فهرست مطالب

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 43 (بهمن 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • الهه محمدزاده لطفی *، مهدی کروبی صفحات 1-23

    امروزه رقابت برای بهبود کیفیت خدمات به عنوان یک مسیله راهبردی کلیدی برای سازمانهایی که در بخش خدمات فعالیت می کنند، شناخته شده است. سازمانهایی که به سطح بالاتری از کیفیت خدمات دست می یابند، سطوح بالاتری از رضایتمندی مشتریان را به عنوان مقدمه ای برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار خواهند داشت. در این راستا هدف مقاله حاضر تجزیه و تحلیل ابعاد کیفیت خدمات در صنعت هتل داری بوده است. روش تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع ترکیبی بوده و در دو بخش کمی و کیفی انجام شد .جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان صنعت توریسم و هتل داری و خبرگان دانشگاهی می باشند که با رویکرد اشباع نظری تا 50 نفر مصاحبه صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش تحلیل محتوای کیفی و شبکه عصبی و نرم افزار متلب استفاه شده. نتایج نشان داد میانگین مربعات خطای این روش که برابر با0.871 و خطای نسبی آن برابر با .83/8 است که نشان می دهد روش ارایه شده می تواند نقش مهمی در تجزیه و تحلیل ابعاد کیفیت خدمات داشته باشند.

    کلیدواژگان: کیفیت، کیفیت خدمات، گردشگری
  • زینب محمودی *، حمیدرضا معتمد صفحات 24-30
    مقدمه

    به دلیل عوارض مهم ناشی از نابرابری آموزشی در جامعه و بر چرخه رونق کشورها، مطالعه حاضر به هدف تعیین راه کارهای کاهش نابرابری اجتماعی در آموزش انجام گرفت.

    روش و ابزار:

     پژوهش حاضر از نوع مطالعه مروری است. برای بدست آوردن مقالات و کتاب های مرتبط، پایگاه های داده خارجی شامل (CINHAL، Web of Science،Scopus و PubMed)، پایگاه های ایرانیMagiran و SID و مراجع کتابخانه ای در بازه زمانی سال های 2010 تا 2019 مورد جستجو قرار گرفتند. واژگان مورد استفاده در این جستجو شامل، نابرابری، نابرابری اجتماعی، نابرابری آموزشی و نابرابری اجتماعی در آموزش بودند. منابع بدست آمده شامل 15 کتاب و 45 مقاله بودند که توسط نویسندگان مورد ارزیابی قرار گرفتند و مناسب ترین مطالعات برای هدف این مطالعه انتخاب شدند.

    یافته ها

    در نهایت 10 مقاله و 5 کتاب انتخاب شدند که نتایج بدست آمده از مرور این منابع شامل، تسهیل امکانات و تجهیزات، تخصیص منابع عادلانه، کاهش تضاد طبقاتی، تربیت نیروی انسانی متخصص و عدم نگاه جنسیتی، بعنوان راه کارهای کاهش نابرابری اجتماعی بودند.

    نتیجه گیری

    کاهش عوامل موثر بر ایجاد نابرابری اجتماعی در آموزش می تواند زمینه ساز رشد شاخص های مختلف در یک جامعه باشد.

    کلیدواژگان: نابرابری آموزشی، آموزش، جامعه
  • شکور مهتاب *، تیمور پورحیدری دیلمی صفحات 31-42

    مقاله حاضر با هدف شناسایی آسیبهای نیروی انسانی در معاونت توسعه مدیریت منابع انسانی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران انجام شد. یکی از مهمترین اقداماتی که شرکت ها و سازمانهای موفق برای ارتقای اثربخشی خود انجام می‌دهند، آسیب شناسی صحیح و به موقع است. این پژوهش در منابع انسانی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران بر اساس مدل سه شاخگی انجام شد. روش پژوهش، مطالعه حاضر، روش موردی و زمینه ای است. کلیه مدیران و متخصصان شاغل در سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند.که از افراد متخصص، مدیران و اساتید، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای نمونه گیری شد. تعداد 283 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به آنها پرسشنامه ارایه شد. پرسشنامه تهیه شده شامل 40 سیوال بود. بر اساس نتایج بدست آمده مهمترین آسیبهای نیروی انسانی در حوزه رفتاری است که در این زمینه می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد. سیستم اطلاعات، جامعه پذیری، آموزش، حفظ و نگهداشت، ارزیابی عملکرد، و به کارگیری نیروی انسانی را به عنوان آسیبهای مدیریت منابع انسانی در بعد عوامل رفتاری معاونت توسعه مدیریت منابع انسانی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران به شمار می‌آید. همچنین بر اساس نتایج بدست آمده می توان نقش ها و انتظارات، پیچیدگی و صف و ستاد را به عنوان آسیب های مدیریت منابع انسانی در بعد عوامل ساختاری معاونت توسعه مدیریت منابع انسانی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران به شمار می آید. بر اساس یافته های بدست آمده قوانین و مقررات، اصول، ایدیولوژی و ارزشهای سازمانی، عملکرد و نتایج گذشته سازمان و ترکیب نیروی کار را به عنوان آسیب های مدیریت منابع انسانی در بعد عوامل ساختاری معاونت توسعه مدیریت منابع انسانی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران است. در نهایت نتایج نشان داد که مهمترین آسیب موجود در سازمان آسیبهای رفتاری و سپس محیطی و در نهایت ساختاری است.

    کلیدواژگان: آسیب رفتاری، آسیب محیطی، آسیب ساختاری، مدل سه شاخگی، سازمان صنعت و معدن و تجارت
  • عسگر اکبری *، معصومه احمدلو صفحات 43-51
    هدف

    پژوهش حاضر رفتار اطلاع‌‌یابی دانشجویان دانشگاه پیام‌‌نور اراک را در جستجوی اطلاعات از اینترنت را با مدل جستجوی اطلاعات کولثاو را به‌‌منظور درک بهتر نیازهای اطلاعاتی دانشجویان مقایسه می‌‌کند.

    روش‌‌شناسی:

     این پژوهش به روش توصیفی– پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی علوم انسانی در سال تحصیلی 98-1397 است که از طریق نمونه‌‌گیری تصادفی 204 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع‌‌آوری داده‌‌ها، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید و کارشناسان این حوزه مورد تایید واقع و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 96% محاسبه گردید.

    یافته‌‌ها: 

    یافته‌‌های پژوهش نشان داد که دانشجویان در مراحل تشخیص نیاز اطلاعاتی 3/57 درصد، انتخاب موضوع 8/59 درصد، مرحله تمرکز روی موضوع 1/74 درصد، گردآوری 8/87 درصد و ارایه گزارش 9/79 درصد مطابقت دارد ولی در مرحله کشف اولیه 7/62 درصد با مدل کولثاو در روند پژوهش مطابقت ندارد. همچنین یافته‌‌ها حکایت از این دارد که دانشجویان به‌‌طور میانگین 5/53 درصد در مراحل جستجوی اطلاعات از اینترنت نیاز به کمک کتابداران دارند.

    نتیجه‌‌گیری:

     نتایج پژوهش حکایت از این موضوع دارد که دانشجویان در زمان جستجوی اطلاعات به سواد اطلاعاتی و اطلاع‌‌یابی نیاز دارند، ضروریست که کتابداران آن را مورد توجه قرار دهند و دوره های آموزشی را به‌‌ویژه دانشجویان ترم اول برگزار نمایند.

    کلیدواژگان: رفتار اطلاعاتی، معلمان دوره متوسطه دوم، اینترنت، جستجوی اطلاعات
  • مراد دستاران *، عبدالحمید معرف زاده صفحات 52-62

    سنجش افکار عمومی و مخاطب شناسی از محوری ترین فعالیت های مربوط به حوزه ی سیاست، علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه ها هستند؛ شناخت حاصل از این فعالیت، تولیداتی منطبق با خواسته ها و تمایلات مخاطب به همراه دارد با توجه به اهمیت و ضرورت بحث آینده شناسی در کتابخانه های عمومی و نقشی که در ابعاد مختلف و کسب موفقیت سازمان ها و نهادها دارد و به دلیل اینکه پژوهش های کافی در مورد آینده پژوهی در کتابخانه های عمومی و تبیین ابعاد مورد نیاز ان انجام نشده این تحقیق دارای نوآوری می باشد؛ هدف پژوهش حاضر؛ شناخت ضرورت ها و الزامات آینده پژوهشی به عنوان علم و دانش یادگیری و تفکر راهبردی می‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و برگرفته از منابع و اسناد کتابخانه ای می باشد نتایج نشان دهنده آن است که آینده پژوهی مخاطبان در کتابخانه های عمومی می تواند نقش کلیدی در شناخت درست راهبردها، چشم اندازها و برنامه ریزی ها و نیز ضرورت بهره گیری از روش های آینده شناسی داشته باشد.

    کلیدواژگان: آینده پژوهی، مخاطب، کتابخانه های عمومی
  • مهشید جوادی *، اکرم نوری صفحات 63-76

    قالی از نمونه های هنر غنی ایرانی است که از دیرباز مورد استفاده ایرانیان بوده است. از این رو پژوهشگر را به سوی ضرورت مطالعه ی طرح و نقش فرش، یافتن ریشه و اساس نقوش و بررسی باورها و اسطوره هایی که در پس هر نقش نهفته است، می کشاند. هدف از این پژوهش پی بردن به خاستگاه طرح ترنج- ترنج است و سوال هایی که پژوهش در راستای آن ها پیش می رود عبارت است از1- مبدا آغازین نقش ترنج – ترنج کجاست؟ 2- تفاوت طرح مذکور در دو کشور ایران و ترکیه در چیست؟ این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته که شیوه ی جمع آوری اطلاعات آن از طریق منابع کتابخانه ای و اینترنتی است. در این مقاله به بررسی سیر تاریخی طرح ترنج - ترنج تا میانه ی دوره ی صفوی در ایران پرداخته می شود. همچنین انتقال هنرمندان ایرانی در دوره ی عثمانی به آناتولی و مراودات شاه طهماسب صفوی با دربار عثمانی (ترکیه) که از عوامل انتقال این نقشه به ترکیه است مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از آنجا که فرش سالمی از دوره تیموری به جای نمانده است، از نسخه های مصور و اطلاعات تاریخی این دوره جهت شناسایی نقوش فرش بهره گرفته شده است. از نسخه های مفید در تحقیق حاضر می توان به شاهنامه بایسنغری 833ه.ق (1429م) اشاره نمود. نتیجه پژوهش حاضر با توجه به سیر تاریخی طرح ترنج - ترنج و عوامل تغییر آن و نیز مشاهده آثار به جای مانده از نگارگران ایرانی و نقاشان اروپایی، دال بر اثبات ایرانی بودن این نقش است.

    کلیدواژگان: قالی صفوی، قالی ترکیه، طرح ترنج - ترنج، نقش هولباین، قالی اوشاک
  • ندا اسمعیل پورعسکر * صفحات 77-92

    به منظور بررسی موانع و مشکلات ارایه خدمات به کودکان دارای مادر معتاد، 11 نفر از متخصصین این حوزه شامل روانشناس، روانپزشک و استاد دانشگاه با استفاده از روش نمونه گیری ملاک محور انتخاب شدند و در پژوهشی کیفی با راهبرد نظریه داده بنیاد مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبه ها با استفاده از روش کد گذاری باز و محوری تحلیل شدند و بدین ترتیب 114 کد که در 2 طبقه اصلی و 12 طبقه فرعی قرار می‌گرفتند، استخراج شد. متخصصان موانع و مشکلات ارایه خدمات به کودکان دارای مادر معتاد را شامل دو طبقه اصلی جسمانی و روانی معرفی نمودند که طبقه جسمانی شامل (بیماری، نقایص مادرزادی، اعتیاد و کودک آزاری) و طبقه روانی شامل (کمبود عزت نفس، اضطراب، احساس گناه، افسردگی، ترس، رفتارهای ضداجتماعی، افت تحصیلی و غفلت) می شدند.

    کلیدواژگان: کودکان، مادر معتاد، اعتیاد، موادمخدر