فهرست مطالب

نشریه اندیشه فلسفی
پیاپی 7 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • قدرت الله قربانی* صفحات 191-207

    سنت خداباوری توحیدی، به ویژه در ادیان ابراهیمی، بر اعتقاد به خدایی قادر مطلق، عالم کل، خیرخواه محض، عادل و حکیم تاکید دارد. چنین دیدگاهی توسط اشکال گوناگون شرباوری تهدید می شود و در صورتی که نتوان پاسخ های منطقی و متقاعدکننده به آن داد، تهدید جدی سنت خداباوری توحیدی است. در این مقاله نشان داده می شود که به واسطه حضور فاعلیت خدای نامتناهی در یک طرف معادله مساله شر، منطقی ترین راهکار استفاده از مجموع پاسخ های ممکن به شیوه ترکیبی و تلفیقی است، زیرا تلفیق راه‎های موجود موجب تقرب به پاسخ متقاعدکننده تر در این زمینه است. براین اساس، ضمن توجه به تفاوت های شرور مابعدالطبیعی، طبیعی و اخلاقی از یکدیگر، ترکیب و تلفیق پاسخ هایی چون نسبی بودن شرور، شرور لازمه اختیار انسان، تلقی شر به عنوان کیفر گناهان آدمیان، شرور عامل تعالی معنوی انسان، تلقی جهان آخرت به عنوان مکان تجلی نهایی فلسفه شرور و اهمیت منظر سرمدی به مساله شر مورد نیاز است.

    کلیدواژگان: سنت خداباوری، مساله منطقی شر، شر قرینه ای، انسان، خدا
  • فراز قلبی* صفحات 209-221

    استدلال وجهی کریپکی علیه نظریه ی توصیفی نام ها (توصیف گرایی) مبتنی بر این ایده است که توصیف گرایی نمی تواند شهودهای ناشی و حاکی از صلبیت نام های خاص را توضیح دهد. یک پاسخ به استدلال وجهی پاسخ مبتنی بر گسترده گرایی در دامنه است. من در این مقاله ابتدا استدلال وجهی و گسترده گرایی در دامنه را معرفی می کنم. پس از آن نشان می دهم که کریپکی و سومز چگونه گسترده گرایی را مورد نقد قرار می دهند. در گام بعدی پاسخ سوزا را به کریپکی و سومز بازسازی می کنم. سپس به سراغ نقد کپلن علیه راه حل سوزا می روم. مطابق نظر کپلن، راه‎حل سوزا منجر به ازدست رفتن شهودهای اصلی و اولیه توصیف گرایی می شود. من سعی می کنم نشان دهم که سوزا می تواند از راه‎حل خود در برابر نقد کپلن دفاع کند.

    کلیدواژگان: گسترده گرایی، صلبیت، توصیف گرایی، کریپکی، سومز، سوزا، بن کپلن
  • یحیی نورمحمدی نجف آبادی* صفحات 223-236

    قاعده "لاموثر فی الوجود الا الله" مورد تاکید اشاعره و ملاصدرا است؛ لکن، هر کدام تفسیری متفاوت از این قاعده ارایه کرده‎اند. اشاعره بر اساس این قاعده، هرگونه علیت و تاثیر و تاثر را در میان ممکنات انکار کرده‎اند و همه افعال را به طور انحصاری و مستقیم به خداوند متعال نسبت می دهند. اما ملاصدرا بر اساس مبانی فلسفی خود در حکمت متعالیه، ضمن اثبات فاعلیت قریب خداوند برای تمامی افعال، نقشی را نیز برای سایر ممکنات در افعال می پذیرد و گونه ای از تاثیر و تاثر در میان مادون واجب تعالی را اثبات می کند. در این مقاله هر دو دیدگاه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت که بر این اساس، هیچ یک از این دو دیدگاه خالی از اشکال نیستند. البته دیدگاه ملاصدرا با تبیینی که ملا علی مدرس از آن ارایه می کند، تا حد زیادی پیراسته از اشکالات می گردد.

    کلیدواژگان: تاثیر و تاثر، علت فاعلی، کسب، عادت الله، وجود رابط، علت حقیقی و اعدادی
  • مریم صمدیه* صفحات 237-247

    مباحث ارسطو در مورد توخه یا بخت، در دو حوزه هستی شناختی و ارزش شناختی تناقض‎های آشکاری دارد. وی در حوزه هستی شناختی به وجود بخت به عنوان علتی بالعرض که از روی انتخاب مبتنی بر تفکر و برای مقصودی روی می دهد معترف شده است. ارسطو امور حاصل از بخت را موضوع قصد و تعقل می داند که از عوامل دارای افعال ارادی سر می زنند. وی در عین حال بخت را به عنوان امری ضدقاعده، ناپایدار، دارای علل نامعین و بدون غایت معرفی کرده است. وی حتی در حوزه افعال مربوط به تخنه و سعادت انسان نیز وجود بخت را پذیرفته است؛ اما از لحاظ ارزش شناختی برای آن اعتبار ارزشی قایل نیست و آن را علتی بالعرض و موخر از طبیعت و عقل بیان نموده و حتی معتقد است که برای آن علمی وجود ندارد. علاوه بر این در حوزه افعال مربوط به سعادت انسان نیز آن را فاقد اعتبار ارزشی بیان نموده است.

    کلیدواژگان: ارسطو، توخه، بخت یا شانس، علت بالعرض، غایت
  • حسن همتایی، سید محمدعلی حجتی* صفحات 249-268

    مساله ای که در این مقاله پیگیری می کنیم آن است که آیا دوحمل گرایی ماینونگی موجه است؛ و فرضیه ما آن است که موجه نیست. به رغم اینکه نظام های منطقی دوحمل گرا ویژگی های صوری و معناشناختی اساسا متمایزی به حمل متداول و حمل ماینونگی (یا رمزانشی یا درونی) نسبت می دهند، خود دوحمل گرایی ماینونگی خلاف شهود است. نشان می دهیم که وجوه اختلاف ادعایی این دوگونه حمل، فارغ از طبیعت این حمل ها هستند. اینکه گزاره های رمزانشی (یعنی آنها که حاوی حمل رمزانشی هستند) صرفا در قالب نسبت های یک موضعی صورت بندی می شوند، اینکه نمی توان از آنها خاصیت های مرکب انتزاع کرد، اینکه مقید به بستار منطقی، ناتمامیت و ناسازگاری هستند، و اینکه اتفاقی نیستند، هیچ یک برآمده از سرشت رمزانش نیست و به کار تمایز نهادن میان انواع حمل نمی آید. همچنین معناشناسی های نظام های دوحمل گرا تنها هنگامی شهود های ما درباره طبیعت اشیاء ماینونگی را پاس می دارند که شهودهای دیگر ما درباره ثبات معنای حمل یا ثبات معنای شیء را نادیده انگارند.

    کلیدواژگان: دوحمل گرایی ماینونگی، حمل رمزانشی، اشیاء انتزاعی، زالتا، معناشناسی
  • کسری فارسیان* صفحات 269-282

    برای فیلسوفان علم مهمی نظیر پوپر، همپل و تارسکی، سازگاری شرط لازم تاسیس یک نظریه علمی است. آنها معتقدند که یک نظریه علمی ناسازگار، غیراطلاع بخش، بی معنی یا ناکارآمد است. در این مقاله من در ابتدا نشان می دهم که ادعای این فیلسوفان نادرست است، سپس با پرداختن به برخی از ناسازگاری های موجود در نظریات مهم علمی (اعم از علوم تجربی و غیرتجربی)، راه را برای سخن گفتن از امکان فلسفه علم فراسازگار باز خواهم کرد.

    کلیدواژگان: فراسازگاری، فلسفه ی علم، تناقض در علوم، منطق های فراسازگار، گراهام پریست
|
  • Q. Qorbani* Pages 191-207

    The monotheistic tradition, especially in Abrahamic religions, emphasizes the belief in an omnipotent, omniscient, purely benevolent, just and wise God. Such a view is threatened by various forms of evil-beliefs, and if logical and convincing answers cannot be given to it, it is a serious threat to the tradition of monotheism. In this article, it is shown that due to the presence of the infinite God's activity on one side of the equation of the problem of evil, the most logical solution is to use the total of possible answers in a combined and unified way, because the combination of the existing ways brings closer to the answer and is more convincing in this context. Therefore, while paying attention to the differences between the metaphysical, natural and moral evils from each other, combining answers such as the relativity of evil, evil as a necessity of human free will, seeing evil as a punishment for human sins, evil as the cause of human spiritual excellence, and seeing the world of the hereafter and the importance of the eternal perspective are needed as the final manifestation of the evil philosophy.

    Keywords: Monotheism, the Logical Problem of Evil, the Evidential Problem of Evil, Human Being, God
  • F. Ghalbi * Pages 209-221

    Kripke’s modal argument against the descriptive theory of names (descriptivism) is based on the idea that descriptivism cannot explain the intuitions arising from the rigidity of proper names. One answer to the modal argument is widescopism. In this paper, I first introduce the modal argument and widescopism. I, then, explain how Kripke and Soames argue against widescopism. In the next stage, I reconstruct Sosa’s answer to Kripke’s and Soames’s. After that, I turn to Caplan's argument against Sosa's solution. According to Caplan, Sosa's solution leads to the loss of the main and primary intuitions of descriptivism. I try to show that Sosa can defend his solution against Caplan.

    Keywords: widescopism, rigidity, descriptivism, Kripke, Soames, Sosa, Caplan
  • Y. Noormohamadi Najaf Abadi* Pages 223-236

    The rule "There is No Effect on the Existence Except Allah" is emphasized by the Ash'arites and Mulla Sadra. But each has offered a different interpretation of this rule; According to this rule, the Ash'arites have denied any causation, influence, or effect among the possibilities, and attribute all actions exclusively and directly to God Almighty. But Mulla Sadra, based on his philosophical principles in transcendent wisdom, while proving the near activity of God for all actions, also accepts a role for other possibilities in actions and proves a kind of influence and effect among the obligatory sub-transcendence. In this article, with a descriptive-analytical-critical method, both views in this regard were examined. Accordingly, neither view is flawed. Of course, Mulla Sadra's view, with the explanation given by Mullah Ali Modarres, is largely free from problems.

    Keywords: effect, regret, Active cause, Acquisition, Adat Allah, Existence of interface
  • M. Samadieh* Pages 237-247

    Aristotle's discussions about Tuche (Τύχη) or fortune have obvious contradictions in two domains of ontology and axiology. In the domain of ontology, he has testified to the existence of fortune as a cause by accident- a cause by accident for an event which has occurred out of a choice based on thought and for a given intention. Aristotle believes that fortune-based affairs are subjects of intention and intellection which emerge from those agents who can take volitional actions. At the same time, he introduced fortune as an anti-rule and instable affair with indeterminate and purposeless causes. He accepted the existence of fortune even in the domain of the actions related to Techne and human happiness. However, he does not attach any value to it in axiology and declares it to be a cause by accident that comes after nature and intellect, even believing that there is no knowledge for it. Moreover, it is valueless in the domain of the action related to human happiness.

    Keywords: Aristotle, Tuche, Luck or Fortune, Accidental cause
  • H. Hamtaii, S.M.A. Hojjati* Pages 249-268

    Is Meinongian dicopulation justified? This is the main problem in this paper and our hypothesis is that Meinongian dicopulaism is counterintuitive. This is despite the rich list of syntactic and semantic features that Meinongian advocates of the double copula strategy attribute to the Meinongian (internal/encoding) mode of predication in contrast with the ordinary mode of predication. That is what we demonstrate in this paper. We argue that neither of the requirement that Meinongian formulas (i.e. those containing the Meinongian mode of predication) must be monadic; nor that they resist lambda abstraction; nor that logical closure governs them; nor that they can be incomplete (or inconsistent) and nor that they are no way contingent, may succeed in discriminating Meinongian from ordinary predications. Nonetheless, dicopulaistic semantics support our intuitive understanding of abstract objects as sets of properties only whence they embrace the counterintuitive conception of multiple denotations; of either copulas or (abstract) objects. Meinongian dicopulaism does not work.

    Keywords: Meinongian Dicopulaism, encoding predication, abstract objects, Zalta, Semantics
  • K. Farsian* Pages 269-282

    According to some important philosophers of science, such as Popper, Hempel and Tarski, consistency is a necessary condition of establishing any scientific theory. They hold that all inconsistent scientific theories are uninformative, meaningless or deficient. In this paper I will first argue against their clams, then I consider some inconsistencies which happened at the heart of some well-accepted scientific theories (Empirical or Non-Empirical), and by this I will try to open the door for the possibility of the paraconsistent philosophy of science.

    Keywords: Paraconsistency, Philosophy of Science, Contradiction in Science, Paraconsistent Logics, Graham Priest