فهرست مطالب

نشریه دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی
پیاپی 54 (آبان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/06
  • تعداد عناوین: 11
|
  • امیرحسین صفدری *، هانیه بابائی پور صفحات 1-8

    سایبر در لغت به معنی غیرواقعی و مجازی می باشد؛ و فعالیت های سایبری یا همان رایانه ای به زبان ساده یعنی: مجموعه ای از ارتباطات درونی انسان‌ها از طریق کامپیوتر و دستگاه های مخابراتی که بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی آن انجام می شود. این روزها فعالیت های رایانه ای جزء اصلی و جدا نشدنی از زندگی افراد در جهان محسوب می شود، و بدیهی است که با پیشرفت روز افزون دانش فناوری اطلاعات و پا گذاشتن اینترنت به زندگی بشر از اینگونه فعالیت ها سوءاستفاده هایی هم بشود، که آسیب هایی را هم به دنبال داشته باشد. در جرایم سنتی و قدیمی جرم عموما بر روی اشخاص، اموال، امنیت و... واقع می گردید، ولی در جرایم رایانه ای نوع آلت جرم به نوعی ماشین (کامپیوتر) تبدیل شده است. در ایران جرایم رایانه ای جرم انگاری شده است و قانونی تحت عنوان قانون جرایم رایانه ای در سال 1388 تصویب شده که امروزه نیاز به اصلاح آن شدیدا احساس می شود. بطور کلی جرایم سایبری را می توان به سه دسته تقسیم کرد، دسته اول: جرایمی است که رایانه و تجهیزات جانبی آن موضوع جرم واقع می‌شود مانند سرقت، تخریب و نظایر آن؛ دسته دوم: جرایمی است که در آن رایانه به عنوان ابزار و وسیله توسط مجرم برای ارتکاب به جرم از آن استفاده می‌شود؛ و دسته سوم: جرایمی است که می‌توان آن‌ها را جرایم محض رایانه‌ای نامید. در این مقاله علمی سعی شده است تا نگاهی هر چند مختصر به چگونگی پیدایش جرایم رایانه ای داشته باشیم و برخی از جرایم مهم در این حوزه را هم به شما معرفی کنیم تا نسبت به این جرایم آگاه شوید؛ روش تحقیق در این مقاله بر اساس تحقیقات کتابخانه ای و میدانی در جامعه می باشد.

    کلیدواژگان: جرایم رایانه ای، کامپیوتر، اینترنت، جامعه، حقوق
  • امیرحسین مهدی مقدم *، عاطفه ویسکرمی صفحات 9-21

    با توجه به اجتماعی بودن آدمی از لحاظ زمینه های بهنجاری و نابهنجاری رفتارها، مطالعه رفتاری فرد و شناخت اختلالات رفتاری وی بسیار حایز اهمیت است. اختلالات رفتاری، یکی از مباحث مهم مطرح شده در علم روان‌شناسی بوده و تقریبا 85 سال پیش وارد علم روانشناسی شده است که رفتارهای گوناگون افراطی، مزمن، انحرافی که گستره آن شامل اعمال تهاجمی یا برانگیختگی ناگهانی، ‌اعمال افسرده‌گونه و گوشه‌گیرانه می‌باشد و بروز آن‌ها به دور از انتظار مشاهده‌کننده است، به‌طوری که وی آرزوی توقف این‌گونه رفتارها را دارددر پژوهش حاضر میزان اختلالات رفتاری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان چگنی مورد بررسی قرار می گیرد. منظور از اختلالات رفتاری آن دسته از رفتارهایی است که از دیدگاه های روانشناسی و جامعه شناسی بهنجار نمی باشد.هدف اصلی این مطالعه تعیین میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان چگنی در سال تحصیلی 1400-1399 بوده است که به منظور تعیین درصد اختلالات رفتاری دانش آموزان دبستانی به تفکیک جنس و نوع اختلال، رابطه بین عواملی همانند میزان تحصیلات، وضعیت تحصیلی، سن و جنس و اختلالات رفتاری مد نظر قرار گرفت. و نتایج حاصل از آزمون‌های آماری نشان داد که میانگین اختلال رفتاری در دانش‌آموزان مورد مطالعه در سطح پایینی قرار دارد. دستاورد پژوهش مورد مطالعه این شد که میانگین میزان شیوع اختلال‌های مذکو در پسران بیشتر از دختران است. میانگین میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان پسر با میانگین 24.3 بیشتر از دانش‌آموزان دختر با میانگین 18.3 است.

    کلیدواژگان: اختلالات رفتاری، مقطع ابتدایی، شهرستان چگنی
  • سعدالله رحیمی *، کبری رحیمی صفحات 22-36

    خویشکاری و خویشاوندی فرمانروا یا پهلوان در ایران دیرین سازنده روحیه سازندگی و نیز، سلحشوری مردمان ایران بوده است. شکل گیری اسطوره های نوین در روند جامعه انسانی به عناصری نیاز دارد که بتوانند هماهنگ با طرح کلی داستان و باور های فرهنگی، روابط گسترده تری را در طرح ها به نمایش بگذارند. عناصر اسطوره باید با سازه های متناسب شکل بگیرند. اساسی ترین باور فرهنگی جامعه اسطوره پرداز بیان ذهنی مساله خیر و شر در روابط انسانی و کنش های اجتماعی است. عناصر طبیعی و ذهنی از عناصر آغازین شکل گیری اسطوره بوده اند. اخلاق و خویشکاری شاه یا پهلوان از عناصری که در تفکر سیاسی و نیز، اخلاق آنان بوده، در شرح حال خویشکاری حاکمان با خویشاوندی پیوند داشته است. زیرا، سیاست را بسان اخلاق نوعی فضیلت می دانسته اند که برای حفظ استقلال سرزمین و پایداری انسان در برابر رفع مشکلات مهم و بهترین چتر محافظتی در تشخیص نیک و بد است. خویشکاری در خویشاوندی از اساطیر به حماسه و از آنجا به متن داستان های دگرسان راه پیدا کرده است. شاه و فرمانروایان با خون و خویشاوندی ارث سلطنت به یاد گذاشته اند. پهلوانان با نام و ناموری خویشکاری خویشاوندی را با نام مروت و مردانگی رواج داده اند. پهلوانان همیشه در برپایی داد و دادگری به حاکمان کمک کرده اند. در نتیجه برای بقا و ماندگاری منش انسانی و پایداری سیاست توام با اخلاق نیک، همیشه مردمان ایران خویشاوند خوبی ها بوده اند.

    کلیدواژگان: خویشاوندی، خویشکاری، فرمانروا، پهلوان، شاهنامه
  • محمد بامری *، سیف الله فضل الهی قمشی صفحات 37-47

    مطالعات مورد پژوهی یک بررسی عمیق و مفصل از یک مورد خاص (یا موارد) در یک زمینه دنیای واقعی است. به‌عنوان‌مثال، مطالعات موردی در پزشکی ممکن است بر روی یک بیمار یا بیماری متمرکز شود. مطالعات موردی در تجارت ممکن است استراتژی یک شرکت خاص یا بازار گسترده‌تری را پوشش دهد. به‌طور مشابه، مطالعات موردی در سیاست می‌تواند از یک اتفاق محدود در طول زمان (به‌عنوان‌مثال، یک کمپین سیاسی خاص) تا یک تعهد عظیم (مثلا یک جنگ جهانی) متغیر باشد. علیرغم بحث‌های جاری در مورد اعتبار، و محدودیت‌های گزارش شده در مقایسه با سایر رویکردها، مطالعات مورد پژوهی رویکردی رو به افزایش در میان محققان کیفی داشته‌اند. ما توصیفات روش‌شناختی مطالعات مورد پژوهی منتشرشده را تجزیه‌وتحلیل کرده‌ایم. یافته‌ها در پنج مضمون که موضوعات کلیدی روش‌شناختی را مشخص می‌کنند، گروه‌بندی شدند: روش مطالعات مورد پژوهی، مطالعات مورد پژوهی خاص و انتخاب موردی، مطالعه موردی مرتبط با زمینه، تعاملات محقق و موردی و مثلث‌سازی و طراحی مطالعه ناسازگار با روش‌شناسی گزارش‌شده. گزارش دهی بهتر مطالعات مورد پژوهی توسط محققان کیفی، روش‌شناسی را به نفع محققان و متخصصان پیش خواهد برد. گرچه طرح‌های مختلف برخی از ویژگی‌های اساسی مشترک را نشان می‌دهند، مقایسه چنین طرح‌های تحقیق مورد پژوهی نشان می‌دهد که پژوهش موردی شامل اهداف علمی متفاوت و جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها است.

    کلیدواژگان: مورد پژوهی، طرح تحقیق، تئوری
  • سعاد عبد الزهره نجم * صفحات 48-60

    مجادله تیغ وکلک یا قلم و شمشیر یکی از انواع مجادله های خیالی محسوب می شود که توجه کاردان را به خود جلب کرده است. هدف نویسندگی این مجادله ها علاوه بر مدح و ابراز قوت نویسندگی, آموزش مسایل دینی, اخلاقی و تاریخی بوده است. نیز در حکومت کردن به هر دو نیاز دارد. بنابراین هیچ یک از این دو نمی توانند خودرا از دیگری برتر بداند. تیغ و قلم هر کدام نماد یکی از عناصر فروان مهم و حیاتی در ساختن تمامی حکومت ها به شمار می آیند. \" شمشیر \" سمبل تنازع آوران و نظامیان و\" قلم \" نماد متفکران و فرهیختگان.

    کلیدواژگان: قلم و شمشیر، امیر معزی، مناظره، تیغ و کلک، ملکشاه سلجوقی
  • هادی ملک *، جعفر جمالی صفحات 61-76

    نمادها در بورس اوراق بهادار تهران همیشه در حالت مجاز نیستند و ممکن است به دلایل مختلفی وضعیت آنها تغییر یابد و قابل معامله نباشند. برای بررسی بهتر توقف معاملات به دو دسته کلی وقفه‌های صلاحدیدی و وقفه‌های خودکار تقسیم می‌گردد. هر چند در بسیاری از بازارهای سرمایه در دیگر کشورها، این بورس‌ها هستند که بخش عمده سازوکار توقف، تعلیق و بازگشایی را بر عهده می‌گیرند اما از دیگر سو در دریافت اطلاعات از ناشران، نظارت بر فعالیت‌ها معاملاتی، پیگیری احراز شرایط پذیرش و از همه مهم‌‌‌‌‌‌تر در انجام اقدامات انضباطی نیز دارای اختیار و توانایی هستند. بنابراین در صورت تمایل به تفویض وظایف مربوط به توقف و تعلیق نماد معاملاتی از سوی سازمان بورس به بورس‌های اوراق بهادار، فراهم ساختن بستر قانونی، تجهیز نیروی انسانی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری امری ضروری به نظر می‌رسد. به دلیل نوظهور بودن بازار بورس اوراق بهادار تهران، موضوعات و اشکالات زیادی وجود دارد که تاکنون به آنها کمتر پرداخته شده است. هدف این مقاله بررسی راه حل های حقوقی در مواجهه با اثرات منفی توقف نماد معاملاتی شرکتهای بورس اوراق بهادار می باشد.

    کلیدواژگان: راه حل های حقوقی، اثرات منفی، توقف نماد معاملاتی، بورس اوراق بهادار
  • علیرضا قاسمیان مقدم *، مرضیه قاسم زاده، امیر سنگچولی صفحات 77-92

    هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی نقش کیفیت ارتباط معلم - دانش‌آموز در پیش‌بینی سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره اول بود. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر طبس در سال تحصیلی 1401-1400 می‌باشد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله ای از بین کلیه مدارس متوسطه دوره اول شهر طبس هشت مدرسه (چهار پسرانه و چهار دخترانه) به‌صورت تصادفی انتخاب و در هر مدرسه به‌صورت تصادفی یک کلاس انتخاب و تمام دانش‌آموزان آن کلاس ها یعنی 230 نفر (115 پسر و 115 دختر) به‌عنوان نمونه آماری در پژوهش حاضر شرکت داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ارتباط معلم دانش‌آموز موری و زوزاک (2011)، پرسشنامه سازگاری تحصیلی کلارک و همکاران (1976) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS23 صورت گرفته است. یافته های این پژوهش نشان داد که کیفیت ارتباط معلم- دانش‌آموز سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره اول را پیش‌بینی می‌کند. در خصوص فرضیه دوم مشخص گردید که کیفیت ارتباط معلم- دانش‌آموز، سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره اول را پیش‌بینی می‌کند و در نهایت نتایج نشان داد که بین سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره اول رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: کیفیت ارتباط معلم - دانش آموز، سازگاری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی
  • مریم عمیدیان *، سیف الله فضل الهی قمشی صفحات 93-108

    اعمال انسان‌ها تابع ذهنیت آن‌ها در خصوص یک موضوع است. روش‌شناسی کیو مطالعه‌ای سیستماتیک پیرامون ذهنیت و دیدگاه افراد مورد مطالعه است. این روش می‌کوشد تا دیدگاه‌های متفاوت افراد پیرامون مقوله را مورد بررسی ، شناسایی و رتبه‌بندی قرار دهد. پژوهش‌گر را قادر می‌سازد تا اولا ادراکات و عقاید فردی را شناسایی و طبقه‌بندی کند و ثانیا به دسته‌بندی گروه‌های افراد بر اساس ادراکاتشان بپردازد و در نهایت ذهنیت افراد و الگوهای تفکری آنان را نسبت به موضوعات مختلف آشکار سازد.روش کیو را پیوند بین روش های کیفی و کمی می دانند زیرا از یک سو، انتخاب مشارکت کنندگان از طریق روش های نمونه گیری احتمالی صورت نمی گیرد؛ نمونه افراد به طور هدفمند و با اندازه ای کوچک انتخاب می شود که آن را به روش کیفی نزدیک می سازد و یافته ها از طریق تحلیل عاملی و به صورت کاملا کمی به دست می آیند. همچنین به دلیل شیوه‌گردآوری داده ها (مرتب سازی)، عمیق تر می توان از ذهنیت مشارکت کنندگان آگاه شد. تفاوت اصلی روش کیو با سایر روش های تحقیق در علوم اجتماعی این است که در روش شناسی کیو؛ به جای متغیرها، افراد تحلیل می شوند. در این مقاله با رویکرد تحلیلی و اسنادی ابتدا به معرفی و سپس مراحل انجام و نحوه گردآوری اطلاعات و نقدهای آن پرداخته شده است..

    کلیدواژگان: روش کیو، روش شناسی، کیفی، کمی
  • امیرحسین مهدی مقدم *، زهرا نجفی صفحات 109-118

    مقاله حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است. تلاش کردیم در این مقاله تاثیر حسابداری مالی بر سهام را مشخص کنیم. اساسی ترین عواملی که روی قیمت سهام تاثیر می گذارند عناصر عرضه و تقاضا می باشد. اگر مردم بیشتر سهام بخرند قیمت سهام افزایش می یابد و اگر آن ها بیشتر سهام بفروشند قیمت سهام کاهش می یابد. یکی از حیاتی ترین سیستم ها برای یک سازمان، سیستم اطلاعات حسابداری است، این سیستم شامل شیوه های گردآوری داده های مربوط به فعالیت ها و رویدادهای مالی سازمان و شیوه تبدیل داده ها به اطلاعاتی موثر برای مدیریت است.در راستای دستیابی به این هدف، در ایران به دلیل شرایط بازار سرمایه و ناکارآمد بودن آنها، تمامی ویژگی های کیفیت اطلاعات بر هزینه سرمایه سهام عادی موثر نیست و نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذار تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد اما در نهایت می توان گفت اطلاعات سیستم حسابداری کارآمد در میزان هزینه سهام تاثیر بسزایی دارد.

    کلیدواژگان: حسابداری، حسابداری مالی، سهام، شاخص ها
  • حسین میری *، آرمان طبری صفحات 119-126

    تحقیق حاضر با هدف بررسی وظایف ضابطان دادگستری در رعایت حقوق دفاعی مهتم صورت پذیرفته است. در این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از مآخذ و منابع کتابخانه ای نوآوری هایی که قانونگذار در رابطه با حقوق دفاعی متهم در قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی کرده است بررسی شد. یافته های تحقیق نشان داد: حق دفاع متهم یکی از عناصر امنیت قضایی در کنار حق دادخواهی است که باعث آسایش و آرامش حقوقی شهروندان و در نتیجه موجب پیشرفت جامعه بشری در زمینه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره می شود. در آیین دادرسی کیفری جدید مصوب 1392توجه ویژه‌ای به حقوق متهم شده و نوآوری‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است، در همان مواد اولیه این قانون چه در تعریف آیین دادرسی کیفری و چه در تبیین موارد مهمی چون اصل بی‌طرفی و استقلال مراجع قضایی، اصل قانونی بودن دادرسی کیفری، اصل برایت، لزوم تفهیم اتهام و آگاهی متهم از علت و ادله تعقیب، حق دسترسی به وکیل، رعایت حقوق شهروندی مندرج در قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی که در مواد یک تا هفت این قانون مشاهده می‌شود. همچنین متهم، حقوق دیگری مانند تشکیل پرونده شخصیت، حق تماس با خانواده و حق داشتن وکیل و تفهیم آن، اخذ آخرین دفاع و حق سکوت و... دارد.

    کلیدواژگان: متهم، حقوق دفاعی، ضابطان دادگستری، آیین دادرسی کیفری
  • حسین میری *، فاطمه محمدی صفحات 127-141

    هدف از انجام این تحقیق تحلیل و بررسی مداخله حقوق جزا در کنترل پوشش بانوان (با تکیه بر چالش چارشنبه های سفید) بود. رفتار بهنجار و رعایت آن در جامعه اسلامی با عنوان «حجاب»(پوشش اسلامی)یکی از ضروریات دین و از حقوق مسلم جامعه اسلامی است. برخی از رفتارهای نابهنجار در سطح اجتماع، ارتباط تنگاتنگی با امنیت، عفت عمومی، سلامت اخلاقی و نظم جامعه دارند که «عدم رعایت حجاب شرعی» در جامعه یکی از مهم ترین این رفتارهاست. قانونگذار با درک آثار منفی «عدم رعایت حجاب شرعی» و ضرورت رعایت آن،«عدم رعایت این قاعده اسلامی را در معابر و انظار عمومی» جرم شناخته وبرای آن مجازات مقرر فرموده است و وفق(تبصره ماده 638 ق.م.ا) برای آن ضمانت اجرا در نظر گرفته است. این جرم همچون سایر جرایم، دارای سه رکن قانونی، مادی و روانی است و واجد حیثیت عمومی بوده و غیر قابل گذشت است و از جرایم مطلق و آنی به شمار می رود، بنابراین نیاز به جرم شناختن این رفتار و تعیین مجازات با توجه به قاعده فقهی و حقوقی«قبح عقاب بلابیان»،«اصل اباحه»،«اصل قانونی بودن جرایم ومجازاتها» آیات قرآنی و روایات تبیین گشته است.

    کلیدواژگان: جامعه اسلامی، شئونات شرعی، تعزیر، انحرافات اجتماعی، حجاب