فهرست مطالب

مهندسی شیمی ایران - پیاپی 14 (بهمن و اسفند 1383)

دوماهنامه مهندسی شیمی ایران
پیاپی 14 (بهمن و اسفند 1383)

  • 91 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/12/01
  • تعداد عناوین: 15
|
  • سرمقاله
  • مقالات
  • علی الله وردی، ابراهیم نجفی کانی صفحه 3
    سیمان های زودگیر و زودسخت شونده از خانواده سیمان های خاص می باشند که زمان گیرش (60-3 دقیقه) و مقاومت اولیه بالایی (Mpa20 پس از 4 ساعت) را دارا می باشند و برای تعمیرات سریع مثل بزرگراه ها، خطوط راه آهن، باند فرودگا ه ها و امثالهم مورد استفاده قرار می گیرند. این سیمانها براساس زمان گیرش به سه گروه فوق العاده زودگیر، خیلی زودگیر، و زودگیر تقسیم بندی می شوند. در این مقاله انواعی از سیمان های زودگیر و زودسخت شونده با زمان گیرش بین 60-8 دقیقه مورد بررسی قرار گرفته است. سیما ن های مورد بررسی شامل سیمان پرتلند نوع ІІІ، سیمان جت، سیمان منیزیم فسفات، سیمان کلسیم آلومینات و سیمان ژئوپلیمری می باشند که خواص کلی، ترکیب شیمیایی و مینرالی، مقاومت فشاری و ساختار میکروسکوپی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: سیمان زودگیر و زود سخت شونده، مقاومت اولیه بالا، سیمان جت، سیمان ژئوپلیمری
  • شهره شجاعی منش، شهناز بمانیان، ارجمند مهربانی صفحه 15
    نیتروس اکساید N2O ماده ای است که به تازگی توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده و موجب بروز نگرانی های زیست محیطی شده است. N2O یکی از گازهای گلخانه ای به حساب می آید که در گرم شدن کره زمین نقش دارد و نیز نفوذ آن به استراتوسفر Stratosphere]، دومین لایه جو از سطح زمین که مهمترین مشخصه آن وجود لایه ازن می باشد[. می تواند موجب افزایش تخریب لایه ازن شود.در این مقاله ابتدا نحوه تاثیر N2O بر محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته و سپس به منابع انتشار آن اشاره شده است. در ادامه رفتارN2O در سیستمهای احتراق و نیز انتشار آن از منابع صنعتی بررسی شده است.
    کلیدواژگان: نیتروس اکساید، N2O، گاز گلخانه ای، ازن، سیستم های احتراق بسترهای سیالی شده (Combustion Fluidized Bed)، سایر اکسیدهای نیتروژن NOx
  • توحید نودل، عبدالله مصطفایی، سوسن داوری صفحه 21
    الکتروپوریشن یک روش جدید در زمینه ضدعفونی سازی مایعات می باشد. در این روش میدان الکتریکی قوی که معمولا در حد 10 تا kV/cm 40 است در داخل مایع ایجاد می شود. برای ایجاد این میدان الکتریکی، مایع در فضای بین دو الکترود قرار گرفته و پالس های الکتریکی با مشخصات معین به این الکترودها اعمال می شود. میدان الکتریکی ایجاد شده باعث تشکیل حفره هایی در غشای سلولی شده و زمانیکه شدت میدان و مدت اعمال آن از حد بحرانی بگذرند، این حفره ها منجر به مرگ سلول زنده می گردند. شدت میدان الکتریکی، مدت اعمال میدان، نوع میکروارگانیسم و مشخصات مایع اطراف آن بازده سیستم را تحت تاثیر قرار می دهند. این روش در تصفیه آب و فاضلاب، تهیه و آماده سازی مواد غذایی، جلوگیری از رشد بیوفیلم و استخراج مواد از سلول های نباتی و جانوری مطرح می باشد.
    کلیدواژگان: الکتروپوریشن، میدان الکتریکی، غشای سلولی، ضد عفونی سازی مایعات
  • غلامحسین صدیفیان صفحه 29
    رفتار برشی مواد مذاب پلیمری که توسط ابزاری نظیر رئومتر های موئینه (کاپیلاری) و صفحه-مخروط تعیین می گردد، غالبا به منظور ارزیابی عملکرد شکل دهی آنها و نیز به عنوان ابزار شناسایی مورد استفاده قرار می گیرند. با این همه، در بسیاری از موارد، هنگامی که دو ماده پلیمری دارای رفتار برشی یکسان ولی در طی عملیات شکل دهی معین (همانند؛ دمش فیلمی و اکستروژن صفحه ای)، به صورت متفاوت عمل می نمایند می توان پی برد که خواص برشی به تنهایی برای شناسایی و ارزیابی سیالات پلیمری کافی نمی باشد. در این راستا، رفتار کششی و برشی سه نوع پلی اتیلن مورد مقایسه قرار می گیرد. نتایج حاصله نشان می دهد که نمی توان از طریق خواص برشی مذاب های پلیمری، خواصی کششی آنها را تعیین نمود، بعلاوه، رابطه ای ساده میان خواص حاصل از یک نوع جریان کششی با نوع دیگر وجود ندارد. همچنین از آنجایی که هر نوع تلاش برای شبیه سازی اختلاف های ظریف فرآیندهای شکل دهی بین دو پلیمر نیاز به معادلات قانونمند ویژه ای دارد، در این مقاله سعی شده است معادلاتی از این دست را که امکان جداسازی رفتار جریان کششی از برشی را فراهم می سازند مورد بحث قرار گیرد.
    کلیدواژگان: جریان های کششی، مذاب های پلیمری، پلی اتیلن، فرآیندهای پلیمری
  • مسعود بهشتی، رضا روستا آزاد صفحه 38
    انسولین پلی پپتیدی است که بخوبی شناخته شده است و توالی اسیدهای آمینه و مشخصات ساختمانی آن معین گردیده است. این هورمون نقش مهمی در کنترل میزان قند خون دارد که تحقیقات گسترده ای در زمینه تولید آن انجام گرفته است. از نظر تاریخی انسولین از بافت حیوانی و بطریقه استخراج بدست می آمد و با تکنیک های کروماتوگرافی خالص می شد. انسولین انسانی به چهار روش می تواند تولید شود که فرمانتاسیون بوسیله میکروارگانیزم های بدست آمده از مهندسی ژنتیک تکنیک برتر و اقتصادی تری است این روش در حداقل سه نوع تکنولوژی جانشین برای تولید انسولین انسانی بر اساس استفاده از تکنولوژی DNA نو ترکیب توسعه یافته است. تخلیص و جداسازی انسولین انسانی بر اساس فرایندهای مختلف کروماتوگرافی که از تفاوت ها در خاصیت بازی، اندازه و آب گریزی مولکول ها ایجاد شده، استفاده می کند. کروماتوگرافی تعویض یونی و کروماتوگرافی با کارایی بالا (HPLC) به همراه فاز معکوس، فرایند رایج جهت جداسازی و تخلیص انسولین انسانی است. با توجه به پیچیدگی تکنولوژی تولید و تخلیص این ترکیب، تحقیق و پژوهش پیرامون این موضوع را اجتناب ناپذیر ساخته است.
    کلیدواژگان: انسولین، بیوسنتز، DNA نوترکیبی، تخلیص، فرایند تولید
  • رحمت الله رحیمی، لیلا حجت کاشانی صفحه 51
    فرایند احتراق سوخت جامد آلکس که حاوی 15% پودر آلومینیوم فوق ریز می باشد مورد مطاله قرار گرفته است. برای ارزیابی نتایج این نوع سوخت با نوع دیگر، سوختی از نوع 76YX جامد که حاوی 15%آلومینیوم معمولی می باشد برای مقایسه انتخاب شده است. آزمایشات احتراق در یک مجرای بسته تحت فشار با چگالی های بار متناظر بافشار های بالاتر ازMPa 280انجام می شود. اگر چه هر دوسوخت دارای ابعاد هندسی مشابه می باشند ولی رفتار احتراقی آنها متفاوت است. در یک فشار انتخابی، سرعت سوخت حاوی آلکس همیشه بالاتر از سوخت حاوی 76YX می باشد. برای بررسی احتراق سوخت ها از قانون وییل استفاده می شود. ضریب فشار در سرعت سوختن در سوخت حاوی آلکس در مقایسه با سرعت سوخت حاوی YX 76کمتر است. از سوخت حاوی آلکس می توان به عنوان نیرو محرکه یا بالابرنده در موشک ها در فشار بالا استفاده کرد.
  • فخری سیدین آزاد، الهام امینی، راضیه فتحی صفحه 56
    در این مقاله تولید پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) از دی متیل ترفتالات (DMT) مورد مطالعه وبررسی قرارگرفته است.
    PBTرا میتوان از ترکیب 1و4 بوتان دی ال (BDO) با DMT ویا ترفتالیک اسید (TPA) تهیه کرد ولی بطور تجاری PBT را از DMT تولید می کنند زیرا اگر از DMT استفاده گردد میزان تشکیل ناخالصی ها ومحصولات فرعی نسبت به زمانی که از TPAاستفاده گردد کمتر است.
    BDOوDMT تحت واکنش های ترنس استریفیکاسیون وپلیمریزاسیون به PBT تبدیل می شوند. محصولات فرعی این فرایندها تتراهیدروفوران، 1و4 بوتان دی ال ومتانول هستند.
    به علت دارا بودن خواصی مثل چقرمگی و مقاومت دمایی بالا وخواص دی الکتریک واستحکام خوب، مقاومت سایشی مناسب، PBT در صنایع مختلفی نظیرصنایع اتومبیل سازی، صنایع الکتریکی و الکترونیکی وصنایع خانگی کاربرد فراوان دارد.
    این ماده را می توان با افزودنی هایی مانند الیاف شیشه وتاخیر دهنده های اشتعال به ماده مقاومتری در برابر حرارت و الکتریسیته تبدیل کرد و اصطلاحا به آن پلی بوتیلن ترفتالات تقویت شده می گویند که باتوجه به میزان سمیت ناچیز آن در گستره وسیعی از صنعت قابل استفاده است.
    دراین رابطه مطالعاتی در بخش مهندسی شیمی دانشگاه اصفهان انجام گرفته است. در این تحقیق چهار روش تولید، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته و نشان داده شده است که این روش ها در اصول یکسان و تنها تفاوت هایی جزئی دارند. همچنین در آن تحقیق، محاسبات اقتصادی وتخمین هزینه نهایی تولید مربوط به هرکدام نیز بررسی شده است و در نهایت جدیدترین روش تولید PBT وتخمین هزینه های آن در سال 2002 ارائه گردیده است [1]. با توجه به مطالعات وبررسی های انجام شده مشخص شده است که افزودن موادی نظیر اتیلن کربنات (ETC)، ترکیبات آروماتیک اسید سولفونیک وکاهش زمان اقامت مواد در راکتورهای ترنس استریفیکاسیون با استفاده از کاتالیست های مناسب و نیز با به کار بردن نسبت های مولی خاص از BDO بهDMT می توان محصول اصلی بیشترو با کیفیت بالاتر تولید نمود.
  • مرتضی مغربی، پریسا خدیوپارسی صفحه 67
    سطوح ابرآبدوست و ابرآبگریز علیرغم طبیعت متضاد خود، هر دو دارای رفتار خودپاک کنندگی می باشند. در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق سطوح ابرآبدوست، فتوکاتالیزور دی اکسید تیتانیوم و بخش عمده ای از سطوح ابرآبگریز، مواد مبتنی بر فلوئوروکربن می باشد. گذشته از طبیعت شیمیایی سطح، پستی و بلندی های نانومتری تاثیر بسزایی در ابرآبگریزی آن ایفا می نماید. در این مقاله به آخرین پیشرفت ها در عرصه مواد ابرآبدوست و ابرآبگریز اشاره می گردد.
    کلیدواژگان: سطوح خود پاک کن، ابر آبدوست، ابر آبگریز، دی اکسید تیتانیم، فلوئوروکربن
  • معرفی کتاب
  • اخبار و گزاش ها
  • دانشگاهی
    صفحه 80
  • معرفی کتاب
  • کتاب شیمی مواد منفجره
    صفحه 80
  • اخبار و گزاش ها
  • همایش و نمایشگاه ها
    صفحه 81
  • صفحه 88
|
  • Ali Allahverdi , Ebrahim Najafi Kani Page 3
    Fast setting and quick hardening cements are special cements exhibiting a short setting time between 3 to 60 min and a high early compressive strength up to 20 MPa after 4 hr. These cements are widely used for special applications such as rapid repair of highways, railroads, airports, etc. These cements are divided into three groups based on their setting time, i.e. ultra fast setting, very fast setting and fast setting cements. In this paper different types of fast setting and quick hardening cements with setting time between 8 to 60 min including type III Portland cement, Jet cement, magnesia-phosphate cement, calcium-aluminate cements and geopolymer cements are introduced and their engineering properties along with their chemical and mineralogical compositions and microstructures have been studied.
  • Shohreh Shojaeemanesh, Shahnaz Bemanian, Arjomand Mehrabani Page 15
    Nitrous oxide, N2O, has recently gained attention of international community. This component has caused anxiety about environmental protection subject. This gas is one of green-house gasses that effecting the globe warming. Its diffusion to stratosphere layer can enhance damage of ozone layer. In this paper, initially the way of affecting N2O on environment and its emission sources are considered. Then behavior of N2O in combustion systems and its emission from industrial sources are investigated.
  • T. Nowdel, A. Mostafaei, S. Davari Page 21
    Electroporation is a relatively new addition to the more traditional methods in disinfection of liquids. In this method, high intensity electric field that commonly is in the range of 10-40 kV/cm is applied to a volume of a liquid. This field is created by applying high voltage pulses to a pair of electrodes that are in contact with the liquid. The application of electric field to biological cells creats micropores in the cell membrane and leads to loss of cell viabiliy when critical value of electric field and field duration are exceeded. Electric field amplitude and distribution, field duration, type of microorganisms, shape of pulses and properties of liquid affect the inactivation efficiency of electroporation. This method can be used in pumpable food preservation, disinfection of drinking water and wastewater, biofouling prevention and extraction applications.
  • Gholamhossein Sodeifian Page 29
    The shear flow properties of polymer melts are used to characterize them and to study their processing performance. However, there are polymer melts which exhibit indistinguishable shear flow properties, yet significantly different extensional flow properties which can affect their processing performance. This means that one can observe two polymers have the same shear properties but perform differently during certain types of process operations, indicate that shear properties may not be sufficient to characterize polymeric materials and therefore, a knowledge of uniaxial, biaxial and planar extensional viscosity is most crucial to understanding the processing behavior of polymer melts. In order to show this subject, it has been compared the extensional and shear behavior of three different type of polyethylene. For example, in the film blowing process of the three LDPE resins, two of the PE resins may perform identically while the third can not be drawn as much [3] as well as the melt flow indices and zero shear viscosity of the resins are very similar which is in contrast to their processing performance. The result of comparing the three types of polyethylene the shows that extensional viscosity measurements are sensitive to factors not readily detectable by means of shear flow measurements. This also means that it is necessary that constitutive equations be available which are able to handle polymer melts which have no apparent differences in shear flow, but exhibit different extensional behavior.
  • Masoud Beheshti, Reza Roosta Azad Page 38
    Human insulin was the first mammalian protein produced in bacteria using recombinant DNA technology.Two technologies were developed: the first based on the separate expression of precursors of chain A and B of insulin, and the second based on the expression of a precursor of proinsulin as a Trp-E fusion protein. Both technologies utilized Escherichia coli as an expression system. Later, a third technology was developed based on a strain of yeast that can secrete a precursor of insulin. The second E.coli process, a variation of which has been commercialized by Eli Lilly and Co., is analyzed in this article from a process design evaluation viewpoint. The plant analyzed in this article has a capacity of around 1,800 kg or purified BHI per year. This represents a relatively large plant for producing polypeptide-based biopharmaceuticals. A purification process based on multimodal chromatography, which exploits differences in molecular charge, size, and hydrophobicity, is typically used to isolate the human insulin. A detail description of all the purification steps follows. The purification of the insulin solution proceeds with a reverse phase high-pressure-liquid-chromatography (RP-HPLC) step. Detailed information on the use of RP-HPLC for insulin purification is available in the literature. Analytical studies with a variety of reversed-phase systems, have shown that an acidic mobile phase can provide excellent resolution of insulin from structurally similar insulin-like components.
  • Page 51
    This paper presents the combustion of a solid propellant formation with 15% ultra – fine aluminium powder called Alex. to evaluate the propellant burning results, a second comparable solid propellant was produced, containing 15% conventional aluminium yx76. The combustion experiments are performed in a high pressureclosed vessel at loading densities corresponding to pressures up to 280MPa for a given pressure, the burning rate of the Alex propellant is always higher than that of the YX76prpoellant. For each propellant, a vieille burning law is given. The burning rate pressure exponent of the Alex propellant is very low, as compared to that of the YX76 propellant.
  • F. Seyedeyn-Azad Page 56
    In this paper, production of PBT from DMT has been investigated. PBT can be produced from 1,4-Butanediol (BDO) and either DMT or Terephthalic Acid (TPA) compounds. DMT rout is commercially preferred, because less impurities and byproducts are produced. BDO and DMT convert to PBT by transesterification and polymerization reactions. The byproducts of these reactions are Tetrahydrofuran (THF), 1,4-Butanediol and Methanol.PBT is used in car manufacturing, electrical, electronic and appliance industries because of its stiffness, high thermal resistance and dielectric properties.In this research, four different production methods have been studied and compared. All methods are basically similar but they are different in details. In addition, economical calculation and cost estimation have been presented.
  • Morteza Maghrebi, Parisa Khadiv Parsi Page 67
    Aside to their contrary nature, both superhydrophilic and superhydrophobic surfaces show self-cleaning effect. Now almost all of superhydrophilic surfaces comprise titanium dioxide photocatalyst, and a lot of superhydrophobic surfaces are fluorocarbon-based materials. Both chemical nature and nanoscale unflatness of a surface affect its superhydrophobicity. Some more recent articles and patents in the field of superhydrophilic and superhydrophobic surfaces have been reviewed.