فهرست مطالب

پژوهش های گردشگری و توسعه پایدار - سال پنجم شماره 4 (پیاپی 20، پاییز 1401)

نشریه پژوهش های گردشگری و توسعه پایدار
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 20، پاییز 1401)

  • جلد دو
  • تاریخ انتشار: 1401/09/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مرجان مشایخی، علیرضا نوری صفحات 1-12

    افراد حین تجربه انتقال از یک محیط آشنا به محیط غریب با چالش های متفاوتی در یک محیط میان فرهنگی مواجه میشوند. لذا افراددر محیط جدید دچار نوعی شوک فرهنگی شده که منتج به برداشت های متفاوت از خدمات ارایه شده توسط خدمات دهندگان مقصد می گردد. در این راستا تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری داده ها توصیفی و از نظر نحوه تجزیه و تحلیل داده ها به صورت کمی و از نظر تحلیل به صورت همبستگی میباشد. ابزار گردآوری، پرسشنامه و نحوه جمع آوری اطالعات پیمایشی و میدانی می باشد. برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرون باخ و برای روایی سازه از تحلیل بارهای عاملی تاییدی استفاده گردید. جامعه آماری کلیه گردشگران شهر مشهد وروش نمونه گیری تصادفی ساده و حجم نمونه 384 نفر می باشد که پس از جمع آوری اطالعات از طریق پرسشنامه و نتایج تجزیه تحلیل اطالعات، نشان میدهد که دو فاکتور شوک درون فردی و استرس های بین فردی برکیفیت ادراک شده ازخدمات، نیات رفتاری و رضایت گردشگران تاثیر معنا داری دارد.

    کلیدواژگان: گردشگری، رفتار مصرف کننده، شوک فرهنگی، کیفیت ادراک شده
  • فاطمه حامدی، علیرضا نوری صفحات 13-26

    رویدادهای مذهبی علاوه بر اینکه می توانند تاثیر به سزایی در جذب گردشگر داشته باشند، چون از باور افراد سرچشمه گرفته و مورد تاییدو قبول عامه میباشند جایگاه خاصی را در ملیت ها و مذاهب مختلف دارند و گاها موجب حرکت های عظیم گردشگری می شوند بر همین اساس گردشگران برای دیدن این رویدادها یا شرکت در آنها به مقاصد گردشگری سفر می کنند. بر همین اساس گردشگران برای دیدن این رویدادها یا شرکت در آنها به مقاصد گردشگری سفر می کنند. سفر گردشگران به یک مقصد گردشگری موجب رشد زیرساخت ها و توسعه منطقه و در نتیجه بطور کلی موجب توسعه گردشگری می شود که در مواردی که با برنامه ریزی و سازماندهی و کنترل انجام شود میتواند موجب توسعه پایدار گردشگری شود. در این راستا تحقیق حاضر که از نوع کاربردی و از منظر ماهیت توصیفی پیماشی است، صورت گرفته است. ابزار گردآوری اطالعات پرسشنامه استاندارد ژو (2008) برای متغیر آیین ها و رویدادهای فرهنگی و پرسشنامه استاندارد کریس و همکاران (2006) برای متغیر توسعه گردشگری مقصد گردشگری و پرسشنامه استاندارد بو وهمکاران (2009) برای متغیر تصویر برند می باشد. برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی سازه پرسشنامه از تحلیل بارهای عاملی تاییدی استفاده گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگران عراقی شهر مشهد در محدوده زمانی تحقیق بودند. حجم نمونه آماری 384 نفرتعیین شد. روش نمونه گیری با توجه به محدودیت های کرونایی غیراحتمالی در دسترس بوده است.. نتایج تحقیق نشان می دهد که آیین ها و رویدادهای مذهبی بر توسعه گردشگری مقصد گردشگری تاثیر معناداری دارد و تصویر برند این اثر را میانجی گری می کند.

    کلیدواژگان: گردشگری مذهبی، رویداد، توسعه مقصد گردشگری، مشهد، تصویر برند
  • مسعود احمدپورمیر، علیرضا نوری صفحات 27-40

    گردشگری فرهنگی امروزه در جوامع رو به توسعه می باشد. این نوع گردشگری باعث حفظ یادمان های تارخی و فرهنگی سنن، ادیان، زبانها و عادات قومی می شود و عالقه مندان خاص رو در جهان دارد. رضایت از خدمات گردشگری فرهنگی می تواند بر ادراک ایشان از کیفیت ارایه شده تاثیر گذار بوده و موجب توسعه گردشگری فرهنگی در مقصد شود. در این راستا تحقیق حاضز انجام گرفته است. با توجه به هدف و فرضیه ها، پژوهش حاضر از نوع استفاده عملی و از حیث روش پردازش و آزمون فرضیه ها توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر تعداد بسیار زیاد و نامشخص مراجعین به مراکز گردشگری شهر مشهد در شش ماهه اول سال 1401 میباشد که با توجه به ویژگی ها جامعه آماری، شیوه نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس در نظر گرفته شد. و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. محقق برای جمع آوری اطلاعات از این تحقیق از سه پرسشنامه استاندارد پرسشنامه ویژگیهای فرهنگی قرنجیک و بدری (1393) مواردی از جمله آداب و رسوم قومی و مذهبی، سنت ها و فرهنگ قومی، اصول و احکام مذهبی و ادبیات، فرهنگ وموسیقی بومی مورد توجه است ، پرسشنامه کیفیت ادراک شده از خدمات اگرت و اوالگا (2002) و پرسشنامه رضایت گردشگران رنجبران و زاهدی (1386) استفاده گردید استفاده کرد. اطالعات با استفاده از معادلات ساختاری بررسی شد. این پژوهش با دو فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی انجام شد.نتایح نشان داد که، ویژگی های فرهنگی بر کیفیت ادراک شده از خدمات تاثیر معنی دار دارد. همچنین رضایت گردشگران در رابطه ویژگی های فرهنگی بر کیفیت ادراک شده از خدمات، نقش میانجی دارد. ویژگی های فرهنگی بر رضایت گردشگران تاثیر معنی دار دارد. رضایت گردشگران بر کیفیت ادراک شده از خدمات تاثیر معنی دار دارد

    کلیدواژگان: ویژگی های گردشگری فرهنگی، توسعه گردشگری، کیفیت ادراک شده، رضایت گردشگران، فرهنگ
  • سید محمدمصطفی جلاییان قبله، علیرضا نوری، روح الله اسماعیلی نیا صفحات 41-54

    الگوی اقامتگاه بوم گردی در مناطق گردشگری و بکر طبیعی به عنوان یک کسب وکار کوچک گردشگری با مالکیت بومی و مدیریت خانوادگی، هماهنگی بیشتری با توسعه پایدار گردشگری دارد. اقامتگاه های بومگردی سبب معرفی تصویر مقصد که شامل مجموعه ای از کلیه موارد مادی و غیر مادی و ملموس و غیرملموسی است که به عنوان دارایی یک مقصد یا سازمان محسوب میشود و سبب اعتبار آن شده و تصویر برند مقصد برای گردشگران موجب ایجاد ارزش ویژه برای منطقه گردشگری میگردد و از این رو تقویت تصویر برند مقصد از طریق نیازها و خواسته های گردشگران را برآورده سازد و سطوح خدمات ارایه شده با انتظارات آنان منطبق می شود و موجب بهبود وضعیت اقتصادی منطقه گردد. با توجه به ویژگی ها جامعه آماری، شیوه نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس در نظر گرفته شد. و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی، تعداد 384 نفراز میهمانان اقامتگاه های بومگردی شهرستان بشرویه به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. برای جمع آوری اطالعات تحقیق از سه پرسشنامه استاندارد اقامتگاه های بوم گردی آجیلیان (1398) توسعه گردشگری کریس و همکاران (2006) و تصویر برند مقصد بو و همکاران (2009) استفاده گردید استفاده کرد. اطلاعات با استفاده از معادالت ساختاری بررسی شد. نتایج نشان داد که، تصویر برند مقصد رابطه بین اقامتگاه های بومگردی با توسعه گردشگری را میانجیگری می کند و اقامتگاه های بومگردی بر توسعه گردشگری تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: ویژگی های اقامتگاه های بوم گردی، توسعه گردشگری، تصویر برند، بشرویه
  • احمدرضا زهی، علیرضا نوری صفحات 55-68

    صنایع خدماتی از پررونق ترین صنایع در قرن حاضر هستند. در بین صنایع خدماتی، صنعت گردشگری یکی از بخشهای پیشتاز و در حال رشد در سطح بین المللی است. از طرفی، رشد صنعت گردشگری تا حدود زیادی به رشد هتلداری و کیفیت خدمت هتلها بستگی دارد. به همین دلیل، تحقیق حاضر کیفیت خدمات هتلها را در رابطه با تصویر ذهنی برند و وفاداری میهمانان مورد مطالعه قرار داده است. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی، و از نظر روش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری این تحقیق متشکل از میهمانان داخلی هتلهای شهر مشهد بوده و نمونه ای از آنها با نمونه گیری دردسترس مورد مطالعه قرار گرفته است. حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان 384 نفر لحاظ شد. داده های مورد نیاز برای انجام این تحقیق با ابزار پرسشنامه استاندارد به دست آمد و با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آموس استفاده شد، که نتایج آن همه فرضیه های تحقیق را تایید کرد. جزییات نتایج تحقیق به این صورت بود: کیفیت خدمات هتل با میانجیگری تصویر ذهنی برند بر وفاداری میهمانان اثر دارد؛ کیفیت خدمات هتل بر وفاداری میهمانان اثر مستقیم دارد، کیفیت خدمات هتل بر تصویر ذهنی برند اثر دارد؛ و تصویر ذهنی برند بر وفاداری میهمانان اثرگذار است.

    کلیدواژگان: هتلداری، کیفیت خدمات هتل، تصویر ذهنی برند، وفاداری میهمان
  • محمدمهدی علیزاده یزدی، علیرضا نوری، نداسادات صانعی صفحات 69-75

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رویدادهای مذهبی بر انتخاب مقصد گردشگری با میانجی گری تشابهات فرهنگی مطالعه موردی: گردشگران عرب زبان شهر مشهد انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگران شهر قم در محدوده زمانی تحقیق بودند. حجم نمونه آماری 384 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری با توجه به محدودیت های غیراحتمالی کرونا در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد نایینی  (2008) برای متغیر تشابهات فرهنگی و پرسشنامه استاندارد بخشی زاده (2008) برای متغیر انتخاب مقصد گردشگری و پرسشنامه استاندارد ژو (2008) برای متغیر رویدادهای مذهبی است. برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که رویدادهای مذهبی تاثیر بسزایی در انتخاب مقصد گردشگری دارند و شباهت های فرهنگی میانجی کننده این ارتباط است.

    کلیدواژگان: گردشگری مذهبی، رویداد، مقصد گردشگری، مشهد، شباهت های فرهنگی