فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - سال بیست و یکم شماره 11 (پیاپی 166، بهمن 1401)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال بیست و یکم شماره 11 (پیاپی 166، بهمن 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن رضائیان* صفحات 1101-1102

    دانش اپیدمیولوژی به مطالعه چگونگی توزیع و دلایل بروز کلیه عوامل مرتبط با سلامت در جامعه بشری، می پردازد. هدف نهایی از این مطالعات، پیشگیری از بروز هر واقعه ای است که می تواند سلامت افراد جامعه را در مخاطره قرار دهد. برای دسترسی به این هدف بسیار مهم، دانش اپیدمیولوژی روش های مطالعاتی خود را تدوین و توسعه بخشیده است. مجموعه روش های مطالعات اپیدمیولوژی که آن ها را می توان در دو دسته مطالعات توصیفی و تحلیلی تقسیم نمود، نه تنها باعث افرایش سطح سواد علمی فراگیران می شود، بلکه شیوه تفکر خلاقانه را در آن ها نیز ایجاد می نماید. آشنایی با این روش های مطالعاتی و چگونگی تفسیر صحیح آن ها، درک فراگیران را از بهداشت عمومی ارتقاء بخشیده و آن ها را تبدیل به یادگیرندگان مستقل و مادم العمر می نماید [1].
    مجموعه این توانایی ها که در آموزش دانش اپیدمیولوژی وجود دارد، باعث شده است که در سال های اخیر، آموزش این دانش برای اغلب دانشجویان علوم سلامت، اعم از پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی و غیره، به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر جلوه نماید. بنابراین، امروز، اغلب دانشجویان در رشته های گوناگون و نه فقط در مقطع دکتری، بلکه در مقاطع کارشناسی ارشد وکارشناسی، گذراندن حداقل دو واحد اپیدمیولوژی را در برنامه درسی خود دارند [3-2].
    با این وجود، آموزش دانش اپیدمیولوژی از چنان اهمیتی برخوردار شده است که برخی از محققین توصیه کرده اند که ضروری است تا امکانات آموزش این دانش، برای دانش آموزان تحصیلات متوسطه نیز فراهم گردد. تاکنون مقالاتی نیز در این زمینه به رشته تحریر درآمده است که نشان می دهند می توان آموزش دانش اپیدمیولوژی را با موفقیت برای دانش آموزان تحصیلات متوسطه، به مرحله اجراء درآورد [5-4].
    در کشور ما نیز آموزش این دانش به خصوص برای رشته های تجربی می تواند به ارتقاء درک صحیح دانش آموزان دوره آموزش متوسطه، از وقایع مرتبط با سلامت و چگونگی پیشگیری از آن ها بیانجامد. همچنین، دانش آموزان را با شیوه های تفکر صحیح خلاقانه آشنا نموده و به آن ها مهارت هایی را می آموزاند که قادر به یادگیری مستقل ومادام العمر گردند.
    با این وجود، برداشتن چنین گام بلندی در هر کشوری، نیازمند برنامه ریزی دقیق و طولانی مدت برای تدوین یک برنامه آموزشی مناسب برای دانش آموزان است. این برنامه آموزشی می تواند یا به صورت ادغام یافته در درون دروس مرتبط مانند زیست شناسی و یا در قالب یک درس مجزا مانند بهداشت عمومی، ارایه گردد. همچنین، آموزش صحیح دبیران مدارس پیرامون چگونگی آموزش مفاهیم اپیدمیولوژی به زبان ساده برای دانش آموزان، چالش مهم دیگر است که نظام های آموزشی باید به خوبی از عهده ی انجام آن برآیند [6].

    کلیدواژگان: آموزش اپیدمیولوژی
  • جلال پورجعفریان*، یاسر کاظم زاده، سجاد ارشدی، یحیی محمدنژادپناه کندی، عبدالعلی بنایی فر صفحات 1103-1114
    زمینه و هدف

    آپوپتوز یک برنامه منظم مرگ سلولی است که با تغییرات مورفولوژیک مانند چروکیده شدن سلول، متراکم شدن کروماتین و قطعه قطعه شدن DNA مشخص می شود. هدف از پژوهش حاضر تاثیر تمرین استقامتی و مصرف مکمل نانو کورکومین بر محور p21-p53 و بیان ژن TERF2 (Telomeric repeat-binding factor 2) در بافت عضلانی موش های نر نژاد ویستار بود.

    مواد و روش ها

     در این مطالعه تجربی، 24 سر موش نر با میانگین وزنی 20±200 گرم به صورت تصادفی به 4 گروه کنترل سالم، تمرین استقامتی، نانو کورکومین، تمرین استقامتی+ نانو کورکومین تقسیم شدند. تمرین استقامتی در 4 هفته طبق پروتکل اجرا گردید. هم زمان موش های گروه های نانو کورکومین به میزان 80 میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن مکمل مصرف نمودند. شاخص ها به روشReal-Time PCR  و تجزیه و تحلیل داده ها با آنالیز واریانس دو طرفه انجام شد.

    یافته ها

     نتایج تفاوت معناداری در TERF2، p53 (Protein 53) و p21 (Protein 21) بین چهار گروه را نشان داد (05/0>P). در گروه تمرین استقامتی و نانو کورکومین + تمرین استقامتی، میانگین متغیر TERF2 و p53 به طور معنا داری بالاتر از گروه کنترل بود (05/0>P). هم چنین، تفاوت معناداری بین گروه تمرین استقامتی و گروه نانو کورکومین مشاهده شد که میانگین p53 در گروه تمرین استقامتی به طور معناداری بالاتر از گروه نانو کورکومین بود (05/0>P).

    نتیجه گیری

     نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تمرین استقامتی به همراه مصرف مکمل نانو کورکومین، بیان ژن TERF2 را افزایش داده و می تواند سرعت کوتاه شدن تلومر و پیری را کاهش دهد. هم چنین، افزایش پروتیین p53 و p21 در هنگام تمرین استقامتی و مصرف مکمل نانو کورکومین احتمالا منجر به توقف چرخه سلولی و آپوپتوز شود.

    کلیدواژگان: تمرین استقامتی، TERF2، محور p21-p53، نانو کورکومین، موش صحرایی
  • فرزین باقری شیخانگفشه*، علی فتحی آشتیانی، وحید صوابی نیری، زهرا نخستین آصف، زینب بوربور صفحات 1115-1132
    زمینه و هدف

    فرسودگی کووید-19 باعث کاهش سلامت روان شناختی و جسمانی در بسیاری از پرستاران می شود. با توجه به نقشی که درمان متمرکز بر شفقت می تواند در سلامت روانی و شغلی پرستاران ایفاء کند، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر اختلال وسواس فکری-عملی و اختلال استرس پس از ضربه در پرستاران دارای فرسودگی کووید-19 انجام شد.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و طرح آن به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل پرستاران منطقه 8 استان تهران در سال 1400 بود. تعداد 30 پرستار دارای فرسودگی کووید-19 به صورت تصادفی در دو گروه مداخله (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جای دهی شدند. ابزار گردآوری شامل پرسش نامه های فرسودگی کووید-19، اختلال وسواس فکری-عملی و اختلال استرس پس از ضربه بود. گروه مداخله، 8 جلسه 90 دقیقه ای درمان متمرکز بر شفقت را دریافت کردند، ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت به طور معنی داری باعث کاهش وسواس عملی، وسواس فکری، مزاحمت ها، اجتناب، تغییرات منفی در شناخت و خلق، برانگیختگی و بی قراری و بی حسی عاطفی در پرستاران مبتلا به فرسودگی کووید-19 می شود (001/0>P). هم چنین، 7/68 درصد از کل واریانس های گروه مداخله و کنترل ناشی از اثر متغیر مستقل است.

    نتیجه گیری

    یافته ها حاکی از اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت در پرستاران مبتلا به فرسودگی کووید-19 داشت. از آن جایی که طی شیوع کووید-19، پرستاران مشکلات زیادی را تجربه کردند، لازم است تدابیری در جهت ارتقاء سلامت روان شناختی آن ها اتخاذ گردد.

    کلیدواژگان: درمان متمرکز بر شفقت، اختلال وسواس فکری-عملی، اختلال استرس پس از ضربه، پرستار، فرسودگی کووید-19
  • عذری حسینی نوه، اشرف کریمی نیک*، شهلا سلطانی نژاد، مهدی رنجبر، عنایت الله شیخ حسینی صفحات 1133-1152
    زمینه و هدف

    پروبیوتیک ها ، میکروارگانیسم های شناخته شده ای در میکرو فلور انسان و حیوان هستند و به طور گسترده جهت مصارف پزشکی و غذایی مورد مطالعه قرار گرفته اند. تحقیق حاضر با هدف جداسازی و شناسایی باکتری های پروبیوتیکی و توانایی تولید بیوسورفکتانت و نانوذرات اکسید منیزیم از لبنیات محلی شهر رفسنجان انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه آزمایشگاهی، نمونه های لبنی تحت شرایط استریل با رعایت زنجیره سرد، به آزمایشگاه منتقل گردید و در محیط کشت MRS (de Man Rogosa Sharpe) آگار کشت داده شد. جهت جداسازی جدایه های مولد بیوسورفکتانت، آزمون های گسترش نفت خام و امولسیفیه کنندگی انجام گرفت. جدایه ها از نظر تولید نانو ذرات اکسید منیزیم مورد مطالعه فراتر قرار گرفتند. اندازه و شکل نانوذرات، فعالیت آنتی اکسیدانی، طیف سنجی در محدوده مادون قرمز و اثرات ضد باکتریایی آن ها تعیین گردید. جهت تعیین هویت سویه برتر، واکنش زنجیره ای پلیمراز، توالی یابی و ترسیم درخت فیلوژنی انجام شد.

    یافته ها

     تعداد 9 جدایه پروبیوتیک، توانایی تولید بیوسوفکتانت داشته که همگی فعالیت امولسیفیه کنندگی قابل توجهی نشان دادند. بیوسورفکتانت های تولیدی دارای خاصیت ضد باکتریایی بودند. یکی از جدایه های مولد بیوسورفکتانت قادر به تولید نانوذرات اکسید منیزیم بود که بر اساس تعیین هویت مولکولی، به نام انتروکوکوس فاسیوم سویه 8L نام گرفت. 90 درصد نانوذرات دارای سایز 107 نانو متر بوده و اثرات ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی قابل توجهی نشان دادند.

    نتیجه گیری

     سویه انتروکوکوس فاسیوم سویه 8L، قابلیت پروبیوتیکی مطلوبی داشته و با انجام آزمون های بیشتر می توان از این سویه بومی جهت استفاده در فرمولاسیون مواد غذایی فراسودمند استفاده کرد.

    کلیدواژگان: لبنیات محلی، پروبیوتیک، بیوسورفکتانت، نانوذرات اکسید منیزیم
  • سعید سلیمانی، مهدی رنجبران، حمزه علی جمالی، محمدمهدی امام جمعه* صفحات 1153-1170
    زمینه و هدف

    آشپزخانه های بیمارستان به علت تامین غذای قشر آسیب پذیری از افراد جامعه، نیاز به توجه ویژه دارند. بنابراین هدف از این مطالعه، شناسایی و کمی سازی شاخص های بهداشت محیط در آشپزخانه های بیمارستانی شهر قزوین می باشد.

    مواد و روش ها

     این مطالعه توصیفی، در آشپزخانه های 5 بیمارستان آموزشی درمانی، 2 بیمارستان خصوصی و یک بیمارستان تامین اجتماعی قزوین در سال 1401 انجام گرفت. داده ها با استفاده از چک لیست ساختاریافته استاندارد و به روش مشاهده، مصاحبه، اندازه گیری و رجوع به مستندات موجود جمع آوری شد. هم چنین، 70 نفر از دست اندرکاران غذای شاغل در آشپزخانه بیمارستان ها توسط یک پرسش نامه استاندارد از نظر آگاهی، نگرش و عملکرد ارزیابی شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی Spearman و آزمون ناپارامتریک Wilcoxon استفاده گردید.

    یافته ها

    از نظر شاخص های بهداشت محیط، 50 درصد از آشپزخانه ها در وضعیت خوب، 25 درصد در وضعیت متوسط و 25 درصد در وضعیت ضعیف قرار داشتند. بین تعداد کارکنان و وضعیت شاخص های بهداشت محیط، همبستگی مثبت و معنی داری به دست آمد (982/0=rs، 001/0>P). تنها 3/14 درصد (10 نفر) از کارکنان آشپزخانه ها ، از آگاهی خوبی در خصوص بهداشت و ایمنی مواد غذایی برخوردار بودند. هم چنین، میان متغیرهای مدت سابقه کار و شرکت در کلاس آموزش بهداشت، با میزان آگاهی رابطه معنی داری مشاهده گردید (05/0>P).

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد آگاهی کافی در زمینه بهداشت و ایمنی مواد غذایی در بین کارکنان آشپزخانه های بیمارستانی وجود ندارد و آشپزخانه ها از نظر شاخص های بهداشت محیط در وضعیت متوسط قرار دارند. بنابراین، انجام مداخله آموزشی، کنترل و نظارت بیشتر بر آشپزخانه ها پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: شاخص های بهداشت محیطی، خدمات غذایی بیمارستان، کارکنان، پرسش نامه، قزوین
  • ابوالفضل برزگر بفروئی، موسی جاودانی* صفحات 1171-1202

    سندرم تخمدان پلی کسیتیک یک از رایج ترین اختلالات اندوکرینی مرتبط با زنان است که از جمله نشانه های بالینی آن می توان به اختلالات قاعدگی، آمنوره ثانویه، اختلالات هورمونی، پر مویی، جوش صورت، چاقی و ناباروری اشاره کرد. از طرفی اسکروتوم حاد نوعی اورژانس اورولوژیک به شمار می رود که علایم آن شامل درد ناگهانی کیسه بیضه، قرمزی و تورم آن است. در این آسیب، طناب بیضوی حول محور خود پیچ می خورد و  خون رسانی بیضوی را مختل می کند. از نقطه نظر این که بسیاری از مشخصات اندوکرینی و متابولیکی مدل موش صحرایی سندرم تخمدان پلی کیستیک شبیه این سندرم در زنان هستند و هم چنین اغلب این مشخصات در مدل پیچ خوردگی بیضوی در موش صحرایی نیز مشابه پیچ خوردگی بیضوی در مردان است، بنابراین از مدل موش صحرایی به صورت گسترده برای القاء این موارد استفاده می شود. یکی از ویژگی های مهم سندرم تخمدان پلی کسیتیک، شرایط التهابی مزمن خفیف است که به عنوان فاکتور مشارکت کننده در پاتوژنز این سندرم به شمار می رود. القای سندرم تخمدان پلی کیستیک با استفاده آندروژن پیش از تولد در مقایسه با القای این سندرم پس از تولد در موش صحرایی، بسیار مناسب تر است. میزان بیش از حد گونه های اکسیژن فعال که در حین آسیب ایسکمیک خون رسانی مجدد در محیط آزاد می شوند سبب ایجاد استرس اکسیداتیو در پارانشیم بیضه، آسیب به محتوای ژنوم سلولی و القای آپوپتوز به وسیله فعال شدن آبشارهای کاسپاز می شود که همه این تغییرات مستقیما به افزایش آپوپتوز در بافت بیضه وابسته است.

    کلیدواژگان: سندرم تخمدان پلی کسیتیک، التهاب، استرس اکسیداتیو، مدل حیوانی، پیچ خوردگی بیضوی
  • محسن رضائیان* صفحات 1203-1218

    تالیف یک کتاب در حوزه تخصصی، فعالیتی ارزشمند و گران بهاست که محققین در حوزه های گوناگون دانش بشری، بایستی به آن بپردازند. نگارش یک کتاب نوآورانه و چاپ و انتشار آن توسط یک انتشارات معتبر، نشان می دهد که نگارندگان کتاب، در مسیر مرجعیت و سرآمدی علمی قرار دارند. از این رو، انجام این کار باید پس از چاپ و انتشار مقالات گوناگونی علمی و کسب تجربیات لازم در زمینه مورد نظر، صورت پذیرد. مقاله حاضر، به ارایه تجربیات شخصی نگارنده در تالیف کتاب علمی می پردازد. این امیدواری وجود دارد که خوانندگان محترم پس از مطالعه این مقاله، آماده تدوین طرح و نقشه ای برای نگارش یک کتاب در حوزه تخصصی خود گردند.

    کلیدواژگان: کتاب علمی، تالیف، انتشار​​​​​​​
  • رامین نیک نام، علیرضا درودچی، سیده نیکو هاشمی، محمد زارع نژاد* صفحات 1219-1226
    زمینه و هدف

    هدف از انجام این مطالعه، تعیین موارد شکایت از قصور پزشکی در رشته گوارش ارجاع شده به پزشکی قانونی استان فارس بود.

    مواد و روش ها

    در یک مطالعه توصیفی و گذشته نگر، پرونده های شکایت از قصور پزشکی رشته گوارش بزرگسالان ارجاع شده به پزشکی قانونی استان فارس از سال 1383 تا 1398 مورد بررسی قرار گرفت. داده ها در قالب آمار توصیفی گزارش شدند. از آزمون مجذور کای جهت مقایسه فراوانی بین گروه ها استفاده گردید.

    یافته ها

    فراوانی ادعاها علیه رشته گوارش در پنج سال مورد بررسی بیش از 6 برابر افزایش یافته بود. از نظر وضعیت سلامت افراد شاکی، 56 بیمار (36/64 درصد) فوت کرده، 4 نفر (59/4 درصد) از بیماران دچار نقص عضو، 10 بیمار (49/11 درصد) در حال بهبودی بوده و 8 بیمار (30/10 درصد) نیز بهبود یافته بودند.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد که طی سال های مورد مطالعه، فراوانی شکایت از رشته تخصصی گوارش بزرگسالان به تدریج افزایش یافته است.

    کلیدواژگان: قصور پزشکی، خطای پزشکی، رشته گوارش، استان فارس
|
  • Mohsen Rezaeian* Pages 1101-1102
  • Jalal Pourjafarian*, Yaser Kazemzadeh, Sajjad Arshadi, Yahya Mohammadnejadpanah Kandi, Abdolali Banaei Far Pages 1103-1114
    Background and Objectives

     

    Apoptosis is a regular program of cell death. This active form of cell death is characterized by morphological changes such as cell wrinkling, chromatin condensation, and DNA fragmentation. The purpose of this study was to determine the effect of endurance training along with nano-curcumin supplementation on p53 (Protein53)-p21 (Protein53) axis and TERF2 (Telomeric repeat-binding factor 2) gene expression in the muscle tissue of male Wistar rats.

    Materials and Methods

    In this experimental study, 24 male rats with a mean weight of 200±20 gr were randomly divided into 4 groups including healthy control, endurance training, nano-curcumin, and endurance training+nano-curcumin. Endurance training protocol was performed for 4 weeks. At the same time, rats in the nano-curcumin group received a supplement of 80 mg/kg of body weight. Indices were measured by Real-Time PCR. Data were analyzed using two-way analysis of variance.

    Results

    According to the results, a significant difference was observed between the mean of TERF2, p53, and p21 across the four groups (p<0.05). In the endurance training group and the nano-curcumin+endurance training group, the mean of TERF2 and p53 variables were significantly higher than the control group (p<0.05). Also, a significant difference was observed between the endurance training group and the nano-curcumin group (p<0.05). The mean of p53 in the endurance training group was significantly higher than the nano-curcumin group (p<0.05).

    Conclusion

    The results of this study showed that endurance training combined with nano-curcumin supplementation increases TERF2 gene expression and can reduce telomere shortening rate and aging. The results also showed that increasing the suppressor protein p53 and p21 during endurance training and nano-curcumin supplementation may lead to cell cycle arrest and apoptosis.

    Keywords: Endurance training, TERF2, p53-p21 axis, Nano-curcumin, Rat
  • Farzin Bagheri Sheykhangafshe*, Ali Fathi-Ashtiani, Vahid Savabi Niri, Zahra Nakhostin Asef, Zeinab Bourbour Pages 1115-1132
    Background and Objectives

    COVID-19 burnout causes a decrease in many nurses' psychological and physical health. Considering the role that compassion-focused therapy can play in nurses' mental and occupational health, the present study was conducted to determine the effectiveness of compassion-focused treatment on obsessive-compulsive disorder and post-traumatic stress disorder in nurses with COVID-19 burnout.

    Materials and Methods

    The present research method was quasi-experimental and its design was pre-test and post-test with control group. The statistical population of the research included nurses from the eight districts of Tehran Province in 2021. 30 nurses with COVID-19 burnout were randomly placed in two experimental groups (n=15) and a control group (n=15). The collection tools included questionnaires on COVID-19 burnout, obsessive-compulsive disorder, and post-traumatic stress disorder. The experimental group received eight 90-minute sessions of compassion-focused therapy, but the control group did not receive any intervention. The obtained data were analyzed by multivariate analysis of covariance.

    Results

    The results indicated that the treatment focused on compassion significantly reduced practical obsessions, intellectual obsessions, annoyances, avoidance, negative changes in cognition and mood, agitation and restlessness, and emotional numbness in nurses suffering from COVID-19 burnout (p<0.001). Also, 68.7% of the total variances of the experimental and control groups are due to the effect of the independent variable.

    Conclusion

    The findings of this research indicated the effectiveness of compassion-focused treatment in nurses suffering from COVID-19 burnout. Since nurses experienced many problems during the outbreak of COVID-19, it is necessary to take measures to improve their psychological health.

    Keywords: Compassion-focused therapy, Obsessive-compulsive disorder, Post-traumatic stress disorder, Nurse, COVID-19 burnout
  • Ozra Hosseini-Naveh, Ashraf Kariminik*, Shahla Soltani-Nezhad, Mehdi Ranjbar, Enayatollah Sheikhhosseini Pages 1133-1152
    Background and Objectives

    Probiotics are common and well-known microorganisms in human and animal microflora and have been widely studied for medical and food productions. The present research was conducted with the aim of isolating and identifying probiotic bacteria and the ability to produce biosurfactant and magnesium oxide nanoparticles from local dairy products in Rafsanjan, Iran.

    Materials and Methods

    In this laboratory study, the local dairy samples were transported to the laboratory under sterile conditions, observing the cold chain, and cultured in MRS (de Man Rogosa Sharpe) agar medium. In order to isolate biosurfactant-producing isolates, oil spreading and emulsification tests were performed, then the isolates were further studied in terms of the production of magnesium oxide nanoparticles. The size and morphology of nanoparticles, antioxidant activity, FTIR (Fourier Transform Infrared Spectroscope), and their antibacterial effects were determined. Then polymerase chain reaction, sequencing, and phylogeny tree drawing were performed for the identification of superior strain.

    Results

    Nine probiotic isolates had the ability to produce biosurfactants, all of which had a significant emulsifying activity. The produced biosurfactants had antibacterial properties. One of the biosurfactant-producing isolates was able to produce magnesium oxide nanoparticles, which was named Enterococcus faecium L8 based on the molecular identity. The size of 90% of nanoparticles was 107 nm, which showed significant antibacterial and antioxidant effects.

    Conclusion

    Enterococcus faecium L8 has a favorable probiotic ability, and this native strain can be used in the formulation of multipurpose foods by conducting more tests.

    Keywords: Traditional dairy products, Probiotics, Biosurfactant, Magnesium oxide nanoparticles
  • Saeid Soleymani, Mahdi Ranjbaran, Hamzeh Ali Jamali, Mohammad Mahdi Emamjomeh* Pages 1153-1170
    Background and Objectives

    Hospital foodservices are fundamental to the care provided to patients throughout their healing processes. Therefore, this study was designed to identify and evaluate the environmental health indicators in hospital kitchens in Qazvin.

    Materials and Methods

    This descriptive study was conducted in five different government hospitals, two private hospitals, and the Social Security Hospital of Qazvin in 2022. Data were collected by a standard structured checklist followed by observing, interviewing, and using available documents. Also, the study included 70 available food service staff that completed a standard questionnaire to assess their food safety KAP (knowledge, attitude, performance). Data were analyzed using independent t-test, one-way ANOVA, Spearman’s correlation coefficient, and non-parametric Wilcoxon test.

    Results

    In terms of environmental health indicators, 50% of kitchens were in good condition, 25% in average condition, and 25% in poor condition. A significant positive correlation was found between the number of employees and the status of environmental health indicators (rs=0.982, p<0.001). Moreover, only 14.3% of personnel of kitchens (10 subjects) had good food safety knowledge. Knowledge was significantly associated with work experience and level of health education (p<0.05).

    Conclusion

    It has been observed that the knowledge of the staff on hygiene and food safety is low, and kitchens are in average condition in terms of environmental health indicators. So, it is suggested to have more interventional training, control, and surveillance.

    Keywords: Environmental health indicators, Hospital food services, Staff, Questionnaire, Qazvin
  • Abolfazl Barzegar-Bafrouei, Moosa Javdani* Pages 1171-1202
    Background and Objectives

    Polycystic ovary syndrome (PCOS) is one of the most common endocrine disorders in women, whose clinical symptoms include menstrual disorders, secondary amenorrhea, and hormonal disorders in blood serum, hirsutism, acne, obesity, and infertility. On the other hand, acute scrotum is a urological emergency, the symptoms of which include sudden pain in the scrotum and its redness and swelling. In this uropathology, the spermatic cord twists around its axis and disturbs the testicular perfusion. From the point of view that many of the endocrine and metabolic characteristics of the rat model of PCOS are similar to this syndrome in women, and also most of these characteristics in the model of ellipsoid torsion in rats are similar to ellipsoid torsion in men, Rat model is extensively used for induction. One of the important features of PCOS is a mild chronic inflammatory condition, which is considered as a contributing factor in the pathogenesis of this syndrome. Inducing PCOS using androgens before birth is much more appropriate than postnatal induction of this syndrome in rats. The excessive amount of reactive oxygen species that are released in the environment during ischemic and reperfusion injury causes oxidative stress in the testicular parenchyma, damage to the cellular genome content, and induction of apoptosis through the activation of caspase cascades. All of these changes directly increase necrosis in testicular tissue.

    Keywords: Polycystic ovary syndrome (PCOS), Inflammation, Oxidative stress, Animal model, Testicular torsion
  • Mohsen Rezaeian* Pages 1203-1218

    Authoring a book in a specialized field is a very valuable and precious activity that researchers in various fields of human knowledge should do. Writing an innovative book and publishing it by a reputable publishing house shows that the authors of the book are on the path of authority and scientific excellence. Therefore, doing this work should be done after writing and publishing various scientific articles and gaining the necessary experiences in the desired field. This article presents the author's personal experiences in writing a scientific book. There is a hope that after reading this article, readers will be ready to prepare a plan for writing and publishing a book in their specialized field.

    Keywords: Scientific book, Writing, Publishing
  • Ramin Niknam, Alireza Doroudchi, Seyyedeh Nikع Hashemi, Mohammad Zarenezhad* Pages 1219-1226
    Background and Objectives

    The purpose of this study was to determine the cases of complaints of medical malpractice in gastroenterology referred to Fars Forensic Medicine from 2005 to 2020.

    Materials and Methods

    In a descriptive and retrospective study, the cases of adult gastroenterology medical malpractice cases referred to the specialized commissions of Forensic Medicine in Fars province from 2005 to 2020 were examined. The data were expressed in the form of descriptive statistics. Chi-square test was used to compare the frequency between groups.

    Results

    The frequency of claims against the field of gastroenterology had increased more than 6 times in the second five-years of review. In terms of the health status of the plaintiffs, 56 patients (64.36%) died, 4 patients (4.59%) were disabled, 10 patients (11.49%) were recovering, and 8 patients (10. 30%) were improved.

    Conclusion

    This study showed that during the studied years, the frequency of complaints from the specialized field of adult gastroenterology has gradually increased.

    Keywords: Medical malpractice, Medical error, Gastroenterology, Fars Province