فهرست مطالب

نشریه دراسات فی السردانیه العربیه
سال سوم شماره 1 (الخریف و الشتاء 2022-2021)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • اوراس نصیف جاسم محمد* صفحات 1-26
    البطل هو الشخصیه الرییسه فی قصه تخییلیه ما. وقد قل استخدام هذا المصطلح فی الدراسات السردیه الحدیثه؛ لما انطوی علیه مفهومه من لبس؛ ولعسر الإحاطه به علمیا. فالبطل/الفاعل السردی هو محور اهتمام الراوی القدیم اکثر من اهتمامه بالحدث، ولاسیما فی الاخبار القدیمه لانه یجسد ضمیر هویه الامه المودلج للاوعیها الجمعی.  والبطل العربی یکون (بطلا نسقیا) فی العقل الجمعی، لما له من اهمیه بالغه فی المتخیل السردی المنتج للانساق الثقافیه، إذ صارالبطل رمزا للقبیله، تستمد منه الشجاعه والإقدام فی النصر وفی الهزایم والخسایر. لقد استفدنا فی هذا البحث من المنهج الوصفی التحلیلی بهدف دراسه الفاعل السردی الرییس فی ایام العرب بشکل عام، وکتاب الجمهره ایام العرب لعمر بن شبه البصری بشکل خاص، والذی تفرد بذکر حرب البسوس بتفاصیلها کافه- مع ما سبقها من احداث ووقایع-  اهمیه تفوق اهمیه الحدث فی البنیه السردیه للاثر احیانا. وقد قسمنا البحث علی مبحثین، وفقا لانواع الفاعل السردی فی کتاب جمهره فی ایام العرب: فاهتم اولهما بالکشف عن الفاعل السردی العادل، وما ناله من تغییب ثقافی مارسه خطاب الثقافه السلطوی، ویمثل هذا البطل (البراق بن روحان)، واما المبحث الثانی للبحث فقد عرض ثناییه (الثبات والتحول) فی شخصیه الفاعل السردی، ومثلته شخصیتا (کلیب والمهلهل). و وصلنا إلی بعض النتایج منها ان کتاب الجمهره فی ایام العرب، یستمر بروایه احداث جدیده تتمحور حول الشخصیات نفسها بعض الاحیان، لکن بامتداد زمنی لاحق، ودوافع سلوکیه مختلفه، تتحول بعض الشخصیات من الهامشیه والسطحیه فی نسقیتها إلی وظیفه البطل النسقی/ وحده مرکزیه فی تحریک بوره الحبکه مثل حرب البسوس.
    کلیدواژگان: الجمهره فی ایام العرب، الفاعل السردی، البطل النسقی، عمر بن شبه البصری، الخطاب
  • مهین حاجی زاده*، عبدالاحد غیبی، سهیلا کاظم علیلو صفحات 27-49

    یعد التحلیل السیمیایی احد اکثر الطرق استخداما وفعالیه لتحلیل النصوص المختلفه والاعمال الادبیه والفنیه. تفتح السیمیاییه نافذه علی عالم جدید للجمهور من خلال فک رموز الإشارات والعلامات. احد المنظرین المعاصرین فی مجال السیمیاییه هو الفرنسی فیلیب هامون؛ تستند نظریته علی اربعه مبادی: 1) انواع الشخصیات وقد صنفها هامون إلی ثلاث فیات هی: الشخصیات الإشاریه، والشخصیات الاستذکاریه، والشخصیات المرجعیه، التی تضم الشخصیات التاریخیه، والاسطوریه والمجازیه والاجتماعیه، 2- مستویات توصیف الشخصیه، 3- مدلول الشخصیه، و4- دال الشخصیه. تحاول الدراسه الحالیه القایمه علی المنهج السیمیایی تحلیل وانعکاس هذه النظریه فی روایه فرانکشتاین فی بغداد لاحمد سعداوی. نظرا لتعدد الشخصیات فی هذه الروایه، یتم النظر فی الشخصیات الاربعه الرییسیه لشسمه وهادی العتاگ وإیلیشوا وفرج الدلال. تشیر نتایج البحث إلی ان الشخصیات المختاره هی شخصیات إشاریه استخدمها الراوی للتعبیر عن افکاره، وفی الواقع، من خلال تضمینها فی الروایه، فقد عرض افکاره التحرریه والوطنیه. یتم التعبیر عن مدلول الشخصیات فی الغالب من خلال تقدیم الراوی لها. یستخدم سعداوی الجمل باهتمام خاص لتعریف القاری بالمستوی الفکری والعقلی للشخصیه المستخدمه. علی مستوی التوصیف، قدم سعداوی بعنایه خاصه جمیع الخصایص الجسدیه والنفسیه والاجتماعیه للشخصیات. تم اختیار اسم الشخصیات ایضا بهوس معین.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، السیمیائیه، الشخصیه، فیلیب هامون، احمد سعداوی، فرانکشتاین فی بغداد
  • علی دودمان کوشکی*، یکتا بهمنی صفحات 52-78

    تدرس الدراسه الحالیه الرومانسیه الاشتراکیه فی روایه «رجال فی الشمس» للکاتب الفلسطینی الموهوب غسان کنفانی  فی مجال الروایات الادبیه. غالبا ما یطور المولف فی هذا الکتاب مفاهیم مثل التعاطف والمقاومه والتضحیه بالنفس والنضال وبهذه الطریقه فی شکل الرومانسیه الاشتراکیه ، یشرح حاله المجتمع وینتقد دور الحکومه الفاسده وعجز الشعب کما یناقش الاضطرابات الاجتماعیه وحقوق الطبقه الضعیفه والإمبریالیه وصراع التقالید والحداثه ویصور الجراح والجروح التی الحقتها الصهیونیه العالمیه بنسیج الاقتصادی والثقافه المجتمعها بقلم جمیل. من السمات البارزه لهذا النوع انه من الممکن تحقیق اسلوب المولف فی السرد و الراوی والخصایص العامه واستخدام اسالیب المولف الخاص. لذلک ، فی هذه المقاله ، حاول المولفون شرح مبادی الواقعیه الاشتراکیه فی هذه القصه باستخدام میزات مثل الفعل و فکره القصه القویه والوقت والمکان والحجم ونوع التعبیر السردی وکذلک علاقه السبب والنتیجه بین الظواهر. ومفاهیم مثل التعبیر العاطفی عن السرد ، وعدم الرضا عن الوضع الحالی ، والاختفاء فی مساحات اخری ، تعکس مناهضه الاستبداد فی هذه القصه اکثر من ذی قبل یظهر البحث، ان المولفین من خلال دراسه اطر الرومانسیه الاشتراکیه وایضا تطبیق افکار جدیده تتمحور حول الواقعیه الاشتراکیه ، قد توصلوا إلی استنتاج مفاده ان الانواع الجدیده قد جعلت تعزیز المستوی الفکری للناس اولویتها ومن ثم ، فإن المحتوی المحدث لمثل هذه القصص یهدف إلی تصمیم إنجاز جدید من خلال تفکیک الانواع السردیه القدیمه التی لا تلبی احتیاجات مجتمع الیوم، من اجل إثراء ثقافه مجتمعه علی مستوی العالم. تم تحلیل هذه الدراسه بطریقهالمنهج التحلیلی تعتمد علی معاییر مناسبه للرومانسیه الاشتراکیه فی الاعمال السردیه وایضا علی اساس الاستنتاج الاستقرایی-من الجزء إلی الکل.

    کلیدواژگان: الرومانسیه الاجتماعیه، الشکل والبنیه، رمان رجال فی الشمس، غسان کنفانی
  • عبدالله حسینی*، کاوه رحیمی صفحات 79-106

    یعد ادب السجون احد فروع الادب الغنایی الذی اوجدته الظروف السیاسیه والاجتماعیه فی شتی المجتمعات، کما هو تعبیر عن المشاعر الصادقه للذین اعتقلوا بسبب دعوتهم للحریه، فتعرضوا للتعذیب والاضطهاد. ادب السجن، آهات وزفرات اطلقها اناس مثقفون سجنوا او اسروا لمختلف الاسباب، منها؛ السیاسیه والاجتماعیه والدینیه، وقاموا بتسجیل لحظات صعبه وحزینه بقوه التعبیر. ینبغی ان یعالج ادب السجن بسبب طبیعته الخاصه من مختلف الجوانب. ایمن العتوم المولود عام 1972م وبزرک علوی المولود عام 1907م من هولاء الکتاب المعاصرین فی الادبین الفارسی والعربی الذین کانت لکتاباتهم بصمه واضحه، ویعتبران من الاصوات الصادقه فی هذا المضمار. قامت هذه الدراسه، فی إطار المنهج الوصفی-التحلیلی وعلی اساس المدرسه الامریکیه للادب المقارن، بمقارنه الروایتین من منظور ادب السجون. اهمیه البحث تعود إلی ان دراسه الروایتین من منظور ادب السجن تساعدنا فی  الاطلاع علی الظروف السیاسیه والاجتماعیه بین البلدین الاردن (ایمن العتوم) وإیران (بزرک علوی). علی الرغم من الاشتراک الکثیر بین منهج هذین الکاتبین حول ادب السجون، هناک فرق یسیر بین الاثرین وهو ان بزرک علوی قد اعرب بصراحه عن نضاله بعد الإفراج عنه، ولکن فی روایه العتوم لم نعثر علی هذا. فنتایج هذه الدراسه تبدی غرض الکاتبین من کتابه هاتین الروایتین وهو تصویر المجال الفکری وکیفیه تعامل الحکومات مع المثقفین فی الاردن وإیران. حیث تفوح فی کلتا الروایتین رایحه التعذیب والالم والإهانه، والجدران والسجون وضیق المکان والعتمه الشدیده فی کل الانحاء ومکونات اخری من الإضراب عن الطعام، وصعوبه الارتباط بالاهل وحالات نفسیه مزریه للسجناء. تناولت روایه "یا صاحبی السجن" و "53 شخصا"، طریقه تعامل السجانین وشرطه السجن مع السجناء السیاسین.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، ادب السجون، ایمن العتوم، بزرک علوی، روایه یا صاحبی السجن، روایه 53 شخصا
  • ابوالحسن امین مقدسی، رئوف توکلی، میثم کرمی عنایت* صفحات 108-131

    الادب حصیله ذهن الإنسان وإن لتحلیل الافعال الذهنیه تاثیر فی تطویر النقد الادبی. وقد استطاع علم التحلیل النفسانی کمصدر یربط بین الادب وعلم النفس ان یعکس مواضیع المجتمع ومشاکله علی ضوء مفاهیم التحلیل النفسانی بعدما دخل إطار الادب ودرس النصوص الادبیه وشخصیاته واحواله الداخلیه. وقد قامت الکاتبه السعودیه قماشه العلیان فی روایه «عیون قذره» بإعاده خلق شخصیات الروایه من منظور التحلیل النفسانی وقد عنیت بتاثیر الطلاق فی ظهور انواع الاضطرابات النفسانیه عند ابناء الاسره. وتهدف هذه الدراسه إلی تحلیل تاثیر ظاهره الطلاق علی افعال شخصیات هذه الروایه وتاثره بها عبر منهج توصیفی تحلیلی وفی إطار نقد التحلیل النفسانی لفروید ومستنده إلی نظریتی الاضطراب وآلیه الدفاع لکی تستخرج مکونات الطلاق وتمهد الارضیه للاستیعاب الافضل. تدل نتایج هذه الدراسه إلی ان شخصیتی الروایه الرییسیتین تصابان فی ظروف مختلفه باضطرابات نفسانیه واقعیه وموذیه للنفس واضطرابات اخلاقیه بعد هدم کیان الاسره ونظرا إلی ذلک لجاتا إلی آلیات الدفاع وفقا لموقع ظهور الاضطراب لحمایه انفسهم من الحقایق و الصراعات النفسیه التی لا تطاق.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، نقد التحلیل النفسانی، قماشه العلیان، عیون قذره، الاضطراب، فروید، عملیه الدفاع
  • نعیم عموری*، بروین خلیلی، مسعود باوان پوری صفحات 132-157

    الواقعیه السحریه تعنی الجمع والمزج بین الواقع والسحر والخیال؛ ای الواقع واللاواقع. العجایبیه ظاهره حاضره فی الروایه العربیه، یتجلی من خلالها اهتمام الکاتب العربی باستکشاف شکل کتابه الروایه من خلال عبور الحدود التقلیدیه للروایه مع فتح المجال لفیه التساول عن الواقع من خلال هذا الشکل الجدید من السرد. ظهر هذا الاتجاه الادبی فی الروایات العربیه ومولفیها، ومن بینهم احمد خالد توفیق (1962-2018 م)، وهو من رواد ادب الرعب فی الادب العربی المعاصر. کتب توفیق مولفات وروایات طویله فی هذا المجال. ومن اشهر روایاته هی "فی ممر الفیران" المستوحاه من قصته السابقه "اسطوره ارض الظلام" رقم 68 من سلسله کتاب ماوراء الطبیعه. یتناول احمد توفیق فی هذه الروایه القضایا الاجتماعیه فی مصر علی ضوء ادب الواقعیه السحریه؛ بلون الخوف والسحر والخیال والرعب والظلام والاسطوره وغیرها؛ لذلک یهدف هذا البحث إلی إعاده قراءه احداث الروایه بالمنهج الوصفی-التحلیلی بهدف الکشف عن الابعاد الاجتماعیه والسیاسیه للروایه. اما اهم النتایج التی توصلنا إلیها فهی: إن الروایی احمد خالد یصور المجتمع المصری وکیفیه مواجهته بالفقر والجهل والظلام والخوف من الاعداء. یتحدث خالد عن مشاکل شعبه وهی الیاس والحرمان واضطهاد الاعداء مثل امریکا وإسراییل وغیرها. یشرح لنا الروایی کل هذا من خلال الواقعیه السحریه بخیال واسع وتقنیات مختلفه، ویمزج عناصر الواقع مع الخیال والاساطیر الیونانیه مثل اودیسیوس، وبرومیثیوس، وما إلی ذلک، ویصف الشخصیات الاسطوریه والرهیبه بعنایه.

    کلیدواژگان: الروایه العربیه المعاصره، الواقعیه السحریه، احمد خالد توفیق، فی ممر الفئران
  • مجید صالح بک*، شهرزاد امیرسلیمانی صفحات 158-192

    تسعی هذه الدراسه فی مجملها للکشف عن مفهوم الخطاب النقدی وآلیته فی روایه "ابناء الریح" للیلی الاطرش. وقد جاءت النظره إلی الخطاب الروایی متراوحه بین المضمون السردی ومکوناته السردیه من خلال وجهه النظر النقدیه التی یبثها الروایی علی شکل خطاب فی عمله تجاه الواقع الذی یعیش فیه. إن دراسه العلاقات بین الخطاب والسلطه او بین الخطاب والمجتمع علی العموم، هی اساس دراسات الخطاب النقدیه وتعد من مسلمات مشاریع بحثها الخاصه. ونظریه نورمن فیرکلف هی نموذج اجتماعی معرفی یقوم بتحلیل النصوص بشکل نقدی ویتعامل مع النص بوصفه نصا ادبیا، وبوصفه خطابا متاثرا  بالسیاق الاجتماعی وموثرا فیه. فبناء علی ذلک، حاولت هذه الدراسه ان تصل العرض بالتحلیل من خلال منهج تحلیل الخطاب النقدی لفیرکلاف الذی یری بان استعمال اللغه هو حدث تواصلی ینطوی علی ثلاثه ابعاد، البعد الاول: هو النصی و یرتکز علی السمات اللغویه والشکلیه التی یتحقق بها خطاب الروایه. البعد الثانی: هو الخطابی الذی یحتوی علی عملیه الإنتاج والانتشار وتوظیف النص واما البعد الثالث فهو الاجتماعی الثقافی الذی یرتکز علی التفسیرات وعلاقتها بالسیاق الاجتماعی عند إنشاء النص، ومن خلاله یحلل السیاق الخارجی الذی یوثر علی النص؛ والنتایج التی تم الحصول علیها من هذه الدراسه بعد تطبیق معاییر نظریه فیرکلاف علی روایه "ابناء الریح" هی ان اللغه؛ ای الالفاظ والافعال والتراکیب لها وجهه خطابیه وان الخطاب فی هذه الروایه من خلال تنظیم المفردات والتراکیب وبنیه النص والتماسک النصی اتجه نحو التغییر فی القیم الموجوده فی المجتمع وفرض قیم جدیده بدیله عنها تعارض سوء التصرف مع اولاد دار الرعایه من قبل الجهات المعنیه وافراد المجتمع محاوله تغییر القوانین الجافه والقاسیه فی وزاره التنمیه؛ خاصه فی مرحله التفسیر والتنفیذ، وقد وصفت الرواییه الجو المهیمن فی المجتمع من خلال خطابها المصرح المنطبق علی ایدیولوجیتها. وفی مرحله الشرح تبین ان ظروف حیاه اولاد دار الرعایه والمشاکل التی یعانون منها فی المجتمع من العوامل الموثره فی تشکیل الخطاب الرییسی للروایه.

    کلیدواژگان: تحلیل نقدی للخطاب، نورمن فیرکلف، لیلی الاطرش، روایه ابناء الریح، السردانیه العربیه
  • بشیر امین* صفحات 193-232

    الزمان والمکان من اهم مکونات الادب الروایی ولا یتجزا احدهما عن الآخر، فکلاهما یودیان دورا هاما  فی بناء الروایه. یهدف هذا البحث إلی الکشف عن بناء هذین العنصرین فی روایتی "السنه ورحله الزهراء" للروایی مرتضی عبد السلام الحقیقی النیجیری للوقوف علی وظیفتهما فی الروایه، ولمعرفه مدی نجاح الروایی فی بناء هذین المکونین حسب المنهج البنیوی. استخدم الباحث المنهج التحلیلی الوصفی لإنجاز هذا البحث، وتحققت الدراسه علاقه الزمکانیه فی الروایتین؛ فکان الزمان حاضرا فی المکان، وظل المکان متاثرا بالزمان وموثرا فیه عبر علاقات زمکانیه متعدده، وفی آخر المطاف توصلت الدراسه إلی عده نتایج توضح ان الروایی عمل علی بناء زمن الروایه علی التقنیات السردیه الحدیثه وسعی إلی استعمال تقنیه المفارقه لإفاده المتلقی عن الاحداث الماضیه والتنبو بالمستقبل، وانه یضطر بتلخیص الاحداث احیانا ویحذفها حینا آخر لتسریع السرد دون الخوض فی تفاصیل الافعال والاقوال، کما یبطء السرد بواسطه المشهد الحواری والوقفه الوصفیه للکشف عن مشاعر الشخصیات وعواطفهم والتفسیر الدقیق لهم والاماکن والاشیاء المهمه. اما من حیث المکان فقد نجح الروایی فی تحدید المکان تحدیدا دقیقا واعطاه قیمه ثقافیه خاصه کالدلاله علی الفقر والغنی، والانفتاح والانغلاق. واخیرا، استطاعت الزمکانیه تحدید مسار الشخصیات فی الروایتین من حیث کشف انفعالاتها وانتماءاتها، والتعبیر عن همومها وهواجسها، وحمل رواها وتطلعاتها.

    کلیدواژگان: الروایه، البنیه الزمکانیه، مرتضی عبد السلام الحقیقی، والسنه ورحله الزهراء
  • هومن ناظمیان*، جیلا عظیمی صفحات 233-254

    التاریخانیه الجدیده مقاربه نقدیه ظهرت کرد فعل ضد التیارات السیاقیه والتاریخانیه القدیمه. التاریخانیون الجدد یعتبرون التاریخ مجموعه من الخطابات المتصارعه ویهتمون بالاصوات المهمشه والخطابات الغایبه عن السلطه ویعتقدون بان المورخین لایسجلون الاحداث التاریخیه بعینها بل یکتبون تفاسیرهم وروایاتهم لتلک الاحداث متاثرین بخطاباتهم. فالتاریخ ذو ماهیه خطابیه ویعتبر نوعا من السرد. روایه دروز بلغراد حکایه حنا یعقوب؛ هی روایه تاریخیه للروایی اللبنانی ربیع جابر وقد نال الجایزه العالمیه للروایه العربیه عام 2011م. یهدف المقال إلی دراسه هذه الروایه وفق التاریخانیه الحدیثه؛ لدراسه العلاقات بین الروایه وصراع الخطابات التاریخیه فیها. تفید الدراسه بان الروایه تصف سته خطابات فی اواخر حیاه الإمبراطوریه العثمانیه: خطاب الحکم العثمانی، خطاب الدول الاوروبیه، خطاب انفصال البلقان، خطاب المحابیس الدروز، خطاب اللبنانیین المسیحیین وخطاب الرعایا المسلمین فی بلقان. و ترکز الروایه علی الخطابات المهمشه والغایبه عن السلطه: ضحایا العنف الطایفی والظلم الحکومی وممثلوهم فی روایه المحابیس الدروز من جهه وحنا یعقوب واسرته من جهه اخری. حاولت الروایه ان تعرض صوره إیجابیه للمحابیس الدروز المنفیین إلی بلقان علی العکس من الخطاب الرسمی للحکم العثمانی.

    کلیدواژگان: دروز بلغراد، ربیع جابر، التاریخانیه الجدیده، الروایه، الخطاب
  • الهام کاظمی، جهانگیر امیری*، یحیی معروف، مریم رحمتی ترکاشوند صفحات 255-284

    یعد تحلیل الخطاب النقدی من الآلیات اللغویه الحدیثه التی تبحث عن العلاقات الکامنه بین اللغه والایدیولوجیا للمجتمع. والنتیجه التی تترتب علی هذا البحث هی کشف الغطاء عن القیم الخلقیه والایدیولوجه التی تنطوی ضمن الخطاب النقدی. هذه القاله ترمی إلی دراسه روایه "احدب بغداد" للکاتب العراقی المعاصر ریاض القاضی  اعتمادا علی المنهج الوصفی-التحلیلی وعلی اساس آلیه تحلیل الخطاب النقدی بمستویاته الوصفیه والتفسیریه والبیانیه وعلی ضوء نظریه "نورمان فیرکلاف" لتحلیل الخطاب؛ النظریه التی تبتنی علی ان الخطاب النقدی یستخدم کاداه لرصد و تحلیل التغیرات الاجتماعیه والثقافیه إلی جانب ادوات اخری . وقد برع الکاتب فی إعطاء صوره واضحه المعالم عن المجتمع العراقی بتوظیفه آلیات السرد الناجحه واللغه السهله والبعیده عن الغموض والتعقید والصور الفنیه الموثره . ومن اهم النتایج التی حققتها دراستنا للروایه عبر آلیات الخطاب النقدی هو ان خطاب السلطه المتمثله فی الاحتلال والاستبداد فرض هیمنته وایدیولوجیته علی المجتمع العراقی الذی یرزح تحت وطاه الاحتلال الامیرکی وویلات الاستبداد، ما ادی إلی اضطراب القیم والثوابت وتفشی الفساد السیاسی والاجتماعی والاخلاقی وانتشار الاختلاس والسرقه والاختطاف والاغتیال والقتل والتهریب والتمییز والظلم والخیانه والتفکک الاسری و... فی ربوع المجتمع.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، الخطاب النقدی، خطاب السلطه، احدب بغداد، ریاض القاضی، نورمان فیرکلاف
  • زهرا صفرپور، اکرم روشنفکر*، امیرحسین رسول نیا، محسن سیفی صفحات 285-319

    لا تعد الروایه نوعا من السرد فحسب؛ بل لدیها طاقه تامه للدراسه علی اساس نظریات النقد المعاصر، إثر إستیعابها لتقنیات الکتابه. فمتی رکبت بنیتها علی الإطار ترکیبا صحیحا، تتمتع باستعداد تام لتبرز ثنیاتها التحتانیه عن هییتها علی اساس النقد البنیوی ظهورا خیرا و فی الوقت نفسه، تقدم نظریه تودوروف نظاما هندسیا ناضجا لنقد الروایه؛ إذ تربح تلک النظریه عن فکره البنیویین الجماعیه. فتودوروف یعتقد بثلاثه مستویات فی هندسه الروایه. المستوی الاول هو نص الروایه الذی یتم توفیره وفقا لتخزین مفردات المولف فی صفحات الروایه و یتم ترمیز المفردات بمدی قدره المولف، فتقع الکلمات قدر ابتکاره جنبا إلی جنب، من ثم یتطلب إدراکها خبره تقنیه. لذلک نضطر عند مراجعه النص، إلی استیعاب تقنیات الکتابه لنتمکن من تمییز النقاط المشترکه وتحدید المفارقات تحدیدا یودی إلی معرفه إفتنان المولف فی النص. فإن عبرنا النص، فالمستوی الثانی لهندسه الروایه من وجهه نظر تودوروف هو التسلسل. تستهدف هذه المقاله، دراسه روایه حارث المیاه لهدی برکات علی اساس تسلسل تودوروف السردی، فتستخدم المنهج الوصفی التحلیلی. اما اهم النتایج، فهی ان هذه الروایه فیها سلسله رییسه وسلسله فرعیه و شبه سلسله ذات تضمین (قصه إنطواییه) واقصوصات تضمینیه (اقصوصات منطویه عند السرد) والتناوب فی السرد. تتسع حارث المیاه لمقارنه وجوه تودوروف السردیه سعه تامه؛ لانها تحتوی علی الوجوه الإخباریه والغیرالإخباریه و فیها امثله مختلفه فی الاقسام الغیرالإخباریه، من ذلک: الطلبی بقسمیه الإلزامی والتمنی ثم الافتراضی بقسمیه الشرطی والتوقعی.

    کلیدواژگان: التسلسل الروائی، تودوروف، هدی برکات، حارث المیاه
  • جمال طالبی قره قشلاقی* صفحات 320-348

    «سجین المرایا» عنوان روایه لسعود السنعوسی الروایی الکویتی الذی بداها بهذه الجمله من طاغور الهندی (إن من یحمل مصباحه خلف ظهره لا یری غیر ظله امامه) وبهذه العباره یحاول الکاتب ان یعبر عن محتوی الروایه بعباره مختصره موجزه فلسفیه، ویلامس من خلالها اعمق المعانی الموجوده فیها. لیست هذه الروایه مجرد روایه درامیه رومانسیه، بل یظهر من خلال تفاصیلها انها تدور حول البحث عن الذات واکتشاف الهویه المشتته والضایعه والجری وراء السعاده. تلعب الزمکانیه دورا فعالا فی تسریع وتجدید مسار احداث الروایه، وهی تقنیه تعد لدی الکثیر من النقاد من اهم البنی السردیه لفهم وتصور الاحداث فی البناء الروایی. فانطلقت هذه الدراسه إلی معالجتها وبیان صور تمظهرها المختلفه ودلالاتها عبر منهجها الوصفی التحلیلی. توصلت الدراسه بعد عرض الموضوع وتحلیله إلی ان تمظهرات البنیه الزمکانیه فی الروایه یغلبها الطابع الزمانی اکثر من المکانی؛ لان الروایه تسرد الجانب المعنوی لقصه معاناه عبد العزیز بطل الروایه الذی عاش حیاه الوحده والتشاوم. کما هو بین ان الزمن داخل الروایه تطغی علیه آلیه الاسترجاع اکثر من الاستباق؛ لان حبک الاحداث فی الروایه یتمرکز علی الماضی. واخیرا، إن جمالیه الهیکل البنایی السردی تکمل فی تسریع السرد وتبطیته وما یحتویان من خلاصه ومشهد ووقفه؛ حیث احدثت هذه الآلیات فی مجملها نغما متکاملا یروی قصه بطل (عبد العزیز) یعانی من الوحده والغربه ویحاول استعاده ذاته والکشف عن هویته.

    کلیدواژگان: الروایه المعاصره، تقنیات الزمان، المکان، سعود السنعوسی، «سجین المرایا»
|
  • Auras Nassif Jassim Mohammed* Pages 1-26
    The hero is the main character in an imaginary story. The use of this term has decreased in modern narrative studies, because of its ambiguity and the difficulty in knowing it. And the presence of the main narrative actor in the days of the Arabs in general, and the audience of Ibn Sheba in particular - along with other characters - is more important than the event in the narrative structure of the news sometimes.
    I divided the research into two axes, according to the types of narrative actor in the book of Jamharat Ibn Shabba: The first of them was concerned with the disclosure of the fair narrative actor, and what he obtained from a cultural absence that was practiced by the authoritarian culture discourse, and represents this hero (Al-Barraq bin Rouhan), and the second axis of the research has been presented Dualism (steadfastness and transformation) in the personality of the narrative actor, represented by two characters (Kulaib and Muhallal).
    Keywords: Aljomhera fi Ayyām al-ʿArab, the narrative actor, the heroic Omar bin Shabba al-Numairi al-Basri, the cultural discourse, the arrogance, the constant, the shifting
  • Mahin Hajizadeh*, Abdolahad Gheibi, Soheila Kazem Alilu Pages 27-49

    One of the most widely used and effective methods in analyzing various literary and artistic texts and works is their semiotic analysis. One of the contemporary theorists in the field of semiotics is the French Philippe Hamon; His theory is based on four principles: 1. Types of characters - which include reference characters (historical, social, mythical and virtual), mediating characters and pointer characters (indicating the presence of the reader and writer 2. means personality, 3. personality sign 4. levels of personality description. The present study has tried to analyze and reflect this theory based on the semiotic method in the novel Frankenstein in Baghdad by Ahmad Saadawi. Due to the multiplicity of characters in this novel, the four main characters of Shasmeh, Hadi Al-Atag, Ilyshwa and Faraj Al-Dalal are considered. The results of the research indicate that the selected characters are the type of mediating or pointing characters that the author has used to express his thoughts and in fact, by including them in the novel, he has shown his freedom and patriotism thoughts. The meaning of the characters is also expressed more through the introduction by the author; He uses sentences with special care that acquaints the reader well with the intellectual and mental level of the character used. At the level of description, Saadawi has carefully stated all the physical, psychological and social characteristics of individuals. The choice of name is also made with a certain obsession.

    Keywords: Arabic Narratology, semiotics, Character, Philip Hamoun, Ahmad Saadawi, Frankenstein in Baghdad
  • Ali Dudman Kushki*, Yekta Bahmani Pages 52-78

    This study investigates socialist romanticism in the novel “Rijal fi Al-shams” from Ghassan Kanfani who is a talented Palestinian author in the field of fiction literature. In this book, he often develops concepts such as sympathy, resistance, self-sacrifice and endurance and through this, in the form of the story of socialist romanticism, he explains the situation of the society and criticizes the performance of the corrupt government and the poverty of the people. He also mentions the irregularities of the society, the rights of the vulnerable people, imperialism, the confrontation between tradition and modernity, and beautifully depicted damages which have been caused on the economy, culture and his society foundation by global Zionism. One of the outstanding features of this genre is that one can achieve the author's style in narration, narrator, general characteristics and using the author's specific techniques. Therefore, in this article, the authors have tried to explain the principles of socialist realism in this story by using features such as strong narrative action and themes, time, place, volume and type of narrative expression as well as cause and effect relationship between phenomena and concepts such as the emotional expression of the narration, dissatisfaction with the current situation and disappearing in other spaces, reflect the anti-authoritarianism in this story more than before. The research shows that the authors, by studying the frameworks of socialist romanticism and also applying new ideas centered on socialist realism, have come to the conclusion that new genres have given priority to the promotion of people's intellectual level. Therefore, the updated content of such stories intends to design a new achievement by deconstructing the old narrative genres that do not meet the needs of today's society, in order to enrich the culture of their society in the world.The research method in this study is descriptive-analytical which has been analyzed based on parameters appropriate to socialist romanticism in narrative works and also based on inductive conclusion - reaching from part to whole.

    Keywords: Social romanticism, form, structure, Rijal fi Al-Shams, Ghassan Kanfani
  • Abdollah Hosseini*, Kaveh Rahimi Pages 79-106

    Prison literature is one of lyric literatures which is formed proper to social and political conditions of different communities and is narrative of truthful emotions of those who have been captivated with the penalty of freedom loving and were persecuted and tortured. Aimanulatum)1972) and Bozorg Alavi (1907) are of Arabic and Persian contemporary literature authors who have started literary creation in this domain. the novel "ya sahebi- al- sejen" is the story of 18 months imprisonment of a Jordan writer with the penalty of composing a verse criticizing government and fighting against the high price of bread and inviting the communist party to protest against the governing system in this verse. the novel “fifty three people" tries to expnine grimness and disgracing actions of the prison agents to leftist political prisoners in the frame of fifty three people with the centrality of the author himself and doctor Arani and reflexes an image of social- political space of Rezashah - Pahlavi black period. The present research tries to investigate and comparatively analyze the two selected novels in terms of literature with analytical - descriptive method and based on American school of comparative literature, and coms to the result that the both authors purpose in writing these novels is to describe the enlightment space and the way of governments interactions with intellectuals in Iran and Jordan؛with this difference that freedom of the fifty three people is the starting spot of the fighting The most important  images of prison literature in both novels include threat and torture, hunger strike and relation to family.

    Keywords: Arabic Narratology, prison literature, Aimanulatum, ya sahebi- al- sejen, fifty three people, Bozorg Alavi
  • Abolhasan Amin Moqaddasi, Raouf Tavakoli, Meisam Karami Enayat* Pages 108-131

    Literature emanates from human mind, and the analysis of human mental actions contributes a lot to literary criticism. Psychoanalysis, as the science connecting literature and psychology, has been able to reflect the problems of society through psychoanalytic concepts by entering the field of literature and processing and analyzing the literary texts through characters and their inner states. In his novel Lascivious Eyes, the Saudi novelist Qmashh Allyan recreated the characters of the story through a psychoanalytic approach and highlighted the impact of divorce on the emergence of various types of psychological anxiety for children. Using the descriptive-analytical method and Freud's psychoanalytic criticism and relying on his theories of anxiety and defense mechanisms and the way these concepts are applied and implemented by the characters, this study seeks to analyze the impact of divorce on the actions and reactions of the novel's characters in order to provide a better insight about the phenomenon in question by extracting its components. The results showed that the two main characters of the story, after their family breakdown, were suffering in various situations from realistic, neurotic and moral anxiety and resorted to defense mechanisms according to the situation where they felt anxious to protect themselves from unbearabale realities and mental conflicts.

    Keywords: Arabic Narratology, Psychoanalytic Criticism, Qmashh Allyan, Lascivious Eyes, Anxiety, Freud, Defense Mechanism
  • Naeem Amouri*, Parvin Khalili, Masoud Bavanpouri Pages 132-157

    Magical realism means the combination of reality, magic and imagination, that is, reality and the unreal. This style is a new style in Arabic novelism, in addition to exploring the narrative form and transcending the boundaries of the narrative tradition, opening the way for him to explain some of the issues through this new form of narrative. This literary tendency has developed in Arabic novels and among its writers; one of them is Ahmad Khaled Tawfiq (1962- 2018). He is one of the pioneers of the literature of fear in contemporary Arabic literature. He has written valuable works and novels in this field; one of his most famous novels is "Fi Mamar el-Feeran" and is an advanced and advanced type of "The Story of the Exalted One", No. 68 of his supernatural series. In this novel, he has addressed the social issues of his society, Egypt, with a place of fear and magic, imagination, fear and darkness and myth. The present study is an analytical-descriptive study of the events of this novel from the perspective of magic realism and tries to understand the social and political aspects hidden in it. One of the most important findings of the research is that Khaled Tawfiq draws a picture of contemporary Egyptian society and how they deal with issues such as poverty, ignorance, darkness, and fear of enemies, and exposes problems of their nation such as despair, deprivation, and cruelty such as enemies. Israel picks up. In this way he has used extensive imagination and various techniques such as combining real elements with the imagination and applying Greek myths such as Odysseus, Prometheus, etc., and accurately describing superstitious persons and personalities.

    Keywords: Contemporary Arabic Novel, Ahmad Khaled Tawfiq, Magical Realism, Fi Mamar el-Feeran
  • Majid Saleh Bek*, Shahrzad Amirsoleymani Pages 158-192

    In general,this research seeks to reveal the concept of critical discourse and its mechanism in the novel Sons of the Wind written by Laila Atrash.The point of view of narrative discourse fluctuates between the narrative content and its narrative components and the critical view of the novelist about the facts of her life which is published in the form of discourse in her work.The basis of critical discourse studies is the examination of the relationship between discourse and power,or between discourse and society in general,and it is considered one of the definite matters of its research.Norman Fairclough`s theory is a social cognitive model that deals with the critical analysis of texts.It deals ith the text as a literary text and as a discourse affected by the social context and influencing it.Therefore, the basis of this researh is to link presentation with analysis through Fairclough`s critical discourse analysis approach,an approach based on which language use is a communicative event that includes three dimensions.The first dimension is textual and is based on linguistic and formal features from which the discourse of the novel is derived.The second dimension is  a discourse that includes the process of producing,expanding and using the text.And the third dimension is social and cultural,which is based on the interpretations and its relationship with the social context during the creation of the textT and Through that the external context affecting the text is analyzed.The results of this reserch,after applying the criteria of Fairclough`s theory in the novel Sons of the wind,are such that language means words,constructions,text structure and textual coherence towards changing the previous values of the society and imposing new values that are conflict with  the wrong behavior of organizations and people of the society towards children living in orphanages and have tried to change the strict laws of the Ministry of Development.In the stage of interpretation,the narrator has described the climate governing the society through clear and obvious discourse that is in agreement with his ideology.In the formation explanation stage,he specifies that the living conditions of childeren in orphanages and their problems in society are among the effective factorse in the of the novel`s main discourse.

    Keywords: Critical Discourse Analysis, Norman Fairclough, Laila Atrash, the novel Sons of the Wind, Arabic Narrative
  • Bashir Amin* Pages 193-232

    Time and space are parts of the major components in fiction literature that could not be separated from each other, both of them play a tremendous role in novel setting. This research aimed to examine the structure of time and space in “the Year, and Journey of az-Zahra” of Murtadha Abdussalam Al-Haqiq in order to affirm to which extent the novelist succeeded in constructing these two components in his novels. Descriptive method was adopted for the research. The study revealed that time and space were given great values during the narration and they were both linked with other components in the novels. The researcher discovered many results at the end of the study, these include but not limited to the fact that the novelist adopted modern narrative techniques to construct time and space in the novels. While narrating time of events, he used paradox techniques to brief the reader about past events and predicted the future of characters. He equally depended on summary and omission to speed up the narration forward to avoid missioning issues that do not fit the content of the narration. He then used dialogue and descriptive pause to slow down the narration to reveal the emotions and feelings of the characters. On the structure of space, the novelist succeeded in giving an accurate description to all spaces in the novels and attached a special cultural values to them, such as; denoting poverty and wealth, open  and close spaces, rural and urban. Finally, space-time in the novels was able to determine the path of the characters, revealing their emotions and affiliations, expressing their concerns and obsessions, and carrying their visions and aspirations.

    Keywords: Novel, Structure of Time-Space, The year, Journey of az-Zahra, Murtadha Abdussalam al-Haqiqi
  • Houman Nazemian*, Zhila Azimi Pages 233-254

    New historicism is an approach that emerged in response to traditional methods and traditional historicism in the late 20th century. New historians consider history a set of conflicting discourses and address the marginalized voices. They believe that what historians write is not an objective recording of the past events but the interpretation and narrative of the past events based on the discourse of historians. Therefore, history has a discursive nature and is a tradition of narration. In 2012 Rabee Jaber the Lebanese novelist won the International Prize for Arabic fiction for his novel “Druze of Belgrade”. This thesis tries to examine the novel from the perspective new historicism in order to recognize the relation of text with historical discourses. the results of the study show that there are six discourses represented in this article: the discourse of ottoman government, the discourse of European governments, the dialogue of the Balkans, the discourse of prisoners of prisoners, the discourse of Lebanese Christians, and the discourse of Muslims of the Balkans. It also shows that the novel focuses on the marginalized voices and the victims of sectarian violence and governance, whose representatives are on one side, imprisoned Druze, and by the other, Hanna Yacoub and his family. The novel tries to provide a positive image of Druze, contrary to official discourse of Ottoman Empire.

    Keywords: Druze of Belgrade, Rabee Jaber, new Historicism, Novel, discourse
  • Elham Kazemi, Jahangir Amiri*, Yahya Maroof, Maryam Rahmati Torkashvand Pages 255-284

    Critical discourse analysis is one of the new language tools used to investigate the hidden relationship between language and ideology in society. And it shows the moral and ideological values ​​hidden in the critical discourse. The present article aims to analyze the novel "Ahdab Baghdad" by the contemporary Iraqi novelist Riyad al-Qazi, relying on the descriptive-analytical method and based on Farklough's theory of critical discourse analysis, which is based on the proposition that: "Critical discourse as a tool for analysis social and cultural changes in three levels of description, interpretation and expression". Riyad al-Qadi has been able to provide the reader with a clear and transparent image of the Iraqi society by using narrative tools. One of the most important achievements and results of this research, which was conducted with a descriptive analytical method, is that in the Iraqi society, the discourse of power represented by the American occupiers and Iraqi autocrats has imposed its voice and ideology on the discourse of the society. And this has led to the spread of political, social and moral corruption, and the prevalence of embezzlement, theft, kidnapping, assassination, murder, smuggling, discrimination, cruelty, betrayal, family disintegration, etc.

    Keywords: Arabic Narratology, critical discourse, dominance discourse, Ahdab Baghdad, Riyad al-Qadi, Norman Ferclough
  • Zahra Safarpoor, Akram Roshanfekr*, AmirHossein Rasulnia, Mohsen Saifi Pages 285-319

    The novel is not only a type of narrative; Rather, on the occasion of benefiting from writing techniques, it has a full capacity for analysis based on contemporary critical theories, because if its structure is mounted in a correct way, it will be fully capable of layering. The underlying parts of its superstructure can be better charted based on structural analysis. In the meantime, Todorov's theory, with the collective wisdom of structuralists, provides a precise engineering system for analyzing the novel. Todorov considers three levels in the geometry of the novel. The first level is the text of the novel, which is provided by the storage of words of the author in the pages of the novel, and the words are coded according to the author's ability, and according to his innovation, they sit side by side in such a way that understanding them is crucial. It requires technical skills. That's why, in examining the text, one should focus on the writing techniques and techniques so that by recognizing the common points, the differences can be identified and the author's artistic performances in the text can be identified. Apart from the text, the second level of the geometry of the novel, from Todorov's point of view, are the series (progresses). This article aims to analyze the novel Harith al-Miyyah by Hoda Barakat in a descriptive-analytical way, based on Todorov's narrative series. The most important result is that this novel was written with a main series, a secondary series, and a semi-series with a narrative interior, and alternation in the narration. Harith al-Miyah also shows a full capacity in adapting Todorov's narrative aspects, because it has news and non-news aspects and various examples in non-news types, including desire, in two mandatory and wishful types, and hypothetical in two conditional types and The forecast is found in it.

    Keywords: Narrative series, Todorov, Hoda Barkat, Harith al-Miyah
  • Jamal Talebi Gharegheshlaghi* Pages 320-348

    The Prisoner of Mirrors is the title of a novel by Saud Al-Sanousi, the Kuwaiti novelist, who began it with this sentence from the Indian Tagore (He who carries his lamp behind his back sees nothing but his shadow in front of him). With this phrase, the writer tries to express the content of the novel in a concise, philosophical sentence, and through it he touches the deepest meanings found in it. This novel is not just a romantic drama novel, but rather it appears through its details that it revolves around the search for the self, the discovery of a dispersed and lost identity, and the pursuit of happiness. chronotop plays an effective role in accelerating and renewing the course of the novel's events. It is a technique considered by many critics to be one of the most important narrative structures for understanding and visualizing events in the narrative construction. This study proceeded to its treatment and its various forms of manifestation and its implications through its descriptive and analytical approach. After presenting and analyzing the subject, the study concluded that the manifestations of the temporal structure in the novel are more temporal than spatial. Because the novel narrates the moral aspect of the story of the suffering of Abd al-Aziz, the protagonist of the novel, who lived a life of loneliness and pessimism. I also noticed that time within the novel is dominated by the retrieval mechanism more than the anticipation. Because your love for the events in the novel centers on the past. Finally, the aesthetic of the narrative structural structure complements the acceleration and slowdown of the narration and the summary, scene and pause that they contain, as these mechanisms, in their entirety, created an integrated tone that tells the story of a hero (abd al-aziz) suffering from loneliness and alienation and trying to recover himself and reveal his identity.

    Keywords: Contemporary Novel, Time, Space Techniques, Saud Al- Sanousi, Prisoner of Mirrors