فهرست مطالب

Medicinal Plants - Volume:4 Issue: 13, 2005

Journal of Medicinal Plants
Volume:4 Issue: 13, 2005

  • 81 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/01/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سیدعلی ضیایی*، آرزو دست پاک، حسنعلی نقدی بادی، لیلا پورحسینی، احمدرضا همتی مقدم، مهین غروی نایینی صفحات 1-10
    گیاه کنگر فرنگی (Cynara scolymus L.) جز گیاهان غیربومی و کشت شده در ایران است. این گیاه بیشتر مصرف غذایی داشته و بنابراین جز گیاهان بی خطر است. در این مقاله سعی شده شرایط کشت، برداشت و موارد مصرف آن با توجه به طب سنتی و مطالعات کنترل شده بالینی بررسی شود.
    کلیدواژگان: کنگرفرنگی، سینارین، کبد، بیماری های قلبی، عروقی
  • مجید ترابی گودرزی*، حمیدرضا حدادزاده، سیداحمد شفیعی دارابی صفحات 11-18
    کوکسیدیوز یک بیماری عفونی است که دستگاه گوارش میزبان ها را درگیر می کند و عمدتا توسط تک یاخته های جنس آیمریا ایجاد می شود. این انگل طیف وسیعی از مهره داران را مبتلا می سازد و در طیور از اهمیت خاصی برخوردار است. در شرایطی که یک جمعیت متراکم در کنار هم زندگی می کنند موارد بیماری افزایش می یابد. از دهه 1940 داروهای متنوعی برای درمان این بیماری عرضه شده است اما افزایش مقاومت به داروهای متداول ضدکوکسیدیایی محققان را به ارایه روش های جدید جهت درمان این بیماری وادار نموده است. یکی از این روش ها استفاده از گیاهان دارویی است. این مقاله مروری بر بیش از 35 نوع گیاه دارویی و داروهای گیاهی با کاربرد ضدکوکسیدیایی در طی سال های 1940 تاکنون دارد. این بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از فرآورده های گیاهی می توانند علاوه بر دارا بودن اثرات ضدکوکسیدیایی با ایجاد یک لایه محافظ موکوسی بر روی روده ها از نفوذ و رشد عامل بیماری جلوگیری کرده و یا با تحریک سیستم ایمنی بدن در مقابل عامل بیماری در کنترل کوکسیدیوز موثر باشند.
    کلیدواژگان: کوکسیدیوز، داروهای ضدکوکسیدیوز، حیوانات، گیاهان دارویی
  • صدیقه عسگری*، غلامعلی نادری، عباس جعفریان، نازیلا عسکری، علیرضا بحق صفحات 19-25
    مقدمه
    درمان فوری ترومبوآمبولیسم مصرف داروهای فیبرینولیتیک مانند استرپتوکیناز (SK) و اوروکیناز (UK) می باشد. بایست توجه داشت که این داروها علاوه بر لیز لخته نابه جا دارای عوارض جانبی مثل ایجاد حالت لیتیک عمومی، کاهش فیبرینوژن سرم، تاثیر بر میخ های هموستاتیک بدن و خونریزی های کشنده، ایجاد حالت آلرژی و کهیر نیز می باشند.
    هدف
    امروزه مطالعات بر روی ترکیبات طبیعی و گیاهان با خواص دارویی انجام گرفته است. در این مطالعه به منظور یافتن ترکیباتی که بتواند به تنهایی یا به عنوان داروی مکمل در درمان ترومبوآمبولیسم به کار روند به بررسی تاثیر کرفس کوهی (Amirkabiria odoratissima Mozaffarian) پرداخته شد.
    روش تحقیق: برای این منظور عصاره پلی فنلیک گیاه تهیه شد و نیز اسانس گیری به روش تقطیر با بخار آب از برگ گیاه انجام گردید و اسانس آن به وسیله دستگاه GC/MS آنالیزگردید. اثرات فیبرینولیتیک استرپتوکیناز (به عنوان شاهد مثبت و مقایسه)، عصاره و اسانس کرفس کوهی به روش فلوریمتری انجام گردید. ابتدا فیبرینوژن با ماده (فلورسئین ایزوتیوسیانات) FITC نشان دار و سپس در محیط پلاسمایی با استفاده از یون کلسیم لخته نشان دار تشکیل گردید و به آن استرپتوکیناز (1000-100 واحد در میلی لیتر) و اسانس در رقت های (V/Vو 10/ 1 و100/ 1، 1000/ 1) و عصاره در رقت های (V/V 1/1 و 10/ 1، 100/ 1، 1000/ 1) اضافه شد و پس از زمان های 15، 30 و 60 دقیقه فلورسانس اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل رابطه خطی بین فلورسانس و غلظت های 300 تا 700 واحد در میکرولیتر استرپتوکیناز را نشان داده است. اسانس کرفس کوهی در حل لخته تاثیر داشته و با گذشت زمان مجاورت اسانس با محیط افزایش ناچیزی نشان داده است. عصاره گیاه مزبور در حل لخته دارای اثری نسبی بوده است.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داده است که عصاره کرفس کوهی دارای اثرات قابل توجه فیبرینولیتیک می باشد. لذا بررسی فراکسیون های مختلف این گیاه و نیز جداسازی و خالص نمودن آن جهت بررسی اثرات فیبرینولیتیک توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: فیبرینولیتیک، کرفس کوهی، استرپتوکیناز
  • محمد رهبر*، سیدعباس حسینی تقوی، کامبیز دیبا، امیر حیدری صفحات 26-29
    اثر مهارکنندگی عصاره تام موسیر (Allium hirtifolium Boiss.) پس از استخراج بر روی 4 گونه باکتری گرم منفی و دو گونه باکتری گرم مثبت آزمایش گردید. رشد تمامی میکرو ارگانیسم های آزمایش شده توسط عصاره موسیر مهار گشت. حداقل غلظت مهارکنندگی برای باسیل های گرم منفی شامل اشریشیاکولی، کلبسیلا پنمونیه و پروتئوس میرابیلیس 624 -78 میکروگرم در میلی لیتر بود. درحالی که حداقل غلظت مهارکنندگی برای پسودو موناس آئروژینوزا 80-20 میلی گرم در میلی لیتر بود. حداقل مهارکنندگی برای سویه های استافیلوکوکوس اروئوس و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس به ترتیب 312-156 و 312-5/ 19 میکروگرم در میلی لیتر بود. به نظر می رسد که خاصیت ضدباکتریایی عصاره موسیر به واسطه ترکیبات تیوسلفاناتی آن باشد.
    کلیدواژگان: Allium hirtifolium، موسیر، ضدمیکروبی
  • عباسعلی طاهریان*، عباسعلی وفایی، علی رشیدی پور، میترا امامی ابرقویی، حسین میلادی گرجی، مرتضی جراحی، حسن صادقی صفحات 30-35
    مقدمه
    با توجه به عوارض داروهای شیمیایی در برطرف کردن درد، امروزه توجه زیادی به سمت داروهای گیاهی از جمله گشنیز جلب شده است. براساس مطالعات قبلی احتمالا این گیاه می تواند بر تعدیل درد حاد موثر باشد.
    هدف
    هدف این پژوهش تعیین اثر عصاره آبی تخم گیاه گشنیز بر درد حاد در دو مدل Tail flick و Hot plate در موش سوری بوده است.
    روش تحقیق: در این مطالعه 70 سر موش سوری نر نژاد آلبینو با وزن 25 تا30 گرم مورد استفاده قرار گرفتند. عصاره آبی تخم گیاه گشنیز با دوزهای 100 و 200 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن یا هم حجم آن سالین به صورت داخل صفاقی 30 دقیقه قبل از انجام آزمون ها به حیوانات تزریق شد. ملاک ارزیابی درد در آزمون Tail flick اندازه گیری زمان پاسخ به درد به دنبال بلندکردن دم و در Hot Plate زمان شروع لیسیدن پاهای جلویی و یا بالابردن پاهای عقبی (پرش) توسط حیوان بود.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که عصاره تخم گیاه گشنیز به طور معنی داری پاسخ دهی حیوانات را به محرک های دردزا در هر دو مدل کاهش می دهد (p<0.01). ضمن اینکه دارو با دوز 200 میلی گرم اثر بارزتری داشت.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که عصاره تخم گیاه گشنیز سبب کاهش درد حاد (افزایش بی دردی) می شود. برای پی بردن به مکانیسم های ضددردی اثر عصاره تخم گیاه گشنیز نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.
    کلیدواژگان: گشنیز، درد حاد، Tail flick، Hot plate، موش سوری
  • کتایون مرتضی سمنانی*، مجید سعیدی، زهرا نوزادی صفحات 36-45
    مقدمه
    با توجه به عوارض مختلف گزارش شده از آنتی اکسیدان های تجاری، در سال های اخیر، تحقیقات بر روی دستیابی به آنتی اکسیدان های سالم تر و موثرتر از منابع طبیعی، متمرکز شده است. هیدروکینون، یک ماده روشن کننده است که به سختی پایدار می شود و بر اثر اکسیداسیون در معرض هوا به سرعت قهوه ای رنگ می گردد.
    هدف
    هدف از این مطالعه مقایسه فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره متانولی برگ های چای سبز با آنتی اکسیدان های کرم هیدروکینون 2 درصد بود.
    روش تحقیق: در این پژوهش، فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره متانولی برگ های خشک شده چای سبز در مقایسه با آنتی اکسیدان های تجاری (سدیم متا بی سولفیت و بوتیلیتد هیدروکسی تولوئن BHT) در غلظت های 1/ 0، 5/ 0، 1 و 2 درصد (وزنی/ وزنی) در کرم هیدروکینون 2 درصد بررسی گردید. فراورده های حاوی آنتی اکسیدان ها و عصاره فوق به مدت سه ماه در دمای 5/ 0± 25 درجه سانتی گراد و 5/ 0 ± 45 درجه سانتی گراد و به دور از نور نگهداری شدند. پایداری فیزیکی و درصد هیدروکینون باقیمانده پس از 2 هفته، 1، 2 و 3 ماه بررسی گردید.
    یافته ها
    نتایج مطالعه حاکی از تسریع تخریب هیدروکینون با افزایش دما بود. در ماه سوم، در هر دو دمای 25 و 45 درجه سانتی گراد، عصاره در تمامی غلظت ها فعالیت بیشتری را در مقایسه با آنتی اکسیدان های تجاری نشان داد (001/ 0 < p). در ماه سوم، فراورده های حاوی عصاره پایداری فیزیکی مناسبی را با مقدار هیدروکینون باقیمانده 70، 75، 77 و81 درصد (به ترتیب افزایش غلظت) در دمای 25 درجه و 50، 54، 58 و 62 درصد در دمای 45 درجه سانتی گراد، نشان داد.
    نتیجه گیری
    با استفاده از این نتایج می توان عصاره چای سبز را با غلظت های فوق را به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی موثر برای مواد حساس به اکسیداسیون پیشنهاد نمود.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان، هیدروکینون، چای سبز، پایداری
  • بهمن نیک آور*، فراز مجاب، رضا دولت آبادی صفحات 45-49
    مقدمه
    گیاه آویشن دنایی (Thymus daenensis Celak. subsp. daenensis) یکی از گونه های اندمیک جنس آویشن در ایران است. این گیاه به صورت سنتی به عنوان ضدنفخ، هضم کننده غذا، ضد اسپاسم، ضد سرفه و خلط آور در ایران مصرف می شود.
    هدف
    هدف از این مطالعه بررسی اجزای تشکیل دهنده اسانس سرشاخه های گل دار آویشن دنایی بود.
    روش تحقیق: در این مطالعه اسانس سرشاخه های گل دار گیاه که به روش تقطیر با آب به دست آمده بود توسط تکنیک های GC/FID و GC/MS آنالیز گردید.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان می دهد، این اسانس حاوی بیش از 26 ترکیب (معادل تقریبا 7/ 99 درصد) است. ترکیبات اصلی اسانس عبارت بودند از: تیمول (7/ 74 درصد)، پارا-سایمن (5/ 6 درصد)، بتا-کاریوفیلن (8/ 3 درصد) و متیل کارواکرول (6/ 3 درصد).
    نتیجه گیری
    این گونه دارای درصد بالایی از مواد فنولی مخصوصا تیمول است که می تواند به عنوان جایگزین آویشن اروپایی معرفی گردد.
    کلیدواژگان: Thymus daenensis Celak، subsp، daenensis، اسانس، تیمول، پارا، سایمن، بتا، کاریوفیلن، متیل کارواکرول
  • کامبیز بقالیان*، سیدعلی ضیایی، محمدرضا نقوی، حسنعلی نقدی بادی صفحات 50-59
    مقدمه
    سیر یکی از گیاهان دارویی است که اثربخشی آن در درمان فشار خون ملایم و پروفایل چربی های خون ثابت شده است.
    هدف
    در این مطالعه میزان آلیسین و خصوصیات گیاهشناسی اکوتیپ های سیر در مرحله پیش از کشت مورد مطالعه قرار گرفت.
    روش تحقیق: شاخص های مورفولوژیک مورد مطالعه در مرحله پیش از کشت مشتمل بود بر میانگین وزن سیر، میانگین وزن سیرچه و تعداد سیرچه تشکیل دهنده هر سیر. میزان آلیسین با استفاده از دستگاه HPLC اندازه گیری گردید. همچنین بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق همبستگی های موجود بین صفات نیز محاسبه گردید.
    نتایج
    کلیه اکوتیپ ها مورد مطالعه از نظر مقدار آلیسین بسیار عالی بوده و آلیسین موجود در آنها بیش از استاندارد بین المللی توصیه شده (5/ 4 میلی گرم بر گرم) بود. نتایج حاصل از این مطالعه با استفاده از روش تجزیه کلاستر مورد پردازش قرار گرفته و اکوتیپ ها بر اساس میزان شباهت های مورفولوژیک و بیوشیمیایی در دندروگرامی متشکل از شش گروه اصلی جای گرفتند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه ارتباط معنی داری بین تنوع ژنتیکی و منشای جغرافیایی به دست نیامد بنابراین چنین به نظر می آید که عوامل ژنتیکی بیش از عوامل محیطی در خصوصیات بیوشیمیایی نقش دارند.
    کلیدواژگان: سیر، اکوتیپ، آلیسین، مورفولوژی، تجزیه کلاستر، HPLC
  • ژیلا صدیقی*، فرزانه مفتون، سیدعلی ضیایی صفحات 60-67
    مقدمه
    طب گیاهی به عنوان یکی از روش های طب مکمل، از هزاران سال قبل مورد استفاده بوده است. طب مکمل شامل گروهی از روش های درمانی غیر آکادمیک است که از حدود سه دهه قبل تحت عنوان طب جایگزین و سپس به عنوان مکمل های طب رایج نامیده شده اند. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از 60 درصد جمعیت جهان از ترکیبات گیاهی برای درمان استفاده می کنند که این آمار در کشورهای توسعه نیافته بالاتر و در کشورهای توسعه یافته کمتر است. به طور کلی استفاده از درمان های گیاهی در دنیا رو به افزایش بوده و همچنان استانداردهای این روش و چگونگی ارتباط آنها با اصول طب رایج مورد اختلاف است.
    هدف
    این پژوهش با هدف «تعیین میزان آگاهی و نگرش در خصوص طب گیاهی و میزان استفاده از این روش» انجام شده است. نوع مطالعه، تحلیلی و جمعیت تحت مطالعه شامل جمعیت شهر تهران (گروه سنی بالای 15 سال) بوده است. این مطالعه در سال 1382 در شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ایانجام شده است.
    یافته ها
    در این مطالعه 4123 نفر تحت بررسی قرار گرفتند. 6/ 75 درصد از جمعیت تحت مطالعه از طب گیاهی آگاهی داشته و 4/ 38 درصد کل افراد و 8/ 50 درصد افراد آگاه از طب گیاهی از آن استفاده کرده بودند. بیش از 60 درصد کل جمعیت مناطق مختلف شهر تهران از این روش آگاه بوده و بین 70-19 درصد جمعیت مناطق نیز از این روش استفاده کرده بودند. تمامی مناطق جهت استفاده از طب گیاهی هزینه کرده بودند. طریقه آشنایی با طب گیاهی اغلب از طریق اطرافیان بوده است. اغلب استفاده کنندگان از طب گیاهی میزان تاثیر این روش را زیاد اعلام کردند. افراد اغلب به کادر غیر پزشکی مراجعه کرده و عمدتا به علت بیماری های گوارشی، تنفسی و اعصاب و روان از این روش استفاده کرده بودند. زنان، متاهلین و سالمندان بیشتر از سایر گروه ها از طب گیاهی استفاده کرده بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به آگاهی بالای افراد نسبت به طب گیاهی و میزان استفاده بالا از این روش در جامعه، انجام تحقیقات منسجم در خصوص تعیین میزان اثربخشی این روش و برنامه ریزی جهت چگونگی ارایه این روش در آموزش های دانشگاهی امری ضروری به نظر می رسد. به طور کلی، سیاستگذاران امر سلامت در راستای در دسترس قرار دادن روش های اثربخش و پیشگیری از اثرات نامناسب احتمالی باید نظام آموزشی مورد نیاز و نظام ارزیابی اثربخشی این روش ها را تعیین نمایند.
    کلیدواژگان: طب گیاهی، طب مکمل، آگاهی، بینش، عملکرد، تهران
  • محمدرضا شمس اردکانی*، یعقوب امن زاده، فهیمه جهانشیر، امیرحسین جمشیدی صفحات 68-71
    مقدمه
    گیاه بادرنجبویه (Melissa officinalis L.) گیاهی علفی، معطر و پایا از خانواده نعنا است که در مناطق مختلف ایران مورد استفاده خوراکی و دارویی قرار می گیرد و امروزه در بسیاری از نقاط جهان کشت و سازگار شده است. با توجه به اهمیت و کاربرد وسیع اسانس گیاه در ساخت داروها، مواد غذایی و آرایشی، بهداشتی تصمیم بر آن شد که کشت سلولی گیاه مورد بررسی قرار گیرد.
    هدف
    هدف از این مطالعه، تولید و نگهداری کالوس از بذر گیاه بادرنجبویه و بررسی توانایی کالوس برای تولید متابولیت های ثانویه و مقایسه آن با متابولیت های تولید شده در گیاه کامل است.
    روش تحقیق: بذرهای گیاه بادرنجبویه، با قرار گرفتن در محلول های استریل کننده، استریل شدند و بعد از رشد در محیط آگار 8/0 درصد و تولید دانه رست، قسمت های فوقانی دانه رست در شرایط کاملا استریل به محیط کشت MS اتوکلاو شده که دارای مقادیر مشخصی از هورمون های گیاهی بود منتقل و جهت رشد و ایجاد کالوس در گرمخانه در دمای 27-25 درجه سانتی گراد نگهداری شدند. بعد از ایجاد مقادیر لازم از کالوس، عصاره دی کلرو متانی کالوس تهیه شده و به دستگاه GC تزریق گردید. اسانس حاصل از سرشاخه های هوایی گیاه کامل هم جهت تعیین ترکیبات موجود به دستگاه GC/MS تزریق شد.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که بیشترین درصد ترکیبات موجود در اسانس گیاه را سیترونلال، نرال، ژرانیال و بتاکاریوفیلن تشکیل می دهند. در مقابل، کالوس هیچ گونه ترکیب اسانسی تولید نکرده است. اما بررسی مقدماتی روی عصاره کالوس نشان داد که سلول ها، تانن تولید کرده اند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از آنی است که کالوس به دست آمده از گیاه بادرنجبویه در محیط MS و با هورمون های گیاهی فوق نمی تواند تولید روغن فرار نماید اما کالوس مزبور توانسته است تانن تولید نماید.
    کلیدواژگان: بادرنجبویه، کشت بافت، اسانس
|
  • Ziai Sa*, Dastpak A., Naghdi Badi H., Poorhoseini L., Hemati Ar, Gharavi Naene M. Pages 1-10
    Articholce (Cynara Scolymus L.) is one of non- native plants being cultivated in Iran. This plant is mostly used in foods, so that it is probably harmless. In this Article we are going to coucentrate on different stages of its cultivation and the clinical uses of it in relation with some clinical studies.
    Keywords: Artichoke, Cardiovascular disease, Cynara, Cynarin, Liver
  • Torabi Goodarzi M.*, Haddadzadeh Hr, Shafiei Darabi Sh Pages 11-18
    Coccidiosis is an infection of the intestinal tract caused by protozoan coccidial parasites of the genus Eimeria. A wide rang of vertebrates, can be infected and it is especially prevalent when animals or birds are grouped together in significant numbers. The development of the broiler industry in the 1940s required the urgent availability of Anticoccidial compounds. Intensive screening activities by several companies soon produced a range of medicines that were effective in the control of coccidia. Increasing resistance of coccidia to anticoccidial drugs currently used by the poultry industry has stimulated the search for new method of control. As part of this effort have investigated medicinal plants as a potential source of compounds with anticoccidial activity. This paper reviews about 35 types of anticoccidial medicinal plant and herbal drugs from 1940 until now.These studies indicate that a Larg number of herbal preparations with anticoccidiol proprieties and futher more with stimulation of the imniune system or production of mucus fajer in intestines are very effective in control of coccidiosis.
    Keywords: Coccidiosis, Livestock, Anti coccidial drugs, Poultry, Medicinal plants
  • Asgary S.*, Naderi Gh, Jafariyan A., Askary N., Behagh Ar Pages 19-25
    Background
    fibrinolytic agents like streptokinase (SK) and urokinase (UK) are urgent treatment of thromboembolism. Besides thrombolysis, these medications have side effect like: generalized lytic state, serum fibrinogen decrease, effect on body hemostasis and life threatening bleedings, allergic reaction and urticaria.Studies have shown that some patients don’t response to SK, for example patients that have used SK one or two times or patients with streptococcal disease.
    Objective
    In this study, we studied the fibrinolytic activity of Amirkabiria odoratissima mozaffarian to find the natural compounds that can be used in treatment of thromboembolism.
    Method
    Polyphenolic extract and the essential oil were prepared. Then essential oil was analyzed by G C. Mass. Fibrinolytic effects of SK (as positive control and comparison), extract and essential oil of Amirkabiria odoratissima mozaffarian was studied by flourimetric method. At first fibrinogen was labeled with FITC (Flourescein Isothiocyanate) and then labeled thrombus was produced in plasma with calcium ion.Then SK (100-1000 unit/ml) and essential oil at V/V dilutions of (1/1, 1/10, 1/100, 1/1000) and extract (1/1, 1/10, 1/100, 1/1000) was added and after 15, 30, 60 min, fluorescence was measured.
    Results
    Results showed linear relationship between fluorescence and SK concentration between 300-700 unit/μl. Essential oil of Amirkabiria odoratissima mozaffarian was effective in thrombolytic agent.
    Conclusion
    Results has shown that Amirkabiria odoratissima mozaffarian extract has considerable fibrinolytic effects. So, study of different fractions of this plant extract and isolation and purification of the active fibrinolytic component is recommended.
    Keywords: Fibrinolytic, Amirkabiria odoratissima mozaffarian, Streptokinase
  • Rahbar M.*, Hoseini Tagavi Sa, Diba K., Haidari A. Pages 26-29
    Background
    Shallot (Allium hirtifolium Bosis) belongs to genus Liliaceae There is more than 500 species in this genus. Shallot produces a cluster of bulbs from a single planted bulb. This plant has been used as an additive in foods for many years, but there is little study about antibacterial activity of Shallot
    Objective
    The aim of this study was to determine antibacterial activity of Shallot against clinical isolated bacteria.
    Methods
    Crude juice of shallot (Allium hirtifolium) was tested for it''s growth inhibitory effect on 4 Gram-negative and 2Gram-positive species Minimal inhibitory concentration (MIC) was determined using dilution method.
    Results
    All test organisms were inhibited by shallot juice. The MIC for Gram-negative enteric rods including Escherichia coli, Klebsiella pneumoniae and Proteus mirabilis ranged between 78-624 µ /ml. while the MIC for pseudomonas aeruginosa was 20-80mg/ml.The MIC for Gram -positive bacteria including Staphylococcus aureus strains and Staphylococcus epidermidis strains were 156-312µ/ml and 19.5-78µ /ml respectively.
    Conclusion
    It is concluded that Crude juice of shallot has antibacterial activity against both gram positive cocci and Gram-negate rods. It is believed that antibacterial activity of shallot depends on its thiosulfinate components.
    Keywords: Shallot (Allium hirtifolium), Antibacterial activity
  • Taherian Aa*, Vafaei Aa, Rashidy, Pour A., Emami, Abarghoii M., Miladi, Gorgi H., Jarrahi M., Sadeghi H¹ Pages 30-35
    Background
    Since use of synthetic drugs for relief of pain has many side effects, today medical plants are becoming more prominent as substitute therapeutic agents. Previous findings indicate that Coriandrum sativum (CS) modulates pain in both animal and human.
    Objective
    The present work investigated the effects of CS seed on acute pain using hot plate and tail flick models.
    Method
    Albino mice (25-30 g) were used for this study. Aqueous extract of CS seed was injected in doses of 100 and 200 mg/kg 30 min before test. The analgesic effect of the drug on acute pain was evaluated using Hot plate and Tail flick models.
    Results
    Results indicated that CS has analgesic effect in both doses in both models and higher dose of the drug was more effective (p<0.01).
    Conclusion
    The findings above showed that CS could modulate acute pain. Further research is required to determine the mechanisms by which CS has an inhibitory effect on pain sensation.
    Keywords: Acute Pain, Coriandrum sativum, Hot plate, Tail flick, Mice
  • Morteza, Semnani K.*, Saeedi M., Nozadi Z. Pages 36-45
    Background
    Recently, many researchers have been involved in finding means to prevent or delay deterioration by oxidative reactions in cosmetic preparations. More recently, research has focused on developing safer and more effective antioxidants from natural sources.
    Objective
    In this research the antioxidant activity of Green tea extract in comparison with commercial antioxidants in 2% hydroquinone cream were evaluated.
    Method
    Green tea extract was tested for antioxidative activity in comparison with antioxidants (sodium metabisulfite and butilated hydroxy toluene BHT) at 0.1%, 0.5%, 1.0% and 2.0% w/w in 2% w/w hydroquinone cream. The systems were incubated in a dark room at 25°± 0.5°C and 45°± 0.5°C for three months. The physical stability and the percentages of hydroquinone remaining after two weeks and one, two, and three months were determined.
    Results
    The experiment revealed that oxidation degradation of hydroquinone was accelerated by heat even with existence of antioxidants. In the third month at 25°± 0.5°C and 45°± 0.5°C, the extract demonstrated more antioxidant activity from other two commercial antioxidants at all concentrations, with about 43-53% and 32-44%, respectively, more hydroquinone remaining than in the control system (P<0.001). In the third month, the preparation containing 0.1%, 0.5%, 1.0% and 2.0% extract gave good physical formulation stability with about 70%, 75%, 77% and 81% hydroquinone remaining at 25°± 0.5°C, and 50%, 54%, 58% and 62% hydroquinone remaining at 45°±0.5°C, respectively.
    Conclusion
    This suggested the possibility of using a Green tea extract as an effective natural antioxidant for substances that are oxidation-susceptible.
    Keywords: Antioxidant, Hydroquinone, Green tea, Stability
  • Nickavar B.*, Mojab F., Dolat, Abadi R Pages 45-49
    Backgrond: Thymus daenensis Celak. subsp. daenensis is one of the endogenous Thymus species in Iran. The plant is traditionally used as carminative, digestive, antispasmodic, antitussive and expectorant in Iran.
    Objective
    To study the Composition of the Volatile Oil of Thymus daenensis Celak. subsp. Daenensis.
    Method
    In this study, the hydrodistilled oil of the aerial parts of T. daenensis subsp. daenensis was analyzed using GC/FID and GC/MS. The result indicates that the oil contains over twenty-six components (99.7%). The main components were thymol (74.7%), p-cymene (6.5%), β-caryophyllene (3.8%) and methyl carvacrol (3.6%).
    Conclusion
    This species has rich in phenolic substances specially thymol which might considered as a substitute for Thymus vulgaris.
    Keywords: Thymus daenensis Celak. subsp. daenensis, Essential oil, Thymol, P, cymene
  • Baghalian K.*, Ziai Sa, Naghavi Mr, Naghdi Badi H. Pages 50-59
    Background
    Garlic is one of the medicinal plants, which is efficate in treatment of mild hypertension and lipid profiles.
    Objective
    Along this study allicin content and botanical traits are evaluated in pre-planting stage.
    Method
    Bulb mean weight; clove mean weight and clove number per bulb were the evaluated morphological characters. Allicin content evaluation was done by HPLC. The correlation existed between evaluated characters were analyzed.
    Results
    We found that all samples were rich in allicin with values higher than pharmaceutical grade (4.5 mg/g). This study showed that ecological conditions had not detectable relation with allicin content. A cluster analysis of data was performed based on morphological characters and allicin content.
    Conclusion
    In general we did not detect significant relationship between genetic diversity and geographical origins, which suggests that probably the genetic factors have more influence than ecology.
    Keywords: Garlic, Ecotype, Allicin, Morphology, HPLC, Cluster analysis
  • Sadighi J.*, Maftoon F., Ziai Sa Pages 60-67
    Background
    Herbal medicine is one of complementary medicine (CAM) approaches that refer to a group of therapeutic and diagnostic disciplines that exists largely outside the institutions where conventional health care is taught and provided for treating patients. Herbal medicine is discipline based on systems practiced thousands of years ago. World health organization reported that more than 60% of world’s population are using herbal components for their treatments. Herbal medicine is an increasing feature of healthcare practice, but considerable confusion remains what exactly it is and position the disciplines included under this term should hold in relation to conventional medicine.
    Objective
    To study the Knowledge, attitude, and practice of complementary medicine (KAP Study).
    Method
    Design of this study was cross-sectional. Setting was Tehran city and study conducted on Oct 2003 – Oct 2004. Studied samples were 4123 subjects (more than 15 years old age) who were selected with cluster sampling. Data gathered with questionnaire.
    Results
    This survey showed that 75/6% of the studied population knew herbal therapy and 38.4% of total population and 50.8% of population who knew about herbal therapy, had used it once at least. More than 60% of population of different areas of Tehran city knew this therapy and 19-70% of this population had been used it. Most subjects have heard about this type of therapy from others. Most of subjects who used herbal therapy expressed that it was very effective. Most of them referred to non-physicians and most of their diseases were gastro-intestinal, respiratory and nervous system diseases. Female, married subjects and elderly were the most users of herbal therapy.
    Conclusion
    Public knowledge and demand for herbal medicine is considerable. Demand for herbal medicine had growth therefore we need more attention in planning for treatments and academic approach to herbal medicine. Health system provision might go some way to ensure certain minimum standards such as proper regulation, standardized note keeping, effective channels of communication (patients also want to be protected from unqualified practitioners and inappropriate treatments) and participation in research.
    Keywords: Herbal medicine, Complementary medicine, Knowledge, Attitude, Practice, Tehran
  • Shams Ardekani Mr*, Amanzadeh Y., Jahanshir F., Jamshidi Ah Pages 68-71
    Background
    Melissa officinalis is a traditional herbal medicine used widely as a mid sedative, spasmolytic and antibacterial agent. This paper focuses on the analysis of the chemical composition of essential oil from the upper parts of plant and calli of Melissa officinalis.
    Method
    Growing the calli of Melissa officinalis L. and production its secondary metabolites studied and compared with those in the whole plant.Melissa seeds were first surface sterilized by shaking in 0.3% (W/V) aqueous hydrogen peroxide solution containing 1 drop tween 80, then by shaking in 5% Na hypochlorite and 70% aqueous Ethanol solution then, under aseptic condition, strile petrydishes containing autoclaved agar (0.8%) and kept in the dark at a temprature of 25-27°C. Seedlings were developed in one week. Then they were transferred to strile Murashing and skoog (MS) culture media which were containing 2,4- D (1 mg/l), IAA (1 mg/l) and K (0.2 mg/l) as plant grow regulators. The amorph masses (calli) were produced and subcultvred every 20-25 days.
    Results
    The result obtained from GC/MS of essential oil if upper parts of plant indicated that the major compounds of the essential oil are Citronellal, Neral, Geranial and β- Caryophyllene.
    Conclusion
    In contrast, calli lacked essential oil, this was indicated upon GC of its dichlorometanic extract, however phytochemical tests indicated that some tannins were produced by calli.
    Keywords: Melissa officinalis, Tissue culture, Essential oil