فهرست مطالب

پژوهشنامه فرهنگ و ادبیات آیینی - پیاپی 1 (بهار و تابستان 1401)

پژوهشنامه فرهنگ و ادبیات آیینی
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/22
  • تعداد عناوین: 12
|
  • الیکا اشجعی، حبیب الله عباسی* صفحات 1-19

    ادبیات فارسی به ویژه شاخه ادب صوفیانه آن به دلیل خاصیت آینگی و بازنمایی سلوک فکری و رفتاری بشر، تا حدودی آبشخور بسیاری از هنرهای هفتگانه، به ویژه هنر سینما بوده است. اگرچه این هنر (سینما) محصولی وارداتی است و پیشینه چندانی در این سرزمین کهن سال ندارد؛ لیک میراث گران بها و سترگ تصوف ایرانی که نمادی از آیین و سنت های ماست می تواند یکی از آبشخورهای اصلی آن به شمار آید. البته برخی از اهالی فرهیخته هنر هفتم، یکسر به خاستگاه آن نظر دارند و از بزرگان آن در جهان غرب تاسی می کنند؛ لیک هستند فیلم سازان در اعماقی (آشنا با مفاهیم هنری و انسانی) که چندان مرعوب غرب نشده اند بلکه سعی دارند به هنر خود رنگ بومی ببخشند. داریوش مهرجویی فیلم ساز ایرانی و دانش آموخته فلسفه در غرب توانسته بنیان گذار تفکری نو در سینما باشد. در این پژوهش با روش تحلیلی محتوایی و رویکرد بینامتنی کوشیده ایم آیین تصوف؛ متن پنهان فیلم هامون را از رهگذر نمادها و نشانه ها بکاویم و درنهایت به این نتیجه برسیم که انسان مدرن برای شناخت وجودی خویش و تحصیل معرفتی ژرف تر نیازمند سنت ها و آیین هایی است که از اسلاف برایش به جای مانده است؛ ازاین رو، مهرجویی وجوه اشتراکی میان تصوف ایرانی و فلسفه غرب می یابد؛ به ویژه برخی از اصول بنیادی دبستان اگزیستانسیالیسم که عمل گرایی و فاعلیت بشر را برای رسیدن به رشد و تعالی و زیست بهتر، اصلی مهم می داند و همانند دبستان تصوف بر توانمندی خاص بشری و پیمودن مسیری که انسان با تکیه بر خویش و توانایی هایش در آن گام بردارد تا به منتهای کمال و سعادت برسد، تاکید می کند.

    کلیدواژگان: آیین تصوف ایرانی، سینما، فلسفه، هامون، مهرجوئی
  • مرضیه برزوئیان*، محمدرضا خاکی صفحات 21-39

    در دوره صفویه به ویژه با توجه به رسمیت یافتن مذهب شیعه، آیین هایی با محتوای شیعی در کانون توجه حاکمیت قرار گرفت. یکی از این آیین ها، آیین های سوگواری و دسته گردانی برای شهادت امام حسین (ع) است که در ماه محرم برگزار می شد و در دوره صفویه گستردگی و توسعه خاصی یافت. در این دوره برخی تحولات و ویژگی ها در آیین های سوگواری ظاهر شد که به نظر می رسد ملهم از ساختار سیاسی دوره صفوی است. این پژوهش در پاسخ به این پرسش شکل می گیرد که مولفه های ساختار سیاسی عصر صفویه چگونه در آیین های سوگواری صفوی بازنمایی می شوند؟ روش این تحقیق تاریخی است و نتیجه به دست آمده مبین این امر است که آیین های دسته گردانی محرم با توجه به ریشه های عمیق اعتقادی و ملی و ارادتی که شیعیان در این آیین ها به امام سوم خود ابراز می داشتند، دستاویز مناسبی برای بهره برداری حکومت صفوی در تقویت بنیادهای حاکمیت بوده است.

    کلیدواژگان: دوره صفویه، آیین های سوگواری در ایران، دسته گردانی، جامعه شناسی ساختارگرا
  • یونس تیموریان*، محمد بهنام فر صفحات 41-63

    وای، نام ایزدی بزرگ و مقتدر در ایران باستان است که مظهر باد بوده، یکی از یشت های اوستا به او اختصاص دارد. از یشت ها و سایر متون زرتشتی چنین برمی آید که این ایزد گاه جایگاهی حتی بالاتر از اهورامزدا دارد و بازتاب درخشانی در آیین های باستانی دارد. وای به دلیل قدرت و نفوذ خود، همچون دیگر ایزدان پیش از زرتشت، به راحتی در مزدیسنا حل نشد و نابسامانی هایی را در این آیین پدید آورد؛ از سوی دیگر نظر به اهمیت و جایگاه پدیده «باد» در آثار برخی عرفا همچون سنایی، عطار و مولانا بر آن شدیم به بررسی مناسبات باد در مثنوی و اوستا و مقایسه جایگاه باد در دو نگرش اساطیری و عرفانی بپردازیم. پرسش این پژوهش، که با روش توصیفی- تحلیلی نوشته شده، این است که آیا ایزد باد، با آن مایه اهمیت و عظمت، بروز و ظهوری در عقاید عرفانی پس از اسلام یافته است یا خیر و آیا می توان نشانه ای یافت مبنی بر اینکه فهم عرفانی مولانا از مقوله باد، متاثر از اندیشه های ایران باستان است؟ ظاهرا اهمیت تماثیل باد نزد مولانا بیشتر به قرآن و نگرش های اسلامی بازمی گردد؛ اما نتیجه ای که در پایان به دست می آید موید نوعی اثرپذیری غیرمستقیم و منبعث از ناخودآگاه جمعی ایرانی درخصوص این ایزد فراموش شده است.

    کلیدواژگان: وایو (وای)، باد، اسطوره، مزدیسنا، مثنوی
  • صبا جلیلی جشن آبادی* صفحات 65-83

    آموزش اعتقادات مذهبی به فرزندان، یکی از نمونه های ادب آیینی است. این گونه آموزش، در ادوار تاریخی و در میان بیشتر ملل وجود دارد. حسینیه منظومه ای است از ابوتراب بن حسن حسینی، متخلص به جوزای نطنزی شاعر شیعی پایان سده سیزدهم هجری قمری. جوزا، این کتاب را برای فرزند هشت ساله اش حسین سرود و به همین دلیل، نام حسینیه بر آن نهاد. این اثر در قالب مثنوی، به وزن مفتعلن مفتعلن فاعلن و نزدیک به 1300 بیت است و تنها نسخه آن به شماره 1531 در کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد موجود است. این اثر، نمونه ای کم نظیر از منظومه های آموزشی-آیینی فرقه شیخیه در دوره قاجار است که تاکنون ناشناخته بوده است و علاوه بر معرفی، نیازمند تحلیل است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که ابوتراب حسینی، با پیروی از سنت فرزندنامه نویسی- همچون بنیان گذاران فرقه شیخیه، احمد احسایی و محمدکریم بن ابراهیم- و استفاده از شگردهای بلاغی همچون عنوان، نگسستن از مخاطب، تفاخر به اجداد دینی، بهره از حکایت، تمثیل، تشبیه و لحن های صمیمانه، پدرانه و منتقدانه، معارف حوزه خداشناسی، نبوت، امام شناسی و شیعه شناسی و اصول اخلاقی را به فرزندش منتقل کرده است.

    کلیدواژگان: ادبیات آیینی، حسینیه، جوزای نطنزی
  • زهرا حیاتی* صفحات 85-113

    زبان‏حال‏سرایی یکی از شگردهای ادبی در مقتل نویسی است. این شگرد بیشتر در مقتل‏های تاریخی- داستانی بعد از سده نهم دیده می‏شود. برخی از زبان‏حال‏ها به‏ سبب تاثیرگذاری بلاغی، به تدریج به‏عنوان واقعیت تاریخی پذیرفته شده اند و تحلیل و بررسی آن ها، دو هدف را برآورده می‏کند؛ نخست اینکه سیر تاریخی و تکوینی زبان‏حال‏سرایی در روایت‏پردازی‏های عاشورا به زبان فارسی شناخته می‏شود و دیگر اینکه سرچشمه برخی تحریفات در گزارش‏های تاریخی این واقعه معلوم می‏گردد. مقتل‏ پژوهان، مقتل و مقتل‏نگاری را به دو نوع کلی تقسیم می‏کنند: مقتل‏های معتبر و قابل استناد که بیشتر شامل منابع کهن و نوشته‏ های قرن دوم تا هفتم است و منابعی که به داستان‏پردازی روی ‏آوردند و شامل مقتل‏های قرن هشتم تا چهاردهم هستند. در این نوشته، زبان‏حال‏سرایی در سه مقتل تاریخی-داستانی روضه‏ لشهداء، محرق القلوب و طوفان البکاء بررسی شده است که از نظر گزارش تاریخی با نقد جدی مواجه هستند، اما از لحاظ نگارش ادبی و سبک هنری آن، قابل توجه می‏نمایند. محدوده پژوهش، روایت نبرد و شهادت حضرت قاسم بن حسن (ع) است که قصه‏ پردازی‏های غیر مستند بسیاری در آن راه یافته است. نتیجه تحقیق نشان می‏دهد بیشتر زبان‏ حال‏ سرایی ‏ها مربوط به گفتگوی شخصیت‏ها، به‏ویژه خاندان امام حسین (ع) است که بیشتر در خرده‏ روایت‏های غیر معتبر آمده است و محتوای عاطفی دارد.

    کلیدواژگان: مقتل، زبان‏حال، روضه‏الشهداء، محرق القلوب، طوفان البکاء
  • حسن دلبری* صفحات 115-133

    غزل فارسی که روزی، تنها معطوف به مغازله به معنی خاص آن بود، بعد از گستردگی موضوعی و مضمونی که پیدا کرد به بازیابی افق های تازه ای نایل شد؛ اما به همین نسبت، آسیب هایی جدی نیز در پیکره صوری و انسجام معنایی آن ایجاد کرد. هدف این مقاله، مطالعه غزل آیینی امروز ایران از نظرگاه آسیب های مبتنی بر متن و فرامتن آن است. مسیله بنیادی مقاله، بررسی چالش هایی است که غزل آیینی امروز را به ضعف و سستی کشانده، با نگرشی به خاستگاه این آسیب ها در فرامتنی که این قالب شعری را تحت تاثیر قرار داده است. روش پژوهش حاضر به گونه استدلالی و از نوع استقرایی است. بدنه اصلی مقاله را که جامعه آماری آن، غزل های چاپ شده در مجموعه شعرهای معاصران است، بررسی منتقدانه غزل آیینی امروز از منظر آسیب های مترتب بر آن تشکیل می دهد و در پایان این نتیجه حاصل می شود که در شعر امروز به طور عام و غزل آیینی به طور خاص، هرچند رویکردهای مضمونی و به ویژه ایدیولوژیک، گسترده تر شده است، آسیب هایی بسیار جدی بر آن سایه انداخته که مانع از اقناع عمومی مخاطب خاص و عام شده است. نکته مهم تر اینکه تاثیر آسیب های فرامتنی مثل جشنواره های بی رویه عمیق و وسیع است که متن بسیاری از غزل های آیینی امروز را نیز دچار اختلال کرده است و باید ریشه بسیاری از ضعف های متن را در فرامتن آن جست.

    کلیدواژگان: غزل معاصر، غزل آیینی، غزل مذهبی، آسیب شناسی غزل، فرامتن غزل
  • محمدرضا راشد محصل* صفحات 135-152

    آگاهی ما از فرهنگ ها و تمدن های گذشته معمولا از دوره های تاریخی فراتر نمی رود؛ ازاین رو، شگفت نخواهد بود که در ابتدای زندگی برخی ملت ها، با آراء و عقایدی برخورد کنیم که پیشرفته به نظر می آید. این، دلیل هوش و ذکاوت برتر آن ملت نیست، بلکه ما از دوره ای از حیات اجتماعی آن ها اطلاع داریم که ابتدای تاریخ است و در این دوره است که به نظر می رسد آن ها نسبت به هم زمانان خود افکاری پیشرفته تر و تمدن و فرهنگی مشخص تر دارند. زندگی قوم ایرانی چنین است. نگارنده در این مقاله می کوشد از طریق بازیافت نشانه های مکتب های فکری و اخلاقی (کیش توتم، نیاپرستی، مهرپرستی و دوگانگی) در حماسه ملی (شاهنامه فردوسی) این فرضیه را اثبات کند.

    کلیدواژگان: شاهنامه، نشانه های آیینی، توتم، نیاپرستی، مهرپرستی، دوگانگی
  • زینب شیخ حسینی*، آرزو پوریزدانپناه کرمانی صفحات 153-170

    شعر مجموعه ای به هم پیوسته از عناصر عاطفه، موسیقی، شکل، تخیل و زبان است. عاطفه یکی از مهم ترین عناصرشعری است که احساسات درونی مثل شادی، غم، عشق، نفرت، کینه، شکایت و... را بیان می کند. یکی از روش های تحلیل شعر، تحلیل عناصر آن در ارتباط با یکدیگر است که به وسیله آن می توان میزان موفقیت شاعر را در انتقال عواطف درونی وی سنجید. برقعی یکی از شاعران آیینی معاصر است که تاکنون آثار مختلفی مانند طوفان واژه ها، قبله مایل به تو، رقعه، حدود ساعت سه، تحیر و... را به چاپ رسانده است. «تحیر» مجموعه اشعار علوی وی است که در آن فرازهایی از زندگی حضرت علی (ع) از ولادت تا شهادت در شانزده بخش به نظم کشیده شده است. پژوهش حاضر با استفاده از شیوه توصیفی- تحلیلی، ارتباط عنصر عاطفه را با سایر اجزای شعر در مجموعه تحیر سروده برقعی مورد تحلیل قرار داده است تا به این سوالات پاسخ دهد: عنصر عاطفه در مجموعه تحیر چگونه بازتاب یافته است؟ ارتباط بین عنصر عاطفه و سایر اجزای شعری به چه صورت نمایان شده است؟ آیا برقعی در انتقال عواطف خود موفق عمل کرده است؟ نتایج نشان می دهد که عاطفه شعری در ارتباط با موسیقی، تخیل و زبان جلوه گر شده است. شاعر حالات عاطفی خود را در مجموعه ای از عناصر شعری هماهنگ با احساسات درونی خویش بیان کرده است که باعث شکل گیری عاطفه ای عمیق در مخاطب و سبب انسجام شعر وی شده و او را در انتقال عاطفه ای هماهنگ، موفق ساخته است.

    کلیدواژگان: شعر، عاطفه، تحیر، برقعی، موسیقی شعر، زبان، تخیل
  • محمود صادق زاده*، عالیه مهرابی مریم آبادی صفحات 171-185

    منظومه سفر بیداران از طاهره صفارزاده، در زمان اوج مبارزات انقلابی مردم در روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب سروده شده است. در این برهه زمانی پرداختن به مفهوم وحدت، بیانگر نقش وحدت در پیروزی انقلاب است. در این جستار به شیوه توصیفی، تحلیلی و استنادی به مهم ترین شاخصه های گفتمان وحدت در منظومه یادشده پرداخته می شود؛ ازاین رو، شاعر می کوشد گفتمان وحدت را در شعر خویش مطرح کند. این گفتمان هم متاثر از هژمونی قدرت مردمی است که برای انقلاب قیام کرده اند و هم نشانگر تاثیر شعر بر این حرکت مبارزاتی به عنوان یک رسانه بسیار موثر. صفارزاده شاعری با نگرش و ایدیولوژی قرآنی و مذهبی است و مفهوم وحدت در این منظومه بیشتر از جنس وحدت ایدیولوژیک و اسلامی است نه از نوع ناسیونالیستی و ملی میهنی. وطن در شعر وی، مفهوم اسلامی دارد؛ درواقع شاعر به دنبال وحدتی در سطح امت اسلام است. صفارزاده با بهره گیری از اندیشه های قرآنی خویش به زیبایی سیر وحدت وجود و وحدت جهان اسلام را درهم تنیده است. وحدتی که هم در ساختار و بافت متنی شعر نمود دارد و هم در محتوا و درون مایه شعر جاری است. بسامد واژگانی که نشان از کثرت در عین وحدت هستند و کارکردهایی که از تلمیحات قرآنی و دینی برای تبیین وحدت استفاده شده، قابل توجه است.

    کلیدواژگان: شعر آیینی، صفارزاده، سفر بیداران، گفتمان وحدت، امت
  • زهرا علیزاده بیرجندی*، محدثه ضیاء صفحات 187-199

    فتوت نامه ها یکی از مواریث مکتوب تاثیرگذار در فرهنگ و تمدن ایران و اسلام به شمار می آیند. گستردگی مضامین و شاخصه های محتوایی فتوت نامه ها، سبب شده است که این متون مورد توجه محققان رشته های مختلف قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر، تحلیل و ارزیابی ظرفیت فتوت نامه ها از منظر تعلق این متون به ادبیات آیینی است. مقاله پیش رو با روش  توصیفی تحلیلی و بهره جستن از سنجه های دین داری در نظریه گلاک و استارک می کوشد تا شاخصه های آیینی این متون را مورد بررسی و تامل قرار دهد. یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که در میان ابعاد دین داری، بعد مناسکی و پیامدی بیشتر از سایر سنجه های دین داری بر محتوای آیینی فتوت نامه ها دلالت دارد.

    کلیدواژگان: ادبیات آیینی، فتوت نامه، ابعاد دین داری، گلاک، استارک
  • حکمت الله نظری*، مهدی ملک ثابت صفحات 201-216

    آیین ها کارهای نمادین، متعارف و مرسومی هستند که در جوامع انسانی برای بهره گرفتن از نیروهای فرا طبیعی انجام می شوند. در این مقاله به دو آیین که به نظر نگارنده از شاهنامه فردوسی به جای مانده است، پرداخته می شود. یکی از این آیین‎ ها، آیین« مخته سرایی» زنان قوم هزاره است. آنچه میان «مخته سرایی» و سوگواری در شاهنامه پیوند ایجاد می‏کند تنها شکل و نحوه سوگواری‎ ها نیست، بلکه باور به جاودانگی فرد کشته شده، روحیه مبارزه ‎طلبی وی در وقت زندگی‎اش، باور بازماندگان مقتول به اینکه فرد شهید، دفع شر کرده و نیکویی را می ‎افزاید، بی‎گناه بودن فرد مقتول و حماسی و تراژیک بودن این سوگ‎سروده‎ ها نیز پیوند مخته‎ سرایی را با سوگ‎سرایی در شاهنامه استحکام می‎بخشد. موضوع دیگری که در این مقاله به آن پرداخته شده است، جهنده‎ای منسوب به حضرت علی (ع) است که هر سال در روز نوروز در زیارتگاه منسوب به حضرت علی (ع) واقع در ولایت بلخ افغانستان برافراشته می‎شود. در این تحقیق نشان داده شده است که این «جهنده» ربطی به حضرت علی (ع) نداشته و همان درفش کاویانی است که در شاهنامه از آن یاد شده است.

    کلیدواژگان: شاهنامه، مخته‎سرایی، درفش کاویانی، فارسی زبانان افغانستان، قوم هزاره
  • امید وحدانی فر* صفحات 217-236
    آداب ورسوم یکی از مسایل فرهنگی و اجتماعی جامعه است که اجرای آن ها همواره نقش به سزایی بر فرهنگ عامه داشته است. آیین های برخی از اقوام بسیار گسترده و جامع است، به گونه ای که برای مناسبات گوناگون، مراسمات مختلفی را برگزار می کنند. بررسی آیین ها، فرهنگ و باورهای افراد هر قوم را نشان می دهد. ازآنجا که برخی از آیین های سور در روستای ارکان و کاستان در استان خراسان شمالی به نوبه خود منحصربه فرد هستند و در درون خود نمادهایی را منتقل می کنند و درنهایت، همدلی و همکاری را برای اهالی این دو دیار به ارمغان می آورند، در این پژوهش کوشش شد تا به شیوه توصیفی- تحلیلی و با هدف آشنایی با فرهنگ عامه اهالی این دو خطه در نحوه برگزاری برخی از آیین های سور در گذشته و پاسداشت آداب ورسوم مربوط به آن ها به بررسی این آیین ها پرداخته شود. برای جمع آوری مطالب از تحقیقات میدانی استفاده شد تا تلاش اندکی برای حفظ و مکتوب کردن آیین ها و سنت های دیرینه مردمان ترک زبان این مناطق انجام گیرد. نتیجه این بررسی نشان می دهد که آیین های سور در میان مردم ارکان و کاستان از گذشته تاکنون در گذر زمان و با مدرنیته شدن و پیشرفت زندگی در عرصه های مختلف، دستخوش تغییرات و حتی در مواردی دچار فراموشی شده است؛ با این وجود، برخی از مراسم ها هنوز هم در بین مردمان این دو دیار، پرشور برگزار می شود و آن ها در حفظ و پابرجایی این آیین ها می کوشند.
    کلیدواژگان: فرهنگ عامه، آداب ورسوم، آیین، سور، ارکان، کاستان
|
  • Elika Ashjaee, Habibollah Abbasi * Pages 1-19

    Persian literature, especially Sufi literature, as a mirror of human thought and behavior, functions as the source of a lot of seven arts, specifically cinema. Dariush Mehrjui, as an Iranian filmmaker, has been able to establish a new philosophical thinking in cinema. Although cinema is an imported product and is not that much old in this ancient land, the precious heritage of Iranian Sufism, which is a symbol of our rites and traditions, can be considered one of its main sources. Although some of the people well educated in cinema have a certain opinion about its origin and find its roots in the Western world, there are filmmakers who are familiar with artistic and human concepts and who are not intimidated by the West, but are trying to give their art a local color. Dariush Mehrjuim, the Iranian filmmaker who has studied philosoiphy in the West, has been the founder of a new way of thinking in cinema. In this research, we have adopted content analysis and an intertextual approach to explore Sufism, as the hidden layer of the film called Hamoun, through symbols and signs. Finally, we came to the conclusion that modern man needs to pay attention to his past traditions and customs to acquire deeper knowledge and know himself. Therefore, Mehrjui finds common ground between Iranian Sufism and Western philosophy, especially some of the key principles of existentialism, which considers pragmatism and human agency very important to achieve excellence and a better. Similarly, Sufism emphasizes special human capacities and following a path based on one’s own abilities, to reach true happiness and perfection.

    Keywords: Sufism Traditions in Iran, Cinema, Philosophy, Hamoun, Mehrjui
  • Marziye Borzoueian *, Mohammadreza Khaki Pages 21-39

    The Safavid Era is one of the most important historical eras in Iran. During this era, rituals with Shiite content are particularly valued by the rulers due to Shia enforcement as the official religious branch in Iran. Mourning tradition and dasteh-gardani (arrangement of group mourning rituals) for the martyrdom of Imam Hussein (peace be upon him) held in Muharram were among these rituals which were specifically developed during the Safavid Dynasty. Certain transformations and features emerge in mourning rituals during this era, which seem to be inspired by the political structure of the Safavid Era. The present study is carried out to answer how the components of the political structure during the Safavid Era are reflected in mourning rituals. The research methodology is historical and the result is indicative of the fact that group mourning rituals of Muharram served as a suitable medium for strengthening the foundations of Safavid government, taking into account the profound ideological and national beliefs and devotion of Shias expressed to their third Imam.

    Keywords: Safavid era, mourning rituals in Iran, dasteh-gardani (arrangement of mourning groups), structuralist sociology
  • Younes Teimourian *, Mohammad Behnamfar Pages 41-63

    “Vay” is the name of a great and powerful god in ancient Iran who is the manifestation of the wind and to whom one of the Yashts is dedicated. According to Yashts and other Zoroastrian references, this god sometimes has an even higher position than Ahuramazda. Due to his power and influence, he was not easily settled in Mazdayasna like other pre-Zoroastrian gods and created some disturbances in this religion. On the other hand, considering the importance and place of the “wind” phenomenon in the works of mystics such as Sanai, Attar and Rumi, we decided to study the relationship between wind in Mathnavi and Avesta and compare the position of wind from both mythological and mystical perspectives. The question of this descriptive-analytical research is, whether the god of the wind, with all its importance and greatness, is reflected in post-Islamic mystical beliefs or not, and furthermore, can there be any indication that Rumi’s mystical understanding of the phenomenon of wind is influenced by the ideas of ancient Iran? Apparently, the importance of allegories of wind for Rumi goes back more to the Qur’an and Islamic attitudes. However, the result obtained in the end confirms some indirect influence which originates from the Iranian collective unconscious about this forgotten god.

    Keywords: vay, wind, Myth, mazdayasna, Mathnavi
  • Saba Jalili Jashn Abadi * Pages 65-83

    Teaching religious beliefs to children is an example of ritual literature. This kind of education is found in different historical periods and among most nations. Hussainiya is a collection by Abu Turab Ibn Hassan Hosseini, nicknamed Jowzaa-e- Natanzi, a Shiite poet of the end of the thirteenth century AH. He wrote the book for his eight-year-old son, Hussein, and named the collection Hussainiya after him. This work is in the form of Masnavi, has the rhythmic structure of “Moftaelon Moftaelon Faaelon”, and contains more than 1300 verses. Its only Manuscript numbered 1531 is available in the library of the Faculty of Theology of Ferdowsi University of Mashhad. This work is a unique example of the educational-ritual collections of the Sheikh sect in the Qajar era that has been unknown, and needs to be introduced and analyzed. The results of this study show that Abu Turab Husseini follows the founders of the Sheikh sect Ahmad Ehsaei and Muhammad Karim Ibn Ibrahim in the tradition of farzand-nameh-nevisi (writing for one’s child). He uses rhetorical tools such as the title of the book; keeping the attention of the readers; being proud of their religious ancestors; benefiting from anecdotes, allegories, and similes; and using a sincere, fatherly and critical tone to teach his son lessons in the field of theology, prophecy, Imamology, Shiism, and moral principles.

    Keywords: Hussainiya, Jowzaa- Natanzi, Ritual Literature
  • Zahra Hayati * Pages 85-113

    Religious Narration is a literary style in narration of killing places. This style is mostly seen in historical-fictional killing places after the 16th century. Due to their eloquent influence, some religious narrations are gradually accepted as historical reality, and their analysis will fulfil two purposes (1) recognizing historical and evolutionary development of religious narrations in Ashoura’s narrations in the Persian language, and (2) identifying the origin of some distortions in the historical reports of this event. Killing place researchers classify the killing place and killing place narrations into two general types: valid killing places that mostly include the old resources and writings of the 9–11th centuries, and the resources dealing with story telling that consist of the killing places related to 12–21st centuries. This paper analyzes religious narrations in three historical-fictional killing places, Rozatolshohada, Toufanolboka and Moharagholgholoub, which have provoked serious criticism in terms of historical report criteria, but are valued in terms of literary writing and artistic style. The scope of the research is the narration of Holy Qasem Ibn Hassan’s fights and martyrdom whose narrations in many parts may not be supported by evidence. The results indicate that many religious narrations are related to the dialogue of the characters, especially Imam Hussein’s family members, which in most parts are unfounded and have emotional content.

    Keywords: Killing Place, Religious Narration, Rozatolshohada, Moharagholgholoub, Toufanolboka
  • Hasan Delbari * Pages 115-133

    Persian ghazal that once only focused on romantic conversation proper found new horizons after expanding its subject matter and theme. However, at the same time, it caused serious damage to its form and coherence. The purpose of this paper is to study the ritual ghazal of contemporary Iran in terms of both text and hypertext. The fundamental issue of the paper is the challenges that have weakened today’s ritual ghazal, looking for the origin of these challenges at the hypertext that has influenced this poetic form. The method of the present study is argumentative and inductive. The main corpus of the paper is the ghazal poems published in the collection of contemporary poets. A critical examination is done of today’s ritual ghazal and its main problems, and it is concluded that in today’s poetry in general and ritual ghazal in particular, although thematic and especially ideological approaches have been extended, very serious damage has been done, which has negatively influenced the persuasion of general and intended audience. More importantly, the impact of hypertext damage is so considerable and far-reaching that disturbs the text of many of today’s ritual ghazals, and the root of many of the text’s weaknesses must be traced to its hypertext.

    Keywords: contemporary ghazal, ritual ghazal, religious ghazal, problems of ghazal, hypertext of ghazal
  • MohammadReza Rashed Mohassel * Pages 135-152

    Our awareness of past cultures and civilizations usually does not go beyond historical periods; therefore, it will not be surprising to find ideas and beliefs that seem advanced at the beginning of the life of some nations. This is not because of the superior intelligence of that nation, but we know of a period of their social life which coincides with the beginning of history, and it is during this period that they seem to have more advanced thoughts and distinct civilization and culture compared with their contemporaries. This is the life of Iranian people. In this paper, the author tries to support this hypothesis by extracting the signs of intellectual and moral schools (Totemism, Atheism, Mithraism and Dualism) in Ferdowsi’s Shahnameh as the national epic.

    Keywords: Ferdowsi’s Shahnameh, ritual signs, Totemism, Atheism, Mithraism, Dualism
  • Zeynab Sheikhhosseini *, Arezu Pooryazdanpanahkermani Pages 153-170

    Poetry is an interconnected set of emotion, music, form, imagination and language. Emotion is one of the most important elements of poetry that expresses inner feelings such as joy, sadness, love, hate, resentment and complaint. One method of analyzing poetry is to analyze its elements in relation to each other, by which the degree of success of the poet in conveying his inner emotions can be measured. Burqai is one of the contemporary ritual poets who has published various works such as Toofane vajeha, Qibla mayel be to, Roqeh, Hodoode sa’te 3, and Tahayor. Tahayor is one of his Alawi poems in which he has depicted parts of the life of Imam Ali as of birth to martyrdom in sixteen sections. Using a descriptive-analytical method, the present study has analyzed the relationship between the element of emotion and other components of poetry in the collection of Tahayor to answer these questions: How is the element of emotion reflected in the collection of Tahayor? How is the connection between the element of emotion and other components of the poem manifested? Has Bourqai succeeded in conveying his emotions? The results show that emotion has been displayed in relation to music, imagination and language. The poet has expressed his emotional states in a collection of poetic elements in harmony with his inner feelings, which has led to the formation of deep emotions in the audience and has made his poetry coherent, making him successful in conveying harmonious emotions.

    Keywords: ritual poetry, emotion, Tahayor, Burqai, music of poetry, language, imagination
  • Mahmoud Sadeghzadeh *, Aliya Mehrabi Maryamabadi Pages 171-185

    Safarzadeh’s Safar-e Bidaran was composed on the eve of the victory of the Islamic Revolution of Iran, when the revolutionary combats were most intense. Within this period of time, writing about the concept of unity indicates the role of unity in the victory of the Revolution. In this paper, the most important features of the discourse of unity in the mentioned book are discussed in a descriptive, analytical and documentary method. The poet tries to deal with the discourse of unity in his poetry. This discourse both manifests the hegemony of the masses who have revolted against the regime and shows the impact of poetry, as an important medium, on the movement. Safarzadeh is a poet with religious and Quranic ideology and the concept of unity in Safar-e Bidaran is mostly ideological and Islamic rather than nationalist. In her poetry, the concept of homeland has Islamic connotations. In fact, the poet seeks a unity that covers the entire Islamic nations. Drawing on his Quranic thoughts, Safarzadeh has managed to beautifully intertwine the unity of self and the unity of the Islamic world; a unity that is manifested in both the textual and structural nature of the poem and its theme. The frequency of the terms that show plurality and unity at the same time and the cases where religious and Quranic allusions have been used to describe unity are of significant importance in this work.

    Keywords: Safar-e Bidaran, ritual poetry, Safarzadeh, discourse of unity, nation
  • Zahra Alizadeh Birjandi *, Mohddese Ziya Pages 187-199

    Fotovatnamehs (letters of chivalry) are one of the influential written legacies in the culture and civilization of Iran and Islam. The breadth of themes and contents of fotovatnamehs has made researchers in various fields interested in them. The purpose of this study is to analyze and evaluate the potential of fotovatnamehs from the perspective of being a type of ritual literature. This paper tries to study and reflect on the ritual characteristics of these texts by adopting a descriptive-analytical method and using the criteria of religiosity based on Glock and Stark’s theory. The findings show that among the dimensions of religiosity, the ritual dimension and consequences dimension indicate the ritual content of fotovatnamehs more than other measures of religiosity.

    Keywords: : ritual literature, fotovatnameh, Dimensions of Religiosity, Glock, Stark
  • Hekmatullah Nazari *, Mahdi Maleksabet Pages 201-216

    Rituals are symbolic and common activities that are carried out in human societies to take advantage of supernatural forces. In this paper, two rites have been addressed, which seem to be rooted in Ferdowsi’s Shahnameh. One of them is singing “Makhta”. What creates a link between “Makhta” and mourning in Shahnameh is not only the way of mourning, but also the belief in the immortality of the person killed, his championship during life, and the belief that the martyr has defeated evil and increased goodness. The belief that the victim evil is innocent and the epic and tragic nature of  of these mourning poems also strengthen the connection between singing “Makhta” and mourning poems in Shahnameh. Another issue raised in this article is the Flag of Imam Ali (pbuh), which is raised every year on the day of Nowruz in the shrine ascribed to Imam Ali in Balkh province. The research shows that this “Flag” has nothing to do with Imam Ali and is the same Derafsh Kaviani (Flag of Lotus) mentioned in Shahnameh.

    Keywords: Shahnameh, Makhta, Derafsh Kaviani, Persian speakers of Afghanistan, Hazara people
  • Omid Vahdanifar * Pages 217-236
    Customs are one of the specific cultural and social issues of any society which have always played an important role in popular culture. The rituals of some communities are so extensive and comprehensive, and are held in various ceremonies and on different occasions. The rituals show the culture and beliefs of the people of each nation. Since some of the Sur rituals in the villages of Arkan and Kastan in North Khorasan Province are unique, carry symbols, and ultimately bring empathy and cooperation to the people of these two regions, this descriptive-analytical research tried to study these rituals with the aim of getting acquainted with the popular culture of these two regions, and the way they have held some Sur rituals in the past and preserved their customs. Field research was used to collect materials, making an effort to preserve and record the ancient rituals and traditions of the Turkish-speaking people of the region. The results of this study show that, from the past to the present with the modernization and progress of life in various fields, Sur rituals have undergone changes and even in some cases have been forgotten among the people of Arkan and Kastan. However, some ceremonies are still held enthusiastically among the people of these two regions, and their citizens strive to preserve and perpetuate these rituals.
    Keywords: popular culture, customs, rituals, sur, Arkan, kastan