فهرست مطالب

نشریه آماد و فناوری دفاعی
پیاپی 14 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/07/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهرداد طبیب زاده، وحید فتوح آبادی * صفحات 11-46

    فضای مجازی روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و این پیشرفت به گونه ای است که می توان ردپای آن را در زندگی روزمره افراد عادی جامعه، در مدیریت کلان دولت ها، در برنامه ریزی های مهم و استراتژیک و یا حتی در بازی کودکان مشاهده کرد. اما این فضا به صورتی زندگی گذشته بشر را تغییر داده است. در این تحقیق سعی در بررسی قدرت فضای مجازی در برخی کشورهای دنیا و شاخص ها و مولفه های به روز شده در این کشورها می باشد. لذا با بررسی سوابق و تحقیقات صورت گرفته شاخصهای فضای سایبری در برخی کشورها و همچنین ایران شناسایی می شود. همچنین مدلهای ارزیابی این شاخصها نیز مورد بررسی قرار گرفت .تحلیل فضای مجازی به منظور تحلیل جریان های مختلف، در سه عرصه سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی در دو گروه درون نظام و برون نظام صورت می پذیرد. بنابراین فرایند داده بنیاد نسبت به مساله مورد بررسی، به ازای هر یک از عرصه ها و گروه های مورد بررسی در فضای مجازی تکرار گردیده و در نهایت یافته های فرایندهای مختلف با یکدیگر مقایسه و ارتباط بین آنها مشخص گردیده و مورد تحلیل قرار می گیرند. با توجه به نگاه راهبردی به این مقاله در انتها شاخص های راهبردی به جهت افزایش رتبه ایران در جایگاه فضای مجازی در میان کشورهای جهان ارایه گردیده است.

    کلیدواژگان: فضای مجازی، شاخص، مولفه، کشور، جهان
  • جواد رفیع شریف آباد*، عباس علیپور صفحات 47-69

    تخریب زمین در مناطق خشک و نیمه خشک به وسیله تغییر اقلیم و فعالیت های انسانی، شرایط را برای بیابان زایی فراهم می کند. به عبارت دیگر بیابان زایی روندی است که سرزمین و منابعش را به سوی انهدام سوق می دهد. هدف از این تحقیق، ارایه راهکارهای مدیریت بیابان زایی در استان یزد توسط مدل تعیین راهبرد SWOT می باشد. جهت انجام این مطالعه، عوامل درونی و بیرونی موثر بر فرایند بیابان زایی در استان یزد توسط روش دلفی تعیین و توسط مدل SWOT جمع بندی و راهکارهای کنترل بیابان زایی ارایه شدند. نتایج نشان داد که امتیاز نهایی عوامل درونی موثر در بیابان زایی در استان یزد 65/2 و امتیاز نهایی عوامل بیرونی 96/1 به دست آمد. بنابراین بهترین راهبردها جهت کنترل پدیده بیابان زایی در استان یزد، راهبردهای مقابله با تهدیدات می باشد. هر چند با توجه به ماهیت بیابان زایی و پیچیدگی این پدیده، توجه به تمامی راهکار ها حایز اهمیت بوده و مجموعه ای از تمامی راهکار ها، می توان ضامن کنترل بیابان زایی در این استان باشد. در نهایت مدل SWOT به خوبی کارایی خود را در ارزیابی پدیده بیابان زایی و ارایه راهکارهای کنترلی این پدیده نشان داد.

    کلیدواژگان: بیابان زایی، راهبرد، روش دلفی، عوامل بیرونی، عوامل درونی، مدلSWOT
  • ولی سلطانی*، شاپور فتحی آذر، کاووس خواجه حسنی صفحات 71-88

    از مهمترین وظایف فرماندهان و مدیران سازمان های نظامی دستیابی به قابلیت اطمینان مناسب از عملکرد صحیح و بموقع تاسیسات، ابنیه، تجهیزات و سامانه های تسلیحاتی تهاجمی و تدافعی مورد نیاز خود در زمان صلح و جنگ می باشد، محصول سامانه نگهداری و تعمیر (نت)، افزایش قابلیت اطمینان از عملکرد صحیح و بموقع تاسیسات، ابنیه، تجهیزات و سامانه های سازمان ها می باشد، بنابر این داشتن سامانه های نت پیشرفته و بروز برای سازمان های نظامی از اهم واجبات می باشد. نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد، این سامانه امروزه با بکارگیری فناوری پیشرفته و نوظهور نانو و قابلیت های بی نظیر آن، قادر است توانمندی های خود را بیش از پیش ارتقاء دهد. هدف اصلی از انجام این تحقیق نیز بررسی میزان تاثیر قابلیت های فناوری نانو بر سامانه نگهداری و تعمیر سازمان نظامی مورد نظر می باشد. نتایج این تحقیق توسعه ای- کاربردی که به روش پیمایش با جامعه نمونه ی منطبق بر جامعه آماری و به تعداد 27 نفر با ویژگی مشاغل مدیریتی و کارشناسی سازمان نظامی مورد تحقیق و آشنایی کافی به قابلیت های فناوری نانو، صورت پذیرفت، نشان داد که قابلیت های فناوری نانو در تمام فعالیت های سامانه نت سازمان مورد تحقیق شامل تعمیر / تعویض / تنظیم / سرویس / تست به مقدار زیادی تاثیر گذار می باشد که بالتبع قابلیت های فناوری نانو بر کل سامانه نت سازمان مورد تحقیق نیز به مقدار قابل ملاحظه ای تاثیر گذار می باشد در پایان نیز پیشنهاداتی در جهت بهره گیری از قابلیت های فناوری نانو در سامانه نت سازمان مورد تحقیق ارایه گردید.

    کلیدواژگان: نگهداری و تعمیر، فناوری نانو، نانو روانکارها، نانو پوشش ها، نانو عایق ها
  • حسین هادیان*، سید ابوالفضل مطهری، محمدرضا خسروی صفحات 89-114

    کشاورزی، یک بخش مهم از تولید ناخالص داخلی کشورهاست که در کشور ایران، بخش کوچکی از آن را تشکیل می دهد. هدف از این تحقیق، بررسی، تحلیل و مدل سازی دادگان کشاورزی فایواستات به روش های هوش مصنوعی برای پیش بینی آینده میزان فروش و واردات/صادرات اقلام مختلف ایران و کشورهای دیگر به منظور مدیریت راهبردی بهتر در بخش کشاورزی است. در گذشته، پژوهش های مختلفی برای مدل سازی تولید اقلام مختلف در کشورهای دیگر و ایران انجام شده است ولی معمولا محدود به یک کشور و محصول مشخص بوده است. در این تحقیق، ابتدا با بررسی همه جانبه دادگان فایواستات به خش هایی از آن که به سود و مدیریت راهبردی در کشاورزی مرتبط است شناسایی می شود. سپس تحلیل و بررسی انواع روش های یادگیری ماشین و استوکستیک بر روی محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف انجام خواهد شد. با انجام آزمایش های مختلف سری های زمانی فایواستات با روش افزایش-گرادیان با خطای متوسط MAPE 11٫3٪ برای یک سال آینده پیش بینی شدند که نسبت به خطای روش پایه ARIMA (که برابر با 13٫7٪ است) 18٪ بهبود نسبی نشان می دهد.

    کلیدواژگان: پیش بینی سری زمانی، تحلیل استوکستیک، دادگان فائواستات، مدیریت راهبردی، یادگیری ماشین
  • رسول افشارتبار*، جابر رحیمی صفحات 115-136

    با رشد جمعیت در سال های اخیر و به دلیل قرارگیری ایران در مدار گرم زمین و درنتیجه وقوع خشک سالی های متوالی در مناطق مختلف کشور سبب لزوم توجه جدی به بحث مزیت نسبی جهت تامین امنیت غذایی و امنیت استراتژیک کشاورزی در تامین محصولات زراعی شده است شده است. در این تحقیق برای تعیین الگوی کشت مناسب با استفاده از سه مزیت نسبی آشکارشده شامل مزیت سطح زیر کشت، مزیت عملکردی و معکوس مزیت آبی، شاخصی ترکیبی ساخته شده است که رتبه بندی مناسبی از محصولات زراعی فاریاب یک استان و همچنین رتبه بندی مناسبی از استان هایی که یک محصول را کشت می کنند به دست دهد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که الگوی کشت در اغلب مناطق کشور صحیح نیست و صرفا تا حدودی بر اساس مزیت عملکردی و مزیت سطح زیر کشتی اقدام به تولید یک محصول می کنند و توجهی به مزیت آبی ندارند و منافع ملی در این تولیدات در نظر گفته نمی شود. توصیه می شود بر اساس نیاز مصرفی کشور هرساله به کشاورزان هر منطقه بر اساس مزیت نسبی، مزیت عملکردی و مزیت آبی محاسبه شده و اولویت بندی های انجام شده، الگوی کشت مناسب اعلام شود و جهت افزایش عملکرد آن ها از ارقام پربازده و آب اندوز استفاده کرد

    کلیدواژگان: الگوی کشت، محصولات آب اندوز، محصولات کشاورزی، مزیت نسبی
  • عبدالرحمان کشوری، حامد صادقی علوی* صفحات 137-174

    امروزه استفاده از سامانه های مدیریتی در بسیاری از سازمان ها، یک فرایند مستمر و راهبردی محسوب می شود. ازجمله این سیستم ها، مدل های تعالی سازمانی است که به عنوان ابزاری قوی برای سنجش میزان کارایی سیستم ها و فرایندها در سازمان های مختلف به کارگرفته می شود. با به کارگیری این گونه مدل ها، ضمن اینکه یک سازمان میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه های بهبود مورد ارزیابی قرار می دهد، می تواند عملکرد خود را با سایر سازمان ها، مقایسه کند. تلاش در این پژوهش معرفی مدل بومی تعالی سیستم HSE بر اساس نظرات خبرگان و با بهره گیری از ساختار مدل تعالی سازمانی EFQM است. این ابزار پیشنهادی علاوه بر ارزیابی کمی عملکرد سازمان در حیطه HSE، به طور هم زمان، اهداف مدل های بهبود را در قالب مجموعه ای که اولویت اصلی آن ایجاد محیطی ایمن و سالم برای کارکنان و به موازات آن رعایت موارد زیست محیطی و بهداشتی در محیط کار است را دنبال می نماید. در این تحقیق با به کارگیری پرسشنامه های مدون که قبلا روایی و پایایی آن ها با استفاده از شیوه های رایج آماری سنجیده شده است، نظر خبرگان و متخصصین، بر روی هفت معیار اصلی تاثیرگذار، به همراه 32 زیر معیار مدل، جمع آوری گردید و نتایج حاصل از نظرات ایشان با استفاده از روش الگویانی معادلات ساختاری (SEM)، برازش وزن دهی و تایید می گردد. در پایان جهت اعتبارسنجی، مدل استخراج شده در یکی از رده های تابعه نیروهای مسلح، استقرار یافته و اجرا گردید.

    کلیدواژگان: فرهنگ ایمنی، EFQM، H.S.E-MS، ارزیابی عملکرد