فهرست مطالب

پیکره - پیاپی 29 (پاییز 1401)

نشریه پیکره
پیاپی 29 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • روی علی جبر، عفت السادات افضل طوسی* صفحات 1-13

    بیان مسیله: 

    ساختار پیام رسانی تبلیغات تجاری با توجه به نوع دریافت و پذیرش فرهنگ اجتماعی هر کشور تعیین می شود. فرهنگ جامعه می تواند نقش تعیین کننده ای در شیوه تبلیغات تجاری، روش های تولید و استعاره های آن داشته باشد. در این پژوهش، به بررسی شیوه تبلیغات تجاری در دو شهر تهران و بغداد از کشور ایران و عراق، به عنوان دو جامعه متفاوت پرداخته می شود و ارتباط بین فرم ها، نحوه انتخاب و ترکیب بندی برخی از آثار تبلیغاتی این دو شهر بررسی می گردد و به این پرسش ها که ویژگی بارز عناصر بصری تشکیل دهنده تبلیغات تجاری تهران و بغداد چیست و با توجه به سابقه فرهنگی مشترک در خط و نوشتار و دین مشترک تفاوت ها و شباهت های تبلیغات تجاری در تهران و بغداد، بازتاب چه ویژ گی هایی در این دو جامعه است؟

    هدف

    پژوهش حاضر با بررسی عناصر تبلیغات تجاری، در پی شناخت تاثیر فرهنگ بر خروجی فرم های تبلیغاتی دو شهر تهران و بغداد است.

    روش پژوهش:

     رویکرد این جستار، کیفی و روش ارایه آن توصیفی وتحلیلی و با اتکاء به اطلاعات میدانی و منابع کتابخانه ای است.

    یافته ها: 

    یافته های این پژوهش نشان می دهد نوشتار در تبلیغات شهر تهران نقش زیبایی شناختی بارزی را در تبلیغات ایفا کرده و حروف  شامل نوعی وحدت در فونت های به کار رفته است؛ در حالی که در تبلیغات شهر بغداد، تاکید بر حاکمیت تصویر، در تبلیغات تجاری است و این موضوع، تاثیر بسزایی در ایجاد جاذبه در جهت اهداف کاربردی و زیبایی شناسی تبلیغات دارد؛ همچنین هر دو شهر از نظر بصری و فرهنگی، تحت تاثیر تبلیغات مدرن و روند آن قرار دارند.

    کلیدواژگان: تبلیغات تجاری، نشانه شناسی، تبلیغات تهران، تبلیغات بغداد
  • ساسان سامانیان*، اشکان رحمانی، حدیث مظاهری راینی صفحات 14-29

    بیان مسیله: 

    بنای «نارنجستان قوام» یکی از نمونه های زیبای معماری قاجار در شیراز و مقارن با حکومت ناصرالدین شاه است که، به دلیل کاربرد همه هنرهای سنتی در آن، از نمونه های ارزشمند معماری این دوره محسوب می شود. آرایه های نقاشی در این بنا، که شامل 27 آرایه است، درصد قابل توجهی از تزیینات این بنا را دربر می گیرد. نقوش گیاهی و جانوری با معانی و مفاهیم خاص خود در تمامی آرایه های نقاشی این بنا نقش عمده ای دارند. اینکه برآیند مفاهیم به کار رفته در نقوش گیاهی و جانوری آرایه های نقاشی بنای نارنجستان قوام چیست؟ سوالی است که در این نوشتار به آن پاسخ داده می شود.

    هدف

    این پژوهش به دنبال دستیابی به معانی و مفاهیم نقوش گیاهی و جانوری در آرایه های نقاشی بنای نارنجستان قوام است.

    روش پژوهش:

     در این پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد تاریخی بهره گرفته شده و گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه ای و مشاهدات میدانی بوده است.

    یافته ها:

     یافته های این پژوهش نشان می دهد نقوش گیاهی و جانوری که متاثر از فرهنگ و تعاملات غربی بوده، جلوه های متفاوتی پیدا کرده است و پرندگان با نمادهای عشق، جاودانگی، شهرت، و گل ها با نمادهای زیبایی، لطافت و پاکی در ترکیب با یکدیگر داستان های عشق و عاشقی در معنای درونی خود دارند.

    کلیدواژگان: آرایه های نقاشی، نقوش گیاهی، نقوش جانوری، آیکونوگرافی، بنای نارنجستان قوام
  • محمد خزائی*، مجید مزیدی شرف آبادی صفحات 30-45

    بیان مسیله:

     مجموعه «سلطان محمودشاه بندرآباد» یزد بنایی تاریخی است که در قرن هفتم ه.ق، توسط عارف دینی آن، شیخ تقی الدین دادا محمد، در روستای بندرآباد، پایه گذاری شده است. این مجموعه شامل مسجد، خانقاه، بقعه، آب انبار، برج های حفاظتی و بناهای جانبی دیگر است که درطی چندین سال شکل گرفته و بخش های مختلف آن دارای تزیینات متنوعی هستند. برای مثال، می توان به منبر مسجد جامع این بنا اشاره کرد که دارای نقوش تزیینی بسیار است. بنابراین، اهمیت این بنا به لحاظ تاریخی و نیز نقوش تزیینی به کار رفته در منبر مسجد جامع آن، ضرورت انجام پژوهش حاضر را ایجاب کرده است و درطی آن به پرسش های زیر پاسخ داده می شود: که منبر مسجد جامع مجموعه سلطان محمودشاه بندرآباد یزد دارای چه نوع نقوش تزیینی است؟ و این نقوش دارای چه معانی و مفاهیمی هستند؟

    هدف

    هدف پژوهش حاضر شناسایی نقوش تزیینی منبر مسجد جامع مجموعه سلطان محمودشاه بندرآباد یزد و نیز شناخت معانی و مفاهیم پنهان آن هاست.

    روش پژوهش: 

    پژوهش حاضر، به روش توصیفی-تحلیلی، منبر مسجد جامع سلطان محمودشاه بندرآباد یزد را مورد مطالعه قرار داده و اطلاعات کتابخانه ای، اسنادی و میدانی را به صورت کیفی تجزیه و تحلیل کرده است.

    یافته ها: 

    یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که منبر مسجد جامع این بنای تاریخی با نقوش تزیینی گیاهی، هندسی، خطی و کتیبه ها تزیین شده است. نقوش گیاهی آن شامل ختایی و اسلیمی و نقوش خطی آن شامل خطوط ثلث و کوفی بنایی است و متون کتیبه ها نیز بیان کننده اصل توحید و نبوت، جاری شدن کلام خدا از جایگاه پیامبر اسلام (ص) و اعتقاد شیعیان دوازده امامی است. همچنین نقوش هندسی آن شامل ستارگان پنج پر و شمسه ده پر است که گره هشت دوازده پیلی را تشکیل می دهد.

    کلیدواژگان: منبر، مسجد جامع، نقوش تزیینی، مجموعه محمود شاه سلطان بندرآباد یزد
  • ناهید جعفری دهکردی، مرجانه نادری گرزالدینی* صفحات 46-58

    بیان مسیله: 

    «داراب نامه» افسانه ای عامیانه از قهرمانی داراب و پسرش فیروزشاه است که در خلال آن، عشق شاهزاده ای ایرانی به شاهدخت یمن روایت می شود. این داستان در میان گرایش های ایران گرایانه گورکانیان هند مورد توجه بوده و در پروژه های نگارگری دربار «اکبرشاه» در دستور کار قرار گرفته و اجرا شده است. به همین منظور در این پژوهش مقرر است به سوال؛ چیستی شکل، نشانه های تصویری و ترکیب بندی ها، در نگاره های نسخه داراب نامه طرسوسی کتابخانه بریتانیا پاسخ داده شود.

    هدف

    شناسایی عناصر تصویری و ترکیب بندی داستان های عامیانه ایران در نسخه مصور «داراب نامه» طرسوسی محفوظ در کتابخانه بریتانیا هدف این پژوهش است.

    روش پژوهش: 

    این پژوهش ماهیتا بنیادی است و به شیوه توصیفی-تحلیلی و بر پایه مطالعات اسنادی و چارچوب نشانه شناسی تصویری شکل گرفته است. روش نمونه گیری هدفمند بوده و تعداد 7مجلس منتخب از 157 نگاره داراب نامه طرسوسی است که با رویکرد کیفی بررسی می شوند.

    یافته ها:

     عناصر تصویری نسخه داراب نامه کتابخانه بریتانیا سرشار از نشانه های فرهنگی هستند و در مولفه هایی همچون «نماد»، «رنگ» (حاکمیت رنگ های گرم؛ کاربست رنگ نارنجی در بازنمایی قهرمان داستان؛ بهره گیری از جنبه های بیانی و نمادین رنگ ها)، «ترکیب بندی» (سامان دهی عناصر تصویری در راستای رویداد داستانی و تاکید بر شخصیت محوری از طریق موقعیت قرارگیری در صفحه و نیز استفاده از ترکیب بندی های دایره ای، مثلثی و خطی برای ایجاد فضای پویا، مهیج و آرام) و «زاویه دید» (روبه رو، هم سطح و بالا)، پدیدار شده ‎اند.

    کلیدواژگان: داراب نامه، نگارگری هندی، نشانه شناسی تصویری، شاهزاده ایرانی
  • محمد سمیعی، محمدرضا حسنی*، مرضیه رضایی صفحات 59-70

    بیان مسیله: 

    مبحث فرم و معنا همیشه در روند شکل گیری اثر هنری جزو لاینفک مبانی هنر بوده است. همانطور مولانا در داستان «رومیان و چینیان» به ارتباط ظریف میان فرم و معنا از نظر گاهی عارفانه پرداخته است. از دیگر سو، اثر «آینه آسمان» آنیش کاپور که به عنوان اثری حجمی در هنر معاصر از جایگاه ویژه ای برخوردار است، در مقایسه با دیدگاه مولانا دارای نقاط مشترکی است و پژوهش حاضر درصدد است تا به آن ها بپردازد و این مهم را بررسی کند که چگونه و با چه زبان مشترکی، فرم و معنا در این آثار که در تقابل تاریخی بسیار زیادی هستند، مورد مطالعه قرار می گیرد؟

    هدف

    مولانا به مقوله معنا نگاهی بسیار فراتر از زمان خویش داشته است؛ همین ویژگی باعث شده است که به زبان هنر معاصر بسیار نزدیک باشد. لذا پژوهش حاضر درصدد است که با مقایسه ارزش معنا در داستان « مراء کردن رومیان و چینیان در علم نقاشی » مولانا و «آینه آسمان» آنیش کاپور به مفهومی جدید دست یابد، به نوعی که با زبان هنر معاصر نیز در ارتباط باشد.

    روش پژوهش: 

    پژوهش حاضر به صورت توصیفی-تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفته است و با مراجعه به منابع کتابخانه ای، مفاهیم فرم و معنا در هنر معاصر و جایگاه و رابطه آن ها را در اندیشه و عرفان اسلامی بیان کرده است.

    یافته ها:

     یافته ها نشان داد داستان « مراء کردن رومیان و چینیان در علم نقاشی » و اثر «آینه آسمان» در اهمیت نقش معنا تا آن اندازه کوشیده اند که حتی منجر به حذف فرم نیز گردیده است. این دو اثر تا حد بسیار زیادی از لحاظ فرم به یکدیگر نزدیک اند، اما زبان معنایی آن ها با توجه به بستر زمانی که در آن قرار گرفته اند نسبت به یکدیگر متفاوت است.

    کلیدواژگان: معنا، عرفان، آنیش کاپور، نقاشی، مولانا
  • سید علی اکبر سیدی* صفحات 71-85

    بیان مسیله:

     مطالعه تناسب موجود در اجزای تزیینات آجری در نماهای معماری (خوون چینی) نشان می دهد که این تناسب حاصل نسبت ابعاد اجزا به آجر مادر است که از خرد شدن آن به نسبت های صحیح پدید می آید. در خصوص تزیینات معقلی که مبنای آن نیز بر چینش از پیش طراحی شده، آجرها استوار است، علی رغم تحقیقات فراوان در انواع آن، ضروری است که تا چگونگی ایجاد تناسب بین اجزای آجر و بستری که در آن به کار گرفته می شوند، مورد مطالعه قرار گیرند، برهمین اساس مسیله این پژوهش آشکار سازی نسبت بین اجزا در یک تزیین معقلی و تناسب این اجزا با بستری که در آن قرار گرفته اند، است. تزیینات مورد مطالعه این پژوهش معقلی های کتیبه دار مدرسه «غیاثیه خرگرد» ساخته قوام الدین شیرازی است.

    هدف

    بررسی تناسبات کمی موجود در تزیینات معقلی مدرسه غیاثیه خرگرد (حاصل از محاسبات عددی) هدف این پژوهش است.

    روش پژوهش: 

    این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از حیث روش مبتنی بر توصیف و تحلیل داده هاست. داده ها از دو طریق کتابخانه ای و میدانی به دست آمده اند. در مطالعه میدانی، تزیینات معقلی (دارای کتیبه) مورد محاسبه کمی قرار گرفته است. تزیینات مورد مطالعه توسط نرم افزار رایانه ای بازطراحی شده اند.

    یافته ها:

     نتایج نشان می دهد که تناسب، علاوه بر اجزای آجرهای تشکیل دهنده معقلی ها، بین آجرها و بستری که آن را تزیین می کنند نیز وجود دارد. این تناسبات بر اثر به کارگیری یک (پیمون) که از واحد اندازه گیری سنتی (گز) حاصل می شود، براساس تقسیمات حاصل از ترسیم های هندسی به وجود آمده و تناسبات لازم را با دقت بسیار بالا در تمام ارکان و اجزای بنا ایجاد می نماید.

    کلیدواژگان: آجر، خط معقلی، تناسب، تزیینات تیموری، مدرسه غیاثیه خرگرد
|
  • Ruy Ali Jabr, Effatalsadat Afzaltousi * Pages 1-13

    Problem Definition:

     The structure of commercial advertising messaging is determined according to the type of reception and acceptance of the social culture of each country. The culture of society can play a decisive role in commercial advertising style, production methods, and metaphors. In this research, the commercial advertising style in the two cities of Tehran and Baghdad from Iran and Iraq, as two different societies, is investigated, and the relationship between the forms, the method of selection, and composition of some of the advertising works of these two cities are investigated. Moreover, this study seeks to answer the following questions: «What is the distinctive feature of the visual elements that comprise the commercial advertisements of Tehran and Baghdad?» and «Considering the common cultural background in calligraphy and writing, and the common religion, what characteristics in these two societies are reflected in the differences and similarities of commercial advertisements in Tehran and Baghdad?»

    Objective

    By examining the elements of commercial advertising, the present research seeks to know the effect of culture on the output of advertising forms in Tehran and Baghdad.

    Research Method

    The approach of this research is qualitative and its presentation method is descriptive and analytical, relying on field data and library sources.

    Results

    The findings of this research show that the text in the advertisements of Tehran has played a significant aesthetic role in the advertisements and the letters are a kind of unity in the fonts used. While in the advertising of Baghdad, the emphasis is on the dominance of the image in commercial advertising, and this issue has a significant effect in creating attraction toward the practical and aesthetic goals of advertising. Also, both cities are visually and culturally influenced by modern advertising and its trends.

    Keywords: Commercial Advertising, Semiotics, Tehran Advertising, Baghdad Advertising
  • Sasan Samanian *, Ashkan Rahmani, Hadis Mazaheri Rayni Pages 14-29

    Statement Problem:

     The "Qavam House" building is one of the beautiful samples of Qajar architecture in Shiraz, contemporary with the reign of Naser al-Din Shah. Due to the use of all traditional arts, the house is considered one of the valuable samples of architecture of this period. A significant percentage of decorations in this building includes 27 arrays of paintings. Plant and animal motifs with their own meanings and concepts play a major role in all the painting arrays of this building. This research is conducted to answer a question: "What are the concepts used in the plant and animal motifs of the painting arrays of "Qavam House"?"

    Objective

    This research seeks to achieve the meanings and concepts of plant and animal motifs in the painting arrays of the "Qavam House" building.

    Research Method

    A descriptive-analytical method with a historical approach has been used in this research. The data collection has been done using library sources and field observations.

    Results

    The findings of this research indicate that plant and animal motifs, which were influenced by western culture and interactions, have found different manifestations compared to the past periods. Moreover, birds with symbols of love, immortality, fame, and flowers with symbols of beauty, tenderness, and purity in combination with each other include stories of love and romance in their inner meaning.

    Keywords: Painting Arrays, plant motifs, Animal Motifs, Iconography, Qavam House Building
  • Mohamad Khazaie *, Majid Mazidi Sharaf Abadi Pages 30-45

    Problem Definition: 

    "Sultan Mahmud Shah of Bondarabad" complex in Yazd is a historical building founded in the 7th century A.H. by a religious mystic, Sheikh Taqi al-Din Dada Muhammad, in the village of Bondarabad. This complex includes a mosque, monastery, mausoleum, reservoir, protective towers, and other side buildings that have been formed over several years, different parts of which have various decorations. For example, the pulpit of the Grand (Jame) Mosque of this building has many decorative motifs. Therefore, the historical importance of this building, as well as the decorative motifs used in the pulpit of its Grand Mosque, necessitated the present research, and during it, the following questions are answered: What kind of decorative motifs does the pulpit of the Grand Mosque of Sultan Mahmud Shah Bondarabad have? What meanings and concepts do these motifs have?

    Objective

    The current research aims to identify the decorative motifs of the pulpit of the Grand Mosque of Sultan Mahmud Shah in Bondarabad, Yazd, as well as to know their hidden meanings and concepts.

    Research Method

    The current research has studied the pulpit of Sultan Mahmud Shah Grand Mosque in Bondarabad, Yazd, using a descriptive-analytical method and qualitatively analyzed library, documentary, and field information.

    Results

    The findings of the present research show that the pulpit of the Grand Mosque of this historical building has been decorated with floral, geometric, inscriptions, and calligraphy motifs. Its plant motifs include Khataei and Arabesque, and its calligraphy motifs include Thulth and Kufic Banaei scripts, and the texts of the inscriptions also express the principle of monotheism and prophethood, the flow of the word of God from the position of the Prophet of Islam (PBUH), and the belief of the Shiites of the Twelve Imams. Also, its geometric motifs include five-pointed stars and a ten-pointed sun, which form the eight-twelve Pili knot.

    Keywords: Pulpit, Grand (Jame) Mosque, Decorative Motifs, Sultan Mahmud Shah Complex, Bondarabad Yazd
  • Nahid Jafari Dehkordi, Marjaneh Naderi Gorzoddini * Pages 46-58

    Problem Definition: 

    «Darab-Namah» is a folk legend about Darab, the hero, and his son Firuz Shah, during which the love of an Iranian prince for a Yemeni princess is narrated. This story is of interest among the Iran-oriented tendencies of the Gurkans of India, and it was included in the painting projects of Akbar Shah's court.

    Objective

    For this purpose, in this research, it is decided to ask the question; What is the shape, pictorial signs and compositions, in the illustrations of Darab Nama Tarsusi manuscript of the British Library should be answered.

    Research Method

    This research is fundamental in nature and is formed using a descriptive-analytical method based on documentary studies and a visual semiotics framework. The sampling method is purposeful, and the number of 7 elected Majlis out of 157 paintings of Darab-Namah of Tarsus is used for the qualitative analysis.

    Results

    The visual elements of the British Library manuscript are rich in cultural markers. Factors such as applying3w the symbolic and expressive aspects of colors, organizing visual elements in line with the story event, emphasizing the central character through the position on the page, and the type of angle of view have played an effective role in the meaning generation process.

    Keywords: Darab-Namah, Indian painting, visual semiotics, Iranian Prince
  • Mohammad Samii, MohamadReza Hassani *, Marziyeh Rezaei Pages 59-70
  • AliAkbar Seyyedi * Pages 71-85

    Problem Definition: 

    The study of the proportion in the components of brick decorations in architectural facades (khavun-chini) shows that this proportion results from the ratio of the dimensions of the components to the base-brick, which is created by cutting it to the correct proportions. Regarding the Ma'qeli decoration, which is also based on the pre-designed brick bonding and despite the many research studies conducted on its types, it is necessary to investigate how to balance the brick components and the base-area in which they are used. Accordingly, the problem of this research is to reveal the ratio between the components in a Ma'qeli decoration and the proportion of these components with the base-area in which they are placed. The decorations studied in this research are Ma'qeli works with inscriptions in the «Khargerd Ghiasieh» school made by Qavam al-Din Shirazi.

    Objective

    this research investigates the quantitative proportions in the decorative elements of Khargerd Ghiasieh School (resulted from numerical calculations).

    Research Method

    This research is based on data description and analysis in terms of its fundamental purpose and method. The data were obtained through two library-based and field methods. In the field study, Ma'qeli decorations (with inscriptions) have been quantitatively calculated. The decorations studied have been redesigned by computer software.

    Results

    The results show that, besides the components of the bricks that make up the Ma'qeli, there is also a harmony between the bricks and the base-area that decorates it. These proportions are created because of using a (Peymoon) which is obtained from the traditional measurement unit (Gaz), based on the divisions obtained from geometric drawings, and creates the necessary proportions with very high precision in all the elements and components of the building.

    Keywords: Brick, Ma'qeli Script, Proportions, Timurid Decorations, Khargerd Ghiasieh School