فهرست مطالب

مدیریت اسلامی - سال سی‌ام شماره 2 (تابستان 1401)

فصلنامه مدیریت اسلامی
سال سی‌ام شماره 2 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علیرضا علیخانزاده*، داوود حسین پور، وجه الله قربانی زاده، بهروز رضایی منش صفحات 11-62

    این پژوهش به دنبال دستیابی به الگوی اکتشافی از مدیریت قرآن کریم نسبت به رفتارهای روانی ناسازگار مشرکان و منافقان با استفاده از روش داده بنیاد است. بر این اساس، ابتدا رفتارهای روانی ناسازگارانهی این افراد، کلامی و کرداری، از آیات قرآن کریم، استخراج، مقوله بندی و تحلیل شد. برای دستیابی به شیوه های مدیریت روانی در مواجهه با رفتارهای ناسالم، گردآوری داده ها با مطالعه متن قرآن کریم از ابتدا تا آخر صورت پذیرفت و تحلیل داده ها در سه مرحله شناسه گذاری باز، محوری و انتخابی با مراجعه به تفاسیر مهم شیعی و رعایت ضوابط و قواعد تفسیر انجام شد. از نتایج این مطالعه، تبیین پنج رفتار ناسازگار «دلیل تراشی، فرافکنی، بی ارزش سازی، استهزاء و عقلی سازی» در میان مشرکان و سه رفتار «دلیل تراشی، فرافکنی و واکنش سازی» در میان منافقان است. 10 روش مدیریت رفتار در چهار سطح 1) پیشگیری -پیشگیری از وقوع رفتار ناسازگار، آگاه سازی، تفسیر رفتار 2) مرحله مداهنه - اطمینان بخشی، مدارا برای حساسیت زدایی 3) مرحله عملی -صحنه سازی، 4) مرحله قاطعانه - افشاسازی، محرومیت از امتیازات و تغییر محیط است.

    کلیدواژگان: مدیریت روانی، مشرکین، منافقان، داده بنیاد، رفتارهای ناسازگار
  • محمدحسین قنادان زاده*، اسدالله گنجعلی، سجاد گلچین صفحات 63-103

    رهبری تحول آفرین، سبکی از رهبری است که در آن رهبر و پیروان تلاش می کنند با تشویق و الهام بخشی به سطوح متعالی، موفقیت سازمان را موجب شوند. آموزه های اسلام به عنوان مجموعه ای دربردارنده ابعاد گوناگون سعادت دنیوی و اخروی انسان ها است که توجه به موضوع سرپرستی، رهبری و روابط میان فردی، از جمله آن ها شمرده می شود. نوشتار پیش رو درصدد است تا از طریق بررسی گفتارهای امیرالمومنین (علیه السلام) به عنوان الگوی انسان کامل و با الهام گیری از سبک تحول آفرین، الگوی رهبری تعالی بخش را ارایه نماید. به منظور دستیابی به مولفه های مدل رهبری تعالی بخش، متن کتاب شریف نهج البلاغه با روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتیجه طبقه بندی آن در نرم افزار Maxqda2020، شامل 819 کد اولیه، 186 مضمون پایه، 27 مضمون سازمان دهنده و 6 مضمون فراگیر بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدل رهبری تعالی بخش مبتنی بر شخصیت امیرالمومنین (علیه السلام)، شامل شش بعد اصلی «هدایت راهبردی»، «هم افزایی میان فردی»، «پرورش قدرت شناختی»، «تقویت آینده نگری راهبردی»، «توسعه زیرساخت های رشد» و »پشتیبان در توسعه فردی» است. در مجموع الگوی رهبری تعالی بخش علوی، نه تنها می تواند یک جایگزین مناسب و اسلامی بر سبک رهبری تحول آفرین غربی باشد، بلکه می تواند به عنوان یک الگوی کامل و بی نقص به جهانیان معرفی شود؛ چرا که انتقادات وارده به سبک رهبری تحول آفرین مانند سوءاستفاده از قدرت و عدم توجه به اخلاق، دیگر در الگوی رهبری تعالی بخش علوی مطرح نیستند.

    کلیدواژگان: رهبری تعالی بخش، رهبری تحول آفرین، مدیریت اسلامی، امیرالمومنین، نهج البلاغه، رهبری اسلامی
  • حسن خلیلی، محمدامین پهلوان شریف*، علیرضا نوبری صفحات 105-130

    معنویت استعداد روحی نامحدودی است که در ارتباط با خدا شکوفا می شود . معنویت یعنی راز و نیاز با خدا، روحیه، فکر و اخلاص با تکیه بر عنصر ایمان و اعتقاد راسخ و پایدار، جهت آماده سازی برای میدان عمل و مجاهدت و مقابله با دشمنان انقلاب اسلامی که دستاورد آن بصیرت باشد. هدف اصلی پژوهش، تبیین معنویت سازمانی از منظر مقام معظم رهبری است. پژوهشگرانی که به بررسی مبانی معنویت پرداخته اند، از پژوهش های غربی جهت تبیین معنویت بهره برده اند. به همین علت، توسعه این رویکرد به جوامع اسلامی درست نیست. معنویت سازمانی، یکی از عناصر اصلی در نیروهای مسلح محسوب می شود که تبیین آن بر دیدگاه مقام معظم رهبری، می تواند کمک شایانی به فرماندهان و مدیران تصمیم گیر جهت ارزیابی وضعیت نیروهای مسلح انقلاب اسلامی کند. جهت تبیین معنویت سازمانی، از روش نظریه داده بنیاد مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری استفاده شد. کلیدواژه معنویت، بین نیروهای مسلح به عنوان سازمان مورد مطالعه بررسی شد. جهت اعتبارسنجی از گروه کانونی و دلفی استفاده شد. نتایج تحلیل ها نشان داد معنویت سازمانی دارای ماهیت معنویت، تعالی سازمانی، پیامدهای معنویت، حفظ و نگه داشت معنویت و ضد معنویت می باشد که در محیط انقلاب اسلامی اثرگذار است. ماهیت معنویت مبین اخلاص، ایمان، تقوا، بصیرت، تهذیب نفس، فضایل اخلاقی، مجاهدت، معرفت، ولایت مداری، ایستادگی، ارتباط با خدا و استمداد الهی است. تعالی سازمانی شامل وفاداری، عمل گرایی، سازماندهی، مدیریت سرمایه انسانی، هویت سازمانی و اعتماد است. پیامد معنویت سازمانی، شامل آرمان های انقلابی، موفقیت و پیشرفت، عدالت، همراهی خدا و اقتدار مادی و معنوی است. بر مبنای نتایج تحقیق، معنویت راهی برای تهذیب نفس، با دنبال کردن اهداف خدایی و احترام به ارزش ها و فضایل اخلاقی جهت اتصال به خداوند تبارک و تعالی، کامل شدن انسان و رسیدن به معرفت و بصیرت است.

    کلیدواژگان: معنویت، معنویت سازمانی، نیروهای مسلح، رهبر معظم انقلاب، پیامدهای معنویت
  • محمد ایوبی پور، حاکم قاسمی*، محمدرحیم عیوضی، عین الله کشاورز ترک، فرهاد درویشی سه تلانی صفحات 131-171

    نظریه حکمرانی خوب پس از نظریات دولت بزرگ و کوچک در حوزه اداره عمومی مطرح شده است که نقش های متفاوت و بعضا متناقضی را نسبت به الگوی های قبلی برای حاکمیت تعریف می کند. در این نظریه، اداره عمومی جامعه فرایندی مشارکتی است و نقش آفرینان آن، دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی هستند که هر یک سهمی مشخص در اداره مطلوب جامعه بر عهده دارند. در این نظریه، شاخص هایی جهان شمول برای حکمرانی خوب تعریف شده و سالانه کشورها توسط نهادهای بین المللی بر اساس این شاخص ها سنجش، ارزیابی و رتبه بندی می شوند. با توجه به اینکه مفهوم خوبی در حکمرانی خوب، مفهومی هنجاری است، در نتیجه مبتنی بر ارزش ها و خاستگاه ذهنی نظریه پردازان طرح و ارایه خواهد شد. با اینکه می توان از برخی آموزه های این نظریه استفاده نمود، اما الگوی مطلوب حکمرانی برای نظام سیاسی هر کشور مستثنی از فرهنگ، مذهب و بوم آن قابل ارایه نیست. از طرفی اسناد بالادستی در هر نظام حاکمیتی، مبین اصول، ارزش ها، اهداف و آرمان های آن نظام است که می توان آن را به عنوان منبع اصلی برای تصویرپردازی از حکمرانی مطلوب مد نظر آن نظام در نظر گرفت.هدف از این پژوهش، تصویرپردازی حکمرانی مطلوب جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اسناد بالادستی رسمی و مصوب کشور می باشد. روش پژوهش در تحقیق حاضر، روش داده بنیاد است. در این پژوهش، ابتدا 58 سند راهبردی و رسمی در نظام جمهوری اسلامی احصاء و سپس به روش کدگذاری و استفاده از نرم افزار MAXQDA، مفاهیم، مقوله ها و در نهایت، تصویر مطلوب از حکمرانی جمهوری اسلامی ایران مدل سازی شده است. بر اساس نتایج یافته ها، لازمه حکمرانی مطلوب در جمهوری اسلامی ایران، نقش آفرینی در عرصه داخل و خارج از کشور است. نقش های حکمرانی مطلوب در داخل کشور، شامل: کرامت، تربیت، عدالت، امنیت، معیشت و پیشرفت و نقش های حکمرانی مطلوب در خارج از کشور در 5 عرصه جهان اسلام، امامت، مستضعفین جهان، حمایت، سازمان های بین المللی، هدایت، نظام سلطه، مقاومت و سایر کشور ها و شراکت در نظر گرفته شده است. پس از تعیین نقش ها، متناسب با عرصه ها، مدل سازی الگوی حکمرانی مطلوب بر اساس روش استراوس و کوربین صورت گرفته است. بر اساس این مدل، پدیده محوری تربیت، شرایط علی کرامت، شرایط زمینه ای امنیت، شرایط مداخله گر شراکت بوده و مقوله های راهبردی نیز نقش های مقاومت، عدالت و پیشرفت است و در نهایت مقوله های پیامدی، شامل نقش های معیشت، امامت، هدایت و حمایت در نظر گرفته شده است.

    کلیدواژگان: تصویرپردازی، حکمرانی خوب، جمهوری اسلامی ایران، نظریه داده بنیاد، حکمرانی اسلامی
  • زهرا علیمرادی* صفحات 173-207

    این پژوهش به دنبال دستیابی به الگوی اکتشافی از مدیریت قرآن کریم نسبت به رفتارهای روانی ناسازگار مشرکان و منافقان با استفاده از روش داده بنیاد است. بر این اساس، ابتدا رفتارهای روانی ناسازگارانهی این افراد، کلامی و کرداری، از آیات قرآن کریم، استخراج، مقوله بندی و تحلیل شد. برای دستیابی به شیوه های مدیریت روانی در مواجهه با رفتارهای ناسالم، گردآوری داده ها با مطالعه متن قرآن کریم از ابتدا تا آخر صورت پذیرفت و تحلیل داده ها در سه مرحله شناسه گذاری باز، محوری و انتخابی با مراجعه به تفاسیر مهم شیعی و رعایت ضوابط و قواعد تفسیر انجام شد. از نتایج این مطالعه، تبیین پنج رفتار ناسازگار «دلیل تراشی، فرافکنی، بی ارزش سازی، استهزاء و عقلی سازی» در میان مشرکان و سه رفتار «دلیل تراشی، فرافکنی و واکنش سازی» در میان منافقان است. 10 روش مدیریت رفتار در چهار سطح 1) پیشگیری -پیشگیری از وقوع رفتار ناسازگار، آگاه سازی، تفسیر رفتار 2) مرحله مداهنه - اطمینان بخشی، مدارا برای حساسیت زدایی 3) مرحله عملی -صحنه سازی، 4) مرحله قاطعانه - افشاسازی، محرومیت از امتیازات و تغییر محیط است.

    کلیدواژگان: مدیریت روانی، مشرکین، منافقان، داده بنیاد، رفتارهای ناسازگار
  • علیرضا قاسمی زاد*، آذر تقی پور، حمیدرضا معتمد صفحات 209-237

    پژوهش حاضر، تدوین احصاء شایستگی های حرفه ای معاونان پرورشی بر اساس آموزه های اسلامی بود. روش پژوهش کیفی، از نوع تحلیل مضمون و گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته انجام پذیرفت. جامعه پژوهش، شامل معاونان پرورشی متوسطه دوره اول شهرستان های استان بوشهر بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و قاعده اشباع نظری، 24 معاون در مصاحبه شرکت کردند.

    یافته ها

    در نتیجه تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش، 109 مضمون پایه، 16 مضمون فراگیر و 5 مضمون سازمان دهنده، شامل: شایستگی های شناختی، شایستگی های مدیریتی، شایستگی های رفتاری، شایستگی های مهارتی و شایستگی های عاطفی ایجاد شد و برای اعتباریابی یافته ها از روش بازخورد مشارکت کنندگان استفاده شد که صحت تحلیل داده ها و نتایج مورد تایید قرار گرفت و مفاهیم استخراج شده در قالب شبکه مضامین ترسیم گردید.

    نتیجه گیری

    احصاء شایستگی های حرفه ای معاونان پرورشی در سازمان آموزش و پرورش، معیاری برای شایسته گزینی آنان منطبق بر آموزه های اسلامی می باشد.

    کلیدواژگان: شایسته سالاری حرفه ای، آموزه های اسلامی، معاونان پرورشی، تحلیل مضمون
|
  • Alireza Alikhanzadeh *, Davood Hosseinpour, Vajhollah Ghorbanizadeh, Behrouz Rezaeemanesh Pages 11-62

    By examining previous researches on Imam Khomeini's thought on the subject of community management and governance, a comprehensive study of Imam Khomeini's thought from the perspective of public management knowledge and explaining the dimensions and components considered by him has been realized. Therefore, this article, by analyzing the thought of Imam Rah, has tried to fill this gap and present the dimensions and components of governance from the perspective of Imam Rah with the approach of public management knowledge; Therefore, the book of Imam Khomeini was studied using the method of content analysis, which finally extracted 199 basic themes, 28 organizing themes and 11 comprehensive themes. In the end, it was achieved that: "The Imam of Shiite jurisprudence has considered the scientific context of the emergence of the idea of ​​governance and pure Muhammadan Islam as its theoretical basis. Republic, the rule of divine law and the institutionalization of values ​​such as justice, independence and freedom, accountability and unity, the pillars of government regulation are defined from the perspective of Imam Khomeini and the main actors of government are the government and statesmen, nation, properties and institutions with the focus of Velayat-e-Faqih.

    Keywords: Government, Governance, Public administration, Islamic Governance, Imam Khomeini
  • MohammadHosein Ghanadanzadeh *, Asadullah Ganjali, Sajad Golchin Pages 63-103

    Transformational leadership is a style of leadership in which the leader and followers strive to contribute to the success of the organization by encouraging and inspiring to transcendental levels. The teachings of Islam as a set include various dimensions of Donyavi and Okhravi success of human beings, including attention to the subject of Supervision, leadership and interpersonal relationships. The leading article has sought to provide a model of transcendent leadership by examining the speeches of the Amir al-Mo'menin (as) as the perfect man pattern and inspired by the transformational model. In order to achieve the components of the Transcendental Leadership model, the text of the Nahj al-Balaghah is analyzed by the method of content analysis. The result of its classification in Maxqda2020 software was 819 primary codes, 186 basic themes, 27 organizing themes and 6 global themes. The results indicate that the Transcendental Leadership model based on the personality of Amir al-Mo'menin (as) includes six main dimensions: strategic leadership, interpersonal empowerment, cognitive empowerment, strengthening strategic foresight, development of growth infrastructure and support in individual development. Generally, Alavi’s transcendental leadership not only can be a suitable and Islamic alternative to transformational leadership, but also it can be introduced to the world as a complete and perfect model; Because the criticisms of the transformational leadership style, such as the abuse of power and the lack of attention to ethics, are no longer relevant in the Alavi’s transcendental leadership model’s.

    Keywords: Transcendental Leadership, Transformational Leadership, Imam Ali, Islamic management, Nahj ol-Balaghe, Islamic Leadership
  • Hassan Khalili, MohammadAmin Phalavan *, Alireza Nobari Pages 105-130

    Spirituality is an unlimited spiritual talent that flourishes in connection with God. Spirituality means secret and need with God, spirit, thought and sincerity, relying on the element of faith and firm and stable belief, in order to prepare for the field of action and struggle and confronting the enemies of the Islamic Revolution, the result of which is insight. The main goal of the research is to explain organizational spirituality from the perspective of the Supreme Leader. Researchers who have investigated the foundations of spirituality have used western researches to explain spirituality. For this reason, the development of this approach to Islamic societies is not correct. Organizational spirituality is considered one of the main elements in the armed forces, and its explanation based on the Supreme Leader's point of view can be of great help to decision-making commanders and managers to assess the situation of the armed forces of the Islamic Revolution. In order to explain organizational spirituality, the method of data-based theory based on the statements of the Supreme Leader was used. The keyword of spirituality was investigated among the armed forces as the studied organization. Focus group and Delphi were used for validation. The results of the analyzes showed that organizational spirituality has the nature of spirituality, organizational excellence, the consequences of spirituality, preservation of spirituality and anti-spirituality, which is effective in the environment of the Islamic Revolution. The nature of spirituality shows sincerity, faith, piety, insight, self-improvement, moral virtues, struggle, knowledge, stewardship, perseverance, connection with God and divine help. Organizational excellence includes loyalty, pragmatism, organization, human capital management, organizational identity and trust. The consequence of organizational spirituality includes revolutionary ideals, success and progress, justice, companionship of God, and material and spiritual authority. Based on the results of the research, spirituality is a way to refine the soul, by following God's goals and respecting moral values ​​and virtues in order to connect with God, the Blessed and Exalted, perfecting the human being and achieving knowledge and insight.

    Keywords: Spirituality, Organizational Spirituality, Islamic Revolutionary Guard Corps, Supreme Leader of the Revolution, Spirituality Outcomes
  • Mohammad Ayubipour, Hakem Ghasemi *, MohammadRahim Aivazi, Einollah Keshavarz Turk, Farhad Darvishi Se Telani Pages 131-171

    The theory of good governance has emerged after the theories of big government and small government in the field of public administration, which defines different and sometimes contradictory roles compared to previous models of governance. In this theory, public administration of society is a participatory process and its actors are the government, the private sector and civil society, each of which has a specific share in the proper management of society. In this theory, universal indicators for good governance are defined and countries are measured, evaluated and ranked annually by international institutions based on these indicators. Given that the concept of good governance is a normative concept, it will be designed and presented based on the values ​​and mental origins of theorists. Although some of the teachings of this theory can be used, but the desired model of governance for the political system of any country, except for its culture, religion and environment can not be designed and presented. On the other hand, the upstream documents in any system of government show the principles, values, goals and ideals of that system, which can be considered as the main source for depicting the desired governance of that system.The purpose of this study is to illustrate the good governance of the Islamic Republic of Iran based on official and approved upstream documents of the country. Research Method In the present study, the data method is the foundation. In this research, first 58 strategic and official documents in the system of the Islamic Republic of Iran have been counted, and then the concepts, categories and finally the desired image of the government of the Islamic Republic of Iran have been modeled by coding and using MAXQDA software. According to the results, good governance in the Islamic Republic of Iran requires playing a role in the field at home and abroad. Roles of good governance inside the country including dignity, education, justice, security, livelihood and progress and roles of good governance abroad in 5 areas of the Islamic world, Imamate, the oppressed of the world, support, international organizations, guidance, system of domination, Resistance and other countries are considered partnerships. After determining the roles appropriate to the areas, the model of optimal governance is modeled based on the method of Strauss and Corbin. According to this model, the central phenomenon of education is causal conditions, basic security conditions, intervening conditions of partnership, and strategic categories are the roles of resistance, justice and progress, and finally consequential categories include the roles of livelihood, Imamat, guidance and Support is provided.

    Keywords: Imaging, good governance, Islamic republic of Iran, Grounded Theory, Islamic Governance
  • Zahra Alimoradi * Pages 173-207

    This study seeks to achieve an exploratory model of the management of the Holy Quran in relation to the maladaptive psychological behaviors of polytheists and hypocrites using the data foundation method. Accordingly, first, the maladaptive psychological behaviors of these people, verbally and practically, were extracted, categorized and analyzed from the verses of the Holy Quran. To study the methods of mental management to find of unhealthy behaviors,, data were collected by studying the text of the Holy Quran from beginning to end and data analysis was performed in three stages of open, central and selective identification by referring to important Shiite interpretations and observing the rules and rules of interpretation. One of the results of this study is to explain the five inconsistent behaviors of "reasoning, projection, devaluation, ridicule and rationalization" among the polytheists, and the three behaviors of "reasoning, projection, reaction" among the hypocrites. 10 Behavior Management Methods at Four Levels 1) Prevention - Prevention of Inconsistent Behavior, Awareness, Interpretation of Behavior , Deprivation of privileges and change of environment

    Keywords: Psychological Management, Polytheists, Hypocrites, Data Foundation, Inconsistent Behaviors
  • Alireza Ghasemizad *, Azar Taghipour, Hamireza Motamed Pages 209-237

    The aim of the present study was to compile the components of professional orthodoxy of foster care assistants based on Islamic teachings by qualitative research method of content analysis. Data were collected using semi-structured interviews. The study population consisted of first grade secondary education assistants in the cities of Bushehr province who participated in the interview using purposive sampling method and theoretical saturation rule of 24 deputies. To validate the findings, the participants' feedback method was used, which confirmed the accuracy of data analysis and results, and the extracted concepts were drawn in the form of a network of themes. The results of the study included 109 basic themes, 16 comprehensive themes and 5 organizing themes including cognitive competencies, managerial competencies, behavioral competencies, skill competencies and emotional competencies as a criterion for their selection in accordance with Islamic teachings which are of special importance  created. And to validate the findings, the participants' feedback method was used to confirm the accuracy of the data analysis and the results, and the extracted concepts were drawn in the form of a network of themes. Conclusion The statistics of the professional qualifications of educational assistants in the education organization is a criterion for selecting them according to Islamic teachings.

    Keywords: Professional Meritocracy, Islamic teachings, Educational Assistants, content analysis