فهرست مطالب

الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، فصلیه علمیه محکمه - سال هجدهم شماره 3 (پیاپی 64، خریف 2022)

مجله الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، فصلیه علمیه محکمه
سال هجدهم شماره 3 (پیاپی 64، خریف 2022)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/27
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عبدالله حسینی، فرهنگ مفاخری* صفحات 1-23

    یتناول ادب الخیال العلمی الاجتماعی اسیله رییسیه عن تاثیر التطورات العلمیه والإیدولوجیات الاجتماعیه الحدیثه علی الإنسان وهذا فی حد ذاته یوفر نوعا من التنویر حول المستقبل ویقلل من حدوث الاخطار والکوارث المحتمله. هذا البعد من الخیال العلمی مهم بشکل خاص فی الادب العربی لان الدول العربیه لم تکن ابدا فی طلیعه التقدم التکنولوجی ولکنها واجهت دایما اسوا الکوارث الاجتماعیه. وکانت بطبیعه الحال اکثر إبداعا فی هذا المجال. یقدم هذا البحث دراسه تحلیلیه مستقبلیه لروایه "یوتوبیا" علی اساس المنهج الوصفی التحلیلی بسبب انشغال الروایه إلی موضوعات هذا الفرع من الادب مستخدما آراء المنظرین فی مجال ادب الخیال العلمی الاجتماعی للکشف عن کیفیه انعکاس مکونات هذا الفرع من الادب فی هذه الروایه. واستنتجنا ان المولف قدخلق ازدواجیه بین الیوتوبیا والدیستوبیا فی الروایه وقدحاول من خلالها ان یضع یده علی الندوب الاجتماعیه. وقد الهمته الحقایق المریره فی مصر والعالم العربی کالحمله الفرنسیه وحرب التموز والوضع فی العراق وغیرها من الظروف الاجتماعیه والسیاسیه التی واجهته العدید من الدول العربیه فی التاریخ الحدیث. واخیرا یحذر القاری من ان ینظر بشیء من الشک إلی الایدیولوجیات الجدیده ومن الممکن ان الجنه التی نتمنی تحقیقها فی ظل هذه الایدیولوجیات الجدیده لن تکون إلا جحیما لانها تودی إلی الصراع الطبقی والاستعمار والحکومه الدکتاتوریه وغیرها من المشاکل الاجتماعیه.

    کلیدواژگان: الخیال العلمی، التنبو الاجتماعی، احمد خالد توفیق، روایه یوتوبیا
  • سجاد اسماعیلی*، علیرضا کاههء صفحات 25-45

    احتفی النقد العربی برصد روایات عنیت بلقاء الانا العربیه والآخر الغربی، إذ اصبحت دراسه إشکالیه الانا و الآخر من اهم المفاهیم النقدیه المتمثله فی نظریه «ما بعد الکولونیالیه». فإذا کان الغرب هو الآخر بالنسبه إلی الشرق، فجسدت روایات عربیه الصراع والصدام القایم بین الغرب والشرق؛ فنظرت إلی الآخر الغربی بنظره سلبیه متوتره تمنع التلاقی والترافق؛ کما رسمت بعضها صوره الغرب علی انه ملاک روحانی بعید عن الاخطاء وتنظر إلیه بنظره ایجابیه منفتحه وإلی نفسه بنظره سلبیه ای احتقار. وفی هذا الصدد روایه «الربیع والخریف» للکاتب السوری، حنا مینه تعالج الغرب المتمثل فی «المجر/ الآخر»، واوضاعه الاجتماعیه والسیاسیه، وتقارنه بما هو علیه «الواقع العربی/ الانا». فإن هذه الدراسه وفقا للمنهج الوصفی-التحلیلی ومعتمده علی مفاهیم النقد ما بعد الکولونیالی ترمی إلی الکشف عن موقف الراوی تجاه الانا العربیه المتمثل فی بطل الروایه، والآخر الغربی فی روایه «الربیع والخریف». توصلت الدراسه إلی نتایج یشیر اهمها إلی ان صوت الانا العربیه المقهوره وصوت الآخر المجری المحبب یهیمنان علی نص الروایه. ویظهر هذا الامر من خلال الدلالتین المضادتین فی عنوان الروایه، واوصاف البطل عن الامکنه، ونظرته إلی المراه الغربیه، وشعوره بالغربه المکانیه.

    کلیدواژگان: ما بعد الکولونیالیه، الانا والآخر، حنا مینه، الربیع والخریف
  • فاطمه اکبری زاده* صفحات 47-72

    الروایه تحکی حیاه المجتمعات البشریه بخصایصها من تعددیه الجنسیات، والهویات، والإیدیولوجیات واللغات؛ فهی تهیا فرصه لیعیش الإنسان عبر الخیال فی العالم الورقی لیخالف السلطه ویقاوم الهیمنه. هذا هو ما اشار إلیه باختین فی نظریته "الحواریه" بما ان الروایه جنس ادبی فرید توجد فیها "التعددیه اللغویه" حسب التنوع الاجتماعی الموجود؛ إذ تتداخل الاصوات الرواییه المتمیزه بالعلاقات الحواریه لتخلق عالما متعدد اللغات ومن ثم متعدد الاصوات. اما الکرنفالیه التی موضع اهتمام هذا المقال فتعتبر انعکاسا للحواریه والتعددیه اللغویه التی تستدعی الاصوات الهامشیه وتعطی لها حریه التعبیر، وتهبط العالی وترفع الهابط بالهزء الضاحک لتکشف عن نفسها دون زیف وخوف، وتجعل للجسم ملامحا غروتسکیا، وهی تعرض بالفکاهه الازمات الاجتماعیه وتخرق القوانین الصارمه. هذا المقال بالمنهج الوصفی-التحلیلی یدرس روایه "برید اللیل" ل"هدی برکات" الحایزه علی جایزه بوکر لیبحث عن العناصر الکرنفالیه فیها فیدرس المفاهیم الکرنفالیه فی خطاب الروایه کما یدرس الاسالیب الکلامیه المتداخله فی إطار التعددیه اللغویه. ویصل البحث إلی ان الروایه ترسم عبر لغه الرسالات الرسمیه، لغه الشخصیات الغیریه المتعدده الشاذه بالتعددیه اللغویه خلال الخطاب الثنایی الصوت؛ فهی روایه کرنفالیه فی مخالفه السلطه والهیمنه، فتکشف الوعی الغیری الذی لا یطیقه المجتمع لتشیر إلی قلق الإنسان المعاصر- العرب خاصه- وآلامه خلال الحروب المدمره والهجره القاسیه لإنجاز اطروحه الحریه والمساوات.

    کلیدواژگان: الکرنفالیه، التعددیه اللغویه، برید اللیل، هدی برکات
  • مالک عبدی* صفحات 73-94

    قد یظن الباحثون -او یتاکدون إلی درجه الاستیقان- ان بعض ابیات الشعر منذ القدم اصبحت خارجه عن مدار الجوده البلاغیه، وافتقدت شییا کثیرا من رونقها نظرا لعدم توافر ظروف جمالیه توهلها لحیازه المواصفات السبکیه المطلوبه. فطالما اعجب النقاد القدامی والمعاصرون بمتانه السبک وجوده الاسلوب فی بیت امری القیس الشهیر "مکر مفر..." واستفاضوا فی تفصیل وجوهه البلاغیه؛ کما رفض قاطبه النقاد الاوایل والمحدثین بلاغه بیته الآخر"غدایره مستشزرات..." ووقفوا موقفا معارضا تجاهه فجردوه من البلاغه والفصاحه البته نظرا للتنافر الصوتی الذی لمسوه فی لفظه منه وهی "مستشزرات". ونحن فی هذه الدراسه ووفق الاسلوب الوصفی-التحلیلی سنکون بصدد إثبات رویه مخالفه لذلک فی کل من الاتجاهین النقدیین السایدین، فنثبت فی الاول انه خارج تماما عن دایره الجوده الفنیه، من حیث إن الوجه التشبیهی الذی استخدم فیه لایصور شییا من الجوانب الإبداعیه التی توخاها الشاعر لتجسید الحرکه المتارجحه لدی الفرس. کما ان البیت الثانی یتصف بمواصفات الفصاحه التصویریه التی خفیت عن ابصار الباحثین، من حیث إهمالهم لجانب البلاغه التطبیقیه التی تقتضی ان تکون الصوره النهاییه مستوحاه من موشرات التطابق السمعبصری الملحوظ عند إراده المعنی المصور. تقول النتایج إن الرویه النقدیه السایده عند النقاد بشان البیتین قد تکون خاطیه بالفعل، وإن کلا منهما یمکن ان ینظر إلیهما من منظور بلاغی آخر یثبت للثانی قیمه تعبیریه کبری تغافل عنها النقاد والدارسون، کما یسجل للاول انحرافا فی الصوره التشبیهیه التی تجعل البیت متناقضا تماما مع ما تقتضیه البنیه التشبیهیه السلیمه عند انتظام الصوره الدینامیکیه المرجوه.

    کلیدواژگان: الشعر الجاهلی، معلقه امرئ القیس، البلاغه التشبیهیه، التصویر الحسی، القیمه الجمالیه
  • سارا حسنی*، یحیی معروف، عبدالرضا نادری فر، علی سلیمی صفحات 95-118

    لزوم بررسی بازنمایی زنان در ادبیات معاصر یکی از موضوعات مهم و قابل بحث در جریان شناسی فضای فعلی حوزه ادبیات داستانی است. در دهه اخیر، به دلیل تحول در ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع و بالا رفتن سطح آگاهی زنان، نویسندگان زن با دیدگاه انتقادی به بیان جایگاه و نقش اجتماعی زنان پرداختند و خواستار تغییر بنیادین در نگرش مردم و بازنگری در تفاسیر مردسالارنه از متون ادبی شده اند. این جستار می کوشد با روش توصیفی تحلیلی، ضمن معرفی رمان «الدوامه»، قمر کیلانی نویسنده معاصر سوری، به بررسی و مقایسه هویت زنان سنتی و مدرن در این اثر بپردازد. از این بررسی چنین استنباط می شود، در رمان الدوامه بعد زنان مدرن در مقابل زنان سنتی، پررنگ تر به تصویر کشیده شده و کیلانی در انتخاب اسامی زنان رمانش به تناسب با این دو بعد هویتی توجه داشته است. همچنین زنان سنتی این رمان محدود به وظایف و نقش های مادری و همسری بوده و محکوم به پایبندی و سازش در برابر نظام مردسالار و تابعیت از سنن مرسوم، هستند و در مقابل زن مدرن رمان، زنی آگاه، تحصیل کرده و امروزی است که هویت وی با اموری چون اشتغال، استقلال، آزاداندیشی، گسستن قوانین سنتی ازدواج و الگوسازی... پیوند می خورد.

    کلیدواژگان: سنت، مدرنیته، قمر کیلانی، الدوامه، زن سنتی و مدرن
  • محمودرضا توکلی محمدی*، علی باقر طاهری نیا صفحات 119-142

    امروزه با پیشرفت خیره کننده ی وسایل ارتباط جمعی و نقش پررنگ آنها در امر آموزش از یک طرف و همه گیری ویروس کرونا از طرف دیگر، آموزش مجازی نقش بسیار پررنگی را در روند آموزش به عهده گرفته و این امر بیش از پیش، بررسی راه کارها و چالش های آموزش مجازی را یادآور شده است. بر این اساس مقاله حاضر با استفاده از روش میدانی - پیمایشی و شیوه ی گردآوری پرسشنامه ای داده ها بر اساس روش دلفی، به بررسی دیدگاه کارشناسان حوزه ی آموزش مجازی در زمینه نقش و کاربرد فضای مجازی، در آموزش زبان عربی در ایران می پردازد. بر این اساس، مخاطبین پرسشنامه ها از میان کارشناسان سخت افزاری و نرم افزاری فعال در حوزه ی آموزش، کارشناسان آموزش در گروه های زبان و اساتید و مدرسان زبان عربی دانشگاه انتخاب گردیدند. بعد از ارایه ی دو مرحله ای پرسش نامه ی اولیه و تایید روایی و پایایی آن بر طبق روش دلفی، در مرحله ی سوم، پرسش های تخصصی که در سه حیطه ی مهارت های لازم، حمایت های مورد نیاز و فعالیت های آموزشی هوشمند طراحی شده بود، در قالب پرسش نامه ی نهایی ارایه گردید. پاسخ های دریافت شده با نرم افزار spss16 و آزمون T تک نمونه ای میانگین، مورد بررسی قرار گرفت؛ نتایج به دست آمده نشان دهنده ی این واقعیت است که در آموزش مجازی زبان عربی درایران، مهم ترین چالش، عدم نگاه مستقل و جداگانه به این مقوله است و به همین علت مهم ترین نیازهای این حیطه نیز مغفول مانده است. این نگاه مستقل در کنار بهره گیری از تجربه ی کشورهای عرب زبان در امر آموزش مجازی زبان عربی و نیز تربیت نیروی متخصص در زمینه های سخت افزاری، نرم افزاری و آموزشی می تواند به شکوفایی و پویایی آموزش مجازی زبان عربی بینجامد. ایجاد یک بستر نرم افزاری مشترک میان تمامی سازمان های فعال در زمینه ی آموزش مجازی زبان عربی در ایران، می تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.

    کلیدواژگان: روش دلفی، نرم افزار SPSS، فضای مجازی، آموزش برخط، زبان عربی
  • رضا درویش زاده، علی اکبر احمدی چناری*، عبدالباسط عرب یوسف آبادی صفحات 143-161

    در دوران پیشامدرن، رمان های ریالیستی غالبا مبتنی بر بازنمایی واقعیت و مسایل خارج از ذهن بوده است؛ اما با فروپاشی سبک های سنتی در روایت پس از ظهور مدرنیسم و رشد روزافزون دغدغه های روحی انسان در جوامع مدرن، رمان نویسان بیشتر بر نمایش تعارضات روحی و روانی و ترسیم دغدغه های درونی شخصیت های داستانی تمرکز کرده اند. جستار حاضر تلاش می کند با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، به کشف مولفه های مدرنیسم در رمان «الحب فی المنفی» اثر بهاء طاهر (1935م) داستان پرداز مصری بپردازد. مهم ترین ویژگی این رمان که به عنوان ضرورت پژوهش تشخیص داده شد، پرداختن به درون مایه های اجتماعی با رویکردی عاطفی و ذاتی است. نتایج تحقیق نشان از آن دارد که نویسنده سعی کرده به شیوه مدرنیست ها از طریق تک گویی های طولانی به نمایش تعارضات درونی راوی/قهرمان بپردازد؛ از این رو مسایل دنیای واقعی را در این رمان به صورتی مبهم بازنمایی نموده و به صورتی عامدانه از مولفه های مدرنیستی بهره برد ه است، طوری که نظم منطقی رخدادهای داستان دچار آشفتگی شده و خواننده در دریافت رخدادهای داستان سردرگم می شود. همچنین استفاده نویسنده از سازوکار شعرگونگی موجب برتری جنبه های غنایی و عاطفی داستان بر واقع گرایی گردیده است.

    کلیدواژگان: رئالیسم، مدرنیسم، تک گویی درونی. بهاء طاهر، «الحب فی المنفی»
  • عاطفه قرشی*، مجید معارف، علیرضا دل افکار، محمدهادی امین ناجی صفحات 163-188

    گونه شناسی، با پیش فرض قراردادن معیارهایی خاص، به دنبال انتظام پدیده ها در مجموعه ای منسجم است. بریمو گونه شناسی مبتنی بر روش را که براساس یک روش بنا شده است و در عمل گونه شناسی خاصی را ارایه می دهد، بر سه مبنای متفاوت بیان کرده است. یکی از مبانی مورد تاکید وی، گونه شناسی کارکردگرا است. بدین منظور پژوهش حاضر، با استفاده از گونه شناسی مبتنی بر روش آلبر بریمو، در صدد پاسخگویی به این مساله است که کاربرد احادیث تفسیری در تفسیر مجمع البیان چیست و پراکندگی آماری آنها در این تفسیر چگونه است؟ روش پژوهش، توصیفی- تبیینی- تحلیلی است و ابزارهای گرد آوری اطلاعات، مجلدات تفسیر مجمع البیان و تمام منابع مکتوب و الکترونیکی با موضوعات گونه شناسی و تحلیل و بررسی روایات تفسیری می باشد. در این راستا تمام روایات تفسیری مجمع البیان بر پایه گونه شناسی کارکردگرا، گونه بندی شدند. گونه شناسی کارکردگرا که نوع خدمات احادیث در رابطه با قرآن را مشخص می کند، شامل کارکردهای شناختی، ادبی- لغوی، تبیینی و تاسیسی - تشریعی می باشد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد، 2385 روایت تفسیری، تحت چهار کارکرد فوق، دوازده گونه ی اصلی، و سی و چهار ریزگونه جانمایی شد. روایات با کارکرد تبیینی، با آمار 65 درصد، بیشترین تعداد را دارا بودند؛ کارکرد شناختی، 27 درصد، کارکرد ادبی 5 درصد و کارکرد تاسیسی - تشریعی، 3 درصد، بودند. نتایج پژوهش، دلالت بر دسته بندی و انتظام روایات در تفسیر مجمع البیان دارد و نقش تبیینی روایات تفسیری، در میان سایر کارکردها مشهود تر است که در راستای دیدگاه مفسر مجمع البیان بررسی و ارایه گردید.

    کلیدواژگان: تفسیر مجمع البیان، نظریه آلبر بریمو، گونه شناسی کارکردگرا، روایات تفسیری
  • یدالله پشابادی*، مجاهد غلامی صفحات 189-220

    شعر خلاقیتی است بر مدار زبان که ادراک آن از راه خواندن و شنیدن صورت می پذیرد. اما با تاثیرات پردامنه مدرنیسم در ساحت های گوناگون و از جمله ادبیات، جریانی جدید در شعر ایجاد شد که آن را از دستاوردی خواندنی-شنیدنی به دستاوردی دیدنی تبدیل کرد. با رواج اشعار دیداری، موسوم به «کانکریت» در اروپا، شاعرانی از کشورهای دیگر نیز به الگوبرداری و سرایش اشعاری از آن دست ترغیب شدند. بدین ترتیب در شعر عربی، فارسی و کردی نیز در دوره هایی، این قبیل اشعار، با نام های «الشعر البصری»، «الشعر الهندسی»، «القصیده التشکیلیه»، «شعر تجسمی»، «شعرنگاره» و... رواج یافت. در این جستار که به روش توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر منابع کتابخانه ای و با هدف ریشه یابی و بررسی دیداری شدگی در شعر عربی، فارسی و کردی فراهم آمده، پس از شناساندن شعر دیداری به تحلیل این جریان در شعر این سه زبان پرداخته شده است. نتیجه ها حاکی از آنست که قدیمی ترین نمونه های بومی شعر دیداری در بلاغت و شعر اسلامی-ایرانی، از جمله در «موشحات»، قابل مشاهده است؛ اما رواج شعر دیداری در دوره معاصر، با تاثیرپذیری از ادبیات اروپا بوده است. اگرچه شاعران عرب، فارس و کرد با وارد نمودن فرهنگ و تجربه های زیستی بومی به آفرینش نمونه های برجسته ای از شعر دیداری توفیق یافته اند.

    کلیدواژگان: الشعر البصری، الشعر التشکیلی، شعر دیداری، شعرنگاره، موشح
  • طاهره جهانتاب، احمدرضا حیدریان شهری*، بهار صدیقی، سید حسین سیدی صفحات 221-244

    "برید اللیل"، رمان برگزیده بوکر عربی، روایت پریشان حالی شخصیت های روان رنجوری است که در کش و قوس جنگ های داخلی لبنان و مهاجرت های اجباری، درگیر روان پریشی های متعددی گردیده اند. برکات در این رمان به خوبی توانسته است بازخوردهای روانکاوانه افراد جامعه اش را با دقتی شگرف به تصویر بکشد. این نحوه پرداخت شخصیت ها، ضرورت انجام پژوهشی با رویکرد روانشناختی را تبیین می کند. در پژوهش حاضر که به شیوه تحلیل محتوا صورت گرفته است، برآنیم تا با چنین رویکردی و با توجه به نظریه طرح واره درمانی جفری یانگ، از دلایل شکل گیری طرح واره های ناسازگار اولیه در وجود سه شخصیت این رمان پرده برداریم و راهبردهای برون رفت آنان از این طرح واره ها را بررسی کنیم. نتایج پژوهش حاکی از آن است که: فقدان الگوهای کارآمد، بستری مناسب را برای پدیدآیی طرح واره های ناسازگار اولیه در روان شخصیت های مذکور فراهم آورده است. استیصال این شخصیت ها در برابر طرح واره های غیرشرطی محرومیت هیجانی، بدرفتاری و وابستگی، موجب پناه بردن آنان به طرح وارهای شرطی اطاعت و ایثار گردیده است. همه این شخصیت ها در نهایت برای رویارویی با طرح واره های غیرشرطی خویش به سبک جبران افراطی روی آورده اند.

    کلیدواژگان: هدی برکات، برید اللیل، جفری یانگ، طرح واره شرطی، طرح واره غیرشرطی
|
  • Abdollah Hosseini, Farhang Mafakheri Pages 1-23

    "Social science fiction" literature deals with the impact of scientific advances and emerging ideologies on human beings, this is a kind of foresight that predicts the dangers and catastrophes that may occur in the future. This aspect of science fiction is of particular importance in Arabic literature because the Arab countries have never been at the forefront of technological advances, but they have always dealt with the worst social catastrophes, and naturally they are also the most creative in this field This research presents a futuristic analysis of the "Utopia" novel based on a descriptive-analytical method and relying on the opinions of experts in the field of social science fiction literature because the characteristics of this literary branch are clearly seen in the novel. And it concludes that the author creates a duality of utopia and anti-utopia and promotes it throughout the novel in order to expose social wounds during it. And it was inspired by the bitter truths of the Arab countries, such as the French invasion, the July war, and the situation in Iraq and etc. which the Arab countries have faced in contemporary history, and finally warns that they are skeptical of emerging ideologies. And look with suspicion, because the paradise that dreams of being realized may be just a hell in the shadow of these new ideologies which leads to class conflict, dictatorial rule, colonialism and other economic problems.

    Keywords: Science Fiction, Social Prediction, Ahmad Khalid Tawfiq, Utopia
  • sajjad Esmaili*, Alireza Kaheh Pages 25-45

    The issue of “The I and the Other” is one of the important issues dealt with by the Arab novel in general and the Syrian novel in particular, as it has become one of the most important critical concepts represented in postcolonialism. There are narrations that embody the conflict and clash between the West and the East, looking at the West with a negative view, as some of them paint the image of the other as a spiritual angel far from mistakes and look at him with a positive and open view and at himself with a negative view, that is, contempt. In this regard, the novel "Al-rabie Va Al-kharif" by the Syrian writer "Hana Mina" deals with the West represented by "Hungary / the Other", and its social and political conditions, and compares it with what it is "Arab Reality /I". Based on the foregoing, this study, according to the concepts of post-colonial criticism and the descriptive-analytical approach, aims to reveal the narrator's position, represented by the protagonist of the novel, towards the Arab ego and the Western one in the novel "Al-rabie Va Al-kharif". The study came up with results, the most important of which indicates that the voice of the oppressed Arab I and the voice of the beloved Hungarian Other dominate the "Al-rabie Va Al-kharif" novel. This appears through the two opposite indications in the title of the novel and the hero's descriptions of places, his view of women, and his feeling of spatial alienation.

    Keywords: Postcolonialism, “The I, the Other”, Hanna Mina, Alrabie Va Al-kharif
  • Fatemeh Akbarizadeh Pages 47-72

    The contemporary novel characterizes diversity in race, identities, ideologies, and languages to reflect societies. This diversity motivates human beings to live in the imaginary world of the novel and fight vigorously and stand against domination the same as in the objective world. Bakhtin, in his Dialogism theory, points out that a novel is a particular literary genre and has heteroglossia features based on social diversities. Different sounds in the novel interfere and establish a dialogue. Therefore, create a heteroglossia and polyphony world. Carnival, which is the focus of this article, is a kind of dialogue and heteroglossia in which inferior and minority voices are allowed to speak. In this atmosphere of ridiculous carnival, the inferior voice is exalted. In the carnival atmosphere, the body is given a grotesque character, and social crises and definite laws are violated by ridicule and humor. Through a descriptive-analytic approach, the present article examines the concepts of Carnaval in the discourse of the Barid Al-Layl, by Hoda Barakat, winner of the International Prize for Arabic Fiction. This article studies the heteroglossia of the novel by examining the elements of carnival. The results indicated that through the formal language of letters, different characters, and heteroglossia, this novel forms a double-voiced discourse and illustrates the characteristics of each of these languages. This novel is a carnival in opposition to dominion and power and aims to aware human societies. It addresses the worries and anxieties of human beings, especially Arabs, and talks about their pain during destructive wars and forced migration. It intends to realize the dreams of freedom and equality.

    Keywords: Catnaval, Heteroglossia, Barid Al-Layl, Hoda Barakat
  • Malek Abdi Pages 73-94

    Researchers may think - or are certain to the degree of certainty - that some verses of poetry since ancient times have become out of the orbit of rhetorical quality, and have lost a lot of their luster due to the lack of aesthetic conditions that qualify them to possess the required alloy specifications. As long as the ancient and contemporary critics admired the robustness of the casting and the quality of style in the famous Verse of Imru’ al-Qays “Mekarren Mefarren…” and they elaborated in detail its rhetorical aspects; All the early critics and modernists also rejected the rhetoric of his other Verse, "Ghadaeroho Mostashzeraton ..." and took an opposing position towards him, stripping him of eloquence and eloquence due to the vocal dissonance that they sensed in one of his words, which is 'misfortune'. In this study, and according to the descriptive-analytical method, we will be in the process of proving a different vision in each of the prevailing critical directions. In the first, we prove that it is completely outside the circle of artistic quality, in that the simile in which it was used does not depict any of the creative aspects that the poet intended to embody. The oscillating movement of the Persians. Also, the second house is characterized by the characteristics of pictorial eloquence that were hidden from the eyes of researchers, in terms of their neglect of the aspect of applied rhetoric, which requires that the final image be inspired by indicators of audio-visual congruence that is noticeable at the will of the pictorial meaning. The results say that the prevailing critical view of critics regarding the two verses may actually be wrong, and that each of them can be viewed from another rhetorical perspective that proves to the second a great expressive value that critics and scholars overlooked, as well as a deviation in the simile image that makes the verse completely contradictory. The correct simile structure requires it when the desired dynamic image is regular.

    Keywords: Pre-Islamic poetry, Imru’ al-Qays’s pamphlet, figurative rhetoric, sensory photography, aesthetic value
  • Sara hasani*, yahya marof, abdolreza naderifar, ali salimi Pages 95-118

    The need to examine the representation of women in contemporary literature is one of the most important and debatable issues in the current context of the field of fiction. In the last decade, due to changes in the social, cultural and societal structure of societies and the rise of women's awareness, women writers have expressed a critical view of the social status and role of women and called for a fundamental change in public attitudes and revision of patriarchal interpretations of Literary texts. This article tries to study and compare the identities of traditional and modern women in this work with a descriptive-analytical method, while introducing the novel "Al-Dawameh" by Qamar Kilani, a contemporary Syrian writer. From this study, it can be deduced that in the book AlDawameh, the dimension of modern women is more vividly portrayed than traditional women, and Kilani has paid attention to the choice of women's names in his novel in accordance with these two dimensions of identity. Also, the traditional women of this novel are limited to the duties and roles of mother and wife and are doomed to adherence and compromise against the patriarchal system and citizenship of the traditional traditions. In contrast, the modern woman of the novel is a knowledgeable, educated and modern woman. His identity is linked to issues such as employment, independence, open-mindedness, breaking the traditional rules of marriage and modeling.

    Keywords: Syria, Fiction, Qamar Kilani, Al-Dawameh, Women'sTradition, Modernity
  • Mahmoodreza tavakoli mohamadi, Alibaqer taheriniya Pages 119-142

    Today, with the astonishing development of mass media and their prominent role in education on the one hand and the epidemic of coronavirus on the other hand, virtual education has played a very important role in the world education system and this examines the strategies and challenges of virtual education. Reminded. Based on this, the present article uses the field-survey method and the method of collecting data questionnaires based on the Delphi method, examines the views of experts in the field of virtual education on the role and application of cyberspace in teaching Arabic in Iran. Accordingly, the respondents of the questionnaires were selected from hardware and software experts active in the field of education, university education experts in language departments, and professors and teachers of Arabic language at the university. After presenting the two stages of the initial questionnaire and confirming its validity and reliability according to the Delphi method, in the third stage, specialized questions were designed in three areas of necessary skills, required support and intelligent educational activities, which were presented in the form of the final questionnaire. The answers received were analyzed by SPSS16 software and the mean sample T-test; The results show the fact that the most important challenge in the virtual education of the Arabic language in Iran is not to look at this issue independently and separately, and therefore the most important needs in this field have been neglected. This independent view, along with benefiting from the experience of Arabic-speaking countries in the field of virtual teaching of the Arabic language and training of experts in the fields of hardware, software and education, can lead to the flourishing and vitality of virtual Arabic teaching. Creating a software platform common to all the organizations active in the field of virtual teaching of Arabic in Iran can be very useful in this regard.

    Keywords: Delphi method, spss software, cyberspace, online education, Arabiclanguage
  • Reza Darvishzadeh, *AliAkbar Ahmadi Chenari, AbdulbasitArab Yousefabadi Pages 143-161

    In the classical period, realist novels are often written based on descriptions of reality and out-of-mind issues; but with the collapse of traditional narrative styles, after the advent of modernism and the great growth of human mental problems in modern societies, novelists have focused more on portraying mental problems and depicting the inner concerns of fictional characters. relying on a descriptive-analytical method, the present article tries to discover the components of modernism in the novel "Love in Exile " by the Egyptian novelist Bahaa Taher (1935). the most important feature of this novel, which was recognized as a necessity of research, addressing social issues with an emotional and intrinsic approach. the results of the research indicate that the author tries to show the narrator's inner struggles in a modernist way through long monologues; therefore, real world issues are vaguely described in this novel and instead this narrative work consciously has modernist components, so that the logical order of the events of the story is disturbed and the reader is confused in understanding the events of the story and the author's use of poetic structures in the story causes the lyrical and emotional aspects of the story to prevail over realism.

    Keywords: Realism, Modernism, Inner Monologue, Bahaa Taher, love in Exile
  • Atefeh Ghorashi, Majid Maaref, Alireza Delafkar, Mohammadhadi Amin naji Pages 163-188

    Typology seeks to organize phenomena into a coherent set by presuming specific criteria. Albert Brimo describes method-based typology, which is based on one method and, in practice, offers a specific typology on three different grounds. One of the foundations he emphasizes is functionalist typology. For this purpose, the present study, using typology based on the Brimo method, seeks to answer the question: what is the use of interpretive hadiths in the interpretation of Majma 'alBayan, and their statistical distribution in this type of interpretation? The research method is descriptive-explanatory-analytical, and the tools for collecting data are the volumes of Majma 'al-Bayan and all written and electronic sources with typological topics and analysis and study of interpretive narrations. In this regard, all interpretive narratives of Majma 'al-Bayan were classified based on functionalist typology. Functionalist typology, which determines the type of services of hadiths related to the Qur'an, includes cognitive, literary-lexical, explanatory, and constitutive-legislative functions. The present study's findings showed that 2385 interpretive narratives were located under the four functions, twelve main types, and thirty-four sub-types. Narratives with explanatory function, with 65%, had the highest number; the Cognitive function was 27%, the literary function was 5%, and the constitutive-legislative function was 3%. The research results indicate the classification and order of narrations in the interpretation of Majma 'al-Bayan. The explanatory role of interpretive narratives is more evident than other functions, which were examined and presented in line with the view of the interpreter of Majma' al-Bayyan.

  • Yadollah Pashabadi, Mojahed Gholami Pages 189-220

    Despite the various definitions of poetry and its features, there has been no disagreement that poetry is a creation based on language that is perceived through reading and listening. However with the far-reaching effects of modernism in various fields, including literature, a new current in poetry emerged that transformed it from a readable-audible achievement to a visual achievement. With the spread of visual poetry called "Concrete" in Europe, poets from other countries became interested in it. Similarly, in Arabic, Persian and Kurdish poetry, especially in some periods, making such poems, with the names of "visual poetry", "Geometric poetry", "Shaped poetry ", "NaqaSher", "SherNegare" and e.tc became popular. In this research, which has been prepared in a descriptive-analytical method, based on library resources and with the aim of finding the roots and studying visualization in Arabic, Persian and Kurdish poetry, first visual poetry is defined and then this poetic current is examined in these three language’s poetry. The results show that in Islamic-Iranian rhetoric and poetry and in literary ornaments such as "Movashah", examples of the early experiences of visual poetry can founded; but the prevalence of visual poetry in the contemporary period has been influenced by European literature. However, Arab, Iranian, and Kurdish poets have succeeded in creating outstanding examples of visual poetry by incorporating regional culture and biological experiences.

    Keywords: Visual poetry, shaped poetry, NaqaSher, Concrete poetry, Movashah
  • Tahere Jahantab, Ahmadreza heidaryan shahri *, Bahar seddighi, Seyed Hosein Seyedi Pages 221-244

    Barid al-layl the novel of selected of International Prize for Arabic Fiction, narrative of discomposure and conflicts of neurotic characters during civil war of Lebanon and forced immigrations get many psychosis. Hoda Barakat could show well inter action and intra action and psychological feedback of people of her society in this novel. This manner of creation of characters explain the necessity of doing an analysis with psychological approach. This research did by analyzing content method, we want to use this method and by looking into theory of Schema Therapy of Jeffrey Young disclose causes of creation Early maladaptive schemas into three characters of this novel and we examine their exit strategies from these schemas. The research results indicate that the lack of efficient patterns in the lives of these characters has led to the formation of early maladaptive schemas in them. The despair and helplessness of these characters against unconditional schemas of Subjugation and abuse and dependence leads them to resort to conditional schemas of subjugation and slef-sacrifice. Finally all these characters to face these schemas have turned to Extreme Schema Compensation.

    Keywords: Barakat, Barid al-layl, Young, Conditional schemas, Unconditional schemas