فهرست مطالب

نشریه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی
پیاپی 8 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/08/10
  • تعداد عناوین: 23
|
  • سیده زینب هادیان سیدمحله، سیده زهرا هادیان سیدمحله، فاطمه محمدی، زهرا کریمی صفحات 1-7

    مهارت های اشتغال زا را می توان دانش، بینش، نگرش ها و مهارت هایی دانست که موجب تحرک و پویایی افراد در روابط با دیگران، انتقال موفق از شغلی به شغل دیگر، حضور موثر در فعالیت های گروهی و نوآوری در حل مسایل می شوند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش برنامه درسی مبتنی بر گردش علمی مجازی در توسعه مهارت های اشتغال زای مورد نیاز بازار کار در برنامه های درسی هنرستان های کار دانش انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش زمینه یابی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران هنرستان های کار دانش آموزش و پرورش نواحی 1 و 2 شهرستان ساری در سال تحصیلی 01-1400 بود که تعداد 123 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ‌ساخته بود که روایی آن با نظر متخصصان و اساتید دانشگاهی تایید شد. هم چنین، به روش همسانی درونی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مقدار پایایی برابر 0/82 حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون ناپارامتری‌ خی دو انجام شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α) یافته ها نشان داد برنامه درسی مبتنی بر گردش علمی مجازی و ابعاد آن یعنی سهولت استفاده، انعطاف پذیری، ایمنی و عملی بودن، استقلال جغرافیایی و استقلال زمانی در توسعه مهارت های اشتغال زای مورد نیاز بازار کار در برنامه های درسی هنرستان های کار دانش نقش مثبت دارند، زیرا (0/05  =α  < P). نتیجه این که در آموزش مهارت های اشتغال زای مورد نیاز بازار کار در برنامه های درسی هنرستان های کار دانش، از برنامه درسی مبتنی بر گردش علمی مجازی نیز استفاده شود.

    کلیدواژگان: برنامه درسی مبتنی بر گردش علمی مجازی، مهارت های اشتغال زا، بازار کار، کار دانش
  • مرجان چلویی، علی اکبر مدرس مقدم، سارا سارپور صفحات 8-14

    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی امیددرمانی بر تاب آوری مادران شاغل دارای فرزند معلول صورت گرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران شاغل دارای فرزند معلول مراجعه کننده به کلینیک توانبخشی ترنم شهرستان تربت حیدریه بودند که از بین آن ها نمونه ای به حجم 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیر تاب آوری از پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده گردید. همچنین آموزش امیددرمانی (به عنوان متغیر مستقل پژوهش) در 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه و هر هفته یک جلسه، انجام شد. از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پیش آزمون به عمل آمد، سپس گروه آزمایش تحت آموزش متغیر مستقل قرار گرفت، اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. در نهایت از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-21 و روش های آمار توصیفی (مانند میانگین و انحراف استاندارد) و روش های آمار استنباطی (مانند آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره)، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که امیددرمانی بر تاب آوری مادران شاغل دارای فرزند معلول، تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: امید درمانی، تاب آوری، مادران، فرزند معلول
  • کوثر جوهری صفحات 15-23

    پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تیپ های شخصیتی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان قایم شهر در سال تحصیلی 01-1400 بود. مطابق با تاباچنیک و همکاران (2007)، تعداد 111 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد فرم کوتاه تیپ های شخصیتی کوستا و مک-کری (1986) و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی خواجه احمدی و همکاران (1395) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین تیپ شخصیتی روان آزرده و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد. هم چنین، رابطه منفی معنی داری بین تیپ های شخصیتی برون‌گرایی، انعطاف‌پذیری (باز بودن به تجربه)، توافق‌پذیری (خوشایندی) و وظیفه‌شناسی (پیرو وجدان بودن) و اعتیاد به   شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد. بنابراین، اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی به تیپ های شخصیتی دانش آموزان وابسته است و تیپ های شخصیتی عاملی موثر در جهت کنترل و کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی محسوب شده که باید به طور جدی مورد توجه خانواده، مدرسه و جامعه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: تیپ های شخصیتی، اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی، دوره ابتدایی
  • مریم سعیدی، علیرضا اسلامی، عباس غلامی، محمود رئیسی، نرگس پیرپایی صفحات 24-33

    در دین اسلام به عنوان کامل ترین دین برای سلامتی جسم و روح اهمیت شایانی قایل شده است و ضرر رساندن به جسم به هر شکلی که باشد، حرام اعلام شده است. در این میان در دانش پزشکی به مواردی اشاره شده که در تطابق شگرفی با آموزه های اسلامی است. یکی از کتاب های معاصر شیعه که فصلی از کتاب خویش را به موضوع حفظ تن و حرمت اضرار به نفس اختصاص داده، کتاب مفاتیح الحیاه آیت الله جوادی آملی است. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی- تحلیلی به موضوع حفظ تن و حرمت اضرار به نفس در فرهنگ و سلامت و مستند به آموزه های کتاب مفاتیح الحیاه جوادی آملی بپردازد. بررسی ها نشان می دهد فصل چهارم کتاب مفاتیح الحیاه به موضوع حفظ تن و حرمت اضرار به نفس اختصاص یافته و در آن آموزه های مهم بهداشتی بیان شده است که برای تعالی جسم بسیار راه گشاست. همچنین از اموری نهی گردیده که عدم رعایت آن ها به بدن آسیب جدی می رساند.

    کلیدواژگان: حفظ تن، حرمت اضرار به نفس، فرهنگ، سلامت، مفاتیح الحیاه
  • فاطمه دهقان، ملیکه جهانیان، زهرا رفعتی فرد صفحات 34-50

    پژوهش حاضر  با هدف نگرش سنجی مولفه های شخصیت برند انسانی در ورزش مازندران با روش توصیفی از نوع تحلیلی – پیمایشی انجام شد. جامعه آماری کلیه هواداران ورزش استان مازندران  بودهکه تعداد 450 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. گرد آوری داده هابه دو روش کتابخانه ای و روش میدانی انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه ی استاندارد شخصیت برند آکر (BEQ) 1996با پایایی 0/82 و با 42 سوال بود.  با توجه به استاندارد بودن پرسشنامه ، جهت اطمینان بیشتر بررسی پایایی ابزار اندازه گیری ، با اجرای طرح آزمایشی 30 تایی از پاسخ دهندگان ، از طریق آلفای کرونباخ 0/98 بدست آمد. روش تجزیه و تحلیل در بخش یافته های توصیفی اطلاعات مربوط به پاسخ دهندگان (جنسیت ، تاهل ، سن ، میزان تحصیلات ، شغل و...) به صورت جدول و نمودار نشان داده شد. در بخش یافته های استنباطی نیز روش تجزیه تحلیل داده ها با  استفاده از آزمون t و آزمون فریدمن و آزمون  تحلیل عامل تاییدی از طریق  نرم افزارهای لیزرل و 19SPSS انجام شد. نتایج حاکی از آن است که  اولویت  بندی مولفه های شخصیت برند انسانی در ورزش مازندران عبارتند از سرسختی ، هیجان ، کمال ، شایستگی و صداقت. با توجه به این شاخص ها مدل ارایه شده معنی دار بوده ولی ضعیف می باشد.

    کلیدواژگان: نگرش، شخصیت، برند انسانی، ورزش
  • سامره دهقان، فاطمه بوند، خدیجه رئیسیان پروری صفحات 51-62

    پژوهش حاض با هدف شناسایی موانع آموزش همراه با تولید درهنرستان های فنی وحرفه ای وکاردانش ازدیدگاه کارشناسان شهرستان ساری ، به مسیولان آموزش و پرورش این شهرستان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش زمینه یابی بود. جامعه آماری ، شامل کلیه کارشناسان فنی وحرفه ای ادارات متبوعه و مدیران هنرستان ها و معاونین فنی و سرپرستان بخش وهنرآموزان هنرستان های ناحیه های 1و2 شهرستان ساری بوده که تعداد آنها از سوی ادارات آموزش و پرورش نواحی 1 و 2، برابر 489 نفر گزارش شده است ، و براساس جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه برابر 214 نفر محاسبه و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، افراد نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری ، پرسشنامه محقق ساخته بود که جهت تعیین روایی، به رویت چند تن از اساتید، صاحب نظران و متخصصان امر رسید و روایی صوری و محتوایی آن مورد تایید واقع گردید. همچنین از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ، پایایی پرسشنامه با اجرا در نمونه ای به حجم 30 نفر برابر 0/85 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، شاخص های گرایش به مرکز (میانگین) و شاخص های پراکندگی(انحراف معیار)) و آمار استنباطی(آزمون های t تک متغیری و فریدمن) استفاده شد. یافته ها نشان داد از جمله موانع آموزش همراه با تولید در هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش شهرستان ساری می توان به عدم تامین کامل و به موقع منابع اولیه، نبود تجهیزات و امکانات مورد نیاز به میزان کافی ، نداشتن فضای متناسب با تجهیزات و امکانات، عدم همخوانی میان محتوای آموزشی با فعالیت های تولید محور مورد نیاز بازار، نبود جایگاه اختصاصی جهت عرضه ی خدمات و تولیدات ، نداشتن تبلیغات و بازاریابی به میزان کافی، کمبود نیروی انسانی متخصص اشاره نمود که همگی در مجموع موجب پایین آمدن کیفیت محصولات تولید شده از سوی هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش شده است.

    کلیدواژگان: آموزش، آموزش همراه با تولید، هنرستان، فنی و حرفه ای، کاردانش
  • سید ربیع هاشمی جویباری، رحمان مهدوی صفحات 63-80

    خوانایی گزارش ابزاری مهم برای ارتباط موثر شرکتها با استفاده کنندگان اطلاعات شرکت محسوب می شود. با توجه به اهمیت خوانایی گزارش و پیامدهای مالی آن ، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر خوانایی گزارش مالی بر سیاست تامین مالی  با تاکید بر نقش حاکمیت شرکتی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است.  نمونه پژوهش شامل داده های 142 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، در دوره زمانی 1389 تا 1398می باشد.  برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدلهای رگرسیون چند متغیره با داده های تابلویی  استفاده شده است. برای سنجش خوانایی از دو شاخص فوگ و طول متن و برای سنجش کیفیت حاکمیت شرکتی از مدل جبار زاده کنگرلویی و همکاران (1390) استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان می دهد که خوانایی گزارش مالی با نگهداشت وجه نقد ارتباط منفی معنادار دارد. به عبارتی، شرکتهایی که گزارش های مالی خواناتری دارند وجه نقد کمتری نگهداری می کنند . تجزیه تحلیل اضافی نشان می دهد که کیفیت حاکمیت شرکتی قوی ، ارتباط منفی بین خوانایی و نگهداشت وجه نقد را تعدیل و تقویت می کند.

    کلیدواژگان: خوانایی گزارش مالی، حاکمیت شرکتی، نگهداشت وجه نقد
  • نورا عبدی، طاهره عبدی صفحات 81-94

    هدف از پژوهش حاضر پیش بینی کمال گرایی مبتنی برراهبردهای کنترل فکر و مسیولیت پذیری در دبیران مقطع متوسطه دوم شهرستان ساری بوده که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران زن آموزش و پرورش مقطع دوم متوسطه شهرستان ساری در سال تحصیلی 98-1397 بوده که تعداد آن ها 784 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برحسب ناحیه آموزشی 254 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های کمال گرایی چندبعدی بشارت (1386) ، پرسشنامه راهبرد های کنترل فکر ولز و دیویس (1994) و پرسشنامه مسیولیت پذیری کالیفرنیا (گاف ، 1984) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار جداول و نمودار ها) و دربخش آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار 24SPSS از آزمون کالموگروف اسمرینوف ، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه های راهبردهای کنترل فکر با مولفه های کمال گرایی ارتباط معنی دار وجود دارد. همچنین بین مسیولیت پذیری با مولفه های کمال گرایی ارتباط معنی داری وجود دارد. سهم هر یک از مولفه های راهبردهای کنترل فکر و مسیولیت پذیری در پیش بینی کمال گرایی خودمدار متفاوت است بطوریکه راهبرد حواس پرتی بیشترین سهم و خودتنبیهی کمترین سهم را در پیش بینی کمال گرایی خود مدار دارا می باشند. همچنین سهم هر یک از مولفه های راهبردهای کنترل فکر و مسیولیت پذیری در  پیش بینی کمال گرایی جامعه مدار متفاوت است بطوریکه  کنترل اجتماعی بیشترین سهم و مسیولیت پذیری کمترین سهم را دارا می باشند و در نهایت سهم هر یک از مولفه های راهبردهای کنترل فکر و مسیولیت پذیری در پیش بینی کمال گرایی دیگر مدار متفاوت است بطوریکه ارزیابی مجدد بیشترین سهم و مسیولیت پذیری کمترین سهم را دارا می باشند.

    کلیدواژگان: کمال گرایی، مسئولیت پذیری، راهبردهای کنترل فکر
  • سمیه بلورچی صفحات 95-107

    در این پژوهش با توجه به اهمیت موضوع مسیولیت اجتماعی شرکت و تاثیر آن بر فعالیت های مالی شرکت ها ، به بررسی تاثیر استقلال هییت مدیره بر کیفیت افشا عمومی در گزارشات سالیانه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شد. برای دستیابی به این هدف ، از بازه زمانی سال های 1389 تا 1394 استفاده شده است و نمونه نهایی متشکل از 161 شرکت بوده که پس از اعمال محدودیت های مورد نظر در این تحقیق انتخاب شده اند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها پژوهشی و توصیفی (غیرآزمایشی) می باشد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Eviews8 صورت پذیرفت و شواهد تجربی به دست آمده با بهره گیری از آزمون های آماری مناسب تشریح گردید. نتایج پژوهش نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین استقلال هییت مدیره ، تعداد جلسات هییت مدیره و اندازه کمیته های حسابرسی با مسیولیت اجتماعی شرکت ها وجود دارد ، اما این ارتباط در مورد اندازه هییت مدیره و مسیولیت اجتماعی شرکت مشاهده نشد.

    کلیدواژگان: استقلال هیئت مدیره، گزارشات سالیانه، کیفیت افشا عمومی، بورس
  • زهرا شعبانی بشلی صفحات 108-119

    پژوهش های زیادی در دهه اخیر، تاثیر هوش عاطفی (هیجانی) بر متغیرهای مختلف را بررسی کرده اند. در این میان تنها پژوهش های معدودی به بررسی تاثیر هوش عاطفی بر پیاده سازی فرهنگ سازمانی یادگیری (به عنوان عامل مهم ایجاد تحول و سازگاری با محیط) پرداخته اند، هم چنین کمتر پژوهشی وجود دارد که ارتباط سه متغیر هوش عاطفی، جو سازمانی و فرهنگ سازمانی یادگیری را مورد بررسی قرار داده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش عاطفی مدیران با جو سازمانی و تاثیر ان بر پیاده سازی فرهنگ سازمانی یادگیری در آموزش و پرورش انجام شد. به این منظور مدل مفهومی بر اساس مطالعات کتابخانه ای طراحی گردید. در این مدل برای اندازه گیری هوش عاطفی مدیران از مولفه های مدل هوش عاطفی گولمن (2000)، برای سنجش جو سازمانی از مولفه های مدل لیمن (2003) برای اندازه گیری فرهنگ یادگیری سازمان از مولفه ها مدل میخایل مارکوارت (1996) استفاه شد.

    کلیدواژگان: هوش عاطفی، جو سازمانی، فرهنگ سازمانی یادگیرنده، آموزش و پرورش
  • رجا قربانی صفحات 120-128

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت با ویژگی های شخصیتی، خودکارآمدی و الگوهای تربیتی خانواده در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان ساری با روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهرستان ساری به تعداد 2304 نفر بوده که از این تعداد 331 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)؛ ویژگی های شخصیتی نیو (1986) و خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1981) بود. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (کولموگروف- اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرم افزار   SPSS19مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد: 1- بین ویژگی های شخصیتی با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان ساری رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. 2- بین خودکارآمدی با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان ساری رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. 3- بین الگوهای تربیتی خانواده با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان ساری رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. 4- الگوهای تربیتی خانواده، ویژگی های شخصیتی و خودکارآمدی به ترتیب پیش بینی کننده های مناسبی برای اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان ساری است.

    کلیدواژگان: اعتیاد به اینترنت، ویژگی های شخصیتی، خودکارآمدی و الگوهای تربیتی خانواده، دانش آموزان
  • ثریا بخشی صفحات 129-138

    پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با اضطراب، افسردگی، استرس و پرخاشگری در بین دانش آموزان، انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه 1 شهرستان ساری در سال تحصیلی        95 – 1394 به تعداد 2156 نفر بود. طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 327 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت) به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی حسن زاده و اولادزاد (1394)، افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (1995) و پرخاشگری باس و پری (1992) بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزار IBM SPSS 23  و آزمون های t تک گروهی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که میزان اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی، افسردگی، اضطراب، استرس و پرخاشگری در دانش آموزان کمتر از متوسط است. هم چنین، بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با افسردگی، اضطراب، استرس و پرخاشگری در دانش آموزان رابطه معنادار مثبت وجود دارد.

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی مجازی، افسردگی، اضطراب، استرس، پرخاشگری
  • علی اکبر مدرس مقدم، فاطمه جوادی صفحات 139-145

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر کنترل خشم بر بهزیستی روانی زنان خیانت دیده بود. روش این پژوهش به شیوه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه ی آماری پژوهش شامل تمامی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد با مشکل خیانت همسر بود، که از بین آن ها 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) جایگزین شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش درمان شناختی رفتاری مبتنی بر کنترل خشم را طی 8 جلسه دریافت نمودند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی بهزیستی روانی ریف استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که زنان گروه آزمایش نسبت به زنان گروه کنترل در پس آزمون به طور معناداری، بهزیستی روانی بالاتری داشتند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر کنترل خشم در افزایش بهزیستی روانی زنان خیانت دیده تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: درمان شناختی- رفتاری، کنترل خشم، بهزیستی روانی، زنان خیانت دیده
  • سیده بتول عبدالله زاده، صادق ملا آقائی بهنمیری صفحات 146-160

    کیفیت زندگی کاری در مدرسه  دارای اهمیت به‌سزایی است و احتمالا تاثیرهای روانی و اجتماعی بر معلمان به جای می‌گذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری در مدرسه و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی معلمان آموزش و پرورش شهزستان بابلسر با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان بابلسر در سال 1401-1400 که بر اساس جدول کرجسی و مورگان از تعداد 1400 نفر، تعداد 375 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای براساس جنسیت به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده ها از پرسش نامه کیفیت زندگی کاری والتون، پرسش نامه انگیزش پیشرفت هرمنس و پرسش نامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های رگرسیون چندمتغیره، تی تک نمونه ای و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. چنان چه کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس افزایش یابد، محیط کاری مطلوب‌تری برای فراهم آمده و از این رو سلامت روانی آنان افزایش می‌یابد.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی کاری، انگیزه پیشرفت، خودکارآمدی، معلمان
  • معصومه رضایی، مریم سعیدی صفحات 161-170

    بسیاری از درمان های دارویی میگرن رضایت بخش نیستند. آنها برای بسیاری از بیماران موثر نیستند، درد را به طور کامل از بین نمی برند، به طور کامل از عود مجدد سردرد جلوگیری نمی کنند یا با عوارض جانبی منفی همراه هستند. روش‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است کیفیت زندگی مبتلایان به میگرن را بهبود بخشد. به نظر می رسد آرامش یک راه موثر برای درمان سردردهای میگرنی باشد. پزوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر معنویت بر سردردهای میگرنی انجام شد نتایج نشان داد افرادی که با معنویت همراه هستند ممکن است نسبت به افرادی که با معنویت همراه نیستند، تحمل بیشتری نسبت به درد حاد میگرنی داشته باشند.

    کلیدواژگان: درد، میگرن، معنویت
  • امید برجسته صفحات 171-179

    هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه استرس شغلی با بیگانگی شغلی، فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در کارکنان جمعیت هلال احمر استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را کلیه کارکنان جمعیت هلال احمر استان مازندران به تعداد 130 نفر تشکیل می دهند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان  تعداد 100 نفر  با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استرس شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان (1990)، پرسشنامه بیگانگی شغلی صداقتی فرد (1388) ، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (1981)و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت و همکاران (1985) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه استرس شغلی 0/81، بیگانگی شغلی 0/90، فرسودگی شغلی 0/89 و رضایت شغلی 0/87 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد بین استرس شغلی با بیگانگی شغلی و رضایت شغلی رابطه معنادار و معکوس وجود دارد اما بین استرس شغلی و فرسودگی شغلی رابطه معناداری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: استرس شغلی، بیگانگی شغلی، فرسودگی شغلی، رضایت شغلی
  • علی خداشناس لیمونی، الهه احسان پور صفحات 180-190

    هدف اصلی مدیریت استراتژیک منابع انسانی، دیدگاه کلانی است که امکان پرداختن به مسایل اساسی مدیران و کارکنان را فراهم می‌آورد. بر اساس مدل انتخابی محقق، انتخاب و به کار گیری، آموزش، طراحی شغل، ارتباط دو طرفه و برنامه های مالکیت سهام از مهمترین مولفه های مهم و تاثیر گذار در این پژوهش بوده که با روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری ، شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهید زارع ساری به تعداد 529 نفر بوده که براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 226 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری تحقیق شامل دو پرسشنامه که یکی مربوط به بهترین روش های مدیریت منابع انسانی (محقق ساخته) و دیگری مربوط به اندازه گیری عملکرد کارکنان (استاندارد) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد. نتایج نشان داد که؛ بین روش های مدیریت منابع انسانی و عملکرد کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: استراتژی، مدیریت، منابع انسانی، مدل دیوید گست
  • خدیجه حبیبی صفحات 191-205

    در دنیای امروز ، تساهل و مدارا دو مقوله مهم در بهبود روابط فردی ، به شمار می روند. مدارا نوعی توانایی و تعهد به شناخت ، احترام و مشارکت کردن، گفتگو و توافق با کسانی است که متفاوت هستند و تساهل تحمل کردن دیگران و در واقع حمل تفاوت هایی است که ما در رابطه با دیگران احساس می کنیم. شعر معاصر ایران مملو از مولفه هایی است که در صدد ترویج و تبیین این دو واژه ی دانش جامعه شناسی است و در این میان شعر شهریار سهم عمده ای را بر عهده دارد. در این نوشتار ، پس از آشنایی با مفاهیم تساهل و مدارا و مصادیق آن در متون دینی و ادبی، به بازتاب آن در شعر شهریار بپرداخته شد و بعد از تجزیه و تحلیل قرار داده و عوامل برجسته ی این اصل مهم ریشه‌یابی گردید. این نوشتار با در نظر گرفتن شاخص های مهم مدارا و تساهل، به بررسی آن دسته از اشعار شهریار پرداخته که در آن ها به این مقوله توجه نشادن داده شد. با مطالعه آثار شهریار از این دیدگاه ، روشن می‌شود که در شعر او، دعوت به تساهل و مدارا با دشمن ، صلح و سازش با همه، وفاداری، خلق نیک، شکرگزاری، مهر و محبت، شفقت، کرم، احسان و صبر، یاری کردن دیگران و حس مسیولیت و انواع مولفه‌های سرمایه اجتماعی ، از جمله ی برجسته‌ترین مولفه‌های مدارا و تساهل به شمار می‌روند. با توجه به یافته‌های پژوهش، می‌توان گفت مقتضیات عصر شاعر و ویژگی‌های روحی و شخصیتی شاعر ، در شکل گیری دیدگاه‌ او نسبت به مقوله مدارا و تساهل بسیار موثر بوده است.

    کلیدواژگان: تساهل، مدارا، ادبیات معاصر، شهریار
  • صالحه دهقان، فرشته اسدی اوریمی، فریما صبورمنش صفحات 206-221

    دوران قاجار به لحاظ آغاز حرکت از جامعه سنتی به سمت یک جامعه صنعتی یکی از اساسی ترین مراحل تاریخی کشور ایران می باشد و بازار نیز یکی از عوامل تعیین کننده امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مملکت است. در این میان بازارهای مازندران(شهرهای ساری ، بابل و بهشهر) با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی و همچنین ارتباط تجاری گسترده روسیه با ایران و مخصوصا نواحی شمال آن از اهمیت به سزایی برخوردارند. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به عملکرد اجتماعی- اقتصادی بازارهای مازندران در دوره قاجار پرداخته شده است و داده ها از طریق روش کتابخانه ای و به صورت موضوعی گردآوری شده است. در پاسخ به سوال اول که شرایط جغرافیایی و اقلیمی شهرهای مازندران (ساری ، بابل و بهشهر) در کارکرد اجتماعی – اقتصادی بازارهای منطقه چه تاثیری داشته است می توان فرض کرد با توجه به مقتضیات محلی و تولیدات منطقه ای ، شهرهای مازندران کارکرد اجتماعی- اقتصادی پویاتری داشتند و در پاسخ به سوال دوم که روابط بازرگانی با روسیه در دوره قاجار چه تاثیری بر عملکرد اجتماعی- اقتصادی بازارهای مازندران داشته است می توان گفت با توجه به مبادلات اقتصادی ایران با سایر کشورها به ویژه روسیه و ورود برخی از کالاهای خارجی به بازارهای ایران از جمله مازندران در برخی موارد به تولید محصولات ایرانی آسیب وارد شد.

    کلیدواژگان: کارکرد، بازار، مازندران، قاجار، شهر
  • ناهید صالحی مستعلی بگلو صفحات 222-236

    موضوعی که در این  پژوهش به آن پرداخته شده است، بررسی دنیاگرایی از منظر نهج البلاغه می باشد. دنیا به عنوان جایگاهی که هر انسانی در آن قرار خواهد گرفت و بره های از حیات انسانی خود را در آن سپری خواهد کرد ، از اهمیت خاصی برخوردار است. بر همین اساس آیات و روایات درباره دنیا و دنیاگرایی فراوان آمده که بیشتر آنها به هشدار انسان از فریفته شدن وی به ظواهر فریبنده آن پرداخته، زیرا خداوند این جهان را سرای موقت و به هدف عمل در آن و اندوختن توشه برای سرای ابدی آخرت آفریده است و این حیات دنیا در مقایسه با آخرت یک متاع اندکی است که زودگذر است و قرار و ثباتی در آن نخواهد بود. در این تحقیق برای تبیین دنیا و دنیاگرایی در نهج البلاغه در ابتدا به شناخت دنیا و اقسام آن و سپس به دنیای ممدوح و مذموم و روش مواجهه با آنها پرداخته شد. روش تحقیق از نوع توصیفی و تبیینی بود. نتایج پژوهش نشان داده است که دنیاگرایی هم از دیدگاه قرآن و هم روایات و نهج البلاغه امری مذموم و بیش از آن آفت تلقی شده است. از دیدگاه نهج البلاغه مصادیق دنیاگرایی، ناعدالتی، هرج و مرج، فساد اخلاقی، وابستگی به مال و فرزند، وابستگی به علم و مقام علمی، وابستگی به پست، مقام اجتماعی می باشد. عوامل متعددی از جمله ضعف ایمان سبب دنیاگرایی می گردد و پیامدهای فردی دنیاگرایی در کلام امام علی (ع) در نهج البلاغه پستی و کوچکی، نارضایتی به هنگام عدالت ، طمع و بردگی همیشگی ، خروج از قناعت و داخل در ذلت ، افزون طلبی و هلاکت ابدی، بخل و عدم انفاق، حسادت، رقابت و دشمنی برسر دنیا، بهره بردن شیطان، تجمل گرایی، مغرور شدن به دنیا می باشد.

    کلیدواژگان: دنیا گرایی، نهج البلاغه، دنیای ممدوح، دنیای مذموم، آخرت
  • ربابه نعلبندیان صفحات 237-251

    زنانه نویسی، یعنی جنسیتی کردن ادبیات بر اساس تجربه و نگاه زنانه. اغلب فارسی زبانان وجود تفاوت های زبانی مرد و زن را تا حدودی در زبان فارسی تایید می کنند ، اما با این همه ، تفکیک زبان مردانه از زنانه و بازشناسی گفتار مرد از زن چندان آسان نیست. در هر زبانی برخی از سازه های زبانی در گفتمان یکی از دو جنس مذکر و مونث رواج بیشتری دارد. هر یک از دو جنس زن و مرد ساختارهای زبانی متفاوتی را به کار می برند. زنان نویسنده با تاکید بر نقش اجتماعی و ذهنیت زنانه ، کوشیده اند از زنان تصویری واقعی ترسیم نمایند که این تصویر با سیمای زن در آثار مردان متفاوت است. از جمله این نویسندگان، خانم منیرو روانی پور است که در این پژوهش سعی شده است، خصوصیات و مشخصات بارز فن نویسندگی این نویسنده با تاکید بر لایه های سبک زنانه بررسی و تحلیل شود. سبک زنانه در لایه ی فرم، ساده نویسی، جزیی نگری، رویانگاری را در داستان پدید می آورد و در لایه ی محتوا مباحثی چون مردستیزی، خویابی، گلایه از فراموش شدگی تاریخی زن را مطرح می سازد. در رمان«کولی کنار آتش» نیز زنانه نویسی در لایه های زبانی آوایی، واژگانی و نحوی تجلی یافته است و در دیگر زمینه های مربوط به فرم، شاهد ساده نویسی، غلبه ی کنایه و تعریض و استعاره پردازی هستیم.

    کلیدواژگان: مبانی سبک زنانه، رمان، کولی کنار آتش
  • علیرضا خاکساریان صفحات 252-264

    عقود از حیث جایگاه آن ها در میان مقررات موضوعه، به عقود معین و عقود نامعین تقسیم می شوند. عقود معین عقودی هستند که قانون گذار در قانون از آن ها نام برده و برای آن ها شرایط، آثار و احکام خاصی را معین نموده است همانند بسیاری از عقود و قراردادها که قانون مدنی ایران از آن ها یاد نموده از قبیل: بیع، معاوضه، اما عقود نامعین یا بی نام عقودی هستند که در قوانین و مقررات موضوعه نامی از دیده نمی شود و قانون گذار در قوانین و مقررات موضوعه، از این عقود به عنوان عقود و قراردادها یاد نکرده است. با وجود این ،در مشروعیت این عقود و قراردادها با توجه به اصل حاکمیت اراده ها و اصل آزادی اراده ها نباید تردید نمود. ولی عقود معین همچون قالبی پیش ساخته  میمانند که اشخاص در روابط حقوقی خود این قالب را انتخاب می نمایند و با انتخاب آن به کلیه آثار و نتایج آن که قانون برای آن مقرر نموده پایبندمیشوند ولی در عقود نامعین طرفین باید کلیه آثار و نتایجی را که انتظار دارند را ذکر نماینددر غیر این صورت، به آن آثار و نتایج پایبند نمی شود. در حقوق ما قرارداد  ساخت یا به تعبیر فقهی «عقد استصناع» عقدی نامعینمی باشد و در قوانین موضوعه ایران عقدی به نام سفارش ساخت ملاحظه نمی گردد؛ با وجود این قرارداد با تمسک به ادلهای همچون «اوفوا بالعقود» و «المومنون عند  شروطهم» و بنای عقلا  و ماده 10 قانون مدنی عقدی مشروع و مورد توجه قانونگذار می باشد. 

    کلیدواژگان: قرارداد، ساخت، استصناع، حقوق، فقه
  • فاطمه یزدانی رستاقی صفحات 265-279

    موضوعی که در این  پژوهش به آن پرداخته شده است ، « عصیان و آثار آن از منظر قرآن کریم » می باشد. یکی از مسایلی که باعث سستی و رذالت انسان می شود عصیان از فرامین الهی است و همین امر سبب خسران وی می گردد . آن چه پرداختن به آن را ضروری می کند تاثیرگذاری این مساله در زندگی مادی و معنوی و سرنوشت نهایی انسان است . عصیان مخالفت با خواست خدا و سرپیچی از دستورات اوست . لذا تا انسان دست از سرکشی بر ندارد و ایمان خود را از مخالفت و معصیت منزه نسازد به سر منزل مقصود نایل نمی شود . قدم اول در راه مقابله با عصیان ، شناخت عوامل آن است که از آن جمله شیطان ، هوای نفس ، مسایل اقتصادی ، دوست ناباب و... مطرح می باشد .  طبق پژوهش های صورت گرفته عصیان آثار و عواقب فراوانی چون محرومیت از بهشت و خلود در جهنم ، محرومیت از رحمت الهی ، هلاکت و نابودی ملت ها ، کوتاهی عمر و... را در زندگی دنیوی و اخروی در پی دارد. بنابراین هرکس از فرامین الهی پیروی کند در زندگی دنیا و آخرت به سعادت واقعی می رسد و هرکس از دستورات او سرپیچی نماید و عصیان ورزد ، عاقبت آن بدبختی و خلود در جهنم است.

    کلیدواژگان: قرآن، عصیان، آثار عصیان، شقاوت