فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 48 (شتاء 2022)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 48 (شتاء 2022)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مجید صالح بک* صفحات 9-33

    اجمع الباحثون علی ان اولی مراحل تاسیس المسرحیه الشعریه قد نهض بها شاعر عبقری فحل الا وهو احمد شوقی الذی اتصل بالادب الغربی بعامه والادب الفرنسی بخاصه، فتاثر بالمسرح الفرنسی الذی کان یطمح ان یحذو فیه حذو "کورنی" و"راسین"، و"مولییر" وبهذا قد ادخل هذا القص المسرحی وکلون جدید فی اللغه العربیه، وقد اضطرت تلک الرصانه والجزاله المعهوده والملتزمه فی الشعر العربی شوقی، لیتجه من بین انواع المسرحیات الشعریه صوب المسرحیه الشعریه التاریخیه لینای بادبه من الالفاظ الیومیه واللغه الحیاتیه المعاشه التی تتسم بها المسرحیه، فارتفع باسلوب تلک المسرحیات الشعریه التاریخیه، ومن بین مسرحیاته الشعریه التاریخیه، وقع اختیارنا علی مسرحیه "کلیوباترا" التی اراد منها الدفاع عمن صورهم التاریخ فی صوره ینقصها الولاء للوطن. وقد دافع فی مسرحیته "مصرع کلیوباترا" دفاعا ممیتا عن کلیوباترا التی رای فیها ان المورخین الغربیین قد ظلموها ایما ظلم فصوروها - حسب تعبیرهم - فی صوره امراه لعوب غاشیه لاهیه لا تعنیها مصلحه وطنها مصر، فصورها شوقی ملکه وطنیه تنم عن حب جارف لبلدها مصر، ویعبر عن إخلاص صادق لها. علما بان جمیع مسرحیات شوقی الشعریه التاریخیه، قد تطرق فیها إلی الحیاه المصریه عبر العصور المختلفه وإلی مواطن التحول التی کانت تطرا علیها حینما تضعف دولتها فیکافح حکامها للحفاظ علی کیانها واستقلالها. وقد کان احمد شوقی فی مسرحیاته الشعریه التاریخیه لم یکتف بعرض الاحداث والوقایع التاریخیه وتصویر شخصیاتها فی إطار مسرحی دون هدف مقصود، بل کان دیدنه من عرض تلک الاحداث والشخصیات هو اختیار ما یراه ذا دلالات خاصه، قد تکون تلک الدلالات اخلاقیه، او اجتماعیه، او سیاسیه، وحتی نفسیه. ثم یبادر إلی بناءها فنیا مسرحیا متکاملا مستوعبا کل السمات الفنیه للمسرحیه الناجحه وقد استطاع ان یجعل ابطاله رموزا لمعان انسانیه سامیه وعلیه یمکننا القول ان المسرح الشعری، قد تاسس وازدهر علی ید هذا الشاعر الإحیایی احمد شوقی.

    کلیدواژگان: احمد شوقی، راسین، کورنی، شکسبیر، المسرحیه الشعریه، کلیوباترا
  • علی نجفی ایوکی*، مینا محمدی صفحات 35-59
    قد تاثر کثیر من الشعراء العرب المعاصرین بالآداب الاجنبیه وقد ترک کبار الشعراء العالمیین بصماتهم علی هولاء ومنهم الشاعر الامریکی توماس ستیرنز إلیوت (1888م- 1965م) حیث اثرت قصیدته المشهوره "الارض الخراب" بصبغتها الماساویه مباشرا وغیر مباشر علی الشعراء خاصه بعد قضیه فلسطین واوضاع العرب الاجتماعیه والثقافیه المتازمه؛ إذ یرون ارضهم اشبه بالارض الخراب لإلیوت فوجدوها یبابا وینتظرون الماء الذی ینتهی إلی الحیاه من جدید، ویمکن القول إن الواقع السیاسی والاجتماعی الموسف فی الوطن العربی هو العامل الرییس الذی دفعهم إلی استلهام الارض الخراب. هذا وإن یوسف الخال من المتاثرین بالادب الاجنبی عامه وبإلیوت خاصه؛ الذی اسس مجلته المعنونه ب"شعر" واسس حرکه شعریه حول هذه المجله فی التحویل الفعال لمفهوم الشعر فی اللغه العربیه. ومن المسلم ان شعرهم ودراساتهم الادبیه فی  مجله "شعر" کان تحت تاثیر الادب الغربی خاصه إلیوت. علی ضوء اهمیه المساله ودورها فی فهم شعر یوسف الخال خاصه والشعر العربی المعاصر عامه، تسعی هذه المقاله باتجاه ها المقارن وبمنهجها الوصفی-التحلیلی إلی إلقاء الضوء علی وجوه تاثیر إلیوت علی شعر الشاعر یوسف الخال فی الفکره والرویه والشکل والصوره بالترکیز علی المقاطع التی یلاحظ فیها تاثر الخال بقصیده "الارض الخراب". ومن اهم نتایج الدراسه هی ان مفهوم یوسف الخال للشعر یبدو قریبا من المفهوم الإلیوتی فی الخصایص التالیه: استخدام الإیحاء التاریخی او الاسطوری والتعبیر عن معاناه مشاکل الجیل والامه والرویه المسیحیه او التموزیه؛ لذلک یمکن القول بانه تاثر مباشرا بإلیوت.
    کلیدواژگان: الاثر الغربی، إلیوت، الارض الخراب، الشعر العربی، یوسف الخال
  • زرین تاج پرهیزکار*، مهدیه کریمی صفحات 61-85

    ظهرت الواقعیه بعد الشعور بحاجه الفلاسفه والفنانین والکتاب لتمثیل حقایق الحیاه البشریه واکتشاف العلاقات بین الظواهر العالمیه ووصفها. وفی الادب یتم هذا الاکتشاف والتعبیر من خلال العلاقات بین الشخصیات وروابطها بمکونات الادب الواقعی. المساله الرییسه فی هذا المقال هی کیف تتجلی مکونات مدرسه الواقعیه فی روایه "الخریف هو الموسم الاخیر من السنه" کمثال للادب الروایی المعاصر. نجح البحث معتمدا علی المنهج الوصفی التحلیلی فی التعرف علی خمسه عناصر واقعیه مثل المحتوی والظروف السیاسیه والاجتماعیه والاقتصادیه وهیکل العمل وحیاد الکاتب فی هذا العمل بهدف تحدید مدی تاثیر العناصر الواقعیه فی نجاح الروایه. تظهر نتایج البحث ان مکونات الواقعیه فی هذه الروایه وظفت بشکل الواقعیه الاجتماعیه فی التعبیر عن القضایا المهمه لحیاه المراه فی المجتمع، وشکل الواقعیه التحلیلیه النفسیه فی تحلیل سلوک الشخصیات، و إلی حد ضییل جدا، تم استخدام الواقعیه السوداء فی تعاملات المجتمع مع طبقات معینه.

    کلیدواژگان: مکونات الواقعیه، نسیم مرعشی، الخریف هو الموسم الاخیر من السنه، الادب الواقعی
  • اعظم بی باک*، سید ابراهیم آرمن، عطاءالله کوپال صفحات 87-110

    إن عماره یعقوبیان هی إحدی روایات الکاتب المصری المعاصر علاء الاسوانی الذی اشتهر بنظرته النقدیه للمجتمع المصری والحکومه. یدرس الروایی فی روایته التی بنیت علی عماره تحمل نفس الإسم مشاکل وصعوبات المجتمع المصری المعاصر ویحللها حیث ابطال روایته نماذج من شرایح المجتمع وهذا المقال یقوم علی نظریه التقلید والتمثیل وحسب هذه النظریه، یتم تقییم العمل الادبی بناء علی درجه انعکاس الحقایق المحیطه به ودرجه صدقه فی إظهار ما یعکسه، لان اساس الفن هو التقلید وقابلیه التاثیر، وعمل الفنان هو قول الحقیقه مع الخیال. و تطرق هذا البحث إلی دراسه وجوه الشبه والاختلاف فی احدی شخصیات الروایه  "کی الدسوقی" مع الشخصیه الحقیقیه "زکی رستم". واهم ما توصل إلیه البحث هو ان الاسوانی قد تاثر کثیرا بسیره حیاه الفنان المصری الشهیر "زکی رستم" واستلهم منها معالم الشخصیه الخیالیه، ومن هذه المعالم التی یمکن ذکرها: إسم الشخصیه والوضع الاجتماعی الرفیع لابیه و کیفه نشاته و مکان عیشه والتاریخ العایلی ونمط الحیاه والإمکانیات المالیه والرفاهیه.

    کلیدواژگان: عماره یعقوبیان، علاء الاسوانی، زکی الدسوقی، زکی رستم، التقلید، الواقعیه
  • بشری جزایری راد، فرامرز میرزایی*، خلیل پروینی، هادی نظری منظم صفحات 111-136
    تعد إشکالیه الهویه من اهم مرتکزات النقد مابعد الکولونیالی الذی عنی بتاثیرات الاستعمار علی هویات المستعمرین انطلاقا من جدلیه الانا/الآخر او المستعمر/المستعمر وما یفرزه لقایهما من تازم هویاتی. وقد تطرق الادب الروایی لما بعد الکولونیالی لقضیه الهویه والانتماء بشکل بارز، وقد تناول الرواییون ثیمه لقاء الشرق بالغرب لرصد تبعات هذا اللقاء علی التشکلات الهویاتیه لان الاحتکاک بالآخر یحرک الإحساس بالانتماء لدی المرء لبناء هویه مستقله تمیزه عن غیره. والآخر بالنسبه للشرقیین هو الغرب المستعمر الذی عمل جاهدا علی تقویض وطمس هویاتهم. فاحتواء الروایه علی قضایا المجتمع الثقافیه، ومن ضمنها قضیه الهویه علی نطاق واسع، یوهلها لتکون ارضیه خصبه لدراسه الازمه الهویاتیه الناجمه عن صدام الانا بالآخر. تاسیسا علی اهمیه موضوع الهویه وانعکاسه علی عالم الروایه، سعت الدراسه هذه إلی تقدیم إطار مبتکر لدراسه الازمه الهویاتیه اعتمادا علی المنهج الوصفی-التحلیلی العام والاستعانه بادوات التفسیر، والاستنباط، والدقه إضافه إلی القراءه الطباقیه المعتمده فی النقد ما بعد الکولونیالی. وتوصلت الدراسه إلی إطار تحلیلی لفهم الازمه الهویاتیه یتکون من ست موشرات رییسیه تحت عناوین: عقده النقص والانبهار بالآخر(التغریب)، الفصام/الشیزوفرینیا، عقده الجنس/قلق الخصاء، الاغتراب، التخلف، والعنف. یتیسر فهم التازم الهویاتی وموقفه فی الروایه بتطبیق هذه الموشرات وتحلیلها حسب مدی ظهورها فیها.
    کلیدواژگان: النقد مابعد الکولونیالی، موشرات ازمه الهویه، جدلیه الانا والآخر، التحلیل الروائی
  • احیا کماسی*، امیر مسگر، عذرا صابری صفحات 137-162

    اللغه والمراه وتاثیر الثقافه والمجتمع فی إنتاج سلوکها اللغوی موضوع قد شغل بال الباحثین منذ سنوات طویله. نظریه التسلط من اهم النظریات التی درست اختلافات المکانه الاجتماعیه بین الرجل والمراه وکیفیه انعکاسها علی السلوک اللغوی المختص بهما. تعد الامثال ابرز عناصر لغویه تبین الحیاه الشعبیه فمن الممکن تسلیط الضوء علیها لدراسه لغه المراه وإدراک هویتها الثقافیه والاجتماعیه. الجزء الاول من کتاب "موسوعه الامثال الشعبیه المصریه والتعبیرات السایره" لإبراهیم "احمد شعلان" یحتوی فی ثنایاه علی کثیر من الامثال الشعبیه المصریه التی تمیزت بتسجیل التعبیرات النساییه. نظرا لاهمیه اللغه المتداوله او اللهجه الدارجه فی دراسات علم اللغه الثقافی راینا اننا نفتقر إلی البحث عن کیفیه الهویه الثقافیه والاجتماعیه للمراه عبر الامثال المتداوله فی اللهجات العربیه. بالاعتماد علی المنهج الوصفی-التحلیلی وحسب الاسلوبیه الإحصاییه تناولنا الامثال الشعبیه النساییه وفق الکتاب المذکور وعلی ضوء نظریه التسلط، فتوصلنا إلی النتایج التالیه: نسبه المیزات السلبیه للمراه تفوق میزاتها الإیجابیه. المراه فی مقام التعبیر عن آرایها تختار کثیرا ما اسلوب الجمله الاسمیه والخبریه وفی مقام التنافس والتحدی تختار اسلوب تکرار الضمیر وفی مقام بیان التحسر والفشل وخیبه الامل والإحباط النفسی تمیل إلی اختیار اسلوب الجمله الإنشاییه فی سلوکها اللغوی. فنلاحظ ان المراه تملک هویه تابعه من الرجل فی الاقتصاد والفکر ومعاییر الجمال ومدی قداستها ودناستها. کما ان المراه تمیل إلی استخدام مفردات بشعه وسییه فی المفاهیم وتستخدم اللغه التمثیلیه وهذه فی التناقض مع ما اثبتتها نظریه التسلط ان المراه تمیل إلی استخدام لغه اکثر تادبا.

    کلیدواژگان: الهویه الثقافیه والاجتماعیه، المراه، الامثال المصریه، نظریه التسلط
|
  • Majid Saleh Bek * Pages 9-33

    Researchers believe that the first steps of the Arabic drama’s art, especially poem dramas, were taken by the Lebanese writer Marun al-Naqqash, the Lebanese writer. Although this art had weaknesses at the beginning, it can be said that its first steps were by and large acceptable. They also believe that its early stages of formation carried out by Ahmed Shawqi, the Egyptian genius poet, whose knowledge of western literature, especially French literature, strengthened his motivation to benefit from this new literary genre. Fascinated in the French literature and especially dramatic literature, Ahmed Shawqi pursued the way of the great playwrights such as Pierre Corneille, Racine and Moliere in his works. He introduced dramatic stories, as a new literary genre into the Arabic language and turned to historical poems, a way that enhanced the status of historical poem dramas. In the present article "The Death of Cleopatra" is chosen among Shawqi's historical plays. This play was written in 1927 to defend a character that Ahmed Shawqi imagined the history distorted her face. In this play, he defends surprisingly Cleopatra, the queen of the pharaonic era, and portrays her as a patriot who is infatuated with her country, Egypt. In his opinion, Cleopatra was wrongly judged by western historians. They portrayed her as a reveler and capricious woman who does not care about the interests of her country. In his historical dramas, Ahmed Shawqi is not satisfied only with plotting the events of history; rather, his goal in representation historical events and characters is to use them symbolically in order to raise moral, social, political and even psychological issues. He presents an art that is structurally complete and possessed the features of the show. Therefore, it can be said that the historical poem dramas were created and flourished by this revivalist poet under the influence of the greats of this field, such as Racine, Pierre Corneille, Moliere, and Shakespeare.

    Keywords: Ahmed Shawqi, Racine, Pierre Corneille, Shakespeare, poem dramas, Cleopatra
  • Ali Najafi Ivaki *, Mina Mohmmadi Pages 35-59
    Undoubtedly, many contemporary Arab poets were influenced by Western literature, and the traces of world-renowned poets such as T. S. Eliot, left in that literature. Eliot's famous poem, The Waste Land, with its tragic aspect had great influences on the contemporary Arab poets, especially after the occupation of Palestine and in the time of the socio-cultural crisis of the Arabs, because they imagine that their land is the same as Eliot's the waste Land. They expect water to revive their life. It can be said that the unfortunate reality of the political and social conditions of the Arab countries has been the main reason for inspiring the mentioned poets from the devastated land. Meanwhile, the Syrian-Lebanese poet Youssef al-Khal is among those who have been influenced by Western literature, especially Eliot. He founded a magazine called 'Poetry' and caused a new development in the concept of poetry in the Arabic language, which undoubtedly influenced the literature of the West, especially Eliot himself. In the light of the importance of the issue and its pivotal role in understanding the poetry of Yusuf al-khal, in particular, and contemporary Arabic poetry, in general, the present study tries to reveal Eliot's influence on the thought, view and poetic form of Yusuf al-Khal through a descriptive-analytical method. One of the most important achievements of this research is that Yusuf al-Khal's concept of poetry is in line with Eliot's poetic concept in areas such as the application of historical or mythical induction, depicting the problems of a generation and a nation, Christian or Tamuzi approach.
    Keywords: Western Impact, Eliot, The Waste Land, Arabic poetry, Yousef Al-Khal
  • Zarrin Taj Parhizkar *, Mahdiyeh Karimi Pages 61-85

    The realism originated from the need felt by the philosophers, artists, and writers to reflect the realities of human life and to discover and describe the relationships between world phenomena. In literature this exploration and description takes place through the relations between characters and their relations with realistic components. The main issue in the present paper is how the components of the school of realism appear in the novel Pāiyz fasl-e āxare sāl ast (Fall Is the Last Season of the Year), as an example of contemporary fiction. Using descriptive analytical method and with the aim of influencing the realist components in the success of the novel, the authors succeeded in recognizing five realistic components such as content, political, social and economic situations, structure of the work and impartiality of the author in this work. The results of the research show that the realist components in this novel have been used as social realism in expressing important issues in the life of women in the society and as psychoanalytic realism in analyzing the behavior of characters and it has been used to a very small extent as black realism in the society in the issues of certain groups.

    Keywords: components of realism, Nasim Marashi, Pāiyz fasl-e āxare sāl ast (Fall Is the Last Season of the Year), Realist Literature
  • Azam Bibak *, Sayyed Ebrahim Arman, Ataollah Koopal Pages 87-110

    imārat-e- yaqubiān (The Yacoubian Building) is one of the novels of ʽalā al-Aswani, a contemporary Egyptian writer, best known for its critical view of Egyptian society and government. He wrote the novel in 2002 after the name of a so called building. The protagonists of the novel are, in fact, the representatives of various groups of Egyptians people that al-Aswani explain their life events as a vehicle to explores the problems and difficulties of contemporary Egyptian society. This article is based on the theory of mimesis (mohākāt). According to this theory the evaluation of literary work depends on the degree of its power to reflect the surrounding realities and the degree of its honesty in showing what is reflected. Because the art is based on assimilation and impression, and the artist's function is to tell the truth accompanied with the imagination. In this research, the similarities and differences between the fictional character, Zaki al-Dusuqi and the real character, Zaki Rostam, is studied.  Its most important outcome is that Al-Aswani in creating Zaki al-Dusuqi, the fictional character, has been greatly impressed from the life of Zali Rostam, the famous Egyptian artist, of his personality, living place, family background, father's socio-political status, lifestyle and financial abilities can be mentioned.

    Keywords: imārat-e- yaqubiān (The Yacoubian Building), ʽalā Al-Aswani, Zaki Al-Desouki, Zaki Rostam, mimesis (mohākāt), realism
  • Boshra Jazayerirad, Faramarz Mirzaei *, Khalil Parvini, Hadi Nazari Monazam Pages 111-136
    Identity and identity crisis is the basis of post-colonial critique deals with ego-other polemics or colonized-colonialist confrontation and its consequences on the colonized identity crisis. Identity and dependency are introduced widely in a post-colonial novel and story writers raised repeatedly the consequences of east-west confrontations on post-colonial identity in their works, because communicate with 'other' awakes the sense of dependency to identity in individuals and leads them to an independent and distinct identity. The 'other' from eastern perspective is the colonialist west that tries constantly to destroy their identities. The contemporary Arab novel dealt greatly with the ideals and issues of the society including the identity. So, it deserves to mention that the identity crisis and its reflections in the modern story writing which is caused by east-west confrontations. Thus, considering the importance of the 'identity crisis' in post-colonial criticism and the frequency of its introduction in Arabic stories, the present study relied on the components of post-colonial criticism, descriptive-analytic method, as well as application of deduction, accuracy and comparative reading intended to present new indicators to the analysis and reading identity crisis in novels. The indicators consist of six components: self-abasement complex; westernization; schizophrenia; castration anxiety; alienation backwardness and violence. By application of these components and examining the amount of each one in the story, understanding the identity crisis becomes easier and more accurate.
    Keywords: post-colonial criticism, Identity crisis indicators, polemic of the ego, the other, narrative analysis
  • Ehya Komasi *, Amir Mesgar, Azra Saberi Pages 137-162

    Language, woman and the influence of culture and society in creating language differences between men and women is a topic that has occupied the minds of many researchers for many years. Dominance theory is one of the most important theories that examines the difference in social status between men and women and how it reflects on each one specific linguistic behavior. Proverbs are considered the most important linguistic elements explain the lives of people in the society, so that they can be used to study the language of a woman and understand her cultural and social identity. The first volume of the book mosuʽa al-amsāl al-shaʽbyya al-misryya va al-taʽbirāt al-sāʼira (Encyclopedia of Egyptian Popular Proverbs and Common Expressions) by Ibrahim Ahmed Shaolan contains a large number of local Egyptian proverbs that shows women interpretations in a special way. Considering the importance of accent in cultural linguistic studies, we noticed that there have been very few studies about the quality of socio-cultural identity of women in common proverbs among Arabic dialects. Therefore, relying on the descriptive-analytical method and in conformity with the statistical model, we examined local women's proverbs based on the mentioned book and in the light of the dominance theory. The results that we have achieved in this study are as follows: the percentage of negative characteristics of a woman prevails over her positive characteristics. The linguistic behavior of a woman is such that when expressing her opinions and ideas, she usually chooses the nominal and declarative sentence style, in the position of competition and struggle, he chooses the style of repeated first person pronoun and in the time of despair and failure, she often turns to choosing the style of non-declarative sentence.

    Keywords: Socio-cultural Identity, woman, Egyptian proverbs, Dominance Theory