فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال بیست و یکم شماره 9 (پیاپی 164، آذر 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن رضائیان* صفحات 909-910

    تاکنون در مجله دانشگاه پیرامون انواع مقالات مروری، نظیر مرورسیتماتیک و متاآنالیز [2-1]، مرور مفهومی [3]، مرور چتری [4]، مرور زنده [5] و مرورسریع [6]، مقالاتی را به رشته تحریر در آورده ایم. هدف از نگارش این سخن سردبیری، آشنا ساختن خوانندگان فرهیخته مجله دانشگاه با نوع دیگری از مقالات مروری، یعنی مقاله مروری کوتاه (Mini review article) می باشد. مقالات مروری کوتاه، آن طور که از نامشان بر می آید، نسبت به یک مقاله مروری معمولی از حجم بسیار کمتری برخوردار هستند. برای مثال، اگر یک مقاله مروری معمولی در 30 صفحه نوشته شود، یک مقاله مروری کوتاه، در پنج صفحه نوشته خواهد شد. بنابراین، اگر چه نویسندگان ممکن است اجازه داشته باشند تا مقاله مروری خود را حتی تا 25000 کلمه افزایش دهند، اما آن ها به ندرت می توانند مقاله مروری کوتاه خود را از 3000 تا 4000 کلمه، فراتر ببرند [7]. این نکته حایز اهمیت بسیار فراوانی است چرا که متخصصین و پژوهش گران در حوزه های گوناگون دانش بشری، وقت و علاقه کافی برای خواندن یک مقاله مروری طولانی را دارند. اما مدیران، سیاست گذاران و قانون گذاران از وقت و علاقه کمتری برای خواندن مقالات مروری طولانی برخوردارند. آنها نیازمند دستیابی به یک مقاله جامع اما کوتاه، پیرامون موضوع مورد نظرشان می باشند [7]. بنابراین، مقالات مروری برای موقعیت هایی مناسب هستند که محققین نیاز دارند تا پاسخ صحیح، جامع، کوتاه اما سریعی را برای یک مشکل خاص، به ویژه برای مدیران، سیاست گذاران و قانون گذاران ارایه نمایند. به خصوص اینکه پاسخ گویی به این مشکل خاص از اهمیت بسیار زیادی در سلامت و بهداشت عمومی، برخوردار باشد [7]. بنابراین، در چنین شرایطی آن ها ممکن است که اقدام به نگارش یک مقاله مروری کوتاه نمایند. در این نوع مقالات درست مانند مقالات مروری کامل، سوالی که باید به آن پاسخ داده شود را باید ابتدا به طور روشن بیان نمود. سپس، استراتژی های جستجو، از جمله کلید واژه ها و موتورهای جستجوی مورد استفاده به دقت شرح داده شوند. این نکته کمک می کند تا در صورت نیاز، نتایج یک جستجوی کوتاه، مورد راستی آزمایی قرار گیرد. همچنین، محققین نیاز دارند که معیارهای ورود و خروج مقالات به مطالعه ی مروری خود را به دقت شرح دهند. اکنون که محققین روش کار خود را با دقت مشخص کرده اند، عملیات جستجو را آغاز می نمایند. آنها سعی می کنند تا در مدت زمان نسبتا کوتاهی، از بین مقالات به دست آمده، بهترین آنها را وارد مطالعه خود نموده و نتایج آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این نوع تجزیه وتحلیل ها که از نوع کیفی هستند، کمک می کنند تا خواننده یک مقاله مروری کوتاه، درک صحیح، جامع، اما کوتاهی را از شواهد موجود، به دست آورد. این مقالات باید به طور متوازنی شواهد موافق و شواهد مخالف را در کنار یکدیگر، ارایه نمایند [7]. مجموعه ی این شواهد متوازن، نشان خواهد داد که نتیجه نهایی مقاله مروری کوتاه چیست؟ به عبارت دیگر، پاسخ کوتاه اما جامع به آن سوال مورد نظر، دقیقا چیست؟ به علاوه، چه حوزه هایی در زمینه مورد نظر وجود دارد که نیازمند انجام مطالعات بیشتر است؟ و یا نقاط ضعف مطالعات موجود چیست؟ و چگونه می توان این نقاط ضعف را در مطالعات بعدی و با طراحی های بهتر، بر طرف نمود؟

    کلیدواژگان: مقالات مروری کوتاه
  • رامین بیرانوند*، سید محمد حسینی، رحیم میرنصوری، محمدحسین عبدی پور منفرد صفحات 911-922
    زمینه و هدف

    دقت اطلاعات حس عمقی نقش بسیار مهمی در کنترل حرکات سر و گردن بر عهده دارد. تاکنون از روش های متعددی به منظور ارزیابی دقت اطلاعات حس عمقی به عنوان عاملی جهت پیش گیری از بروز آسیب و یا بازتوانی ناحیه گردنی استفاده شده است. هدف از مطالعه حاضر معرفی ابزاری جدید جهت ارزیابی دقت اطلاعات حس عمقی گردن به همراه تعیین روایی و پایایی آن می باشد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، تعداد 40 نفر از مردان 60-18 سال بر اساس معیارهای ورود و خروج از تحقیق به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و خطای بازسازی زوایای گردنی آن ها به وسیله هدبند دیجیتال و دستگاه کروم (Cervical Range of Motion; CROM) به عنوان یک استاندارد طلایی در سنجش زوایای گردنی مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از ضریب همبستگی Pearson به منظور تعیین روایی هم زمان و از ضریب همبستگی درون طبقه ای (Intra-class correlation coefficient; ICC) برای تعیین پایایی درون آزمونگر و بین آزمونگر استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر نشان داد که دستگاه هدبند دیجیتال از روایی بسیار بالا (89/0-84/0:r) و هم چنین پایایی درون آزمونگر و بین آزمونگر بسیار بالایی (به ترتیب 94/0-89/0:ICC و 93/0-87/0:ICC) در ارزیابی دقت حس عمقی گردن برخوردار می باشد (05/0>P).

    نتیجه گیری

    دستگاه هدبند دیجیتال به عنوان یک ابزار دقیق، مقرون به صرفه و با کاربری آسان، اطلاعات مربوط به دقت حس عمقی گردن را در کمترین زمان برای آزمونگر فراهم می کند و می تواند جایگزین مناسبی برای سایر روش های ارزیابی حس عمقی گردن باشد.

    کلیدواژگان: هدبند دیجیتال، حس عمقی، گردن، روایی، پایایی
  • محمد ابراهیمی، میترا کامیابی*، نجمه حاجی پور عبایی، امان الله سلطانی صفحات 923-938
    زمینه و هدف

    بحران کرونا منجر به گسترش فقر در برخی کشورها و افزایش نوجوانان بدسرپرست شده است که این نوجوانان از سازگاری اجتماعی نامطلوبی برخوردار هستند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس سازگاری اجتماعی در نوجوانان بدسرپرست شهر کرمان بود.

    مواد و روش ها:

     این پژوهش توصیفی با روش روان سنجی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان بدسرپرست شهر کرمان در سال 1400 بود. تعداد نمونه ها بر اساس معیارهای روان سنجی به تعداد 360 نفر برای تحلیل عاملی اکتشافی، 250 نفر برای تحلیل عاملی تاییدی و 100 نفر برای بخش روایی همگرایی تعیین شد. نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش از طریق دو پرسش نامه فرم کوتاه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و پرسش نامه ویژگی های سازگاری اجتماعی Bell فرم چاپی جمع آوری گردید. برای بررسی روایی مقیاس از روش های روایی محتوا، همگرا و تحلیل عوامل استفاده شد. پایایی مقیاس به وسیله روش های همسانی درونی و پایایی تصنیفی (دو نیمه کردن) ارزیابی گردید.

    یافته ها: 

    نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که فرم کوتاه پرسش نامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا از شش عامل تشکیل شده و از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. تحلیل عاملی تاییدی نیز مدل شش عاملی را تایید کرد. این پرسش نامه به همراه پرسش نامه سازگاری اجتماعی Bell اجرا شد که با 24 آیتم از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بود (001/0<p).

    نتیجه گیری:

     با توجه به نتایج پژوهش حاضر که نشان داد مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا 24-آیتمی از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است، می توان از این مقیاس برای ارزیابی سازگاری اجتماعی در نوجوانان بدسرپرست استفاده نمود.

    کلیدواژگان: سازگاری اجتماعی، نوجوانان بدسرپرست، تحلیل عاملی، اعتباریابی
  • امیررضا رضایی، حسین صالحی، حسن احمدی نیا، محسن رضائیان* صفحات 939-954
    زمینه و هدف

    امروزه ژورنال کلاب یکی از روش های موثر در آموزش پزشکی می باشد که تقریبا در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی استفاده می شود. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان رضایت دانشجویان از جلسات ژورنال کلاب گروه جراحی با و بدون حضور اپیدمیولوژیست یا متخصص آماری در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) شهر رفسنجان در سال 1400 بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، 6 جلسه با و 8 جلسه بدون حضور متخصص تشکیل شد. جامعه هدف، تمامی دانشجویان در حال تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در تابستان 1400 بودند که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامه پژوهش گر ساخته 32 سوالی که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل شدند.

    یافته ها: 

    میانگین (انحراف معیار) نمره رضایت در جلسات با حضور متخصص (71/16±79/78)، به طور معنی داری بیش تر از میانگین نمره رضایت در جلسات بدون حضور متخصص (73/10±69/66) بود (001/0<p). میانگین نمره رضایت از جلسات ژورنال کلاب در جلسات با حضور متخصص برحسب مرد بودن (001/0<p)، تحصیل در مقطع کارورزی (001/0<p)، داشتن معدل کل بیشتر یا مساوی 17 (001/0<p)، داشتن تجربه شرکت در جلسات ژورنال کلاب (001/0<p)، اطلاع داشتن از موضوع مقاله (001/0<p)، مطالعه پیرامون موضوع مقاله (001/0<p)، گذراندن واحد آمارپزشکی و روش تحقیق (001/0<p)، برگزاری منظم جلسات (001/0<p)، برگزاری جلسات در ساعت مشخص (001/0<p) و برگزاری آنلاین جلسات (001/0<p)، نسبت به جلسات بدون حضور متخصص به صورت معنی داری بیشتر بود.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج به دست آمده، حضور افرادی نظیر متخصصین محترم اپیدمیولوژی و آمار، در جلسات ژورنال کلاب سبب بهبود رضایت و میزان تاثیر جلسات در آموزش دانشجویان می شود.

    کلیدواژگان: ژورنال کلاب، آموزش مبتنی بر شواهد، جراحی، اپیدمیولوژیست، متخصص آماری
  • محمدسعید شجاعی، فرخ رخ بخش زمین*، ابراهیم رضازاده زرندی، فرهاد صراف زاده، سید محمدرضا خوشرو صفحات 955-970
    زمینه و هدف

    کلستریدیوییدس دیفیسیل یکی از عوامل اصلی اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک می باشد. پی بردن به الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن به منظور کاهش شیوع و هم چنین درمان عفونت ناشی از این باکتری (Clostridioides difficile infection; CDI) از اهمیت به سزایی برخوردار است. هدف از انجام این تحقیق تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی کلستریدیوییدس دیفیسیل نسبت به آنتی بیوتیک های رایج درمانی، خصوصا ونکومایسین و مترونیدازول به عنوان موثرترین راه درمان عفونت کلستریدیوییدس دیفیسیل می باشد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، 417 نمونه مدفوع اسهالی از بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی شهر کرمان طی سال های 1397 تا 1399 گرفته شد. نمونه ها روی محیط کشت سیکلوسرین سفوکسیتین فروکتوز آگار کشت و ایزوله های مشکوک به کلستریدیوییدس دیفیسیل جداسازی شدند. شناسایی ژن cdd-3 برای تشخیص قطعی باکتری صورت پذیرفت. مقاومت آنتی بیوتیکی به روش انتشار دیسک و با استفاده از دیسک های ونکومایسین، مترونیدازول، ریفامپین، آموکسی سیلین/کلاولانیک اسید، اریترومایسین، ایمی پنم، سیپروفلوکساسین و کلیندامایسین بررسی شد. نتایج به صورت تعداد و درصد گزارش شد.

    یافته ها

    در مجموع 68 (3/16 درصد) ایزوله کلستریدیوییدس دیفیسیل جداسازی شد. اکثر ایزوله ها به ونکومایسین و مترونیدازول حساس بودند درحالی که میزان مقاومت این ایزوله ها به سیپروفلوکساسین و کلیندامایسین بالا بود. فراوانی ایزوله های مقاوم به چند دارو 9/77 درصد مشاهده شد.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که ونکومایسین هنوز داروی انتخابی مناسب برای درمان عفونت کلستریدیوییدس دیفیسیل می باشد. هم چنین، فراوانی ایزوله های مقاوم به آنتی بیوتیک های القا کننده عفونت کلستریدیوییدس دیفیسیل (اریترومایسین، کلینداماسین، سیپروفلوکساسین) و ایزوله های مقاوم به چند دارو زیاد می باشد. لذا با تجویز مناسب آنتی بیوتیک میتوان از گسترش سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک این باکتری جلوگیری کرد.

    کلیدواژگان: کلستریدیوئیدس دیفیسیل، مقاومت آنتی بیوتیکی، مقاومت چند دارویی، کرمان
  • علیرضا درودچی، محمد زارع نژاد، همایون حسینی نژاد*، پانته آ رمضان نژاد، جابر قره داغی، نجمه زارعی جلیانی، عبدالرسول ملک پور صفحات 971-986
    زمینه و هدف

    تحلیل پروفایل مولکولی در زمینه ژنتیک و تکنیک های مولکولی پزشکی قانونی نقش مهمی در توسعه روش های تشخیصی داشته است. هدف از مطالعه حاضر، مروری بر آخرین پیشرفت های پزشکی قانونی در سایه علوم نوین مولکولی و کاربردهای بالقوه و بالفعل آن ها در پزشکی قانونی است.

    مواد و روش ها:

     در این مطالعه مروری با استفاده از واژگان کلیدی میکروRNAها، کروموزوم Y و زیست شناسی محاسباتی در منابع جستجوی گوگل اسکولار، پابمد، مگیران و اسکوپوس مقالالت مرتبط در بازه زمانی 2010 تا 2022 مورد استخراج و بهره برداری قرار گرفت.

    یافته ها

    بیومارکرهای miRNA به دلیل اندازه کوتاه شان، نشانگرهای زیستی امیدوارکننده ای در پزشکی قانونی هستند و به ویژه برای نمونه های تخریب شده یا نمونه های مخلوط و پیچیده بسیار ارزشمند هستند. تجزیه و تحلیل miRNA را می توان با روش های نمایه سازی مانند تکنیک های ریزآرایه انجام داد که امکان شناسایی همزمان صدها miRNA با تعداد کپی کم را در یک آزمایش واحد فراهم می کند. استفاده از این شاخص ها در تحقیقات صحنه جرم می تواند مظنونان مرد و اصل و نسب پدرانه عاملان مرد را شناسایی کند و سرنخ های تحقیقاتی را برای یافتن عاملان ناشناخته مرد ارایه دهد. بیوانفورماتیک نیز با تلفیق علوم ریاضی و آمار با تکنیک های ژنتیک و مولکولی، پتانسیل های ارزشمندی را در پزشکی قانونی مهیا می سازد.

    نتیجه گیری

    توسعه و استاندارد سازی ابزارهای کارآمد و مطلوب برای هر مرحله از پردازش داده ها در حال انجام است و روش های سریع تر و دقیق تر که روش های اصلی را بهبود می بخشد، توسعه داده شده اند.

    کلیدواژگان: پزشکی قانونی، MicroRNA، Y-STR، بیوانفورماتیک
  • محمدرضا صادقیان شاهی*، فرحناز آیتی زاده تفتی، اختر فتاحی اردکانی صفحات 987-996
    زمینه و هدف

    شواهد از اثربخشی فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی حمایت می کند. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر یک دوره تمرینات ایروبیک بر توجه و توانایی های ادراکی-حرکتی کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی انجام شد.

    مواد و روش ها

    در مطالعه نیمه تجربی حاضر، تعداد 30 پسر از مراکز پیش دبستانی شهر اردکان یزد در سال تحصیلی 1400-1399 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره تقسیم بندی شدند. گروه آزمایش، 18 جلسه 50 دقیقه ای آموزش حرکات ایروبیک را دریافت نمود. از آزمون علمکرد پیوسته (Continues performance test) و لینکن اوزرتسکی (Lincoln-Oseretsky) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون t دو نمونه مستقل و آزمون t زوجی تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها:

     گروه آزمایش نمرات بهتری در پس آزمون توجه (014/0=p) و توانایی های ادراکی حرکتی (036/0=p) نسبت به پیش آزمون داشتند.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد می توان در کنار برنامه های مختلف توان بخشی، از آموزش حرکات ایروبیک نیز به عنوان برنامه مکمل استفاده کرد.

    کلیدواژگان: ادراکی- حرکتی، ایروبیک، توجه، رشد حرکتی، نقص توجه-بیش فعالی
  • محمد مبینی، عباس خدابخشی* صفحات 997-1004

    امروزه احیای فاضلاب و استفاده مجدد برای کاربردهای مختلف به عنوان یک رویکرد مناسب و از نظر اقتصادی جذاب برای مقابله با موضوع اصلی کمبود آب مطرح است. احیای آب شامل تصفیه یا فرآوری فاضلاب به منظور مناسب سازی آن برای استفاده مجدد با قابلیت اطمینان از تصفیه و رعایت معیارهای کیفیت آب است. استفاده مجدد از آب، استفاده از پساب تصفیه شده برای مصارف مفید تعریف می شود. نگرانی های بهداشتی و زیست محیطی موضوعات اولیه در اجرای استفاده مجدد از آب هستند، بنابراین، بایستی تمرکز بر توسعه رویکردهایی باشد که اطمینان کافی از برآورده شدن الزامات کیفیت آب به طور مداوم، فراهم می کنند. با توجه به اهمیت احیای آب و استفاده مجدد، در مقاله حاضر به برخی روش های احیای آب، تجربه موفق احیای آب در سنگاپور و راهکاری پیشنهادی برای احیای آب و استفاده مجدد در کشورمان ایران پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: احیای آب، استفاده مجدد، فرایندهای ترکیبی، برنامه هفتم توسعه، ایران​​​​​​​
|
  • Mohsen Rezaeian* Pages 909-910
  • Ramin Beyranvand*, Seyed Mohammad Hosseini, Rahim Mirnasouri, MohammadHosein Abdipour Monfared Pages 911-922
    Background and Objectives

    Accuracy of proprioceptive input plays an important role in cervical motor control. Several methods have been used to evaluate the accuracy of proprioceptive input as a factor of cervical injury prevention or rehabilitation. The aim of this study was to introduce a new tool for evaluating the accuracy of cervical proprioception and determine its validity and reliability.

    Materials and Methods

    In this descriptive study, 40 men aged 18-60 years were selected as subjects based on inclusion and exclusion criteria, and their cervical repositioning errors were evaluated by using Digital Headband and Cervical Range of Motion (CROM) device as a gold standard in measuring cervical angles. After collecting the required information, Pearson’s correlation coefficient and intra-class correlation coefficient (ICC) were used in order to determine the validity and intra-rater and inter-rater reliability, respectively.

    Results

    The results showed that Digital Headband has a very high validity (r: 0.84-0.89) and great intra-rater and inter-rater reliability (ICC: 0.89-0.94 and ICC: 0.87-0.93, respectively) for assessing the accuracy of cervical proprioception (p<0.05).

    Conclusion

    Digital Headband as an accurate, cost-effective, and easy-to-use tool, providing cervical proprioceptive information in the shortest time, can be a good alternative to other methods of cervical proprioception assessment.

    Keywords: Digital Headband, Proprioception, Neck, Validity, Reliability
  • Mohammad Ebrahimi, Mitra Kamiabi*, Najmeh Hajipoor Abaie, Amanollah Soltani Pages 923-938
    Background and Objectives

    The corona crisis has led to the spread of poverty in some countries and the increase of abused teenagers who have unfavorable social adaptation. Therefore, the purpose of the current research was to determine the factor structure and validate the California Social Adjustment Scale in abused adolescents in Kerman City.

    Materials and Methods

    This descriptive study was done using psychometric method. The statistical population included all abused teenagers in Kerman City in 2021. Based on psychometric criteria, the number of samples was determined as 360 people for exploratory factor analysis, 250 people for confirmatory factor analysis, and 100 people for convergence validity. The samples were selected by random sampling method. Research information was collected through two questionnaires, the short form of California Social Adjustment Scale and Bell's Social Adjustment Questionnaire in printed form. Content validity, convergent validity, and factor analysis methods were used to check the validity of the scale. The reliability of the scale was evaluated by the methods of internal consistency and split-half  reliability (halving).

    Results

    The results of exploratory factor analysis showed that the short form of the California Social Adaptation Questionnaire consists of six factors and has good validity and reliability. Confirmatory factor analysis also confirmed the six-factor model. This questionnaire was implemented together with Bell's Social Adjustment Questionnaire, which had good reliability and validity with 24 items (p<0.001).

    Conclusion

    According to the results of this research which showed that the 24-item California Social Adjustment Scale has good reliability and validity, this scale can be used to evaluate social adjustment in abused teenagers.

    Keywords: Social adjustment, Abused teenagers, Factor analysis, Validation
  • Amirreza Rezaei, Hosein Salehi, Hasan Ahmadinia, Mohsen Rezaeian* Pages 939-954
    Background and Objectives

    Today, Journal Club is one of the most effective methods in medical education that is used in almost all medical universities. The aim of this study was to determine the students' satisfaction toward journal club sessions of the surgical department in the presence and absence of an epidemiologist or statistics specialist in Ali-Ibn Abi Talib Hospital in Rafsanjan in 2021.

    Materials and Methods

    In this descriptive study, 6 sessions were held with and 8 without the presence of an expert. The target population, all medical students of Rafsanjan University of Medical Sciences studying in the surgery department in the summer of 2021, was included in the study using census. Data collection was done through a researcher-made questionnaire of 32 questions whose validity and reliability were confirmed. Data were analyzed using independent t-test.

    Results

    The average (standard deviation) satisfaction score in sessions with the presence of an expert (78.79±16.71) was significantly higher than the average satisfaction score in the sessions without the presence of an expert (66.69±10.73) (p<0.001). The average score of satisfaction from the journal-club meetings in the meetings with the presence of an expert according to being male (p<0.001), studying at an internship level (p<0.001), having a total GPA greater than or equal to 17 (p<0.001), having experience in attending the journal club meetings (p<0.001), knowing about the subject of the article (p<0.001), studying about the subject of the article (p<0.001), passing the unit of medical statistics and research methods (p<0.001), holding regular meetings (p<0.001), holding meetings at specific hours (p<0.001), and holding meetings online (p<0.001) were significantly more than meetings without the presence of an expert.

    Conclusion

    According to the obtained results, the presence of people such as respected experts in epidemiology and statistics in the journal club meetings improves the satisfaction and the impact of the meetings in the education of students.

    Keywords: Journal club, Evidence-based medicine, General surgery, Epidemiologist, Statistical specialist
  • Mohammadsaeed Shojaei, Farokh Rokhbakhsh-Zamin*, Ebrahim Rezazadeh Zarandi, Farhad Sarafzadeh, Sayed MohammadReza Khoshroo Pages 955-970
    Background and Objectives

    Clostridioides difficile (C. difficile) is one of the main causes of antibiotic-associated diarrhea. It is important to find out the pattern of its antimicrobial susceptibility for reducing prevalence and also treating C. difficile infection (CDI). This study aims to investigate the antimicrobial resistance of C. difficile to commonly used antibiotics, especially vancomycin and metronidazole, as the most effective antibiotics against the bacterium.

    Materials and Methods

    In this descriptive study, 417 diarrheal stool samples were taken from hospitalized patients of educational hospitals of Kerman City from 2018 to 2020. The samples were cultured on cycloserine-cefoxitin fructose agar (CCFA), and suspected C. difficile colonies were isolated. Identification of the cdd-3 gene for definitive diagnosis of C. difficile was performed. Antibiotic resistance test was conducted by the disk-diffusion method using vancomycin, metronidazole, rifampin, amoxicillin-clavulanic acid, erythromycin, imipenem, ciprofloxacin, and clindamycin disks. The results were reported as numbers and percentages.

    Results

    A total of 68 (16.3%) isolates of C. difficile were taken from the samples. Most C. difficile strains were susceptible to vancomycin and metronidazole, while the highest rate of resistance was related to ciprofloxacin and clindamycin. The prevalence of multi-drug resistant (MDR) strains was 77.9%.

    Conclusion

    The results of this study showed that vancomycin is still the best antibiotic for treating CDI. Also, the frequency of the isolates resistant to CDI-inducing antibiotics (erythromycin, clindamycin, ciprofloxacin) and MDR isolates was high. Therefore, the spread of resistant strains of C. difficile can be prevented by appropriate antibiotic prescription.

    Keywords: Clostridioides difficile, Antibiotic resistance, Multi-drug resistant (MDR), Kerman
  • Alireza Doroudchi, Mohammad Zarenezhad, Homayoun Hosseininezhad*, Pantea Ramezannezhad, Jaber Gharedaghi, Najmeh Zareijelyani, Abdolrasool Malekpour Pages 971-986
    Background and Objectives

    The analysis of molecular profiles in molecular genetic techniques of forensic medicine has played an important role in developing diagnostic methods. The purpose of this study is to review the latest advances in forensic medicine in the light of modern molecular sciences and their potential and actual applications in forensic medicine.

    Materials and Methods

    In this review study,  the related articles were extracted and used from databases such as Google Scholar, PubMed, Magiran, and Scopus using keywords “microRNAs”, “Y chromosome”, and “computational biology”, in a time interval from 2010-2022. 

    Results

    Due to their short size, miRNAs are promising biomarkers in forensic medicine and are especially valuable for degraded samples or complex mixed samples. miRNA analysis allows the simultaneous identification of hundreds of miRNAs with few copies in a single experiment and can be done using indexing techniques such as microarray techniques. Using these indexes in the crime scene investigations can help to identify and find unknown male perpetrators and their paternal origin. Bioinformatics also provides valuable potentials for forensic medicine by merging mathematics and statistics and molecular genetic techniques.

    Conclusion

    The development and standardization of efficient and desirable tools for data processing is being done, and more accurate and faster methods have been developed to improve the original methods.

    Keywords: Forensic medicine, miRNA, Y-STR, Bioinformatics
  • MohammadReza Sadeghian Shahi*, Farahnaz Ayatizadeh Tafti, Akhtar Fattahi Ardakani Pages 987-996
    Background and Objectives

    Research evidence supports the effectiveness of physical activity and exercises. The aim of this study was to determine the effect of aerobic trainings on attention and perceptual-motor abilities in preschool children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).

    Materials and Methods

    In this quasi-experimental study, 30 boys from preschool centers in Ardakan City of Yazd Province were selected and randomly divided into two groups in 2020-2021 academic year. The experimental group received 18 sessions of 50-minute aerobic training. The Continuous Performance Test (CPT) and the Lincoln-Oseretsky test were used in both pre-test and post-test stages. Data were analyzed using independent t-test and paired t-test.

    Results

    The results showed that the experimental group had better scores in the post-test of attention (p=0.014) and perceptual-motor abilities (p=0.036) compared to the pre-test.

    Conclusion

    It seems that in addition to various rehabilitation programs, aerobic exercise training can be used as a complementary program.

    Keywords: Perceptual-motor, Aerobics, Attention, Motor development, Attention deficit-hyperactivity disorder
  • Mohammad Mobini Lotfabad, Abbas Khodabakhshi* Pages 997-1004

    Today, wastewater reclamation and reuse for different applications is considered as a suitable and economically attractive approach to deal with the main issue of water scarcity. Water reclamation includes wastewater treatment or processing in order to make it suitable for reuse with the reliability of treatment and compliance with water quality criteria. Water reuse is defined as the use of treated wastewater for useful purposes. Health and environmental concerns are primary issues in the implementation of water reuse, so the focus should be on developing approaches that provide sufficient assurance that water quality requirements are consistently met. Considering the importance of water reclamation and reuse, in this article, some methods of water reclamation, the successful experience of water reclamation in Singapore, and a proposed solution for water reclamation and reuse in our country, Iran, have been discussed.

    Keywords: Water reclamation, Reuse, Hybrid processes, 7th Developmenet Plan, Iran