined as the outcome of human interactions with the environment, society, and history. "Manifestation" (Nemood) is the explanation of this outcome, which emerges gradually as a result of a will for stability and continuity of establishment in a place. In return, ‘’Representation’ (Namad) is the outcome of the human will to express his/her desired concept; it can be a "conventional" or "natural" sign. Iran's cities, as well as small castles in rural areas in the past, used to be significantly defined by their enclosures known as "Hesar." It was separating the border of inside and outside space, interior home-space with its individual interactions from the exterior released space of Nature. The enclosure, while protecting the interior space from the invasion of outsiders, was the protector of the inhabitant’s space against the wild nature as well. The encounter of these two worlds on both sides of the enclosure was quite distinct, as was turned into the manifestation of life and reflected the possibility of living beyond its border. On two different sides of the wall, two distinct landscapes were perceived: on one side, there was an inhabited space where humans used to be attend, and on the other side, an environment away from any intervention. The gardens and settlements were all inside the enclosure, and the vacant deserts were outside. The street was in contrast to the desert. The enclosure was the distinct border between the two huge manifestations of the landscape; It was a kind of urban landscape against the natural one; the realm of human life in opposition to wild nature. The meeting of these two landscapes, brought about by the manifestation of the enclosure, provided a context for the development of the close concepts.  The enclosure was not merely a manifestation of the convenience of human life but also recognized as an indicator of supremacy and dignity. The farmlands and gardens were developed outside the enclosure, as the new migrants and the peasant dwellers gradually settled outside it. The neighborhood areas were formed outside the enclosure, which was then formally known as the outside districts. In social confrontations, the social ghettos of the same religion but different from the ruling class were located outside an enclosure. The Zarisef district in Kerman city, which is located behind the urban gate, was one of these patterns. This separation, which arose from the social classes of that time, was more evident before the advent of Islam. The cities during the Sassanid era were allocated to certain classes, in which the enclosure was the common symbol of their territory. Inside area, which was called Sharstan, and the outside area, known as Rabz, were separated by an enclosure in the middle. Basically, the outside was not even triggered as a city. The first urban intervention following the arrival of Islam in Iran was the act of destroying enclosures as a symbol of superiority, which was in opposition to implementing justice. Due to the symbolic aspect of enclosure and its power, its other functional features of it were ignored. The superiority of its symbolic aspect, meaning 'representation' to 'manifestation’ in perceiving the concept of the enclosure, led to the convention of destroying them. Following this occurrence, Rabz and Sharstan were merged, and thereby the inside and outside territories were connected. The security and natural functions of the enclosure were inevitably overlooked. Ignoring the necessity of its manifestation a few centuries later resulted in its emergence again. The cities and castles of their masters recovered their enclosures again. As a result, the process of emergence of those manifestations as the initial elements of the landscape and their transformation into representing them as a symbol and an elevated element of the landscape was restarted. According to an interpretation of the socio-economic classes in the western world, there is a focus on the originality of the enclosure in response to perceiving the social structure of "land" and "location" of living space. In terminology, ‘Bourgeois’ means a resident of a ‘Bourg’* or a castle, the upper class that lived over the enclosures and inside the Bourg. The enclosure was a required security element of the aristocracy and the representative of social superiority as the symbol of the bourgeois caste. The kinds of landscape elements, which are quite evident in the process of turning a manifestation element into a recognizable representative symbol, are the most significant characteristics protecting them is vital for the continuity of the identity of human communities. Therefore, in urban developments, where the destruction of enclosures is inevitable, the various aspects of them including their physical, functional (manifestation), and semantic (symbolic/representative) dimensions should also be respected.Paniz Soleimani Salar, the brilliant artist has explained the conflict of these two different worlds on both sides of the enclosures in Dameghan city by illustrating this astute image.*According to the idea of some linguists, "Bourg" is an altered version of the Arabic word "Borj", which is derived from the Persian root "Borz", meaning high and elevated.

    Keywords: landscape, Enclosure, manifestation, Representation
  • Eshagh Rezazadeh *, Armin Bahramian, Ahmad Aminpour, Vahid Heidar Nattaj Pages 6-17
    One of the significant issues in the study of Persian gardens is the variations made in the shape patterns and physical structure depending on different conditions of the natural context, as seen in several gardens in northern Iran. The present study aims to investigate the relationship between physical changes in Abbas Abad garden and the landscape of its natural context to gain a deeper understanding of this garden and Persian gardens. To this end, the present study develops a specific “multiple analysis” framework to analyze the case study. First, Abbas Abad Garden is described by reviewing historical documents, and its reference design in the Safavid period was recovered in a three-dimensional model. Then, its physical and spatial structures are analyzed and the role of the landscape of the natural context in the physical changes in Abbas Abad garden is discussed. The research findings indicated that the garden orientation is a scenic orientation based on the characteristics of its natural context. In the studied garden, a powerful central axis, as a common geometric characteristic of Persian gardens, extends to the main mansion, passes through it, and can be traced to Chahartaqi in the middle of the lake. Moreover, in Abbas Abad Garden, the organization of the main mansion has been changed based on the landscape requirements and displaced from the middle of the highest platform to its northernmost point to visually overlook the lake and the Chahartaqi in its middle. The spatial structure of the main mansion includes an observation semi-open space, and the residential elements around the garden to preserve the continuity of the view of nature. This research also indicates that in the design of Abbas Abad garden, the landscape is an organizing factor in the location, geometric structure, and arrangement of the architectural elements of the garden, and in suitable areas, the landscape of the natural context, that can be perceived from the main observation deck, determines the observation deck direction, the spatial structure of the main mansion, the organization of the architectural elements, and the overall structure of the garden.
    Keywords: Persian Garden, Persian gardens in Northern Iran, landscape, Abbas Abad Garden, main mansion
  • Saba Hosseini Nasab, Fatemeh Mehdizadeh Saradj *, MohammadAli Khanmohammadi, Hessam Ghamari Pages 18-29

    In recent years, the study of apartment buildings is important because of their growth in Iran. This issue has been neglected in contemporary architecture and landscape research. Previous studies show that one of the factors affecting the mood of apartment dwellers is aesthetic criteria. The purpose of this study is to redefine the aesthetic criteria in evaluating the residential facade of Tehran to improve the quality of experience of residents. To this end, in the first step, the aesthetics criteria of the facade were extracted from the literature on neuro-architectural research. In the second step, according to the mentioned criteria, the residents of the apartments were interviewed. This research is an applied study and its method is qualitative. Sixteen articles were content analyzed in a systematic review. Eleven physical criteria and 8 semantic criteria for the aesthetic of residential facades were extracted. Classification between criteria was done through open-ended interviews with 14 apartment residents in Tehran. Findings showed that among the physical and semantical criteria of the facade, “vegetation”, “color and materials”, and “surface of the openings” have a positive impact on the perception of the aesthetics of the facade. The results show that the residential facades of Tehran are at a low level in terms of semantic and symbolic aesthetic. At the same time, these facades are not acceptable in terms of emotional aesthetic and are only visually enhanced.

    Keywords: Aesthetics, Facade, Apartment, Perception, Neuro-aesthetics
  • Delaram Sabokro *, Morteza Hemmati, Heshmatollah Motedayen Pages 30-37
    Sustainability is the knowledge that refers to the recovery of the relationship between man and nature and seeks to provide a set of concepts and methodologies to help humans and nature better interact. Ecological sustainability is a widely recognized branch of sustainability knowledge that draws upon the ecological interpretation of the components of the human and nature relationship to provide solutions for the enduring interaction of these two components. Thus, a review of the theoretical literature on ecology indicates that this interpretation is only based on the physical components of this relationship that does not provide a context for understanding their semantic aspects. This research aims to answer the question: “Which body of knowledge can produce the most effective man-nature relationship that is capable of making the two sides sustain it? “ Thus, this article uses the pathology of the relationship between human and nature in ecological knowledge and establishes an analogy over the explanation of this relationship in landscape knowledge to examine the two attitudes using a descriptive-analytical method which is based on a critique of content and structure of the two attitudes. The findings suggest that ecological sustainability fails to describe all aspects of sustainability comprehensively and cannot provide solutions for the objective aspects of it, owing to its theoretical foundations. One would say that the relationship between man and nature is not only noted in biological aspects but also in yet another respect, which is affected by the perceptual process between these two components. On the other hand, landscape knowledge is an attitude that both explains the physical and semantic dimensions of the relationship between humans and nature. Thus, the conceptual sustainability model, if based on an interpretation of landscape from the relationship between humans and nature, can clearly explain the physical and semantic dimensions of sustainability and result in more complete measures.
    Keywords: Sustainability, Ecological Sustainability, ecology, landscape ecology, The relationship between human, nature
  • Sepideh Sanjari, Zahra Sadat Saeideh Zarabadi *, Mostafa Behzadfar Pages 38-51
    Natural disasters, economic and environmental crises, and pandemic diseases have highlighted the need to revise urban development models to anticipate new development strategies. Cities have been historically associated with production, trade, and consumption processes. However, the role of production has been eliminated in the contemporary world, and trade and consumption have dominated this cycle. This is one of the issues that has been fueling urban crises. Therefore, it is necessary to create an urban resilience matrix by integrating productivity and urban landscape as a planning tool and also the development of sustainable infrastructure. Given that continuous productive urban landscape (CPUL) is a novel concept in the theoretical field of urban landscape, this systematic review was conducted based on a four-stage model by formulating the study searching strategy using the following keywords: productive landscape, urban landscape, integrated productive urban landscape, dynamic landscape, and productive urban landscape in top citation databases. In the initial search, 377 papers published from 2000 to 2021 were found, 56 of which were selected as qualified papers for in-depth analysis and finding answers to research questions. Then, the screened papers were analyzed in terms of content and synthesis. The existing views and definitions were extracted and classified chronologically to redefine the concept of integrated productive urban landscapes by examining and comparing the definitions. Based on the analysis and classification of definitions, the integrated productive urban landscape strategy is a network of green and open multi-purpose structures. These structures connect the landscape and social centers through productive spaces, with the priority of walking while passing through the built environments. An integrated productive urban landscape, as a new typology of the landscape, considers the landscape as an integrated structure from a holistic and ecological perspective and integrates urban agriculture in green and open public spaces. It defines a new layer of the landscape in cities in addition to redefining open urban spaces. Also, this strategy proposes a new way of life and production-based spatial organization that is socially inclusive and environmentally sustainable by emphasizing local production as a forgotten opportunity. Implementing the integrated productive urban landscape strategy based on the identified structural and functional features can create an interaction between social, economic, and environmental environments. Moreover, this is considered a consistent and flexible strategy that contributes to the urban development and resilience of the urban ecosystem by providing a model for land use management and planning. Therefore, this approach provides an appropriate response to the challenges of contemporary urban development.
    Keywords: Productive landscape, Integrated landscape, Green, open networks, Sustainable infrastructure, Ecological infrastructure, Systematic review
  • Mohammadreza Sartipi Isfahani *, Negin Saghafian Pages 52-61

    Julfa is one of the oldest neighborhoods in Isfahan, which was built to settle the Christians of Armenia on the south part of the Zayandehrood River during the Safavid period. Although its construction has undergone many changes, like the other parts of the city, it is one of the few neighborhoods that still carries the “neighborhood” prefix, and the citizens, as the city’s landscape audience, acknowledge it as “ a neighborhood.” The question is, what factor (s) has made this region withstand the anarchist pressures of the perceived concepts of the modern imported urbanism, while the similar neighborhood of Juibareh has failed in this regard? Undoubtedly, various factors contribute to an area’s identification and its transformation into a neighborhood, but in the present study, we encounter a special minority neighborhood that, contrary to the views of many reputable sociologists and anthropologists, still has its former prosperity. By examining library resources, documents, field visits and using a landscape holistic approach, and also with the help of sociology and historical anthropology, we found that in this region a threat like being a minority has changed into an opportunity that causes solidarity and a sense of belonging to the neighborhood. (Which is also confirmed by experts). Comparing Juibareh neighborhood (formerly Judea)  to another minority neighborhood of the same period in  Isfahan shows that minority solidarity is not enough for a neighborhood and when power, wealth, and freedom of action come together with cultural factors provided by the government (from outside the group) and reinforce the help of this solidarity (from within the group), the neighborhood will be full of dynamism and progress. The present study seeks to investigate and analyze some of the most important factors of success in Jolfa remaining a neighborhood compared to Juibareh and examines factors that may contribute to the prosperity and revitalization of the neighborhood concept.

    Keywords: Neighborhood, landscape, Jolfa neighborhood, Juibareh neighborhood, Isfahan, Minority, Solidarity
  • Sanaz Haeri *, Amin Habibi, Mehdi Sheibani, Mahsa Saeidizadeh Naeini Pages 62-77

    Resilience is a response to the crisis in the face of environmental risks in today’s changing world. Seasonal urban rivers are one of the causes of environmental hazards in cities whose characters are subject to change during droughts and floods. They have often been turned into channels for flood control and have lost their ecological identity. Developing the best strategy for the resilience of seasonal urban rivers requires research on the contribution of the resilience approach to the preservation of seasonal urban river ecosystems against environmental hazards. Moreover, the way to implement such a strategy could be a response to the crisis. This resilience approach research examines and criticizes the field of ecology and is concerned with preserving urban rivers according to their ecological structure. Based on the literature review in the two fields of resilience and ecology, principles and components were identified and analyzed using a deductive-inferential method. As a result, the best macro strategy for seasonal urban river ecological resilience is process-based river restoration, driven by the ecological structure of the river ecosystem, which is made possible by micro-strategies such as understanding the main causes of ecosystem degradation or change, determining physical, chemical, and biological processes, sustainable watershed management, increasing the resilience of river ecosystems in the face of future environmental hazards, preventing human interference in natural processes, and creating a new balance between socio-economic needs. This research presents strategies to create diversity in plant and animal species in the riverbed, generate modularity in the ecological patches of the river ecosystem, improve the services of the river ecosystem, limit and control the effects of ecological variables that are associated with the river, adapt river restoration to slow key variables, develop regulations based on non-human interference in the structure of the river ecosystem, raise cultural awareness in this area using social capital, and ecological innovation in creating sustainable conditions after the crisis and disruption.

    Keywords: Seasonal urban rivers, Environmental hazards, Resilience, ecology, River Restoration