فهرست مطالب

نخبگان علوم و مهندسی - سال هفتم شماره 6 (بهمن 1401)

نشریه نخبگان علوم و مهندسی
سال هفتم شماره 6 (بهمن 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید محمدجواد حسینی *، حانیه ملک شاهی صفحات 1-9

    بیماری سنگ کلیه مرتبا در حال افزایش است. تشخیص این بیماری از سه راه امکان پذیر است؛ معاینه فیزیکی توسط پزشک، آزمایش های پاتولوژی و تصویربرداری. تصویربرداری نیز شامل اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری، سونوگرافی و ام آر آی است. به دلیل اینکه تصاویر توموگرافی کامپیوتری قادرند حتی ریزترین سنگ ها را نمایش دهند، استفاده از این روش به شرط رعایت احتیاط های لازم، نتیجه مطلوبی در پی خواهد داشت. در این مطالعه با استفاده از تکنیک یادگیری عمیق به طراحی یک مدل تشخیصی و طبقه بندی کننده تصاویر توموگرافی کامپیوتری کلیه پرداخته شد. این مطالعه مبتنی بر استفاده از شبکه عمیق VGG-Net و در بستر زبان برنامه نویسی پایتون بود. فرآیند طراحی مطالعه شامل: جمع آوری داده ها، پیش پردازش تصاویر، اعمال مدل پیشنهادی، طبقه بندی تصاویر به چهار کلاس سالم، کیست، تومور و سنگ، آموزش و اعتبارسنجی و در نهایت تشکیل ماتریس درهم ریختگی بود. میزان صحت مدل پیشنهادی 98 درصد و میزان دقت این مدل برای کلاس سنگ 99 درصد، برای کلاس کیست 99 درصد، برای کلاس سالم97 درصد و برای کلاس تومور 98 درصد بود. با توجه به دقت و صحت این مدل طبقه بندی کننده، می توان از آن برای کمک به پزشک در تشخیص ناهنجاری کلیه به خصوص سنگ کلیه استفاده نمود.

    کلیدواژگان: سنگ کلیه، یادگیری عمیق، توموگرافی کامپیوتری، شبکه عصبی، ناهنجاری کلیه
  • یوسف آقایی پور*، داریوش شفیع زاده، امیررضا ملک آرا، حمیدرضا حسن پور صفحات 10-37

    در لجستیک سبز، وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست به شدت به عنوان یک انتخاب برای حمل و نقل توصیه می‌شود. وسیله نقلیه الکتریکی، یکی از وسایل نقلیه لجستیک سبز می‌باشد که راه حلی برای کاهش میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌باشد. در این مقاله به مسیله مکانیابی- مسیریابی وسایل نقلیه الکتریکی با در نظر گرفتن چندین دپو و پنجره زمانی سخت و نرم در شرایط عدم قطعیت پرداخته شده است. ما یک مدل برنامه ریزی ریاضی فازی و دو هدفه برای وسایل نقلیه الکتریکی با محدودیت ایستگاه های شارژ و وابسته بودن مصرف انرژی به میزان بار وسیله نقلیه  و تحویل و دریافت همزمان ارایه داده ایم و از الگوریتمهای فراابتکاری انبوه ذرات چندهدفه برپایه آرشیو پارتو و الگوریتم NSGA-II برای حل مدل استفاده کرده ایم. جهت ارزیابی اعتبار مدل و الگوریتمهای پیشنهادی، مسایل نمونه EVRPTW انتخاب گردیده و با استفاده از نرم افزار گمز و الگوریتمهای فراابتکاری پیشنهادی حل شده اند. نتایج بررسی اعتبار مدل و الگوریتم نشان داد، مدل معتبر بوده و داری ناحیه شدنی می باشد و الگوریتمهای حل، قادر به حل مدل بصورت کارا بوده و به سمت جواب بهینه همگرا می باشند. نتایج مقایسه عملکرد دو الگوریتم حل نشان داد، الگوریتم MOPSO در همه موارد توانایی بالاتری برای تولید جوابهای باکیفیت تر و پراکنده تر نسبت به الگوریتم NSGA-II دارد.

    کلیدواژگان: مسیریابی، مکانیابی، وسائل نقلیه الکتریکی، دریافت و تحویل همزمان
  • پرستو خادمی آستانه*، جواد جاویدان صفحات 38-53

    افزایش آلودگی هوا و گرم شدن جهانی به همراه کاهش منابع سوخت فسیلی، مهندسان را وادار به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نموده است. به دلیل مشکلات قابلیت اطمینان و در دسترس نبودن دایمی این منابع، استفاده از واحدهای ذخیره ساز انرژی و ترکیب این منابع در قالب سیستم های ترکیبی، اجتناب ناپذیر می باشد. راه های مختلفی برای ترکیب و اتصال منابع تجدیدپذیر در سیستم های ترکیبی وجود دارد، بهترین روش، استفاده از مبدل چند درگاهی می باشد که مزایای کاهش اندازه و هزینه، افزایش راندمان سیستم، قابلیت اطمینان و بهبود دینامیک سیستم به دلیل استفاده از کنترل کننده مرکزی را به دنبال دارد. با توجه به اهمیت مبدل های DC-DC چند درگاهی، هدف در این مقاله، پیشنهاد ساختار بهبود یافته به همراه کاهش حداکثری محدودیت های ساختارهای موجود می باشد. برای تامین بارهای تجاری، انرژی تولید شده باید به یک لینک  DC ولتاژ بالا منتقل شود. در این مقاله یک مبدل DC-DC دو ورودی با بهره ولتاژ بالا پیشنهاد شده است. قابلیت کلیدزنی نرم و انتقال دو طرفه توان درمبدل پیشنهادی با استفاده از ساختارسلف ترویج قابل دستیابی است. با استفاده از استراتژی بهبود یافته کلیدزنی برای مدهای مختلف انتقال توان مبدل، عملکرد کلیدزنی  نرم چهار کلید اصلی درحالت انتقال توان ازسمت ولتاژ پایین توان به سمت ولتاژ بالا قابل دستیابی است. در انتقال توان از سمت ولتاژ بالا به سمت ولتاژ پایین، کلیدزنی نرم نصف کلیدها باقی می ماند. علاوه براین بهره ولتاژ بالا به دلیل استفاده از سلف تزویج به دست می آید. برای ارزیابی مبدل پیشنهادی در مدهای مختلف عملکرد شبیه سازی و نتایج آن در ادامه آورده شده است.

    کلیدواژگان: پورت دوجهته، مبدل DC، DC چند پورتی، انرژی تجدیدپذیر، پورت بدون ریپل، سوئیچینگ نرم
  • عباس اصغری*، سید محمد جعفری صفحات 65-79

    تلمبه ها مرکز و محور تصفیه خانه ها هستند؛ بنابراین مطالعه آن ها می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد؛ چراکه خروجی صنعت آب و فاضلاب، به دلیل ارتباطی که با زندگی افراد دارد، بسیار مهم است. از این رو گسترش دانش نگهداری و تعمیرات و پایش وضعیت مربوط به تلمبه های تصفیه خانه، از زوایای مختلف ضرورت دارد و ارزیابی عملکرد  RCM در آن ها قابل تامل است و اطلاع از روش هایی که بتوانند راهبرد نگهداری را ارزیابی کنند و در بومی سازی کاربرد این رویکرد متناسب با وضعیت و شرایط تجهیز و زمان و مکان انعطاف لازم را نمایش دهند، اهمیت پژوهش در این زمینه را نشان می دهد. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی با مطالعه منابع و اسناد کتابخانه ای بر محور پایش وضعیت تلمبه ها به کمک روش RCM و AHP متمرکز است تا مطالعات داخلی مرتبط با این مساله واکاوی و استخراج شوند و بین پژوهش ها مقایسه صورت پذیرد تا خلا پژوهشی این حیطه نمودار گردد.

    کلیدواژگان: نگهداری و تعمیرات، RCM، تلمبه، روش AHP
  • بهمن خسروی پور، الهام خسروی پور *، زهرا تیموری کوهسار صفحات 89-99

    توجه به ساختار مدیریتی در جوامع روستایی یکی از موضوعات اساسی در تحلیل مسایل توسعه روستایی در کشور محسوب می شود. رویکردهای مختلفی در زمینه مدیریت روستایی مطرح شده است که یکی از جدیدترین و مهم ترین آنها حکمرانی خوب روستایی است. حکمرانی خوب مدل جدیدی برای توسعه است که از طریق روابط متقابل و همکاری بین سه بخش دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی باعث توسعه یک جامعه می گردد و در تمام سطوح جهانی، منطقه ای، ملی و محلی قابل اجرا است. حکمرانی خوب روستایی فرایند نوینی است که با دارا بودن شاخصهایی متفاوت از الگوهای مطرح شده در نظام مدیریت روستایی پیشین از طریق زمینه سازی مشارکت مردم روستایی و بخش خصوصی، باعث توانمندسازی ساکنین نواحی روستایی در زمینه های مختلف و در نتیجه حل مشکلات روستاییان و توسعه روستاها خواهد شد. با توجه به شاخصهای مطرح شده در این تحقیق می توان نتیجه گرفت که حکمرانی خوب روستایی می تواند رویکردی مناسب در ساختار مدیریت روستایی و توسعه پایدار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریت توسعه روستایی باشد و با وجود موانع موجود در مدیریت توسعه روستایی، این الگو می تواند راهکار مفیدی برای حل مشکلات مدیریت توسعه روستایی باشد. هدف از انجام این پژوهش، که به صورت مروری و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی تهیه شده است بررسی نقش حکمرانی خوب در مدیریت روستایی می باشد.

    کلیدواژگان: حکمرانی، حکمرانی خوب روستایی، مدیریت روستایی
  • رقیه خیری جیرانسفلی * صفحات 100-110

    در سال‌های اخیر، اهمیت نقش دارایی‌های نامشهود در اثربخشی فعالیت‌ها، خلق و بقای عملکرد مالی کسب ‌و کارها در سطح صنایع مختلف بر همگان آشکار شده است. چیزی که اندازه‌گیری نشود، مدیریت نشده است، این یک جمله معروف مدیریتی است. در واقع، هیچ کسب‌وکاری وجود نخواهد داشت مگر این‌که سازمان‌ها به طور پیوسته سلامت و ثبات خود را با استفاده از معیارهای عملکرد برند اندازه بگیرند. در این راستا تاثیر خصوصی بر وفاداری فروشگاهی مشتریان (شرکت تجارت (محمود)‏)‏ مورد بررسی قرار میگیرد. یافته ها نشان می دهد که محرکهای اقتصادی، ویژگیهای خرده فروشی و وفاداری خصوصی با وفاداری بالای مشتریان به فروشگاه تاثیر مستقیم و معنادار دارد.

    کلیدواژگان: وفاداری مشتریان، محرکهای خرده فروشی، ابعاد تجربه برند، علوم شناختی، وفاداری به فروشگاه
|
  • Shahriar Sedagatiasl * Pages 54-64

    In recent years, power system estimation is a topic that has been noticed by using Phasor measurement units. Considering the importance of the power system, trying to increase the quality and high reliability of the power delivered to the consumers, measuring the quantities in this system is very important, and on the other hand, these quantities cannot be measured directly, so by estimating the state of these quantities, the behavior of the system can be determined. He modeled the power and applied the necessary changes to improve the above-mentioned items. The simple expression of the problem of state estimation in the system is based on different measurements such as the size of the voltage range of some buses. In general, the goal is to find the voltage values of the buses, loads and output reactive power so that if we put them in (equations of state), they have the smallest possible difference with the measured values. One of the important issues is finding the number of PMUs and their optimal location in the presence of scattered distributed generation. Various methods have been used to optimize and locate the PMU in the power system (30 IEEE buses), which will use the BSOA algorithm and will be compared with the PSO and GA algorithms.

    Keywords: Power system estimation, distributed generation, PMU, BSOA algorithm
  • Zahra Ghayedi * Pages 80-88

    The diagnosis of obsessive-compulsive disorder (OCD) is based on the presence of specific symptoms and their consequence in the lives of those that exhibit them. It is likely that these symptoms emerge from a neurocognitive vulnerability in the mental life of the individual which has a basis in neurophysiology. Individuals with OCD struggle with decision making. One potentially important aspect of decision-making in relation to OCD is decision-making style, a trait-like pattern of responding that is relatively stable across a variety of decision making situations. The main results revealed that, in addition to clinical experience suggesting the importance of doubt or uncertainty in OCD, results from empirical studies support the involvement of doubt in OCD. Doubt can be construed as dysfunction in the decision-making process. There will be longer response times in OCD persons in the process of decision-making, and this will be more evident in less ambiguous decisions. Compared to healthy controls, individuals with OCD see themselves as less confident and respected decision makers and avoid decision-making. OCD patients are more impulsive than controls and demonstrate risky decision-making and biased probabilistic reasoning.

    Keywords: OCD, Obsessive-compulsive disorder, Decision-making, Decision-making styles, Doubt, Impulsive, Confident