فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه - سال هفتم شماره 7 (پیاپی 41، بهمن 1401)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال هفتم شماره 7 (پیاپی 41، بهمن 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/30
  • تعداد عناوین: 5
|
  • رضا فدائی کیوانی * صفحه 1

    اخلاق کار اسلامی یکی از الزامات مهم و شناخته شده در رشد و توسعه اقتصادی است. رعایت نشدن برخی معیارهای اخلاقی، و یا عدم توجه به آن در مدیریت سازمان ها می تواند معضلات بزرگی را برای سازمان ها به وجود آورد. اخلاقیات در سازمان به عنوان سیستمی از ارزش ها و بایدها و نبایدها تعریف می شود که درستی و نادرستی رفتارها و تصمیمات را مشخص می سازند. مقاله حاضر با هدف کلی بررسی نقش اخلاق اسلامی مدیران برانگیزش و موفقیت در عملکرد کارکنان می باشد. روش تحقیق کتابخانه ای و توصیفی میباشد که با مطالعه و فیش برداری از متون مرتبط نسبت به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است. خلاصه نتایجی که از این مقاله حاصل میگردد این است که انگیزش و رفتارهای کارکنان در سایه اخلاق اسلامی مدیران به سمت اهداف مطلوب سازمان حاصل میشود و عملکرد آنان بهبود می یابد. و هر اندازه ایمان و اعتقاد افراد یک جامعه به معنویات بیشتر و پایبندی به اصول اخلاقی و حرفه ای قویتر باشد آن جامعه بهتر و بیشتر میتواند از این عامل برای انگیزش در مدیریت جامعه بهرهبرداری کند.

    کلیدواژگان: اخلاق، اخلاق کار اسلامی، انگیزش، عملکرد، عملکرد کارکنان
  • سید کامران یگانگی *، عباس صادقی صفحه 15

    پژوهش عملیاتی در برگیرنده مدل های کمی است که به مدیران در تصمیم گیری کمک می کند. تمام فعالیت ها و اقداماتی که در همه زمینه ها توسط انسان انجام می شود حاصل فرآیند تصمیم گیری است. تصمیم گیری یکی از اجزای جدایی ناپذیر علم مدیریت به شمار می آید از جمله در تعیین خط مشی سازمان در تدوین اهداف، طراحی، سازمان انتخاب، ارزیابی در واقع تصمیم گیری جزء اصلی و رکن اساسی در تمامی افعال و اعمال مدیریت هست. یکی از روش هایی که مدیران دولتی در تصمیم گیری و تصمیم سازی های خود می توانند از آن بهره ببرند، پژوهش عملیاتی است که در انتخاب تصمیمات صحیح بسیار سازنده است. هدف از پژوهش حاضر مروری بر کاربرد پژوهش عملیاتی در مسایل دولتی است. در این پژوهش سعی شده است تا ضمن مرور پژوهش های صورت گرفته در این حوزه، با ارایه برخی دستاوردها و حوزه های تخصصی که در آنها از پژوهش های عملیاتی بهره گرفته شده است، پیشنهاداتی در این موضوع ارایه گردد.

    کلیدواژگان: پژوهش عملیاتی، مسائل دولتی، تصمیم گیری
  • کبری عزیزیان* صفحه 23
    مقدمه و هدف

    نتایج مطالعات حاکی از آن است که علی رغم آموزشهای حین تحصیل، پرستاران بخش ویژه در انجام ساکشن داخل تراشه عملکرد مطلوبی ندارند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر روش بازخورد حین عملکرد بر مهارت پرستاران در انجام ساکشن داخل تراشه است.

    روش کار

    این مطالعه از نوع نیمه تحربی است. نمونه های مطالعه شامل تمام پرستاران شاغل(n=44) در بخشهای ویژه یکی از بیمارستان های آموزشی در یکی از شهرهای غربی ایران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام گردید. در این مطالعه از چک لیست استاندارد برای پایش عملکرد پرستاران در ساکشن داخل تراشه استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج

    یافته ها نشان داد که در مقایسه قبل و پس از مداخله در هر گروه هدف، میانگین نمره کلی و سایر ابعاد عملکرد پرستاران در ساکشن داخل تراشه بهبود معنی داری حاصل شد (p<0.0001 .)

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه نشان داد که روش آموزش از طریق بازخورد در ارتقای عملکرد پرستاران در انجام ساکشن داخل تراشه موثر است. مطالعات بیشتری نیاز است تا تاثیر این مداخلات در دراز مدت بررسی شود.

    کلیدواژگان: آموزش، بازخورد حین عملکرد، ساکشن داخل تراشه، پرستار، بخش ویژه، مراقبت راه هوایی
  • ویدا شاهمیرزالو * صفحه 31

    این پژوهش بر آن است تا رابطه سبک مدیریت کلاس با یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان دبیرستان متوسطه دوم را بررسی نماید. در این پژوهش سبک های مدیریت کلاس در قالب سه سبک مداخله گرا، تعامل گرا و غیرمداخله گرا و یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان به صورت کلی در نظر گرفته شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. به همین منظور از میان جامعه دانش آموزان متوسطه دوم کمالشهر(1900 نفر)، تعداد 324 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. همچنین از میان جامعه معلمان این دبیرستان ها 70 نفر به صورت تمام شماری انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات این پژوهش، پرسشنامه و از نوع بسته پاسخ می باشد. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شده است، یکی پرسشنامه سبک مدیریت کلاس و دیگری پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی. روایی و پایایی پرسشنامه سبک مدیریت کلاس به ترتیب به میزان 70% و 68% و روایی و پایایی پرسشنامه یادگیری خود تنظیمی به میزان 74% و 95% برآورد گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون ، اسپیرمن همراه با نمودار پراکنش و آزمون کلموگرف اسمیرنف و آزمون T و Anova و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل داده ها،فرضیه تحقیق مبنی بر وجود رابطه میان سبک مدیریت کلاس با یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی تایید گردید. هم چنین نتایج نشان میدهند، رابطه میان این متغیرها معکوس می باشد، بدین معنی که هرچه نمرات سبک مدیریت کلاس کاهش می یابد نمرات یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان افزایش می یابد. در واقع هرچه سبک مدیریت تعامل گرا تر باشد یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیشتر خواهد بود.

    کلیدواژگان: سبک مدیریت کلاس، یادگیری خود تنظیمی، پیشرفت تحصیلی
  • مهتاب سیدی * صفحه 45

    دگرگونی ارتباطات بازاریابی ابتدا با گرایش هایی مانند کاهش تاثیر تبلیغات سنتی، رشد آگاهی و استقلال مصرف کننده و ایجاد فرهنگ تاثیرگذاری تعیین می شود. پاسخ کسب و کار به گرایش های جدید، اجرای روش های جدید ارتباط بازاریابی با مصرف کنندگان هدف است. این مقاله موزه های برند را بخشی از ارتباطات برند میداند و بنابراین شرکت های برند می توانند 1(نیازهای مصرف کنندگان را برآورده کنند، 2(با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند، 3(ارزش مصرف کننده ایجاد کنند و در نهایت 4(برند را در سبک زندگی خود پیاده سازی کنند. تجزیه و تحلیل با کمک مدل برندسازی انجام شده است. با توجه به تجزیه و تحلیل، ویژگی های معمولی را که برای ارتباطات موفق برند (Gad) چهار بعدی ضروری هستند شناسایی می شود: ایجاد فضای نام تجاری که در آن مصرف کنندگان می توانند اطلاعات بیشتری کسب، کشف و بررسی کنند. تعامل به عنوان فرصتی برای دریافت برداشت شخصی از تعامل با یک برند (ایفای نقش، آزمایش یک محصول، پرسیدن سوال برای شرکت معقول در رویدادهای موزه) و به اشتراک گذاشتن نظر خود با دیگران؛ روابط گفتگو با مصرف کنندگان؛ غنی سازی نام تجاری به دلیل برداشت هایی که با تجارت مرتبط نیستند.