فهرست مطالب
مجله پژوهش در دین و سلامت
سال هشتم شماره 4 (زمستان 1401)
- تاریخ انتشار: 1401/12/07
- تعداد عناوین: 13
-
-
صفحات 1-7
در سالهای اخیر چالشهایی درباره سقط جنین در کشور به وجود آمده است (1-3). به نظر میرسد از دلایل به وجود آمدن این تنشها در نظر نگرفتن مشکلات اجرایی فرایند موجود سقط جنین است. غربالگری و سقط درمانی نه بهدلیل قوانین غلط، بلکه بهسبب اجرای نادرست و جدینگرفتن اخلاق پزشکی از مرحله اجرای غربالگری تا مرحله صدور دستور سقط دچار اختلالاتی بوده و همچنان هست.
کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، سقط جنین، غربالگری -
صفحات 8-22سابقه و هدف
دلبستگی به خدا و رشد معنوی انسان در چند دهه گذشته بهصورتی روزافزون توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت روانی را به خود جلب کرده است. این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای دلبستگی به خدا در رابطه بین سبک دلبستگی فرد و سوگ پیش از موعد در والدین کودکان با بیماریهای خاص انجام شده است.
روش کارپژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی والدین کودکان مبتلا به بیماریهای خاص شهر شیراز در سال 1399 بود. از بین جامعه آماری بهروش نمونهگیری هدفمند، 150 نفر از والدین کودکان 14-6 ساله مبتلا به بیماریهای خاص که طی 4 ماه به درمانگاه امام رضا (ع) و بیمارستان امیر شهر شیراز مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سوگ پیش از موعد، دلبستگی به خدا و سبکهای دلبستگی هازن و شیور (AAQ) استفاده شد. بعد از جمعآوری و استخراج دادهها، نمرات شرکتکنندگان با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتههانتایج نشان داد که بین دلبستگی به خدا و سبک دلبستگی ایمن با سوگ پیش از موعد همبستگی مثبت معنادار (01/0P<) و بین سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی دوسوگرا با سوگ پیش از موعد همبستگی منفی برقرار بود (05/0).
نتیجهگیریطبق یافتههای این پژوهش، دلبستگی به خدا نقش واسطهای معناداری در رابطه بین سبک دلبستگی فرد و سوگ پیش از موعد در والدین کودکان با بیماریهای خاص ایفا کرده است.
کلیدواژگان: دلبستگی، دلبستگی به خدا، سوگ، والدین -
صفحات 23-33سابقه و هدف
امروزه هوش معنوی از مهمترین مباحثی است که در تمامی ابعاد سلامت انسان مطرح شده است و نقش پررنگی دارد. برخورداری از هوش معنوی بالا به کادرهای درمانی کمک میکند تا به خدماتی که به بیماران و جامعه ارایه میدهند، با معنی و هدفمند بنگرند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه هوش معنوی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به سبک های هویت صورت گرفته است.
روش کاراین پژوهش مطالعهای مقطعی از نوع علی-مقایسه ای است. در پژوهش حاضر 693 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1399 بهروش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. جهت ارزیابی سبک های هویت از پرسشنامه هویت برزونسکی و برای سنجش هوش معنوی از پرسشنامه هوش معنوی کینگ استفاده شد. دادهها پس از جمع آوری با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه تجزیهوتحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتههانتایج نشان داد نمرات هوش معنوی در دانشجویانی که دارای سبک هویتی اطلاعاتی بودند بهطور معناداری بالاتر از سبک های هنجاری و اجتنابی بود. همچنین بین دو گروه دانشجویان با سبک هویتی هنجاری و اجتنابی در متغیر هوش معنوی تفاوت معنادار وجود داشت و نمرات هوش معنوی در دانشجویان با سبک هویتی هنجاری بهطور معناداری بالاتر از گروهی بود که سبک هویتی اجتنابی داشتند.
نتیجهگیریسبک هویت از عوامل مهم در بررسی هوش معنوی است؛ ازاینرو توجه به سبک های هویت دانشجویان می تواند در افزایش هوش معنوی آنان تاثیرگذار باشد.
کلیدواژگان: دانشجویان، معنویت، هوش -
صفحات 34-45سابقه و هدف
امروزه در سراسر دنیا در بستر زندانها از طریق برنامههای مداخلهای روانشناختی بهدنبال کارآمدکردن زندانیان در جهت ارتقای حل مسیله اجتماعی، بازسازی شخصیت و ارتقای سلامت روان آنان تلاشهای فراوانی صورت گرفته است. بنابراین، نظر به قدمت برنامههای مداخلات زندانمحور، ارایه خدمات اصلاحی، تربیتی و آموزشی و همچنین بررسی تاثیر آن بر توانمندساری زندانیان اهمیت ویژهای دارد. ازاینرو، این پژوهش با هدف اثربخشی حل مسیله بینفردی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر سلامت روان زنان جوان زندانی شهر کرمانشاه انجام شد.
روش کارطرح پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این مطالعه تمامی مجرمان زن جوان زندان مرکزی شهر کرمانشاه در سال 1398 بود که تعداد 30 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ استفاده شد. ده جلسه دو ساعته آموزش حل مسیله بینفردی دزوریلا و نزو که با آموزههای اسلامی ترکیب شده بود بهصورت هفته ای دو بار برای گروه آزمایش برگزار شد. دادهها بهروش تحلیل کوواریانس بررسی شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتههانتایج نشان داد که آموزش حل مسیله بین فردی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر مولفه های اضطراب، کارکرد اجتماعی و علایم افسردگی اثر معناداری داشت (05/0P<)؛ حال آنکه مداخله مورد نظر بر مولفه علایم جسمانی اثر معناداری نداشت.
نتیجهگیریبا توجه به نتایج کارآمد آموزش حل مسیله بینفردی مبتنی بر آموزه های اسلامی می توان از آن بهعنوان یک برنامه مداخلهای اصلاحی و پیشگیرانه در زمینه سلامت روان زنان جوان زندانی استفاده کرد.
کلیدواژگان: اخلاق اسلامی، روابط بین فردی، زندان، زن، سلامت روان، کنترل اجتماعی -
صفحات 46-58سابقه و هدف
پژوهشهای داخلی و خارجی متعددی درباره درمان روانشناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد انجام شده و اثربخشی آن را تایید کرده است؛ اما امروزه با مشخصشدن نقش مذهب بیماران در درمان اختلالات روانی، مطالعات مذهبی-روانشناختی که به بررسی نقش مذهب افراد در درمان آنان میپردازد در سطح جهانی افزایش یافته است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اساس مفاهیم اسلامی برای بهکارگیری در فرایند درمان افراد مسلمان با باورهای مذهبی بود.
روش کاربهمنظور بررسی چگونگی الگوی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اساس مفاهیم اسلامی با بهرهگیری از روش کیفی نظریه دادهبنیاد (متنی)، مفاهیم نظری رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در قرآن کریم، تفسیر المیزان و اصول کافی واکاوی شد و با تبادل نظر با متخصصان علوم روانشناسی و متخصصان علوم اسلامی، مفاهیم موجود در متون اسلامی که با مفاهیم نظری رویکرد یادشده قرابت معنایی و مفهومی داشت، انتخاب و تعریف شد و در ادامه مفاهیم بهدستآمده در دو مرحله باز و محوری کدگذاری شد و در مرحله سوم با اجرای کدگذاری انتخابی، مقولههای اصلی استخراج و ارتباط بین آنها مشخص شد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتههادر این پژوهش الگوی پذیرش و تعهد بر اساس مفاهیم اسلامی طراحی و ارایه شد. این الگو از دو قسمت فرایندهای سلامت روانی که نشاندهنده قلب سلیم و فرایندهای آسیب روانی که نشاندهنده قلب مریض است تشکیل شده است.
نتیجهگیریدرمانگران با استفاده از الگوی اسلامی ارایهشده در این پژوهش میتوانند نتایج اثربخشتری در درمان اختلالات روانی در بین بیماران مسلمان در کشورهای اسلامی به دست آورند.
کلیدواژگان: الگو، اسلام، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، نظریه داده بنیاد -
صفحات 59-70سابقه و هدف
فعالیتهای مذهبی منبعی مهم در مقابله با بیماریها محسوب میشود. تحقیقات نشان داده است که مذهب و باورهای دینی از عوامل تاثیرگذار در سازگاری با سختی ها است که موجب می شود بیمار سلامتی خود را زودتر به دست آورد. اضطراب ناشی از جداشدن فرد از فرمانهای مذهبی سبب تاثیر منفی بر سیر بهبود بیماری و طولانیتر شدن مدت زمان بستری در بیمارستان و ایجاد عوارض روانی نامطلوب در افراد می شود. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای مراقبت مذهبی بیماران بستری در بیمارستان علامه بهلول گنابادی طراحی شده است.
روش کاراین مطالعه توصیفی-مقطعی با شرکت 622 نفر از بیماران بستری در بیمارستان علامه بهلول گنابادی در سال 1397 انجام شده است. داده ها از طریق پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه مراقبت مذهبی در بخش های عمومی بیمارستان جمع آوری شد. تجزیهوتحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی انجام گرفت. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتههابر اساس نتایج بهدستآمده، میانگین و انحراف معیار سنی و مدت زمان بستری افراد شرکت کننده در این مطالعه بهترتیب 21/21±50/46 و 64/2±76/2 بود. 5/60% از شرکتکنندگان زن، 5/78% متاهل و 4/48% خانهدار بودند و 60% این افراد نیز سواد خواندن و نوشتن داشتند. علاوهبراین، آزمون خیدو در تمامی ابعاد نیازهای مذهبی ارتباط آماری معنیداری نشان داد (001/0P<).
نتیجهگیریبا توجه به یافتههای حاصل از این پژوهش، نیاز به مراقبت مذهبی از نظر بیماران بسیار مهم و ضروری است. بنابراین، پیشنهاد می شود مدیران و برنامه ریزان بخش مراقبت های بیمارستانی انجام مراقبت های مذهبی را بخشی از مراقبتهای جامع بیمارستانی محسوب نمایند که درنتیجه موجب رضایتمندی بیماران از ارایه مراقبت های پرستاری خواهد شد.
کلیدواژگان: مراقبت مذهبی، مراقبت های بیمارستانی، نیاز مذهبی -
صفحات 71-83سابقه و هدف
جنگ معمولا پیامدهای گسترده فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد که تاثیر بسیاری بر مشکلات جسمی و روانی و بهطور کلی کیفیت زندگی جانبازان و همسران آنان میگذارد. ازاینرو، هدف مطالعه حاضر بررسی نقش هوش معنوی و خودتنظیمی هیجانی در پیشبینی کیفیت زندگی همسران جانبازان بود.
روش کارپژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی همسران جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید و ایثارگران منطقه پنج شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 225 نفر بهشیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه هوش معنوی بدیع و همکاران، تنظیم هیجان گراس و جان و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتههانتایج نشان داد همبستگی بین هوش معنوی و خودتنظیمی هیجانی با کیفیت زندگی مثبت و معنیدار بود (01/0>P) و مولفههای هوش معنوی 5/34 درصد و مولفههای خودتنظیمی هیجانی 1/22 درصد از واریانس کیفیت زندگی را تبیین کردند.
نتیجهگیریبا توجه به یافتههای بهدستآمده، کاربرد آموزش هوش معنوی و خودتنظیمی هیجانی در همسران جانبازان سبب افزایش کیفیت زندگی میشود.
کلیدواژگان: جانبازان، خودتنظیمی، کیفیت زندگی، معنویت، هوش، هیجان -
صفحات 84-97سابقه و هدف
پژوهشهای زیادی درباره ارتباط بین سبک دلبستگی به والدین و سبک دلبستگی به خدا با انواع بهزیستی (روانشناختی، اجتماعی و هیجانی) انجام شده است. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی دلبستگی به والدین و دلبستگی به خدا با بهزیستی اجتماعی و هیجانی در دانشآموزان تیزهوش شهر قم بود.
روش کاراین پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانشآموزان تیزهوش شهر قم بود که 299 نفر از آنان بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سنجش دلبستگی به پدر و مادر و همسال (IPPA-R)؛ پرسشنامه دلبستگی معنوی مسلمانان (M-SAS)، مقیاس فرعی بهزیستی اجتماعی، عواطف مثبت و رضایت از زندگی؛ و برای تجزیهوتحلیل آماری از روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان) استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتههانتایج نشان داد بین دلبستگی ایمن به والدین با بهزیستی اجتماعی و بهزیستی هیجانی و همچنین بین سبک دلبستگی ایمن به خدا با بهزیستی اجتماعی و بهزیستی هیجانی در دانشآموزان تیزهوش رابطه مثبت و معنادار وجود داشت.
نتیجهگیریافراد با دلبستگی ایمن در برقراری روابط صمیمانه احساس راحتی میکنند؛ تمایل دارند برای حمایت به دیگران تکیه کنند و مطمین هستند که دیگران دوستشان دارند. در تبیین دلبستگی به خدا و بهزیستی اجتماعی و هیجانی میتوان گفت ایمان و اعتقاد به خدا و توکل به او موجب حس خوشبینی و اطمینان درباره عملکردهای آینده فرد میشود و فرد با این حس خوشبینی وارد صحنههای اجتماعی میشود.
کلیدواژگان: اختلال دلبستگی، دانش آموز، سلامت، معنویت، نوجوانان، والدین -
صفحات 98-112سابقه و هدف
سلامت روانی زنان خانهدار بهویژه مشکلات اضطرابی آنان از اولویتهای نادیده گرفته شده طی سالهای اخیر است که نیازمند توجه جدی سیاستگذاران حوزه سلامت است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش دلبستگی به خدا و اخلاق رابطهای در پیشبینی تجربه اضطراب زنان متاهل انجام شده است.
روش کارپژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی زنان متاهل خانهدار شهرستان شاهرود بود که در سال 1398 وارد مطالعه شدند. حجم نمونه 380 نفر بود که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای اضطراب، اخلاق رابطهای و دلبستگی به خدا پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه سلسلهمراتبی استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتههانتایج نشان داد میانگین سنی زنان 89/41 سال و بهترتیب بیشترین و پایینترین سطح تحصیلات با 65 درصد مربوط به دوره متوسطه و 15 درصد مربوط به تحصیلات دانشگاهی بود. بین اخلاق رابطهای (57/0-=r و 05/0>P)، اخلاق عمودی (39/0-=r و 05/0>P) و اخلاق افقی (43/0-=r و 05/0>P) با اضطراب همبستگی منفی و بین دلبستگی به خدا (68/0-=r و 05/0>P) و مولفههای آن با اضطراب همبستگی منفی و معنادار وجود داشت. تحلیل رگرسیون نشان داد اخلاق رابطهای توان تبیین 23% از واریانس اضطراب؛ اخلاق رابطهای و دلبستگی به خدا با هم توان تبیین 33% از واریانس اضطراب؛ و دلبستگی به خدا مستقل از اخلاق رابطهای توان تبیین 10% درصد از این واریانس را داشتهاند. مولفههای دلبستگی به خدا نیز توانستند 12% از واریانس اضطراب را پیشبینی کنند. در میان ابعاد دلبستگی نیز ارتباط با خدا (38/0-=β) قویترین پیشبینیکننده اضطراب بود.
نتیجهگیریبا توجه به نقش متغیرهای یادشده در پیشبینی تجربه اضطراب زنان متاهل میتوان از نتایج پژوهش حاضر در برنامههای پیشگیری و درمان اضطراب بهعنوان متغیرهای تاثیرگذار استفاده کرد.
کلیدواژگان: اخلاق، اضطراب، دلبستگی، زنان -
صفحات 113-128سابقه و هدف
برخی از پژوهشها نشان میدهد که دین و معنویت در افزایش بهزیستی روانی نقش دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری مذهبی در مقایسه با درمان شناختی-رفتاری سنتی در بهبود عاطفه و امید مبتلایان به افسردگی بود.
روش کارروش این پژوهش کارآزمایی تصادفی با پیشآزمون-پسآزمون است. از میان افراد مبتلا به افسردگی که به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند، 42 نفر انتخاب شدند و درنهایت 30 نفر تا اتمام پژوهش باقی ماندند. 15 نفر درمان شناختی-رفتاری سنتی و 15 نفر درمان شناختی-رفتاری مذهبی را بهصورت فردی دریافت کردند. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمهساختاریافته بر اساس DSM5 (SCID-I)، پرسشنامههای دینداری گلارک و استاک (CRS)، افسردگی بک؛ ویراست دوم (BDI-II)، عاطفه مثبت و منفی واتسون (PANAS) و امید اشنایدر (AHS) بود که شرکتکنندگان یک هفته پیش از شروع درمان و یک هفته بعد از اتمام جلسات درمانی به پرسشنامهها پاسخ دادند. هر شیوهنامه شامل 10 جلسه 50 دقیقهای بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتههایافتههای پژوهش نشان داد که درمان شناختی-رفتاری مذهبی بهصورت معناداری بیش از درمان شناختی-رفتاری سنتی موجب افزایش امید و مولفههای آن شد (001/0P<). همچنین، اگرچه دو درمان مذهبی و سنتی بهطور معناداری موجب افزایش عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی شدند، اما اثربخشی آنها با یکدیگر تفاوت معناداری نداشت.
نتیجهگیریاگرچه درمان شناختی-رفتاری مذهبی موجب تقویت امید افراد میشود اما باید به لحاظ مولفهها و فنون روانشناختی آمیخته به معنویت تقویت شود تا اثربخشی آن در افزایش عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی بیشتر شود.
کلیدواژگان: امید، درمان شناختی-رفتاری، درمان شناختی-رفتاری مذهبی، عاطفه مثبت، عاطفه منفی -
صفحات 129-143سابقه و هدف
اضطراب مرگ یکی از شایع ترین مشکلات قابلمشاهده در دوران سالمندی است که تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل معنوی موثر در اضطراب مرگ سالمندان جامعه ایرانی انجام شد.
روش کاردر این پژوهش به شیوه فراتحلیل با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی داخلی، 22 مطالعه بین سالهای 1388 تا 1399 که درباره اضطراب مرگ سالمندان بود و ملاک ورود به مطالعه را داشت، جمعآوری و تحلیل شد. تجزیه و تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار جامع فراتحلیل انجام شد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتههاشاخص اندازه اثر ترکیبی مطالعات تحت الگوی ثابت 382/0 و تحت الگوی تصادفی 465/0 بود. در بررسی تفکیکی اندازه اثر متغیرها، متغیرهای درمان مقابله معنوی، معنویتدرمانی، معنایابی، ارتباط با خدا و معنویتدرمانی اسلامی بهترتیب بیشترین اثر را بر اضطراب مرگ داشتند. نتایج روشهای سوگیری انتشار حاکی از سوگیری انتشار در مطالعات تحت ترکیب در فراتحلیل حاضر بود. با توجه به ناهمگنبودن مطالعات، تحلیل تعدیلکننده برای متغیرهای جنسیت و روش پژوهش صورت گرفت که بیانگر تاثیر تعدیلکنندگی متغیر روش پژوهش در نتایج مطالعات بود.
نتیجهگیریتوجه به عوامل معنوی تاثیرگذار بر اضطراب مرگ بهعنوان عوامل مهم و پراهمیت که سبب بهبود اضطراب مرگ میشود، ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژگان: اضطراب مرگ، سالمندان، معنوی -
صفحات 144-154سابقه و هدف
بهکارگیری روشهای نوین بارداری موجب طرح پرسشهایی در عرصههای مختلف شده و مسایل زیادی را در زمینه حقوق طرفین به وجود آورده است. یکی از این مسایل بررسی نسب جنین اهداشده است که موضوع مهم فقهی-اجتماعی است. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر فهم و تحلیل نسب جنین اهداشده و بررسی انتساب وی به گیرندگان اهداء، آن هم بر اساس دیدگاه فقه شیعی است.
روش کاراین پژوهش از نوع تحلیلی-کتابخانهای است. کلیدواژههای جنین، اهداء و نسب در روایات شیعی و عبارات فقهای شیعه بررسی و بر اساس معیارهای فقهی-اصولی تحلیل و واکاوی دقیق شد. مولف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است.
یافتههادر استفاده از فنون نوین باروری مصنوعی همزمان با توجه به حل معضل زوجهای نابارور، نحوه انتساب نوزاد بهدنیاآمده با اهداگیرندگان بسیار حساس است و آثار دیگر اهدای جنین مثل نفقه، ولایت، حضانت، ازدواج، محرمیت و ارث در ذیل موضوع انتساب قابل حل خواهد بود. یافتهها نشان داده است که بر اساس دیدگاه فقه شیعه، نسب واقعی فرزند به صاحب اسپرم و تخمک میرسد و ادعای برخی مبنی بر اعراض صاحبان جنین از آن (بهدلیل اهدای آن به بانکهای جنین بهصورت آشکار یا پنهان و یا اهداء به زوج نابارور) و درنتیجه نداشتن ادعای انتساب فرزند به خود، مسموع نیست؛ چون نسب با اعراض نفی نمیشود.
نتیجهگیریاگر وجود نسب بین پدر، مادر و نوزاد بهصورت صحیح اثبات گردد، حقوق و تکالیفی مثل حرمت نکاح، حضانت، نگهداری و تربیت نوزاد، ولایت قهری پدر و جد پدری، نفقه (انفاق)، توارث بین طفل و پدر و مادر و خویشاوندان تحت عنوان آثار نسب بهصورت قهری در قالب یک حق برای طرفین ایجاد میگردد.
کلیدواژگان: اهدای جنین، شیعه، فقه، نسب -
صفحات 155-167سابقه و هدف
امروزه انسانهای زیادی بر اثر حوادث و بیماریهای زودهنگام و ناگهانی از دنیا میروند. بهطور کلی، زمان فرارسیدن مرگ انسان دو نوع است: زمان قطعی و زمان مشروط. زمان قطعی مرگ انسان درواقع همان عمری است که خداوند برای او مقدر کرده است و هیچ چیزی نمیتواند آن را جلو یا عقب ببرد و نزد خداوند متعال تغییرناپذیر است؛ اما زمان مشروط درباره مرگهای ناگهانی بر اثر حوادث یا بیماریها پدید میآید و مرگ انسان زودتر از آنچه خداوند مقرر کرده است، فرا میرسد. اعمال نیک انسان از عوامل موثر در درمان بیماریها است. در این زمینه، قرآن کریم و آموزههای دین اسلام صدقه را بهترین روش درمان بیماریها معرفی کرده است. در مطالعه حاضر، به بررسی آثار و فواید صدقه در درمان بیماری و افزایش عمر بیمار پرداخته شده و شرایط لازم برای تحقق آثار مدنظر با تمسک به آیات و روایات بیان شده است.
روش کاراین مطالعه از نوع تطبیقی است. برای استخراج و تحلیل متون با کلیدواژههای صدقه، درمان بیماری، افزایش عمر، مرگهای ناگهانی و سلامت معنوی از منابع اسلامی قرآن کریم، تفسیر المیزان، بحارالانوار و نرمافزار جامعالاحادیث و جامعالتفاسیر؛ و همچنین پایگاههای اطلاعاتی اس.آی.دی، مگیران، ایرانداک، پابمد، ریسرچگیت و ساینسدایرکت استفاده شده است. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتههابر اساس یافتههای بهدستآمده از آیات و روایات، پرداخت صدقه در درمان بیماری و به تبع آن تاخیر در زمان مشروط مرگ و افزایش عمر بیمار نقش بسزایی دارد.
نتیجهگیریمطابق با آموزههای دین اسلام از آثار صدقهدادن، درمان بیماری است. بنابراین، شرایطی بررسی شده که خداوند در قرآن، برای قبولشدن صدقهها معرفی کرده است و با رعایت این شرایط، آثار صدقه نمایان خواهد شد. با پرداخت صدقه بر مبنای شرایط تعیینشده میتوان موجب نجات جان افراد بیمار و افزایش عمر آنان شد.
کلیدواژگان: افزایش عمر، درمان بیماری، سلامت معنوی، صدقه، مرگ های ناگهانی
-
Pages 1-7
During the recent years, there have been challenges surrounding the issue of abortion in the country (1-3). It seems that these tensions stem from the failure to consider the executive problems associated with the existing procedure to be followed for abortion. Screening and abortion therapy suffer certain shortcomings and problems that have not been dealt with yet, not due to wrong rules but because of inappropriate implementation and ignoring the medical ethics from the stage of screening to issuing the permit for abortion.
Keywords: Abortion, Medical ethics, Screening -
Pages 8-22
During the recent years, there have been challenges surrounding the issue of abortion in the country (1-3). It seems that these tensions stem from the failure to consider the executive problems associated with the existing procedure to be followed for abortion. Screening and abortion therapy suffer certain shortcomings and problems that have not been dealt with yet, not due to wrong rules but because of inappropriate implementation and ignoring the medical ethics from the stage of screening to issuing the permit for abortion.
Keywords: Abortion, Medical ethics, Screening -
Pages 23-33Background and Objective
Today, spiritual intelligence is one of the most critical issues in all aspects of human health and has a significant role. Having high spiritual intelligence helps medical staff look meaningfully and purposefully at the services they provide to patients and the community. This study aimed to compare the spiritual intelligence of Shiraz medical students in terms of identity styles.
MethodsIn this cross-sectional and causal-comparative study, 693 students of Shiraz University of Medical Sciences were selected by multistage cluster sampling in 2020. Berzonski's identity questionnaire was used to assess identity styles, and King's spiritual intelligence questionnaire was used to assess spiritual intelligence. In this study, all the ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.
ResultsThe results showed that spiritual intelligence scores in students with information identity styles are significantly higher compared to the students with normative and avoidant styles. There was also a significant difference between the two groups of students with normative and avoidant identity styles in the variable of spiritual intelligence. The scores of spiritual intelligence in students with normative identity styles were significantly higher than those of the group with avoidant identity style.
ConclusionIdentity style is one of the essential factors in examining spiritual intelligence. Therefore, paying attention to students' identity styles can effectively increase their spiritual intelligence.
Keywords: Intelligence, Spirituality, Students -
Pages 34-45Background and Objective
Nowadays, many efforts have been made in the context of prisons through psychological intervention programs in order to improve the efficiency of prisoners in order to improve the solution of social problems, rebuild their personality and improve their mental health. Therefore, considering the age of prison-based intervention programs, the provision of correctional, educational and educational services, as well as examining its effect on the empowerment of prisoners, is of particular importance. This study was conducted about of the effectiveness of religious-based interpersonal problem solving education on mental health of young female prisoners in Kermanshah city.
MethodsThis is a quasi-experimental research with control group. The statistical population of this study was all young female prisoners in Kermanshah Central Prison in 2019, that 30 of whom were selected using available sampling method and were randomly assigned to two experimental (n=15) and control (n=15) groups. The Goldberg Mental Health Questionnaire was used to collect data. Ten two-hour sessions of interpersonal problem-solving training of D’Zurilla & Nezu that combined with religious teachings were held twice a week for the experimental group. Data were analyzed by analysis of covariance. In this study, all the ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.
ResultsThe results showed that interpersonal problem solving training based on religious teachings had a significant effect on the components of anxiety, social function and depressive symptoms (P<0.05), while the intervention had no significant effect on the component of physical symptoms.
ConclusionDue to the effective results of religious-based interpersonal problem solving education on mental health, it can be used as a corrective and preventive intervention program for the mental health of young female prisoners.
Keywords: Female, Interpersonal problem solving, Mental health, Prison, Religious teachings, Social control -
Pages 46-58Background and Objective
In relation to psychological treatment based on Acceptance and Commitment, several internal and external studies have been done and its effectiveness has been confirmed but today, with the clarification of the role of patients' religion in the treatment of their mental disorders, we are witnessing an increase in religious-psychological studies worldwide that examine the role of people's religion in their treatment; Therefore, the purpose of this study is to design a model based on Islamic concepts for use in treatment of Muslims based on religious beliefs.
MethodsIn order to develop the theoretical model of Acceptance and Commitment based on Islamic concepts, the Grounded Theory (Textual) was used as a qualitative method to explore the theoretical foundations of the Acceptance and Commitment Therapy approach in the Quran, Tafsir al-Mizan and al-Kafi. By exchanging ideas with psychologists and Islamic scholars, the concepts found in Islamic texts that were semantically and conceptually related to the theoretical concepts of the Acceptance and Commitment Therapy approach, were selected and defined. Then, the concepts obtained were coded in two open coding and axial coding stages, and in the third step, by performing selective coding, the main categories were extracted and the relationship between them was specified. The authors reported no conflict of interests.
ResultsIn the present study, the theoretical model of Acceptance and Commitment was developed based on Islamic concepts; this model consists of two parts: mental health processes that represent a pure heart and mental disorder processes that represent a sick heart.
ConclusionUsing the Islamic model presented in this study, therapists can obtain more effective results in the treatment of mental disorders among Muslim patients in Islamic countries.
Keywords: Acceptance, Commitment, Therapy, Grounded Theory, Islam, Model -
Pages 59-70Background and Objective
Religious activities are considered as an important source for dealing with diseases. Research has shown that religion and religious beliefs are effective in adapting to adversity, and help the patient regain his/her health sooner. Anxiety caused by separation from religious orders has a negative effect on the course of the disease and prolongs hospital stay and causes undesirable psychological complications in individuals. Therefore, the study was designed to investigate the religious care needs of the patients admitted to Allameh Behlool Gonabadi Hospital.
MethodsThis descriptive cross-sectional study was performed with the participation of 622 patients admitted to Allameh Bohlool Gonabadi Hospital in 2018. Data were collected through demographic information questionnaire and religious care questionnaire in general wards of the hospital. Data analysis was performed using descriptive and analytical statistics. In this study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.
ResultsBased on the obtained results, the mean and standard deviation of age and length of hospitalization of the participants in this study were 46.50±21.21 and 2.76±2.64, respectively. Out of the 60.5% female participants, 78.5% were married and 48.4% were housewives. Also, 60% of them were literate. In addition, the results of chi-square test showed a significant relationship in all dimensions of religious needs (P<0.001).
ConclusionAccording to the results of this study, religious care is very important and necessary from the patients’ perspective. Therefore, it is suggested that managers and planners of hospital care departments consider religious care as a part of comprehensive hospital care to keep the patients satisfied with the provision of nursing care.
Keywords: Hospital care, Religious care, Religious needs -
Pages 71-83Background and Objective
War usually has wide personal, social, economic and cultural consequences that have a great impact on the physical and psychological problems and in general the quality of life of injured veterans and their spouses. Therefore, the aim of this study was to investigate the role of spiritual intelligence and emotional self-regulation in predicting the quality of life of injured veterans' spouses.
MethodsThe present study was descriptive-correlational. The statistical population included all the spouses of injured veterans under the auspices of the Martyrs and Veterans Foundation of Tehran's District Five in the academic year 2019-2020. They answered Badee’ et al.’s Spiritual Intelligence, Gross and John’s Emotion Regulation, and WHO Quality of Life questionnaires. Multiple regression test was used to analyze the data. In this study, all the ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.
ResultsThe results showed that the correlation of spiritual intelligence and emotional self-regulation with quality of life was positive and significant (P<0.01). The components of spiritual intelligence explain 34.5% and the components of emotional self-regulation explain 22.1% of the variance in quality of life.
ConclusionAccording to these findings, the use of spiritual intelligence training and emotional self-regulation for injured veterans' spouses increases their quality of life.
Keywords: Emotional, Intelligence, Injured Veterans, Quality of life, Spiritual, Self-regulation -
Pages 84-97Background and Objective
Many studies have been done on the relationship of attachment style to parents and attachment style to God with types of well-being (psychological, social and emotional). The main purpose of this study was to investigate relationship of attachment to parents and attachment to God with social and emotional well-being in gifted students.
MethodsThis was a descriptive correlational study. The statistical population was all gifted students in Qom in the academic year 2016-2017, 299 of whom were selected by convenience sampling method. Data were collecting using Parental and Peer Attachment Scales (IPPA-R), Muslim Spiritual Attachment Questionnaire (M-SAS), Social Well-being Sub-Scale, Positive Emotions Sub-Scale and Life Satisfaction Sub-Scale. For statistical analysis of the obtained data, descriptive statistics (mean, frequency calculation and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and simultaneous regression) were used. In this study, all the ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.
ResultsThe results showed a positive and significant relationship between secure attachment to parents with social well-being and emotional well-being and its components in gifted students. There is also a positive and significant relationship between safe attachment to God with social well-being and emotional well-being.
ConclusionPeople with secure attachments feel comfortable in intimate relationships; they tend to rely on others for support, they are sure that others love them. In explanation for the relationship between attachment to God and social and emotional well-being, it can be stated that faith and belief in God and the belief that everything starts well by relying on Him and God controls everything, causes a sense of optimism and confidence about one's future actions. Thus, with this sense, optimism enters the social arena.
Keywords: Attachment disorder, Adolescents, Health, Parents, Students, Spirituality -
Pages 98-112Background and Objective
Mental health of housewives, especially their anxiety problems, are one of the neglected priorities in recent years that require serious attention of health policy makers. Therefore, the present study aimed to investigate the role of attachment to God and relational ethics in predicting the experience of anxiety in married women.
MethodsThe present study is descriptive-correlational. The statistical population included all married women in Shahrood County in 2019. The sample size consisted of 380 women, who were selected by available sampling method, and answered the Anxiety Scale, Relational Ethics Scale and Attachment to God scale. Pearson correlation coefficient and hierarchical multiple regression analysis were used to analyze the data. In this study, all ethical considerations were taken into account and the authors reported no conflict of interests.
ResultsThe results showed that the mean age of women was 41.89 years. The highest and lowest levels of education with 65% and 15% were related to secondary education and university education, respectively. There was a negative correlation between relational ethics (P<0.05, r=-0.57), vertical (P<0.05, r=-0.39) and horizontal ethics (P<0.05, r=-0.43) with anxiety, and a negative and significant correlation between attachment to God (P<0.05, r=-0.68), and its dimensions with anxiety. Regression analysis showed that relational ethics explained 23%, relational ethics and attachment to God together explained 33%, and attachment to God alone accounted for 10% of the variance in anxiety. The dimensions of attachment to God were also able to predict 12% of the variance in anxiety. Among the dimensions of attachment, relationship with God (β=-0.38) was the strongest predictor of anxiety.
ConclusionConsidering the role of the mentioned research variables in predicting married women's experience of anxiety, the results of this study can be used in anxiety prevention and treatment programs as effective variables.
Keywords: Anxiety, Attachment, Ethics, Women -
Pages 113-128Background and Objective
Some studies show that religion and spirituality play a role in increasing mental well-being. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of religious cognitive-behavioral therapy in comparison with conventional cognitive-behavioral therapy in improving the affect and hope in the patients with depression.
MethodsThis is an experimental study with a pre-test post-test design. The participants were selected from people with depression who referred to counseling centers. In this study, 42 participants were included, and finally 30 remained until the end of the study. Fifteen patients received conventional cognitive-behavioral therapy and 15 received religious cognitive-behavioral therapy individually. Data collection instruments included semi-structured DSM-based interviews (SCID-I), Glark and Stock Religiosity Questionnaires (CRS), Beck Depression Second Edition (BDI-II), Watson’s Positive and Negative Affect Schedule (PANAS), and Snyder’s Adult Hope Scale (AHS). The participants answered the questionnaires one week before the treatment and one week after the end of the treatment sessions. Each protocol consisted of ten sessions. Data were analyzed using ccovariance analysis. In this study, all the ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.
ResultsThe findings showed that religious cognitive behavioral therapy significantly increases hope and its components more than conventional cognitive behavioral therapy (P<0.001). The findings also showed that although both religious and conventional treatments significantly increased positive affect and decreased negative affect, their effectiveness did not differ significantly.
ConclusionAlthough religious cognitive-behavioral therapy promotes people's hope, but it should be promoted in terms of components and psychological techniques combined with spirituality to increase its effectiveness in increasing positive affect and reducing negative affect.
Keywords: Cognitive Behavioral Therapy, Hope, Negative Affect, Positive Affect, Religious Cognitive Behavioral, Therapy -
Pages 129-143Background and Objective
Death anxiety is one of the most common problems in old age that is affected by several factors. Therefore, the present study was conducted to investigate the spiritual factors affecting the death anxiety of the elderly in the Iranian society.
MethodsIn this meta-analytical study, using internal databases, 22 studies about death anxiety in the elderly published between 2010 and 1400, which met the criteria for inclusion in the study, were collected and analyzed. Statistical analysis was performed using comprehensive meta-analysis software. The authors of the article did not report any conflict of interests.
ResultsThe combined effect size index of the studies was 0.382 under the fixed model and 0.465 under the random model. In a separate study of the effect size of the variables, the variables of spiritual confrontation therapy, spiritual therapy, semantics, relationship with God and Islamic spiritual therapy had the greatest effect on death anxiety, respectively. The results of publication bias methods indicated publication bias in the combined studies in the present meta-analysis. Due to the heterogeneity of the studies, a moderating analysis was performed for the variables of gender and research method, which indicated the moderating effect of the research method variable on the results of the studies.
ConclusionIt seems necessary to pay attention to the spiritual factors affecting death anxiety as important and important factors that improve death anxiety.
Keywords: Death Anxiety, Spiritual, The elderly -
Pages 144-154Background and Objective
The use of modern methods of pregnancy has raised questions in various fields and has created many issues in the field of the rights of both parties. One of these issues is the study of the parentage of the donated embryos, which is an important jurisprudential-social issue. Therefore, the purpose of this study is to understand and analyze the parentage of donated embryos and to examine their attribution to recipients of donations, based on the Shia jurisprudence.
MethodsThis study is an analytical library-based. The keywords of fetus, donation and lineage in Shia narration and expressions of Shia jurists were investigated, and carefully analyzed based on jurisprudential-principled criteria. The author of the article did not report any conflict of interests.
ResultsIn the use of modern artificial insemination techniques, how the newborn is assigned to donors is a sensitive issue. The findings showed that according to the Shiite jurisprudence, the real lineage of the child is related to the owner of sperm and ovum and the claim that due to the fetus owners’ withdrawal (due to donating it to the embryo banks or donating it to an infertile couple) they cannot claim the attribution of the child to themselves, is not is not acceptable because genealogy is not negated by withdrawal.
ConclusionIf the existence of a relationship between father, mother and infant is correctly proven, rights and duties such as sanctity of marriage, custody, maintenance and upbringing of infants, forced guardianship of father and paternal ancestor, alimony, inheritance between children fathers, mothers, relatives, etc., are forcibly created under the effects of lineage in the form of a right for the parties.
Keywords: Embryo donation, Fiqh, Jurisprudence, Lineage, Shia -
Pages 155-167Background and Objective
Sudden deaths are on the rise today. Many people die of unpredictable accidents and diseases. There are generally two types of human death: Definite time and conditional time. In fact, the definite time of man's death is the destined life determined by God. Nothing can move it forward or backward. It is immutable for God; but conditional time arises in the event of sudden death due to accidents or diseases and human death occurs sooner than God has decreed. Good human behaviors are effective factors in treating diseases. In this regard, the Holy Quran and the lessons of Islam have introduced alms as the best way to treat diseases and increase a patient's life. In the present study, we examined the effects and benefits of alms on the treatment of the disease and increasing the patients’ life, and we have stated the necessary conditions for the realization of the intended effects using the Quranic verses and hadiths.
MethodsThis is a comparative study. These Islamic sources have been used to obtain and analyze texts with the keywords of alms, treatment of disease, longevity, sudden death and spiritual health: The Holy Quran, Al-Mizan, Baharalanvar and the software of Jame' al-Ahadith and Jame' al-Tafasir. Also the searched databases include SID, Magiran, IranDoc, Pubmed, Research Gate and Science Direct. The authors reported no conflict of interests.
ResultsBased on the findings from the verses and hadiths, paying alms has a significant role in the treatment of diseased and subsequent delay in conditional time of death and increased longevity of the patients.
ConclusionAccording to the teachings of Islam, one of the effects of giving alms is the treatment of diseases; Therefore, we investigated the conditions that God has introduced in the Qur'an for the acceptance of alms, and by observing these conditions, the effects of alms will appear. By paying alms according to the specified conditions, the lives of the patients can be saved and their longevity can be increased.
Keywords: Alms, Treatment of disease, Increased longevity, Sudden deaths, Spiritual health