فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - سال بیست و یکم شماره 7 (پیاپی 162، مهر 1401)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال بیست و یکم شماره 7 (پیاپی 162، مهر 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/08/19
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن رضائیان* صفحات 696-697

    همان طور که در سخنان سردبیری پیشین مجله دانشگاه به آن اشاره گردید؛ کد نورمبرگ، بیانیه هلسینکی و گزارش بلمونت سه گام اساسی در تاریخچه مدرن اخلاق در پژوهش های سلامت هستند [3-1]. آن ها باعث شدند که توجه پژوهش گران حوزه سلامت به مسایل اخلاقی، بیش از پیش منعطف گردد. گام چهارمی که پس از آن ها برداشته شد، محصول کوشش مشترک  Organization of Medical Sciences (CIOMS) Council for International و سازمان بهداشت جهانی World Health Organization (WHO)  بود که به دستور العمل بین المللی اخلاقی برای پژوهش های سلامت که در آن نمونه های انسانی مورد استفاده قرار می گیرند، معروف شد [4]. دستورالعمل بین المللیCIOMS  بیش تر برای کشورهای با درآمد کم و برای کاربرد اصول اخلاق جهانی برای شکل گیری سیاست های ملی پژوهش در علوم سلامت وضع شده است. مسایل اخلاقی ارایه شده در این دستورالعمل ، ارتباط تنگاتنگی با گزارش بلمونت دارد. بر این اساس، پژوهش های علوم سلامت که بر روی انسان ها به عمل می آید باید از شرکت کنندگان در مطالعه محافظت کرده و به ویژه شرایط محیطی که قرار است پژوهش در آن به عمل آید را مورد ارزشیابی قرار دهد تا مطمین شود که این پژوهش ها از نظر اخلاقی مورد قبول جوامع محلی هستند. بنابراین، براساس این دستور العمل نه تنها در نظر گرفتن شرایط محیطی پژوهش حایز اهمیت فراوان است بلکه محققین باید این اطمینان را ایجاد کنند که نتایج به دست آمده از پژوهش های انجام شده برای همان جوامع محلی نیز، قابل دسترسی می باشد [4]. علت این تاکید هم آن بود که شواهد نشان می داد که برخی از پژوهش هایی که در کشورهای با در آمد بالا حمایت می شوند، ممکن است که در کشورهای با درآمد پایین به مرحله اجرا در آیند و در این اجرا نه تنها حقوق شرکت کنندگان در مطالعه به طور کامل حفظ نگردد، بلکه آن ها از نتایج به دست آمده از مطالعه نیز هیچ وقت بهره مند نگردند. از همین رو، دستورالعمل بین المللی CIOMS برای اولین بار در سال 1993 میلادی منتشر شد و برای بار دوم در سال 2016 میلادی مورد تجدید نظر قرار گرفت [5]. در تجدید نظر سال 2016 میلادی، بیش تر بر حقوق افراد آسیب پذیر، مانند کودکان مورد مطالعه در کارآزمایی های میدانی که در آن اثر بخشی واکسن ها مورد مطالعه قرار می گیرند، تاکید شده است. هم چنین، مسایل اخلاقی پیرامون موضوعاتی نظیر داده های بزرگ (Big data)، بانک نمونه های حیاتی (Bio banking)، استفاده مجدد از نمونه هایی که برای پژوهش قبلی و با اهداف دیگری جمع آوری شده اند ، مورد توجه قرار گرفته است. در این نسخه جدید هم چنین، با در نظر گرفتن ارزش های اجتماعی و اخلاقی به هنگام طراحی، اجراء و پس از اجرای مطالعه تاکید شده است. برای نمونه، ضرورت ارایه مراقبت های لازم در صورت نیاز به جمعیت تحت بررسی پس از خاتمه مطالعه، مورد تاکید قرار گرفته است. بالاخره، تاکید شده است که کلیه طرح های مرتبط به سلامت مورد نظارت قرار گرفته تا نه تنها حریم خصوصی شرکت کنندگان مورد توجه قرار گیرد، بلکه استفاده صحیح از داده ها و نمونه های ذخیره شده نیز به عمل آید [5]. به نظر می رسد که با توجه به حجم وسیع از مطالعات مربوط به سلامت که به طور روز افزونی در اقصی نقاط مختلف دنیا به عمل آید. هم چنین، با رخداد مسایل جدید نظیر عالم گیری - کووید 19، جهان در آینده شاهد تدوین دستورالعمل های بیش تری باشد که متخصصین علوم سلامت برای رعایت مسایل اخلاقی در این پژوهش ها، باید مورد توجه قرار دهند [6].

    کلیدواژگان: بین المللی CIOMS
  • نرگس پورسمیله، فرین بابائی بالدرلو* صفحات 698-712

     زمینه و هدف:

     دیابت از شایع ترین اختلالات متابولیسمی با آثار سوء بر کبد می باشد. مطالعه در زمینه یافتن عوامل مفید بر عملکرد کبد در بیماری دیابت حایز اهمیت است. هدف مطالعه حاضر، تعیین اثرات سرکه سیب بر شاخص های کبدی موش های صحرایی دیابتی بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی، 28 سر موش صحرایی نر با میانگین وزنی 200 گرم به 4 گروه شامل کنترل، دیابتی، دیابتی دریافت کننده سرکه سیب 5/0 درصد یا 5 درصد تقسیم شدند. محلول ها با حجم 4 میلی لیتر/کیلوگرم به مدت شش هفته به صورت خوراکی تجویز گردید. دیابت با تزریق درون صفاقی 50 میلی گرم/کیلوگرم استرپتوزوتوسین القاء شد. سرکه سیب با روش سنتی از Malus domestica تهیه و به صورت تازه استفاده شد. در پایان، سطوح سرمی کلسترول، تری گلیسرید، low-density lipoprotein (LDL)، high-density lipoprotein (HDL)، پروتیین تام، آلبومین و آنزیم های aspartate transaminase (AST)، alanine aminotransferase (ALT)، alkaline phosphatase (ALP) و بیلی روبین اندازه گیری شدند. بافت کبد به روش هماتوکسیلین-ایوزین مطالعه گردید. داده ها با آنالیز واریانس یک طرفه و پس آزمون Tukey تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    در موش های مبتلا به دیابت در مقایسه با موش های سالم به طور معنی داری سطوح قند خون، کلسترول، تری گلیسرید، LDL، AST، ALT، ALP و بیلی روبین سرم و فیبروز، سیروز، دژنراسیون و التهاب در بافت کبد افزایش (05/0<p) و وزن بدن، HDL، پروتیین تام و آلبومین سرم کاهش یافت (05/0<p). سرکه سیب 5/0 درصد یا 5 درصد این شاخص ها را تعدیل و اختلاف معنی داری با گروه دیابتی ایجاد کرد (05/0<p).

    نتیجه گیری

    سرکه سیب با کنترل قند خون و پروفایل لیپیدی باعث تعدیل عوارض کبدی ناشی از دیابت می گردد. واژه های کلیدی: دیابت، سرکه سیب، پروفایل لیپیدی، آنزیم های کبدی، موش صحرایی

    کلیدواژگان: دیابت، سرکه سیب، پروفایل لیپیدی، آنزیم های کبدی، موش صحرایی
  • علیرضا حسینی صدر*، متینه عبادی، عارفه محمدنژاد دوین، سجاد بشرپور صفحات 713-728
    زمینه و هدف

    نقاشی درمانی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است و با وجود این که نتایج مثبت در درمان بالینی داشته است، اما به ندرت مورد پژوهش قرار گرفته است. لذا هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر ابرازگری هیجان در دانش آموزان دختر دارای اختلال اضطراب امتحان بود.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی است و جامعه‏ آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه مدارس منطقه 9 تهران در سال‏ 1400-1401 بود که 30 دختر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش) با روش نمونه گیری در دسترس و گمارش تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (10 جلسه 60 دقیقه ای) قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه اضطراب امتحان Abolghasemi و همکاران، پرسش نامه ابرازگری هیجان King و  Emmonsو پروتکل درمانی نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی Seyedesmaili Ghomi و همکاران استفاده شد. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیل کوواریانس چندمتغیره جهت تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در تعدیل ابرازگری هیجانی در مرحله پس آزمون موثر بود (001/0<p). مجذور اتا نشان داد 681/0 از واریانس ابراز هیجان مثبت، 632/0 از واریانس صمیمیت و 695/0 از واریانس ابراز هیجان منفی، ناشی از شرایط آزمایشی است.

    نتیجه گیری

    بر اساس یافته های پژوهش حاضر، استفاده از آموزش نقاشی درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به عنوان یک مداخله روان شناختی در جهت بهبود شرایط روانی و جسمی کودکان دارای اضطراب امتحان پیشنهاد می شود.
    واژه های کلیدی: هیجان، اضطراب امتحان، ذهن آگاهی، نقاشی، درمان، دانش آموزان

    کلیدواژگان: هیجان، اضطراب امتحان، ذهن آگاهی، نقاشی، درمان، دانش آموزان
  • عرفان بهرامی، مهرداد پویان مهر، علی ملکی، صمد علی محمدی* صفحات 729-740
    زمینه و هدف

    دیابت یکی از شایع ترین اختلالات متابولیکی می باشد. گیاهان دارویی برای کنترل دیابت استفاده می شوند. هدف از مطالعه حاضر تعیین اثر محافظتی سورانه بر قند خون و برخی فاکتورهای بیوشیمیایی مرتبط در دیابت نوع یک القاء شده با آلوکسان در موش های صحرایی نر بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی، دیابت با تزریق یک دوز داخل صفاقی آلوکسان (120 میلی گرم/کیلوگرم) القاء شد. تعداد  30 سر موش صحرایی نر در محدوده وزنی 20±200 گرم به 6 گروه 5 تایی تقسیم شدند. گروه 1 (کنترل نرمال)، گروه 2 (کنترل دیابتی)، گروه 3 (گروه دیابتی دریافت کننده گلی بنکلامید با دوز 20 میلی گرم/کیلوگرم)، گروه های 4 تا 6 شامل گروه های دیابتی که به ترتیب عصاره آبی سورانه با دوزهای 20، 60 و 180 میلی گرم/کیلوگرم را به صورت خوراکی و به مدت 25 روز دریافت کردند. در پایان دوره درمانی، نمونه های خون جمع آوری و سطوح سرمی گلوکز، آلکالین فسفاتاز، آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز، لاکتات دهیدروژناز، اوره و کراتینین ارزیابی شدند. داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Duncan تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد عصاره سورانه کاهش وزن بدن را در گروه دیابتی بهبود بخشید (05/0>p). هم چنین، سطوح سرمی گلوکز، آلکالین فسفاتاز، آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز، لاکتات دهیدروژناز، اوره و کراتینین در گروه دیابتی بالاتر از گروه کنترل بود (05/0>p). این تغییرات با درمان با عصاره سورانه در دوزهای مختلف مشابه گلی بنکلامید بهبود یافت (05/0>p).

    نتیجه گیری

    عصاره سورانه ممکن است اثر محافظتی در برابر تغییرات قند خون و برخی فاکتورهای بیوشیمیایی ناشی از دیابت القاء شده با آلوکسان داشته باشد.

    کلیدواژگان: عصاره آبی سورانه، آلوکسان، دیابت، موش صحرایی
  • مینا ملکی*، منیجه شهنی ییلاق صفحات 741-756

     زمینه و هدف:

     فراگیری استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی و ناشناس بودن هویت افراد در این فضا، زمینه را برای پرخاشگری سایبری افزایش می دهد. لذا می بایست پرخاشگری در این زمینه مورد بررسی بیش تری قرار بگیرد. این پژوهش با هدف تعیین رابطه پرخاشگری سایبری با تنظیم هیجان، خودکنترلی و افسردگی انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم دوره متوسطه اول شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بود. تعداد 180 نفر از این افراد به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به صورت انفرادی به پرسش نامه های پرخاشگری سایبری، تنظیم هیجان، خودکنترلی و افسردگی Beck پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شد.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد که پرخاشگری سایبری با تنظیم هیجان (402/0- =r و 01/0 >p) و خودکنترلی (434/0- =r و 01/0 >p) همبستگی منفی و با افسردگی (343/0=r و 05/0 >p) همبستگی مثبت دارد. طبق نتایج تحلیل رگرسیون خطی چندگانه، تنظیم هیجان (321/0- =β، 333/0-= Bو 001/0 >p) و خودکنترلی به صورت منفی (142/0- =β، 471/0-= Bو 044/0= p) پرخاشگری را پیش بینی نموده، ولی افسردگی (090/0 =β، 103/0=B و 173/0= p) پرخاشگری سایبری را پیش بینی نمی کند.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه حاضر می تواند از جنبه نظری (غنی سازی مفاهیم نظری در حوزه نوجوان) و جنبه عملیاتی (برگزاری کارگاه های آموزشی برای نوجوانان در زمینه آموزش تنظیم هیجان، خودکنترلی و پیش گیری از افسردگی) به درمان گران و روان شناسان حوزه سلامت یاری رساند.

    کلیدواژگان: پرخاشگری سایبری، تنظیم هیجان، خودکنترلی، افسردگی، اهواز​​​​​​​
  • عبدالله رحمانی، محسن رضائیان* صفحات 757-784
    زمینه و هدف

    مهاجران به دلیل شرایط زندگی و دسترسی کم تر به خدمات بهداشتی، از جمله گروه در معرض خطر سلامت روان ناشی از بیماری (Covid-19)Coronavirus disease 2019  محسوب می شوند. بنابراین مطالعه مروری حاضر با هدف تعیین تاثیر همه گیری Covid-19 بر سلامت روان مهاجران در دنیا انجام گردید.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر از نوع مروری سیستماتیک می باشد. با استفاده از واژگان کلیدیPandemic  Covid-19، Immigrants and Covid-19 Mental health and Covid-19, Immigrants and Mental health,  و معادل فارسی آن ها مقالات مرتبط که در پایگاه داده های MEDLINE, PsycINFO, PubMed, Scopus, and Web of ,Science Google Scholar طی سال های 2019 تا 2021 نمایه شده بودند، جمع آوری گردید. مقالات مطابق معیارهای ورود و خروج بررسی گردید. تجزیه و تحلیل به صورت کیفی و توصیفی انجام گرفت و نتایج در قالب نمودار جریانی و جدول خلاصه گردید.

    یافته ها

    با جستجوی پایگاه داده ها، 740 مقاله به دست آمد که در نهایت 31 مقاله وارد مطالعه گردید. مقالات در چهار دسته شامل: مقالات پژوهشی اصیل (13 مقاله)، مقالات مروری (3 مقاله)، اظهار نظر و نقطه نظرات (6 مقاله) و سایر مقالات (نامه به سردبیر، تحریریه، مقالات کیفی) شامل 9 مقاله طبقه بندی گردید.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعات منتشر شده نشان داد که همه گیری Covid-19 یک عامل خطر مهم برای اختلالات سلامت روان مهاجران و پناهندگان می باشد. به نظر می رسد انتشار اطلاعات مرتبط با بیماری با زبان و فرهنگ های مختلف در رسانه ها، آگاهی و اطلاع رسانی، در اختیار قرار دادن خدمات سلامت روان برای مهاجران و خدمات آموزش سلامت روان از طریق شبکه های اجتماعی و اینترنت می تواند کمک کننده باشند.

    کلیدواژگان: همه گیری، Covid-19، سلامت روان، مهاجران، دنیا
  • پوریا فرخی، حجت رحمانی، آیدین آرین خصال، رفعت باقرزاده، مهدیه اصغری، عسگر آقایی هشجین* صفحات 785-794
    زمینه و هدف

    مطالعه حاضر با هدف تعیین کیفیت خدمات سرپایی از دیدگاه کارکنان در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1399 انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    در مطالعه توصیفی حاضر، تعداد 100 نفر از کارکنان بالینی و غیر بالینی با استفاده از روش تصادفی ساده از چهار بیمارستان آموزشی وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد SERVQUAL انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t مستقل انجام شد.

    یافته ها

    میزان مشارکت کارکنان در مطالعه تقریبا 77 درصد بود. میانگین نمره انتظارات و ادراکات کارکنان به کیفیت خدمات به ترتیب برابر با 72/4 و 96/3 از 5 بود. در مقایسه میانگین نمره ادراکات و انتظارات، بیش ترین و کم ترین شکاف به ترتیب مربوط به ابعاد محسوسات (22/1- =gap) و همدردی (50/0- =gap) بود.

    نتیجه گیری

    شکاف بین انتظارات و ادراکات در تمام ابعاد معنی دار گزارش شد. پیشنهاد می گردد مدیران و سیاست گذاران جهت به حداقل رساندن شکاف موجود، توجه بیش تری داشته باشند.

    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، خدمات سرپایی، کارکنان، سروکوال​​​​​​​
  • علیرضا جهانبانی*، نرگس اسکندری روزبهانی صفحات 795-799

    آسیب شناسی مجلات علمی معتبر همواره از سوی مسیولان این مجلات با استقبال روبه رو می گردد، اما متاسفانه این امر چندان در جامعه علمی ایران مرسوم نیست. ارایه مقالات علمی به زبان فارسی یکی از نیازمندی های توسعه علمی کشور است و لازمه آن، وجود مجلات علمی فارسی زبان با کیفیت است. علیرغم تعدد مجلات فارسی زبان در طیفی از رشته ها، اما بسیاری از پژوهش گران ایرانی به خاطر برخی اشکالات در بعضی مجلات فارسی، ترجیح می دهند مطالب خود را در مجلات بین المللی منتشر کنند. اکثر این مشکلات به نحوه ی تعامل مجله با محقق، اشکالات نرم افزاری تارنماهای مجلات، کیفیت پایین نسخه نهایی مقالات و نمایه نشدن آن ها در پایگاه های علمی معتبر بر می گردد. انتظار می رود متولیان نظارت بر مجلات علمی با آسیب شناسی و ارایه راه حل های کارشناسانه از جمله نظر سنجی از پژوهش گران ایرانی برای رفع این مشکلات تلاش کنند. با این حال نباید کیفیت بالای برخی مجلات فارسی زبان و اخلاق حرفه ای آن ها را نادیده گرفت.

    کلیدواژگان: آسیب شناسی، مجلات علمی فارسی، مقالات، پژوهش گر
|
  • Narges Poursamileh, Farrin Babaei-Balderlou* Pages 698-712
    Background and Objectives

    Diabetes is one of the most common metabolic disorders with adverse effects on the liver.  It is important to study the factors that improve the liver function in diabetes. The present study aimed at evaluating the effects of apple-vinegar on the liver indices of diabetic rats.

    Materials and Methods

    In this experimental study, 28 male Wistar rats with an average weight of 200g were divided into 4 groups including control, diabetic, and diabetic groups receiving 0.5% or 5% apple-vinegar. Solutions with a volume of 4 ml/kg were administered orally for six weeks. Diabetes was induced by intraperitoneal injection of 50mg/kg streptozotocin. Apple-vinegar was prepared by traditional method from Malus-domestica and used fresh. At the end of treatment, serum levels of cholesterol, triglyceride, low-density lipoprotein (LDL), high-density lipoprotein (HDL), total protein, albumin and aspartate transaminase (AST), alanine aminotransferase (ALT), alkaline phosphatase (ALP), and bilirubin were measured. Liver tissue was studied by Hematoxylin-Eosin method. Data were analyzed by one-way analysis of variance and Tukey's post-test.

    Results

    In the diabetic rats compared to the healthy rats,  the levels of blood glucose, cholesterol, triglyceride, LDL, AST, ALT, ALP, bilirubin serum, and fibrosis, cirrhosis, degeneration and inflammation of the liver tissue significantly increased (p<0.05), and the body weight, serum HDL, total protein, and albumin significantly decreased (p<0.05). Five or 0.5% apple-vinegar modulated these indices, and in most cases, stablished a significant difference with the diabetic group (p<0.05).

    Conclusion

    Apple-vinegar modulated liver complications due to diabetes by regulating blood glucose and lipid profile.

    Keywords: Diabetes, Apple vinegar, Lipid profile, Liver enzymes, Rat
  • Alireza Hosseini Sadr*, Matineh Ebadi, Arefeh Mohammadnezhad Devin, Sajjad Basharpoor Pages 713-728
    Background and Objectives

    Painting therapy has been widely used and although it has yielded positive results in clinical practice, it has rarely been researched. Therefore, the aim of this research was to determine the effectiveness of painting therapy based on mindfulness on emotional expression in female students with test anxiety disorder.

    Materials and Methods

    The present study was a quasi-experimental research and the statistical population of the research was all female students in the middle school in the 9th district of Tehran during the academic year 2021-2022, among which 30 girls (15 girls in both the control group and the experimental group) were selected using convenience sampling method and random assignment. The experimental group was trained in painting therapy based on mindfulness (10 sessions of 60 minutes). The control group did not receive any training. In this study, the Test Anxiety Inventory of Abolghasemi et al., the Emotional Expression Questionnaire of King and Emmons, and the Mindfulness-Based Painting Therapy Protocol of Seyedesmaili Ghomi et al. were used to collect data. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and multivariate analysis of covariance were applied to analyze the data.

    Results

    The results showed that painting therapy based on mindfulness was effective in modulating emotional expression in the post-test phase (p<0.001). The eta square showed that 0.681 of the variance of positive emotion expression, 0.632 of the variance of intimacy , and 0.695 of the variance of negative emotion expression were caused by the experimental conditions.

    Conclusion

    Based on the findings of the present research, it is recommended to use painting therapy based on mindfulness as a psychological intervention to improve the mental and physical conditions of children with test anxiety.

    Keywords: Emotion, Test anxiety, Mindfulness, Painting, Therapy, Students
  • Erfan Bahrami, Mehrdad Pooyanmehr, Ali Maleki, Samad Alimohammadi* Pages 729-740
    Background and Objectives

    Diabetes is one of the most common metabolic disorders. Medicinal plants have been used for controlling diabetes. The aim of the present study was to investigate the protective effect of Allium saralicum on blood glucose and some related biochemical factors in alloxan induced type-1 diabetes in male rats.

    Materials and Methods

    In this experimental study, diabetes was induced by single-dose intraperitoneal injection of alloxan (120 mg/kg/bw). Thirty male rats weighing 200±20 g were divided into 6 groups of 5. Group 1 (normal control), Group 2 (diabetic control), Group 3 (diabetic group receiving glibenclamide (20 mg/kg/bw), Groups 4 to 6 including diabetic groups receiving aqueous extract of Allium saralicum (20, 60 and 180 mg/kg/bw), respectively by gavage for 25 days. At the end of the treatment period, blood samples were collected and serum levels of glucose, alkaline phosphatase, alanine aminotransferase, aspartate aminotransferase, lactate dehydrogenase, urea, and creatinine were evaluated. Data were analyzed using one-way analysis of variance and Duncan’s post hoc tests.

    Results

    The results indicated that Allium saralicum extract improved body weight loss in the diabetic group (p<0.05). Also, serum levels of glucose, alkaline phosphatase, alanine aminotransferase, aspartate aminotransferase, lactate dehydrogenase, urea, and creatinine in the diabetic group were higher than those in the control group (p<0.05). These changes were ameliorated by treatment with Allium saralicum extract at different doses similar to glibenclamide (p<0.05).

    Conclusion

    Allium saralicum extract may have a protective effect against blood glucose and some biochemical factors alterations caused by alloxan-induced diabetes.

    Keywords: Allium saralicum Aqueous Extract, Alloxan, Diabetes, Rat
  • Mina Maleki*, Manijeh Shehni Yailagh Pages 741-756
    Background and Objectives

    The widespread use of the Internet and social networks and the anonymity of people's identities in this space increases the scope for cyber aggression, so aggression in this field should be further investigated. This research aimed to determine the relationship between cyber aggression and emotion regulation, self-control, and depression.

    Materials and Methods

    In this descriptive study, the statistical population included all male students in the third grade of the first secondary school in Ahvaz in the academic year 2021-2022. Out of which, 180 were selected by random cluster sampling and individually answered cyber aggression, emotion regulation, self-control, and Beck Depression questionnaires. Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and multiple linear regression statistical tests.

    Results

    The results showed that cyber aggression has a negative relationship with emotion regulation (r=-0.402 and p<0.01) and self-control (r=-0.434 and p<0.01), and a positive relationship with depression (r=0.343 and p<0.05). According to the results of multiple linear regression analysis, emotion regulation (β=-0.321, B=-0.333 and p<0.001) and self-control (β=-0.142, B=-0.471 and p=0.044) negatively predict aggression, but depression (β=0.090, B=0.103 and p=0.173) does not predict cyber aggression.

    Conclusion

    The results of this study can help therapists and psychologists in the field of health from a theoretical aspect (enrichment of theoretical concepts in the adolescent field) and an operational aspect (holding educational workshops for adolescents in the field of emotion regulation training, self-control, and depression prevention).

    Keywords: Cyber aggression, Emotion regulation, Self-control, Depression, Ahvaz
  • Abdollah Rahmani, Mohsen Rezaeian* Pages 757-784
    Background and Objectives

    Immigrants are considered as a group at risk of mental health resulting from Coronavirus disease 2019 (Covid-19), due to living conditions and less access to health services. Therefore, the present review study was conducted with the aim of determining the effects of COVID-19 epidemic on the mental health of immigrants in the world.

    Materials and Methods

    This study is a systematic review. Keywords are COVID-19 pandemic, Immigrants and COVID-19, Mental health and COVID-19, Immigrants and Mental health, and their Persian equivalents in the related articles indexed in MEDLINE, PsycINFO, PubMed, Scopus, Web of Science databases, and Google Scholar from 2019 to 2021. Articles were reviewed according to inclusion and exclusion criteria. Analysis was performed qualitatively and descriptively, and the results were summarized in the form of flow chart and tables.

    Results

    By searching the database, 740 articles were obtained, and finally 31 articles were included in the study. The articles were classified into four categories including: original research articles (13 articles), review articles (3 articles), comments and viewpoints (6 articles), and other articles (letters to the editor, editorials, qualitative articles) including 9 articles.

    Conclusion

    The results of published studies showed that COVID-19 epidemic is an important risk factor for mental health disorders of migrants and refugees. It seems that disseminating disease-related information in different languages and cultures in the media, increasing awareness, providing mental health services for immigrants and mental health education services through social networks and the Internet can be helpful.

    Keywords: Epidemic, COVID-19, Mental health, Immigrants, World
  • Pouria Farrokhi, Hojjat Rahmani, Aidin Aryankhesal, Rafat Bagherzadeh, Mahdieh Asghari, Asgar Aghaei Hashjin* Pages 785-794
    Background and Objectives

    The current study aimed to evaluate outpatient service quality from the perspective of employees in hospitals affiliated with Iran University of Medical Sciences in 2020.

    Materials and Methods

    In this descriptive study, 100 clinical and non-clinical employees were selected through a simple random sampling method from four teaching hospitals. Data were collected by using a standard SERVQUAL questionnaire. Data were analyzed using independent t-test.

    Results

    Approximately 77% of the employees participated in the study. The mean scores of the employees' expectations and perceptions of service quality were 4.72 and 3.96 out of 5, respectively. In comparing the mean scores of perceptions and expectations, the highest and lowest gaps were related to the dimensions of tangibility (gap=-1.22) and empathy (gap=-0.50), respectively.

    Conclusion

    There was a significant gap in all dimensions of expectations and perceptions. Therefore, in order to minimize the existing gap, managers and policy makers are suggested to pay more attention.

    Keywords: Service quality, Outpatient services, Employees, SERVQUAL
  • Alireza Jahanbani*, Narges Eskandari Roozbahani Pages 795-799

    The authorities of reputable scientific journals always welcome the pathology of these journals, but unfortunately, this is uncommon in the scientific community of Iran. Providing scientific articles in the Persian language is a requirement of the country's scientific development, and its prerequisite is the existence of quality Persian-language scientific journals. Despite the abundance of Persian language journals in various disciplines, many Iranian researchers prefer to publish their articles in international journals because of some problems with some Persian journals. Most of these problems are related to how the journal interacts with the researcher, the software bugs of the journals' websites, the low quality of the final version of the articles, and their non-indexing in reliable scientific databases. It is expected that the supervisors of scientific journals try to solve these problems by diagnosing and providing expert solutions, including surveys by Iranian researchers. However, the high quality of some Persian language journals and their professional ethics should not be ignored.

    Keywords: pathology, Persian scientific journals, Articles, Researcher