فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 120 (زمستان 1400)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 120 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/10/03
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمیدرضا شاکرین صفحات 9-22

    از جمله مباحث مطرح شده در باب کیهان ‎شناسی مه‎بانگ، نسبت آن با بنیادی ‎ترین باور دینی یعنی آفرینش الهی است. علیرغم آنکه شمار زیادی از اندیشمندان، مه‎بانگ را موافق نگاه دینی به جهان می ‎دانند؛ برخی نیز آن را مغایر با خداباوری و هماهنگ با تبیین طبیعت گرایانه و بی علت جهان قلمداد می ‎کنند. در بیانات این دسته از باحثان، دو تبیین که هر دو مبتنی بر کیهان شناسی کوانتومی هستند از اهمیت بیشتری برخوردارند، یکی تبیین هاوکینگ بر اساس گرانش و دیگری بیان ویلنکین بر اساس تونل‎زنی کوانتومی. مقاله پیش رو بر آن است تا دو تبیین یاد شده را به روش کتابخانه ‎ای-توصیفی معرفی و سپس به روش عقلی- تحلیلی مورد سنجش قرار داده و نتایج الهیاتی‎ آنها را آشکار سازد. نتیجه تحقیق این است که دو تقریر یاد شده فارغ از کفایت یا عدم کفایت علمی، هیچگونه حمایت و پشتیبانی از بی ‎علت ‎انگاری جهان در بر ندارند و کیهان ‎شناسی مه‎بانگ اگرچه مستقیما اثبات گر وجود خدا نیست ولی فی‎الجمله می ‎تواند صغرایی برای برهان حدوث فراهم آورد

    کلیدواژگان: هاوکینگ، ویلنکین، کیهان‏شناسی مه‎بانگ، پیدایش بی علت جهان
  • مسلم زمانیان صفحات 23-44

    ریچارد داوکینز از نیوداروینیست های معاصر است که با نگرش زیست شناختی به مباحث الاهیاتی از جمله منشا دین و کیفیت پیدایش آن ورود کرده است. داوکینز شناخت درستی از حقیقت دین نداشته و به شدت نسبت به آن بدبین است، و نگاهی یکسان انگارانه به تمامی ادیان دارد. به همین خاطر ضمن انکار فرابشری بودن دین، سعی کرده است با تکیه به مبانی مادی گرایانه و تکامل گرایانه، مراحل پیدایش دین را تبیین کند. وی مراحل سه گانه ی «ژنتیکی»، «ممتیکی» و «سازماندهی» را برای پیدایش و تکون دین ترسیم کرده است. داوکینز اصل میل به دین در درون انسان را حاصل انحراف و کج روی در مراحل تکامل ژنتیکی بشر معرفی می کند که در ادامه از سوی انسان جهت دهی شده است. عدم شناخت داوکینز از دین و انسان، و همچنین مبانی نادرست معرفتی، و اتخاذ روش اشتباه در تحقیق و تبیین مسیله ی دین منجر به این دیدگاه شده است. پژوهه پیش رو ضمن استخراج اندیشه های ریچارد داوکینز در خصوص منشا دین به روش کتابخانه ای، آن را به بوته نقد گذاشته است.

    کلیدواژگان: ریچارد داوکینز، فرگشت، دین شناسی، منشا دین
  • منصور نصیری، مهدی خیاط زاده* صفحات 45-67
    یکی از مولفه های تفکر جان کاتینگهام - فیلسوف معاصر انگلیسی- در رابطه میان عقل و دین، تمایز میان حوزه علم و دین است. وی این تمایز را در دو بخش: سنخ مسایل و شیوه استتناج مسایل آن ها مطرح کرده است. از نظر کاتینگهام، مسایل دینی مربوط به خارج از حوزه دانش بشری هستند و شیوه استتناج آن ها نیز شیوه استتناج بهترین تبیین در علوم تجربی نیست؛ چراکه با وجود مساله شر، نمی توان فرضیه خداباورانه را بهترین تبیین برای پدیده های عالم دانست. مدل پیشنهادی وی برای حوزه دین، مدل حقوقی است؛ یعنی همین که تبیین ارایه شده با شواهد تجربی ناسازگار نباشد برای توجیه باور دینی کافی است. وی دیدگاه خود را میان ایمان گرایی افراطی و شبه استنباط گرایی علمی می داند. این دیدگاه از چهند جهت مورد نقد است؛ از جمله: عدم توجه به کارکرد مفاهیم ثانی فلسفی در فهم بعد متافیزیکی عالم ماده و مجردات؛ ایراد «نادیده انگاری» و ناکارآمدی مدل پیشنهادی با توجه به مساله شر.
    کلیدواژگان: جان کاتینگهام، تمایز علم و دین، واقعیت متعالی، شیوه استتناج بهترین تبیین، مدل حقوقی در فهم دین
  • مصطفی عزیزی علویجه صفحات 69-91

    پدیده‎‎های فراروان شناختی و رویدادهای پاراسایکولوژی از دیرباز در کانون توجه اندیشمندان و فرارون شناسان می باشد. مساله بنیادین در تحلیل این پدیده های فراحسی شناخت منشا و خاستگاه حقیقی آن ها و نیز توجه به آثار و پیامدهای گوناگون اعتقادی و معرفتی آن ها است. هدف اصلی این پژوهش گونه شناسی انواع تبیین های مطرح در باب خاستگاه پدیده های فراروان شناختی و نیز استخراج لوازم آن ها در پرتو روش تحلیل عقلی می باشد. مهم ترین یافته های این تحقیق عبارتند از: تحلیل سه گونه تبیین تجربی، فلسفی، و دینی برای منشا رویدادهای فراروان شناختی، و نیزبرجسته سازی پیامدهای کلامی و معرفتی مترتب بر آن ها، که عبارتند از: تثبیت باورهای غیبی ادیان توحیدی، امکان معجزات و کرامات، به چالش کشیدن نظریات فیزیکالیستی در فلسفه ذهن، و نیز نقد روایت افراطی از هوش مصنوعی، نقد نظریه تکامل داروینی، نفی الحاد باوری، بارور سازی و تقویت تجربه های دینی و عرفانی، اثبات محدودیت دانش بشری و روش فیزیکی، تاثیر در بایدها و نبایدهای اخلاقی و الزامات رفتاری، پاسخی قاطع به چالش های عصب شناسی.

    کلیدواژگان: فراروان شناختی، پاراسایکولوژی، پیش آگاهی، دور جنبانی، روح، فیزیکالیست
  • سید مرتضی موسوی صفحات 93-106
    یکی از ادله‎ افضلیت ابوبکر، حدیثی است که برخی اهل سنت با استناد به دو نفر از صحابه (ابودرداء و جابر) به پیامبر (صلی الله علیه و آله) نسبت داده ‎اند. مضمون این حدیث این است که خورشید بر کسی برتر از ابوبکر طلوع و غروب نکرده است. این حدیث با عبارت‎ها و الفاظ گوناگون در منابع روایی اهل سنت نقل شده است. در این نوشتار، با بهره ‎گیری از روش نقلی و تحلیلی، پس از نقل متون مختلف و طرق و راویان این حدیث بر اساس مبانی رجالی اهل سنت، عدم اعتبار آن اثبات شده است، و تقریرهای استدلال کنندگان به این حدیث برای اثبات افضلیت ابوبکر تبیین و نقد گردیده است.
    کلیدواژگان: افضلیت ابوبکر، خلافت ابوبکر، روایت «ما طلعت شمس و لا غربت»
  • سید مرتضی حسینی کاشانی*، علی الله بداشتی صفحات 107-125
    سید احمد بن زین العابدین علوی از عالمان قرن یازدهم، علاوه بر نسبت نسبی و سببی با حکیم میرداماد، از جمله شاگردان مهم ایشان و شیخ بهایی به شمار می آید. تسلط ایشان به مبانی فلسفی و کلامی از یک سو، و قلم روان و شیوا از سوی دیگر، سبب توانایی ایشان در شرح آثار فلسفی و نگارش تالیفات مستقل کلامی شده است. شرح ایشان بر آثار حکیم میرداماد که به توصیه ایشان انجام گرفته، تالیف کتاب «لطایف غیبیه» و نقد عقاید مسیحیت در دو اثر متفاوت، از مهم ترین آثار ایشان است. روش ایشان در تالیفات، استفاده حداکثری از عقل و توجه هم زمان به نقل است. او گاه از ذوق عرفانی نیز در تحلیل مباحث استفاده کرده است. در مواجهه با فرقه های کلامی، تلاش اصلی ایشان معطوف به عقاید اشاعره و معتزله است و کمتر به دیگر فرقه ها پرداخته است.
    کلیدواژگان: احمد علوی، روش شناسی کلامی، روش عقلی فلسفی، روش نقلی، ذوق عرفانی
|
  • Hamidreza Shakerin Pages 9-22

    Among the topics raised about Mahbang cosmology is its relationship to core religious beliefs, namely divine creation. Despite the fact that a large number of thinkers consider Mahabang in favor of a religious worldview; Some consider it contrary to belief in God and consistent with the naturalistic and unjustified interpretation of the world. In the statements of this group of researchers, two interpretations based on quantum cosmology are more important, one is the Hawking interpretation based on gravity and the other is the Welenkin interpretation based on quantum tunneling. This article aims to present the two aforementioned explanations using the descriptive library method, then evaluate them in a rational analytical way, and reveal their theological results. The results of the research are that the two explanations mentioned, regardless of their scientific sufficiency or inadequacy, do not contain any support for the theory of the existence of the universe without a cause, and although Mahbang cosmology does not directly prove the existence of God, it can be One of the two premises could be the proof of the occurrence of the world, which indicates the world's need for a cause, which is God Almighty.

    Keywords: : Hawking, Wilenkin, Big Bang theory of cosmology, the origin of the universe without a cause
  • Moslem Zamanian Pages 23-44

    Richard Dawkins is one of the contemporary neo-Darwinists who entered the theological issues with a biological approach, including the origin of religion and the quality of its origin. Dawkins does not have a correct understanding of the truth of religion and is extremely pessimistic about it, And he has a homogenous view of all religions, And for this reason, Richard Dawkins has denied the superhuman nature of religion, and tries to explain the stages of the origin of religion by relying on materialistic and evolutionary principles. He has drawn the three stages of "genetic", "memetic" and "organizational" for the origin and formation of religion. Dawkins introduces the principle of the desire for religion in humans as a result of deviation and deviation in the stages of human genetic evolution, which is further directed by humans. Dawkins's lack of understanding of religion and man, as well as incorrect epistemological foundations, and the adoption of a wrong method in researching and explaining the issue of religion have led to this view. While extracting the ideas of Richard Dawkins regarding the origin of religion in a library method, the upcoming research has put it in the crucible of criticism.

    Keywords: Richard Dawkins, evolution, Theology, Origin of religion
  • Mansour Nasiri, Mahdi Khayatzadeh * Pages 45-67
    One of the components of John Cottingham's thinking - a contemporary English philosopher - in the relationship between reason and religion, is the distinction between the field of science and religion. He has presented this distinction in two parts: the type of issues in the field of science and religion, and The method of inference in the field of science and religion. According to Cottingham, religious issues are related to outside the field of human knowledge, and the way of debunking them is not the way of debunking the best explanation in empirical sciences; Because despite the problem of evil, theistic hypothesis cannot be considered as the best explanation for the phenomena of the world. His proposed model for the field of religion is the legal model; That is, the fact that the explanation presented is not incompatible with empirical evidence is enough to justify religious belief. He considers his point of view between extreme faithism and pseudo-scientific inferentialism. This view is criticized in several ways; Including: 1. Failure to pay attention to the function of secondary philosophical concepts in understanding the metaphysical dimension of the world of matter and abstractions, 2. The problem of "ignoring", 3. The inefficiency of the proposed model with regard to the issue of evil.
    Keywords: John Cottingham, the distinction between science, religion, transcendental reality, the best explanation method, the legal model in understanding religion
  • Mostafa Azizi Alavijeh Pages 69-91

    Parapsychological phenomena and parapsychological events have long been the focus of attention of thinkers and parapsychologists. The fundamental issue in the analysis of these extrasensory phenomena is to know their real origin and also pay attention to their various effects and consequences of belief and knowledge. The main goal of this research is the typology of various explanations about the origin of parapsychological phenomena, as well as extracting their essentials in the light of the rational analysis method. The most important findings of this research are: the analysis of three types of experimental, philosophical, and religious explanations for the origin of parapsychological events, as well as the highlighting of theological and epistemological consequences resulting from them, which are: Consolidating the occult beliefs of monotheistic religions, the possibility of miracles and virtues, challenging physicalist theories in the philosophy of mind, as well as criticizing the extreme narrative of artificial intelligence, criticizing the theory of Darwinian evolution, negating religious atheism, believing and verifying religious and mystical experiences, proving the limitations of knowledge. Humanity and physical method, influence on moral dos and don'ts and behavioral requirements, a decisive answer to the challenges of neuroscience.

    Keywords: Parapsychology, precognition, telepathy, soul, physicalist
  • Seyed Morteza Mousavi Pages 93-106
    One of the proofs of Abu Bakr's superiority is a hadith that some Sunnis have attributed to the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) citing two of his companions (Abu Darda and Jabir). The content of the hadith is that the sun did not rise or set on anyone better than Abu Bakr. This hadith has been narrated with different expressions and words in Sunni narrative sources. In this study, by using the method of narration and analysis, after quoting different texts and the methods and narrators of this hadith based on the principles of Sunni men, its inauthenticity has been proven, and then the interpretations of those who argue about this hadith have been explained and criticized to prove the superiority and caliphate of Abu Bakr.
    Keywords: Abu Bakr's superiority, Abu Bakr's caliphate, the narration of Ma Talaat Shams wa La Ghobart
  • Seyed Morteza Hosseini Kashani *, Ali Alah Badashti Pages 107-125
    In addition to relative and causal relationship with Hakim Mirdamad, Seyyed Ahmad bin Alavi is considered one of his important students and Sheikh Baha'i. Sear Her mastery of philosophical and theological foundations on the one hand, and her fluent and eloquent writing on the other hand, have led to her ability to describe philosophical works and write independent theological works. In the meantime, her commentary on the works of Hakim Mirdamad, which was carried out on her recommendation, the authoring of the book "Lataef Ghabiyeh" and the criticism of Christian beliefs - in two different works - are of special importance. Her method in her writings is maximum use of reason and attention at the same time as quoting, and sometimes she used a mystical taste in analyzing the topics. In the face of the theological difference, his main effort is focused on the Ash'ari and Mu'tazila beliefs, and he has paid less attention to other Islamic differences.
    Keywords: Ahmad bin Alavi, theological methodology, Philosophical Rational Method, Narrative method, mystical taste