فهرست مطالب

نشریه پژوهش های علوم مدیریت
پیاپی 13 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/29
  • تعداد عناوین: 13
|
  • احمد کرمانی *، حسن الوداری صفحات 1-10

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسیولیت اجتماعی بر عملکرد شرکت در سازمان بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان نیروگاه اصفهان می باشند که به تعداد 700 نفر می باشند که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 248 نفر از آن ها به عنوان حجم نمونه انتخاب می گردند. پژوهش از منظر روش شناسی، به صورت توصیفی – پیمایشی می باشد و برای اندازه گیری متغیرها، از پرسشنامه های مسیولیت اجتماعی شرکت کیم و همکاران (2010) و پرسشنامه استاندارد عملکرد شرکت توسط نوبخت در سال 1396 استفاده گردیده است. آزمون فرضیه های پژوهش با بکارگیری مدلسازی معادله های ساختاری از طریق smart Pls صورت پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که مسیولیت اجتماعی بر عملکرد شرکت در بین کارکنان تاثیر معنی‌ داری دارد.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، عملکرد شرکت، تداعی، نیروگاه اصفهان
  • الهام محمد اسمعیلی * صفحات 11-20

    کشور ما ایران دارای فرهنگی بسیار متنوع و تاریخ کهنی است و یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از حیث آثار باستانی در بیشترین دوره های تاریخی تمدن و فرهنگ بشر و حتی ما قبل تاریخ است. صنعت گردشگری براساس ارتباطات انسان‌ها با فرهنگ‌های متفاوت در بستر مقاصد گردشگری جریان داشته و این ارتباطات گردشگران با فرهنگ‌های متفاوت، تاثیرات مثبت و منفی متعددی در پی خواهد داشت. بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناخت مهمترین اثرات متقابل فرهنگ و گردشگری و تاثیرات گردشگری بر فرهنگ است. این پژوهش به روش کتابخانه‌ای و با استفاده از منابع، مقالات و اطلاعات موجود انجام می گیرد. نتایج نشان می دهد توسعه گردشگری پیامدهای ‌فرهنگی مثبت و منفی متعددی بر جامعه مقصد گردشگری دارد.

    کلیدواژگان: فرهنگ، گردشگری، پیامدهای فرهنگی
  • حسین بوذری *، میترا دانش پرور صفحات 21-33
    هدف

    اثر نقش ارزش ادراکی و همخوانی با خود در خود هویتی سبز و قصد تغییر خرید از دیدگاه مشتریان بوده است.

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مشتریان فروشگاه اینترنتی جوپزی که حجم نمونه 384 نفری از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده موردسنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخصه‌ای مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده‌شده است.

    یافته ها

    یافته‌های تحقیق حاکی از رابطه مثبت و معنی‌دار خود هویتی سبز و ارزش ادراکی بر تغییر و خرید محصولات دارد. همخوانی با خود نقش تعدیل‌کنندگی در تاثیر خود هویتی سبز بر ارزش ادراکی دارد. بیشتر اینکه ارزش ادراکی نقش میانجی در تاثیر خود هویتی سبز بر قصد تغییر خرید دارد.

    نتیجه گیری

    این مطالعه یکی از اولین مطالعات در ایران است که دیدگاه مصرف‌کنندگان را به‌جای تولیدکنندگان در حوزه نقش ارزش ادراکی و همخوانی با خود در خود هویتی سبز و قصد تغییر خرید در نظر گرفته است.

    کلیدواژگان: قصد تغییر خرید، ارزش ادراکی، همخوانی با خود، خود هویتی سبز
  • نساء کفاش جودی * صفحات 34-49

    امروزه افزایش رقابت بین صنایع ، کار بازاریابی و کسب سود بیشتر را برای سازمان ها دشوار کرده است. از این رو به روند های جدید تر و به روز تری در بازاریابی نیاز می باشد که با سبک زندگی امروزه مشتریان و شرکت ها که در اثر عواملی همانند توسعه روزافزون ابزارهای دیجیتال در تمامی ابعاد زندگی بشر تطابق بیشتری داشته باشد و بتواند با ایجاد تحولاتی در بازار کسب و کار ها به رشد صنایع کمک چشمگیری کند. حال دیجیتال مارکتینگ به عنوان عاملی در تحولات بازارهای کسب و کار شناخته می شود. بگونه ای که تبدیل به یکی از مفاهیم پرکاربرد دربازاریابی شده است و مزایایی برای شرکت ها مانند دسترسی آسان و سریع به مشتریان و رشد بی سابقه ی صنایع حتی در شرایط بحرانی کرونایی را فراهم کرده است . بنابراین علی رغم ضرورت احساس شده نسبت به این تکنیک توسعه ی آن در کشور های درحال توسعه ای چون ایران پایین تر از حد مطلوب و مورد نیاز کشور می باشد و مغفول مانده است به نحوی که به صورت باور نکردنی برخی از شرکت ها همچنان به روش های سنتی بازاریابی عمل کرده و خود را از فرصت های بالقوه بازاریابی دیجیتال بی نصیب می گردانند به همین جهت در این مطالعه اهتمام به بررسی جوانب این تکنیک کرده و پس از ارایه تعاریفی مختصر از مفاهیم ضروری و بررسی نظریه های مطرح شده در قالب ادبیات تحقیق و بررسی پژوهش های پیشترانجام شده توسط سایر محققین براساس اطلاعات جمع آوری شده مزایا، معایب،... این تکنیک را استخراج خواهیم کرد.

    کلیدواژگان: دیجیتال، ‎ ‎دیجیتال‎ ‎مارکتینگ، ‎ ‎تحول، ‎ ‎کسب‎ ‎و‎ ‎کار
  • سید رضا رضوی سعیدی *، فریبا طبائیان، مرتضی رفتاری صفحات 50-60

    امروزه با توجه به تغییرات سریع محیط، عملکرد مدیران در موفقیت سازمان ها نقش حیاتی دارد و بهبود عملکرد مدیران را می طلبد. بدین منظور این تحقیق بر آن است تا ابعاد و شاخص های ارتقاء عملکرد مدیران از منظر کارشناسان را در شهرداری شناسایی نماید. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و از نوع آمیخته می باشد و در دو مرحله انجام شده است. در بخش کیفی با 13 نفر از کارشناسان شهرداری اصفهان که بیش از ده سال سابقه داشتند و با روش هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد تا اشباع نظری حاصل گردید. در بخش کمی بر اساس شاخص های استخراج شده از مصاحبه، پرسشنامه ای طراحی شد ودر بین 180 نفر از کارشناسان ستادی شهرداری اصفهان بصورت تصادفی توزیع گردید که روایی پرسشنامه با نظر خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ ارزیابی شد. در نهایت داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل شدند. نتایج چهار بعد مدیریتی، فردی، عملکردی و سازمانی را به عنوان ابعاد ارتقاء عملکرد مدیران بیان نمودند.

    کلیدواژگان: عملکرد مدیران، ارتقاء عملکرد، شهرداری
  • سید کامران یگانگی *، فاطمه انبارلو صفحات 61-70

    این مقاله، کاربرد تکنیک‌های پژوهش عملیاتی در بازار بورس و اوراق بهادار را مورد مطالعه قرار می‌دهد. امروزه بورس اوراق بهادار یکی از ارکان تامین منابع مالی در بازار سرمایه کشورها می باشد. فعالیت و سابقه این بازار در ایران به 55 سال قبل باز می گردد. در یک تقسیم‌بندی ابتدایی و ساده اقتصادی، میتوان مردم را به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول کسانی هستند که پول و سرمایه و پس‌انداز دارند، اما نمی‌توانند فعالیت اقتصادی انجام دهند. دسته دوم نیز افرادی هستند که توانایی انجام کار اقتصادی دارند، اما به سرمایه برای انجام آن نیازمندند. بورس، بازاری است که نیاز به یادگیری دارد و شما نیز برای فعالیت در بورس فقط به اینترنت و حداقل سرمایه نیاز دارید. برای موفقیت در بازار بورس لازم است بتوانیم این بازار را به کمک روش‌هایی تحلیل کنیم (یگانگی، کریمیان، 1400). با توجه به اهمیت موضوع، امروزه رابطه دوسویه بین مفاهیم مالی و سرمایه گذاری با تکنیک‌های پژوهش عملیاتی وجود دارد؛ یعنی همانطور که تکنیک‌های مختلف پژوهش عملیاتی برای مسایل مالی بکار گرفته شده اند، نظریه های مالی نیز نیازمند توسعه و بهبود تکنیک‌های پژوهش عملیاتی بوده هستند. تکنیک‌های مختلف پژوهش‌ عملیاتی مانند برنامه‌ریزی خطی، الگوی مارکوویتز وLPP سیمپلکس و سایر مدل ها همگی برای رسیدگی به بخش زیادی از چالش های بازار سهام استفاده شده‌اند. ازاین رو مقاله حاضر به صورت مروری و به طور خلاصه به برخی از کاربرد تکنیک های پژوهش های عملیاتی در بازار بورس و اوراق بهادار می پردازد.

    کلیدواژگان: پژوهش عملیاتی، بازار بورس، سرمایه گذاری
  • سید محمد طباطبایی فر *، سوگل بیگدلی صفحات 71-89

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تاب آوری سازمانی بر عملکرد مالی و غیر مالی در بانک توسعه صادرات ایران به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شاغل در این شرکت تشکیل می دادند که بر مبنای آمار گردآوری شده تعداد این افراد 900 نفر بود. از این میان، 269 نفر از فرمول شارل کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان اعضای نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده در این پژوهش ، پرسشنامه ای مشتمل بر 69 پرسش بود که از پرسشنامه های استاندارد هر متغیر استفاده و در آن پاسخ ها بر اساس طیف 5 نقطه ای لیکرت تنظیم شده بودند. گفتنی است که آنالیز داده در بخش استنباطی با توجه به نتیجه آزمون اسمیرنوف – کلموگروف و توزیع نرمال داده های جمع آوری شده از جامعه آماری، بر اساس روش همبستگی و رگرسیون و آنالیز واریانس صورت پذیرفت و در پایان، یافته های پژوهش نشان داد که تاب آوری سازمانی و کلیه ابعاد وابسته به آن بر عملکرد مالی و غیر مالی بانک مذکور تاثیر مثبت و مستقیم دارد. گفتنی است که این پژوهش از لحاظ هدف استفاده از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی و از نوع مطالعات اسنادی و میدانی می باشد.

    کلیدواژگان: تاب آوری سازمانی، عملکرد کارکنان، بانک توسعه صادرات ایران
  • سیما وثوقی اصل *، زهرا عصمتی، مرتضی کوشکی، علی قربان زاده صفحات 90-96

    از زمانی که اینترنت وارد فضای زندگی انسان شده تا به امروز، علی رغم تمام محاسن و مزایای آن، یکسری دغدغه ها و نگرانی هایی را بر خانواده ها تحمیل نموده است. موضوعی که درذتمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص نمی شود. به دلیل ویژگی های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضا به دلیل ویژگی های سنی و شخصیتی و کنجکاوی های خود متاثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند از سوی دیگر اینترنت شکاف میان نسل ها را عیان تر کرده است. آسیب های اجتماعی یکی از مسایل مورد توجه جامعه بشری از گذشته تا به امروز می‌باشد. هر نوع رفتاری که با ارزش های شناخته شده ی جامعه در تعارض باشد و باعث اختلال در کارکرد فرد در خانواده و جامعه شود آسیب اجتماعی نامیده میذشود. رشد روز افزون آسیب‌های اجتماعی شبکهذهای مجازی، دانش آموزان را تهدید می‌کند و هوشیاری والدین و اولیای مدرسه برای صیانت از آنها در برابر این آسیب‌ها ضروری است. این پژوهش به شناسایی و اولویت بندی آسیب‌های اجتماعی نوجوانان در استفاده از شبکه های مجازی در مدارس و به ارایه راهکارهای مقابله با این آسیب‌ها می‌پردازد. در این پژوهش کاهش ارتباطات خانوادگی و افت تحصیلی به ترتیب با 85 و2/84 درصد با اهمیت ترین و اختلال در شکل گیری هویت نوجوانان و پرخاشگری با 2/20 و 15 درصد کم اهمیت ترین اولویت از دیدگاه دانش آموزان انتخاب شدند.

    کلیدواژگان: آسیب های اجتماعی، شبکه های مجازی، نوجوان، اولویت بندی
  • سپیده خلفی، علی امیدی * صفحات 97-115

    ارزیابی عملکرد بر پایه سنجش فعالیت های مختلف شرکت ها از جمله فعالیت مالی است. نتایج ارزیابی عملکرد مالی و مقایسه آن با شرکت های مشابه، می تواند به سرمایه گذاران و تامین کنندگان مالی در اخذ راهبرد درست در ورود، ماندن یا خروج از شرکت کمک کند و از طرف دیگر به مدیریت شرکت در ارزیابی درست و روشن از جایگاه شرکت در بازار کمک می کند. ارزیابی کمک می کند تا سنجش یک شرکت محدود به سود تنها نباشد. کیفیت و دوام سودآوری توام با رشد مثبت آن تامین کننده منافع سهامداران است. ارزیابی عملکرد و رتبه بندی کمک می کنند تا نقش عامل انسانی بعنوان رویکردهای قضاوتی و شهودی در ارزیابی شرکت ها کم رنگ تر و در نتیجه کارایی و اثر بخشی راهبردهای بلند مدت افزایش یابند. در این پژوهش عملکرد مالی شرکت های صنعت سیمان در بورس اوراق بهادار تهران در یک دوره 5 ساله از 1396 تا 1400 بررسی و در ادامه پس از ساخت سلسله مراتب، وزن معیارها با استفاده از روش AHP محاسبه و نتایج رتبه بندی با استفاده از روش TOPSIS مشخص شد که شرکت های داراب‌، ممتاز کرمان و ساوه دارای رتبه بالاتر نسبت به سایر شرکت های سیمانی از نظر عملکرد مالی بر اساس معیارهای انتخاب شده هستند.

    کلیدواژگان: عملکرد مالی، سازمان بورس، شرکت های سیمانی، AHP، TOPSIS
  • ماریا سوری * صفحات 116-127
    هدف

    بررسی تاثیر بررسی تاثیر کوپن های خرده فروشی آنلاین و عضویت در پورتال بر ناسازگاری شناختی پس از خرید بوده است.

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کاربران فروشگاه اینترنتی زی ارگانیک در کرج به تعداد نامعین که حجم نمونه 384 نفر انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده موردسنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص‌های مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده‌شده است.

    یافته ها

    یافته‌های تحقیق نشان می دهد که با افزایش کوپن‌ها می تواند اقدامات خرید و انگیزه را مثبت افزایش دهد، که این می تواند بر ناهماهنگی شناختی پس از خرید و ناهماهنگی پس از خرید عاطفی و همچنین قصد خرید مجدد مشتریان تاثیر مثبت و معنی داری داشته باشد بوده است.

    نتیجه گیری

    این مطالعه با افزودن ناهماهنگی پس از خرید عاطفی به چارچوب ، به تیوری ناهماهنگی کمک می کند. و همچنین، پیامدهای مربوط به کوپن‌ها ، عضویت و نفوذ می تواند برای فروشگاه اینترنتی زی ارگانیک در کرج مفید باشد.

    کلیدواژگان: کوپن ها الکترونیکی، عضویت در پورتال، تاثیر همتا، قصد خرید مجدد، ارزش خرید، تکانش گری ادراک شده
  • نساء کفاش جودی * صفحات 137-158

    صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر پیچیدگی استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکتهای تولیدی صادراتی شهرستان اورمیه است. روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمع‌آوری داده ها به دو روش کتابخانه‌ای و میدانی می‌باشد. برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از مطالعات کتابخانه‌ای استفاده گردید. در روش میدانی نیز از ابزار پرسشنامه جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. در بخش تجزیه و تحلیل اطلاعات، داده‌هایی که از اجرای پرسشنامه‌ها بدست آمده بود، با استفاده از نرم‌افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.جامعه آماری تحقیق نیز، 85 شرکت فعال تولیدی و صادراتی شهرستان اورمیه می‌باشد. نتایج فرضیه‌های فرعی نیز نشان‌دهنده تاثیر مثبت و معنی‌دار پیچیدگی استراتژیک بر عملکرد صادراتی و تاثیر مثبت و معنی‌دار استراتژی بازاریابی بین‌الملل بر عملکرد صادراتی است.

    کلیدواژگان: پیچیدگی استراتژیک، آینده نگری، بازاریابی بین الملل، عملکرد صادراتی
  • شایان روحانی راد * صفحات 159-169

    تحقیق حاضر در صدد ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی شرکت‌های لاستیک و پلاستیک پذیرفته‌ شده در بورس اوراق بهادار تهران با به کارگیری مدل ترکیبی از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره است. معیار‌های مالی از برجسته‌ترین روش‌های ارزیابی عملکرد و مفیدترین شاخص‌ها برای ارزیابی وضعیت مالی شرکت‌ها هستند. چالش اصلی در تجزیه و تحلیل معیارهای مالی این است که هریک از معیارهای مالی بعد خاصی از عملکرد مالی شرکت را ارزیابی می‌کنند؛ بنابراین، معیارهای مالی، مدیران و سرمایه‌گذاران را سردرگم می‌کند. روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره راه‌حلی برای رفع این چالش هستند. در این پژوهش از روش IAHP که یکی از روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره است به‌دلیل مزایایی از قبیل سازگاری در مقایسات و اثربخشی استخراج اطلاعات برای وزن‌دهی گزینه‌ها استفاده شد. همچنین با توجه به ویژگی‌های همچون دستگاه ریاضی ساده، جامعیت نتایج و نتایج پایدار از روش‌ MABAC نیز برای رتبه‌بندی شرکت های لاستیک و پلاستیک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی یک دوره زمانی دو ساله (سال‌های 1399 تا 1400) استفاده شد.

    کلیدواژگان: رتبه بندی، ارزیابی عملکرد، تصمیم گیری چندمعیاره، روش IAHP، روش MABAC
|
  • Nasratullah Parsa * و Samira Khairi Pages 170-182

    The relationship between employment and academic motivation among college students is a critical issue that requires in-depth research. With the increasing higher education costs, more students take part-time or full-time jobs during their studies to pay for their tuition and living expenses. While employment can provide college students valuable work experience and financial support, it can also negatively impact their motivation and academic performance. The present applied-descriptive study is organized into two parts. The first part used documentary and library studies to compile the topics, and the second analyzed the research findings through the distribution of questionnaires and the use of SPSS software. In this study, 50 of the 100 participants were men, and 50 were women. Of these participants, 75 were in the age range of 18-25 and 25 in the age range of 26-30 years. The findings of inferential statistics demonstrated that employment, foresight, and extrinsic motivation have a strong positive and significant relationship with students’ academic motivation. In addition, a relatively weak relationship existed between intrinsic motivation and students’ academic motivation.

    Keywords: Intrinsic motivation, Extrinsic motivation, Foresight, Career visualization, College students, University