فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 67 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/26
  • تعداد عناوین: 12
|
  • زهره سیدین بروجنی، فرانک موذن، اکرم بهشتی صفحات 1-17
    زمینه و هدف

    فضای سایبری به عنوان زیستگاه دوم بشر دوران معاصر دارای شرایطی کاملا متفاوت از زیست واقعی وی می باشد، سهولت در دسترسی به آن، امکان ارتباط با تمامی افراد بشر و سرعت ارتباط باعث شده است که روز به روز بر گستره آن افزوده و متعاقب آن افراد بیشتر از آن استفاده کرده و اوقات خود را در این فضا بگذرانند و در این راستا احتمال بزه دیدگی اشخاص به ویژه زنان نیز بالا رود؛ با این اوصاف نگارندگان در این مقاله به دنبال ارایه راهکارهای پیشگیری غیرکیفری (پیشگیری جرم شناسی) از بزه دیدگی زنان در فضای سایبری هستند.

    روش

    پژوهش حاضر به صورت روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    یافته های پژوهش موید این مطلب است مبانی نظری بزه دیدگی زنان در فضای سایبر در بستر نظریه های شتاب دهندگی، نظریه سبک زندگی در فضای سایبر و نظریه فعالیت های روزمره در فضای سایبر و تیوری انتخاب عقلانی قابل طرح است و ارایه راهکارهای پیشگیری غیرکیفری در این زمینه با اعمال راهکارهای پیشگیری وضعی از طریق تدابیر ناشناس کننده ها و رمزنگارها، تدابیر صدور مجوز تصدیق هویت، نقش پلیس فتا و پیش بینی فیلترینگ است و هم چنین اعمال راهکارهای پیشگیری اجتماعی بزه دیدگی زنان در فضای سایبر به صورت اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های جمعی، آموزش و ارتقا سواد سایبری، آموزش فرهنگ سازی استفاده صحیح از شبکه های مجازی، طبقه بندی محتوا و برچسب زنی و تدوین کدهای رفتاری قابل انجام است.

    کلیدواژگان: بزه دیدگی سایبری، بزه دیدگی زنان، پیشگیری غیرکیفری، فضای سایبر، سواد سایبری
  • رویکرد های پیشگیرانه در دعاوی ناشی از چک (با تاکید بر چک صیادی)
    حسین خلیلی بندلی، مصطفی السان، بابک رضاپور صفحه 2

    چک به عنوان یکی از اسناد تجاری است ودر بسیاری از معاملات ؛ اعم از تجاری و غیر تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و در نظام داد و ستد ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است طوری که کاربرد روز افزون آن موجد بستر لازم برای ارتکاب جرایم متعددی شده و در نتیجه ما شاهد افزایش آمار بالای «جرایم مرتبط با چک »می باشیم این مقاله در پی پاسخ به این سوال اصلی است که با توجه به اصلاحات صورت گرفته سال 1397 و 1400در قانون صدور چک ، نقش چک صیادی در کاهش جرایم مرتبط با چک چیست ؟ در این راستا برای انجام تحقیق از روش کیفی تحلیل اسنادی و برای گرد آوری داده ها از ابزار فیش برداری از منابع مختلف بهره گرفته شده است براساس یافته های پژوهش با بکار گیری روش های پیشگیرانه و محدود کردن موقعیت ها و فرصت های ارتکاب جرم از قبیل صدور چک بلا محل و جرایم مرتبط با آن و استفاده از فناوری های جدید در این زمینه باعث کاهش آمار مربوط به جرام چک در کشور باشیم

    کلیدواژگان: قانون چک، پیشگیری، سامانه صیاد، چک صیادی
  • علی رفیعی مقدم صفحات 19-35
    زمینه و هدف

    علم اقتصاد با رشته های مختلف در ارتباط است. ارتباط حقوق و اقتصاد باعث شکل گیری تحلیل اقتصادی حقوق شده است. در تحلیل اقتصادی، یکی از مهم ترین اهداف کارآیی است. کارآیی در حقوق به وسیله ی وضع قوانین کارآمد به وجود می آید. در تحلیل اقتصادی پیشگیری از جرم هدف این است که با به کار گیری ابزارهای علم اقتصاد، ابزارهای پیشگیری انتخاب شود که کم ترین هزینه را برای سیستم عدالت کیفری داشته باشد و درعین حال، واجد شاخص پیشگیری نیز باشد.

    روش

    پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    در سیاست ها و طرح های پیشگیری از جرم، ارزیابی و بررسی هزینه های جرم مبین آن است که باید نوعی توازن بین هزینه های خالص ناشی از جرم و هزینه های پیشگیری از آن وجود داشته باشد و در واقع، بازدارندگی باید بهینه باشد. بر این اساس، تنها تا میزان خاصی باید در زمینه ی پیشگیری از جرم هزینه کرد، زیرا برخی از جرایم یا ارزش پیشگیری ندارند؛ چراکه هزینه های ناشی از آن ها بسیار کمتر از هزینه هایی است که پیشگیری از آن ها در بردارد و در واقع، با پیشگیری منافع کمتری عاید اجتماع می گردد یا لازم است تا میزان خاصی برای پیشگیری از آن ها هزینه شود. تحلیل های اقتصادی در زمینه پیشگیری از جرم از طریق قطعیت مجازات و افزایش احتمال دستگیری و شدت مجازات در پیشگیری کیفری هزینه های فراوانی دارد، از این رو تخصیص منابع و سرمایه گذاری باید در زمینه ی آموزش و پیشگیری های غیرکیفری قرار بگیرند.

    کلیدواژگان: تحلیل اقتصادی حقوق، پیشگیری از جرم، اثربخشی، هزینه - فایده
  • علیرضا رون زاد، مجید شایگان فرد، عباس شیخ الاسلامی صفحات 37-61
    زمینه و هدف

    قتل عمد به عنوان شدیدترین جرم علیه تمامیت جسمانی همواره توجه اندیشمندان علوم جنایی بوده است، این جرم که از ریشه دار ترین جرایم بشر محسوب می شود و همواره در نظام های کیفری گوناگون با شدیدترین مجازات ها پاسخ داده شده است که کارساز نبوده است و ضرورت ورود جرم شناسی به ویژه در زمینه علت شناسی و تجویز راهکارهای پیشگیرانه به ویژه در زمینه مرتکبین قتل های عمدی که در آن ها عوامل فردی و محیطی در وقوع جرم به طور خاصی موثرند از کارآمدی ویژه ای برخوردار است.

    روش

    این پژوهش یک مطالعه همبستگی از نوع کمی است که واحد تحلیل پرونده های قتل می باشد و از داده های ثانویه برای تحلیل روابط بین متغیرها استفاده شده است. داده های موجود در پرونده ها به صورت کمی وارد کامپیوتر شده و با استفاده از بسته آماری Spss داده های مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. جامعه آماری در این تحقیق تعداد 110 پرونده قتل ارتکابی از سال 1390 الی 1394 در شهر مشهد است که پس از اخذ مجوز از مراجع ذی ربط جمع آوری شده و از حیث علت شناسی و ارایه راهکارهای پیشگیرانه از قتل های عمدی مورد تحلیل قرارگرفته اند.

    یافته ها و نتایج

    در رتبه بندی علت قتل، اولین علت انگیزه قتل به دلیل مسایل مالی با 33 مورد (30%)، علت دوم مسایل اختلافات خانوادگی با 24 مورد (82%/21) و علت سوم مسایل ناموسی با 21 مورد (09%/19) و در قتل به علت درگیری (نزاع دسته جمعی یا درگیری بین طرفین) با 15 مورد (64%/13) از 110 فقره پرونده مورد بررسی در سال های 1390تا 1394 است.

    کلیدواژگان: قتل عمد، سیمای جنایی، پیشگیری از جرم، مسائل مالی، اختلافات خانوادگی، انگیزه های ناموسی
  • ابراهیم داودی دهاقانی صفحات 63-82
    زمینه و هدف

    یکی از راهکارهای پیشگیری از جرایم از نگاه معارف اسلامی، توجه به آموزه های دینی بر افراد است. این آموزه ها نوعی خودکنترلی در افراد ایجاد می کند که آنان را در برابر ارتکاب جرم مصون می کند. براساس علم کلام می‏توان با ارایه دلایل و دفع شبهات، عقاید دینی را اثبات کرد. هدف پژوهش حاضر واکاوی اعتقاد به معاد و پیشگیری از جرایم با رویکرد کلامی است.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی تحلیلی است که به روش اسنادی و وب پژوهی انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات، ادبیات مرتبط با معاد و پیشگیری از جرم از اسنادی مانند کتب، مقالات و سایت های اینترنتی جمع آوری شد. به این منظور تلاش شد تا با بررسی پژوهش های صورت گرفته در این حوزه به تبیین موضوع پژوهش پرداخته شود.

    یافته ها و نتایج

    از مجموع برهان های درج شده در مبانی نظری پژوهش و آیات و روایات می توان به این یافته ها رسید که معاد از طریق هریک از برهان های فطرت، عدالت، حکمت و رحمت قابل اثبات است و نهادینه شدن آن در وجود انسان ها منجر به پیشگیری از ارتکاب جرایم و گناهان می شود,

    کلیدواژگان: معاد، پیشگیری از جرم، رویکرد کلامی، برهان فطرت و عدالت، برهان حکمت و رحمت
  • علی دیناروندراد، سمیرا گل خندان، اکبر رجبی صفحات 83-105
    زمینه و هدف

    پیشگیری وضعی به عنوان یکی از روش های پیشگیری از وقوع جرم، مجموعه تدابیر و روش های کاهش یا حذف فرصت های ارتکاب جرم است که تلاش دارد با کاهش زمینه های مساعد جرم زا یا ایجاد مانع در مسیر ارتکاب جرم بزهکار را منصرف ساخته یا فرصت وقوع جرم را از وی سلب نماید. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه پیشگیری از جرم را برعهده قوه قضاییه قرار داده است و این قوه نیز در ساختار خود معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را بدین منظور پیش بینی نموده است.

    روش:

    پژوهش حاضر به صورت روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج: 

    این معاونت برای مدیریت پیشگیری وضعی از جرم، اداره کل پیشگیری های وضعی را دارد که از طریق این اداره، کل پیشگیری های وضعی را در سطح کشور مدیریت می کند که البته، با چالش های مهمی در این خصوص روبروست. در این مقاله، مشخص گردید که عدم سنخیت تدابیر پیشگیری وضعی با ساختار و وظایف ذاتی قوه قضاییه، محدودیت های منابع انسانی و مالی قوه قضاییه در اجرای تدابیر پیشگیری وضعی از جرم و فقدان ارتباط ساختاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه با سازمان های اجرایی متولی پیشگیری وضعی از جرم از مهم ترین چالش هایی هستند که این معاونت در پیشگیری وضعی از جرم با آن روبروست.

    کلیدواژگان: پیشگیری، پیشگیری وضعی، معاونت اجتماعی و پیشگیری، موقعیت مدار
  • حسن ربانی، سید حسن حسینی مقدم، عباس مقدری امیری صفحات 107-126
    زمینه و هدف

    در سال های اخیر، با رشد سریع تراکنش های غیرنقدی جهانی، ارزهای دیجیتال رونق زیادی پیدا کرده اند و توجه گسترده ای را در صنعت به خود جلب کرده اند. شیوع کوید-19 نیز در سال 2020 تاثیر مثبتی بر رشد و توسعه سریع ارزهای دیجیتال داشت که تاثیر سیاست های پولی را تشدید و آسیب پذیری سیستم مالی را افزایش می دهد و چارچوب نظارتی و امنیت سایبری را با چالش هایی مواجه می کند. این امر با بهره گیری گروه های تروریستی از ارزهای دیجیتال در مبادلات دچار ناامنی بیشتری نیز شده است. بر این اساس، در این مقاله به دنبال بررسی این امر هستیم که ارزهای دیجیتال چه نقش و تاثیری در تامین مالی تروریسم دارد؟ و همچنین، چه راهبردهای پیشگیرانه ای برای این منظور وجود دارد؟  

    روش

    این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    امروزه استفاده از ارز دیجیتال توسط سازمان های تروریستی فشار بیشتری را بر جامعه بین المللی برای مبارزه با تامین مالی تروریسم وارد می کند. انگیزه سازمان های تروریستی برای استفاده از ارز دیجیتال عمدتا به دلیل ناشناس بودن آن و عدم نظارت دقیق مالی در بعد ملی است. دلایل کاهش استفاده از رمزارز توسط سازمان های تروریستی، قیمت ارز دیجیتال و وضعیت توسعه داخلی، تقویت سازمان های بین المللی و نظارت ملی و حملات مداوم است. بر این مبناء، پیش بینی راهبردهای پیشگیرانه می تواند در کنترل و مدیریت این فرآیند کارآمد باشد. پیشگیری شامل پیشگیری کیفری و غیرکیفری است که پیشگیری غیرکیفری به پیشگیری اجتماعی و وضعی تقسیم می گردد. شیوه های پیشگیری وضعی از تامین مالی تروریسم عبارتند از استفاده از شیوه مبارزه با پولشویی، رفع ناشناس بودن ارزهای دیجیتال، کنترل و مدیریت گسترش بازار ارزهای دیجیتال و نظارت جدی و مستمر قضایی.

    کلیدواژگان: اقدامات تروریستی، تامین مالی تروریسم، ارزهای دیجیتال، پیشگیری از جرم، پبشگیری کیفری، پبشگیری غیر کیفری
  • احمد نوری سوآ صفحات 127-146
    زمینه و هدف

    حقوق شهروندی یکی از موضوعات مهم و بحث برانگیز در عرصه های سیاسی و اجتماعی است. حفظ امنیت و رعایت حقوق شهروندان پس از رفع نیازهای اولیه انسانی در درجه نخست اهمیت قرار دارد. در این میان ساختار حکومت از جمله پلیس که نقش مهمی در ایجاد نظم و امنیت و همچنین ایجاد سازوکاری برای تحقق حقوق شهروندی برعهده دارند، بسیار مورد توجه هستند. پلیس در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز دارای جایگاه مهم و اثرگذاری در عرصه حقوق شهروندی است. در همین راستا، پژوهش حاضر درصدد است تا نقش و عملکرد پلیس را در پیشگیری از نقض حقوق شهروندی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

    روش

    روش به کار گرفته در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی می باشد.

    یافته ها و نتایج

    یافته های پژوهش موید آن است که از جمله نهادهایی که با حقوق شهروندی مرتبط است و در قلمرو گستردهذای با آن ارتباط پیدا می کند، پلیس است. قانونگذار برای پلیس وظایف بسیاری درنظر گرفته است که عمده آنها با مقوله حقوق شهروندی متهم در ارتباط است، مانند رعایت حریم خصوصی، احترام به حیثیت شهروندان، حق تفهیم اتهام، تحصیل دلایل، حق سکوت، منع شکنجه و حق اطلاع از دلایل دستگیری. همچنین ایجاد پلیس زن، ایجاد پلیس پیشگیری، طرح مدیریت کیفی نیروی انتظامی، مرکز نظارت و غیره بخشی از این اقدامات در راستای حق رعایت حقوق شهروندی بوده است، هرچند که در این مسیر با چالش هایی مانند کمبود نیروی انسانی و استفاده از نیروهای وظیفه بجای نیروهای آموزش دیده یا ضعف در امکانات روبرو بوده است.

    کلیدواژگان: حقوق شهروندی، پلیس، پیشگیری انتظامی، حریم خصوصی، قانون مداری
  • فرزین افروز، امیررضا محمودی، وحید زارعی شریف، طیبه قدرتی سیاهمزگی صفحات 147-166
    زمینه و هدف

    یکی از خشونت آمیز ترین جنایات علیه اشخاص پدیده قتل های سریالی می باشد که وقوع آن سبب می گردد آرامش، آسایش و امنیت از محیط سلب گردد. با توجه به آثار سوء و جبران ناپذیری که قتل های زنجیره ای با خود همراه دارند، مطالعه و بررسی بر روی این دسته از قتل ها را ضرروی می نماید. با شناسایی علل و عوامل جرم زا و زمینه ساز قتل های سریالی و به دنبال آن با ارایه تدابیر پیشگیرانه می توان امیدوار بود در گذر زمان از وقوع و ارتکاب مجدد این بزه کاسته شود و از تبدیل شدن افراد به قاتلان سریالی جلوگیری به عمل آید.

    روش

    مقاله حاضر با روش توصیفی_تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    در میان عوامل مختلف بررسی شده توجه به قرار گرفتن فرد در معرض مشکلات اقتصادی، فقر و همچنین محیط ناسالم بسیار حایز اهمیت می باشد. مطالعات حاکی از آن است فشارهای مالی و محیط آلوده نقش موثری در ارتباط با وقوع این جنایت چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم دارد. از این رو با ارایه تدابیر و راهکارهای پیشگیرانه همچون پیشگیری کیفری، پیشگیری انتظامی، پیشگیری وضعی و اجرایی اقدامات لازم از جمله به کارگیری سیستم ها و ابزارهای نظارتی و کنترلی، می توان امید به مهار این بزه داشت تا با کاهش محرک های خطرزا بتوان گامی مثبت در راستای جلوگیری از وقوع آن و بازدارندگی افراد از ارتکاب مجدد آن برداشت.

    کلیدواژگان: قتل سریالی، علت شناسی قتل های سریالی، رویکردهای پیشگیرانه در قتلهای سریالی
  • رضا بنی اسدی فر، محمد نجم صفحات 167-186
    زمینه و هدف

    پیشگیری از وقوع جرم رویکردی موثر برای کاهش جرم است که در سطح بین المللی به عنوان یک جزء مهم از رویکرد ملی برای ایجاد جوامع پایدار شناخته شده است .این اقدام موثرترین راه برای کاهش نرخ کلی جرایم خصوصا سرقت است. بر این مبناء در این مقاله به بررسی این امر می پردازیم که کاهش خطر تکرار سرقت منازل در پرتو اقدامات پیشگیرانه در استرالیا و آمریکا از چه مبنایی برخوردار است؟

    روش

    این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها و نتایج

    پیشگیری از جرم بر حذف کامل جرم از طریق جلوگیری از فرصت ها و شرایطی که امکان وقوع جرم را فراهم می کند، تمرکز دارد. اما استراتژی کاهش جرم تاکید بیشتری بر اقداماتی برای مهار و کاهش مشکلات جرم موجود دارد. در این خصوص روش های پیشگیری اجتماعی مانند طرح های مبتنی بر دیده بان محله، طرح های پیشگیری از سرقت مانند انتشار توصیه های پیشگیری از جرم به قربانیان بالقوه، پیشگیری از جرم از طریق طراحی و نظارت مستمر پلیس مهمترین رویکردهای پیشگیرانه در استرالیاست. مبانی پیشگیری در کاهش سرقت در ایالات متحده آمریکا عبارتند از نظریه پنجره شکسته، نظریه فعالیت معمول و دیدگاه انتخاب عقلانی(منطقی) است. همچنین اقدامات اجرای پیشگیرانه در کاهش سرقت عبارتند از نظارت پلیس بر طراحی فضای ایمن، اجرای طرح نظارت همسایه، تعبیه دزدگیر یا دوربین مدار بسته، روشنایی امنیتی و سیستم های هشدار که به اداره پلیس مرتبط است.

    کلیدواژگان: پیشگیری از جرم، کاهش جرم، جرم سرقت، پلیس، نظام حقوقی آمریکا، نظام حقوقی استرالیا
  • راهبردهای پیشگیرانه پلیس با رویکرد عدالت ترمیمی
    مسعود یار احمدی، علیرضا جزینی، محمد بارانی، یوسف محمدی مقدم صفحات 187-217
    زمینه و هدف

    پلیس برای رسیدن به اهداف پیشگیرانه خود نیاز به رویکردهای متمایزی دارد تا علاوه بر قابلیت اجرا منجر به کاهش و پیشگیری از تکرار بزهکاری و بزه دیدگی شود. این قابلیت در رویکردهای ترمیمی به عنوان رویکرد متوازن برای پاسخ به بزهکاری مورد توجه دستگاه عدالت کیفری به ویژه پلیس قرار گرفته است. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال تعیین راهبردهای پیشگیرانه پلیس با رویکرد عدالت ترمیمی انجام پذیرفته است.

    روش

    پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از حیث ماهیت، توصیفی- تحلیلی و از نظر روش، کیفی است. برای به دست آوردن عوامل درونی و بیرونی مصاحبه نیمه ساختاریافته با نخبگان و کارکنان پلیس، اساتید دانشگاهی و مراجعین به مراکز پلیس تا اشباع نظری محقق به تعداد 29 انجام شده است. برای تحلیل داده های، از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد.

    یافته ها:

     یافته ها تحقیق نشان از موقعیت راهبردی محافظه کارانه در پیشگیری ترمیمی در پلیس دارد که بر اساس آن سه راهبرد گسترش تعاملات پلیس با سهامداران جرم و همراه سازی قوه قضایی با امتیاز 5.822؛ توسعه پیشگیری ترمیمی در ساختارهای پلیس با امتیاز 5.816؛ افزایش تمهیدات لازم برای حمایت از حقوق سهامداران جرم به خصوص بزهدیده و شهود با امتیاز 5.376در اولویت راهبردهای پیشگیرانه با رویکرد ترمیمی قرار گیرد.

    نتیجه گیری:

     با توجه به اینکه پیشگیری از تکرار بزهکاری و بزه دیدگی مجدد مقدم بر مبازه و مقابله با جرایم است، پلیس باید راهبردهای پیشگیرانه ترمیمی را سرلوحه سیاست ها و برنامه های اساسی خود قرار دهد تا بزهکار، بزه دیده، جامعه محلی و دستگاه عدالت کیفری از آن منتفع شوند.

    کلیدواژگان: پیشگیری از تکرار جرم، پلیس، عدالت ترمیمی، پیشگیری ترمیمی
  • ابراهیم رجبی تاج امیر صفحات 219-250
    زمینه و هدف

    ناآرامی های اجتماعی یا طرح مطالبات مردمی و اعتراض های خیابانی، یعنی برانگیختگی خودجوش مردمان و اقشاری است که از وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود رنج می برند و در تنگنای روزانه قرار دارند، رنج و تنگناهایی که مسیولان به آن توجه ندارند. رشد روزافزون ناآرامی های اجتماعی و پایین آمدن سن ارتکاب جرم از عواملی است که بر اهمیت و ضرورت توجه به جرم شناسی خیزش های اجتماعی می افزاید. در واقع، اقدام به آشوب، نوعی ابراز وجود، خواسته و روشی برای اعلام پیام و دیدگاه است. لذا باید پیام و محتوای آشوب های اعتراض گونه خیابانی را درک نموده و سپس به دنبال راهکار بود.

    روش

    این پژوهش از نظر ماهیت کیفی و به لحاظ هدف کاربردی و از نظرگردآوری اطلاعات به روش اسنادی و مطالعه اسناد بین المللی، منابع مرتبط با موضوع انجام شده و اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها

    بر اساس دیدگاه های نظری و یافته های مطالعاتی و پژوهشی و پس از توصیف علل و عوامل بروز ناآرامی های اجتماعی، رویکردها و سازوکارهای پیشگیرانه پلیس عبارتند از: رویکردهای مطالبه گری و تحرک بخشی؛ تعاملی و همکاری سازمان های موثر؛ مداخله ای نرم و مبتنی بر حل مسیله مهار ناآرامی ها؛ و همچنین سازوکارهای پشتیبانی و آموزشی؛ حمایت قضایی؛ فناوری؛ برنامه ای و اجرایی (پیشگیری اجتماعی، وضعی و کیفری).

    نتیجه گیری

    از این رو، اعتراض ها و آشوب های مردمی بی گمان نیاز به علت شناسی .

    کلیدواژگان: پلیس، جرم شناسی پیشگیری، ناآرامی های اجتماعی، مدیریت ریسک جرم، علل شناختی
|
  • zohreh Seydin Borojni, faranak moazen, akram beheshti Pages 1-17
    Background and purpose

    cyberspace as the second habitat of modern man has completely different conditions from his real life, the ease of access to it, the possibility of communication with all human beings and the speed of communication has made it expand day by day. After that, people will use it more and spend their time in this space, and in this regard, the possibility of people getting hurt, especially women, will increase. However, in this article, the authors seek to provide non-criminal prevention solutions (criminological prevention) of women's victimization in cyber space.

    Method

    The present research was carried out using a descriptive and analytical method.

    Findings and results

    The findings of the research confirm that the theoretical foundations of women's victimization in cyber space can be proposed in the context of acceleration theories, the theory of lifestyle in cyber space, the theory of daily activities in cyber space, and the theory of rational choice, and provide solutions. Non-criminal prevention in this field is by applying situational prevention strategies through anonymizers and encryption measures, licensing measures, identity verification, the role of FATA police and anticipating filtering, as well as applying social prevention strategies for the victimization of women in cyberspace in the form of public information. Through mass media, training and promotion of cyber literacy, training for the correct use of virtual networks, content classification and labeling, and development of codes of conduct can be done.

    Keywords: Cyber victimization, victimization of women, non-criminal prevention, cyber space, cyber literacy
  • Preventive approaches in lawsuits caused by checks (with an emphasis on Sayadi checks)
    hossein khalili bandli, mostafa elsan, babak rezapor Page 2
  • ali rafiei moqadam Pages 19-35
    Background and purpose

    Economics is related to different disciplines. The relationship between law and economics has led to the formation of the economic analysis of law. In economic analysis, one of the most important goals is efficiency. Efficiency in law is created by establishing effective laws. In the economic analysis of crime prevention, the goal is to use the tools of economics to choose the prevention tools that have the lowest cost for the criminal justice system and at the same time have the prevention index.

    Method

    The present research was carried out using a descriptive and analytical method.

    Findings and results

    In crime prevention policies and plans, the evaluation and review of crime costs shows that there must be a balance between the net costs of crime and the costs of its prevention. In fact, deterrence should be optimal. Based on this, only a certain amount should be spent in the field of crime prevention, because some crimes are not worth preventing; Because the costs caused by them are much less than the costs of their prevention, and in fact, with prevention, the society gains less benefits, or it is necessary to spend a certain amount to prevent them. . Economic analyzes in the field of crime prevention through the certainty of punishment and increasing the probability of arrest and the severity of punishment in criminal prevention have many costs, therefore the allocation of resources and investment should be in the field of education and non-criminal preventions. .

    Keywords: Economic analysis of rights, crime prevention, effectiveness, cost-benefit
  • alireza ravanzad, majid shayegan fard, abbas sheikholeslami Pages 37-61
    Background and purpose

    Intentional murder as the most serious crime against physical integrity has always been the focus of criminal science thinkers. and the necessity of entering criminology, especially in the field of etiology and prescribing preventive solutions, especially in the field of intentional homicide perpetrators, where individual and environmental factors are particularly effective in the occurrence of crime, has a special efficiency.

    Method

    This research is a quantitative correlational study which is the unit of analysis of murder cases and secondary data was used to analyze the relationships between variables. The data in the files were quantitatively entered into the computer and analyzed using Spss statistical package. The statistical population in this research is the number of 110 murder cases committed from 1390 to 1394 in the city of Mashhad, which were collected after obtaining permission from the relevant authorities and analyzed in terms of etiology and providing preventive solutions for intentional murders.

    Findings and results

    In the ranking of the cause of murder, the first cause of murder motive is due to financial issues with 33 cases (30%), the second cause is family disputes with 24 cases (21/82%), and the third cause is honor issues with 21 cases. 19.09%) and in murder due to conflict (group conflict or conflict between parties) with 15 cases (13.64%) out of 110 cases investigated in 2013-2014.

    Keywords: Homicide, criminal appearance, crime prevention, financial issues, family disputes, honorable motives
  • Ebrahim Davoodi dehaghani Pages 63-82
    Background and Aim

    One of the ways to prevent crimes from the perspective of Islamic teachings is to pay attention to religious teachings on individuals. These teachings create a kind of self-control in people that protects them from committing a crime. According to theology, religious beliefs can be proved by presenting reasons and dispelling doubts. The purpose of this study is to analyze the belief in resurrection and crime prevention with a theological approach.

    Method

    The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method, which was done by documentary and web research. To gather information, literature related to the resurrection and crime prevention was collected from documents such as books, articles, and Internet sites. For this purpose, an attempt was made to explain the research topic by reviewing the research conducted in this field.

    Findings and Results

    From all the arguments included in the theoretical foundations of research and verses and hadiths, it can be concluded that the resurrection can be proved through any of the arguments of nature, justice, wisdom and mercy, and its institutionalization in human beings leads to the prevention of It commits crimes and sins.

    Keywords: Resurrection, crime prevention, theological approach, argument of nature, justice, argument of wisdom, mercy
  • ali dinarvandrad, samira golkhandan, akbar rajabi Pages 83-105

    Situational prevention, as one of the methods of crime prevention, is a set of measures and methods to reduce or eliminate the opportunities to commit crime, which tries to deter the criminal or deprive him of the opportunity to commit a crime by reducing the favorable grounds for crime or creating an obstacle in the path of committing a crime. do The Constitution of the Islamic Republic of Iran has assigned the duty of crime prevention to the judiciary, and this authority has provided social assistance and crime prevention in its structure for this purpose. This deputy for the management of situational prevention of crime has the general department of situational prevention, which through this general department manages situational prevention at the country level, which, of course, faces important challenges in this regard. With the inherent structure and duties of the judiciary, the limitations of the human and financial resources of the judiciary in the implementation of crime prevention measures and the lack of structural communication between the social and crime prevention department of the judiciary and the executive organizations in charge of crime prevention are the most important challenges that this department faces. In crime prevention, he faces it.

    Keywords: Prevention, situational prevention, social assistance, prevention, situation-oriented
  • hassan rabani, seyed hosein hoseini maqadam, A. moghaddari Pages 107-126
    Background and purpose

    In recent years, with the rapid growth of global non-cash transactions, digital currencies have been booming and have attracted widespread attention in the industry. The outbreak of Covid-19 in 2020 also had a positive effect on the rapid growth and development of digital currencies, which exacerbates the impact of monetary policies and increases the vulnerability of the financial system, and challenges the regulatory framework and cyber security. This has become more insecure with the use of digital currencies by terrorist groups. Based on this, in this article, we are looking to investigate what role and effect digital currencies have in financing terrorism. And also what preventive strategies are there for this purpose?

    Method

    This research was carried out in terms of practical purpose and in terms of gathering information by documentary method and through the study of valid laws and sources, and the obtained information was analyzed in a descriptive-analytical manner.

    Findings and results

    Today, the use of digital currency by terrorist organizations puts more pressure on the international community to fight the financing of terrorism. Terrorist organizations are motivated to use digital currency mainly due to its anonymity and lack of strict financial supervision at the national level. The reasons for the decrease in the use of cryptocurrency by terrorist organizations are the price of digital currency and the state of domestic development, the strengthening of international organizations and national surveillance, and constant attacks.

    Keywords: Terrorist actions, terrorist financing, digital currencies, crime prevention, criminal investigation, non-criminal investigation
  • ahmad norisoa Pages 127-146
    Background and purpose

    Citizenship rights are one of the most important and controversial issues in political and social fields. Maintaining security and respecting the rights of citizens is of primary importance after meeting the basic human needs. Meanwhile, the structure of the government, including the police, which play an important role in creating order and security, as well as creating a mechanism for the realization of citizen's rights, are of great interest. The police in the system of the Islamic Republic of Iran also has an important and influential position in the field of citizen rights. In this regard, the current research tries to investigate and evaluate the role and performance of the police in preventing the violation of civil rights.

    Method

    The method used in this research is descriptive-analytical.

    Findings and results

    The findings of the research confirm that the police is among the institutions that are related to citizenship rights and are related to it in a wide area. The legislator has considered many duties for the police, most of which are related to the category of the citizen's rights of the accused, such as respecting privacy, respecting the dignity of citizens, the right to explain the accusation, the right to silence, the right to remain silent, the prohibition of torture, and the right to know the reasons for arrest. Also, the establishment of female police, the establishment of prevention police, the quality management plan of the police force, the monitoring center, etc.

    Keywords: Civil rights, police, police prevention, privacy, rule of law
  • farzin afrooz, amirreza mahmoudi, vahid zarei sharif, tayyebeh ghodrati siyahmazgi Pages 147-166
    Background and purpose

    One of the most violent crimes against people is the phenomenon of serial murders, which causes peace, comfort and security to be taken away from the environment. Considering the bad and irreparable effects that serial murders bring with them, it is harmful to study and investigate this category of murders. By identifying the causes and factors behind serial murders and then by providing preventive measures, we can hope to reduce the occurrence and re-commitment of this crime over time and prevent people from becoming serial killers.

    Method

    This article is done with descriptive-analytical method.

    Findings and results

    Among the various investigated factors, it is very important to pay attention to a person's exposure to economic problems, poverty, and unhealthy environment. Studies indicate that financial pressures and polluted environment have an effective role in the occurrence of this crime either directly or indirectly. Therefore, by providing preventive measures and solutions such as criminal prevention, disciplinary prevention, situational prevention and implementation of necessary measures including the use of monitoring and control systems and tools, we can hope to curb this crime so that by reducing dangerous stimuli, we can take a step. positive in order to prevent it from happening and prevent people from committing it again.

    Keywords: Serial murder, etiology of serial murders, preventive approaches in serial murders
  • Strategies Crime prevention with Restorative justice approach Emphasizing the role of the police
    Alireza jazini, Yusef Mahammadi Pages 187-217