فهرست مطالب

پژوهشنامه مدیریت و مهندسی صنایع
پیاپی 12 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/29
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بهنام هادی *، مراد کردی صفحات 1-12
    هدف

    بررسی تاثیر گرایش کارآفرینی شرکتی بر عملکرد مالی واحد تجاری با نقش میانجی واحد تجاری نوآوری بنیادی و تعدیل گری شدت تحقیق و توسعه و ظرفیت جذب واحد تجاری بوده است.

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری سطوح مدیریت و کارشناسان شرکتهای دانش بنیان پارک فناوری دانشگاه تربیت مدرس که حجم نمونه 199 نفری از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده موردسنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخصه‌ای مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده‌شده است.

    یافته ها

    یافته‌های تحقیق حاکی از رابطه مثبت و معنی‌دار واحد تجاری نوآوری بنیادی و شدت تحقیق و توسعه و ظرفیت جذب واحد تجاری در گرایش کارآفرینی شرکتی و عملکرد مالی واحد تجاری بوده است. ظرفیت جذب واحد تجاری و شدت تحقیق و توسعه در گرایش کارآفرینی شرکتی و واحد تجاری نوآوری بنیادی تاثیر مثبت و معنی داری دارند.

    نتیجه گیری

    تهیه منابع برای تبدیل تاکید شرکت بر گرایش کارآفرینی به رفتار نوآوری توسط واحدهای تجاری آنها امری حیاتی است. گرایش کارافرینی در سطح شرکت، تمایل و انگیزه را برای واحدهای تجاری برای نوآوری اساسی فراهم می کند، توانایی محلی واحد تجاری برای نوآوری اساسی منوط به سرمایه گذاری مالی در تحقیق و توسعه واحد تجاری (تحقیق و توسعه) است.

    کلیدواژگان: گرایش کارآفرینی، عملکرد مالی واحد تجاری، واحد تجاری نوآوری بنیادی، شدت تحقیق و توسعه، ظرفیت جذب واحد تجاری
  • حسین بوذری *، میترا دانش پرور صفحات 13-25
    هدف

    بررسی تاثیر نقش ارزش ادراکی و خود همسویی در خود هویتی سبز و تغییر قصد خرید از دیدگاه مشتریان بوده است.

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مشتریان فروشگاه اینترنتی جوپزی که حجم نمونه 384 نفری از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده موردسنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخصه‌ای مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده‌شده است.

    یافته ها

    یافته‌های تحقیق حاکی از رابطه مثبت و معنی‌دار خود هویتی سبز و ارزش ادراکی بر تغییر و خرید محصولات دارد. خود همسویی نقش تعدیل‌کنندگی در تاثیر خود هویتی سبز بر ارزش ادراکی دارد. بیشتر اینکه ارزش ادراکی نقش میانجی در تاثیر خود هویتی سبز بر تغییر قصد خرید دارد.

    نتیجه گیری

    این تحقیق یکی از اولین مطالعات در ایران است که دیدگاه مصرف‌کنندگان را به‌جای تولیدکنندگان در حوزه نقش ارزش ادراکی و خود همسویی در خود هویتی سبز و تغییر قصد خرید در نظر گرفته است.

    کلیدواژگان: خود هویتی سبز، تغییر قصد خرید، ارزش ادراکی، خود همسویی
  • زکیه عشورزاده یاسوری، مهران پور صفر سادات محله، رقیه نیک پیما چافی *، رقیه رهبری فتیده صفحات 26-37

    امروزه پیشرفت اقتصادی و بازرگانی کشور در گرو پیشرفت صنعت بانکداری پا به پای سایر صنایع کشور و همچنین بانکداری سایر کشورهای پیشرفته است. در حال حاضر درصد بالایی از مالکیت این صنعت در اختیار دولت بوده ولی با ظهور بانک‌های خصوصی رقابت در این صنعت نیز آغاز شده اما با این وجود فاصله بسیار زیادی با سطح بانکداری جهانی دارد. کسب برتری رقابتی مستلزم بهبود خدمات ارایه شده است. با توجه به این که هدف از انجام این پژوهش، تبیین تاثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر مزیت رقابتی با میانجی‌گری اثربخشی سازمانی می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و همچنین از لحاظ جمع‌آوری داده نیز یک تحقیق توصیفی - همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه شعب بانک رفاه در استان گیلان می‌باشد که تعداد پرسنل شعب 386 نفر بوده و از طریق جدول مورگان تعداد حداقل نمونه 196 نفر می‌باشد. داده‌های تحقیق با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که اثربخشی سازمانی یک نقش میانجی در ارتباط بین ارتباط با مشتری و مزیت رقابتی بازارهای خدماتی دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط با مشتری، مزیت رقابتی، اثربخشی سازمانی
  • قاسم رضایی *، کیارش زبرجد، مریم محمدی دارنجانی صفحات 38-52

    سازمان‌های کنونی در محیطی فعالیت می‌کنند که تغییرات سریع، آن‌ها را ملزم به داشتن استراتژی‌های انطباق پذیر می‌کند. پژوهش حاضر به‌ منظور بررسی نقش میانجی گر یادگیری سازمانی بر رابطه میان هوش سازمانی و چابکی سازمانی در شرکت نفت گچساران انجام ‌شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن شامل کارکنان شرکت نفت گچساران می‌باشد که تعداد آن‌ها برابر با 2500 نفر است. از این جامعه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان، نمونه‌ای به حجم 332 نفر به‌صورت تصادفی طبقاتی و به شیوه سهمیه‌ای، سهم هر دستگاه و کارکنان مورد نظر انتخاب ‌شده است و به ‌منظور گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه هوش سازمانی، چابکی سازمانی و یادگیری سازمانی استفاده‌ شده است. به‌منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل های هوش سازمانی، چابکی سازمانی و یادگیری سازمانی قابل برازش و کاربرد می باشند. نتایج تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها نشان داد که یادگیری سازمانی نقش میانجی میان یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی ایفا می‌کند. همچنین میان هوش سازمانی و چابکی سازمانی، میان هوش سازمانی و یادگیری سازمانی و میان یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.

    کلیدواژگان: یادگیری سازمانی، هوش سازمانی، چابکی سازمانی، شرکت نفت، میانجی گر، تحلیل عاملی تاییدی، مدل معادلات ساختاری
  • مجید آقاملایی *، مسلم محمدی صفحات 53-75

    هدف این پژوهش، بررسی علل تاخیر در ساخت پروژه‌های عمرانی استان کرمان (مطالعه موردی: پروژه‌های شرکت جهاد نصر کرمان) بود. بدین منظور از روش پیمایشی و مطالعات کتابخانه ای استفاده شد. در این پژوهش، عوامل تاخیر پروژه‌های عمرانی استان کرمان ، شناسایی و اولویت بندی شدند و مهمترین آنها بر اساس میانگین رتبه های حاصل از آزمون فریدمن استخراج گردیدند. جهت بررسی دیدگاه افرادی که مستقیما در فرآیند پروژه‌های عمرانی استان کرمان دخیل بودند، یک پژوهش با تکیه بر پرسشنامه به شکل میدانی انجام شد. نمونه آماری شامل 160 نفر از کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران شرکت جهاد نصر در پروژه‌های عمرانی استان کرمان بود. در پرسشنامه پژوهش، معیارهای مربوط به چهار گروه از عوامل شامل عوامل ناشی از عملکرد کارفرما، مشاور، پیمانکار و سایر عوامل تدوین شدند. پس از گردآوری پرسشنامه های توزیع شده میان افراد نمونه آماری این پژوهش، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه با استفاده از آزمون فریدمن نشان داد که اولویت علل تاخیر در پروژه‌های عمرانی استان کرمان به ترتیب شامل ضعف ناشی از عملکرد سایر عوامل، عوامل ناشی از عملکرد مشاور، عوامل ناشی از عملکرد کارفرما و عوامل ناشی از عملکرد پیمانکار با میانگین رتبه های 2.57، 2.56، 2٫49 و 2٫37 بود، بنابراین این عوامل تقریبا تاثیر برابری در تاخیر پروژه‌های عمرانی استان کرمان دارند. همچنین مهمترین معیار تاخیر مرتبط با عوامل ناشی از سایر عوامل، تحریم های بازرگانی و مالی بود.

    کلیدواژگان: علل تاخیر، پروژه های عمرانی استان کرمان، شرکت جهاد نصر کرمان
  • معصومه خطیبی *، فرخ قوچانی صفحات 76-86
    هدف

    تعیین تاثیر نقش درامد بر تاثیرگذاری حضوراجتماعی و حمایت اجتماعی بر اعتماد به تجارت الکترونیکی بوده است.

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کاربران تجارت اجتماعی اینستاگرام با تجربه خرید آنلاین در شرکت نو آوران فن آوازه دیجی کالابه تعداد 375 که حجم نمونه 195 نفر از بین آن‌ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده موردسنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص‌های مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده ‌شده است.

    یافته ها

    یافته‌های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی‌دار حضور اجتماعی در وب، حضور اجتماعی با تعامل ، حضور اجتماعی دیگران، حمایت اطلاعاتی و حمایت عاطفی بر اعتماد به تجارت الکترونیکی دارد. درامد نقش تعدیلی مثبت و معنی داری، در تاثیر گذاری حضور اجتماعی در وب، حضور اجتماعی با تعامل، حضور اجتماعی دیگران ،حمایت اطلاعاتی و حمایت عاطفی بر اعتماد به تجارت الکترونیکی ایفا می کند.

    نتیجه گیری

    بطور کلی نتایج تحقیق نشان می دهد که ابعاد نظریه حضوراجتماعی و حمایت اجتماعی بر اعتماد به تجارت الکترونیکی با نقش تعدیلی درامد تاثیر مثبت و معنی داری ایفا می کند.

    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی، حضوراجتماعی، اعتماد به تجارت الکترونیکی و درامد
  • نیما دانشگری، دین محمد ایمانی *، سیامک نوری صفحات 87-105

    زمان سهم بسزایی در پیشبرد و موفقیت پروژه دارد. این موضوع همواره یکی از مسایل مورد توجه محققان علوم مدیریت و تحقیق در عملیات بوده است. مسیله زمان بندی پروژه یکی از مسایل مهم در امر مدیریت پروژه است که تاثیر بالایی در برنامه ریزی و اجرای پروژه ایفا می کند. در این پژوهش به طراحی و ارایه یک مدل ریاضی دو مرحله ای چند هدفه به منظور زمان بندی فعالیت های همزمان چندین پروژه با در نظر داشتن محدودیت در منابع موجود در شبکه های احتمالی جهت تخصیص و تسطیح همزمان پرداخته شده است. از طرفی با توجه به اینکه منابع اغلب در هنگام جابجایی از فعالیت بر فعالیت دیگر زمان انتقال یا راه اندازی مجدد دارند که مقدار آن تاثیر مستقیم در زمان کل پروژه ایفا می کند ازین رو مدلسازی در این پژوهش با در نظر داشتن این زمان انجام شده است. همچنین در این پروژه برای تخمین مقادیر زمان فعالیت در شرایط احتمالی از روش شبکه عصبی استفاده شده است. برای حل مدل از سه روش فراابتکاری الگوریتم ژنتیک، بهینه سازی ازدحام ذرات و تبرید شبیه سازی شده در کنار روش دقیق سیپلکس استفاده شد که نتایج مقایسه نتایج با روش دقیق حاکی از دقت بیشتر الگوریتم ژنتیک به نسبت سایر روش ها می باشد.

    کلیدواژگان: زمانبندی پروژه، تخصیص منابع، تسطیح منابع، عدم قطعیت، فراابتکاری
  • سیده مریم فلاح چای، مهران پور صفر سادات محله، رقیه نیک پیما چافی * صفحات 106-118

    مدیریت اخلاق عبارت است از شناسایی و اولویت‌بندی ارزش‌ها برای هدایت رفتارها در سازمان. سازمان‌ها با ایجاد یک برنامه مدیریت اخلاق می‌توانند اخلاقیات را در محیط کار مدیریت کنند. امروزه مدیریت اخلاق یکی از زمینه‌های عملی مدیریت به شمار می‌رود که دارای رویکرد برنامه‌ای و چندین ابزار عملی است. هدف این تحقیق بررسی رابطه نقش میانجی انگیزش درونی پرستاران بر اخلاق کار اسلامی و تعهد سازمانی و رضایت شغلی در بیمارستان‌های دولتی استان گیلان می‌باشد. تعداد اعضای جامعه برابر 3960 نفر می‌باشد. تعداد نمونه مورد نیاز با استفاده از روش کوکران 384 نفر تعیین گردید. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید و پس از توزیع در بین افراد نمونه، اطلاعات حاصل از آن در نرم‌افزار اس پی اس اس وارد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که انگیزش درونی به عنوان یک نقش میانجی بین دو متغیر اخلاق کار اسلامی و تعهد سازمانی و رضایت شغلی می‌باشد. همچنین نتایج نشان داد که بین اخلاق کار اسلامی و رضایت شغلی و تعهد سازمانی ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: اخلاق کار اسلامی، انگیزش درونی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی