فهرست مطالب

نشریه دین پژوهی و کارآمدی
پیاپی 1 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهره اخوان مقدم* صفحات 1-20

    ریشه" ف ت ن" 60 بار و واژه "فتنه" 34 بار در قرآن آمده است. گستردگی کاربرد قرآنی و روایی این واژه، و نیز سخنان متفاوت و گاه متناقض عالمان واژه شناس و مفسران، موجب تشتت و اختلاف آراء شدید گشته، که گاه معنای ریشه با مقدمات یا لوازم آن اختلاط یافته است. این نگارش به دنبال مشخص کردن مفهوم فتنه و ابعاد آن در قرآن و نهج البلاغه و سخنان امیرالمومنین استنتیجه آن شد که فتنه در بسامد قرآنی خود، به معانی "امتحان" "عذاب" "هلاکت" و نیز "ایجاد فضای اضلال و شبهه افکنی" آمده است. امتحان شامل نعمت و نقمت می شود که هر دو برای تمیز انسان های صالح و طالح لازم بوده و با هدف تربیتی انجام می شود. در نهج البلاغه نیز فتنه در همه معانی فوق استعمال شده و به معنای اضلال و اختلاف افکنی و ایجاد فضای گمراه کننده، بسیار گسترده تر بکار رفته است. از همین رو امیرالمومنین (ع) در بیان نشانه های فتنه، خاستگاه های فتنه، و نیز راه های مبارزه با فتنه همت فراوان گماشته اند. اگر چه همه این امور چنانچه داب قرآن است، در کلام الهی بصورت کلی ذکر شده اند، ولی در نهج البلاغه، حضرت علی (ع) مصادیق فتنه را از عصر جاهلیت تا نسل معاصر خود به طورمفصل تحلیل نموده، و جریان شناسی و آسیب شناسی فرموده است.

    کلیدواژگان: نهج البلاغه، قرآن، فتنه مثبت، فتنه منفی، مفهوم شناسی
  • محمد امین فرد* صفحات 21-49

    سیره عقلاء کاربرد گسترده ای در فقه، قواعدفقه و اصول فقه داشته و نقش آن در استنباط احکام امری بدیهی است. اگر بنای عقلاء حجیت نداشته باشد، روابط انسانها و نظم زندگی آنها مختل میشود. حال بحث در این است که فقیه محترم نویسنده این جمله، چگونه این سیره عقلاء را (آنهم از آغاز تمدن بشری)کشف کرده است. امروزه محققان برای کشف نظرات و شیوه عمل گروه های خاصی از انسان ها، پس از تعیین جامعه و نمونه آماری، از روش های نوین نظرسنجی مانند مشاهده علمی، مصاحبه و پرسشنامه (و تحلیل های آماری) استفاده می کنند. با توجه به وحدت ملاک، برای کشف نظر، روش و سیره عقلاء نیز باید چنین شود. در این پژوهش به کیفیت کشف سیره عقلاء از سوی علمای معظم قدیم و معاصر پرداخته شده و بدین منظور کتب علمای قدیم از حیث چگونگی کشف سیره عقلاء بررسی شده و از برخی از علمای معاصر سوالاتی در این باره پرسیده شده و نتیجه آن در تحقیق ارایه شده است که علمای بزرگوار در کشف سیره عقلاء از روش های نوین تحقیق مانند نظرسنجی، پرسشنامه و مصاحبه استفاده نکردند و اصولا با جامعه آماری، نمونه آماری و نظرسنجی از آحاد جامعه خردمندان، سروکار نداشته اند.

    کلیدواژگان: سیره عقلاء، حجیت، روش تحقیق، روش شناختی
  • سید علیرضا انوری* صفحات 51-72

    تحقیق حاضر به سنجش و ارزیابی آیین خطبه خوانی شب شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی می پردازد. جامعه آماری تحقیق در سه بخش خادمان شرکت کننده در مراسم خطبه خوانی، مردم حاضر در حرم مطهر رضوی و مخاطبان تلویزیونی برنامه خطبه خوانی شب شهادت امام رضا (ع) می باشند. نمونه گیری به شکل تصادفی و حجم کلی نمونه 577 نفر می باشد. متغیرهای اصلی ارزیابی آیینی شامل شاخص شناخت آیین و شاخص ارزیابی آیین خطبه خوانی می باشد. تحلیل رگرسیون در هر بخش بهترین مدل از تاثیر همزمان ابعاد را برای تبیین کنندگی شاخص بدست آوردند. پدیده ها و مدلهای تحقیق شامل پدیده یکنواختی به دلیل مشارکت زیاد در مراسم، محتواشناسی و معناشناسی به دلیل اهمیت درک هویت خود به عنوان یک مشاهده کننده یا مشارکت کننده آیین، تعمیم دهی آیینی توسط مشاهده کنندگان برای ارتباط معنوی و محتوایی بیشتر با مراسم، جذابیت رفتاری آیینی مثل شمع گردانی برای مشاهده کنندگان و مخاطبان رسانه ای، مدل جذابیت رفتاری، محتواشناسی و معنویت گرایی آیینی برای مشاهده کنندگان (مردم) آیین و مدل تفسیری شناختی ناشی از شناخت مناسب آیین در دو گروه مشاهده کننده و مخاطبان رسانه می باشد.

    کلیدواژگان: آیین خطبه خوانی، مشاهده کننده، مشارکت کننده، مخاطب رسانه
  • سمیه خادمی*، کاظم اصغری صفحات 73-90
    علامه طباطبایی دارای شخصیتی چند وجهی در زمینه علوم تفسیر، فقه، فلسفه و عرفان است، اما شان عرفانی ایشان نسبت به ابعاد دیگر علمی ایشان، کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ با توجه به این که علامه از چهره های عرفانی شیعه در دوران معاصر هستند؛ بنابراین بررسی مشرب عرفانی ایشان حایز اهمیت است. علامه در آثار مختلف خود نظرات مهمی را درباب عرفان مطرح کرده است. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی و کتابخانه ای تلاش شده است که مشرب عرفانی علامه و دیدگاه های ایشان درباره عرفان بررسی و تبیین شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که علامه طباطبایی عرفان راستین را به عنوان یکی از راه های کشف حقیقت می داند که با دین اسلام، هم جهت است. بنا بر نظر ایشان، عرفان یک جریان معنوی برخواسته از دین اسلام است که در واقع همان اخلاق قرآنی محسوب می شود. ایشان طلب عرفان را امری فطری می دانند و معتقدند که انسان ها همواره در پی کسب معرفت نسبت به مبدا هستی هستند و این فطری بودن، همه انسان ها را دربرمی گیرد و فقط شامل عده خاصی نیست.
    کلیدواژگان: عرفان، تصوف، طریقت، علامه طباطبایی
  • علیرضا طبیبی*، سید مجید نبوی صفحات 91-108

    یکی از افرادی که به صورت روشمند به نقد حدیث می پردازد؛ سیدمرتضی است. او در یکی از آثار خود به نام رساله «الرد علی اصحاب العدد» به نقد اصحاب عدد (قایلین به 30 روز بودن ماه رمضان) می پردازد و احادیثی که ماه رمضان را 30 روز کامل می داند (بدون هیچ کم و کاست)، بررسی و نقد می کند.سیدمرتضی با نقد این روایات، اتمام ماه رمضان را با رویت هلال ماه (چه 29 روزه و چه 30 روزه) صحیح می داند . او در نقد روایات مورد استناد اصحاب عدد با استفاده از روش های مختلف از جمله: استدلال به اجماع و استناد به آیات (بقره/ 189 و یونس/5) بی اعتبار بودن سخن آنان را اثبات می کند، او قیاس را که مورد استناد اصحاب عدد است؛ فاقد حجیت می داند و بر اساس علم لغت به نقد روایات مورد استناد آن ها می پردازد . همچنین سیدمرتضی روایات مورد استناد آن ها را مخالف اخبار مشهور و سیره تاریخی مسلمانان می داند. روش ها و معیارهای سیدمرتضی در نقد دیدگاه های عدد تنها در قالب نقد متنی منحصر بوده و به نقد سندی نمی پردازد. روش جمع آوری مطالب در این پژوهش، کتابخانه ای بوده و روش تحقیق، توصیفی تحلیلی می باشد.

    کلیدواژگان: سیدمرتضی، حدیث عدد، نقد حدیث، روش نقد حدیث
  • محمد عظیمی*، محمد غفوری نژاد صفحات 109-124

    علامه مجلسی از پرکارترین اندیشمندان شیعه در دوره مهم صفویه به شمار می آید. در این عصر جریان های مختلف علمی فعال هستند که فلاسفه، عرفا و اخباریان از مهم ترین آنها می باشند. علامه مجلسی در آثار خویش به مناسبت نظر خویش را نسبت به این جریانات فکری ابراز کرده است. وی به شدت با فلسفه رایج آن روز یعنی مشاء و اشراق مخالفت کرده و فلاسفه را تکفیر نموده است. عرفان و تصوف رایج زمان خویش را نیز قبول ندارد و ابن عربی را تکفیر کرده و بر خی از آموزه های عرفانی را کفر می داند. در عین حال از نوع خاصی از عرفان دفاع می کند. بسیاری از ایرادات وی بر فلاسفه و عرفان از عدم تخصص کافی وی بر این دو دانش نشات گرفته و وارد نیست. هم چنین مبانی فکری و آرای فقهی و کلامی وی بیشتر به سمت اصولیان و متکلمان عقل گرا تمایل داشته و از اخباریان فاصله بسیاری دارد. 

    کلیدواژگان: علامه مجلسی، فلسفه، عرفان، اخباری، اصول
|
  • Zohreh Akhavan * Pages 1-20

    The root "F" and the word "intrigue" are 34 times in the Qur'an. The extent of the Quranic use and the narrative of this word, as well as different words, and sometimes the contradictory scholars of the words and commentators, have led to the density and controversy of intense votes, which are sometimes the root meaning of that mixed with its priorities or supplies. This writing seeks to identify the concept of sedition and its dimensions in the Qur'an and Nahj al-Balaghah and the words of Amiralmominin the result of the result that sedition in their Qur'anic frequency has come to the meanings of the "torment" "destruction", as well as "creating anxiety and compassionate space". . The exam involves blessings and politics, both for clean humans and guilty, and aimed at educating. In Nahj al-Balaghah, sedition has also been used in all meanings, and meant the opposition and the creation of misleading atmosphere, much wider. Therefore, Amiralmomin (AS) in expressing the signs of sedition, the origins of sedition, as well as the ways to fight sedition, are abundant. Although all of these matters are mentioned in the collapse of the Qur'an, but in Nahj al-Bahlagh,

    Keywords: Nahj al-balagha, Qur', an, positive intrigue, negative intrigue, conceptualization
  • mohammad Aminfard * Pages 21-49

    The wise people has a wide usage in jurisprudence, the principles of jurisprudence (osoul),. If the structure of the wise people does not have the authority, the relations of humans and the order of their lives are disrupted and the differences expand.. Here is the discussion how the jurisprudents discover the Wise people. Nowadays, the authors discover the new research of the Wise people by using surveys such as scientific observation, questionnaire, and interview. This research has been addressed the quality of the discovery of Wise people by the great and modern social researchers. In the books of the primary jurisprudents have investigated how the rational method was discovered, as well as about this questions have been asked from contemporary jurisprudents, and the result is presented in the research. The great jurisprudents did not use modern methods of research such as surveys, questionnaire, interview, and did not deal with the statistical society, statistical sample and surveys from the wise men's community.

    Keywords: wise people's method, Authenticity, (osoul)
  • Seyed Alireza Anvari * Pages 51-72

    The present study examines assessment and evaluation of the ritual of reading the sermon on the night of the martyrdom of Imam Reza (as) in the holy shrine of Razavi. statistical Society is in three parts servants participating in the sermon reading ceremony, people present in the holy shrine of Razavi and the TV audience of the sermon reading program on the night of the martyrdom of Imam Reza (AS). sampling is random and the total sample size is 577. the main variables of ritual evaluation are religion recognition index and sermon evaluation index. phenomena and models that obtained from this research are the phenomenon of monotony due to high participation in the ceremony, content and semantics due to the importance of understanding one's identity as an observer or participant of the ritual, ritual generalization by observers for more spiritual and content connection with the ceremony, ritual behavioral appeal such as candle lighting for Media viewers and audiences, The model of behavioral attractiveness, content and ritual spiritualism for the observers (people) of the religion and the cognitive interpretive model resulting from the proper knowledge of the religion in the two groups of observers and media audiences.

    Keywords: Sermon reading ritual, observer, Participant, media audience
  • Somaye Khademi *, Kazem Asgari Pages 73-90
    Allameh Tabatabai has a multifaceted personality in the fields of exegesis, jurisprudence, philosophy and mysticism, but his mystical aspect has received less attention than his other scientific aspects; considering that Allameh is one of the Shiite mystical figures in the contemporary era; therefore, his mystical study is important. Allameh has presented important ideas about mysticism in his various works. In the present study, using descriptive and library methods, we have tried to explain and present Allameh's mystical views. The results of this study show that Allameh Tabatabai considers true mysticism as one of the ways to discover the truth that is in line with the religion of Islam. According to him, mysticism is a spiritual current arising from the religion of Islam, which is in fact the Qur'anic morality. He considers the pursuit of mysticism as a natural thing and believes that human beings are always seeking knowledge of the origin of existence, and this innate thing includes all human beings and does not include only a certain number.
    Keywords: Mysticism, Sufism, Tariqat, Allameh Tabatabai
  • Alireza Tabibi *, Seyed Majid Nabavi Pages 91-108

    One of the people who methodically criticizes hadith is Sayyid Morteza. In one of his works, "Al-Rad 'Ala hadith e al-'Add", he criticizes the companions of the number (the 30 days of Ramadan) and reviews hadiths that consider Ramadan to be complete for 30 days (without any shortcomings). By criticizing these hadiths, Al-Sayyid Murtaza considers the end of Ramadan correct with the sight of the crescent moon (whether 29 days or 30 days). In criticizing hadiths cited by the companions of the number using different methods such as: reasoning for consensus and citing verses (Baqara/189/ 189 and Yunus/5) proves that their speech is discredited, he considers the analogy which is cited by the companions of the number as lacking in ijjat and according to the word science, he criticizes the hadiths cited by them. Also, al-Sayyid Murtaza considers the hadiths cited by them to be against the famous news and historical traditions of Muslims. Seyed Morteza's methods and criteria in criticizing the views of the number are exclusive only in the form of textual criticism and do not deal with documentary criticism. The method of collecting materials in this research is library and the research method is descriptive-analytical.

    Keywords: Sydentry, Hadith Number, Hadith Critique, Hadith Review
  • Mohammad Azimi *, Mohammad Ghafoorinejad Pages 109-124

    Allameh Majlisi is one of the most prolific Shiite thinkers in the important Safavid period. In this age, various scientific currents are active, the most important of which are philosophers, mystics and akhbarians. In his works, Allameh Majlisi has expressed his opinion about these currents of thought. He strongly opposed the common philosophy of that day, namely Peripatetic and Enlightenment, and excommunicated philosophers. He also does not accept the common mysticism and Sufism of his time and excommunicates Ibn Arabi and considers some of the mystical teachings as infidels. At the same time, it defends a certain kind of mysticism. Also, his intellectual foundations and jurisprudential and theological views are more inclined towards rationalist theologians and theologians and are far from Akhbarians. News-oriented principles are the most appropriate title that can be applied to him.

    Keywords: Allameh Majlisi, Principlesof Jurisprudence, Philosophy, Mysticism, Akhbari, Principles