فهرست مطالب

روان شناسی فرهنگی زن - پیاپی 53 (پاییز 1401)

نشریه روان شناسی فرهنگی زن
پیاپی 53 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زینب برزگرماهر، خدابخش اسداللهی* صفحات 1-12
    هدف پژوهش حاضر، بررسی سلسله مراتب نیازهای زنان در قصه های کهن ایرانی مبتنی بر هرم  آبراهام مزلو بود. جامعه پژوهش شامل کلیه قصه های کهن ایرانی است. نمونه پژوهش قصه های کلیله ودمنه، مرزبان نامه، بختیارنامه، سندبادنامه و سمک عیار، بر اساس سلسله مراتب نیازهای هرم مزلو در زنان بود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شد و قصه های کهن ایرانی و مضامین مرتبط با نیازهای زنان که مبتنی بر هرم آبراهام مزلو بود بررسی شدند. سپس اطلاعات جمع آوری شده مورد تطبیق و تحلیل روان شناختی قرار گرفت و درنهایت الگویی مشخص از نیازهای زنان ترسیم شد. نتایج نشان داد که:  وجود شخصیت های مختلف از جمله شخصیت زنان و کنش های رفتاری مختلف، زمینه تحلیل روان شناختی این متون را فراهم آورده است. بر این اساس، نیازهای روان شناختی زنان در قصه های کهن از جمله قصه های کلیله و دمنه، مرزبان نامه، بختیارنامه، سندبادنامه و سمک عیار، مطابق با انگیزش و میزان احساس رضایت درونی آن ها از زندگی، بر اساس هرم نیازهای اولیه (نیاز زیستی، نیاز ایمنی، نیاز عشق و وابستگی، نیاز احترام  به خود و دیگران و نیاز خود شکوفایی) آبراهام مزلو طبقه بندی شده است. نیازهای زیستی که در قاعده هرم مزلو قرار دارد، در برخی از قصه های کلیله ودمنه، مرزبان نامه و سندبادنامه منعکس شده است. نیاز زنان به «عشق، وابستگی و ایمنی» در طبقات بعدی هرم  مورد توجه بوده است؛ هم چنین در قصه های کلیله ودمنه، سمک عیار و مرزبان نامه، نمودهایی از خودشکوفایی مشاهده شد؛ به عبارتی نیازهای زنان در قصه های کهن، قابلیت طبقه بندی بر مبنای هرم نیاز آبراهام مزلو را دارد. طبق نظر مزلو تامین نیازهای هر طبقه زمینه ظهور نیازهای طبقات بالاتر را فراهم می آورد. بر این اساس جهت خودشکوفایی و خلاقیت در زنان می بایست نخست نیازهای زیستی و  ایمنی برآورده شود.
    کلیدواژگان: سلسله مراتب نیازها، قصه های کهن، هرم آبراهام مزلو
  • رویا مشاک* صفحات 13-25
    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش التزام عملی به آموزه های دینی مادران بر بهزیستی روان شناختی فرزندان بود. جامعه پژوهش شامل کلیه متون آموزه های دینی می باشد. نمونه پژوهش آموزه های دینی مادران در مورد بهزیستی روان شناختی بود. طرح پژوهش توصیفی- تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات و متون و منابع مرتبط با موضوع از روش کتابخانه ای استفاده شد. سپس به تحلیل اطلاعات و داده ها پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان داد: رفتارها و اعمال مذهبی از قبیل اقامه نماز، روزه، توکل ودعا، اخلاق و تقوا، عفت و حیا، خودسازی، همسازی، احکام، شرکت در محافل مذهبی، تغذیه و غیره می توانند با ایجاد امید و تشویق به نگرش مثبت، موجب بهزیستی روان شناختی در فرزندان شوند. خانواده، نگرش و اعتقادات خود را به طور مستقیم و غیر مستقیم به فرزندان انتقال می دهند و این تاثیر را از طریق مشاهده اعمال و رفتار والدین می پذیرند. درخانواده هایی با نگرش مذهبی، نگرش فرزندان بر پایه اعتقادات مذهبی شکل گرفته و این اعتقادات سبب شکل گیری شخصیت دینی در فرزندان می شود. چنانچه مادر توانایی فکری و اعتقادی لازم برای آشنا نمودن فرزندان خود با اندیشه و اعتقادات اصیل دینی نداشته باشد، چنین فرزندانی در برخورد با اندیشه ها و افکار مهاجم بی دفاع و سلامت روان شناختی آن ها به خطر می افتد. حالات و صفات مادر، اصالت خانوادگی، ایمان قلبی، اخلاق و تغذیه مادر در دوران قبل از بارداری و بعد از بارداری، در تربیت و اثر پذیری کودک از آموزه های دینی می تواند بسیار موثر باشد. در آموزه های دینی بر تمرین عبادی فرزندان جهت سلامت و بهزیستی روانی آن ها تاکید بسیاری شده است که این مهم بر عهده والدین به خصوص مادر است.
    کلیدواژگان: آموزه های دینی، التزام عملی، بهزیستی روان شناختی
  • افسانه توسلی*، زهرا میرحسینی، معصومه کمالی صفحات 27-39
    هدف از پژوهش حاضر واکاوی نگرش و زمینه شکل گیری واژه فمینسیم در دانشجویان دختر بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دختر کشور می با شد. نمونه پژوهش 15 نفر بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش، تحقیق کیفی و انجام مطالعات پدیدارشناسانه بود. داده ها از طریق مصاحبه نیمه عمیق و نیمه ساختاریافته جمع آوری شد و سه مقوله اصلی و 10مقوله فرعی استخراج شد. یافته ها نشان داد: واژه فمینیسم دارای مفاهیم متعدد و رویکردهای متفاوت است. با توجه به زمینه های خانوادگی و اجتماعی هر فرد و کلیشه های جنسیتی هر جامعه می توان زمینه ها و بسترهای نگرشی و بازتعریف فرد از فمینیسم را توصیف کرد. وجود تصورات و ذهنیت متنوع نسبت به فمینیسم باعث توصیف متفاوت افراد شده است. فهم نگرش های گروه های مختلف در جامعه در خصوص تفکرات فمینیستی به مطالعه، کشف، توصیف و درک نگرش دانشجویان دختر به عنوان بخشی از جامعه، حایز اهمیت است. فهم نگرش دانشجویان می تواند محققین و دانشگاهیان را نسبت به تفکرات و معنای فمینیسم، از منظر دختران و میزان رواج آن در میان افراد جامعه آگاه سازد. هم چنین بازخوردهای متفاوتی نسبت به این واژه به دلیل بومی نبودن رویکرد فمینیستی وجود دارد. از نظر دانشجویان آموزه های غربی مبنای فمینیسم بوده و انتشار آن ها بدون بومی شدن موجب تسلط بر فرهنگ جامعه می شود. بنابراین با توجه به مفاهیم ومقولات به دست آمده لازم است رویکرد فمینیست بر مبنای آموزه های اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی بازنگری شود و به عنوان رویکردی در جهت تحقق برابری میان زن ومرد بر اساس شان و جایگاه یگانه خودشان بازتعریف شود.
    کلیدواژگان: نگرش، فمینیسم، دانشجویان دختر
  • عزیزه یوسفی*، حسین علیزاده، حسن درخشی صفحات 41-55
    هدف پژوهش حاضر مطالعه ی نقش زنان در ادوار هخامنشی، اشکانی و ساسانی بر اساس سکه های بازمانده بود. جامعه ی پژوهش شامل منابع مکتوب تاریخی و دیگر آثار مرتبط با موقعیت زنان در سلسله های هخامنشی، اشکانی و ساسانی می باشد. نمونه پژوهش، سکه های برجای مانده از دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی بود. روش پژوهش توصیفی -تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به شیوه ی کتابخانه ای و با استفاده از اسناد، مدارک مکتوب و منابع معتبر انجام گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوا صورت گرفت. یافته ها نشان داد که، اگر چه سکه ابزاری جهت مبادلات اقتصادی، نشانه استقلال و معرف ملیت هر قومی است، ولی درعین حال سند معتبری است که اطلاعات مفیدی در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخ گذشته ملت ها و جایگاه زنان را ارایه می دهد. تصاویر، نام و لقب زنان سلطنتی، تصاویر ایزدبانوان و نمادهای وابسته به آنان که بر روی سکه های اشکانی و ساسانی نقش بسته بیان گر جایگاه رفیع زن در این ادوار بود. اگرچه الواح هنری به جا مانده از دوره هخامنشی اطلاعات باارزشی در مورد زنان این عصر به-دست می دهد، ولی در سکه های این دوره مانند سایر آثار تصویر زن دیده نمی شود. زنان دربار هخامنشی، اشکانی و ساسانی به عنوان مصداق زنان مقتدر و مدبر و با اراده در عرصه سیاست و اجتماع ایفای نقش کرده اند. در کل زنان در این ادوار به پایگاهی برابر پایگاه مردان (پادشاهان)، دست یافته و نام و نمودشان بر روی سکه ها ماندگار شده است.
    کلیدواژگان: هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان
  • فاطمه آزادی، مهرناز آزاد یکتا*، رزیتا ذبیحی صفحات 57-70

    هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی طرح واره درمانی بر افکار ناکارآمد و امیدواری در دانشجویان دختر خوابگاهی شهر تهران بود. جامعه آماری ،کلیه دانشجویان دختر خوابگاهی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 1399 بود. از بین جامعه آماری 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و مرحله پیگیری بود. در این پژوهش از ابزار های اندازه گیری مقیاس نگرش های ناکارآمد ویزمن و بک (1978) و پرسشنامه امیدواری اسنایدر و همکاران (1991) استفاده شد. مداخله طرحواره درمانی برای آزمودنی های گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه ای و هفته ای یک بارانجام گرفت. در حالی که آزمودنی های گروه کنترل درمانی را دریافت نکردند. پس از پایان جلسات مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. دو ماه بعد مرحله پیگیری برگزارشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغییره و تک متغییره استفاده شد. نتایج یافته های پژوهش نشان داد که طرح واره درمانی بر افکار ناکارآمد و امیدواری در دانشجویان دختر خوابگاهی شهر تهران اثر بخش بود و این نتایج تا مرحله پیگیری تداوم داشت.

    کلیدواژگان: طرح واره درمانی، افکار ناکارآمد، امیدواری
  • آرزو غفوری*، سعیده شریف، محمدمهدی شریعت باقری صفحات 71-87

    هدف پژوهش حاضر واکاوی چالش های مالکیت اقتصادی زنان شاغل متاهل با رویکرد کیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان شاغل متاهل بود. نمونه پژوهش 20 زن شاغل متاهل بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از سوال های باز استاندارد شده مصاحبه انجام شد. پس از مصاحبه نفر پانزدهم، اشباع داده ها حاصل شد. طرح پژوهش کیفی و بر اساس نظریه برخاسته از داده ها و با تکیه بر رهیافت گلیزر، انجام شد. برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری خودبنیاد و کدگذاری نظری و به منظور افزایش دقت در تحلیل داده ها، از نرم افزار MAXQDA نسخه 12 استفاده شد. در ارزیابی از ارتباط بین مقوله ها با مقوله ی هسته ای، در بین 18 خانواده کدهای نظری گلیزر، مشخص شد که خانواده ی "شش سی ها" از تناسب بیشتری برخوردار بود و لذا تحلیل برپایه آن انجام شد. نتایج نشان داد که در نظریه میانی تکوین یافته، مطالبات کرانه ای به عنوان مقوله هسته ای، شناسایی شد و 10 مقوله دیگر شامل، شرایط اقتصادی، تمامیت-خواهی، مسیولیت پذیری، اغفال، نادیده انگاری، تعلق خاطر، هوش معنوی، ناگزیری، اعتمادزدایی اقتصادی و بافت فرهنگی بود که ارتباط شان در قالب گزاره ها و مدل تجسمی، تبیین شد. هم چنین یافته ها نشان داد که عوامل معنوی بیشترین تاثیر را در تعالی خانواده دارد. معنویت بعدی از زندگی هر شخص است که اگر توسعه یابد، توانایی فراتر رفتن از قوانین طبیعی و دستورات معمول زندگی را به فرد می بخشد و به فرد انگیزه می دهد تا معنی و هدفی برای خود به ویژه در شرایط بحرانی، پیدا کند.

    کلیدواژگان: مالکیت اقتصادی، زنان شاغل متاهل، رویکرد کیفی
  • رضا معینی رودبالی*، محمد کشاورز (بیضایی)، علی نجارپوریان صفحات 89-102

    هدف پژوهش حاضر، نقش مدیریت ام السلمه در جنگ جمل بود. جامعه پژوهش کلیه متون مربوط به ام السلمه یکی از همسران پیغمبرمی باشد. نمونه پژوهش نقش مدیریتی ام السلمه درجنگ جمل بود. طرح پژوهش توصیفی- تاریخی است. گردآوری اطلاعات بر مبنای جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای، اسناد و فیش برداری انجام شد. نتایج یافته ها نشان داد، ام سلمه نه تنها در حوادث مهم دوران پیامبر؛ بلکه در دوران حضرت علی (ع) نیز به نقش مهم و حساس خود در بین مسلمانان آگاه بود. در دوران خلافت علی (ع) هم از ایشان حمایت کرد. او ضمن رد پیشنهادهای برپاکنندگان جنگ جمل در جنگ با حضرت علی (ع) با یادآوری این سخن پیامبر اسلام که علی (ع) ولی هر مومن و مومنه ای است، درصدد برآمد عایشه را از رفتن به بصره باز دارد. ام سلمه با سخنرانی برای مهاجرین و انصار حمایت آنان را از حضرت علی (ع) تقاضا نمود و موفق شد گروه های زیادی را از همراهی با سپاهیان جمل منصرف نماید. گفتگوهای او با عایشه قبل و بعد از جنگ جمل از دوراندیشی او در جهت وحدت مسلمانان تاکید داشت. وی با نامه نگاری های متعدد با حضرت علی (ع) از دسایس و توطیه های آنان پرده برداشت. با استناد به سخنان رسول الله که به ماندن زنان در خانه و هنگامه جنگ سخن رفته بود، فرزندش عمرو بن ابی سلمه را هم به سوی حضرت فرستاد تا در جنگ با دشمنان او را یاری دهد. این موضوع باعث شد تا ام سلمه هم مورد ستایش حضرت قرار بگیرد.

    کلیدواژگان: مدیریت، ام السلمه، جنگ جمل
  • طاها عشایری*، طاهره جهان پرور، الهام حسین زاده صفحات 103-114
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی ترس از قربانی شدن زنان از منظر جامعه شناسی سبک زندگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه متون مرتبط با جامعه شناسی سبک زندگی است. نمونه موردپژوهش ترس از قربانی شدن زنان بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از متون و منابع مرتبط با موضوع از روش کتابخانه ای استفاده شد. نتایج نشان داد که سبک زندگی، نقش مهمی در میزان ترس زنان از قربانی شدن و جرم دارد. تفاوت های جمعیت شناختی زنان هم نسبت به محیطی که در آن زندگی می کنند در میزان احتمال قربانی شدن، مرتبط با سبک زندگی آن ها می باشد. ترس از قربانی شدن زنان، با توجه به ارتباط آن با جرایم، در چهار بعد مالی، جانی، روانی و اخلاقی به دست آمد. شاخص های سبک زندگی انتخابی هم شامل چهار بعد شاخص سنتی بودن، مدرن بودن، ورزشی بودن و شاخص پرخطر بودن بود. هم چنین یافته ها نشان داد، هرچه سبک زندگی زنان سنتی تر باشد، میزان ترس از قربانی شدن کمتر و هر چه مدرن تر باشد، میزان ترس از قربانی شدن نیز بیشتر خواهد بود. افرادی که سبک زندگی ورزشی را اتخاذ می کنند، میزان ترس از قربانی شدن کمتری را از خود بروز می دهند و افرادی که سبک زندگی رفتار پرخطر را انتخاب می کنند در صورت مواجهه با ناامنی اجتماعی، ترس بیشتری را تجربه می کنند. بر این اساس بهبود سبک زندگی زنان از بعد رفاه اجتماعی، ترویج سبک زندگی بومی (اسلامی، سازگار با هنجار اجتماعی) و مقابله با رواج سبک زندگی خطرآفرین (نابهنجار و ناسازگار بافرهنگ جامعه) برای کاهش ترس از قربانی شدن ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: ترس از قربانی شدن، سبک زندگی، جامعه شناسی
|
  • Zeyanab Barzegar Maher, Khodabakhsh Asadollahi * Pages 1-12
    The aim of the current research was to investigate the hierarchy of women's needs in ancient Iranian stories based on Abraham Maslow's pyramid. The research universe included all ancient Iranian stories. The sample of the research embraced the stories of Kalileh and Demeneh, Marzbannameh, Bakhtiyarnameh, Sindbadnameh and Samak Ayar, based on Maslow's hierarchy of needs in women. The research method was descriptive and analytical. Library method was used to collect data and old Iranian stories and themes related to women's needs based on Abraham Maslow's pyramid were reviewed. Then the collected data was compared and psychologically analyzed, then finally a specific pattern of women's needs was drawn. The results showed that: the existence of different characters, including women's characters and different behaviors, provided the basis for the psychological analysis of the texts. Regarding to this, the psychological needs of women in ancient stories, including the stories of Kalila and Demaneh, Marzbannameh, Bakhtiyarnameh, Sindbadnameh and Samak Ayar, according to their motivation and the level of their inner satisfaction with life was categorized based on the Maslow's pyramid of basic needs (biological needs, need for safety, need for love and affiliation, need for self-esteem and need for self-actualization). Biological needs, which are at the base of Maslow's pyramid were reflected in some of the stories of Kalila and Demeneh, Marzbannameh and Sinbadnameh. Women's need for love, affiliation to others and safety" had been considered in the next levels of the pyramid. Also, in the stories of Kalila and Demeneh, Marzban Nameh and Samak Ayar, there were rflections of self-actualization. In other words, the needs of women in old stories can be categorized based on Abraham Maslow's pyramid of needs. According to Maslow, meeting the needs of each category provides the basis for the emergence of the needs of higher categories. Based on this, in order to flourish and be creative in women, the biological and safety needs must be met first.
    Keywords: Hierarchy of needs, Old stories, Abraham Maslow's pyramid
  • Roya Mashak * Pages 13-25
    The aim of the current research was investigating the role of mothers' practical adherence to religious teachings on children's psychological well-being. The research universe included all the texts of religious teachings. The research sample subsumed the religious teachings of mothers on their children's psychological well-being. The research design was descriptive-analytical. The library method was used to collect data, texts and references related to the subject. Then the data were analyzed. The findings of the research showed: religious behaviors and ritual practices such as prayer, fasting, trust and supplication, ethics and piety, chastity and modesty, self-improvement, assimilation, rules, participation in religious circles, nutrition, etc. via creating hope and encouraging positive attitude could lead to psychological well-being in children. The family convey their attitudes and beliefs directly and indirectly to their children and they assimilate these influences by observing the actions and behavior of the parents. In families with a religious attitude, the children's attitude is formed based on religious beliefs and these beliefs cause the formation of a religious characteristics in the children. If the mother did not have the intellectual ability and belief necessary to familiarize the children with authentic religious thoughts and beliefs, such children in dealing with striking ideas and thoughts would remain defenseless and their psychological health would be at risk. Mother's moods and traits, family authenticity, heart faith, ethics and mother's nutrition during pre-pregnancy and post-pregnancy could be very effective in the child's upbringing and effectiveness of religious teachings. In religious teachings, there is a lot of emphasis on children's ritual religious practice for their mental health and well-being, which is the responsibility of parents, especially mothers.
    Keywords: religious teachings, Practical adherence, psychological well-being
  • Afsaneh Tavassoli *, Zahra Mirhosseini, Masoumeh Kamali Pages 27-39
    The purpose of the current research was to analyze the attitude and context of the feminism term formation among female students. The research population included all the female students in over the country. The research sample subsumed 15 subjects who were selected via purposive sampling procedure. The research method was qualitative research and phenomenological study. Data was collected through semi-in-depth and semi-structured interviews and three main categories and 10 sub-categories were extracted. The findings showed: the word feminism has many concepts and different approaches. And according to the family and social background of each person and the gender stereotypes of each society, it is possible to describe redefinition of feminism. The existence of various ideas and mentality towards feminism caused it to be described differently by individuals. The understanding of the attitudes of different groups in society regarding feminist thoughts is important to study, discover, describe and perception of the female students’ attitude. Understanding the attitude of students can inform researchers and academicians about the thoughts and the meaning of feminism, the female students’ point of view and its prevalence among people in society. Also, there were different feedbacks regarding this word due to the non-nativeness of the feminist approach. According to the students’ point of views, western teachings were the basis of feminism and their dissemination without localization would cause them to be dominated on the society's culture. Therefore, according to the obtained concepts and categories, it is necessary to revise the feminist approach based on Islamic teachings and rich Iranian culture and redefine it as an approach towards the realization of equality between men and women based on their dignity and their unique position.
    Keywords: Attitude, Feminism, female students
  • Azizeh Yousefi *, Hossein Alizadeh, Hassan Derakhshi Pages 41-55
    The present research aimed to study the role of women in the Achaemenid, Parthian and Sassanid dynasties by examining the coins left over from those periods. The study universe included the written historical references and other related works about the status of women in the Achaemenid, Parthian and Sassanid dynasties. The sample subsumed the coins left over from those periods. The research method was descriptive - analytical. To collect data library procedure by using written documents and authentic resources was implemented The data was analyzed via content analysis. The findings showed: while a coin is a tool for economic exchanges, a sign of independence, and the representation of the nationality of each ethnicity but at the same time it is a valid document that indicates the social, cultural, political, and ancient history of nations and provides useful information about the status of women. The images, names and titles of royal women, images of goddesses and related symbols that engraved on Parthian and Sassanid coins, indicated the high position of women in those periods. Although the surviving artworks from the Achaemenid period provide valuable information about the women of this era, but in the coins of this period, like other works, the image of a woman is not seen. Achaemenid, Parthian and Sasanian court women played a role in politics and society as examples of powerful, resourceful and strong-willed women. In general, women in these periods reached a position equal to that of men (kings), and their names and images have been preserved on coins.
    Keywords: Achaemenes, Parthians, Sassanid
  • Fatemeh Azadi, Mehrnaz Azadyekta *, Rozita Zabihi Pages 57-70

    The present study aimed to determine the effectiveness of schema therapy on dysfunctional thoughts and hopefulness in female dormitory students in Tehran. The statistical population consisted of all female dormitory students in the 4th district of Tehran in 2019, among whom 30 individuals were selected using the purposeful sampling method and randomly assigned into experimental (15 subjects) and control (15 subjects) groups. The research method was semi-experimental with pre-test, post-test and follow-up. Weismann & Beck (1978) Dysfunctional Attitudes Scale and Snyder & et al. (1991) Hopefulness Questionnaires were implemented for data collection. The experimental group underwent schema therapy in ten 90- minutes sessions once a week, but the control group did not receive any treatment. Then post-test and after two months the follow-up was proceeded. Multi variate covariance and analysis of covariance analysis was applied to analyze the collected data. The results showed that the schema therapy was effective on dysfunctional thoughts and hopefulness in female dormitory students in Tehran. The results were consistent up to the follow-up.

    Keywords: Schema Therapy, Dysfunctional thoughts, Hopefulness
  • Arezu Ghafoori *, Saideh Sharif, MohamadMahdi Shariat Bagheri Pages 71-87

    The aim of the study was to analyze the economic ownership challenges of employed married women with a qualitative approach. The statistical population included all employed married women. The research sample was 20 employed married women who were selected through purposive sampling procedure and interviewed using the standardized open-ended interview. After interviewing the 15th person, data saturation was achieved. The qualitative research design was carried out based on grounded theory and relying on Glazer's design. For data analysis, the substantive coding and theoretical coding method was implemented and in order to increase the accuracy of data analysis, MAXQDA version 12 was used. By evaluating the coherence between the categories with the nuclear category it was determine that among the Glasers 18 theoretical coding families, the Six C's family was more appropriate, and therefore the analysis conducted based on it. In the middle ground theory, the "marginal demands" as a core phenomenon and ten other categories including "economic conditions", " want it all " , "responsibility", "seduction", "neglect", " belong to", "spiritual intelligence"," inevitability", " economic distrust " and "cultural context", were identified; which their relationship were explained in the form of propositions and the visual model. Also, the findings showed that spiritual factors have the greatest impact on family transcendence. Spirituality is a dimension of every person's life that, if developed, gives a person the ability to go beyond the natural laws and usual orders of life and motivates a person to find meaning and purpose, especially in critical situations.

    Keywords: Economic ownership, Employed married women, qualitative approach
  • Reza Moeini Roudbali *, Mohammad Keshavarze (Beyzaie), Ali Najarporian Pages 89-102

    The aim of the present study was the role of Umm al-Salma's management in the Battle of Jamal. The research universe included all the texts related to Umm al-Salmah; one of the Prophet's wives. The sample of the research was the managerial role of Umm al-Salmah in the Battle of Jamel. The research was designed as descriptive-historical. Data was collected based on library information, documents and index note taking. The results showed that Umm Salma was aware of her significant and sensitive role among Muslims not only in the important events of the Prophet's era; but also during the era of Hazrat Ali (AS). She also supported him during the caliphate of Ali (AS). While rejecting the proposals of the initiator of the Battle of Jamal in the war against Hazrat Ali (a.s.), she tried to prevent Ayesha from going to Basra by reminding the Prophet of Islam speech that denoted Ali (AS) was the guardian of every believer. Umm Salma gave a speech to the Mohajarin(the emigrants) and Ansar(the supporters), asking for their support to Hazrat Ali (AS) and succeeded in dissuading many groups from accompanying the Jamal troops. Her dilouges with Ayesha before and after the Battle of Jamal emphasized her foresight towards the unity of Muslims. She revealed their plots and conspiracies by writing numerous letters to Hazrat Ali (AS). Referring to the words of the Messenger of Allah, who spoke about women staying at home during war, she sent her son Amr bin Abi Salama to help him in the war against the enemies. This issue made Umm Salma to be praised by Hazrat.

    Keywords: Management, Umm Al-Salma, The Battle of Jamal
  • Taha Ashayeri *, Tahereh Jahanparvar, Elham Hosseinzadeh Pages 103-114
    The purpose of this research was to investigate the fear of women victimization from the perspective of lifestyle sociology. The research universe included all the texts related to the sociology of lifestyle. The research sample embraced the fear of women victimization. The research method was descriptive-analytical. The library method was used to collect data from texts and references related to the subject. The results showed that lifestyle played an important role in women's fear of victimization and crime. The demographic differences of women were also related to their lifestyle in terms of the possibility of victimization in relation to the environment in which they lived. The fear of women victimization, according to its connection with crimes, was obtained in four dimensions: financial, life, psychological and moral. The selected lifestyle indicators included four dimensions: traditional, modern, sporty and risky. Also, the findings showed that the more traditional the women's lifestyle, the less fear of victimization and the more modern, the greater the fear of victimization. Individuals who adopted a sport lifestyle showed less fear of being victimized, and individuals who chose a lifestyle of risky behavior experienced more fear when faced with social insecurity. Based on this, it is necessary to improve the lifestyle of women from the perspective of social welfare, promote the native lifestyle (Islamic, compatible with social norms) and confront the spread of dangerous lifestyles (abnormal and incompatible with the society's culture) to reduce the fear of victimization.
    Keywords: Fear of victimization, lifestyle, Sociology