فهرست مطالب

حقوق و فقه تربیت و کودک - پیاپی 12 (زمستان 1401)

نشریه حقوق و فقه تربیت و کودک
پیاپی 12 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • طیبه بلوردی* صفحات 7-21
    یکی از امارات شرعیه و ظنیه ای که موجب قطع یا ظن معتبر به مضمون حکم شود، و دلیل قاطع بر حجیت آن قایم شده، شهرت فتوایی است، شهرت فتوایی، از جمله اموری که برخی آن را جزء منابع فقه دانسته، مقصود از آن، حجت بودن حکم مشهور در نزد فقها است هر چند استناد به دلیلی نداشته باشد. بنا بر نظر اکثر محققین تمام وجوهی که برای اثبات حجیت آن مورد تمسک قرار گرفته خدشه پذیر است. این نوشتار با مبنا قراردادن دیدگاه های آخوند خراسانی در کفایه الاصول، به واکاووی جایگاه شهرت فتوایی در اصول پراخته و به تحلیل شهرت فتوایی به عنوان یکی از امارات ظنی که مورد بحث واقع شده می پردازد که آیا شهرت فتوایی از نظر تمام فقها شهرت دارد؟ نظر فقها پیرامون حجیت آن چیست؟
    کلیدواژگان: شهرت، شهرت فتوایی، شهرت عملی، شهرت روایی، حجیت شهرت
  • هادی جعفریان صفحات 22-42
    زمینه
    پارادایم عدالت کیفری الگوی ریشه دار در نظام فقهی اسلام است که با رویکرد کنترل هوشمندانه جرایم و مجازات ها در درون اجتماعات بشری  و به تبع آن وضع قوانین جزایی در پی تحقق و استخراج نظام جزایی مطلوب و کارآمد به منظور منکوب  نمودن اعمال و رفتارهای مجرمانه می باشد؛
    هدف
    با عنایت هدف غایی تشریع مجازات (پیشگیری از وقوع جرم)، لذا بر مبنای سیر تحولات موجود در فرایند عدالت، هدف از نگارش این جستار، شناخت مفهوم و فلسفه تشریع عدالت کیفری ناظر بر سزادهی و نیز تبیین جایگاه تربیتی این موضوع در آموزه های فقهی و حقوقی اسلام خواهد بود.
    روش
    این پژوهش از نوع اسنادی است و در راستای تحلیل نظر امام خمینی(ره) در خصوص فرایند عدالت کیفری مبتنی بر سزادهی، یافته ها با مراجعه به منابع اطلاعاتی در زمینه فقه جزایی و فلسفه مجازات در نظام حقوقی اسلام بر مبنای کرامت انسانی،سودمندی، اصلاح، تربیت و بازپروری مجرمین،گردآوری شده است.
    نتیجه
    درمنظومه فکری امام(ره) مجازات مجرم در فرایند نگاه انسانی و کریمانه به وی و بر مبنای لطف و رحمت بر او به شمار می آید؛  از این حیث اساس مجازات نه تنها با کرامت انسانی او در تنافی نخواهد بود بلکه با هدف تربیت مجرم و درراستای اصلاح و  بازاجتماعی کردن وی و زمینه سازی سعادت فرد و جامعه معمول می گردد.
    کلیدواژگان: عدالت سزا دهنده، تربیت، اصلاح، امام خمینی(ره)
  • ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی، فریبا طائی* صفحات 40-49

    قاعده لاضرر یکی از قواعد مهم  و پرکاربرد  فقهی در نظام  حقوقی خانواده به ویژه در مبحث طلاق، نشوز و شقاق است. بسیاری از قوانین موضوعه کنونی در حقوق خانواده  متاثر از قاعده لاضرر می باشد برخی از این قواعد نیز از فلسفه مرتبط با قاعده لاضرر تاثیر گرفته اند .در این پژوهش در صدد پاسخ گویی به این پرسش هستیم ؛نقش قاعده لاضرر در حقوق خانواده چیست؟  در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و تطبیق اقوال مختلف فقهای اهل سنت با حقوق اسلام این نتیجه را می یابیم که، روابط زوجین  و حقوق آنان در خانواده  مبتنی بر نفی ضرر است به این معنا که، چنانچه وضع قانون یا اجرای قاعده ای منجر به ایراد ضرر به یکی از حقوق زوجین گردد، قاعده لاضرر جاری  می شود و حکم اولیه نفی و حکم دیگری که مانع اضرار است، جایگزین آن می شود، مانند کاربرد قاعده لاضرر در جریان طلاق در موارد عدم ایفای تکالیف در این صورت حکم اولیه که انحصار حق طلاق در ید مرد از او سلب می شود و  حاکم مرد را وادار به طلاق زوجه می نماید، فلذا قاعده لاضرر در حقوق خانواده  به صورت عام تا حدود زیادی از بروز مشکلات حقوقی در حوزه خانواده و حقوق زوجین جلوگیری می کند.

    کلیدواژگان: قاعده لاضرر، طلاق، شقاق، نشوز، اهل سنت
  • سید محسن قائمی، مریم زارع* صفحات 43-53

    نوع تعامل هر دولت با سایر ادیان و مذاهب موجود، مبین نسبت آن حکومت با مردم و حقوق بشر است. از این رو همواره در کنار تعیین مذهب رسمی کشور، حقوق اقلیتهای دینی و مذهبی و نیز امکان جریان قواعد مذهبی غیررسمی در دعاوی مطروح تحت عنوان تراکم گرایی حقوقی نیز محل تضارب آراء بوده است. یکی از بحثهایی که در زمان تدوین قانون اساسی ایران نیز مد نظر قرار گرفته، تعیین دین رسمی کشور و در کنار آن حقوق سایر ادیان بوده است. ماده واحده مصوب تیرماه 1312، دادگاه ها را مکلف کرده است که در مورد احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه قواعد و عادات مذهب آنان را اجرا نمایند، اما قانون مذکور در سه دسته از روابط از جمله «طرفین غیرشیعه»، «شیعه و غیرشیعه» و «شیعه و مدعی تشیع» در باب تعارض حقوق قابل بررسی است. در این پژوهش که به روش اسنادی و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، به بررسی حل تعارض روابط مذکور پرداخته شده است. قانون حاکم بر احوال شخصیه ی طرفین غیرشیعه مشروط به عدم مخالفت با نظم عمومی، تنظیم بر اساس مصلحت و لزوم رجوع به قانون مدنی در موارد اختلافی و غیرمسلم قابل اجرا خواهد بود، همچنین اصل در احوال شخصیه ی طرفین شیعه و غیرشیعه با استناد به قاعده الزام، نظریات مشورتی متعدد از قوه قضاییه و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، احترام به حقوق اقلیت ها است که در موارد تردید باید به این اصل رجوع شود. در مورد  قانون حاکم بر احوال شخصیه ی طرفین شیعه و مدعی شیعه در باب تعارض حقوق نیز پس از احراز دین مدعی، حکم مقتضی صادر خواهد گردید.

    کلیدواژگان: تعارض قوانین، احوال شخصیه، اقلیتهای مذهبی و دینی، قاعده الزام
  • پیمان حکیم زاده خوئی، شهلا ستوده* صفحات 50-61

    بهره مندی از محیط زیست سالم یکی از حقوقی است که در قالب نسل سوم حقوق بشر بررسی می شود. نهضت حمایت از محیط زیست در عرصه بین المللی به بیش از نیم قرن قبل باز می گردد و حفاظت از محیط زیست در عرصه بین المللی دارای آن درجه از اهمیت است و اقدامات بین المللی تا جایی پیش رفته که حتی نهادهای قضایی غیر دولتی در حمایت از محیط زیست خواستار مجوز برای رسیدگی به مسایل زیست محیطی شده اند. متاسفانه  تا دهه 50 میلادی، دریاها بعنوان مناطقی برای دفع مواد زاید تلقی می شدند و با توسعه تجارت جهانی از طریق دریاها و افزایش حمل و نقل دریایی و همچنین جابه جایی مواد آلی از طریق دریا آلودگی در دریا و اهمیت حفاظت از محیط زیست دریایی، بیشتر مد نظر جوامع بین المللی قرار گرفت و دراین راستا  سازمان های بین المللی در صدد برآمدند نظام خاصی برای حمایت و حفاظت از محیط زیست دریایی را دنبال کنند. بنابراین دولتها و سازمان های تخصصی از طریق کنفرانس ها، اعلامیه ها و نشست های بین المللی خود را متعهد می سازند که اقداماتی دراین حوزه انجام دهند.

    کلیدواژگان: حفاظت، صلاحیت، محیط زیست دریایی، کنوانسیون حقوق دریاها، آلودگی
  • وحید زارعی شریف، فرشته محمد حسینی* صفحات 62-75

    برپایی نظام کیفری در چارچوب دستگاه فلسفی کانت در نظریه عدالت اگر امکان پذیر باشد، بی طرفی ارزش محوری آن خواهد بود. اما در اینکه چگونه می توان با ابتنا بر آرمان بی طرفی و بدون داشتن هیچ گونه پیش داوری خاصی درباره انسان و جامعه و در یک حجاب بی خبری، جرایم و مجازاتها را  منصافه تعیین و توجیه کرد و انتزاع را به سط عمل رساند، احلیل و توجیه روشن و امید بخشی وجود ندارد.فراگیر شدن بحران هایی نظیر جمعیت سرسام آور زندانیان عدم سلامت نظام کیفری سنتی، عدم دسترسی کافی و برابر همه به آن اعتراض ها به ساختار و عملکرد ماموران نظام عدالت کیفری پلیس، دادسرا دادگاه زندان و نهادهای مراقبت پس از خروج از جهت نقض حقوق بشر، ناتوانی منطق مدرنیته در مدیریت سیاست جنایی در اغلب کشورها را آشکار کرد و کاهش مشروعیت حکومت ها در ادامه، زنگ خطری بود برای چاره جویی سیاستگذاران پیرامون معضلات حقوق جزا در گستره های ملی منطقه ای و جهانی. از میان این بحران ها و ایرادها عدم حمایت شایسته از بزه دیدگان و گروه های آسیب پذیر و اساسا محدودیت توانایی نظام سنتی حقوق جزا برای پاسخگویی به نیازها و ضرورتهای ناشی از وقوع جرم، مهم ترین «نظریه عدالت» به واسطه استناد وسیع به علوم مختلف اجتماعی، مخاطب های بسیاری را به خود جلب کرد. این نظریه خوانندگان وسیعی از رشته های مختلف، از روانشناسی گرفته تا اقتصاد و مباحث اخلاقی پیدا کرد.

    کلیدواژگان: جرم انگاری، عدالت، حقوق، ایران، کیفری
  • سید سجاد رزاقی موسوی*، سید منصور میرسعیدی صفحات 76-85

    نظام حقوقی ایران موضعی دوگانه در وضع و اجرای قوانین کیفری اتخاذ کرده است؛ اسلام بخش مهمی از جرایم را دقیقا پیش بینی و مجازات آنها را از نظر نوع و کیفیت و کمیت تعیین کرده اما بخش دیگری قابل تعیین دقیق نبوده چون بسیار پرنوسان بوده و نمی توان آنها را بر اساس منابع شرعی و فقهی تشریع کرد. قانون اساسی، منابع و فتاوای معتبر اسلامی را به عنوان مرجع قابل استناد قضات شناسایی کرده است.این پژوهش بر اساس ماهیت و روش، در زمره تحقیقات توصیفی تحلیلی می باشد. در جوامع امروزی، موضوعات و مسایل جدیدی دست مایه جرم انگاری، اعمال مجازات و اساسا مجموعه حقوق کیفری شده اند که نیازمند انطباق با ملاک های شرعی و فقهی در یک رویکرد جدید و متناسب با مقتضیات زمان هستند. در پایان باید گفت که تغییر و تحول در موضوعات و مسایل روز از منظر فقهی، نیازمند بسترهایی است که احکام در قالب این بسترها، تغییرپذیر گردند؛ بسترهایی درون دینی که مبنای تحول و سازگاری احکام شرعی با مقتضیات فکری و فرهنگی بشر ذاتا متحول باشد.

    کلیدواژگان: منابع شرعی، قوانین کیفری، حاکمیت قانون، اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها
  • حسن موثقی، لیندا موثقی*، آیت مولایی صفحات 86-104

    بدون شک یکی از مهم ترین ابزارهای علم حقوق برای تنظیم روابط بین شهروندان در هر کشوری، نهاد حقوقی عقد و قرارداد است که با دارا بودن ویژگی های منحصربه فردش بیشترین کاربرد را در اقتصاد، تجارت و بازرگانی دارد و از تاسیسات حقوقی رایج در همه نظام های حقوقی معاصر است. از سوی دیگر این نهاد حقوقی نه تنها از سوی بخش خصوصی مورد استفاده قرار گرفته بلکه سازمان ها و ادارات دولتی نیز با انعقاد آن در اشکال مختلف همچون قراردادهای اداری و عمومی، انجام برخی از امور روزانه را به بخش خصوصی واگذار کرده اما نظارت و کنترل های تخصصی خود را کماکان ادامه می دهد که یکی از این قراردادهای رایج، قراردادهای پیمانکاری پمپ بنزین و تاسیس جایگاه های عرضه بنزین، نفت گاز، جایگاه های تک منظوره و دو منظوره CNG است. نگاهی به منظومه قانونگذاری گویای آن است که مجلس شورای اسلامی از قانونگذاری در این زمینه اجتناب نموده و این وظیفه مهم را به وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی واگذار کرده است. در عین حال نتایج حاصل از تحقیق ثابت می کند که این نوع قراردادها به جنس قراردادهای اداری و دولتی نزدیک بوده و با فاصله گیری از توازن قراردادها در حقوق خصوصی یک نوع نابرابری قراردادی در هنگام عقد قرارداد پیمانکاری میان کارفرما (شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران) و پیمانکار (پخش خصوصی) مشاهده خواهد شد که کارفرما از موضع قدرت به این نوع قراردادها می نگرد و رفتار می کند.

    کلیدواژگان: قرارداد، شرایط عمومی پیمان، پمپ بنزین، قراردادهای دولتی، شرکت ملی نفت
  • مسعود البرزی ورکی، محسن عطائی* صفحات 105-116

    گاه ایجاد خسارت عمدی، برای ممانعت از زیان های سنگین تر ضرورت داشته که در این صورت تمامی ذینفعان از عدم بروز خسارت سنگین احتمالی، می بایست در ضرر واردشده سهیم باشند. به این نوع خسارت، «خسارت همگانی» یا «خسارت مشترک» گویند. در این حالت برای انتساب مسیولیت جبران خسارت تنها اثبات خطر قریب الوقوع و ارتباط فعل ارتکابی با ممانعت از بروز آن زیان، کفایت دارد. به نظر می رسد جز در ماده 185 قانون دریایی، که آن نیز در تاسیس جبران خسارت قرار ندارد، رویه حقوقی خاصی در این خصوص وجود ندارد لذا می توان باتوجه به جایگاه فقه اسلامی در حقوق کشورمان، امکان تعمیم قوانین جزیی به کلی در خصوص شرایط جبران خسارت مشترک را فراهم نمود. در سکوت کنونی قانون، نیاز است که به موجب اصل 167 قانون اساسی این نوع خسارت را در تمامی امورات مدنی به رسمیت شناخت. در این پژوهش به روش تحلیلی- توصیفی به بحث در خصوص وضعیتی پرداخته شده است که  شخص مسیول جبران خسارت می شود در حالی که ارکان سه گانه مسیولیت مدنی (زیان، تقصیر و رابطه سببیت بین تقصیر و زیان) به طور همزمان تحقق نیافته است. هدف پژوهش شناسایی خسارت مشترک به عنوان یکی از مصادیق جبران خسارت غیر قرادادی و بایسته های تقنینی آن است، چراکه در وضعیت کنونی، با تمرکز بر ارکان مسیولیت مدنی، ممکن است حقوق فرد یا افراد خسارت دیده پایمال شود که به سبب منفعت از پیشگیری از خسارت، می بایست نسبت به جبران اقدام شود.

    کلیدواژگان: خسارت، جبران خسارت، خسارت مشترک، مسئولیت مدنی
|
  • Tayebeh Balvardi * Pages 7-21
    One of the Shari'a UAE and suspicion that causes a valid or valid suspicion of the theme, and the decisive reason for its authority is the fatwa fame, a fatwa fame, including some of the sources of jurisprudence, its purpose, Being a famous sentence is to the jurists, though it has no reason for reason. According to most researchers, all the funds that have been resorted to prove it are undermined. This article, based on the views of the Khorasani mullahs' views in the primers, deals with the Fatwa's reputation in the principles and analyzes the fatwa fame as one of the suspicious Emirates that has been discussed. What is the opinion of the jurists about its authority?
    Keywords: fatwa fame, practical fame, narrative fame, FAME
  • Hadi Jafarian Pages 22-42
    Background
    The paradigm of criminal justice is a rooted pattern in the Islamic jurisprudence system, which, with the intelligent approach of crimes and punishments within human communities, and consequently the imposition of criminal laws seeking to fulfill and extract the desirable and efficient criminal system, to suppress the deeds and behaviors. ;;
    Purpose
    Given the ultimate purpose of punishment (prevention of crime), therefore, based on the evolution of the process of justice, the purpose of writing this essay, understanding the concept and philosophy of criminal justice -based law -abiding, as well as explaining the educational status of this subject in the doctrine. It will be Islamic jurisprudential and legal.
    Method
    This is a documentary research and in line with Imam Khomeini's opinion on the process of criminal justice -based justice, findings by referring to information sources in the field of criminal jurisprudence and philosophy of punishment in Islamic legal system based on human dignity, human dignity, The usefulness, correction, training and rehabilitation of criminals have been collected.Outcome: In the intellectual context of the Imam (PBUH), the punishment of the offender in the process of human and criminal view of him and on the basis of mercy and mercy is considered to him; In this respect, the basis of punishment will not only be with his human dignity, but also with the aim of educating the offender and in order to reform and socialize him and to establish the prosperity of the individual and society.
    Keywords: Justice, education, reform, Imam Khomeini
  • Abolfazl Alishahi, Fariba Taei * Pages 40-49

    In this article, we find that the relationship between couples and their rights in the family is based on a descriptive-analytical method and the adaptation of different Sunni jurisprudents to Islamic law, meaning that if the law or the rule of law leads. Damage to one of the couples' rights, the rule of harm flows, and the initial ruling is replaced by the other, such as the use of the divorced rule in cases of failure to do so. The monopoly of divorce in the iodine is deprived of him and forces the man to divorce, so the rule of family law in general largely prevents legal problems in the family and couple's rights.

    Keywords: The rule of harm, Divorce, fissure, Nation, Sunni
  • Seyed Mohsen Ghaemi, Maryam Zare * Pages 43-53

    The type of interaction of any state with other religions and religions indicates that the government's relation to the people and human rights. Therefore, besides determining the official religion of the country, the rights of religious and religious minorities, as well as the possibility of informal religious rules in the lawsuit called legal density, have also been a place of conflict. One of the discussions at the time of Iran's constitution was to determine the official religion of the country, along with the rights of other religions. Article July 1312 has obliged the courts to enforce the rules and habits of non -Shiite Iranians, but the law in three categories of relations, including "non -Shiite and non -Shiite parties" and "Shiite". And the claimant of Shiite »can be examined for conflict of rights. In this study, which is conducted using a descriptive-analytical method, the resolution of the conflict of these relationships has been examined. The law governing the personal status of the non -Shiite parties shall be subject to non -opposition to the public order, the regulation on the basis of expediency, and the need to refer to civil law in cases of disagreement, as well as the principle in the personal status of the Shiite and non -Shiite parties, citing the requirement, Numerous advisory theories of the judiciary and the International Covenant of Civil and Political Rights are respect for the rights of minorities, which must be referred to this principle in doubt. In the case of the law governing the personal status of the Shiite and Shiite claimants on the conflict of law, the appropriate sentence will also be issued.

    Keywords: Conflict of Laws, personal, religious minorities, Rule
  • Peyman Hakimzade Khoei, Shahla Sotode * Pages 50-61

    The benefit of a healthy environment is one of the rights to be examined by the third generation of human rights. The environmental protection movement goes back more than half a century ago, and environmental protection is internationally important, and international actions have gone so far that even non -governmental judicial institutions in support of the environment. Biomed have called for permission to address environmental issues. Unfortunately, by the 1950s, the seas were regarded as areas for removal of waste, with the development of world trade by the seas and increasing maritime transport, as well as the shift of organic matter through sea pollution and the importance of marine environmental protection. It has been taken into consideration by international societies, and international organizations sought to pursue a specific system to protect and protect the marine environment. Therefore, governments and specialized organizations are committing their international declarations and meetings to take action in this area through conferences.

    Keywords: Protection, competence, Marine environment, Sea Law Convention, pollution
  • Vahid Zarei Sharef, Fereshteh Mohammad Hoseyni * Pages 62-75

    Establishment of a criminal system within the framework of Kant's philosophical system in the theory of justice, if possible, will be its central value. But how we can do and justify and justify and justify and justify the abstraction with the cause of impartiality and without any specific judgment of human and society, and in a veil of ignorance, crimes and punishments, and the abstraction can be acted upon. There is no clear and hopeful justification.Crisis crises such as the staggering population of prisoners' lack of health of the traditional criminal system, insufficient and equal access to those protests to the structure and function of the Police Criminal Justice System, the Prison Court and the Post -Exit References for Human Rights. The inability of modernity's logic in the management of criminal policy revealed in most countries, and the reduction of the legitimacy of governments was a bell to address policymakers' problems over the problems of penal and global nationals. Among these crises and deficiencies, the lack of proper support for vulnerable criminals and groups, and essentially the restriction of the capacity of the traditional penal system to meet the needs and necessities of crime, the most important "theory of justice" through the widespread citation of various sciences Socially attracted many audiences. This theory found a wide range of readers from different disciplines, from psychology to economics and ethical issues.

    Keywords: criminality, Justice, Law, Iran, Criminal
  • SEYYED SAJJAD RAZAGHI MOUSAVI *, Seyed Mansour Mirsaeidi Pages 76-85

    The Iranian legal system has taken a dual position in the implementation of criminal law; Islam has precisely determined a significant portion of crimes as predicting and punishing them in terms of type, quality and quantity, but the other part was not accurate because it is very popular and cannot be explained based on religious and jurisprudential sources. The Constitution has identified valid Islamic resources and fatwas as the reference to judges.This study is one of the analytical descriptive research based on the nature and method. In today's societies, new issues and issues have become the subject of punishment, and essentially a set of criminal law that require compliance with religious and jurisprudential criteria in a new approach tailored to the requirements of time. In the end, it should be said that the change in the issues and issues of the day from the jurisprudential point of view requires the platforms in which the sentences in the form of these platforms are changed; Intra -religious contexts that are the basis of the evolution of religious law with the intellectual and cultural requirements of human beings inherently transformed.

    Keywords: Shari'a sources, Criminal laws, Rule of law, principle of law enforcement, punishment
  • Hassan Movassaghi, Linda Movassaghi *, Ayat Mulaee Pages 86-104

    Undoubtedly, one of the most important tools of law science for regulating relations between citizens in any country is the legal entity of contracts and contracts that have its own unique characteristics in the economy, commerce and commerce, and from the common legal installations in all contemporary legal systems. Is. On the other hand, this legal entity has not only been used by the private sector but also government agencies and departments in various forms such as administrative and public contracts, delegating some daily matters to the private sector, but specialized monitoring and controls. One of the common contracts continues to be a gas station contract and the establishment of gasoline supply stations, gas oil, single -purpose and dual -purpose CNG stations. A look at the legislative system shows that the Islamic Consultative Assembly has avoided legislation and has delegated this important task to the Ministry of Petroleum and the National Petroleum Distribution Company. At the same time, the results of the research prove that these types of contracts are close to the sex of administrative and state contracts and by distance from the balance of contracts in private law, a type of contract inequality at the time of the contract between the employer (National Petroleum Products Distribution Company) and The contractor (private broadcast) will be seen as the employer looks and behaves from the position of power to these types of contracts.

    Keywords: Contract, Public Conditions, Gas station, Government Contracts, National Petroleum Company
  • Masoud Alborzi Verki, Mohsen Atayi * Pages 105-116

    Occasionally, deliberate damage is needed to prevent heavier losses, in which case all stakeholders should contribute to the loss. This type of damage is called "public damage" or "common damage". In this case, it is sufficient for the assignment of compensation only to prove the imminent danger and the relationship between the verb and the inhibition of the loss. It seems that there is no specific legal procedure except in Article 185 of the Maritime Code, which is not in the formation of compensation, so it can be possible to extend minor laws on the conditions of compensation, given the position of Islamic jurisprudence in our country's rights. Provided joint damage. In the current silence of the law, it is necessary for Article 167 of the Constitution to be recognized in all civil affairs. In this study, the analytical-descriptive method discuss the situation in which the person is responsible for compensation while the three pillars of civil liability (loss, fault, and the cause of the cause between fault and loss) have not been realized simultaneously. The purpose of the research is to identify joint damages as one of its non -contractual compensation and its legislative requirements, because in the current situation, focusing on the pillars of civil liability, the rights of the individual or persons may be trampled on due to the benefit of preventing the damage. It should be compensated.

    Keywords: Damage, Compensation, joint damages, Civil Liability
  • Hassan Asakereh * Pages 117-146

    Iranism Jurisdiction and its beginning throughout the entire existence of Iran is one of the issues that actually stay in debate. One reason adding to this is that there are a few ambiguities in the set of experiences. In the mean time, the job of Maneckji Limji Hataria is among the variables that are deserving of additional reflection. In 1854 Maneckji Limji Hataria has entered Iran as the main agent of Parsis of India.He communicated with scholars and journalists of Naaseri period of Iran culture during his drawn out inhabitancy in Iran. This investigation tries to respond to this scrutinize that "what is the situation of Iranism Jurisdiction and Iranian disposition in the his collaborations with masterminds of Naaseri period?". For this reason, alluding to verifiable sources, archives, correspondence and giving confirmations, the creators show that Iranism Jurisdiction is the focal and crucial issue in Maneckji Limji Hataria connections with intelligent people of Naaseri time is and these communications can be considered as an auxiliary factor influencing the Iranism Jurisdiction mentalities of Naaseri time.

    Keywords: Post-Islam, Iranism Jurisdiction, Elites, Maneckji Limji Hatharia, Qjar Era