فهرست مطالب

مطالعات زبان و گویش های غرب ایران - سال دهم شماره 39 (زمستان 1401)

نشریه مطالعات زبان و گویش های غرب ایران
سال دهم شماره 39 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بهشته ازگلی، بهرام مدرسی، حیات عامری* صفحات 1-20

    حرکت به ‎عنوان یکی از مفاهیم بنیادی در نظام شناختی بشر به گونه‎ های مختلف در زبان‎ها بازنمایی می‎شود. پژوهش حاضر نحوه واژگانی‎ شدگی فعل مرکب حرکتی در زبان فارسی را بررسی می‎کند. نوع پژوهش توصیفی‎‎- تحلیلی است که به چگونگی واژگانی ‎شدگی در افعال مرکب حرکتی تشکیل‎ شده از عنصر غیرفعلی (اسم، صفت یا قید) و همکرد (کردن، دادن، شدن، زدن، خوردن،رفتن، بردن، آمدن، کشیدن، و...) براساس نظریه واژگانی ‎شدگی تالمی (1985) می‎پردازد تا به میزان واژگانی‎ شدگی این افعال در زبان فارسی که به دو گونه «مرکب واژگانی‎ شده و مرکب تابع‎ محور» تقسیم می‎شوند، دست یابد. ازاین‎رو، 100 فعل مرکب حرکتی مندرج در فرهنگ سخن (1381) جمع‎آوری و بررسی شدند. تحلیل‎ ها نشان می‎دهد که واژگانی‎ شدگی در مولفه ‎های حرکت و شیوه از بسامد بیشتری برخوردار است. از نتایج دیگر، این است که اصل نظریه‎ اسلوبین (1960)، درخصوص تمایل سخنگویان زبان‎های فعل‎ محور بر حذف‎ مسیر در جملات، درمورد زبان فارسی نیز صدق می کند. تالمی (2000ب) حضور شیوه و سبب را به طور هم‎زمان نفی می‎کند و زیر ساختی مجزا برای تعیین هریک به‎ دست می‎دهد؛ اما حین بررسی با افعالی روبه‎ر و شدیم که هم‎زمان شیوه و سبب را در فعل رمزگذاری می‎کنند.

    کلیدواژگان: زبان‎شناسی شناختی، فعل حرکتی، فعل مرکب، واژگانی‎شدگی، فعل مرکب واژگانی‎شده
  • نادیا صفیعی، ابراهیم بدخشان*، مسعود دهقان، اکرم کرانی صفحات 21-38
    این مقاله تنوعات واجی و واژگانی در زبان هورامی (گویش پاوه) را براساس زبان شناسی اجتماعی تنوع گرا بررسی می نماید. در این پژوهش، تاثیر دو متغیر جنسیت و سن بر یک تنوع واجی (استفاده از واجگونه [d] به جای واجگونه [d] در جایگاه پایانی کلمه) و دو تنوع واژگانی (استفاده از ساخت ترکیبی به جای واژه های /bαwα/ و /dαdα/ و استفاده از واژه /waratαw/ به جای واژه /war/) در یک گروه 60 نفره (30 مرد و 30 زن) در چهار رده سنی بررسی گردید. روش اجرا بدین صورت بود که داده های گردآوری شده ازطریق مصاحبه با گروه اصلی، با داده های گردآوری شده از گروه معیار که شامل تعدادی از زنان و مردان بی سواد بالای 60 سال بود، مقایسه گردید. درنهایت، یک تنوع واجی و دو تنوع واژگانی که دارای بیشترین میزان تفاوت در بین گروه معیار و گروه اصلی بودند برای بررسی انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای سن و جنسیت با تنوع واجی موردبررسی، ارتباط معنا داری ندارند. در تنوع واژگانی، زنان بیشتر از مردان برای خطاب کردن مادربزرگ هایشان از ساخت ترکیبی (/αdα/ + نام کوچک) استفاده می کنند. بین سن و میزان استفاده از ساخت ترکیبی نیز رابطه معنا داری وجود دارد. همچنین، بین میزان استفاده از واژه /waratαw/ و جنسیت رابطه معنا داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: زبان شناسی اجتماعی تنوع گرا، زبان هورامی، گویش پاوه، متغیرهای واجی، متغیرهای واژگانی
  • مرتضی طاهری اردلی*، اریک آنونبی، ابراهیم ظاهری عبدوند صفحات 39-61
    در این مقاله تلاش می شود تا به تحلیل زبان شناختی و ادبی شعری از بهمن علاءالدین (شو چهارده «شب چهارده») و شعری در ستایش وی از فیض الله طاهری اردلی (تا لوته غزل خون کنی باز به آواز «تا لب غزل خوان خود را به آواز می گشایی») پرداخته شود. بدین منظور، ابتدا این اشعار به خط بختیاری پیشنهادی آنونبی و اسدی (2018) ترانویسی شد؛ سپس ترجمه فارسی و انگلیسی و «میان نویسی» (interlinearization) آن ها ارایه گردید. به دنبال آن، تحلیل زبان شناختی این دو شعر با تمرکز بر ساخت های واجی و دستوری آمده است. ازآنجایی که بختیاری گونه های متعددی دارد، این تحلیل ها، تفاوت های زبانی بین این دو شعر را برجسته ساخته است. از چشم انداز ادبی، تلاش شده است به مهم ترین ویژگی های زبانی، صور خیال و آرایه های ادبی مطرح در اشعار پرداخته و تحلیلی از آن ها ارایه شود.
    کلیدواژگان: بهمن علاء الدین (مسعود بختیاری)، بختیاری، ادبیات شفاهی، شعر، تحلیل زبان شناختی، تحلیل ادبی
  • هاشم کرمی*، نسرین علی اکبری، زانیار نقشبندی صفحات 63-85
    تحلیل های بدیعی که در دهه های گذشته برای بررسی استعاره از جانب معناشناسان شناختی، در قالب استعاره مفهومی و طرح واره های تصوری به دست داده شده است، تمایز آشکاری با شیوه های سنتی بررسی استعاره دارد. در این سازوکار، احساسات بشری به مثابه اجسام تصویر می شوند؛ به گونه ای که مفهوم انتزاعی حس در قالب پدیده ای واجد هستی تجلی می یابد. در همین راستا، پژوهش حاضر درصدد آن است تا ابزارهای بیان استعاری مفهوم غم را در قالب تجلیات عینی در اشعار یدالله بهزاد و محمدجواد محبت تحلیل نماید. نتایج پژوهش حاضر که با روش توصیف و تحلیل به انجام رسیده است، نشان می دهد که عینی سازی مفهوم غم در آثار هر دو شاعر با استفاده از جاندارانگاری، مکان مندی، عناصر طبیعت و اشاره به پدیده های قابل خوردن و آشامیدن صورت گرفته است. همچنین، وجود دو طرح واره اختصاصی «زمان» و «آفت» در شعر بهزاد، موید این مسیله است که وی غم را با تنوع بیشتری تجربه کرده است. استعمال طرح واره های مشترک در آثار هر دو شاعر نیز می تواند از اشتراکات فکری و زبانی کسانی حاکی باشد که در بطن یک فرهنگ پرورش یافته اند. بنابراین، نتیجه می گیریم که مشابهت و تنوع در آثار ادبی، نتیجه اشتراکات و تفاوت های محیط، فرهنگ، دین و ویژگی های شخصی و شخصیتی سراینده های آن هاست.
    کلیدواژگان: زبان شناسی شناختی، استعاره مفهومی، مفاهیم انتزاعی، مفاهیم عینی، غم، محمد جواد محبت یدالله بهزاد
  • زهرا کریمی باوریانی* صفحات 87-107
    همگونی یکی از فرایندهای رایج در زبان های دنیاست. همگونی اصطلاحی است که اغلب به عنوان فرایند جایگزینی یک صدا یا تغییر برخی از ویژگی های صدا، تحت تاثیر صدای همجوار با آن به کار می رود. پژوهش پیش رو نقش قدرت جایگاهی در بروز فرایندهای همگونی و تعیین جهت روی دادن آن ها به صورت پس رو یا پیش رو در زبان فارسی را بررسی می کند. داده ها از پیکره «واژگان زایای زبان فارسی» شامل حدود 55 هزار مدخل گردآوری شده و برمبنای رویکرد سیبویه (قرن 2 ه. ق.) به نقش «قدرت جایگاهی» در بروز فرایندهای همگونی تحلیل شده اند. در مشخصه های جایگاه تولید، روش تولید و واک، 33 مورد فرایند همگونی شناسایی و بررسی شده اند. برخی از یافته های پژوهش عبارت اند از: (1) حدود 94 درصد انواع فرایندهای همگونی در زبان فارسی به صورت پس رو و تنها 6 درصد به صورت پیشرو صورت گرفته اند. (2) حدود 58 درصد از فرایندهای همگونی در مشخصه روش تولید روی داده اند. (3) عامل «قدرت جایگاهی» در تعیین جهت فرایندهای همگونی نقش تعیین کننده دارد.
    کلیدواژگان: قدرت جایگاهی، قدرت ذاتی، مقیاس قدرت همخوانی، فرایند همگونی، سیبویه
  • نسیم وفایی*، ماندانا نوربخش، هما اسدی صفحات 109-129

    پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های نظام واکه ای گویش لری خرم آبادی باتوجه به تاثیر جنسیت گویشوران ازمنظر آواشناسی صوت شناختی سازمان دهی شده است. دراین راستا، پارامترهای صوت شناختی فرکانس پایه، فرکانس دو سازه نخست، دیرش و شدت واکه های ساده گویش لری خرم آبادی براساس 10 گویشور (5 مرد، 5 زن) بررسی شدند. گویشوران 1620 نمونه آوایی حاوی واکه های /ɑ،y،ø،o،u،ə،a،e،ʏ،ɪ،i/ تولید کردند. براساس نتایج، کمترین میزان فرکانس پایه در واکه /a/ و بیشترین مقدار در گروه مردان و زنان به ترتیب در واکه های /e/ و /ʏ/ مشاهده شده است. ازنظر افراشتگی واکه های /a/ و /i/ به ترتیب بازترین و بسته ترین واکه های این گویش اند. واکه های /i/ و /o/ به ترتیب پیشین ترین و پسین ترین واکه های لری خرم آبادی هستند. بیشترین و کمترین دیرش به ترتیب در گروه مردان متعلق به واکه های /ø/ و /ʏ/ و در گروه زنان متعلق به واکه های /ɑ/ و /ə/ است. بیشترین میزان شدت در واکه های لری خرم آبادی برای واکه /e/ و کمترین شدت در گروه مردان در واکه /a/ و در گروه زنان در واکه /u/ گزارش شد. درمجموع، فرکانس پایه، فرکانس دو سازه نخست و دیرش واکه های لری خرم آبادی در زنان بیشتر از مردان است و در پارامتر شدت عکس این موضوع صادق است.

    کلیدواژگان: آواشناسی صوت شناختی، لری خرم آبادی، واکه ساده، واکه، سازه
|
  • Beheshte Ozgoli, Bahram Modaressi, Hayat Ameri * Pages 1-20

    Motion is considered as a fundamental concept in human cognitive system that could be represented in all languages differently. The present paper is going to explain that how lexicalization happens in motion compound verbs. This research is analytical descriptive, and is going to study the lexical meaning of the none-verbal elements and main verb elements such as (do, give, become, hit, eat, go, take, come, pull) according to Talmy’s theory(1985) ,and to find the amount of lexicalization of these verbs in Persian language which is divided into verb-framed and satellite-framed combined verbs. Another aim is to show the semantic meaning between its constructions. Thus, 100 combined verbs collected as non-head framed construction which consisted of mentioned verbs from Fargang-e-Sokhan (Anvari,1381). The results indicate that lexicalization happens both in root and satellite. It also shows that the meaning components of each head framed construction causes that special satellite accompanied with the mentioned verbs, thus the more fertility in satellite, the more lexicalization. Other results show that Persian compound verbs are more satellite-framed than verb-framed. Another result shows that according to Slobin’s theory (1960), speakers of verb-based languages as persian languags languages tend to remove the component of path in sentences.

    Keywords: cognitive linguistics, Compound verbs, motion verbs, lexicalization, lexicalization compound verb
  • Nadya Safiei, Ebrahim Badakhshan *, Masood Dehghan, Akram Korani Pages 21-38
    This paper offers a study of phonological and lexical variations in Hawrami (paveh dialect) based on Variationist Sociolinguistics. In this paper the influence of two non-linguistic factors (age and gender) on one phonological variation (use of allophone]d[instead of]d[in final position) and two lexical variations (use of a compound noun instead of the words /bαwα/ and /dαdα/ meaning “grandpa” and “grandma”, respectively and the use of the word /waratαw/ instead of / war/) in a group of 60 people (30 men and 30 women) from 4 age groups were studied. Data gathered from main group compared with data gathered from standard group which consists of illiterate men and women who were older than 60 and finally, one phonological variation and two lexical variations that have the most differences among standard and main group were chosen. The results indicated that there is no meaningful relationship between age, gender and phonological variation. In lexical variations women use combined address term (/αdα/ + first name) for addressing their grandmas more than men. There is a meaningful relationship between age and the use of combined address terms, too. There is a meaningful relationship between gender and using /waratαw/ instead of /war/.
    Keywords: Variationist sociolinguistics, Hawrami, Paveh dialect, phonological variations, lexical variations
  • Mortaza Taheri-Ardali *, Erik Anonby, Ebrahim Zaheri-Abdevand Pages 39-61
    This article provides an analysis of two Bakhtiari poems from linguistic and literary perspectives – one by Bahman Alaeddin (šaʋ čārdah ‘Fourteenth Night’) and another one, in praise of Bahman Alaeddin, by Feyzollah Taheri‑Ardali (tā laʋte ġazalxun‑e kon-i bāz be āʋāz ‘As You Open Your Lyrical Lips to the Song’). For this purpose, we first transcribe the two poems in the Bakhtiari orthography proposed by Anonby and Asadi (2018). We then present an English translation as well as an interlinearized Persian translation of these two texts. This is followed by a linguistic analysis of the two poems with a focus on phonological and grammatical structures. Since Bakhtiari is an internally diverse language, our analysis has highlighted the linguistic differences between the two poems. From a literary perspective, we explore salient features such as poetic imagery and analyze stylistic devices in the poems
    Keywords: Bahman Alaeddin (Masoud Bakhtiari), Bakhtiari, oral literature, Poetry, Linguistic Analysis, Literary Analysis
  • Hashem Karami *, Nasrin Aliakbary, Zaniar Naghshbandi Pages 63-85
    Metaphor is among those phenomena whose conception has been basically revisited by cognitive linguists. Being elaborated on in terms of conceptual domains and image schemata, metaphors are now defined not just as a literary device, as it was thought of in traditional approaches, but as a linguistic means for the expression of abstract ideas on the basis of embodied experiences. Adopting a cognitive approach, the present study seeks to identify the tools that are employed by Yadollah Behzad and Mohammad Javad Mohabat for metaphorical reflection of grief in their poetry. Detailed analyses of our data demonstrate that in the works of both poets the notion of grief has been metaphorically expressed via animism, placeness, and also referring to natural components and comestible phenomena. The shared mechanisms one can find in both poets’ works hint to the shared experiences that both poets might have had in their life. Moreover, the fact that Behzad has used other notions like “time” and “downfall” in his poetry shows that he has perceived grief in a variety of other experiences as well.
    Keywords: cognitive linguistics, conceptual metaphor, Abstract Concepts, Objective Concepts, Sadness, Mohammad Javad Mohabbat, Yadollah Behzad
  • Zahra Karimi Bavaryani * Pages 87-107
    The present study investigates the role of positional strength in the occurrence of assimilation processes in Persian language in order to determine the direction of their occurrence as regressive or progressive. The data have been collected from the corpus of "Persian Vocabulary" including about 55,000 entries and have been analyzed based on the approach of Sibawayh (2nd century AH) to the role of "positional strength" in the occurrence of assimilation processes. 33 cases of these processes in the place of articulation, the manner of articulation and the voicing features have been identified and investigated. Some of the research findings are: 1- About 94% of the types of assimilation processes in Persian language have been done regressively and only 2% have been done progressively. 2. About 58% of the assimilation processes have taken place in the manner of articulation. 3- The factor of "positional strength" has a decisive role in determining the direction of assimilation processes.
    Keywords: Positional Strength, Inherent Strength, the scale of consonantal strength, assimilation processes, Sibawayh
  • Nasim Vafaei *, Mandana Nourbakhsh, Homa Asadi Pages 109-129

    This study investigated the acoustic parameters of the fundamental frequency, first and second formant frequencies, duration and intensity in KhoramAbadi Luri vowels. 10 participants (5 male, 5 female) produced 1620 tokens, including /ɑ،y،ø،o،u،ə،a،e،ʏ،ɪ،i/ vowels. The result showed that /a/ has the lowest fundamental frequency; /e/ and /ʏ/ have the highest amount of this parameter in male and female speakers, respectively. /a/ and /i/ are the open and close vowels in KhoramAbadi Luri. /i/ and /o/ are the front and back vowels. /ø/ and /ɑ/ have the highest vowel duration amongst other vowels; /ʏ/ and /ə/ have the lowest vowel duration in male and female speakers, respectively. /e/ has the highest intensity in both male and female speakers; /a/ and /u/ have the lowest intensity in male and female speakers, respectively. Generally, female speakers have higher fundamental frequency, first and second formant frequencies and duration, but intensity is higher in male speakers.

    Keywords: Acoustic phonetics, KhoramAbadi Luri, monophthongs, vowel, Formant