فهرست مطالب

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات - پیاپی 39 (مهر 1401)

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 39 (مهر 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/07/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سمیه رئیس دانایی * صفحات 1-17

    فساد مالی و اقتصادی یک پدیده‌ای بزرگی تاریخی و اثرگذار در طول جامعه بشری بوده و امروزه هم به یک معضل جهانی تبدیل شده است، این رفتار ناپسند، به عنوان یکی از موانع بزرگ، بر سر راه پیشرفت کشورهای در حال توسعه‌ نظیر ایران محسوب می شود، فساد از ریشه فسد و به معنای جلوگیری از انجام اعمال درست و سالم بوده و در زبان لاتین با واژه Corruption که ریشه لاتینی Rumpere است بیان می‌شود، که به معنای شکستن و نقض کردن است و چیزی که شکسته یا نقض می‌شود می‌تواند یک شیوه‌ی رفتار اخلاقی، اجتماعی، قوانین و مقررات، یا قواعد اداری باشد. فساد به این معنا نه تنها که مانع رشد و تکامل جامعه شده بلکه بالاتر از آن جامعه را از اهداف تعیین شده اش باز می دارد؛ فساد اقتصادی صورتهای مختلفی دارد، گاهی به صورت آشکارا و علنی و گاهی هم به طور مخفیانه می باشد، مثل رشوه، کلاهبرداری، اختلاس وغیره. در این ارتباط برخی مطالعات مختلف نشان داده است که عوامل اصلی که فساد را در جامعه افزایش می دهند عبارتند از: بوروکراسی، سطح دستمزدهای بخش دولتی، نقش قوانین به ویژه قوانین ضد فساد، دردسترس بودن منابع طبیعی درجه رقابت، تجارت آزاد و همچنین سیاست صنعتی کشورها در مقابل عده ای دیگر توجه خود را به آثار وعواقب فساد متمرکز کرده اند. این گروه نشان داده اند که فساد بر کارآیی اقتصاد، عدالت و رفاه اثر داشته است. بنا براین داشتن برنامه های جدید و خلاقانه برای مبارزه بافساد می بایست جزء برنامه های اصلی هر سازمان باشد. سیاستهای ضد فساد می توانند به رشد فعالیتهای اقتصادی کمک کنند، برای مبارزه خوب با فساد به یک برنامه و طراحی سیاست ضدفساد نیاز است، که در این تحقیق به مبانی و مصادیق جرایم اقتصادی در نظام حقوقی ایران پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: مبانی، مصادیق، جرم اقتصادی، حقوق کیفری
  • بهزاد نیک فال * صفحات 18-29

    پس از فتح ماد، لیدیه و بابل، در سال 530 پیش از میلاد، کوروش کبیر پادشاه هخامنشی تصمیم به نبرد با کشور ماساژت در شمال رود آراکسس گرفت. در این زمان فرمانروای کشور ماساژت بانویی به اسم تامیریس بود. تامیریس مایل به نبرد با ارتش پارس نبود و از کوروش در خواست کرد این جنگ را متوقف کند ولی کوروش با ورود به سرزمین ماساژتها عملا جنگ را شروع کرد. در پایان نبرد خونین میان سپاه پارس و ماساژت، ارتش پارس شکست خورد و کوروش کبیر به قتل رسید. در این تحقیق تلاش خواهیم کرد تاریخ دقیق این جنگ را محاسبه کنیم.

    کلیدواژگان: کوروش کبیر، تامیریس، ماساژتها، تشریق صبحگاهی، ستاره شباهنگ
  • نورالله امانی * صفحات 30-36
    مقدمه

    از آنجاییکه بیشترین سوتشکلات ولادی را در اطفال امراض ولادی قلب تشکیل میدهد مطالعه در مورد اسباب این آفات رول ازدواج با اقارب را در تاسس آنها منحیث یک فکتور خطر در پهلوی سایر عوامل و اسباب ذیدخل میداند که نشاندهنده خصوصیت ارثی اتوزومل مغلوب بعضی امراض ولادی قلب میباشد.تحقیق حاضر در مورد دریافت رابطه میان امراض ولادی قلب و ازدواج با اقارب انجام یافته است.

    روش

    این تحقیق به روش توصیفی کوهارت بالای 98مریض که با تشخیص آفت ولادی قلب در وارد اطفال شفاخانه حوزه وی مزارشریف ازشروع الی ختم سال 1398 بسترگردیدند انجام یافته است. معلومات لازم با مطالعه دوسیه مریضان و مصاحبه با والدین بدست آمده است.

    نتایج

    از مجموع 98مریض شامل تحقیق ASD با57 مریض (%58.16 (شایعترین نوع آفت ولادی قلب بوده ومتباقی به ترتیبVSD با16مریض (16.33%)،PDA با 12 مریض (12.24%)،ToF (12.6%)، شکل complex (موجودیت چندین نقیصه بصورت همزمان) با 6 مریض (6.12%) وسایر اشکال 1 مریض (1.02%) واقعات را تشکیل داده بودند.از 98 طفل مبتلا 42 مریض دختر (42.86%) و 56 مریض پسر (57.14%) بودند که ازمجموع مریضان 59 طفل(60.82%) پدر و مادر شان حاصل ازدواج با اقارب نزدیک بودند

    نتیجه گیری

    تحلیل نتایج تحقیق حاضر این موضوع را میرساند که ازدواج بااقارب نزدیک یک فکتور خطر در پهلوی سایر عوامل برای تاسس امراض ولادی قلب بوده که روشنی اذهان عامه و تعلیمات صحی مردم درزمینه کاهش این ازدواج ها و جلوگیری از عواقب ناگوار آن موثر می باشد.

    کلیدواژگان: امراض ولادی قلب، ازدواج با اقارب، اتوزومل مغلوب
  • سید محمدحسن هاشمی، محمدمهدی کریمی نیا *، فاطمه دسترنج صفحات 37-47

    بحث و بررسی پیرامون بنیان‌های فلسفه‌ی سیاسی حضرت امام یکی از موضوعات بسیار مهم و کارآمد چه در زمینه‌ی سیاست و چه در زمینه‌ی اجتماع است و علت طرح این مسیله نیز به جهت ضرورت و اهمیت این موضوع می‌باشد. گرچه که تا به حال محققان و نویسندگان زیادی در این رابطه زحمات زیادی را به جان خریده و قلم فرسایی کرده‌اند؛ اما این تحقیق در پی آن است که این مبانی را با یک نگاه دقیق و عمیق از منظر قرآن کریم و احادیث امامان (ع) مورد بحث و بررسی قرار داده و این که فلسفه‌ی سیاسی حضرت امام خمینی بر اساس بنیانهای قرانی استوار شده است. وقتی اندیشه‌ای بر پایه‌ی آیات قرآن کریم باشد از استحکام برخوردار است. گرچه که تا به حال از روش های مختلفی پیرامون تحقیقات و موضوعات سیاسی استفاده شده است؛ اما روشی که ما در اینجا اتخاذ کرده‌ایم، یک روش تحلیلی_توصیفی بر مبنای یک رویکرد عقل‌گرا و منطقی است تا غرض ما هرچه بهتر از این مسیله‌ی مهم حاصل بشود.

    کلیدواژگان: فلسفه ی سیاسی، بنیان های فلسفه ی سیاسی امام خمینی، مبانی معرفت شناسانه و هستی شناسانه، مبانی انسان شناسانه و جامعه شناختی، مبانی کلامی فلسفه ی سیاسی امام خمینی، نظام سیاست در اسلام از منظر حضرت امام
  • راضیه زمانیان * صفحات 48-69

    حب دنیا به معنای دنیا دوستی و دنیا پرستی است که امروزه یکی از مهم ترین گرفتاری های بشر می باشد. حب دنیا صفتی رایج در زبان سالکان و عارفان است و از دیدگاه آنها، بزرگترین عامل دوری از یاد خدا است. انسان به دلیل آنکه ولیده همین عالم و اصل نشیه او از دنیاست، نسبت به آن علاقه مند است؛ و این برگرفته از فطرت بشر است که گریزی از آن نیست؛اگر محبت انسان به دنیا جنبه افراط در پیش بگیرد نه تنها انسان را از صراط مستقیم منحرف می‌کند، بلکه باعث به هلاکت افتادن انسان در دنیا و آخرت می شود. بنابراین ضروری است که درباره حب دنیا پژوهش انجام گیرد، لذا هدف نوشتار حاضر که بر اساس روش توصیفی تحلیلی نگارش یافته بررسی حب دنیا از منظر نهج البلاغه است که از جملعه دستآوردهای این پژوهش می توان به برخی از عوامل حب دنیا از قبیل: لذت طلبی و فراموشی یاد خدا و برخی از اثرات دنیا دوستی از قبیل: غفلت از آخرت، منشا گناهان وفتنه ها، محرومیت از رحمت الهی و لقای حق و...در منظر نهج البلاغه اشاره نمود.

    کلیدواژگان: حب، دنیا، نهج البلاغه
  • محمدرضا غلامی *، عبدالمحمد افروغ صفحات 70-79

    قراردادهای الکترونیکی نیز به مثابه سایر قراردادها دارای آثار و تبعات حقوقی و مادی برای طرفین می باشد بررسی این آثار از این جهت می تواند مفید واقع گردد که جنبه های مختلف تعهدات و حقوق طرفین در این گونه عقود روشن می شود. در قرارداد های الکترونیکی بر خلاف عقود سنتی، حقوق خریدار بیش از حقوق بایع مورد نظر بوده و به همین دلیل بیشتر مورد حمایت قانونگذار قرار گرفته است. در این مقاله نگارنده با روش توصیفی و تحلیلی و با تتبع از اثار اندیشمندان حقوق و ضرورت گسترش فناوری های نوین، باعث تغییر در نوع روابط انسان ها گردیده است به نحوی که در دنیای کنونی استفاده ازفناوری های نوین امری عادی در روابط افراد می باشد. روابط تجاری افراد نیز به تبع این پیشرفت دستخوش دگرگونی گشته و امور حقوقی را نیز در این پیشرفت به دنبال کشانده است. در حال حاضر انعقاد قرارداد از راه دور و بدون حضور فیزیکی افراد امری متداول می باشد که توجه به آثار حقوقی این نوع قراردادها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    کلیدواژگان: قرارداد الکترونیکی، اثار قرارداد الکترونیکی، ویژگی قرارداد الکترونیکی
  • اسما زمانی * صفحات 80-95

    پژوهش حاضر با هدف بررسی عامل های موثر در ازدواج موفق بصورت مروری و کتابخانه ای انجام شده است که ابتدا مقالات مرتبط با ملاک های انتخاب همسر و الگوهای ازدواج موفق از سایت های نورمگ و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و گوگل استخراج و بعد مطالب مهم استخراج و در قالب نتایج مهم آورده شدند و بعد این ملاک های مهم در دو گروه مجردها یا در شرف ازدواج و گروهی که ازدواج کرده اند و ازدواج موفق داشته اند طبقه بندی شدند و نتایج نشان داد که از نظر مجردها ملاک هایی مانند اخلاق و ارزش های اخلاقی، ایمان، مسیولیت پذیری و علاقه اولیه مهمترند و افرادی که ازدواج موفق داشته اند عشق اولیه، اعتماد، شناخت درست و انتخاب آگاهانه از ملاک های دیگر مهمتر بودند و این که هفت حیطه تناسب خانوادگی، تناسب فرهنگی، تناسب اعتقادی، تناسب اقتصادی-اجتماعی، تناسب شخصیتی، تناسب تحصیلی و رضایت والدین به عنوان ملاک های انتخاب همسر شناسایی و معرفی گردیدند.

    کلیدواژگان: ملاک های ازدواج، ازدواج موفق، تناسب خانوادگی، تناسب فرهنگی، تناسب اعتقادی، تناسب اقتصادی-اجتماعی
  • معصومه حسن پور * صفحات 96-103

    پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مولفه های احساس تنهایی، انجام شد. روش پژوهش کاربردی، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ساری در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 6867 نفر بود. طبق جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر حسب پایه تحصیلی) تعداد 364 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های احساس تنهایی دهشیری و همکاران (1386) و تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی) از طریق نرم افزار SPSS 23 بود. یافته ها نشان داد که بین احساس تنهایی و مولفه های آن (تنهایی خانواده، تنهایی دوستان و تنهایی عاطفی) با تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد و 3/66 درصد از تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان به ترتیب توسط تنهایی دوستان، تنهایی عاطفی و تنهایی خانواده قابل پیش بینی است.

    کلیدواژگان: احساس تنهایی، تنهایی خانواده، تنهایی دوستان، تنهایی عاطفی، تعلل ورزی تحصیلی
  • سید محمدحسن هاشمی، محمدمهدی کریمی نیا *، فاطمه دسترنج صفحات 104-114

    بررسی پیرامون کلید واژه و مفهوم شجاعت و شهامت همواره در طول تاریخ مورد توجه بوده است. این موضوع به دلیل اهمیت آن حتی در قرآن کریم نیز آیاتی را به خودش اختصاص داده است. نیز در احادیث معصومان (ع) می‌توان تفسیر و تبیین این واژه را به عینیت ملاحظه کرد. می‌توان این واژه را به عنوان یک موضوع در سرفصل‌های تفاسیر موضوعی به کار بست و تمام آیات و احادیث مرتبط را پیرامون این موضوع جمع و بررسی کرد. گرچه تاکنون پژوهشی پیرامون این موضوع از نگاه قرآن و احادیث صورت نگرفته است؛ اما این تحقیق در پی آن است تا با یک روش تحلیلی _ تطبیقی و بر مبنای یک رویکرد منطقی و عقلانی به این موضوع پر مفهوم بپردازد و نظر قرآن کریم و احادیث را در حد توان پیرامون این موضوع جویا شود و به تفسیر صحیحی نسبت به این واژه دست پیدا کند.

    کلیدواژگان: شجاعت، شجاعت از منظر قرآن، شجاعت از منظر احادیث، مراتب شجاعت، آثار و موانع شجاعت