فهرست مطالب

مطالعات پیشگیری از جرم - پیاپی 66 (بهار 1402)

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 66 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/26
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمدحسین صادقی، اکبر وروایی، محمدجواد جعفری صفحات 1-22
    زمینه و هدف

    سیاست جنایی تنها شامل اقدامات سرکوبگر در قالب مجازات نیست، بلکه اقدامات پیشگیرانه و یا تدابیری که هدف آن ها ایجاد محیطی سالم، خنثی کردن عوامل جرم، اصلاح و جامعه پذیری مجرم می باشد را نیز شامل می شود. در اسناد بین المللی مختلف مانند کنوانسیون حقوق کودک یا قطعنامه های شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل متحد، به موضوع انطباق مقررات دولت های عضو با تعهدات بین المللی آن ها در زمینه پیشگیری از بزه دیدگی کودکان پرداخته شده است. همچنین، در سیاست جنایی ایران در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان (1399) و همچنین، آیین نامه اجرایی آن (1400) و در سایر مقررات داخلی موضوع حمایت از کودکان و نوجوانان بزه دیده را مد نظر قرار داده است.

    روش

    پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    سطح اول پیشگیری، اختصاص به تمامی کودکان و نوجوانان دارد؛ سطح دوم به کودکان و نوجوانان در معرض خطر بزه دیدگی مربوط می شود؛ سطح سوم به پیشگیری از تکرار بزه دیدگی کودکان و نوجوانان، اختصاص دارد. از این رو، این پژوهش بر مبنای سطوح پیشگیری سه گانه در قالب پیشگیری نوع اول از طریق اقدامات در سطح خانواده و مدرسه و پیشگیری نوع دوم از طریق اقدامات پلیسی، مدرسه و سازمان های مردم نهاد و پیشگیری نوع سوم از طریق مددکاری اجتماعی و اقدامات دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضاییه به پیشگیری از بزه دیدگی اطفال و نوجوانان انجام شده است.

    کلیدواژگان: پیشگیری از بزهدیده، پیشگیری های سه گانه، اطفال و نوجوانان، سیاست جنایی
  • زینب بنی اسدی، امین امیریان فارسانی، الهام حیدری صفحات 23-39
    زمینه و هدف

    شهادت شهود در تمامی نظام‌های حقوقی به عنوان یکی از مهم‌ترین ادله اثبات جرم مطرح می‌باشد. برنامه‌های حمایت از شهود، قابلیت اجرا برای تمام شهود در معرض خطر تهدید به امنیت جانی، عرضی و مالی را دارند. اما این ضرورت در جرم‌هایی که به صورت مشارکتی یا گروه‌های بزهکاری اتفاق می‌افتند بیشتر احساس می شود، در این پژوهش به تبیین سازوکارهای پیشگیری از بزه‌دیده شدن شهود در اثبات جرایم و همچنین، چالش های پیش رو آن در نظام حقوقی ایران و دیوان کیفری بین‌المللی خواهیم پرداخت.

    روش

    پژوهش حاضر به صورت توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته‌ها و نتایج

    در ایران، گرچه سازوکارهایی پیشگیرانه نظیر عدم افشای اطلاعات، اتخاذ تدابیر لازم جهت حفاظت از شهود و مطلعان، استماع شهادت از طریق وسایل ارتباط از راه دور پیش‌بینی شده است، اما با توجه به امکانات موجود و بودجه تخصیص‌یافته و همچنین، شرایط فعلی دستگاه‌های قضایی، حمایت از شهود و مطلعان، بسیار سخت است و قانون‌گذاری‌های انجام‌گرفته در این راستا، با واقعیت‌های موجود، بسیار فاصله دارد. همچنین، در ماده 68 اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی به موضوع حمایت از بزه‌دیدگان اشاره شده و بر این اساس، سازوکاری در آن پیش‌بینی شده است که ضمن حفاظت از قربانیان، امکان مشارکت آنها در فرآیند دادرسی را فراهم می کند. اما به نظر می‌رسد دیوان در اعمال این امکان نیز چندان موفق نبوده و ترس از مشکلات آینده منجر به آن گردید که بسیاری از قربانیان از بیان شهادت خودداری کنند. دو مولفه کاهش احساس ترس از انتقام در شهود و مطلعان و پیشگیری از بزه‌دیدگی مجدد نیز در اقدامات پیشگیرانه از بزه‌دیده شدن شهود در اثبات جرایم نیز موثر است.

    کلیدواژگان: پیشگیری از بزه دیدگی، امنیت شهود، دیوان کیفری بین المللی، کاهش احساس ترس، عدم افشای اطلاعات، وسایل ارتباط از راه دور
  • مجید کریمی، محمدرضا کونانی صفحات 41-68
    زمینه و هدف

    اصطلاح حقوق کیفری به منظور افزایش کارایی قوانین همیشه در همه کشورها مورد توجه بوده و بر این اساس، قوانین زیادی مورد بازنگری قرار گرفته و یا موادی به آنها الحاق شده است. بر همین اساس، سیاست جنایی تقنینی که لایه اولیه و رویین سیاست جنایی کشور است، متولی و مرجع اصلی سیاست‌گذاری در حوزه جرایم مواد مخدر است که در خصوص تاثیر ماده الحاقی 45 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 1396 که توسط مجلس شورای اسلامی با اتخاذ یک سری سیاست‌های کیفری و جنایی این ماده واحده به تصویب رسید، این پژوهش درصدد است تا تاثیر این ماده الحاقی را دیدگاه کارگزاران قضایی مورد سنجش و بررسی قرار دهد.

    روش

    روش بررسی این پژوهش به صورت تحلیل کیفی است. این پژوهش به خاطر ماهیت اکتشافی آن از نوع تحلیل محتوای کیفی مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته از کارگزاران قضایی است که با استفاده از تحلیل کدگذاری سوالات پژوهش پاسخ یافته‌اند و سپس، به روش پیمایشی نیز فرضیات طرح‌شده در راستای تایید بخش کیفی آزمون شده‌اند.

    یافته‌ها و نتایج

    یافته‌های حاصل از تحلیل مصاحبه‌ها نشان داد که این قانون اثرگذاری قابل‌توجهی نداشته و تاثیر مطلوبی در پیشگیری از جرایم نداشته است و کارگزاران قضایی این الحاق قانونی را به تنهایی برای بهبود اوضاع کافی نمی‌دانند. در راستای پیشگیری و بازدارندگی موارد مخدر صرفا مواد قانونی کافی نیستند، چرا که برای پیشبرد اهداف پیشگیرانه، قانونگذار باید مولفه‌های دیگری همچون ایجاد اشتغال و رفع موانع اقتصادی و نابرابری‌های اجتماعی را نیز در دستور کار قرار دهد. بنابراین، اثرگذاری پیشگیری اجتماعی و وضعی بر پیشگیری کیفری مقدم است.

    کلیدواژگان: ماده 45 قانون مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری از جرائم، مواد مخدر، کارگزاران قضایی
  • میرابراهیم صدیق صفحات 69-87
    زمینه و هدف

     امروزه حقوق شهروندی به عنوان یکی از مولفه های اساسی نظامهای سیاسی مختلف و از نیازهای امروز هر جامعه ای مورد توجه قرار گرفته است. در این میان پیشگیری یکی از سیاست ها و اقدامات اساسی در حوزه کنترل اجتماعی است و دولتها در سیاست گذاری های خود همواره اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار می دهند. بر این مبناء در این پژوهش به دنبال بررسی این امر هستیم که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال پیشگیری از نقض حقوق شهروندی شامل چه مواردی بوده؟ و این سیاست ها چه جایگاهی در برنامه پنج ساله ششم توسعه دارد؟

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی – تحلیلی است..

    یافته ها و نتایج

     سیاست های ایران پیرامون اقدامات پیشگیرانه در قبال نقض حق شهروندی در قانون اساسی، منشور حق شهروندی و برنامه پنج ساله ششم توسعه قابل مشاهده است. ایجاد نهادی چون قوه قضاییه، لزوم تدوین قوانین پیشگیرانه عادی و ایجاد ممنوعیت هایی به منظور حفظ حقوق شهروندی از جمله دستاوردهای قانون اساسی در ایجاد مکانیزم پیشگیرانه از نقض حقوق شهروندی می باشد. در خصوص ضمانت اجرای منشور حق شهروندی و ساز و پیشگیری از نقض آن ساز و کار خاصی در متن منشور دیده نمی شود و تنها در چند مورد بصورت داوطلبانه دولت خود را مکلف به اجرای آن نموده است. پیرامون سیاست های ایران در پیشگیری از نقض حق شهروندی در قانون برنامه پنج ساله توسعه می توان چهار زمینه اصلی را بیان نمود. این زمینه ها شامل الف: مقررات زدایی در برنامه ششم توسعه، ب: مکانیزم نظارتی پیرامون حق به آب، ج: حق بر محیط زیست و توسعه پایدار و د: حق بر سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی می باشد.

    کلیدواژگان: سیاست ایران، برنامه پنج ساله توسعه، حق شهروندی، پیشگیری از جرم، منشور حق شهروندی
  • فرشید گراوند، اصغر محمدی، منصور حقیقتیان صفحات 89-108
    زمینه و هدف

    این پژوهش در زمینه ارتقای سطح امنیت جامعه با (رویکرد پیشگیری از جرم) و با هدف توسعه شهرها است. دراین رویکرد، امنیت یکی از مهمترین متغیرها برای توسعه است که فقدان آن می‌تواند بر روند توسعه‌یافتگی یک شهر و پیشگیری از جرم تاثیرات مثبت یا منفی داشته باشد.

    روش

    روش این پژوهش پیمایشی، ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه، جامعه آماری 12022نفر، حجم نمونه 483 نفر، روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، سهمیه‌ای و در نهایت، تصادفی در دسترس می‌باشد. چارچوب نظری برگرفته از مکتب واقع‌گرایی کپنهاگ، نظریه‌های گیدنز، چلبی می‌باشد و پایایی کل برابر 7/. است.

    یافته‌ها و نتایج

    بر اساس نتایج حاصل از وزن ‌رگرسیونی استانداردشده (فقدان امنیت 287/0-) بر توسعه صنعتی موثر نشان داده‌ شده و داده‌های مربوط به متغیر امنیت و توسعه صنعتی نرمال می‌باشند، چون سطح معنی‌داری متغیر پژوهشی در آزمون کلاماو اسمیرنوف بزرگتر از 05/0است. تاثیر نبود امنیت لازم بر توسعه صنعتی معنی‌دار است، و منفی بودن مقدار آزمون نشانگر تاثیر معکوس و منفی نبود امنیت بر توسعه صنعتی می‌باشد؛ یعنی هرچه میزان نبود امنیت بیشتر، میزان توسعه صنعتی کاهش و ارتکاب به جرم نیز بیشتر می‌شود، پس امنیت بر توسعه صنعت در شهرهای کوچک و متوسط استان لرستان (با رویکرد پیشگری از جرم) تاثیر معنی‌داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: امنیت، توسعه صنعت، شهرهای کوچک و متوسط، پیشگیری، جرم
  • سیمین فرخی نیا، ابوالفتح خالقی صفحات 109-125
    زمینه و هدف

    اخیرا پدیده ناپسند قمار اینترنتی در بین مردم ایران رواج پیدا یافته،گرچه این رفتار و تمایل عضویت در آن  نوظهور نمی باشد و به قدیم الایام باز می گردد؛ ولی روش انجام آن به تبع پیشرفت و تغییر سبک زندگی سابقه زیادی نداردکه در دنیای شیشه ای فضای مجازی بیش از پیش انجام می گیرد، لذا این معضل به یک نگرانی اجتماعی مبدل گشته که سیاست جنایی و تدابیر پیشگیرانه غیرکیفری خاص خود را می طلبد.

    روش

    گردآوری اطلاعات از طرق استناد به کتب، فرهنگ نامه ها  و منابع حقوقی و مقالات گردآوری شده است. روش تحقیق به صورت کتابخانه ای  و  به صورت توصیفی - تحلیلی انجام گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    با تجزیه و تحلیل فنی و آسیب شناسی بر مالباختگان سایبری علت اصلی وقوع این جرم طمع نسبت به پیشنهادات فریبنده مجرمان بدون تفکر و تعقل است. وقتی اقدامی در جهت پیشگیری از وقوع جرم و افزایش امنیت جامعه با برنامه ریزی، سازماندهی در میان متولیان امنیت و جرم شناسان صورت پذیرد به یقین نظم اجتماعی، کاهش جرایم، آرامش جامعه و امنیت عمومی بالایی پدید می آید. در این میان جرم شناسان باید همانند پزشک حاذق ضمن علت یابی گرایش شهروندان به قماربازی تدابیر پیشگیرانه متناسب با آن ارایه نماید. مهم ترین تدابیر پیشگیرانه در این خصوص رفع معضل بیکاری و فراهم سازی فرصت های شغلی متناسب با شایسته سالاری،تقویت دینداری و اتخاذ تدابیر وضعی توسط پلیس فتا می باشد.

    کلیدواژگان: فضای مجازی، شرط بندی، فقه، تدابیر پیشگیرانه، غیر کیفری
  • عبدالله رجبی، عیسی علیجان پور صفحات 127-142
    زمینه و هدف

     یکی از بحث‌هایی که در بهداشت محیط زیست وجود دارد جمع‌آوری، امحاء و دفن پسماندهای بیمارستانی از جمله اتاق عمل، تزریقات، بانک خون، دیالیز، داروهای تاریخ گذشته، پارچه‌ها و البسه خون‌آلود و همچنین زباله‌های تیز و برنده مانند تیغ جراحی، فیلترهای دیالیز، سوند، کیسه ادرار و غیره است که جزء پسماندهای عفونی خطرناک بوده و یکی از معضلات جدی محیط زیست در چند سال گذشته می‌باشد که در بسیاری از نقاط کشور همچنان به روش سنتی و غیر‌بهداشتی انجام می‌شود و این موضوع تاکنون خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته است، این پژوهش با هدف راهکارهای مقابله‌ای و پیشگیرانه غیرکیفری از مخاطرات زیست محیطی ناشی از پسماندهای بیمارستانی ارایه شده است.

    روش

    تحقیق حاضر به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته‌ها و نتایج

    اهمیت پیشگیری از یک‌سو و افزایش مخاطرات زیست محیطی ناشی از پسماندهای بیمارستانی از سوی دیگر منجر به بررسی این پژوهش شده که راهکارهای غیر‌کیفری نظیر طرح تفکیک اصولی پسماندها از یکدیگر، روش دفن بهداشتی، آموزش به پرسنل و کارکنان در جهت تفکیک پسماندها و بروز خطر انتقال ویروس، روش پیشگیرانه مدیریت خطر و هماهنگی بین ارگان‌های مربوطه در مدیریت پسماندها مورد ارزیابی و واکاوی در جهت کاهش مخاطرات زیست‌‌محیطی ناشی از پسماندهای بیمارستانی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: پیشگیری غیرکیفری، مخاطرات زیست محیطی، پسماندهای بیمارستانی، بهداشت محیط زیست
  • حسین زارع شعار صفحات 143-160
    زمینه و هدف

    یکی از ضروریات عقد نکاح تکلیف پرداخت نفقه از سوی مرد است. به دلیل اهمیت این امر قانونگذار، عدم پرداخت نفقه را جرم انگاری نموده و برای آن مجازات تعیین نموده است. اما از پیشگیری از جرم بهتر از مجازات آن است لذا این سوال مطرح است که چه راهکارهای پیشگیرانه ای در قبال جرم ترک نفاق وجود دارد؟

    روش

    این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    از آنجا که داشتن استطاعت به عنوان پیش شرط جرم ترک نفقه معرفی شده است لذا اقداماتی مانند بهبود وضعیت اقتصادی شامل بهبود فضای کسب و کار (تولید و اشتغال) به عنوان راهکاری پیشگیرانه می تواند در موثر باشد. در این زمینه در قوانین پنج ساله توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی راهکارهایی به منظور حذف یا اصلاح مقرراتی که مانع از ایجاد بسترهای رشد و توسعه اقتصادی می باشد بیان شده است. این راهکارها همچنین با بازتعریف دولت در قالب حکمرانی مطلوب قابلیت شکل گیری می یابد. راهکار پیشگیرانه دیگر استفاده به موقع از امکانات مشاوره به منظور آگاهی بخشی پیرامون ماهیت و هدف پرداخت نفقه است. این امر در صورت داشتن استطاعت مرد امر مهمی به منظور پیشگیری از جرم ترک نفقه محسوب می گردد.

    کلیدواژگان: خانواده، پیشگیری از جرم، نفقه، جرم ترک نفقه، مقررات زدایی، ازدواج
  • ابراهیم داودی دهاقانی، راحله قنبری طامه صفحات 161-180
    زمینه و هدف

     یکی از راهکارهای پیشگیری از جرایم از نگاه معارف اسلامی، توجه به آموزه‌ها‌ی دینی بر افراد است. این آموزه‌ها نوعی خودکنترلی در افراد ایجاد می‌کند که آنان را در برابر ارتکاب جرم مصون می‌کند. بر اساس علم کلام می‏توان با ارایه دلایل و دفع شبهات، عقاید دینی را اثبات کرد. هدف پژوهش حاضر واکاوی اعتقاد به معاد و پیشگیری از جرایم با رویکرد کلامی است.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی تحلیلی است که به روش اسنادی و وب‌پژوهی انجام شد.

    یافته‌ها و نتایج

    از مجموع برهان‌های درج شده در مبانی نظری پژوهش و آیات و روایات می‌توان به این یافته‌ها رسید که معاد از طریق هر یک از برهان‌های فطرت، عدالت، حکمت و رحمت قابل اثبات است و نهادینه شدن آن در وجود انسان‌ها منجر به پیشگیری از ارتکاب جرایم و گناهان می‌شود.

    کلیدواژگان: معاد، پیشگیری از جرم، رویکرد کلامی، برهان فطرت و عدالت، برهان حکمت و رحمت
  • محسن رئیسی، محمدحسن صادقی مقدم، محمود حکمت نیا صفحات 181-200
    زمینه و هدف

    مالکیت های صنعتی امروزه از جایگاه ویژه ای در قوانین کشورها برخوردار هستند به نحوی که ایجاد یک فرایند رشد و توسعه پایدار بدون وجود سازوکار مناسب برای ایجاد، ثبت، انتقال و حمایت های قانونی از آن ها متصور نیست.در این خصوص اقدامات قضایی می تواند دارای نقش پیشگیرانه پیرامون انتقال مطلوب مالکیت صنعتی داشته باشد.

    روش

    این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    قوانین موجود در زمینه انتقال مالکیت های صنعتی فاقد شفافیت کافی در زمینه ماهیت انتقال و شرایط آن است.همچنین با توجه به غیرفیزیکی بودن بسیاری از مصادیق مالکیت های صنعتی، چالش هایی در زمینه عین بودن آن ها، مال بودن و مالیت داشتن آن ها وجود دارد. بررسی قوانین و مقررات موجود نشان داد که قوانین مربوط به انتقال مالکیت های صنعتی با توجه تغییرات صورت گرفته و شیوه های نوین انتقال مالکیت های صنعتی به روز نشده اند. دعاوی مربوط به مالکیت های صنعتی مشخصا دعاوی پیچیده تجاری هستند که رسیدگی به آن ها تخصص لازم دارد و تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه نیز نشان می دهد که استفاده از دادگاه های اختصاصی و قضات متخصص در این زمینه، موجب حل و فصل بهینه دعاوی و کاهش مدت رسیدگی ها در این زمینه شده است؛ اما در حقوق ایران دادگاه های ویژه مالکیت های فکری، شعبی از دادگاه های عمومی هستند که به این امر اختصاص یافته اند و هر قاضی می تواند در آن به قضاوت بپردازد.

    کلیدواژگان: مالکیت فکری، مالکیت صنعتی، پیشگیری، انتقال مالکیت، دعاوی مالکیت صنعتی
  • ساسان رشیدی، علی آل بویه، طیب افشارنیا صفحات 201-222
    زمینه و هدف

    در مرحله طرق فوق العاده شکایت از آرا ، چالش ها و نارسایی های اساسی وجود دارد که زمینه را برای اتخاذ تصمیمات نامتعارف در رد یا ابرام حکم و نقض حقوق شهروندان فراهم می نماید. احکام نامتعارف قضایی در مرحله فوق‎العاده دادرسی می تواند براثر وجود عوامل متعددی از جمله نقص قوانین، محدودیت قضات در تفسیر قوانین، بروز اشتباه، تقصیر و عمد دادرسان ایجاد شود که آثار و تبعات زیان بار آن در ناکارآمدی دستگاه قضایی و تضییع حقوق اشخاص نمایان می گردد. ازاین رو، مقاله پیش رو درصدد است به تبیین و واکاوی راهکارها و سیاست های پیشگیرانه از صدور احکام نامتعارف قضات و محکومیت ناصواب اشخاص برخلاف انصاف و عدالت قضایی در مرحله طرق فوق العاده اعتراض به آرا بپردازد.

    روش

    مقاله پیش رو به روش توصیفی- تحلیلی و با اعتضاد از منابع معتبر اسنادی و کتابخانه ای انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    لزوم پیش بینی تذکر نماینده دادستان به عضو ممیز در گزارش تخلفات و جرایم هر یک از قضات دخالت کننده در پرونده، رفع محدودیت موجود از موضوعات قابل فرجام از آراء قطعی، حذف اعاده دادرسی خاص به تشخیص رییس قوه قضاییه، احیای نظارت عالیه در دیوان، اتخاذ مبنای تفسیرگرایی دادرس بجای الزام قضات به متن قانون، جلوگیری از بخشنامه مدار شدن رسیدگی‎ها در مرحله فوق العاده دادرسی از جمله مهم ترین سیاست های پیشگیری از آثار زیان بار صدور تصمیمات نامتعارف قضات دیوان و تقریب به عدالت و انصاف قضایی محسوب می گردد.

    کلیدواژگان: سیاست پیشگیرانه، احکام نامتعارف، طرق فوق العاده دادرسی، احقاق حق، فرجام خواهی
  • عبدالرضا وزوایی *، فرزانه سریر، مهشیدالسادات طبایی، محمدجواد جاوید صفحات 221-240
    زمینه و هدف

    توسعه علم و دانش، مهم‌ترین رکن سلطه و هدف غایی آن نیز افزایش ثروت و رفاه عمومی جامعه می‌باشد و اعطای حق انحصاری اختراع نیز به‌عنوان یکی از قوی‌ترین ابزارها جهت پیشرفت علمی است، مضاف بر این‌که شرط جدیدبودن، رکن اصلی و توصیف ویژه و ممتاز هر اختراع و طرح صنعتی است. از آن جایی که هر کس بدون مجوز قانونی از دارنده ورقه اختراع، اختراع را مورد بهره برداری قرار دهد حقوق انحصاری ورقه اختراع را نقض کرده است، در این تحقیق برآنیم تا ضمن مطالعه ابعاد حقوقی حق اختراع، این امر را در رویه قضایی ایران مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم.

    روش

    این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    در خصوص تعریف شرط جدیدبودن و نحوه احراز آن نیز مابین اداره ثبت اختراع و رویه قضایی ایران و حتی شعب مختلف دادگاه‌ها تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه ای که در خصوص وضعیت پرونده‌های قضایی در خصوص بررسی میزان افشای صورت گرفته برای اختراع ادعایی گرفته شد مبنی بر این است که نظرات قضایی قضات تقریبا به طور کامل وابسته به نظریه کارشناسی است دخالت‌های ماهوی قضات در حداقل ممکن است. نحوه بررسی ماهوی احراز شرط جدیدبودن در نهاد حق اختراع ایران باید به نحوی باشد که عمده خلاقیت‌هایی که تا حدودی بدیهی است

    کلیدواژگان: اختراع، فناوری، طرح صنعتی، جدیدبودن، تحلیل اقتصادی، گواهینامه، رویه قضایی
|
  • zeynab baniasadi, amin Amirian Farsani, elham heydari Pages 23-39
    Context and purpose

    In all legal systems, witness testimony is considered as one of the most important proofs of crime. Witness protection programs have the ability to be implemented for all witnesses who are at risk of threats to life, lateral and financial security. But this necessity is more felt in the crimes that happen in a collaborative manner or criminal groups, in this research, to explain the mechanisms of preventing witnesses from being seen as criminals in proving crimes, as well as the challenges facing it in the legal system. Iran and the International Criminal Court will pay.

    Method

    The current research is descriptive and analytical.

    Findings and results

    In Iran, although preventive mechanisms have been foreseen, but according to the available facilities and the allocated budget, as well as the current conditions of judicial institutions, it is very difficult to support witnesses and informants, and the legislations made in this In line with the existing facts, it is very far from the existing facts. Also, Article 68 of the Statute of the International Criminal Court mentions the issue of protecting the victims, and based on this, a mechanism is foreseen in it, which, while protecting the victims, allows the participation of Neha provides in the judicial process. But it seems that the court was not very successful in applying this possibility and the fear of future problems led many victims to refrain from testifying.

    Keywords: Prevention of victimization, security of witnesses, International Criminal Court, reducing the feeling of fear, non-disclosure of information, means of remote communication
  • majid karimi Pages 41-68
    Background and purpose

    The term criminal law has always been considered in all countries in order to increase the efficiency of laws, and based on this, many laws have been revised or articles have been added to them. Accordingly, in this way; Legislative criminal policy, which is the primary and upper layer of the country's criminal policy, is the guardian and the main reference for policy making in the field of drug crimes, regarding the effect of additional article 45 of the Anti-Narcotics Law approved in 1396, which was adopted by the Islamic Majlis by adopting a series of criminal policies and The criminality of this single article was approved, this research aims to measure and examine the impact of this additional article from the point of view of judicial officers.

    Method

    The research method of this research is in the form of qualitative analysis. Due to its exploratory nature, this research is of the type of qualitative content analysis of semi-structured interviews of judicial officers who have answered the research questions using coding analysis, and then the hypotheses proposed in the survey method. They have been tested for the approval of the quality department. The statistical population of the qualitative section has reached theoretical saturation with ten judicial agents.

    Findings

    The findings from the analysis of the interviews showed that this law did not have a significant effect and did not have a favorable effect on the prevention of crimes, and judicial agents do not consider

    Keywords: Article 45 of the anti-narcotics law, prevention of crimes, narcotics, judicial agents
  • Farshid Garavand, asghar mohammadi, Mansour haghighatian Pages 89-108
    Background and purpose

    This research is in the field of improving the level of community security with (crime prevention approach) and with the aim of developing cities.In this approach,security is one of the most important variables for development,the lack of which can have positive or negative effects on the development process of a city and crime prevention.

    Methodology

    The method of this research is a survey,a questionnaire collection tool,a statistical population of 12022 people,the size of which is 483 people,the sampling method is one,quota and finally random samples available. It is an opinion derived from the Copenhagen school of realism,Giddens,Chalabi's theories,and the total reliability is equal to 0/7.

    Findings and results

    Based on the results of the standardized regression weight(lack of security -0.287) has been shown to be effective on industrial development and the data related to the variable of security and industrial development are normal,because the significant level of the research variable in Klamave Smirnov's test is greater than 0.05.The effect of the lack of necessary security on industrial development is significant, and the negative value of the test indicates the inverse and negative effect of the lack of security on industrial development,that is,the greater the lack of security,the lower the rate of industrial development and the greater the crime,so security on The development of industry in small and medium cities of Lorestan province (with a crime prevention approach) has a significant effect.

    Keywords: Security, Industry development, Small, medium cities, Prevention, Crime
  • simin farrokhinia, abolfath khaleghi Pages 109-125
    Background and purpose

    Recently, the unpleasant phenomenon of Internet gambling has become popular among Iranian people, although this behavior and the desire to participate in it is not new and goes back to ancient times. But the method of doing it does not have much history due to the progress and change of lifestyle, which is done more and more in the glass world of virtual space. Therefore, this problem has become a social concern that requires its own criminal policy and non-criminal preventive measures.

    Methodology

    Information has been collected by referring to books, dictionaries, legal sources and articles. The research method has been carried out in a library and in a descriptive-analytical way.

    Findings

    With the technical and pathological analysis of cyber criminals, the main cause of this crime is greed for the deceptive offers of criminals without thinking and reasoning. When an action is taken to prevent the occurrence of crime and increase the security of the society by planning and organizing among the security custodians and criminologists, social order, reduction of crimes, peace of the society and high public security will definitely emerge.

    Result

    In the meantime, the criminologist should, like a smart doctor, find the cause of citizens' tendency to gamble and provide appropriate preventive measures. The most important preventive measures in this regard are solving the problem of unemployment and providing job opportunities according to meritocracy, strengthening religiosity and adopting situational measures by FATA police.

    Keywords: Virtual space, betting, jurisprudence, preventive measures, non-criminal
  • abdollah rajabi, eisa alijanpoor Pages 127-142
    Background and purpose

    One of the debates in environmental health is the collection, disposal, and burial of hospital waste, including operating rooms, injections, blood banks, dialysis, out-of-date drugs, bloody cloths and clothes, as well as garbage. Sharp and sharp objects such as surgical blades, dialysis filters, catheters, urine bags, etc., which are dangerous infectious wastes and one of the serious problems of the environment in the past few years, are still performed in traditional and unhygienic ways in many parts of the country. and this issue has brought irreparable damages so far, this research is presented with the aim of non-criminal countermeasures and preventive measures against environmental hazards caused by hospital wastes.

    Method

    The present research was conducted using a descriptive and analytical method.

    Findings and results

    The importance of prevention on the one hand and the increase in environmental hazards caused by hospital waste on the other hand led to the investigation of this research that non-criminal solutions such as the basic separation of waste from one another, sanitary burial method, training to personnel and employees in the direction Separation of wastes and risk of virus transmission, preventive risk management method and coordination between relevant bodies in waste management have been evaluated and analyzed in order to reduce environmental risks caused by hospital wastes.

    Keywords: Non-criminal prevention, environmental hazards, hospital waste, environmental health
  • Ebrahim Davoodi dehaghani, Rahele ghanbari tame Pages 161-180
    Background and Aim

    One of the ways to prevent crimes from the perspective of Islamic teachings is to pay attention to religious teachings on individuals. These teachings create a kind of self-control in people that protects them from committing a crime. According to theology, religious beliefs can be proved by presenting reasons and dispelling doubts. The purpose of this study is to analyze the belief in resurrection and crime prevention with a theological approach.

    Method

    The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method, which was done by documentary and web research. To gather information, literature related to the resurrection and crime prevention was collected from documents such as books, articles, and Internet sites. For this purpose, an attempt was made to explain the research topic by reviewing the research conducted in this field.

    Findings and Results

    From all the arguments included in the theoretical foundations of research and verses and hadiths, it can be concluded that the resurrection can be proved through any of the arguments of nature, justice, wisdom and mercy, and its institutionalization in human beings leads to the prevention of It commits crimes and sins.

    Keywords: Resurrection, crime prevention, theological approach, argument of nature, justice, argument of wisdom, mercy
  • sasan rashidi, ali Al Boyeh, tayeb afsharnia Pages 201-222
    Background and purpose

    At the stage of extraordinary ways of complaining about votes, there are challenges and fundamental inadequacies that provide the basis for making unconventional decisions in rejecting or confirming the verdict and violating the rights of citizens. Unconventional judicial rulings in the extraordinary stage of proceedings can be created due to the presence of several factors such as defects in laws, limitations of judges in interpreting laws, the occurrence of mistakes, the fault and intentionality of judges, which have harmful effects and consequences in the inefficiency of the judicial system and the violation of the rights of individuals. becomes Therefore, the following article tries to explain and analyze the strategies and preventive policies from the issuing of unconventional verdicts by judges and the unjust conviction of people against fairness and judicial justice in the stage of extraordinary methods of protesting votes.

    Method

    The present article has been carried out using a descriptive-analytical method based on authentic documentary and library sources.

    Findings and results

    It is necessary to foresee the warning of the representative of the prosecutor to the auditor in the report of violations and crimes of each of the judges involved in the case, to remove the existing limitation of issues that can be appealed from final decisions, to remove the resumption of special proceedings at the discretion of the judiciary, to restore the supreme supervision. In the Court, adopting the basis of judge's interpretation instead of binding judges to the text of the law,

    Keywords: Preventive policy, unconventional rulings, extraordinary methods of proceedings, justice, appeal