فهرست مطالب

نشریه پژوهش های علوم مدیریت
پیاپی 12 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/23
  • تعداد عناوین: 15
|
  • احمد کرمانی *، حسن الوداری صفحات 1-13

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسیولیت اجتماعی بر عملکرد شرکت با توجه به نقش میانجی سرمایه فکری در سازمان بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان نیروگاه اصفهان (700 نفر) می باشند که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 248 نفر آن ها به عنوان حجم نمونه انتخاب می گردند. پژوهش از منظر روش شناسی به صورت توصیفی – پیمایشی بوده و برای اندازه گیری متغیرها، از پرسشنامه های استاندارد مسیولیت اجتماعی شرکت کیم و همکاران (2010)، عملکرد شرکت توسط نوبخت در سال 1396 و سرمایه فکری الیویرا و همکاران در سال 2020 استفاده گردیده است. آزمون فرضیه های پژوهش با استفاده از معادله های ساختاری از طریق smart Pls انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که مسیولیت اجتماعی شرکت بر روی سرمایه فکری کارکنان تاثیر معناداری دارد بنابراین مسیولیت اجتماعی بر عملکرد شرکت با نقش میانجی سرمایه فکری در بین کارکنان تاثیر معنی ‌داری دارد.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، عملکرد شرکت، سرمایه فکری، نیروگاه اصفهان
  • مجتبی حیدری، اسدالله گنجعلی * صفحات 14-24

    امروزه مدیران، به‌ویژه مدیران منابع انسانی به‌عنوان شاخص‌ترین هدایت‌کنندگان برنامه‌های توسعه شناخته می‌شوند و در صورتی می‌توانند این امر را به شیوه‌ای مطلوب اجرایی نمایند که از روحیه یادگیری و برنامه‌ای مدون برای طی مسیر تعالی فردی برخوردار باشند. این پژوهش با هدف ارایه الگوی برنامه توسعه فردی مدیران منابع انسانی صنعت بانکداری و تبیین اجزا و مولفه‌های برنامه توسعه و روابط میان آن‌ها صورت پذیرفته است. با ورود به قرن بیست و یکم، از نیروی انسانی به‌عنوان شریک استراتژیک و باارزش‌ترین سرمایه سازمان یاد می‌شود. هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش شریک استراتژیک بر روی مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در میان سازمان‌ها بوده و تحقیق حاضر از نوع توصیفی و مروری است. واژه های منابع انسانی، شریک استراتژیک، مزیت رقابتی، عملکرد سازمانی، صنعت بانکداری ایران در پایگاه های اسکوپوس، پروکویست، الزویر، اسپرینگر، امرالد و گوگل اسکولار جست وجو شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که مدیر ارشد منابع انسانی بر مزیت عملکرد سازمانی از طریق مزیت رقابتی پایدار در صنعت بانکداری ممکن است تاثیر داشته باشد.

    کلیدواژگان: شریک استراتژیک، منابع انسانی، عملکرد سازمانی، مزیت رقابتی، صنعت بانکداری
  • محمدصادق میرزائی * صفحات 25-42

    استراتژی دوسوتوانی سازمانی در ایجاد تعادل بین عوامل سرمایه اجتماعی تکنولوژیکی و رابطه‌ای بین خریداران و تامین‌کنندگان به سطح بالاتری از قابلیت‌های تولید دیجیتال منجر می‌شود و پتانسیل نوآوری خریداران را با توجه به شیوه‌های پایدار در فرآیندهای آنها برای مقابله با فرآیندهای تولید صنعت و چالش‌های پایداری افزایش می‌دهد. بر این مبنا در این پژوهش مدل نوآوری محصول به کمک فرآیند سرمایه اجتماعی و فناوری مبتنی بر قابلیت پویا و تیوری دوسوتوانی زنجیره تامین ارایه شده توسط بنزیدیا و همکاران (2021)، با استفاده از داده های جمع آوری شده از 240 شرکت دارای فناوری پیشرفته و یا خلاق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بر پایه روش معادلات ساختاری نشان داد که یکپارچگی داخلی به طور مثبت بر ظرفیت های نوآوری خریدار تاثیر می گذارد. علاوه بر تاثیر مستقیم، یکپارچگی داخلی با تقویت ظرفیت یکپارچگی فناوری بلاک چین و سرمایه اجتماعی رابطه ای تامین کننده نیز می تواند در ارتقای ظرفیت نوآوری خریدار موثر می باشد. بنابراین توصیه می گردد شرکت ها در ایران برای دستیابی به اهداف نوآوری به نقش حیاتی سرمایه ارتباطی و فناوری در روابط خریدار- عرضه‌کننده، به‌ویژه به عنوان یک کاتالیزور برای بهره‌برداری از ظرفیت های داخلی ، توجه ویژه داشته باشند.

    کلیدواژگان: نوآوری خریدار، فناوری بلاک چین، دوسوتوانی زنجیره تامین، سرمایه رابطه ای، صنعت
  • بهنام هادی *، لیلی سعیدی کیا صفحات 45-56
    هدف

    اگرچه به طور گسترده ثابت شده است که رقابت (همکاری و رقابت همزمان) ارتباط مثبتی با عملکرد شرکت ها دارد، محققان تا حد زیادی نیروهای محیطی و سطح شرکت را که به طور بالقوه بر این رابطه تاثیر می گذارند نادیده گرفته اند. بر اساس تیوری مبتنی بر منبع و دیدگاه رابطه ای، این مطالعه حاضر ارزیابی می کند که آیا شدت رقابت و پرخاشگری رقابتی به طور منفی تعدیل می کند یا خیر. بطورکلی هدف این تحقیق بررسی تاثیر گذاری همکاری بر عملکرد مالی با نقش میانجی پرخاشگری رقابتی و شدت رقابت بوده است.

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کارکنان شرکتهای دانش بنیان با حجم نمونه 189 نفری از بین آن‌ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده مورد سنجش قرارگرفته است . به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخصه‌ای مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده‌شده است.

    یافته ها

    یافته‌های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی‌دار متغیرهای شدت رقابت و پرخاشگری رقابتی در تاثیر همکاری و عملکرد مالی است. همچنین همکاری بر عملکرد مالی تاثیر مثبت و معناداری می گذارد.

    نتیجه گیری

    رقابت (همکاری و رقابت همزمان) بر با عملکرد شرکتهای دانش بنیان بشدت تاثیر مثبت دارد. همچنین نیروهای محیطی و سطح شرکت به طور بالقوه بر این رابطه همکاری و رقابت با عملکرد شرکتهای دانش بنیان تاثیر جدی می گذارند.

    کلیدواژگان: همکاری، عملکرد مالی، پرخاشگری رقابتی، شدت رقابت
  • حسین آشفته *، حسین صادقی صفحات 69-86

    بر اساس پیش بینی ها، منابع سوخت های فسیلی کشور در دهه های آینده روند کاهشی را تجربه خواهند کرد. با تمام شدن سوخت های فسیلی، کشورمان دچار مشکلات عدیده ای در تامین انرژی مورد نیاز در مصارف مختلف می شود. بنابراین بایستی هم اکنون به دنبال چاره ای بود. یکی از مهمترین و کلیدی ترین راه های مقابله با کمبود سوخت های فسیلی در آینده، ممیزی انرژی در زمان حال است. هدف از تحقیق حاضر ارزیابی اجرای اقدامات ممیزی انرژی در ابعاد مختلف در کشور و نیز ارایه برنامه ای راهبردی جهت اجرای این اقدامات می باشد. از آن جایی که تحلیل SWOT قبل از تدوین استراتژی ها انجام می شود، در این مطالعه سعی شده است از تحلیل SWOT به منظور تدوین استراتژی هایی جهت بهبود شرایط مدیریت و ممیزی انرژی در کشور استفاده گردد. این تحلیل شامل اثرات کنونی (نقاط قوت و ضعف)و اثرات توسعه در آینده (فرصت ها و تهدید ها) است. هم چنین به منظور مشخص نمودن جذابیت نسبی استراتژی های تعیین شده نیز، ماتریس QSPM به کار گرفته شد. نتایج نشان دهنده آن است که تدوین استراتژی هایی جهت بهبود شرایط مدیریت و ممیزی انرژی در کشور ضروری به نظر می رسد. از میان استراتژی های تدوین شده در SWOT ،\"استراتژی های تهاجمی\" در صدر استراتژی ها می باشد، در نهایت، در ماتریس QSPM، استراتژی های کلان ممیزی انرژی از جذابیت بیشتری برخوردار هستند.

    کلیدواژگان: ممیزی انرژی، استراتژی، تحلیل SWOT، تحلیل QSPM
  • سمیرا دلبری *، حمید قادری پور صفحات 87-97

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی جو توانمندسازی و مهارتهای عمومی کارکنان بیمارستان بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. آزمودنی های این تحقیق شامل 145 نفر از کارکنان بیمارستان های شهر قم در سال 1399 بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و مقیاس هشت مولفه ای اسکات و ژافه (1375) با تنظیم پرداختچی (1391) و پرسشنامه‌ی محقق ساخته‌ی مهارتهای عمومی کارکنان را تکمیل نمودند. اعتبار پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برای پرسشنامه جو توانمندسازی 88/. و برای مهارتهای عمومی کارکنان 92/. بدست آمد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید دانشگاه و متخصصان تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، آزمون‌های آماری (آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان، تحلیل واریانس یکراهه ANOVA و آزمون t تک نمونه ای) با استفاده از نرم افزار spss به کار گرفته شد. نتایج این پژوهش نشان داد که جو توانمندسازی بیمارستان های نمونه پژوهش در همه ابعاد بجز (روحیه، قدردانی، محیط کار سالم) به طور کلی با اطمینان 95/. بالاتر از حد متوسط است. وضعیت مهارتهای عمومی کارکنان بیمارستان، در همه ابعاد با اطمینان 95 درصد بالاتر از حد متوسط بود. بین جو توانمندسازی و مهارتهای (ارتباطی و کارگروهی) با اطمینان 99% و مهارت‌های (حل مسیله، خلاقیت و حل تعارض) با اطمینان 95% رابطه‌ی همبستگی مثبت وجود دارد بیشترین همبستگی بین جو توانمندسازی و مهارت کارگروهی با درجه همبستگی 7/0 مشاهده ‌شد و بین جو توانمندسازی بیمارستان و مهارت مدیریت زمان کارکنان رابطه همبستگی مشاهده نشده است. جو توانمندسازی به طور کلی تبیین معناداری از مهارتهای عمومی کارکنان ‌دارد. همچنین نتایج نشان داد که هیچ تفاوت معناداری در میزان مهارتهای عمومی کارکنان و ادراک جو توانمندسازی بیمارستان بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی (جنسیت، سابقه خدمت، تحصیلات) آنها وجود ندارد. بهبود یافتن جو توانمندسازی بیمارستانها و مهارتهای کارکنان ، مستلزم شناخت اهمیت و کمبودها و کاستی های آن می باشد. از سوی دیگر می بایست؛ برنامه‌ریزی و تلاش در خصوص بهینه سازی جو توانمندسازی بیمارستانها به عنوان یک استراتژی ارزشمند تلقی شود و زمینه برای بهبود مهارتهای کارکنان و تحقق اهداف سازمانی بیمارستانها و ارایه ی خدمات درمانی کارآمد به جامعه، فراهم گردد.

    کلیدواژگان: جو توانمندسازی، مهارتهای عمومی، کارکنان بیمارستان
  • حسن بودلایی، محمدصادق میرزائی *، سمیرا میس محمدی آریا صفحات 98-116

    هدف از این پژوهش، بررسی این مسیله است که آیا سرمایه فکری، می‌تواند هم به صورت مستقیم و هم از طریق اتخاذ مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر بلاک چین در بهبود تولید پایدار یک شرکت نقش داشته باشد یا خیر. داده ها از 240 شرکت دارای فناوری پیشرفته و یا خلاق با کمک پرسشنامه ارایه شده توسط سارپونگ و همکاران (2022)، که گویه های آن اقتباس شده ازمنابع معتبر دیگر بوده است، جمع آوری شد. اعتبار مقیاس و مدل نیز با ضریب آلفای کرونباخ (پایایی)، معیار میانگین واریانس استخراج شده (روایی همگرا) و روش فورنل واکر (روایی واگرا)، مورد تایید قرار گرفت. نتایج بر پایه روش معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه فکری، هم به صورت مستقیم و هم از طریق مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر بلاک چین و نگاشت زنجیره تامین، بر تولید پایدار تاثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین می توان گفت ارتقای سرمایه فکری هم به صورت مستقیم و هم بر پایه تقویت نگاشت زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر بلاک چین در تولید پایدار نقشی بسیار برجسته خواهد داشت. از این رو توصیه می گردد شرکت ها در ایران با ارزیابی مداوم سرمایه فکری و تدوین برنامه ریزی های بهبودی برای آن، به ارتقای تولید پایدار شرکت کمک کنند.

    کلیدواژگان: سرمایه فکری، زنجیره تامین، فناوری بلاک چین، تولید پایدار، نقشه برداری زنجیره تامین
  • صابر ابراهیم بای * صفحات 117-135

    نقش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد جهانی امروز بسیار حایز اهمیت بوده بطوریکه قوه اجرایی کشور می تواند حجم عظیمی از وظایف خود نظیر افزایش تولید ناخالص داخلی، ایجاد فرصت های شغلی و... را توسط آن مرتفع سازد. از سری معادن پر ظرفیت ایران می توان به معادن واقع در شرق کشور حومه شهر سنگان خراسان رضوی پرداخت که سالانه میزان بهره برداری و سوددهی قبال توجهی را به خود اختصاص داده است. این تحقیق بر آن شده تا محورهای کلیدی رضایت کارکنان در محیط های صنعتی و معدنی این منطقه را شناسایی و در پایان نیز پیشنهاداتی را در جهت ارتقاء رضایت شغلی پرسنل ارایه نماید. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و برای اشباع نظری از عوامل موثر بر رضایت شغلی پرسشنامه مینه سوتا استفاده شد. این مرحله طی فراخوانی با ارایه توضیحات و بیان هدف کلی کار، از متخصصین در حوزه صنعت و معدن این منطقه خواسته شد تا به ارایه نظرات خود پیرامون عوامل موثر بر رضایت شغلی بپردازند. نمونه آماری این پژوهش برای توزیع پرسشنامه ها 65 نخبه در نظر گرفته شد. پایایی این پرسشنامه توسط آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که میزان آن 877/0 بدست آمد. نتایج نشان داده است که واحد معدن در حوزه نظام پرداخت، فرصت های پیشرفت و شرایط فیزیکی کمترین رضایت را داشته و در حوزه نظام پرداخت و حوزه مال و اقتصادی بیشترین میزان رضایت را در این حوزه داشته است. همچنین حوزه مدیرعامل در حوزه نوع شغل دارای کمترین رضایت بوده است.

    کلیدواژگان: رضایت شغلی، صنعت و معدن، معادن سنگان خواف، مینه سوتا
  • صفا کاشمری * صفحات 136-142

    تجارت الکترونیک شامل خرید و فروش، بازاریابی و خدمت رسانی برای محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق اینترنت و سایر شبکه ها است. دورکاریعبارت است از کارکردن در فاصله ای دور برای کسی که به شما پول می دهد. به عبارت بهترکار از راه دور پدیده‌ای است که در جوامع اطلاعاتی رونق یافته و محدودیت زمانی و مکانی در اجرای وظایف شغلی را با بهره‌گیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات از بین برده است. در این مقاله ابتدا به تشریح مفهوم تجارت الکترونیک و مشاغل دورکاری پرداخته شده است و سپس به بررسی ارتباط تجارت الکترونیک و دورکاری پرداخته شده است. در نهایت با توجه به اطلاعات جمع آوری شده، مزایا و معایب مشاغل دورکاری در تجارت الکترونیکی ایران در کشور ارایه شده است.

    کلیدواژگان: تجارت الکترونیک، مشاغل دورکاری، مزایا و معایب
  • فاطمه السادات سعادت فرد *، سیف الله فضل الهی قمشی صفحات 143-155

    دنیای پیرامون ما مملو از نشانه‌ها و علایم است و ما از طریق این نشانه‌هاست که پیام‌هایی را بین خود رد و بدل می‌کنیم. نشانه‌شناسی علمی است که به مطالعه‌ی نظام نشانه‌ها می‌پردازد و سعی دارد تا با کشف دلالت میان دال و مدلول، معنای نهفته در نشانه‌ها، رمزها و علایم را آشکار سازد. تحلیل نشانه‌شناختی، یکی از روش‌های تحلیل کیفی است که به بررسی دال‌ها در راستای دستیابی به معنای آنها می‌پردازد. هدف از این پژوهش، نگاهی نو به روش پژوهش کیفی تحلیل نشانه‌شناختی است. این روش که در علوم فراوانی کاربرد دارد، یکی از روش‌های مهم در پژوهش کیفی است. پژوهش حاضر که به صورت تحلیلی توصیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای صورت گرفت است، نشان می‌دهد که روش تحلیل نشانه‌شناختی تا چه حد اهمیت دارد، چه وجوه کاربردی دارد، تکنیک‌های آن کدامند، چه رویکردهایی دارد، تمایز آن با دیگر روش‌های پژوهش کیفی در چیست و در نهایت چه انتقاداتی به آن وارد است.

    کلیدواژگان: تحلیل نشانه شناختی، نشانه شناسی، پژوهش کیفی، نشانه، سمیوتیک
  • محسن حاجی محمدتقی دولابی * صفحات 156-168
    هدف

    در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها برای اجرای استراتژی‌هایی که می‌توانند پایداری زیست‌محیطی فرآیندهایشان را با موفقیت افزایش دهند، تلاش می‌کنند. این مطالعه با تکیه بر نظریه‌های سرمایه فکری سبز و دارایی‌های مکمل، به دنبال بررسی مکانیزمی را که به موجب آن شرکت‌ها می‌توانند یک استراتژی سبز (به عنوان مثال، محیط‌زیست) را به عملکرد نوآوری فرآیند سبز برتر تبدیل کند، بوده است. بطورکلی هدف این پژوهش بررسی تاثیر قصد استراتژیک سبز بر عملکرد نوآوری فرآیند سبز با نقش میانجی سرمایه فکری سبز بوده است.

    روش

    این تحقیق از جنبه هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. سطوح مدیریت شرکتهای کوچک و متوسط در شهرک صنعتی آراسنج قزوین 213 که حجم نمونه 137 نفر از بین آن‌ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده موردسنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص‌های مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده‌شده است.

    یافته ها

    قصد استراتژیک سبز یک شرکت تاثیرات مثبتی بر سه جنبه سرمایه فکری سبز دارد. به نوبه خود، این سه جنبه اثرات مثبتی بر عملکرد نوآوری فرآیند سبز دارند. علاوه بر این، سرمایه سازمانی سبز به طور مثبت اثر سرمایه رابطه‌ای سبز را بر عملکرد نوآوری فرآیند سبز تعدیل می‌کند،

    نتیجه گیری

    نشان می دهد که سرمایه فکری سبز نقش واسطه ای در رابطه بین هدف استراتژیک سبز شرکت و عملکرد نوآوری فرآیند سبز ایفا می کند، و همچنین به ادبیات مربوط به اجرای استراتژی سبز کمک می کنند.

    کلیدواژگان: عملکرد نوآوری فرآیند سبز، سرمایه فکری سبز، قصد استراتژیک سبز
  • محسن حبیبی نیا *، وحید چناری صفحات 169-197

    هوش هیجانی دستاوردی تازه در علم روانشناسی است که به تازگی به عرصه مدیریت نیز وارد شده و مشتمل بر درک و شناسایی احساسات و عواطف در اشخاص و استفاده از این ادراک برای اتخاذ تصمیم های مناسب در زندگی روزمره می باشد. این پژوهش به منظور مطالعه تاثیر عواطف و احساسات بر روی سبک رهبری مدیران انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش های مورد بررسی ، بیانگر آن است که مدیر و رهبری که از سطح هوش عاطفی بالاتری برخوردار می شوند رهبری مطلوب تر و اثر بخش تری دارند، چرا که این گروه از مدیران این قابلیت را دارند که با درک اقتضایات و وضعیت محیطی، سبک مناسب تعاملی را جهت هدایت و رهبری اثربخش سازمان در پیش گیرند.

    کلیدواژگان: سبک های رهبری، هوش عاطفی، هوش هیجانی، احساسات و عواطف
  • محمد بامری *، سیف الله فضل الهی قمشی صفحات 198-207

    تیوری گراندد یک روش تحقیق کیفی است و بر این فرض بنا شده است که نظریه برای ایجاد دانش عمیق از پدیده‌های اجتماعی ضروری است. اگرچه ما فکر می‌کنیم که یک نظریه پایه خوب بیشتر از پایبندی روش‌شناختی وجود دارد، پذیرش تیوری گراندد به‌عنوان یک متدولوژی کلی و پایبندی به تکنیک‌ها و رویه‌های آن پیش نیازهای تولید یک نظریه پایه خوب است. به نظر می‌رسد که مطالعات روش‌شناختی کامل‌تر تیوری گراندد در حال حاضر در ادبیات روانشناسی ورزشی منتشر شده است. تیوری گراندد برای یک پروژه تحقیقاتی نظریه زمینه‌ای انجام می‌شود. بر اساس یک رویکرد، در پروژه‌های تیوری گراندد، محقق تمایل دارد قبل از نوشتن مرور تحقیقات، تحقیقات تجربی انجام دهد. اکثر دانشگاهیان که تحقیق در زمینه تیوری گراندد انجام می‌دهند قبل آن درک خوبی در زمینه تیوری گراندد باید داشته باشند تا با ترک یک بررسی تحقیقاتی در اواخر فرآیند راحت‌تر باشند. برای دانشجویان پژوهشی که پروژه‌های تیوری گراندد را انجام می‌دهند، بسیاری استدلال می‌کنند که تحقیق در مورد نظریه در ابتدای پروژه هم عملی و هم مهم است، تا مطمین شوید که پروژه شما کارهای موجود را تکرار نمی‌کند یا روی مماس نامربوطی پیش نمی‌رود. همچنین، تحقیق در مورد پژوهش‌های دانشگاهی زمان زیادی می‌برد، بنابراین انجام آن از ابتدای پروژه، بعدا از استرس جلوگیری می‌کند. این تحقیق تیوری گراندد و اهمیت این تیوری را بررسی می‌کند.

    کلیدواژگان: تئوری گراندد، روش تحقیق، نظریه
  • حسن بودلایی *، محمدحسین کنارودی، محمدصادق میرزائی صفحات 208-225

    امروزه مفهوم برند، دیگر منحصر به خدمات، کالاها و حتی شرکت‌ها نیست، بلکه پدیده جدیدی به نام خلق برند شخصی شکل‌ گرفته است. خلق برند شخصی برای همه‌ی افراد از کارکنان گرفته تا کارآفرینان و مدیران که در زمینه‌ای فعالیت دارند و چیزی برای ارایه دارند حایز اهمیت است تا به عنوان متخصص در آن زمینه و به عنوان یک دارایی بزرگ برای سازمان شناخته شوند. با توجه به اهمیت انتقال تجربیات موفقیت آمیز مدیران شعب بانک‌ها از ضرورت خلق برند شخصی در حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید، هدف از پژوهش حاضر مفهوم سازی استراتژی‌های خلق برند شخصی بر مبنای روایت پژوهی تجارب مدیران شعب بانک‌ها بود. بدین منظور از مصاحبه‌ نیمه ساختاریافته برای دستیابی به روایت‌ها استفاده شده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش را 2 نفر از مدیران شعب بانک‌های‌ شهر تهران تشکیل دادند که به روش نمونه‌گیری قضاوتی انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش با استفاده از تحلیل روایت پژوهانه نشان دهنده‌ اهداف و مزایای برند شخصی و استراتژی مورد استفاده مدیران شعب بانک‌ها در خلق برند شخصی شامل فرایندها، ویژگی ها، مهارت ها و ابزارهای ارتباطی بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که تمایز از رقبا و ایجاد یک شخصیت منحصر به فرد، رسیدن به پست مدیر شعبه و ماندگاری و موفقیت در این جایگاه به عنوان اهداف خلق برند شخصی‌ و شناخته شدن، سر زبان بودن، افزایش اعتبار تصمیم گیری، تقویت شناخت خود، جذب نمودن دیگران، الگو شدن، افزایش ارزش درک شده و افزایش پتانسیل کسب درآمد به عنوان مزایای خلق برند شخصی هستند.

    کلیدواژگان: روایت پژوهی، برند شخصی، خلق برند شخصی، مدیران شعب بانک
|
  • Pages 57-68

    Action is a fundamental concept in philosophy and the social sciences, such as sociology, psychology, and economics. Entrepreneurial action refers to behavior in response to a judgmental decision in a situation of uncertainty about a potential opportunity for profit. Wherever there has been or will be a change in human life, either positively or negatively, it is rooted in the work and performance of human society. At the same time, good effort and work that emanates from a good attitude and sound thought provide a favorable atmosphere for the happiness and economic growth and prosperity of the people, and create and fertilize great civilizations (Al-Insan: verse 11). This study seeks to investigate these drivers by studying entrepreneurs. Assuming entrepreneurial action as a meaningful response to environmental stimuli that requires mental processes, this study is consistent with the \"interpretiveness\" epistemology. This research intend to present comprehensive and integrated conceptual propositions based on conceptual propositions and definitions of entrepreneurial action, therefore, , it is considered fundamental in terms of objective. Islam invites people to do business, it calls on human beings to benefit others through their work, and directly and indirectly encourages people to become entrepreneurs and create jobs in order to prevent poverty and hunger in an Islamic society. As a result, a person\'s religious thoughts can affect his or her entrepreneurship.

    Keywords: Entrepreneurial Action, Islamic Knowledge, Entrepreneurship, Islamic Entrepreneurship