فهرست مطالب

جامعه شناسی هنر و ادبیات - سال چهاردهم شماره 1 (بهار و تابستان 1401)

نشریه جامعه شناسی هنر و ادبیات
سال چهاردهم شماره 1 (بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/06
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سیده راضیه یاسینی، عبدالله بیچرانلو* صفحات 11-40

    موسیقی قومی، پس از تحولات فرهنگی برآمده از انقلاب، مورد توجه هنرمندان و پژوهشگران قرار گرفت. مقاله به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که در مجلات فرهنگی- هنری پس از انقلاب (1400 -1360)، چه برساختی از موسیقی قومی صورت گرفته است؟ هدف مقاله، تبیین چگونگی برساخت موسیقی قومی و چارچوب بندی مطالعات قوم موسیقی شناسی، توسط نویسندگان و پژوهشگران هنری در مجلات این عرصه است.به دلیل این که مجلات تخصصی فرهنگی- هنری، نمایای رویکرد فکری به این موضوع هستند، این مقاله با تحلیل مضامین برساخته در این مجلات، نشان داده است که دیدگاه پژوهشگران به موسیقی اقوام ایرانی، ذیل چه جریانهای اندیشه ای جای می گیرد. تحقیق در این مقاله، متکی بر روش تحلیل مضمون است. نمونه تحقیق را 10 مجله فرهنگی- هنری و یا تخصصی موسیقی شامل «فصلنامه هنر، گلستانه، سوره، ادبستان فرهنگ و هنر، عصر آدینه، مقام، آدینه، دنیای سخن، کلک، ماهور» تشکیل می دهند که به هنر موسیقی توجه نشان داده یا بر آن متمرکز بو ده اند. یافته ها نشان داد که موسیقی قومی در این مجلات ذیل 3. چارچوب، صورت بندی و برساخته شده است: 1. چارچوب معاصریت موسیقی غربی و غیبت یا طرد موسیقی قومی؛ 2. چارچوب اصالت موسیقی قومی با رویکردهای دینی و عرفانی؛ و 3. چارچوب اصالت موسیقی قومی و بازشناخت آن با مطالعات قوم موسیقی شناختی.

    کلیدواژگان: برساخت، چارچوب بندی، مجلات هنری، موسیقی قومی، موسیقی شناسی قومی
  • کوشا گرجی صفت* صفحات 41-57
    این مقاله در تلاش است تا مفهوم اشیا فرودست را در تقاطع مادیت وغیاب بسط دهد. برای انجام این کار نقد ادبی منتسب به دریدا در ادبیات پسااستعماری در جهت بازخوانی انتقادی انسان شناسی استعماری و بالاخص کار ای.بی.تیلور به کار گرفته شده. در این بازخوانی نشان داده می شود چگونه جنبه های خاصی از زیست بوم به دلیل ناتوانی در ارایه ردی از گذشته خود فرودست سازی می شود و از کنش به مثابه عامل زمانمندسازی منع میگردد. فرایند فرودست سازی زیست بوم مبتنی بر اشیا فناورانه و رابطه ی پیشرونده این اشیا با گذشته خود است که ساختار زمانی خطی مدرن ما را میسازد. یعنی حرکت از معدود اشیاء فناورانه ساده به انبوهی فزاینده از اشیاء فن آورانه پیچیده که پیشرفت-به مثابه-تاریخ را تولید می کند. این مقاله با تاکید بر مفهوم غیاب رادیکال به عنوان نقطه عزیمت یک سیاست-حیات رهایی بخش به پایان می رسد و می پرسد: چه نوع همکاری با اشیا فرودست (زیست بوم) میتواند ایده آلترناتیو «پیشرفت-توسعه» و ساختار زمانی خطی مدرن مرتبط با آن را ممکن کند؟
    کلیدواژگان: ادبیات پسااستعماری، زمانمندی، غیاب رادیکال، فرودست سازی اشیاء، مادیت، نقد ادبی
  • سید مهدی اعتمادی فرد، ماندانا افتخاری* صفحات 59-83
    آثار فرهنگی و تمدنی دوره های مختلف تاریخی دایم در حال تفسیر و بازتفسیر شدن هستند. بناهای معماری حاوی لایه های مختلفی از چرخش ها و تحولات تمدن بشری اند و تفسیر آنها تصویری دقیق تر از زندگی و روزگار مردمان بدست می دهد. مجموعه ی فرهنگستان های جمهوری اسلامی در منطقه ی عباس آباد تهران واقع شده است. یکی از مهمترین مسابقه های معماری ایران پس از انقلاب 57 برای طراحی این بنا برگزار شد. تحلیل اثار این مسابقه نشان می دهد هم هیات داوران و هم معماران برگزیده تحت تاثیر جریان فکری خاصی در معماری ایران هستند که به بومی گرایان مشهورند. این جریان فکری در یک قرن گذشته به انحاء مختلف در معماری ایران ظاهر شده است. طرفه آن که با وجود انقلاب سال 57 هویتگرایی در معماری ایران همچنان به قوت خود باقی است. هر یک از طرح های منتخب این مسابقه به دوره ی تاریخی و ایده های هویتی خاصی ارجاع دارد. امروزه در بسیاری از محافل و کلاس های درس معماری اصالت و هویت ایرانی همچنان محل پرسش و بحث است. این مقاله نقدی تاریخی جامعه شناسانه است بر معماری فرهنگستان های جمهوری اسلامی.
    کلیدواژگان: معماری بومی گرا، هویت، اصالت، سنت و مدرنیته، معماری ایرانی اسلامی
  • بهارک محمودی*، طاهره رضایت، مژگان حاجی زادگان صفحات 86-111
    بر اساس آمار نشر کتاب، رمان «ملت عشق» یکی از رمان های پرفروش سال های اخیر در ایران است و توجه به دلایل و زمینه های عامه پسند شدن آن می تواند به درکی از حال وهوای جامعه در این دوره کمک کند. ازاین رو، پژوهش حاضر از طریق مطالعه کیفی علل گرایش کاربران زن اینستاگرام به رمان «ملت عشق» سعی کرد تا بتواند به بخشی از مسایل مطرح حول چنین پدیده ای در جامعه ایران دست یابد. به این منظور، با روش تحلیل مضمون و انجام نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی، با بیست نفر از این کاربران مصاحبه عمیق نیمه ساخت یافته انجام شد. طبق یافته های این پژوهش، اگرچه به نظر می رسید نوعی فراخوانی مخاطب توسط ویژگی های عامه پسند و تبلیغات کنجکاوی برانگیز صورت گرفته باشد، اما از سوی دیگر، توجه به عناصر داستان نظیر فرم، محتوا و مولف نیز بیانگر گزینش گری مخاطبان و عاملیت آن ها در انتخاب این اثر بود و به طور کلی، علاوه بر عامل «موج تبلیغاتی» و «جذابیت داستان»، علل گرایش به مطالعه چنین اثری را می توان ناشی از عامل مهم دیگری از جمله پرداختن به مسایلی از جنس «مسیله روز جامعه» در ایران دانست که استقبال بالا از چنین اثری نیز می تواند نشان دهنده نوعی حساسیت اجتماعی نسبت به این گونه مسایل باشد. در مجموع، بر مبنای اطلاعات به دست آمده از مصاحبه های عمیق با تعدادی از مخاطبان این رمان، می توان گفت شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران در توجه و استقبال از این اثر تاثیرگذار بوده و در این میان، نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در معرفی و استقبال هرچه بیشتر از آن بسیار پررنگ بوده است.
    کلیدواژگان: ادبیات عامه پسند، ملت عشق، نظریه دریافت، کاربران اینستاگرام، زنان
  • فاطمه مرسلی توحیدی* صفحات 113-136
    «پیرامتنیت»، به عنوان یکی از انواع پنج گانه ترامتنی، توسط ژرار ژنت، منتقد و نشانه شناس فرانسوی، در چهارچوب پارادایم ساختارگرایی مطرح شده است. پیرامتن ها، پاره متن هایی هستند پیرامون متن مرکزی که آستانه ای برای ورود به اثر و دریافت آن به شمار می آیند. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی و ابزار جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای در صدد پاسخگویی به این پرسش است: جلد کتاب به عنوان «پیرامتن درونی همزمان» در طراحی اولیه و بازطراحی، دچار چه تغییراتی گشته است و ارتباط آن با گفتمان های مسلط دوره خلق اثر چیست؟ پیکره مطالعاتی، چهار عنوان کتاب ادبی است که در دهه هفتاد هجری شمسی به چاپ رسیده و پس از گذشت نزدیک به دو دهه، با طرح جلد جدید، تجدید چاپ گشته اند. یافته های پژوهش نشان می دهد، پیرامتن جلد کتاب و تغییرات آن، برساخته ای از عوامل فرامتنی نظیر بافت فرهنگی جامعه، گفتمان های هنری رایج در دوره خلق اثر، سیاست های نشر و تولید و همچنین تغییرات تکنولوژیک است؛ از سوی دیگر با مطالعه نقش پیرامتنی جلد کتاب در می یابیم، در طول دو دهه، کارکرد پیرامتن ها، از بستر توصیفی و روایی خارج شده و به سمت کارکرد دلالت نهان و اغواگری، تغییر مسیر داده است تا جایی که می توان گفت پیرامتن خود به متنی مستقل بدل شده است.
    کلیدواژگان: «پیرامتنیت»، «ژرار ژنت»، «طرح جلد کتاب»، «طراحی»، «بازطراحی»
  • محمد افروغ* صفحات 138-169

    دست بافته های عشایری و جامعه شناسی، از جمله گفتمان های مطلوب در ساحت میان رشته ای است که از ظرفیت قابل قبولی در گفتمان سازی هنرهای بومی و قومی و دست یابی به معرفت آفرینندگان کنش گر این بافته ها، اجتماع و بستر فرهنگی که چنین آثاری در آن ها خلق شده است، برخوردارند. در این مقاله، گبه ها و قالیچه های شیری ایل قشقایی از منظر جامعه شناسی گیدنز و در قالب نظریه ساخت یابی با محوریت گزاره های"ساختار و عاملیت"، مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت. منظور از ساختار، بعد فنی دست بافته یعنی نوع و فن بافت و چگونگی شکل گیری بافته ها و نقوش آن هاست که در جایگاه ساختار اجتماعی قرار گرفته است. پرسش مطرح در این بافته ها، این است که ساختار(قواعد و منابع) بافت با چه ساز و کاری موجب ماندگاری گبه ها و قالیچه های شیری و تداوم عملکرد آن ها شده است؟. از این رو، هدف این پژوهش، بررسی مولفه ها و عاملیت های موثر در ساخت(بافت)، شهرت و قدرت نمادین گبه ها و قالیچه های شیری قشقایی است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که مولفه-های گونه گون از جمله ساختار و فنون بافندگی، به عنوان عاملیت ها در شهرت و ارزش مداری این بافته ها نقش اساسی دارد. هم-چنین بر مبنای این نظریه، در فرآیند بافت و تولید دست بافته ها، نه تنها بافندگان به عنوان کنش گر و عامل انسانی، بلکه عاملیت های دیگری نیز هم چون حضور رنگ های طبیعی و نقوش تجریدی و انتزاعی، ویژگی ذهنی بافی و بداهه بافی نیز، در به وجود آمدن ساخت (بافته)، مشارکت دارند. این پژوهش کیفی و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. شیوه گردآوری داده ها، کتابخانه ای است.

    کلیدواژگان: گیدنز، ساخت، ساختار، عاملیت، قشقایی، گبه، قالیچه
  • محمد راغب* صفحات 171-199

    هر دو رمان پسامدرن آخرین انار دنیا (2002) نوشته بختیار علی، نویسنده کرد عراقی، و وقت تقصیر (1383) اثر محمدرضا کاتب فضایی پادآرمانشهری دارند. ایران آن سالها در گیر و دار گذار از دوره خاتمی به احمدی نژاد است و عراق آخرین سالهای حاکمیت صدام را از سر می گذراند. برای بررسی وضعیت فراگیر پادآرمانشهری به سراغ روزنه های آرمانشهری شخصیتهای اصلی رفتیم و از دریچه امکان رهایی از پادآرمانشهر به مطالعه رمانها پرداخته ایم. شخصیتهای تکثیرشده یا ادغام شده در این میانه به خاطر شرایط پیچیده خاورمیانه آرمانشهرهایی دست نیافتنی دارند که به دلیل شیءوارگی، خصوصی سازی و... امکان وجودی ندارند. افیونها و پیمانها بسته به موقعیت، مسیرهای ایدیولوژیک/ اتوپیایی ای هستند که شخصیتها در قالب آنها پیرنگ سازی می شوند. پیمانهای ستوده بختیار، امیدبخش زدایش پادآرمانشهر است و افیونهای نکوهیده کاتب، فراهم آورنده امکان همزیستی با آن؛ بدین سان اتوپیا، ایدیولوژی را آشکار می سازد و ادبیات رهایی بخش با درج ساختار واقعیت در ساختار رمانی، آینده را پیش بینی می کند.

    کلیدواژگان: آرمانشهر، پادآرمانشهر، ایدئولوژی، روایت، شخصیت
  • مریم سالاری* صفحات 202-228

    میدان نقاشی ایران در سال های پیش از انقلاب و پس از آن، بیش از آن که در نوآوری و خلاقیت و یا قدرت و توان مندی هنرمند در ارایه ی سبک و فرم هنری اهمیت داشته باشد، در ایجاد شکافی که بر اساس تغییر جایگاه و نقش هنر و هنرمند ایجاد کرد، اهمیتی ویژه دارد. در میانه ی دهه ی پنجاه، نقاشی اعتراضی که توسط گروهی از دانشجویان جوان تحت هدایت هانیبال الخاص شکل گرفته بود، در برابر هنر مشروع آن دوران، یعنی هنر انتزاعی و مدرن قد علم کرد و به جای شعار هنر برای هنر، از هنر متعهد و رسالت هنرمند در برابر وقایع اجتماعی سخن گفت. با استقرار نظام اسلامی جریان هنر اعتراضی به دو شاخه تقسیم شد.گروهی جذب حوزه ی هنری شدند و فعالیت های پیشین خود را با تاکید بر هویت دینی و نمادهای آن ادامه دادند. گروه دوم در ادامه به سمت هنری ناب تر و شخصی تر پیش رفتند و آثاری خلق کردند که کمتر نشانی از تعهدات ملی و انقلابی صریح داشت. در این مقاله با بهره گیری از تیوری میدان های بوردیو و مفهوم استراتژی، نشان می دهیم هنرمندان جریان دوم برای براندازی هنر مشروع، دست به اقداماتی زدند که کاملا در مقابل حوزه ی هنری -که هنری واقع گرا و مردمی را ترویج می کرد-قرار می گرفت. یعنی آنان خواستار بازگشت به منشآ و اصل هنر شدند. از این رو زبانی چند پهلو، پیچیده و ناب تر را برگزیدند. البته نباید از نظر دور داشت که این استراتژی برای اعاده ی حیثیت، کاملا صادقانه و بی غرضانه صورت گرفته است، زیرا نتیجه ی رابطه ی ناآگاهانه میان عادت واره و میدان است.

    کلیدواژگان: هنر متعهد، هنر ناب، تاریخ میدان نقاشی، استراتژی، پیر بوردیو
  • ندا شفیقی* صفحات 230-252
    عصر صفوی در تاریخ ایران یکی از ادوار مهم و تاثیرگذار در شکل گیری حیات فکری و اجتماعی است. سلسله صفویه همواره در تلاش برای کسب حقانیت و مشروعیت بخشی خویش از طرق مختلف بود و به دلیل ماهیت مذهبی حکومت و نسبتی که شاهان آن با طریقت های عرفانی و نحله فکری تشیع داشتند، از هنر دینی به عنوان ابزاری در خدمت برنامه های حکومتی و جریان های اجتماعی سود بردند. در این میان قرآن که همواره به دلیل ارزش و اعتبارش نزد هنرمندان مسلمان از جایگاه ویژه ای برخوردار بود، در حکومت دینی صفویه نیز، در صدر توجه و الهام هنرمندان قرار گرفت و بیان هنری موجود در روایات، قصص و مفاهیم آن منبع الهام آثار مصور متعددی برای نگارگران شد. خوانش بینامتنی نگاره هبوط آدم (ع) که یکی از اجزای داستان آفرینش در قرآن است و پاسخ به این سوال که معانی ضمنی و شرایط اجتماعی صفویان چگونه در این نگاره تبیین می گردد، مسیله جستار حاضر است. هدف، کشف درونه پنهان و شناخت کارکردهای اجتماعی اثر است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با رویکرد نشانه شناسی اجتماعی تصویر بوده و نتایج مطالعه نشان داد؛ مصورسازی داستان هبوط آدم (ع) مطابق با رویکرد ایدیولوژیک عصر و متاثر از شرایط اجتماعی و منازعات گفتمانی نیمه اول دوره صفوی است که در لایه های زیرین خود، با تاکید بر اسطوره ای بودن مشروعیت شاه و تثبیت سلطنت و تطهیر شخصیت او، صورت پذیرفته است و عوامل برون متنی چون نظریه ظل اللهی، مهدویت شیعی و نگرش به جریان مرشد کامل در شکل گیری آن دخیل بوده اند.
    کلیدواژگان: نگاره هبوط آدم (ع)، عصر صفوی، نشانه شناسی اجتماعی تصویر، فالنامه تهماسبی، نهاد قدرت
  • الهه پنجه باشی*، نگار نجیبی صفحات 254-287
    خط سیر داستانی نسخه های مصور شاهنامه که دارای مفهوم جامعه شناسانه است، در هر دوره ایی با توجه به دیدگاه اجتماعی متمایز و سبک شخصی هنرمندان مصور شده است. به این ترتیب، تحلیل و واکاوی ترکیب بندی و مفهوم بصری نقش مایه های این نگاره ها کمک شایانی به شناسایی سبک و ویژگی های جامعه شناختی نگارگری هر یک از هنرمندان می کند. در این نوشتار جهت محدود کردن حیطه پژوهشی نقش مایه رخش انتخاب شده و هدف این مقاله مطالعه تحلیلی ترکیب بندی و ساختار بصری نقش مایه رخش با تاکید بر نگاره های هفت خوان رستم و شناسایی دیدگاه اجتماعی و نحوه سبک پردازی هنرمندان در به تصویر کشیدن این نقش مایه است. پرسش های اصلی این است که شیوه ترکیب بندی، خطوط و رنگ بندی نقش مایه رخش در نگاره های هفت خوان رستم در شاهنامه طهماسبی چگونه کار شده و دارای چه شباهت و تفاوت هایی در دیدگاه اجتماعی هنرمندان این نگاره ها وجود دارد؟ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که رخش در این نگاره ها به عنوان نقش اصلی، به لحاظ شکل و تزیین متفاوت بوده و دارای شباهت هایی می باشد و هنرمندان سعی در تلفیق این نقش مایه در بیان مضمون ‏بصری هفت خوان رستم داشته اند. بنابراین، یافته ها دربردارنده جنبه نمادین بودن رخش در دیدگاه اجتماعی نگاه هنرمندان اشاره دارد و بیانگر ارتباطی مفهومی با ادبیات شاهنامه و دیگر عناصر تصویری در نگاره ها است.
    کلیدواژگان: تحولات اجتماعی صفویه، شاهنامه طهماسبی، هفت خوان رستم، رخش، هنرمندان
|
  • Seyedeh Raziyeh Yasini, Abdollah Bicharanlou * Pages 11-40

    Iranian ethno music which undermined during Pahlavi regime under modernization policies inclined to western culture and art, raised again after Islamic revolution and was focused by artists and researchers. The main question of the paper is; How the elite oriented toward ethno music during post revolution thought transformations? The main aim is describing the importance of ethnicity art and ethnomusicology studies in Iranian contemporary music in the viewpoint of music experts. As cultural-artistic or artistic magazines represent the thought approach toward ethno music, this paper by analyzing the constructed themes in these magazines has shown the thought foundations of elite viewpoints toward Iranian ethno music. The research is based on thematic analysis. The research sample consists of 10 cultural- artistic or music magazines including; “Honar quarterly”, “Golestaneh”, “Soureh”, “Adabestane Farhng & Honar”, “Asre Adineh”, “Magham”, “Adineh”, “Donyaye Sokhan”, “Kelk and “Mahour”. These magazines have studied on the music after Islamic revolution. The data extracted from the mentioned magazines based on purposive sampling and the process of data collecting continued till data saturation. Saturation is a core principle used in qualitative research. It is used to determine when there is adequate data from a study to develop a robust and valid understanding of the study phenomenon. Saturation is applied to purposive (nonprobability) samples, which are commonly used in qualitative research.The findings show that 3 general approaches toward music was formed in the mentioned magazines:1. The centrality of western music and absence or peripheral situation of ethno music 2. The originality of ethno music and religious approaches toward this kind of music 3. The originality of ethno music and it`s recognition through ethnomusicology studies.

    Keywords: construction, Framing, Artistic Magazines, Ethno music, Ethnomusicology
  • Kusha Gorji Sefat * Pages 41-57
    Positioned at the wave-crest of material disappearances and the foreclosure of corresponding modes of thought, this essay develops the notion of subaltern objects at the intersection of materiality and absence. In doing so, the essay illustrates how two projects of epistemic overhaul working as dislocated and unacknowledged parts of a vast two-handed engine within Europe and on the colonial frontier subalternized facets of that bio-habitat that did not retain a mark of their past, impeding them from acting as agents of temporalization within our modern linear temporal structures. The essay argues that such linear structures are partly centered on the succession of technological objects and their “development,” one out of another, in a chronological order (e.g., from print to electronic to digital mediums). That is, a movement from few simple to increasingly more complex technological objects that establishes progress-as-history. The essay concludes by considering what a politics of radical absences might mean and how it could be linked to an alternative schema to progress/development. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Keywords: Post-colonialsm, Temporality, radical absence, materiality, subaltern objects, literary critique
  • Mehdi Etemadifard, Mandana Eftekhari * Pages 59-83
    Monuments of different historical periods are constantly being interpreted and reinterpreted. architectural monuments specifically contain different forms of human life and the meaning they give to it and endeavour to disclose these meanings through buildings and spaces gives a more accurate image of people's life world. The architectural buildings of the Iranian academies of literature is located in the Abbas Abad district of Tehran. One of the most important architectural competitions after the 1979 revolution in Iran was held for the design of these buildings. The analysis of the works of this competition shows that both the jury and the selected architects are under the influence of a certain current of thought, which are known as Nativists. Each of the selected designs contains elements with reference to a certain historical period which could be identified as Iranian or Islamic Architecture which is in contradiction with modern approaches. On the other hand, despite the chasm of 1979, identity-oriented ideas in Iranian architecture still remains strong. Nowadays, despite the modernist claims of architects, in many architectural circles and classes, Iranian authentic identity is still problematic. This article aims to provide a sociological critique of the ideas underling these monumental buildings,. Considering the sensitive and critical issue of constructed identities in today's world, we tried to analyse the scattered and dusty facts and thoughts that make up our image of ourselves today.
    Keywords: Nativist Architecture, Regionalism, Identity, Authenticity, Tradition, Modernity, Iranian Islamic architecture
  • Baharak Mahmoodi *, Tahere Rezayat, Mojgan Hajizadegan Pages 86-111
    According to the book publishing statistics, the novel "The Forty Rules of Love" is one of the best-selling novels in recent years in Iran, and paying attention to the reasons and contexts of its popularity can help to understand the mood of society in this period. Therefore, the present study, through a qualitative study of the reasons for the tendency of female Instagram Users to the novel "The Forty Rules of Love", tried to find some of the issues raised around such a phenomenon in Iranian society. For this purpose, in-depth semi-structured interviews were conducted with twenty of these Users by means of Content Analysis and Purposeful sampling and Snowball sampling. According to the findings of this study, although it seemed that the audience was called by popular features and curious advertisements, but on the other hand, attention to the elements of the story such as form, content and author also indicates the selectivity of the audience and their agency in choosing this book, and in addition to the "propaganda wave" and "story appeal", the reasons for the tendency to study it can be attributed to another important factor, such as addressing issues such as "society's current issue" in Iran. It can be said that the social, cultural and political conditions of Iran are influential in the attention of this book, and among them, the role of Instagram in introducing and more attention to it has been very bold.
    Keywords: Popular Literature, The Forty Rules of Love, Reception Theory, Instagram Users, Women
  • Fatemeh Morsali Tohidi * Pages 113-136
    Paratextuality, as one of the five types of transtextual features, was proposed in the framework of the structuralism paradigm by the French literary theorist and semiotician, Gérard Genette. Paratexts are textual excerpts surrounding the core text of a work, acting as a threshold for venturing into and comprehending the main text. A book cover, as a “simultaneous internal paratext” performs descriptive and promotional functions for the main text since the first encounter between the reader and the book is shaped through this visual frame. The current study intends to make use of the descriptive analytical method and library studies to assess and evaluate the paratextual function of the book cover and its association with the discourses dominant at the time the work was created. The corpus selected for the study includes four different literary books published in Iran in the 1990s. About two decades later, these books were republished with new book cover designs. The findings of the study indicate that the book cover paratexts and their changes are a construct of transtextual factors including the cultural fabric of the society, the stylistic and artistic discourses common at the time of the creation of the work, publishing policies, and technological changes. Furthermore, during those two decades, the function of paratext shifted from a descriptive and narrative intent toward implicit and coercive implications. In other words, paratext has become an independent text.
    Keywords: Paratextuality, Gérard Genette, book cover design, design, redesign
  • Mohammad Afrough * Pages 138-169

    Nomads of hand weavs and Sociology is one of the desirable discourses in the interdisciplinary field that has an acceptable capacity in creating a discourse of indigenous and ethnic arts and gaining knowledge of the active creators of these weaves, community and the cultural context in which such works are produced. in this article, gabbehs and qashqai lion will be studied, analyzed and analyzed from the perspective of giddens sociology and construction theory with the focus on the propositions of "structure and agency". the meaning of structure is the technical dimension of weaving, ie the type and technique of weaving and how the weaves and their patterns are formed, which is in the position of social structure. the question in these weaves is that the structure (rules and sources) of the texture by what mechanism has caused the persistence gabbegs and qashqai lion rugs continuation of their function? therefore, the purpose of this study is to investigate the components and effective factors in making (weaving), fame and symbolic power of Qashqai lion rugs and gabbehs. the findings of this study indicate that various components such as weaving structure and technique, as agents, play an essential role in the reputation and value of these weaves. also based on this theory, in the process of weaving and weaving production, not only weavers as actors and human agents,but other factors, such as natural colors and abstract motifs, the "mental weaving" and "improvisation" features, also contribute to the creation of weaving. this is a qualitative research and descriptive-analytical research method. The method of data collection is library.

    Keywords: Giddens, construction, agency, Qashqai, Gabbeh, . rug
  • Mohammad Ragheb * Pages 171-199

    Generation of Narrative; Removal of Dystopia/Living with (Dys)topia: The Last Pomegranate of the World (2002) and The Time of Negligence (2004)Abstract:Both the postmodern novels The Last Pomegranate of the World (2002) written by Bachtyar Ali, an Iraqi Kurdish writer, and The Time of Negligence (2004) by Mohammad Reza Kateb have a dystopian space. During those years, Iran was in a state of transition from the Khatami presidency to Ahmadinejad, and Iraq was going through the last years of Saddam's rule. In order to investigate the pervasive state of dystopia, we went to the utopian openings of the main characters and studied the novels from the window of the possibility of getting rid of dystopia. Due to the complex conditions of the Middle East, the duplicated or integrated characters have unattainable utopias that cannot exist due to reification, privatization, etc. Depending on the situation, opium (a kind of story here) and promises are ideological/utopian paths in which the characters are emploted. Bachtyar's praised promises are hopeful for the removal of dystopia, and Kateb's blamed opium provide the possibility of coexistence with it. In this way, utopia reveals ideology and emancipatory literature predicts the future by inserting the reality structure into the novel structure.

    Keywords: Utopia, Dystopia, Ideology, Narrative, Character
  • Maryam Salari * Pages 202-228

    The field of Iranian painting in the years before and after the revolution, rather than being important in innovation and creativity or the power and ability of the artist in presenting style and art form, in creating a gap based on The change in the position and role of the art and the artist created is of special importance. In the mid-1950s, a protest painting by a group of young students led by Hannibal Al-Khas rose to prominence against the legitimate art of the time, abstract and modern art, and instead of the slogan Art for Art, Art The artist committed and spoke in the face of social events. With the establishment of the Islamic system, the protest art movement was divided into two branches. A group was attracted to the art field and continued their previous activities with an emphasis on religious identity and its symbols. The second group continued to move towards purer and more personal art, creating works that showed less explicit national and revolutionary commitment. In this article, using Bourdieu's field theory and the concept of strategy, we show that second-tier artists took steps to overthrow legitimate art, as opposed to the realm of art - which is realist and popular art. Promoted-placed. That is, they demanded a return to the origins of art. Hence, they chose a multifaceted, complex and pure language. Of course, it should not be overlooked that this strategy for restoring dignity has been carried out quite honestly and impartially, because it is the result of an unconscious relationship between habitus and the field.

    Keywords: Committed Art, pure art, history of the painting field, Strategy, Pierre Bourdieu
  • Neda Shafighi * Pages 230-252
    The Safavid era is one of the most important and influential periods in the formation of intellectual and social life.The Safavid dynasty was always trying to gain legitimacy in various ways.Hence due to the religious nature of the government and the relationship that its kings had with mystical methods and the Shiism introduction, used religious art as a tool in the service of government programs and social movements. Among these, the Qur'an, which has always had a special place among Muslim artists due to its value and credibility, in the Safavid religious government, it was at the forefront of artists' attention and inspiration And the artistic expression in the narrations, stories and their concepts became the source of inspiration for many illustrated works for miniaturists.Reading the miniatures of the descent of Adam (AS), which is one of the components of the story of creation in the Qur'an, and the answer to the question: how the implicit meanings and social conditions of the Safavids are explained in this miniature, is the research query.The goal is to discover the hidden inside and recognize the social functions of the work.The research method was descriptive-analytical with the approach of social semiotics of the image and the results of the study showed; the illustration of the story of the descent of Adam is in accordance with the ideological approach of the era and is influenced by social conditions and discourse conflicts of the first half of the Safavid period. Which has been done in its lower layers, by emphasizing the mythical legitimacy of the king and the establishment of the monarchy and the purification of his character and extra-textual factors such as the theory of divine shadow, and Shiite Mahdism and attitudes toward the flow of the perfect master have been involved in its formation.
    Keywords: Miniature, the Descent of Adam (AS), Safavid Age, Social Semiotics of Image, Institution of power
  • Elaheh Panjehbashi *, Negar Najibi Pages 254-287
    In each period, the storyline of the stunningly illustrated edition of Shahnameh, involving sociological meaning, has been illustrated according to the different social perspectives and the personal style of artist. An analysis of composition and the visual concept of the motifs helps identify the the style and sociological features of each artist's painting.In order to limit the scope of the study, Rakhesh motif is selected, and the purpose of this research is to discover the features of visual structure to examine the composition and visual structure of the Rakhsh motif on emphasizing the paintings of the Rostam's seven trials to recognize social perspectives and the personal style of artist. The main research questions are: How is these paintings unique in their composition, lins, coloring of Rakhesh in the paintings of the Rostam's seven trials in Tahmasbi's Shahnameh, and what are the similarities and differences in the different social perspectives of artists?In the present study, the research method is descriptive-analytical and using library resources. The results of this study show that the Rakhsh as the main motif in these paintings is different in terms of shape and decoration, and also, has similarities. Artists have tried to combine this motif in expressing the visual theme of Rostam's seven trials. It indicates the symbolic aspect of Rakhsh in the social perspectives of the artists and indicate a conceptual connection with the Shahnameh literature and other visual elements in the paintings.
    Keywords: Safavid Social Development, Shahnameh Tahmasebi, Rostam's Seven Trials, Rakhsh, artists