فهرست مطالب

مجله پژوهش های مدیریت عمومی
پیاپی 57 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/30
  • تعداد عناوین: 11
|
  • فرزانه قاسمی*، آرین قلی پور، محمد ابویی اردکان صفحات 5-30

    هدف این تحقیق بازشناسی مشاغل استراتژیک بر اساس تغییر در استراتژی همراه اول، است. از این رو پژوهش حاضر تلاش دارد ضمن بررسی و تحلیل رویکردهای کلاسیک طراحی و ارزیابی شغل و گونه شناسی های متعدد  استراتژی های منابع انسانی، ارزشیابی متفاوتی از مشاغل استراتژیک با توجه به استراتژی سازمان ارایه دهد. رویکرد پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی) می باشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکت همراه اول در نظر گرفته شده است. در مرحله کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، داده هایی از 15 خبره از طریق مصاحبه جمع آوری شد و سپس در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه و توزیع داده های موردنیاز جمع آوری گردید. در مرحله کیفی با استفاده از نرم افزار MAXQDA-2020 تحلیل تم انجام و  معیارهای مشاغل استراتژیک تعیین شدند. در مرحله کمی پژوهش ابتدا با کمک نرم افزار spss 26 به تحلیل عاملی اکتشافی و با کمک  نرم افزار smart-pls3 به تایید بار عاملی تاییدی بر روی 147 پرسشنامه پرداخته شد و سپس به منظور مقایسه معیارها با یکدیگر و تعیین اولویت آنها، آزمون فریدمن  بر روی 24 پرسشنامه انجام شد. در نهایت، عوامل 9 گانه تعیین کننده مشاغل استراتژیک  به ترتیب  اولویت اثر بلا تصدی، تاثیر استراتژیک، ارزش آفرینی، واریانس عملکرد، کمیابی متصدی، غیر قابل برون سپاری، پیامد خطا، پیامد انتصاب نادرست و ماهیت شغل می باشد.

    کلیدواژگان: مشاغل استراتژیک، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ارزش آفرینی
  • وجه الله قربانی زاده*، ناهید زمانی، میرعلی سیدنقوی، رضا واعظی صفحات 31-58

    هدف این پژوهش، شناسایی پیامدهای مسیولیت اجتماعی در سازمان های ایرانی با استفاده از رویکرد فراتحلیل است. این تحقیق از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده، کاربردی می باشد. جامعه مورد بررسی پژوهش، مقالات چاپ شده در زمینه مسیولیت اجتماعی در ایران از سال 1390 تا 1400 بود که 56 مطالعه با استفاده از پروتکل تعریف شده، به عنوان نمونه وارد فرآیند فراتحلیل شدند. این پژوهش ها با استفاده از نرم افزار CMA2 (نرم افزار جامع فراتحلیل) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند از بین پیامدهای مسیولیت اجتماعی در سطح فردی، به ترتیب، متغیرهای تناسب فرد با سازمان (0.904)، نوع دوستی (0.619) و رفتار مشتری مدارانه (0.557)، دارای اندازه اثر بالا (بیش از 0.5) هستند. از بین پیامدهای مسیولیت اجتماعی در سطح سازمان، به ترتیب، متغیرهای هویت سازمانی (0.940)، فرهنگ (0.785)، اعتماد سازمانی (0.653)، بالندگی سازمانی (0.631)، مزیت رقابتی (0.597)، ارزش برند (0.564)، عملکرد مالی (0.528) و تصویر برند (0.506) دارای اندازه اثر بالا می باشند. همچنین، از بین پیامدهای مسیولیت اجتماعی در سطح برون سازمانی، به ترتیب متغیرهای مشروعیت سازمان (0.826)، اعتماد عمومی (0.595)، کیفیت ادراک شده (0.531) و عملکرد زیست محیطی (0.531)، دارای اندازه اثر بالا هستند.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، فراتحلیل، آزمون ناهمگونی، سوگیری انتشار
  • رحمت الله قلی پور سوته، علی حاجی وند*، مهدی حسین نژاد، امین فرهادی صفحات 59-83

    هر خط مشی عمومی به منظور رفع مساله ای عمومی و با هدف مشخصی تدوین و اجرا می گردد. بنابرین عارضه یابی اجرای خط مشی و بررسی میزان اثربخشی آن در اجرا در راستای رفع مساله عمومی، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در این پژوهش خط مشی عمومی "صدور ضمانت نامه برای تعاونی ها "که به منظور تقویت بنیه مالی تعاونی ها و در راستای توسعه بخش تعاون تدوین و اجرا گردیده است، مورد ارزیابی قرار گرفته و از نظر اجرا عارضه یابی و آسیب شناسی شده  است. رویکرد ارزیابی حاکم براین پژوهش رویکرد مدیریتی بوده و الگوی ارزیابی خط مشی مورد استفاده، الگوی هدف گرا می باشد که تمرکز اصلی آن بر تعیین اهداف و سپس بررسی میزان تحقق اهداف تعیین شده می باشد. همچنین در پژوهش حاضر با استفاده از روش دلفی، مولفه های مرتبط با میزان اثربخشی اجرای این خط مشی را  با استفاده از نظرات 20 نفر از خبرگان که به صورت نمونه گیری غیراحتمالی و ترکیبی از روش های هدفمند یا قضاوتی و زنجیره ای (گلوله برفی) برای این تحقیق انتخاب شدند احصاء گردیده است و سپس میزان تحقق هریک بررسی و عارضه های پیش روی اجرای اثربخش خط مشی شناسایی شده است. در مرحله بعد با استفاده از مبانی نظری و ادبیات تحقیق، ابعاد و مولفه های مربوط به خط مشی استخراج، طبقه بندی، پالایش و در قالب مقدماتی تدوین شد که پرسشنامه اولیه بسته و باز برای ارزیابی نظر بود. در نهایت پس از مشخص شدن نتایج ارزیابی، مجددا از طریق پرسشنامه و مصاحبه با همان 20 نفر از مدیران و کارمندان متخصص، مسایل و عوارض مربوط به هر حوزه، در قالب یکی از مراحل روش دلفی و بر اساس نظرات نظرات کارشناسان شناسایی شده و 15 عارضه در 7 گروه به عنوان عوارض اصلی شناسایی شدندکه عبارتند از: زیرساخت های فناوری، مشتری و بازار، نیروی انسانی، آژانس ها، ساختار، فرآیندها و استراتژی و بیشترین فراوانی مربوط به نیروی انسانی و مشتری و بازار می باشد.

    کلیدواژگان: عارضه یابی خط مشی عمومی، ارزیابی و مدل های ارزیابی خط مشی عمومی، صدور ضمانت نامه، شرکت تعاونی
  • لیلا لطفی دهخوارقانی، یعقوب مهارتی* صفحات 85-112

    سکوت سازمانی یکی از مسایلی است که سازمانها پیوسته درگیر آن هستند اما به دلیل ماهیت پیچیده این مسیله، اغلب، نبود صدای مخالف به معنی نبود مسیله تلقی می گردد. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مدلی در حوزه سکوت سازمانی زنان در دانشگاه با استفاده از روش نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. اهمیت پرداختن به سکوت سازمانی زنان تاکید بر این نکته مهم است که زنان متخصصی که در سازمان مشغول به کار می شوند و انتظار می رود از دانش خود در راستای اهداف سازمان قدم بردارند تصمیم به سکوت و انسداد فرآیند تسهیم دانش می گیرند. برای استخراج مولفه های اصلی و تاثیرگذار بر سکوت سازمانی زنان، از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و با 20 نفر شامل زنان استاد دانشگاه، مدیران گروه و متخصصان (مرد و زن) در دانشگاه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، مصاحبه عمیق صورت گرفته است. در پژوهش حاضر با استفاده از روش داده بنیاد، در مرحله کدگذاری باز، 6 مقوله محوری، 30 مفهوم و 668 کد استخراج شده است. یافته های حاصل از این پژوهش نشان می دهد که اصلی ترین دلیل سکوت زنان در سازمان «ساختار مردانه» و «درماندگی آموخته شده» توسط زنان است که در مرور زمان و به تدریج آموخته اند که نظر دادن و صحبت کردن در مورد مسایل سازمان که غالبا از طرف سیستم نادیده گرفته می شود و از طرفی برای آنها هزینه هایی را در بر خواهد گرفت؛ صرف نظر کنند.

    کلیدواژگان: سکوت سازمانی، زنان دانشگاهی، نظریه داده بنیاد
  • احمد کاظمی، علی معینی*، سعید روحانی، نورمحمد یعقوبی، حمیدرضا یزدانی صفحات 113-142

    بسیاری از سازمان ها به منظور تسهیل فرآیندها و ارایه خدمات نو آورانه، توجه ویژه ای به استفاده از خدمات مرکز داده جهت میزبانی از  سکوها، خدمات و ابزارهای نوین برای مدیریت و راهبری  سامانه های خود نشان می دهند. در حوزه امنیت سایبری مرکز داده، برای شناخت علل تهدیدات سایبری و سپس حل مسایل نیاز است، تمام جوانب درنظر گرفته شوند. بنابراین ما در این پژوهش بدنبال شناسایی و ارایه کدهای مدیریتی هستیم که در آن تمامی جوانب درونی و بیرونی امنیت سایبری در نظر گرفته شود. در این پژوهش با الگو گیری از چارچوب کلی امنیت سایبریNIST  و چارچوب بسط داده شده موجود، نسبت به شناسایی جامع کدهای تامین امنیت و حفاظت از زیر ساخت اصلی مرکز داده، اقدام نمودیم تا ضمن اتخاذ راهبرد یکپارچه، هوشمندی لازم با اشتراک اطلاعات و یادگیری از حملات قبلی در سازمانها جهت بهبود فرایند پاسخ و بازیابی ایجادگردد. در این پژوهش بمنظور شناسایی و ارایه کدهای مدیریتی چارچوب جامع امنیت سایبری مرکز داده با روش مرور نظام مند از طریق جستجو در پایگاه وب او ساینس و اسکپوس و مقالات داخلی تعداد 1831 سند استخراج شد که پس از بررسی های لازم 63 مورد از آن ها به عنوان اسناد مرتبط شناسایی و با استفاده از روش فراترکیب، بررسی و کدگذاری شدند و کدهای استخراج شده در ذیل 5 مقوله اصلی (برگرفته از الگوی NIST)، 23 مولفه و 108 کد مدیریتی قرار گرفتند که مربوط به امنیت سایبری مرکز داده یعنی شناسایی، محافظت، کشف، پاسخگویی و بازیابی بودند.

    کلیدواژگان: امنیت سایبری، چارچوب جامع، مرکز داده، الگوی NIST، رویکرد یکپارچه وهوشمند
  • علی آوج، حبیب ابراهیم پور*، شهرام میرزائی دریانی، اسحق رسولی، زهرا فتوره چی صفحات 143-170

    نظر به حایز اهمیت بودن مدیریت سبز، طراحی و تدوین مدل مدیریت سبز از جمله اقداماتی است که جهت ساماندهی هر چه بهتر در این حوزه بسیار انجام شده است. مطالعه حاضر با عنوان "بومی سازی مدل مدیریت سبز برای سازمانهای دولتی" و با هدف مطالعه مدل های مدیریت سبز، شناسایی و استخراج مولفه های مدیریت سبز و انتخاب مولفه های بومی شده مدل های مدیریت سبز در یک مدل یکپارچه در شرکت ارتباطات زیرساخت انجام پذیرفت. روش تحقیق در این تحقیق برمبنای هدف پژوهش، به شکل کاربردی و بر اساس روش، همبستگی است. روش گردآوری اطلاعات روش میدانی است و داده هایی که لازم بود با استفاده از پرسشنامه استخراج می گردد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکت ارتباطات زیر ساخت به تعداد 1590 نفر می باشد که تعداد نمونه به کمک روش کوکران 533 نفر در نظر گرفته شد. پرسشنامه اولیه برای 51 عامل شناسایی شده تدوین و توزیع گشت و بعد از  تجزیه و تحلیل به روش دلفی به 18 عامل تقلیل یافت. سپس به کمک عوامل استخراج شده پرسشنامه ثانویه با 63 سوال تدوین شد و به کمک روش تحلیل عاملی از صحت سوالات مطرح شده اطمینان حاصل گردید. در نهایت مدل نهایی به کمک تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرم افزار AMOS آزمایش شد. تمامی مولفه های شناسایی شده در آزمون آماری مورد تایید قرار گرفت.

    کلیدواژگان: مدیریت سبز، بومی سازی، سازمان های دولتی
  • رویا شاکری، رضا رادفر*، نازنین پیله وری، سید سپهر قاضی نوری صفحات 171-200

    زیست فناوری پزشکی یا درمانی به توسعه ابزارهای تحقیقاتی، تشخیص، توسعه و تحویل داروها و واکسن ها از طریق استفاده از سیستم ها یا فرآیندهای سلولی و مولکول های زیستی اختصاص دارد. یک انتخاب استراتژیک بسیار مهم شرکت ها در صنعت داروهای زیستی، استراتژی تجاری سازی فناوری است. استراتژی تجاری سازی مستقل به عنوان یکی از استراتژی های تجاری سازی داروهای زیستی در دنیا شناخته شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی پیش بین های عملکرد استراتژی تجاری سازی مستقل در صنعت زیست داروی ایران با استفاده از روش فراترکیب است. در این روش پس از فیلتر مقالات، در نهایت تعداد 42 تحقیق که بطور مستقیم به موضوع عملکرد تجاری سازی مستقل در داروهای زیستی پرداخته بودند وارد مرحله تحلیل در نرم افزار مکس کیودا شدند. پس از مرحله تلفیق تعداد 68 رمز متمایز شناسایی، و در سطوح انتزاع بالاتر رمزها در قالب 9 تم (جهت گیری استراتژیک، هوش تجاری سازی فناوری، قابلیت R&D، یکپارچگی دانش توسعه محصول، قابلیت تجاری سازی (تولید و بازاریابی)، مکانیسم حمایتی دولت و رژیم های مالکیت، یکپارچگی رسمی و پویایی محیطی) قرار داده شدند. به منظور ساخت مدل مفهومی پژوهش، براساس خروجی فراترکیب، سازه های پیش بین عملکرد استراتژی تجاری سازی مستقل، نحوه ارتباط سازه ها و نیز شاخص های اندازه گیری آنها استخراج شدند. نتیجه اعتبارسنجی مدل پیشنهادی براساس نظر خبرگان صنعت زیست دارویی کشور با روش رتبه اعتبار محتوایی لاوش و تکنیک حداقل مربعات جزیی از این قرار است: پیش بین های عملکرد استراتژی تجاری سازی مستقل با ضریب تعیین 91% عبارتند از: یکپارچگی رسمی و غیررسمی، جهت گیری های استراتژیک، هوش تجاری سازی فناوری، قابلیتR&D، قابلیت تولید و بازاریابی.

    کلیدواژگان: صنعت زیست دارو، استراتژی مستقل، عملکرد تجاری سازی
  • ناهید نعیمی، رامین زراعتگری* صفحات 201-233

    سرمایه گذاری های مخاطره آمیز نقش مهمی در اقتصاد ایفا می کنند. هدف مقاله حاضر بررسی عوامل تعیین کننده سرمایه گذاری مخاطره آمیز در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش پژوهش توصیفی پیمایشی با رویکرد علی مقایسه ای است. 100شرکت حاضر در بورس اوراق بهادار ایران در سال های 1393 تا 1398 به عنوان نمونه انتخاب شد. داده ها از پایگاه های داده ای بانک مرکزی ایران، مرکز آمار ایران، وب سایت کدال، سایت سازمان بورس اوراق بهادار تهران و سایت WDI (بانک جهانی) گردآوری و با استفاده از نرم افزارهای Excel و 9Eviews و matlab تجزیه وتحلیل شد. فرآیند انجام تحقیق به این صورت بود که عوامل تعیین کننده سرمایه گذاری مخاطره آمیز در بورس اوراق بهادار تهران (حجم سرمایه گذاری، میزان صادرات، مالیات شرکت، شاخص افشا، شاخص حاکمیت قانون، تنوع گرایی صنعت، تنوع گرایی مراحل چرخه عمر شرکت، نوع مالکیت، تعداد بخش ها و شرکت های تابعه، سرمایه گذاری شرکت ، اندازه شرکت و سن شرکت) با استفاده از مطالعه ادبیات پژوهش تعیین و با به کارگیری شبکه عصبی و منطق فازی به ایجاد یک مدل پیشگویانه برای تعیین ریسک سرمایه گذاری بر اساس شاخص های تعیین شده پرداخته شد. مدل دسته بندی بر اساس ترکیب خوشه بندی با استفاده از شبکه عصبی بدون نظارت SOM و انعطاف پذیری منطق فازی ارایه شد. پارامتر ارزیابی طرح، دقت دسته بندی ترکیبی ارایه شده، مقدار خطای میانگین مربعات و ضریب تبیین می باشد. نتایج شبیه سازی حاکی از آن بود که عملکرد طرح پیشنهادی نسبت به دسته بندی به روش شبکه عصبی MLP بهبود داشته و مدل پیشنهادی بر مبنای آموزش ارایه شده به مدل، با دقت مطلوبی به پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری های انجام شده پرداخته است.

    کلیدواژگان: سرمایه گذاری های مخاطره آمیز، مدل پیشگویانه، شبکه عصبی، منطق فازی بورس اوراق بهادار تهران
  • معصومه تجری، عادل زاهد بابلان*، تقی اکبری، مهدی معینی کیا صفحات 235-261

    هدف اصلی دراین پژوهش، طراحی و اعتبار سنجی مدل دانشگاه باز بر اساس پارادایم نوآوری باز می باشد. برای رسیدن به این هدف، از روش ترکیبی متوالی اکتشافی استفاده شده است. روش شناسی پژوهش استفاده از رویکرد آمیخته می باشد، در مرحله کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد و مصاحبه نیمه ساخت یافته با ده نفر از متخصصان و پژوهشگران نوآوری باز که به روش نظری انتخاب شدند، داده ها جمع آوری شد سپس با استفاده از طرح نظامند استراوس و کوربین مولفه های نوآوری باز در قالب مدل پارادایمی نظامند تدوین گردید. بر اساس یافته های حاصل از مرحله کیفی پرسشنامه، مدل اولیه طراحی شد و پس از سنجش روایی (لاوشه) و پایایی آلفای کرونباخ 85/0، پرسشنامه طراحی شده به 364 نفر از اساتید دانشگاهی با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب اجرا گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد که مولفه های نوآوری باز ارایه شده در طرح نظامند با استفاده از نرم افزار Amos24  و انجام روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم مورد اعتبار سنجی قرار گرفت و بارهای عاملی تمامی مولفه ها بیشتر از 4/0 و مقادیر تی بیشتر از 96/1 به دست آمده است که این نتایج حاکی از برازش قابل قبول برای همه مولفه های ارایه شده در طرح نظامند می باشد.

    کلیدواژگان: پارادایم، نوآوری باز، دانشگاه
  • صبا امیری* صفحات 263-289

    پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی فرایندی جمع سپاری مالی در شرکت های دانش بنیان انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. خبرگان کلیدی موردمطالعه، مدیران و کارکنان شرکت های دانش بنیان در سه استان همدان، کردستان و کرمانشاه به همراه مدیران دارای تخصص و تجربه از نهادهای دولتی و خصوصی بودند. معیار انتخاب خبرگان، دارا بودن حداقل 5 سال تجربه شغلی یا سابقه پژوهش در رابطه با موضوع پژوهش و معیارهای موافقت، کلیدی بودن و مشارکت بود. خبرگان با استفاده از روش نمونه گیری قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند و گردآوری داده ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه پیدا کرد (40 نفر). ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش شش مرحله ای کلارک و بران استفاده گردید. به اختصار نتایج نشان داد، الگوی فرایندی جمع سپاری مالی در شرکت های دانش بنیان از 623 کد، 66 مضمون پایه، 21 مضمون سازمان دهنده فرعی و 5 مضمون سازمان دهنده اصلی تشکیل شده است. بر این اساس، پیشران های محیطی و داخلی شرکت دانش بنیان، به همراه اقدامات راهبردی مناسب، پیامدهای موردانتظار در سطح کلان و پیامدهای موردانتظار در سطح بنگاه، عناصر الگوی فرایندی پژوهش را شکل می دهند. به نحوی که پیشران ها موجب شکل گیری پدیده «جمع سپاری مالی» شده و در پی آن، اقدامات راهبردی، پیامدها را شکل می دهند.

    کلیدواژگان: جمع سپاری مالی، مدل فرایندی، تامین سرمایه، تحلیل مضمون، دانش بنیان
  • هدایت الله سلطانی، مهران مختاری بایع کلائی*، یوسف تقی پوریان گیلانی، بهزاد فرخ سرشت صفحات 291-317

    با توجه به افزایش فساد اداری در سازمان ها و نقش گسترده  ناهنجاری های رفتارهای فردی و ایجاد فساد اداری و گستردگی این پدیده، بررسی و ارایه یک راه حل سازنده در جلوگیری از این معظل می تواند نقش مهمی و موثری درسلامت جامعه داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر ارایه مدل جامع ساختاری از عوامل موثر در پیشگیری فساد اداری دستگاه های آموزشی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی- توسعه ای و به لحاظ اجرا آمیخته - اکتشافی است. جامعه آماری در سطح کیفی، خبرگان دانشگاه های تهران و در سطح کمی شامل کارکنان، کارشناسان و مدیران دانشگاه های تهران است. برای گردآوری داده ها در مرحله کیفی، از مصاحبه نیمه باز با خبرگان به روش دلفی در دو دور و در مرحله کمی، از پرسشنامه برای نظرسنجی از کارکنان استفاده شده است. جهت دستیابی به میزان اعتبار همگرا و همبستگی داده های جمع آوری شده از آزمون های پایایی مرکب و میانگین واریانس استفاده شد. نتایج پزوهش نشان داده است مدلISM تحقیق برای عوامل موثر در پیشگیری فساد اداری دستگاه های آموزشی در بالاترین سطح، عوامل فردی و عوامل سازمانی قرارگرفته است. در سطح دوم، عوامل مدیریتی، عوامل فرهنگی وعوامل سیاسی قرار داشته و درسطح سوم، عوامل قضایی (قانونی) قرار دارد. بنابراین تمامی عوامل اثرگذار بر پیشگیری از فساد اداری دستگاه های آموزشی از وضعیت مطلوبی برخوردار اند. درحالی که (عوامل مدیریتی) وضعیت مناسبی ندارند.

    کلیدواژگان: مدل ساختاری، پیشگیری، فساد اداری، موسسات آموزشی، دانشگاه های استان تهران
|
  • Farzaneh Ghasemi *, Ariyan Gholi Pour, Mohammad Abooyee Ardakan Pages 5-30

    The purpose of this research is to identify strategic jobs based on changes in the first mobile strategy. Therefore, the present study tries to review, analyze and critique the classical approaches of job design and evaluation and various typologies of human resource strategies with emphasis on new approaches to job design and evaluation, evaluation and different typologies of strategic jobs according to Provide organization strategy. By providing criteria for identifying and measuring the value of strategic jobs, a suitable basis for attracting, training, retention, service compensation, succession and talent management. The approach of the present study is qualitative and in terms of data collection method is descriptive (case study) is.

    Keywords: Strategic jobs, Strategic Human Resource Management, value
  • Vajhollah Ghorbanizadeh *, Nahid Zamani, Mirali Seyed Naghavi, Reza Vaezi Pages 31-58

    The purpose of this study is to identify the outcomes of Corporate Social Responsibility (CSR) in Iranian organizations using a meta-analysis approach. This is an applied research and is descriptive in terms of purpose. The statistical population is articles published in the field of CSR in Iran from 2011 to 2021. According to the defined protocol, 56 studies were eligible to be used, as samples which were utilized in the meta-analysis process. These studies were reviewed and analyzed using CMA2 software (comprehensive meta-analysis software). Findings revealed that among the outcomes of CSR at individual levels, the variables of person-organization fit (0.904); altruism (0.619) and customer-oriented behavior (0.557) have a high effect size (more than 0.5). Among the outcomes of CSR at the organizational level, the variables of organizational identity (0.940), culture (0.785), organizational trust (0.653), organizational eloquence (0.631), competitive advantage (0.597), brand value (0.564), financial performance (0.528) and brand image (0.506) have high effect size. Also, among the outcomes of CSR at the level of external stakeholders, the variables of organizational legitimacy (0.826), public trust (0.595), perceived quality (0.531) and environmental performance (0.531), respectively, have a large effect size.

    Keywords: Corporate Social Responsibility, Meta-Analysis, heterogeneity test, publiction bias
  • Rahmatullah Gholipor Soteh, Ali Hajivand *, Mehdi Hosinnejad, Amin Farhadi Pages 59-83

    In this research, the implementation of the general policy "issuance of guarantees for cooperatives" has been complicated and analyzed. Using the Delphi method, the components related to the effectiveness of the implementation of this policy have been calculated using the opinions of 20 relevant experts. and then the level of realization of each is investigated and the complications are identified. The identified complications are categorized in seven areas including: technological infrastructure, customer and market, human resources, agencies, structure, processes and strategy, the most frequent of which are related to It is human power, customer and market.

    Keywords: Public policy complication, evaluation, models of public policy evaluation, issuance of guarantee, cooperative company
  • Leila Lotfi Dehkhargani, Yaghoob Maharati * Pages 85-112

    The Importance of addressing women's organizational silence It is important to emphasize that professional women working in the organization decide to remain silent and block the knowledge-sharing process. In order to extract the main components and influences on women's organizational silence, semi-structured interviews were used and in-depth interviews with 20 people including female university professors, group managers and specialists (male and female) in the university using purposive sampling method. In the present study, using the data foundation method, in the open coding stage, 6 pivotal categories, 30 concepts and 668 codes were extracted. Findings from this study show that the main reason for women's silence in the organization is "masculine structure" and "learned helplessness" by women.

    Keywords: organizational silence, Women's Studies, Grounded Theory
  • Ahmad Kazemi, Ali Moeini *, Saeed Rouhani, NourMohammad Yaghoobi, Hamidreza Yazdani Pages 113-142

    In order to facilitate processes and provide innovative services, Most of organizations pay special attention to using data center services to host new platforms, services and tools to manage and run their systems. In the field of data center cybersecurity, all aspects need to be considered to identify the causes and then solve the problems. Therefore, in this study, we seek to identify and provide management codes that consider all internal and external aspects of cyber security. In this research, using NIST cybersecurity framework and existing localized framework for Identify management codes of Comprehensive framework for data center cybersecurity by systematic literature review (SLR), 1831 documents was extracted by searching the Science direct, Scopus and ISC articles. After necessary examinations, 63 of them were identified as related documents. They were analyzed and coded using the Meta- synthesis method. Finally, the extracted features were classified into 5 main category and 23 sub categories and 108 codes, which were related to data center cyber security, i.e. Identification, protection, detection, response and retrieval.

    Keywords: Cyber Security, Comprehensive Framework, Data Center, NIST Model, Integrated, Intelligent Approach
  • Ali Avaj, Habib Ebrahimpour *, Shahram Mirzaee Daryan, Eshagh Rasouli, Zahra Fatourehchi Pages 143-170

    The research method in this study is applied based on the purpose of the research is practical type and based on correlation method. The statistical population includes all managers and experts of the Telecommunication Infrastructure Company in the number of 1590 people which the number of samples was considered 310 people using Cochran's method. The first questionnaire was compilated and distributed for 51 identified factors and after Delphi analysis it was decreased to 18 factors. Then, a secondary questionnaire with 63 questions was compilated with the help of extracted factors and with the help of confirmatory factor analysis, the authenticity of the questions was confirmed. Finally, the final model was tested using confirmatory factor analysis and AMOS software. All components identified in the statistical test were confirmed.

    Keywords: green management, localization, government agencies, telcommunication infrastructure company
  • Roya Shakeri, Reza Radfar *, Nazanin Pilevari, Seyyed Sepehr Ghazi-Nouri Pages 171-200

    Medical or therapeutic biology is dedicated to the development of research tools, diagnosis, development and delivery of drugs and vaccines through the use of cellular systems or processes and biological molecules. A very important strategic choice of companies in the biological drug industry is technology trading strategy. Independent commercialization strategy is recognized as one of the trade drugs in the world. The purpose of the present study is to identify predictions for the performance of independent commercialization strategy in Iran's biological industry using a comprehensive method. In this method, after the filtering of the articles, finally 42 studies that directly addressed the performance of independent commercialization in biological drugs entered the analysis phase of the Maxicioda software. After the combination of 68 distinct passwords, and at higher abstraction levels of the passwords in the form of 9 themes (strategic orientation, technology commercialization intelligence, R&D capability, product development knowledge integration, commercialization (production and marketing), The state -supporting mechanism of government and ownership regimes, formal integration and environmental dynamics were set. In order to construct the conceptual model of the research, they were extracted based on the component output, predictive structures of independent trading strategy, how the structures communication, and their measurement indicators were extracted. The validity of the proposed model based on the country's biotechnology experts with the Lavos content validity method and the minimum square minimum technique is: Independent commercial strategy performance predictions with a 91% determination coefficient include: Official integrity and integrity. Innovation, strategic orientation, technology commercialization, R&D capability, production capability and marketing.

    Keywords: Bio-Pharmaceutical industry, independent strategy, commercialization performance
  • Nahid Naeimi, Ramin Zeraatgari * Pages 201-233

    The present study was applied in terms of purpose and In terms of the descriptive research method, it is a survey with a comparative causal approach. A number of 100 companies listed on the Tehran Stock Exchange in 2014 to 2019 were selected as a sample. Data were collected from the databases of the Central Bank of Iran, Statistics Center of Iran, Codal website, and WDI website and Tehran Stock Exchange website, and then analyzed using Excel, 9Eviews, and Matlab software. In this study, the determinants of venture capital on the Tehran Stock Exchange (capital volume, export volume, company tax, disclosure index, rule of law index, industry diversity, diversity of company life cycle stages, type of property, number of divisions and subsidiaries, company capital, company, size and company age) By studying the research literature and using neural network and fuzzy logic, a predictive model was created to determine the investment risk based on the determined indicators.. The classification model was presented using neural network without SOM supervision and fuzzy logic flexibility. The evaluation parameters of design, accuracy of the proposed ensemble classifier, mean error of the squares, and coefficient of explanation. The simulation results indicated that the performance of the proposed design compared to the classification by MLP neural network method was improved and the presented model based on the training provided predicted the status of capital with good accuracy.

    Keywords: Venture capital, predictive model, Neural Network, Fuzzy logic, Tehran Stock Exchange
  • Masomeh Tajari, Adel Zahed Babolan *, Taghi Akbari, Mahdi Moeinikia Pages 235-261

    The main purpose of research is to design and validate the open innovation model in the university. To achieve this goal, a sequential combined exploratory method has been used. The research methodology is the use of a mixed approach. In the qualitative stage, using the data theory of the foundation and through semi-structured interviews and interviews with ten experts and researchers of open innovation who were selected theoretically. Data were collected and using the Strauss and Corbin systematic design of open innovation components in the form of a conceptual data model of the foundation. A questionnaire and a preliminary model were designed based on the findings of the qualitative stage. After assessing the validity (Lavache) and Cronbach's alpha reliability of 0/85, a questionnaire was designed to 364 professors of mother universities using the proportional stratified sampling method. Findings show that the components of open innovation presented in the systematic design using Amos24 software The first and second order confirmatory factor analysis methods were validated Factor loads of all components are greater than 0/4 and t values ​​are greater than 1/96 The results indicate an acceptable fit for all components presented in the systematic design.

    Keywords: paradigm, open innovation, university
  • Saba Amiri * Pages 263-289

    This study with the aim of designing a crowdfunding process model in knowledge-based companies was done. The research method was qualitative from theme analysis. The key experts studied were managers and employees of knowledge-based companies in three provinces of Hamadan, Kurdistan and Kermanshah, along with managers with expertise from public and private institutions. The criteria for selecting experts was having at least 5 years of work experience or research experience in relation to the research topic and the criteria of agreement, key role and participation. Experts were selected using judgmental and snowball sampling methods and data collection continued until theoretical saturation was achieved (40 people). Data collection tools were semi-structured interviews.Clark and Braun six-step method was used for data analyzing. In summary, the results showed that the crowdfunding process model in knowledge-based companies consists of 623 codes, 66 basic themes, 21 sub-organizing themes and 5 main organizing themes. Accordingly, the environmental and internal drivers of the knowledge-based company, along with appropriate strategic actions, expected consequences at the macro level and expected consequences at the enterprise level, form the elements of the research process model.In a way, the drivers of the phenomenon of "crowdfunding" are formed, and consequently, strategic actions shape the consequences.

    Keywords: Crowdfunding, Process Model, Funding, theme analysis, Knowledge-based
  • Hedayatolah Soltani, Mehran Mokhtari *, Yousef Taqhi Purian, Behzad Farokhseresht Pages 291-317

    Considering the increase of administrative corruption in organizations and the wide role of individual behavior abnormalities and the creation of administrative corruption and the extent of this phenomenon, investigating and providing a constructive solution to prevent this problem can play an important and effective role in the health of the society. The main goal of the current research is to present a comprehensive structural model of effective factors in the prevention of administrative corruption in educational institutions. This research is applied-developmental in terms of purpose and mixed-exploratory in terms of execution. The statistical population at the qualitative level includes the experts of Tehran universities and at the quantitative level it includes the employees, experts and managers of Tehran universities. To collect data in the qualitative phase, semi-open interviews with experts using the Delphi method were used in two rounds, and in the quantitative phase, a questionnaire was used to survey the employees. In order to achieve the degree of convergent validity and correlation of the collected data, composite reliability and average variance tests were used. The results of his research have shown that all factors affecting the prevention of administrative corruption in educational institutions are in a favorable condition. While (management factors) are not in a good condition.

    Keywords: Structural model, prevention, Corruption, Educational institutions