فهرست مطالب
نشریه مطالعات میان رشته ای هنر و علوم انسانی
پیاپی 4 (زمستان 1401)
- تاریخ انتشار: 1401/12/27
- تعداد عناوین: 10
-
صفحات 13-37
بیشک یکی از مهمترین تزیینات بناهای اسلامی،کاشیکاری و کاشینگاری است. کاربرد این هنر در فضای داخلی و خارجی، اهمیت و شهرت بناها را چندین برابر نموده است. از سویی دیگر، بخش مهمی از تاریخ نقاشی ایران را میتوان با مطالعه نقوش کاشیهای ایرانی به دست آورد. در دوره قاجار، به علت علاقه شاهان به هنر، بالاخص کاخسازی،کاشینگاری ارتقاء یافت. کاخ گلستان به عنوان الگوی مناسب و مهم در این دوره مورد توجه است. این مقاله به بررسی و شناخت تکنیک به کار رفته در کاشیهای کاخ گلستان و در فرایندی مهمتر، به شناخت هر چه بیشتر نقوش آنها تلاش نموده است. تزیینات بنا، نقش مهمی را در شکوه و جلال معماری عهدهدار است. در مجموعه کاخ گلستان،گلستانی از نقش بر کاشی به نمایش آمده که نگاه و اندیشه مخاطبین را به چالش کشانده است. در این مقاله، نقوش کاشیهای کاخ گلستان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و شاخصههای کاشیهای این مجموعه و موارد مهم آن معرفی و ارایه گردیده است تا علاقهمندان از شناخت کامل و جامع تزیینات کاشی کاری کاخ گلستان بهرهمند شوند. تحقیق توصیفی تحلیلی حاضر با بهرهگیری از شیوه اسنادی تاریخی دادهها و اطلاعات لازم گردآوری شده است. نقوش کاشیهای کاخ گلستان را بر مبنای بهکارگیری در فضای اندرونی و بیرونی میتوان تقسیم نمود. بیشترین نقوش فضای بیرونی را نقوش گیاهی دربرگرفته است. کاشیهای فضای اندرونی از نقوش داستانی، انسانی، شکارگاه، اساطیری و هندسی آذین گشته است. کاخ اصلی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
کلیدواژگان: هنر کاشی کاری، دوره قاجار، کاشی نگاری، نقوش تزیینی، کاخ گلستان -
صفحات 39-56
انسانها از همان ابتدا با مفاهیمی مانند زشت و زیبا آشنا بوده و آن را به اشیاء مختلف اطلاق میکردنند. با دیدن یک تصویر و یا نقاشی از طبیعت و یا مجسمهای از پیکر یک انسان یا حیوان آن را تحسین کرده و واژههای زیبا و زشت را برای وصف آن به کار میبردنند. انسانها سعی در به عینیت درآوردن آنچه در ذهن به آن میاندیشیدنند، داشتند و نتیجه حاصل از این به عینیت درآوردن را هنر مینامیدنند. اندیشه و فهم دو امر اساسی و جداییناپذیر در شیوه زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است و از زمانی که متن، نوشته، تصویر و یا نشانهای وجود داشته، انسان همواره سعی در ترجمه، تفسیر و فهمیدن آن داشته است و به همین اعتبار نیز از روشهای گوناگونی برای فهم و انتقال آنچه با آن مواجه بوده استفاده میکرده است. در این میان، هنر به عنوان زبانی جهان شمول در بیان ایدهها و مفاهیم بنیادین، نقش مهمی در شکلگیری اندیشهها و نظریات در طول تاریخ داشته و از این جهت، معنا و تفسیر آن نیازمند روشی علمی و دقیق است. در این پژوهش قصد دارم با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد فلسفی، از نگاه روزمره به هنر فراتر رفته و نقش روش هرمنوتیکی را در تفسیر آثار هنری بررسی کنیم. گردآوری دادهها در این پژوهش با استفاده از اسناد کتابخانهای صورت گرفته است. یافته ها نشان میدهد که اثر هنری از آن جهت که رویدادی از حقیقت بوده و جنبهای از حقیقت در آن آشکار میشود، به تفسیر دقیق و علمی نیاز دارد و مفسر باید در تحلیل هرمنوتیکی اثر هنری، از مفهوم میان مایگی، شی بودن و تفسیر ظاهری اثر هنری فراتر رفته و حقیقتی را که اثر هنری بستر ظهور آن است را به درستی تفسیر کند.
کلیدواژگان: هرمنوتیک، تفسیر، اثر هنری، فهم -
صفحات 57-81
برای اینکه عکسهای تاریخی جنبه سندیت پیدا کنند، لازمه آنها حضور عکاسان در بطن رخداد تاریخی یا اجتماعی است؛ همان شانس حضور، اما اگر عکاس چنین شانسی را به دلایلی نداشته باشد، باز میتواند بر اساس متون تاریخی اقدام به ثبت عکس تاریخی کند. عکاس به جای ارجاع مستقیم عکس به رخداد از کارکرد بازنمایی در عکاسی استفاده میکند. بازنمایی در عکاسی از جنس مفهومی است که فراتر از تصویر پیش میرود. در این فرآیند، عکاس می تواند از مفهوم ابسنس (غیاب) بهمعنای نفی و سلب حضور عناصر، اشیاء و افراد بهره ببرد. عکاسی از ابسنس به عنوان مفهومی پستمدرنیستی بهره میبرد تا به واسطه غیاب عناصر تاریخی محتوای متفاوت از واقعه را به نمایش بگذارد. با بررسی مجموعه عکسهای یاسرخدیشی از واقعه حمله آغا محمدخان قاجار به کرمان که در پس آن شهر کرمان را به چشمخانه تاریخ تبدیل کرد، با توجه به مفهوم ابسنس میتوانیم نتیجه بگیریم که عکاس در منش هنری وضعیت معاصر عکاسی نیازی به حضور در بطن رخداد تاریخی - اجتماعی را ندارد.او میتواند با استفاده از مفهوم ابسنس در عکسهایش علتهای وقوع را به طرز عمیقتری به بیننده ارایه دهد. این مفهوم میتواند به صورت اختیاری، غیراختیاری و یا ناآگاهانه در عکس قرار بگیرد. مفهوم ابسنس روایت تاریخی در درون کادر عکسها را نه بر اساس نمایش عناصر موجود حاضر و آماده توسط عکاس، که بر اساس عوامل و پدیدههای خارج قاب توسط بیننده مورد خوانش و فهم قرار میدهد. همین موضوع باعث میگردد که فضای عکسها شاعرانه و مخاطب بدون تحمیل حضور اشیاء و عناصر دلخواه عکاس درون کادر، بدون جهتگیری خاص، عکسها را محلی برای اندیشه و تفکری عمیق یافته و شروع به خوانش تاویل گونه آنها کند. در این حالت، عکاس می تواند خودش را به عنوان یک هنرمند از قید و بند آزاد نموده، تخیل و افکار پشت دوربین را به پرواز درآورده و بدون نگرانی از شکستن فرمهای کلیشهای و تکراری، محتوای جدیدی را تولید کند.
کلیدواژگان: عکاسی تاریخی، ابسنس (غیاب)، آغامحمدخان قاجار، لطفعلی خان زند، مشتاقعلی شاه، کرمان، یاسر خدیشی -
صفحات 83-105
خیال یا تصویر ذهنی، بستر ظهور خلاقیت هنری است و ریشه آن، در ضمیر ناخودآگاه انسان جای دارد. خلق یک اثر هنری با پوشش مفاهیم زیباییشناسی، نوعی خیالپردازی است. هنر، ارتباط روح با دنیای ابدیت و ماورای جهان هستی است. عکاسی صحنهپردازی شده تخیل یا رویایی است برای بدل شدن به واقعیت که نیازمند بازگشت به خویشتن را دارد. در تصاویر جی یونگ لی، میتوان به وضوح نقش تجسم خلاقیت را در چینشهای خردی دید و ریشه محکم ایماژهای ذهن ناخودآگاه و عینیت بخشیدن به آنها را در قیاس با ارایههایشان تحت قلمرو صور خیال درک کرد. این مقاله با استناد به نظریههای کارل گوستاو یونگ مبتنی بر روانشناختی پندار، به پژوهش در باب آفرینش خیال بر صحنه حقیقت پرداخته است. طبق نظریات یونگ میتوان چنین نتیجه گرفت که جی یونگ لی با تاکید بر پدیدههای ذهنی ناشناخته و سفر به درون به دنیای رویاهایش ورود کرده و از گیاهی چون لوتوس و حیواناتی چون موش و کلاغ و حشراتی چون کرم و مورچه و تخم مرغ و... استفاده کرده تا یک عنصر را به جای چند عنصر بنشاند؛ به این معنا که افکار ناشناخته را به جای کلاغهای شناخته شده معرفی کرده است و فضای تخیلی تصاویرش را به یک عنصر برای تمامیت مفهوم تکرار کرده و محتوای تخیلش را تجلی داده است. همچنین در تصاویر مختلف او مانند رستاخیز که تاکید بر زندگی که همان تاثیرات کهن الگوها بوده است، خاطرات غرق شدن را توسط رابط تداعی کننده (پدر) آشکار و به تصویر کشیده است و باعث تولد دوباره او میشود.
کلیدواژگان: روان شناسی ایماژ، عکس صحنه پردازی شده، جی یونگ لی -
صفحات 107-125
«اقتباس» یا «از آن خودسازی» به معنی بازتولید یا تقلید آثار هنرمندان دیگر است. بسیاری از هنرمندان معاصر، آثار پیش از خود را با رسانههای جدید و در قالب مفاهیمی نو دوباره اجرا میکنند. در هنر «از آن خودسازی» (فراخورنمایی)، هنرمند آثار پیشین را به قصد برگرداندن آنها به دنیای هنر و یا با رویکردی جدید در آثار خود استفاده میکند. هدف از این تحقیق، بررسی مفهوم از آن خودسازی در هنر معاصر با نگاه به آثار باربارا کروگر، سیندی شرمن و شری لوین میباشد. تحقیق حاضر، با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی انجام شده است. روش گردآوری اطلاعات تحقیق، کتابخانهای است. یافتههای حاصل از تحقیق نشان داده است که از آن خودسازی هنری، هنر امانت گرفتن تصاویر از پیش موجود و آفریدن اثری جدید است و آن را تلاش هنرمندان در استفاده از تصاویر و اشیا با اندکی دستکاری در اصل، در آثارشان میخوانند. همچنین آثار شرمن حقیقتا جوهره طنز و کنایه است و از نوع پست مدرن میباشد. خودسازی در آثار شرمن در قالب نقل قول از مهمترین مسایل دورانش شکل میگیرد. مساله ارجاع و خودسازی در آثار شرمن نه بخشی از اثر، بلکه کل پیکرهبندی کار را شکل میدهد. در حقیقت شرمن را میبایست اجراگری دانست که که از اجراهایش عکاسی میکند. در حقیقت، خودسازی شرمن تکثر در قالب نقل قولهایی برگرفته از منابع گوناگون است. آثار کروگر، در غرب از جایگاهی کلیدی و تعیینکننده در عرصه تفکر حاکم برخوردار هستند و از پایدارترین شیوههای هنری موضوعگرا تلقی میشود. در حقیقت، در جهت زیرسوال بردن هویتی جنسیتی حرکت میکند. آثار او تنها فمینیستی محسوب نمیشود و در پارهای از موارد، گرایشاتی سیاسی، اجتماعی در آثارش به چشم میخورد. شری لوین هم حجم عظیمی از عکسهای از آن خودسازی را تولید کرد. او علاوه بر عکس، نقاشیها و مجسمههایی هم بر اساس آثار هنری معروف خلق کرد.
کلیدواژگان: هنر معاصر، از آن خودسازی، باربارا کروگر، سیدنی شرمن، شری لوین -
صفحات 127-147
در دوربینهای عکاسی، لنزهای مناسب و استاندارد وجود دارد. برای تهیه یک لنز با کیفیت باید ساختار لنزها را بررسی کرد. هشتاد درصد آنها عدسیها میباشند. یک عکاس ماهر و دقیق شخصی است که در انتخاب لنز دقت کافی را داشته باشد. لنز مناسب میتواند ساختار اصلی عکس را متحول نماید و برخلاف آن، لنز نامناسب میتواند ماهیت عکس را دگرگون کند. نتیجه میگیریم شناخت و انتخاب لنز جزء موارد مهم در عکاسی است. سیر شناخت لنز میتواند به عکاس کمک کند تا لنزی مناسب انتخاب نماید. در این پژوهش، به جزییات شناخت عدسیها میپردازیم. با عین حال که از تولید سیستم تکنوبوژی و طراحی، ساخت عدسیها نسبت به ساختار اولیه آنها مدتی بیش نمیگذرد. تکنولوژی آنچنان تاثیر گذاشته که باعث گردیده ساختار، ساختمان و تولید آنها نسبت به ساختار سنتی متمایز گردد و این تمایز باعث شده ساخت عدسیهای نوین با تکنولوژی پیشرفته فراگیر شود. گردآوری دادهها در این پژوهش با استفاده از اسناد کتابخانهای و تحقیقات میدانی صورت گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تکنولوژی نتوانسته تاثیر چندانی برای رفع خطاها داشته باشد. سیر تحول تکنولوژی مشخص نموده عملا برای تبلیغات و دستیابی به موارد مادی است که شرکتهای کانن، نیکون و سونی تا این حد در عرصه ساخت لنزهای متفاوت تلاش میکنند.
کلیدواژگان: عدسی، کج نمایی، کرویت، آستیگماتیسم، کما، اعوجاج، بالشتکی، چلیکی، انحنای میدان -
صفحات 149-160
امروزه دستیابی به شیوههای نوین در عکاسی، یکی از دغدغههای هنرمندان این عرصه میباشد. شیوه نوین عکاسی فاین آرت را نه میتوان به عنوان یک شاخه عکاسی معرفی کرد و نه یک سبک ابداع شده، بلکه در حقیقت، مصادیقی از نگاه ویژه و ذهنیات عکاس نسبت به موضوعات مختلف است که به شکلی مفهومی به تصویر کشیده شده است. عکاسان حرفهای فاین آرت سوژههایی را برای عکسهای خود انتخاب میکنند تا ایدههای ذهنی و مفاهیم عکس به سرعت قابل درک نباشد. به این ترتیب، بیننده ضمن لذت بردن از زیباییهای بصری، در مورد هدف عکس به تفکر و اندیشه فرو میرود. در این تحقیق، به بررسی نقش تفکر و اندیشه عکاس در عکاسی فاین آرت میپردازم. بدین منظور با نگاهی به نظریه مرگ مولف رولان بارت و نظریه آن که هر مولفی پس از نگارش متن خود میمیرد و آنچه از نوشته او باقی میماند، تفسیر و برداشتی است که خواننده از متن او میکند، به بررسی این موضوع که نظریه مرگ مولف در عکاسی فاین آرت چه جایگاهی دارد، میپردازم. برای مطالعه موردی، آثار لارا زانکول، عکاس لبنانی از این منظر که تا چه حد اندیشههایش در آثارش نزدیک شده است، بررسی میشود. در نهایت، سعی بر آن دارم تا علاوه بر بررسی اندیشه در عکاسی فاین آرت، به آثار لارا زانکول نگاهی با نظریه مرگ مولف داشته باشم.
کلیدواژگان: عکاسی فاین آرت، هنرهای زیبا، لارا زانکول، مرگ مولف، رولان بارت -
صفحات 161-187
بدون شک عکاسی پوشاک نقش مهمی در فرهنگ جهانی مد و صنعت وابسته به آن بازی میکند. همچنین نقش تعیینکنندهای در افزایش سهم آگاهی عمومی دارد. شیوه متداول و باب زمان در شیون زندگی اجتماعی را مد گویند. عکاسی مد، شاخهای از عکاسی است که در آن از مد و لباس همراه با مدل عکسبرداری میشود. این شاخه از عکاسی گونهای از عکاسی تبلیغاتی نیز محسوب میشود. زنانی که به عنوان مدل در ایران کار میکنند، بارها به دلایل مختلف مورد بررسی قرار گرفته و زیر ذرهبین رفتهاند. آنها مشغول انجام کاری هستند که از دور ساده و شاید لذتبخش به نظر آید، ولی در واقع به حاشیههایش بیشتر از اصل موضوع پرداخته میشود. امروزه اهمیت شبکه اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل، فرصت ایجاد ارتباط و اشتراکگذاری مطالب با افراد دیگر در هر زمان و هر فاصله مکانی است که این قابلیت باعث کاهش هزینههای ارتباطی نسبت به گذشته شده است. هدف اصلی عکاسان مد و علاقهمندان به عکاسی، ایجاد یک ایدیولوژی ناموجود، تحمیل ارزشها به بیننده و جلب توجه به دنیای مد است. در این پژوهش که به صورت چند رشتهای علاوه بر حوزه عکاسی در حوزههای روانشناسی و جامعهشناسی صورت پذیرفته است، ابتدا به روش توصیفی و به کمک جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای به بررسی مفهوم مد و تاریخچه آن در ایران و جهان، به نقش عکاسی در توسعه صنعت مد و پوشاک پرداختیم، سپس با تحلیل تاثیر شبکههای اجتماعی بر جامعه به ویژه در زمینه مد و انتخاب نوع پوشش، با تنظیم یک پرسشنامه به روش پژوهش میدانی به منظور تحلیل هرچه بهتر میزان این تاثیر از 50 نفر به عنوان افرادی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام عضویت داشتند، درخواست شد که پاسخی مناسب به سوالات این پرسشنامه دهند. نتایج این پژوهش نشان میدهد شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام در ایران حداقل در دهه اخیر از طریق تاثیرگذاری عکاسی مد نقش بهسزایی در تغییر نگرش مردم در حوزه مد پوشاک داشته است.
کلیدواژگان: مد، عکاسی مد، عکاسی تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی، بازاریابی دیجیتال -
صفحات 189-197
فمینیسم جنبشی است که با داعیه دفاع از حقوق زنان در حوزه تمدنی غرب و با بهرهگیری از اصول و مبانی آن، پا به عرصه اندیشههای سیاسی و اجتماعی نهاد و کوشید تا در ساحتهای گوناگون زندگی اجتماعی، غبار غربت از چهره زنان بشوید و با تحلیل عوامل فرودستی آنان، به مبارزه با این عوامل بپردازد و با همین هدف، به نقد و بررسی تاریخ هنر و زیباشناسی همت گماشت. نکته محوری فمینیستها، شناخت تحلیل زندگی فرهنگی با توجه به تمایز جنسی مرد و زن است. پرسش عمده آنان این است که چرا زنان در تاریخ هنر جایگاهی ندارند؟ از نظر آنها، تاریخ هنر و زیباشناسی، هیچگاه هنر زنان را به رسمیت نشناخته و با ترویج اندیشهها و اتخاذ سیاستهای خاص، بر نادیده گرفتن خلاقیت هنری زنان، تاکید کرده است و به جای آن، با موضوع قرار دادن بدن زنان برای آفرینشهای هنری، به فرودستی زنان دامن زده است. فمینیستها برای مقابله با تاریخ هنر مردمحور، از راهکارهای مختلفی در خلق آثار هنری استفاده کرده و با نقد فلسفه و تاریخ هنر سنتی زمینه حضور بیشتر زنان را در عرصههای گوناگون هنری فراهم ساختهاند. شادی قدیریان عکاس زن ایرانی است که در مجموعههایش به دغدغههای زنان میپردازد و معتقد است باید فهم آثارش به مخاطب واگذار شود.
کلیدواژگان: فمینیسم، زنان، عکاسی معاصر ایران، شادی قدیریان -
صفحات 201-210
-
Pages 13-37
No doubt, one of the most important decorations of Islamic buildings is the work of tiles and the painting of tiles. The use of this art both inside and out multiplied the importance and reputation of the buildings. On the other hand, a vital part of the history of Iranian painting can be obtained through the study of Iranian tile models. During the Qajar period, because of the interest of kings for art, especially the construction of palaces, tile painting was promoted. Golestan Palace is considered an appropriate and essential model in this time. This article has tried to investigate and understand the technique used in the tiles of Golestan Palace and in the most important process, to know more about their designs. The décor of the building plays an important part in the splendour of the architecture. In the Golestan Palace collection, a Naqsh Bar Kashi Golestani was on display, challenging the eyes and thoughts of the public. In this article, the patterns of the Golestan Palace tiles have been analyzed and the characteristics of the tiles of this collection and its essential items have been introduced and presented so that those interested can benefit from a complete and comprehensive knowledge of the Golestan Palace tile decorations. This descriptive and analytical research was conducted using the historical documentation method of the necessary data and information. Golestan Palace tile models can be divided depending on their usage in indoor and outdoor spaces. Most of the motifs in the exterior space are vegetal motifs. The tiles in the interior space are decorated with history, man, hunting ground, mythological and geometric motifs. The main palace has the major part.
Keywords: tile art, Qajar period, tile painting, decorative motifs, Golestan Palace -
Pages 39-56
Humans have been familiar with concepts such as ugliness and beauty from the outset and have applied them to various objects. Upon seeing a picture or painting of nature or a statue of a man or animal, they admire it and use beautiful and ugly words to describe it. Humans tried to objectify what they thought in their minds, and the outcome of that objectivation was called art. Thinking and understanding have been two basic and inseparable things in the way of human life since the beginning and ever since there was a text, writing, image, or a sign, man has always tried to translate, interpret and understand it, and for the same reason He used various methods to understand and convey what he faced. In the meantime, art, as a universal language in expressing fundamental ideas and concepts, has played an essential role in the formation of thoughts and theories throughout history, and for this reason, its meaning and interpretation require a scientific and accurate method. In this research, I intend to go beyond the everyday view of art with a descriptive-analytical method and a philosophical approach and examine the role of the hermeneutic method in the interpretation of works of art. As part of this search, data was collected through library materials. The findings show that the work of art is an event of the truth and an aspect of the truth is revealed in it, it needs a precise and scientific interpretation, and the interpreter must, in the hermeneutic analysis of the work of art, consider the concept of betweenness, being an object, and interpreting the appearance. The artwork goes beyond and rightly interprets the truth that the artwork is the platform for its appearance.
Keywords: hermeneutics, interpretation, artwork, understanding -
Pages 57-81
Photography has an inextricable link with it, the recording of elements and phenomena in reality has been intertwined with the nature of photography since the beginning, this link with reality brought photos closer to historiography than other cultural products, photos as copies and originals of The social and historical existence can be a direct and reliable source for obtaining many facts and historical sentences, this feature makes the photos a reliable document of what is really considered. For these historic photos, they find a document that requires the presence of the photographers in the heart of the historical or social event, the same chance to be present, but if the photographer cannot open such a chance, he can record the historical photo based on the historical texts. Instead of directly referring the photo to the event, the photographer uses the function of representation in photography, the photography that becomes reality in his mind and then he photographs it. Photographic representation is a concept which exceeds the image. In this photographic process, the concept of absence can be used to signify the negation and privacy of the presence of elements, objects and to enjoy them. With historical photographs, texts that show traces of the presence of something in the past, absence has a documentary purpose. The photograph uses absence as a post-modern concept to display various historical elements of the event because of absence. By examining Yasar Khadishi’s collection of photographs of the event of Agha Mohammad Khan Qajar’s attack on Kerman, in which he turned Kerman into the eye of history, with regard to the concept of absence, we can conclude that the photographer needs to be present in the heart of the social historical event in the contemporary artistic nature of photography. Nothing, it is not possible to use the concept of absence in his photos to present the apparent causes to the viewer in a deeper way, this concept cannot be made voluntarily, involuntarily or unconsciously in the photo, the concept of absence is a historical narrative within the frame of the photos, not based on the display of elements. The present and ready to be the photographer, who is read and understood by the spectator based on factors and phenomena outside the framework. The same thing makes the space of the photos poet and the audience without the presence of the photographer’s desired objects and elements in the frame, the photos for local mental thoughts and thoughts and start to read the effect of those types. In this mode, photography can free itself as an artist, let the imagination and thoughts of the photographer behind the camera fly, and produce me without worrying about breaking stereotyped and repetitive forms.
Keywords: historical photography, absence, Agha Mohammad Khan Qajar, Lotf Ali Khan Zand, Mushtaq Ali Shah, Kerman, Yaser Khadishi -
Pages 83-105
The imagination or mental image is the foundation of the emergence of artistic creativity and its root is in the unconscious mind of man. The creation of a work of art with aesthetic designs is a form of fantasy. Art relates the soul to the world of eternity and beyond. Staged photography is a fantasy or dream to become a reality that has to come back to itself. In Ji Yong Lee’s pictures, one can see the role of creative visualization in mental arrangements and understand the solid roots of the images of the unconscious mind and their objectification in comparison with their presentations under the realm of fantasy. Based on Carl Gustav Jung’s psychological theories, this article studied the creation of fantasy on the scene of reality. According to Jung’s theories, it can be concluded that Ji Yong Lee entered the world of his dreams by emphasizing unknown mental phenomena and traveling inward, and from plants such as lotus, animals such as mice and crows, insects such as worms, ants, eggs, etc. used to put one element instead of several elements; In the sense that he introduced unknown thoughts instead of known crows and repeated the imaginative space of his images into an element for the completeness of the concept and manifested the content of his imagination. Also, in his various images such as Resurrection, which emphasizes life, which was the same as the effects of archetypes, the memories of drowning have been revealed and depicted by the associative link (father) and it causes his rebirth.
Keywords: image psychology, staged photo, Jiyong Lee -
Pages 107-125
“Adaptation” or “self-construction” means reproducing or imitating other artists’ works. Many contemporary artists re-enact their previous works with new media and in the form of new concepts. In the art of “self-construction”, the artist uses earlier works to restore them to the world of art or with a new approach to his works. The aim of this research is to explore the concept of self-development in contemporary art by examining the works of Barbara Kruger, Cindy Sherman and Sherry Levin. This search was conducted using the analytical-descriptive method. The methodology for the collection of research information is a library. The findings of the research have shown that artistic self-improvement is the art of borrowing pre-existing images and creating new work, and it is called the effort of artists to use images and objects with a little manipulation of the original in their work. In addition, Sherman’s works are the essence of humour and irony and are postmodern. Self-enhancement in Sherman’s works is formed in the form of quotations of the most important questions of his time. The question of reference and self-construction in Sherman’s works is not a part of the work, but the set-up of the work. Sherman should be considered an artist who photographs her shows. Sherman’s self-destruction is plural in the form of quotes from various sources. In the West, Kruger’s works have a key and decisive position in the realm of dominant thought and are regarded as one of the most stable thematic artistic methods. It is moving toward a rethinking of gender identity. Her works are not considered, only feminist and in some cases, political and social tendencies are visible in her works. Sherry Levine also produced an enormous amount of pictures of this self-improvement. In addition to photographs, she creates paintings and sculptures from well-known works of art.
Keywords: contemporary art, self-construction, Barbara Kruger, Sidney Sherman, Sherry Levine -
Pages 127-147
In cameras, appropriate and standard lenses exist. To prepare high-quality glass, the structure of the glass must be checked. 80% of these are lentils. A skillful and accurate photographer is a person who is rather careful in the choice of a lens. The right lens can transform the main structure of the photo, while the false lens can transform the nature of the photo. We conclude that knowing and selecting an objective is one of the most important things in photography. Getting to know the target can help the photographer select an appropriate target. In this research, we examine the details of contacts. At the same time, little time has passed since the production of the technology system and the design, and the manufacturing of the lenses compared to their initial structure. Technology has made such an impact that it has made their structure, construction, and production different from the traditional structure, and this distinction has made the production of new lenses with advanced technology widespread. Data collection for this research was done through library materials and fieldwork. The findings of this research show that technology has not been able to have much effect in correcting errors. Technological evolution has determined that Canon, Nikon, and Sony are trying so hard to make different objectives for advertising and achieving material things.
Keywords: optic, aberration, spherique, astigmatisme, coma, distortion, pincushion, barrel, curvature of field -
Pages 149-160
Today, finding new ways to photograph is one of the concerns of artists in this field. The modern way of fine art photography cannot be introduced as a branch of photography or an invented style, but in fact, it is an example of a special look and mentality of the photographer towards different subjects, which is depicted in a conceptual way. Professional art photographers choose subjects for their photos so that the mental ideas and concepts of the photo aren’t quickly understood. In this way, while appreciating the visual beauty, the viewer can think about the goal of the photograph. In this research, I examine the role of photographic thought in art photography. For this purpose, by looking at Roland Barthes’s theory of the author’s death and his theory that every author dies after writing his text and what remains of his writing is the interpretation and impression that the reader makes of his text, to examine the issue that the author’s death theory in What is the position of fine art photography? For a case study, the work of Lara Zankoul, a Lebanese photographer, is considered in terms of the proximity of her thoughts in her work. Finally, I try to look at Lara Zankoul’s works with the theory of the author’s death, in addition to examining the thought in the art photography.
Keywords: fine art photography, fine arts, Lara Zankoul, death of the author, Roland Barthes -
Pages 161-187
Without a doubt, clothing photography plays an important role in the world culture of fashion and related industries. It also has a decisive role in raising public awareness. The common and opportune way of social life is called fashionability. Fashion photography is a branch of photography in which fashion and garments are photographed at the same time as the model. This branch of photography is also regarded as a type of publicity photography. Women who work as role models in Iran have been investigated and scrutinized for various reasons. They are busy doing something that seems simple and perhaps enjoyable from a distance, but in fact, its edges are more concentrated than the essence of the issue. Nowadays, the importance of social media is not hidden to anyone and this importance has several reasons. One of these reasons is the ability to communicate and share content with others at all times and remotely, which has reduced communication costs relative to the past. The main purpose of fashion photographers and photography enthusiasts is to create a nonexistent ideology, to impose values on the viewer and to draw attention to the fashion world. In this multidisciplinary research, in addition to the field of photography, in the fields of psychology and sociology, firstly, with the help of a descriptive method and the help of collecting information in the form of a library, the concept of fashion and its history in Iran and the world, the role of photography in the development We discussed the fashion and clothing industry, then by analyzing the impact of social networks on the society, especially in the field of fashion and choosing the type of clothing, by setting up a questionnaire in the field research method to better analyze the extent of this impact from 50 people as people who are in the social network. We are members of Instagram, we asked them to provide appropriate answers to the questions on this questionnaire. The results of this research show that social networks, especially Instagram, have played a significant role in changing the attitude of people in the field of clothing fashion in Iran at least in the last decade through the influence of fashion photography.
Keywords: fashion, fashion photography, advertising photography, social networks, digital marketing -
Pages 189-197
Feminism is a movement that, with the demand to defend the rights of women in western civilization and by using its principles and foundations, entered the arena of political and social thoughts and tried to wash away the dust of foreignness from the face of women in various fields of social life and by analyzing the factors Their inferiority, to fight against these factors, and with this goal, he devoted himself to the criticism and review of the history of art and aesthetics. The main point of feminists is to understand the analysis of cultural life in terms of the difference between men and women. Why don’t women have a role in art history? According to them, the history of art and aesthetics has never recognized women’s art and by promoting ideas and adopting specific policies, it has emphasized ignoring women’s artistic creativity instead, by placing women’s bodies for artistic creations, It has fueled the inferiority of women. Feminists have used different strategies to create works of art to deal with the history of populist art and by criticizing the philosophy and history of traditional art, they have provided the ground in the presence of more women in various art fields. Shadi Qadirian is an Iranian photographer who takes care of women’s concerns in her collections and believes that the comprehension of her works should be left to the audience.
Keywords: feminism, women, Iranian contemporary photography, Shadi Qadirian -
Pages 201-210