فهرست مطالب

نشریه احسن الحدیث
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • سید محمد هاشمی مطهر صفحه 9

    انسان امروز، علاوه بر پی‌جویی مسایل مربوط به رفاه و مادیات و پیشرفت در عرصه‌های گوناگون، در جست‌وجوی معنویات و شناخت دینی نیز هست. دانشمندان و محققان بسیاری در داخل کشورهای اسلامی و به‌طور کلی شرق پیرامون مسایل دینی در حال مطالعه‌اند. مستشرقان نیز طی قرن‌های متمادی به این امر همت گمارده‌اند و نظرات و آثار متفاوت، مخالف و حتی تحریف‌شده و گاه موافق بنیان‌های دینی عرضه کرده‌اند. این تناقض علل بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دسترسی نداشتن به منابع دست اول و دانشمندان مسلمان است. موضوع اصلی این پژوهش مقایسه نظرات پروفسور هانری کربن با علامه جعفری ‌درمورد مسیله انتظار امام دوازدهم شیعیان و اثبات این اصل مسلم اعتقادی شیعه در نظرات آنان است که به‌صورت مقایسه‌ای و تحلیلی و به روش مطالعات کتابخانه‌ای صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد اگر اصالت منابع رعایت گردد، آرای پژوهشگران منصف با نظرات دانشمندان اسلامی تقریبا یکسان خواهد بود. همان‌طور که این فرض در مقایسه دیدگاه‌های این دو متفکر درباره انتظار امام مهدی (عج) ثابت شده است.

    کلیدواژگان: امام مهدی (عج)، انتظار، شناخت دینی، هانری کربن، علامه جعفری
  • محمدمهدی کریمی نیا *، نجیب الله حکیمی، مجتبی انصاری مقدم صفحه 25

    بحث از حقوق طبیعی از بیست و پنج قرن پیش به شکل‌های مختلف در میان متفکران جریان داشته است. سنت حقوق طبیعی در فرهنگ‌های مختلف مطرح بوده و تحولاتی را به خود دیده است. اعتقاد به این سنت ‌نه‌تنها در سنت‌های دینی و فضای الهیاتی و کلامی، بلکه در چارچوب عقل‌مدار سکولار نیز مطرح بوده است. هواداران حقوق طبیعی در تمامی دوره‌ها دغدغه دفاع از حقوق انسان‌ها را داشته‌اند و سه ویژگی جهانی بودن، ضرورت و ثبات را جزء مشخصه حقوق طبیعی دانسته‌اند. در این مقاله تلاش شده است نظریه حقوق طبیعی در اندیشه جان‌لاک پس از بیان مبانی هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، روش‌شناختی، ارزش‌شناختی و معرفت‌شناختی او تبیین و بررسی شود. در ادامه شرح کوتاهی از مبانی اسلامی که قابلیت جایگزینی با مبانی فکری و فلسفی جان‌لاک دارند ارایه شده و در آخر با استفاده از این مبانی مشخص شده است که چه تغییرات و تفاوت‌هایی به دست می‌آید؛ آیا نظریه معهود با نظریه اسلامی یکسان است یا متفاوت.

    کلیدواژگان: قرآن، حقوق، حقوق طبیعی، جان لاک، فلسفه حقوق، حقوق الهی
  • حامد شریعتی نیاسر*، صغری کشاورز صفحه 47

    روایات دومین منبع شناخت دین پس از قرآن است، اما از آنجا که فاقد وجه اعجاز و مصونیت از تحریف است، در گذر زمان دستخوش آسیب‌هایی ازجمله تصحیف و تحریف و جعل شده است. اصلی‌ترین راه بازشناسی روایات صحیح از غیر آن، عرضه بر قرآن و احراز عدم مخالفت با آن است. با توجه به کاربردی بودن مفهوم قناعت و اهمیت آگاهی از دیدگاه معصومان (ع) در این خصوص، در پژوهش حاضر ریشه‌های قرآنی و گونه‌شناسی بخشی از این روایات که در یکی از مهمترین مصادر شیعی، یعنی کتاب کافی، آمده است، به روش توصیفی تحلیلی بررسی شده است. از میان یازده حدیث این باب، پس از حذف مفاهیم مکرر به بررسی هشت حدیث پرداخته شده و هجده آیه به‌عنوان ریشه‌های قرآنی این روایات معرفی گردیده و مشخص شده که ارتباط روایات این باب با آیات ذکرشده بیشتر از نوع جری و تطبیق و تفسیری و تنزیلی است.

    کلیدواژگان: گونه شناسی، ریشه یابی قرآنی، کافی، باب القناعه، آموزه روایی قناعت
  • ناهید احمدی*، سید مجید نبوی صفحه 65

    نگارنده در این پژوهش، نسخه‌های خطی اولیه قرآن (براساس اطلاعات خط حجازی و مدارک باستان‌شناسی) را پوشش داده و پدیده اصول املایی نوشتن قرآن و نگارش دقیق عربی را بررسی می‌کند. همچنین کوشیده است ویژگی‌های خط در نسخ اولیه قرآن را فهرست کند که از متن نبطی (قومی یا چیزی که شاید خط عربی قدیم (خط حجازی) خوانده می‌شد) تاثیر گرفته است و آن را با متون قدیمی عربی مقایسه کند و ارتباط اصول املایی نسخ اولیه قرآن و نوشته‌های عربی قدیم را مشخص کند. نیز شیوه‌های شناخت و تاریخ‌گذاری نسخ اولیه قرآن را معرفی کرده است. مبنای مطالعه، پنج نسخه از قرآن در کتابخانه‌های بین‌المللی و خانه‌های کتاب نگهداری و نوشته‌های پاپیروس قدیمی است. شناسایی خاستگاه خط عربی برای پژوهشگران متون عربی باستانی و قرآن در ضوابط موجود در متون یا در ترسیم‌ها و علوم مرتبط دیگر اهمیت دارد. چنین شناخت‌هایی‌هایی ویژگی‌های این خط را آشکار می‌کند، مخصوصا درمورد خطوط اولیه که قرآن‌های نخستین با آن‌ها نوشته شده‌اند و این می‌تواند مناقشه در باب خاستگاه خطی که قرآن عصر پیامبر (ص) با آن نوشته شده و در عصر خلفا استنساخ شده حل کند. درباره خاستگاه خط عربی حجازی که قرآن با آن نوشته شده، نظریات متعددی وجود دارد. یک محقق متون قدیمی عربی به‌راحتی می‌تواند یک شیوه نگارش جاافتاده و قدیمی را که نویسندگان از آن پیروی می‌کردند، تشخیص دهد و فرقی نمی‌کند که آن روش با چه کیفیتی در انطباق چیزی که نوشته می‌شود و چیزی که تلفظ می‌شود به چه نتیجه‌ای برسد. مهم‌ترین یافته‌ها و نظریات در این زمینه عبارت‌اند از اینکه نسخ اولیه یافت‌شده (نمونه مطالعات) به خط ملایم حجازی نوشته و استنساخ شده‌اند؛ علی‌رغم ادعاهای مستشرقان و شبهه‌افکنان اصالت قرآن کریم اثبات می‌شود؛ بیشتر نشانه‌ها (مثل اتمام ده آیه) در نسخه‌های اولیه قرآن پس از استنساخ به آن‌ها اضافه شده‌اند؛ در میان مشخصه‌های اصلی که به تاریخ‌گذاری متون قرآنی، مخصوصا اولین نسخه‌ها، کمک کرده‌اند، استاندارد و تخصصی‌اند، به همان کیفیت، همانند استانداردهای وابسته به زبان در مقایسه با میراث فرهنگی و آزمایش کربن پرتوزا.

    کلیدواژگان: قرآن، خط عربی، خط حجازی، نسخ قرآن، سنگ نوشته ها
  • ارس رفیعی*، امیر عزیزی صفحه 83

    از ابتدای آفرینش، حیوانات همواره بخشی از زندگی انسان بوده‌اند و بارها در قرآن کریم نشانه‌های قدرت و عظمت الهی خوانده شده‌اند. انسان نیز فقط آن مرغ باغ ملکوت محبوس در قفس بدن نیست، بلکه شروعی خجسته برای شناخت نحوه آفرینش، تکامل و زندگی تمامی موجودات ازجمله حیوانات است؛ لذا احکام و قوانین بسیاری پیرامون رعایت حقوق حیوانات وضع شده‌اند که بر سه اصل حفظ سلامت و عملکرد پایه، زندگی طبیعی و حالات عاطفی بنیان شده است. در این مقاله به همکاری و اعمال هوشمندانه در اجتماعات جانوری اشاره شده و همچنین جوانب گسترده دامنه حقوق آن‌ها از نگاه قرآن، پیامبران، ایمه علیه‌السلام و همچنین دیدگاه‌های فقه اسلامی، قانون اساسی، مطالعات پژوهشی و بیانیه‌های جهانی سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف بررسی شده است. حقوق حیوانات دامنه گسترده‌ای از تامین نیازهای اولیه آن‌ها به خوراک، بهداشت، سلامتی، آزادی، آسایش و تولیدمثل تا ممانعت از بدرفتاری، صدمه زدن، بهره‌برداری بیش از حد و غیره را دربرمی‌گیرد. رفتارها و تصمیمات آگاهانه حیوانات بر وجود اندیشه و شعور آنان دلالت دارد. حیوانات دارای ذهن و قوه ادراک و احساس‌اند و می‌توانند آسیب ببینند؛ بنابراین نیازمند مراقبت، احترام و رفتاری عادلانه‌اند.

    کلیدواژگان: حیوانات، احساس، درک، حقوق، فقه اسلامی، بیانه های جهانی
|
  • Seyyed Mohammad Hashemi Motahar Page 9

    Today, in addition to pursuing welfare and material issues and progress in various fields, human beings are always in search of spirituality and religious knowledge. Many scholars and scholars in Islamic and Eastern countries are working on religious issues. Orientalists have always paid attention to this issue for many centuries and have presented different, opposing and even distorted views and works, and sometimes in accordance with religious foundations. This contradiction has many causes, one of the most important of which is the lack of access to firsthand sources and Muslim scholars. The main subject of this research is comparing the views of Professor Henry Carbon with Allameh Jafari on the issue of waiting for the Twelfth Imam of Shiites and proving this indisputable principle of Shiite belief in their views, which has been done comparatively and analytically by library studies. If the originality of the sources is observed, almost the same opinions for fair scholars can be obtained with the opinions of Islamic scholars, as compared to the issue of waiting for Imam Mahdi (as) from the point of view of these two thinkers, this assumption has been proven.

    Keywords: Imam Mehdi, waiting, religious knowledge, Henry corbin, Allameh Jafari
  • Mohammad Mehdi Karimi*, Najibullah Hakimi, Mojtaba Ansari Moghadam Page 25

    The debate over natural rights has been going on in various forms among thinkers for twenty-five centuries. The tradition of natural law has been introduced in different cultures and has undergone changes. Belief in this tradition has been discussed not only in religious traditions and theological and theological spheres, but also in the framework of secular rationalism.Proponents of natural rights in all periods have been concerned with the defense of human rights and have considered the three characteristics of universality, necessity and stability as characteristic of natural rights. In this article, an attempt has been made to explain and study the theory of natural rights in John Locke thought after stating his ontological, anthropological, methodological, axiological and epistemological principles. And finally use these principles to determine what changes and differences are achieved. Is the conventional theory the same or different from the Islamic theory?.

    Keywords: Quran, law, natural law, John Locke, basics, philosophy oflaw, divine, natura
  • Hamed Shariati Niaser*, Soghara Keshavarz Page 47

    Traditions are the second source of knowledge of religion after the Quran, but since it is not a miracle and lacks immunity from distortion, with the passage of time from the time of issuance, there have been damaged, tamed and falsified, and the main way of revelation of the correct narrations from the non-supplying of the Quran And not to oppose it Considering the concept of contentment and the importance of consciousness from the viewpoint of the infallible in this regard, in the present research, the roots of the Qur'an and the typology of some of these narratives, which have sufficed in one of the most important Shi'a episodes, namely the book, have been considered. In addition, from among the eleven hadiths of this book, after removing the concepts repeatedly, eight hadiths were examined. In addition, the eighteen verses were introduced as Quranic roots of these narrations it was revealed that the relationship of these traditions with the verses mentioned It is more of a kind of jerry than matching, interpretive, and degrading.

    Keywords: Typology, Quranic rooting, Sufficient, Bab al-Qana'a, Educational doctrine of contentmen
  • Nahid Ahmadi*, Seyyed Majid Nabavi Page 65

    This research tackled the manuscripts of the early Quran (through the data of Hijazi calligraphy and archaeological evidence), reviewing the spelling phenomena that characterized Quran writing in close relation to the reality of Arabic writing. It also attempted to enlist the characteristics of calligraphy in early Quran copies as influenced by Nabataean script or what might be called early Arabic calligraphy (Hijazi calligraphy), comparing it with early Arabic inscriptions. Moreover, the study identified the relationship between the spelling system used in writing early Quran copies and the one used in early Arabic inscriptions, and attempted to conceive ways of identifying and dating the early Quran manuscripts preserved in regional and international libraries. The study is mainly based on five copies of the Quran manuscripts preserved in international libraries and book houses; namely The Quran manuscript preserved in Berlin National Library (Berlin Quran), the Quran preserved in Birmingham University Library (Birmingham Quran), Tübingen University Library Quran (Tübingen Quran), the Quran preserved in the National Library in Paris (Paris Quran), and the Quran preserved in the British Library in London (London Quran). This is in 1. Bachelor's student of the Holy Quran University of Sciences and Education, Tehran. Nahidahmadi1377@yahoo.com 2. Doctoral student of Quran and Hadith Sciences, Arak University. Majidnabavi1366@gmail.com, 115 Abstracts addition to a collection of stone inscriptions and early dated papyrus received. The identification of the origin of Arabic calligraphy is significant for researchers of ancient Arabic inscriptions and of the Quran, whether in terms of the manuscripts or the drawings and other related sciences. Such identifications also enables identifying the characteristics of this calligraphy, especially the early ones with which the first Quran was written to explain those sciences and others, and to resolve the debate on the origin of the calligraphy with which the Quran in the era of the Prophet peace be upon him was written and copied in the era of the Caliphs, may Allah be pleased with them all. There are many trends and theories in determining the origin of the Hijazi Arabic calligraphy with which the Quran was written. A researcher of early dated Arabic inscriptions can easily identify a well-established writing system that writers followed, no matter how well that system resulted in conformity between what is written and what is pronounced. The study concluded with a set of findings and recommendations, the most important of which are: The study proved that the early Quran copies received (samples of study) were copied and written in soft Hijazi calligraphy. The study and the models of Quran manuscripts used proved the authenticity of the Holy Quran, despite the claims of Orientalists and skeptics. The study revealed that most of the tithing marks were later on added in the early Quran manuscripts after their copying The study proved that among the main criteria that assist in dating the Quran manuscripts, especially the early ones, are their technical standards, as well as the linguistic standards in comparison with the cultural heritage, and then the radioactive carbon (C14) examination.

    Keywords: Manuscripts, Quran, Hijazi, Calligraphy, early Qurancopies, Inscriptions
  • Aras Rafii*, Amir Azizi Page 83

    From the beginning of creation, animals have always been a part of human life and have been mentioned many times in the Holy Quran as signs of divine power and greatness. On this occasion, man is not only the bird from kingdom in the cage of the body, but also a happy beginning to know how all creatures, including animals, were created, evolved and lived. Therefore, many rules have been enacted regarding the observance of animal rights, which are based on the three principles including basic health and function maintenance, natural life and emotional states. Here, cooperation and knowledgeable actions in animal communities are mentioned, as well as the broad aspects of animal rights from the perspective of Islamic jurisprudence, the constitution, research studies and global statements of international organizations and various countries. Animal rights cover a wide range from providing their basic needs for food, hygiene, health, freedom, comfort and reproduction to preventing mistreatment, harming, excessive exploitation, etc. The behaviors and conscious decisions of animals indicate the existence of their thoughts and consciousness. Animals have minds, the ability to suffer, sentience and emotions, emotions that can be hurt, so they need care, respect and fair treatment.

    Keywords: Animals, Emotion, Cognition, Rights, Islamicjurisprudence, Global statements