فهرست مطالب

مهندسی سیستم و بهره وری - سال یکم شماره 1 (زمستان 1400)

نشریه مهندسی سیستم و بهره وری
سال یکم شماره 1 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/12/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مسعود احمدوند، حسین اقبالی* صفحات 7-29
    پروژه های تونل سازی همواره با درصد بالایی از ریسک همراه است. بنابراین، با توجه به تاخیریکه بر اثر انواع ریسک ها در اجرای این پروژه ها به وجود می آید، ارزیابی آنها از اهمیت بالاییبرخوردار است. مسیلهای که مطرح است، دسته بندی و شدت اثر آنها بر این پروژه هاست که بایدبه طور جد مورد توجه قرار گیرد. رتبه بندی ریسک ها یا عوامل تاخیر می تواند نقش بسزایی درتصمیم گیری مدیران داشته باشد. هدف ما در این مقاله، شناسایی و رتبهبندی انواع مختلفریسک در پروژه های عمرانی از نوع پروژه های زیرزمینی است. تکنیکهای مختلف تصمیمگیریاز ابزارهای مهم رتبهبندی و ارزیابی است. روش تحلیل)MCDM(با معیارهای چندگانه 9یکی از قویترین این تکنیکهاست. در این مطالعه، 20 ریسک مربوط)AHP(سلسله مراتبی 0به مطالعه موردی)خط 7 مترو تهران(با توجه به 2 شاخص کنترل مدیریت ناکافی، ضعفو ناآگاهی عوامل فردی از دید 09 نفر مورد ارزیابی قرار گرفت HSE اقتصادی، شرایط نامطلوبو در پایان ریسکهای: 9. عدم تطبیق شرایط فیزیکی موجود در محل انجام پروژه با تجهیزاتاجرایی، 0. عدم تامین قطعات یدکی اصلی و فرسوده بودن ماشینآلات و 5. تجهیزات و عدمتطابق با استانداردهای روز جهانی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
    کلیدواژگان: رتبه بندی، ریسک، پروژه های عمرانی
  • نیما فرجیان صفحات 31-46
    رایانش ابری یک رویکرد جدید برای ارایه منابع کامپیوتری است که به سرعت در حال توسعهبوده و توجه بسیاری از محققان و صاحبان صنایع را جلب کرده است. در رایانش ابری همه چیزبه شکل سرویس ارایه می شود که این سرویس می تواند از زیرساخت های سخت افزاری تابرنامه های کاربردی مختلف باشد. هر کاربر)مصرف کننده(برای انجام عملیات مورد نیاز خود بهرایانش ابری مراجعه می کند و برای انجام این کار نیاز دارد تا چندین سرویس مختلف رابه صورت همزمان و یا به صورت یک روند کاری دریافت کند. روش های مبتنی بر حراج، توانبالایی برای مدیریت تخصیص سرویس در سیستم های توزیعشده از قبیل: رایانش ابری،گریدی و... دارند. در این تحقیق، یک روش حراج دو طرفه پیوسته برای تخصیص سرویسدر رایانش ابری ارایه می شود که امکان تخصیص سرویس های مختلف به کاربران را فراهممی کند. در این روش، مصرف کنندگان و ارایه دهندگان با بررسی فاکتور های مبتنی بر بازارمختلف، بازار را به طور کامل بررسی و قیمت خرید و فروش خود را به سرعت با قیمتمورد قبول بازار همگرا می کنند. نتایج ارزیابی های نشان می دهد که در روش مذکورقیمت گذاری عادلانه و بر اساس عرضه و تقاضای بازار است و روش مذکور در زمینه نرختخصیص موفق، بهره وری سرویس ها و میانگین زمان تخصیص به طور کارا عمل می کند.
    کلیدواژگان: رایانش ابری، سیستم های چند عاملی، حراج دوسویه پیوسته، تخصیص سرویس
  • سمیرا ربیعی*، مهدی بشیری صفحات 47-56

    از آنجایی که روش تحلیل پوششی داده ها، به اندازه گیری کارایی نسبی میپردازد و در مواردیکه بیش از یک واحد کارا به دست میآید، قادر به ارایه بهترین واحد کارا نیست. به همیندلیل، رتبهبندی واحدهای تصمیمگیری یکی از موضوعات مهم در تحلیل پوششی داده هامحسوب میشود. یکی از راهحلهای تعیین بهترین واحد کارا، به کارگیری روش کاراییمتقاطع برای رتبهبندی واحدهای کاراست که در واقع، از روش تحلیل پوششی داده هایتوسعهیافته است. این مقاله، به دنبال بررسی کارایی متقاطع واحدهای کارای ارایهشده ازروش تحلیل پوششی داده ها و در نهایت، ارایه بهترین واحد کارا از ترکیبات پارامتریالگوریتم بهینهسازی تجمع ذرات در حل سایزهای متفاوت از مسیله مسیریابی وسیله نقلیهباز است. در این مطالعه، با استفاده از داده های شبیهسازیشده پیشین که چندین واحد کارادر ارزیابی الگوریتم بهینهسازی تجمع ذرات برای حل هر یک از سایزهای متفاوت مسیلهمسیریابی وسیله نقلیه باز ارایه کرده است، به رتبهبندی واحدهای کارا با استفاده از روشکارایی متقاطع میپردازیم. نتایج نشان میدهد، روش کارایی متقاطع ابزاری موثر برایرتبهبندی عملکرد واحدهای تصمیمگیری محسوب میشود.

    کلیدواژگان: تحلیل پوششی داده ها، کارایی متقاطع، واحد کارا، رتبه بندی
  • سید محمدحسین حسینی*، سید عبدالرضا حسینی، سید محمدحامد حسینی، سید احمد حسینی صفحات 57-72

    نگرش نسبت به مفهوم مدیریت ریسک طی سال های اخیر با تغییرات ساختاری زیادی مواجهبوده است؛ به صورتی که دیدگاه نسبت به ریسک از یک نگرش جزءنگر به نگرشیسیستماتیک و کل نگر تغییر یافته است. هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین استفاده از فنونمدیریت ریسک و بازدهی سازمان های شاغل در صنعت خودروسازی است که بیش از یکسال از فرایند پذیرش آن در سازمان بورس و اوراق بهادار گذشته است. در این مدل، برایکمی سازی میزان استفاده از فنون مدیریت ریسک بنگاه از مدل ارایهشده موسسه کوزواستفاده شده است. همچنین تمامی فاکتورهای مورد استفاده در این مدل فاکتورهای مالی وحسابداری هستند که از اطلاعات سازمان بورس قابل تهیه است و در نهایت، برای بررسیرابطه متغیر مستقل)میزان استفاده از فنون مدیریت ریسک بنگاه(و متغیر وابسته)عملکردبنگاه(پس از استانداردسازی داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایجاین تحقیق نشان دهنده این است که استفاده از فنون مدیریت ریسک بنگاه رابطه معنی دارمثبتی با عملکرد سازمان دارد. همچنین در بررسی فرضیه های فرعی، تنها مدیریتریسک های گزارشگری است که هیچ گونه رابطه معنی داری با عملکرد سازمان ندارد.

    کلیدواژگان: مدیریت ریسک جامع بنگاه، بازدهی، مدیریت ریسک راهبردی، ریسک عملیاتی، مدیریت ریسک گزارشگری
  • مجتبی گودرزی*، مهدی شعبانی صفحات 73-97
    نظارت بر ترافیک دریایی یکی از جنبه های مهم ایمنی و امنیتی به خصوص در مسیرهای دریایی شلوغو ترافیک در نزدیکی اسکله هاست. در این تحقیق، مدل شناسایی آنومالی دو بخشی در ترافیک دریاییپیشنهاد شده است. در بخش اول، الگوی معمولی خط سیر و مسیر کشتی ها را که براساسجمع آوری و در دسترس عموم قرار گرفته اند، با استفاده از الگوریتم های خوشه بندی و IMO قوانینبراساس چگالی در داده کاوی شناسایی شده است. مهم ترین حسن خوشه بندی بر اساس چگالی در اینمرحله، شناسایی الگوی حرکتی کشتی ها با توجه به قوانین و شرایط موجود در منطقه دریایی است. دربخش دوم، مدل پیشنهادی با توجه به الگوی شناختهشده در بخش اول و با استفاده از رویکردبراساس نقطه، جابه جایی غیرعادی کشتی ها در دریا شناسایی شده است. برای خوشه بندی و شناساییرفتار آنومال از طول و عرض جغرافیایی، سرعت و جهت در هر نقطه از مسیر طیشده به وسیلهکشتی ها استفاده شده است. رویکرد شناسایی آنومالی براساس نقطه قابل استفاده در سیستم هایاز نوع بلادرنگ نیز است. در این تحقیق، مرحله شناسایی)AIS(نظارتی سیستم شناسایی خودکارجابه جایی آنومال قابلیت شخصی سازی از طرف تصمیم گیرندگان نظارتی را دارد که در نتیجه، میزاندقت شناسایی آنومالی قابل تنظیم است.
    کلیدواژگان: شناسایی آنومالی، خوشه بندی براساس چگالی، کاوش در داده های خط سیر، نظارت دریایی
  • غزاله بنایی*، محمدرضا ملکی صفحات 99-120

    به عنوان یکی از متداول ترین اصطلاحات تجارت در (TQM) امروزه مدیریت کیفیت جامعپیشبرد و بهبود کیفیت، کاربرد فراوانی دارد و باعث بهبود روش های سنتی انجام کار و تجارتو در نتیجه، باعث تضمین بقای سازمان در جهان رقابتی کنونی می شود. رهبری، رضایتمشتری، مشارکت کارکنان، بهبود مستمر فرایند، مشارکت تامین کننده و مقیاس های عملکرد،هستند. مدیریت کیفیت جامع اقدامی است هوشمندانه، آرام و مستمر که TQM مفاهیم اولیهتاثیر قابل توجهی در تامین اهداف سازمان دارد و در نهایت، به رضایت مشتری، افزایش کاراییاحترام و اعتماد TQM و بالا بردن توانایی رقابت در بازار ختم می شود. در سازمانی با فلسفهمتقابل فراگیر است و انسان های خودرهبر و پرورش یافته مجریان سازمان هستند. مدیریتکیفیت جامع را می توان مشارکت تمامی افراد و اجزای سازمان از طریق کار گروهی درپیشرفت و اصلاح مستمر دانست. دو اصل رهبری مدیران ارشد و توانمندسازی کارکنان، ازمهم ترین اصول مدیریت کیفیت جامع هستند و نقش مهمی در رسیدن به رضایت مشتری ایفامی کنند. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله، ارتباط بین رهبری مدیران ارشد،توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی و رضایت مشتریان در چندین سازمان خدماتی و تولیدیدر ایران با در نظر گرفتن شاخص های آماری و توزیع پرسش نامه مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج این پژوهش، نشان می دهد که ارتباط مثبتی بین تمامی شاخص های رهبری مدیرانارشد، توانمند سازی کارکنان، رضایت شغلی و رضایت مشتری بر قرار است.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، رضایت شغلی، رضایت مشتری، رهبری مدیران ارشد، توانمندسازی کارکنان
  • علی جهان*، زیبا صالحیان صفحات 121-136
    هر چند امروزه روش های مختلف نگهداری و تعمیرات (نت) به ویژه نت پیشگیرانه در صنایع جاری است، ولیکن نگهداری و تعمیرات بر مبنای قابلیت اطمینان به عنوان یک روش موثر جهت انتخاب صحیح استراتژی نگهداری و تعمیرات شناخته می شود که با توجه به حالت های خرابی ماشین آلات و اولویت بندی نمودن آنها، روش هایی چون کار تا خرابی، تصمیم گیری برای بهبود طراحی سیستم، نت مبتنی بر شرایط، نت مبتنی بر زمان، نت مبتنی بر کارکرد، و بازدیدها با هدف عیب یابی را پیشنهاد می نماید. در نتیجه از انجام فعالیت های غیرضروری نت جلوگیری به عمل آورده و موجب اثربخشی بیشتر فرآیند نت و کاهش هزینه های عملیاتی می شود. در این مقاله تلاش شده است تا علاوه بر تشریح سیستم نگهداری و تعمیرات بر مبنای قابلیت اطمینان، تجربیات اولیه اجرای سیستم در شرکت توزیع گاز استان سمنان به اشتراک گذاشته شود. انتخاب بحرانی ترین تجهیز جهت پیاده سازی روش شناسی نت مبتنی بر قابلیت اطمینان بر مبنای سوابق داده های موجود در شرکت انجام گرفت، و سپس با شناسایی کارکردها، شکست های کارکردی، حالات و اثرات شکست، فعالیت نگهداری و تعمیرات مناسب برای هر یک از حالت های خرابی تجهیز مورد نظر تعیین گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که با کمتر شدن تعداد فعالیت های غیرضروری تعداد نیروی انسانی و زمان کمتری صرف انجام فعالیت های نت می گردد و همینطور در روش به کار گرفته شده، به مسایل ایمنی و محیط زیستی توجه بسیاری شده و سعی گردیده با به کارگیری فعالیت های نت مناسب، وضعیت ایمنی و آلودگی های زیست محیطی بهبود یابد.
    کلیدواژگان: نگهداشت، قابلیت اطمینان، تجهیز بحرانی، ایستگاه تقلیل فشار گاز