فهرست مطالب

مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی
پیاپی 44 (اسفند 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جواد شیرکرمی * صفحات 1-8

    فرهنگ یکی از مهمترین و تاثیرگزارترین بخش های زندگی بشر در طول تاریخ بوده است، به طوری که بدون فرهنگ حیات و هویت یک جامعه معنا ندارد. با اندکی تامل در می یابیم که سبک زندگی، پیشرفت، قوانین و هنجارها، رفتار و تفکرات، عادات و... همگی ریشه در فرهنگ هر جامعه دارند. در واقع تمام ابعاد حیات یک جامعه اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی- ارتباطی، امنیتی، آموزش و خدمات تحت تاثیر فرهنگ آن جامعه قرار دارند. اما هر فرهنگ دارای ویژگیهای مثبت و یا منفی فراوانی است که در طول تاریخ در حوزه فرهنگ آن کشور رسوخ کرده و جزیی از آن شده اند. بدون شک در جامعه ای که اعضای آن با احساس مسیولیت، رفاه و پیشرفت جامعه را رفاه و پیشرفت خود می دانند و نسبت به همنوعان خود بی تفاوت نیستند و همواره در پی ارتقا و تعالی خود و جامعه متبوع خود هستند، می توان به پیشرفت مادی و معنوی آن جامعه امیدوار شد. اما بی توجهی و انفعال در برابر آسیب های موجود در پیکره فرهنگ، ضربات سنگینی بر پیشرفت، رفاه، انسجام و کیفیت زندگی شهروندان وارد می سازد. عدم تلاش برای شناخت و چاره اندیشی برای این آسیب ها موجب تداوم وضع نامطلوب و گسترش بی نظمی و عقب ماندگی یک جامعه خواهد شد.

    کلیدواژگان: فرهنگ، جامعه، آموزش و پرورش، شخصیت، روانشناسی فرهنگی
  • خیرالله پروین، حامد عبدالهی * صفحات 9-26

    نقش خانواده ها در پیشرفت و تامین سلامت جامعه در تمامی ابعاد آن انکار ناپذیر است. اگر خانواده های استوار و سالم اساس یک جامعه را تشکیل دهند آن جامعه به سمت کامیابی و موفقیت حرکت می نماید و چنان چه بنیان های خانواده متزلزل باشد، بدون شک اثر منفی خود را بر جامعه خواهد گذاشت. اقدامات حمایتی دولت از جمله عواملی است که در صورت اعمال صحیح آن می تواند منجر به استحکام خانواده ها گردد. حمایت از خانواده و تلاش در جهت تحکیم آن در دولت های جمهوری اسلامی ایران و انگلستان به عنوان یک ضرورت مورد پذیرش قرار گرفته است. حمایت از خانواده در جمهوری اسلامی ایران عمدتا با حمایت از بانوان و در انگلستان با محوریت کودکان تجلی می یابد. جمهوری اسلامی ایران و انگلستان در فواصل سال های 1394-1389 (2015-2010) برای نخستین بار اقدام به تدوین برنامه های جامع جهت حمایت از خانواده نمودند. این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی ضمن بررسی میزان موثر بودن این برنامه ها در بهبود وضعیت خانواده در کشور های مذکور، اقدام به آسیب شناسی آنها می نماید. این برنامه ها اگرچه اقدامی نوآورانه در زمینه برنامه ریزی برای حمایت از خانواده بوده است اما، به علت موازی کاری، تکثر برنامه ها و ضعف در نظارت و اجرا نتوانسته است به نتایج مورد نظر دست یابد.

    کلیدواژگان: حمایت از خانواده، دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت انگلستان، سیاست ها و اقدامات
  • روح الله غنمی * صفحات 27-31

    تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش واسطه‌ای اعتماد و کارآمدی جمعی بر رابطه بین اعتماد بین فردی و کارآفرینی شغلی بر خودکارآمدی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی و مقطعی است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان کارکنان شعب بانک صادرات استان مازندران است که بر اساس فرمول کوکران 165نفر و از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های تحقیق از پرسشنامه با مقیاس اعتماد بین فردی مک آلیستر (1995)، و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری با نرم‌افزار spss استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که اعتماد بین فردی و کارآفرینی شغلی بر خودکارآمدی نقش تعدیلی دارد.

    کلیدواژگان: اعتماد بین فردی، کارآفرینی شغلی، خودکارآمدی
  • غلامرضا ستوده * صفحات 32-52

    بر خلاف نظرات مورخین و باستان شناسان که وقایع و فواصل تاریخ بشر را تقریبی و با ضرایبی از صدها و هزاران سال بیان می کنند، تاریخ بشر و خصوصا تاریخ انبیاء بسیار دقیق است و بر اساس چارچوبی سهل و ممتنع با تاریخ اهل بیت هماهنگ شده و از اصول اعجاز عددی قرآن و روایات اهل بیت تبعیت می کند، مثلا تولد پیامبر 95114 سال قمری بعد از هبوط آدم رخ داده است و طوفان نوح دقیقا 7000 سال قمری قبل از شق القمر رخ داده و از هبوط آدم تا پایان خواب اصحاب کهف، 103103+1 سال قمری فاصله است. با تطبیق آیات قرآن و روایات اسلامی، روایات اهل کتاب و گزاره های تاریخی، دو قانون اساسی حاکم بر تاریخ بشر (و علی الخصوص بر تاریخ انبیا و اهل بیت) با نام قانون فاصله و قانون بقای عمر قابل استخراج است. در این قوانین فاصله وقایع و جمع عمرها، بر اساس ضرایبی از قرون قمری (100 ساله)، شمسی صحیح (103 ساله)، شمسی دقیق (103.0689 ساله) و عظیم (114 ساله) قابل بیان هستند. در صورت اعتبار این نظریه، بسیاری از ابهامات تاریخ بشر برطرف و صحت و سقم بسیاری از احادیث و روایات متناقض تاریخی مشخص خواهد شد و می توان به اسراری از تاریخ دست یافت که در هیچ گزاره تاریخی و روایی اعلام نشده و یا اینکه اعلام شده اما بر اثر تحریفات تعمدی از بین رفته اند.

    کلیدواژگان: تقویم، هبوط آدم، قرن شمسی، قرن قمری، قرن عظیم، تاریخ انبیا، اهل بیت
  • حسین بوذری * صفحات 53-64
    هدف

    بررسی نقش ادراک عدالت توزیعی و رویه ای در تاثیر گذاری نفوذ غیر اجباری و اجباری سازنده بر فرصت طلبی فروشندگان از دیدگاه فروشندگان تلفن همراه است.

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهشی شامل نمایندگان فروش تلفن همراه در کرج که حجم نمونه 101 نفر انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده مورد سنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخصه‌ای مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده‌شده است.

    یافته ها

    یافته‌های نشان‌ می دهد که استفاده سازنده از استراتژی نفوذ اجباری، تمایل فرصت‌طلبی فروشندگان را افزایش می‌دهد در حالی که استفاده سازنده از استراتژی نفوذ غیر اجباری آن را کاهش می دهد.

    نتیجه گیری

    نتایج همچنین نشان می دهد که ادراک انصاف توزیعی و رویه ای رابطه بین استراتژی های نفوذ و تمایل فرصت طلبی را تعدیل می کند. به‌ویژه، ادراک انصاف رویه‌ای تاثیر تاثیر غیر اجباری را بر تمایل فرصت‌طلبی تقویت می‌کند.

    کلیدواژگان: نفوذ غیر اجباری سازنده، اجباری سازنده، فرصت طلبی فروشندگان، ادراک عدالت توزیعی، ادراک عدالت رویه ای
  • رضا حسن نژاد عمرانی * صفحات 65-78

    مسیله کاهش ارزش پول و مسیولیت مدیون در خسارت تاخیر تادیه، از موضوعاتی است که در عرصه فقه و حقوق مطرح بوده و به لحاظ پیدایی تحولات فراوان، موضع گیری‌های قانونی را از سوی مراجع فقهی و قانونی با خود به همراه داشته است. از یک طرف، تامین نظم اقتصادی در دنیای کنونی بدون در نظر گرفتن جریمه تاخیر، بسیار دشوار است و از طرف دیگر، شبهه خلاف شرع بودن نهاد حقوقی مزبور و لزوم تطابق مقررات قانونی با احکام شرع مقدس بر اساس اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کاوش هر چه بیشتر در اطراف موضوع یاد شده را می‌طلبد. در شرایط اقتصادی کنونی که از طرفی مواجهه با تورم بسیار شدید است و از طرف دیگر دیون پولی بسیاری نیز پرداخت نمی‌شوند، ضروری است که با توجه به ضعیف شدن قدرت خرید داین با تورم و افت ارزش پول، موضوع حاضر از نحوه و تبیین حقوقی راه‌های تدارک جبران این کاهش بررسی شود. در اثر تورم مقدار پولی که بعدا به دارایی داین وارد می‌شود به مراتب ارزش کمتری از پول تعهد شده در سابق را دارد و این امر متضمن اجحاف در حق وی و کاهش دارایی داین و توان خرید او خواهد بود.

    کلیدواژگان: کاهش ارزش پول، تورم، خسارت تاخیر تادیه، تعهد پولی، دائن
  • امیرحسین مهدی مقدم *، حانیه گرمابی، سحر نورآبادی صفحات 79-85

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی هوش تجسمی-فضایی یا بصری-فضایی است. این پژوهش به روش توصیفی مروری و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است.امروزه یکی از رویکردهای و نظریه های نوین آموزشی در نظام تعلیم و تربیت آموزش بر مبنای نظریه هوش های چند گانه هوارد گارد نر بوده که مبتنی بر توجه به جنبه های گوناگون هوش افراد است یکی از انواع هوش ها هوش تجسمی- فضایی است که ارتباط مستقیمی با توانایی درک درست از جهان به صورت بصری دارد. به کارگیری روش های مناسب آموزشی جهت تقویت هوش تجسمی فضایی ضمن افزایش توجه تقویت سطح ادراک بصری حافظه و هدفمند سازی فعالیت‌های هنری ،کودک میتواند در ارتقای سطح یادگیری وی موثر باشد. هوش بصری- فضایی از توانایی‌های مهم برای پیشرفت در بسیاری از تخصص ها و مهارت‌ها مانند مجسمه سازی جراحی، دریانوردی، خلبانی هندسه فضایی و توپو لوژی است در واقع توانایی در زمینه هوش بصری فضایی زمینه ساز بسیاری از اختراعات است.

    کلیدواژگان: هوش تجسمی فضایی، هوش بصری، هوش تجسمی، تقویت هوش فضایی