فهرست مطالب

فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری
پیاپی 88 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/08
  • تعداد عناوین: 115
|
  • حمید میرزاجانی صفحات 1-17

    درک صحیح نقش اقتصادی استانداردهای حسابرسی یک قدم مهم به سمت بهبود بازدهی و کارایی حسابرسی است. در این مقاله، من بیان می کنم که استانداردهای حسابرسی زمانی بیشترین اهمیت را دارند که یک حسابرس ممکن است برای حسابرسی ضعیف مشوق داشته باشد. در حالی که این نتیجه گیری ممکن است غافلگیرکننده نباشد، اما شرایطی که تحت آن استانداردها ممکن است دارای اثر مطلوب بر روی کیفیت حسابرسی باشند یا نه کمتر آشکار هستند. به طور ویژه تر، من تعدادی از مشاهدات در مورد اینکه استانداردها چه کارهایی می توانند انجام دهند را اریه می کنم: استانداردها می توانند (1) فقدان قابلیت مشاهده ی نتیجه ی حسابرسی را با تمرکز بر فرآیند حسابرسی جبران کنند، (2) به طور نسبی مزیت اطلاعاتی در اختیار حسابرس به عنوان یک متخصص حرفه ای را کاهش می دهند که ممکن است حسابرس را تشویق کند تا حسابرسی ضعیف انجام دهد؛ (3) تنوع تقاضا در بین ذینفعان مختلف را متعادل کنند که ممکن است حسابرس را به سمت پایین ترین مخرج رایج سوق دهند و یک بازار براساس انتخاب معکوس را ایجاد کنند؛ و (4) یک معیار فراهم کنند که تنظیم مسیولیت قانونی حسابرس در رویداد یک حسابرسی زیراستاندارد را تسهیل می کند. اگرچه من همچنین تعدادی از مشاهدات در مورد اینکه استانداردها نباید انجام دهند نیز ارایه می کنم: استانداردها نباید (1) استفاده از قضاوت توسط حسابرسان را دلسرد کنند؛ (2) تقاضای بالقوه برای سطوح جایگزین ارزشمند اقتصادی از اطمینان را محدود کنند؛ (3) به روتین رویه ای بیش از حد یا استانداردسازی در اجرای حسابرسی منجر شوند؛ و (4) براساس یک دستورالعمل اجرای قانون تعیین شوند. در انتها، فراتر رفتن استانداردها از حدود، ارزش اقتصادی حسابرسی را برای بسیاری از ذینفعان کاهش می دهد و منجر می شود به فشار اجرت برای شرکت های حسابرسی. خوشبختانه، این نگرش ها می توانند مباحث آینده در مورد سطح و انواع استانداردها را آگاه سازند که برای حرفه ی حسابرسی مناسب می باشند.

    کلیدواژگان: استانداردهای حسابرسی، کیفیت حسابرسی، تقاضای حسابرسی
  • عبدالله ذبیح زاده، محمداسماعیل مولایی صفحات 18-33

    تاثیر گزارشگری مالی با کیفیت بر تصمیم گیری مدیران مساله ای است که محققان توجه خاصی به آن مبذول داشته اند. حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است و مدیران باید جهت تصمیم گیری بهتر، اطلاعات مناسب و با کیفیت را از تمام کانالهای رسمی و غیر رسمی به دست آورند. کیفیت اطلاعات اثر مستقیمی بر عدم تقارن اطلاعاتی دارد و از این طریق نقش مهمی را در تعیین هزینه سرمایه ایفا می کند. افزایش کیفیت گزارشگری مالی باعث کیفیت تصمیم گیران و در نهایت افزایش بهره وری تولید و محصولات شرکتها خواهد شد. این تحقیق در پی انست که تاثیر گزارشگری مناسب و با کیفیت را بر بهبود تصمیم گیری مدیران بسنجد و سیوال تحقیق در این نوشتار این خواهد بود که کیفیت گزارشگری در تصمیم گیری مدیران در شرکتها چه تاثیری دارد؟ راه های افزایش کیفیت گزارشگری چه می باشد؟

    کلیدواژگان: کیفیت گزارشگری، تصمیم گیری مدیران، افزایش تولید
  • پریا رشیدنیا، لطفعلی بلبلی، ابراهیم پیری صفحات 34-42
    هدف

    چاقی و اضافه وزن امروزه به یک معضل جهانی تبدیل شده است. تمرینات مقاومتی بالاترین اثرگذاری را بر قدرت عضلانی را دارد که می تواند منجر به ارتقای کیفیت زندگی افراد گردد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر 8 هفته تمرین مقاومتی با الگوی باردهی هرمی دوگانه و مسطح بر قدرت عضلانی اندام فوقانی و تحتانی هندبالیست های بی تمرین و دارای اضافه وزن بود.

    مواد و روش ها

    این تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون–پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل هندبالیست های زنجان که حداقل 6 ماه تمرینات ورزشی نداشتند. نمونه آماری این مطالعه از بین 36 ورزشکار به روش تصادفی انتخاب شد و در سه گروه 12 نفره (گروه هرمی دوگانه، گروه هرمی مسطح و کنترل) تقسیم شدند. برنامه تمرینی گروه های هرمی مسطح و دوگانه به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته) انجام شد. برای گروه کنترل هیچ برنامه ای در نظر گرفته نشد و فعالیت خاصی نداشتند. از آزمون آماری Shapiro-wilk برای نرمال بودن توزیع داده ها استفاده شد. برای بررسی تفاوت درون گروهی و بین گروه ها به ترتیب از آزمون های آماری تی همبسته و آنووا استفاده شد. همه آنالیز های آماری با استفاده از نرم افزار spss ورژن 22 و نرم افزار EXELL ورژن 2010 استفاده شد.

    یافته ها

    قدرت عضلانی اندام فوقانی و تحتانی ورزشکاران بی تمرین و دارای اضافه وزن در طی هشت هفته تمرین مقاومتی با الگوی باردهی هرمی دو گانه و مسطح افزایش معنی داری را نشان داد (001/0=P). نتایج آزمون T گروه های همبسته نشان داد که هشت هفته تمرین مقاومتی با الگوی هرمی دوگانه بر قدرت عضلانی اندام تحتانی ورزشکاران بی تمرین و دارای اضافه وزن تاثیر معنی داری داشته است (001/0=P).

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش حاضر نشان داد تمرینات قدرتی با الگوی باردهی هرمی دوگانه و مسطح در بهبود قدرت آزمودنی های ورزشکار بی تمرین موثر بوده است. به نظر می رسد که تمرینات هرمی دوگانه نسبت به تمرینات از نوع مسطح در افزایش قدرت و یا حجم عضلانی برتری داشته است.

    کلیدواژگان: الگوی تمرین مقاومتی، بی تمرینی، هندبالیست
  • سعید یادگاری، صدیقه قرشی، احسان رجایی زاده هرندی صفحات 43-60

    با افزایش رقابت در عرصه تجارت، شرکت ها برای بقاء خود، نیاز به انجام سرمایه گذاری های مناسب و به موقع دارند. با توجه به تحولات جهان امروز، خصوصا کشورهای در حال توسعه، این کشورها برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند راهکارهایی مناسب جهت استفاده بهتر از امکانات خود می باشند. در این راستا، یکی از عوامل مهم در جهت حل مسایل اقتصادی کشورها، بسط و توسعه سرمایه گذاری است؛ اما این امر به تنهایی کافی نیست و با توجه به محدودیت منابع مالی، علاوه بر مساله توسعه سرمایه گذاری، افزایش کارایی سرمایه گذاری نیز از جمله مسایل با اهمیت است. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر توانایی مدیریت بر کارایی سرمایه گذاری و همچنین نقش تعدیل گری کیفیت کنترل داخلی در این رابطه می پردازد. به منظور دستیابی به هدف فوق، اقدام به تدوین دو فرضیه شد. بر این اساس به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، نمونه ای متشکل از 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1393 الی 1400 انتخاب شد. جهت آزمون فرضیه های پژوهش نیز از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر داده های ترکیبی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد توانایی مدیریت بر کارایی سرمایه گذاری تاثیر مثبت و معناداری دارد، یعنی افزایش توانایی مدیریت، افزایش کارایی سرمایه گذاری به دنبال دارد؛ علاوه بر این، نتایج بیانگر این است که کیفیت کنترل داخلی رابطه بین توانایی مدیریت و کارایی سرمایه گذاری را تقویت می کند.

    کلیدواژگان: کارایی سرمایه گذاری، توانایی مدیریت، کیفیت کنترل داخلی
  • عادل شهنازی فر، یحیی داداش کریمی صفحات 61-76

    هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی چالش های پیش روی صنعت خودروسازی ایران در شرایط آزادسازی واردت خودرو با رویکرد کسب مزیت رقابتی در شرکت سایپا می باشد. برای شناسایی این چالش های از مدل حسینی (1390) به عنوان چارچوب نظری در نظر گرفته شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارشناسان و خبرگان صنعتی و دانشگاهی و گروه خودروسازی سایپا می باشد با توجه به اینکه تعداد عامل های شناسایی شده 29 شاخص می باشد، در مجموع 116 نفر مورد نیاز است. جهت جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته چالش های واردات خودرو و پرسشنامه استاندارد کسب مزیت رقابتی حسینی (1390) استفاده شد. برای شناسایی چالش های پیش روی صنعت خودروسازی ایران از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و جهت اولویت بندی چالش ها از آزمون فریدمن با نرم افزارهای SPSS و SMART PLS، استفاده شده است. نتایج حاصل از پایایی مقیاس و تحلیل عاملی اکتشافی نشان می دهد از 29 علل اولیه شناسایی شده شناسایی چالش های پیش روی صنعت خودروسازی ایران، 26 عامل شناسایی و در شش دسته چالش همکاری و یادگیری فناوری، چالش قدرت رقابتی، چالش رشد و توسعه، چالش سیاست گذاری در شرکت، چالش رفتار مشتری، چالش خدمات به مشتری تقسیم بندی شدن، همچنین نتیجه آزمون نرم افزار PLS نشان داد که چالش های واردات بر کسب مزیت رقابتی رابطه دارد. از سوی دیگر، با توجه به آزمون فریدمن چالش همکاری و یادگیری فناوری بیش ترین و چالش خدمات به مشتری کمترین تاثیر را بر روی صنعت خودروسازی ایران در شرایط آزادسازی واردت خودرو دارد.

    کلیدواژگان: واردات، مزیت رقابتی، آزادسازی واردت، شرکت سایپا
  • شایان روحانی راد صفحات 77-89

    هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد و رتبه بندی بانک های خصوصی با استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیاره SECA است. برای ارزیابی عملکرد مالی بانک ها، سیستم های سلامت مختلفی از جمله سیستم CAMEL وجود دارد. در این پژوهش از معیارهای CAMEL برای ارزیابی عملکرد بانک ها استفاده شده است. باتوجه به اینکه هر یک از معیارها بعد خاصی از بانک را ارزیابی می کند، نیاز به روش هایی برای تجمیع این ابعاد احساس می شود که روش های تصمیم گیری چندمعیاره یکی از این روش ها است. در این پژوهش برای رتبه بندی بانک ها در سال 1400، از روش SECA که مدل برنامه ریزی غیرخطی چندهدفه است، به دلیل مزیت ارزیابی هم زمان معیارها و گزینه ها استفاده شده است.

    کلیدواژگان: رتبه بندی، ارزیابی عملکرد، معیارهای سلامت بانکی، روش های تصمیم گیری چندمعیاره، روش SECA، سیستم CAMEL
  • نگار چیوائی صفحات 90-118

    هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش میانجی گری نوآوری سازمانی بر تاثیر فرهنگ سازمانی بر مزیت رقابتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز می باشد. در این پژوهش روش تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ زمان اجرا و منطق اجرا به ترتیب مقطعی و استقرایی است. همچنین تحقیقی توصیفی پیمایشی از شاخه میدانی است. در تحقیق حاضر، جامعه آماری شامل کلیه ی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز می باشد که برابر با 50 نفر بوده است. از بین جامعه آماری تعداد 44 نفر را با استفاده از روش نمونه گیری جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب و روش نمونه گیری مورد استفاده از نوع تصادفی ساده می باشد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی رابینز (1998)، پرسشنامه استاندارد مزیت رقابتی لی و همکاران (2006) و پرسشنامه استاندارد نوآوری سازمانی که به صورت ترکیبی از پرسشنامه های جیمنز و همکاران (2008)، پنیادز (2006) و پراجگو و سوهل (2006) استفاده شده است. همچنین میزان روایی و پایایی متغیرها محاسبه شد که متغیرها و مولفه ای آنها از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار شدند. در انجام آن از تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی استفاده می شود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های تحلیل عاملی، معادلات ساختاری و آزمون سوبل با استفاده از نرم افزارهای آماری Spss 22 و Smart Pls انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد، فرهنگ سازمانی بر نوآوری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز، فرهنگ سازمانی بر مزیت رقابتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز، تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نوآوری سازمانی بر مزیت رقابتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز، تاثیر معناداری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: نوآوری سازمانی، فرهنگ سازمانی، مزیت رقابتی
  • عیسی اوژند، کامران محمود پور صفحات 119-130

    توانایی شناختی با بسیاری از نتایج مالی ارتباط مثبت دارد. توانایی شناختی به مهارت های طبیعی مغز اشاره دارد که برای کارهای ساده و پیچیده استفاده می شود. در مجموع، این مهارت ها که به نحوه پردازش اطلاعات، شناسایی الگوها و تحلیل مسایل مربوط است، توانایی شناختی نامیده می شود و می تواند با تمرکز بر حوزه های مختلف بهبود پیدا کند. یک رابطه مهم برای درک میزان ارتباط توانایی شناختی با دانش بیشتر از اقتصاد است، اما این به طور گسترده آزمایش نشده است. در این مطالعه رابطه بین توانایی شناختی و دانش اقتصادی و سواد مالی در میان 353 نفر از سرمایه گذاران فعال در بازار بورس با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری مورد آزمون قرار گرفته است. در این راستا نتایج این مطالعه نشان داده است که ارتباط مثبت و معناداری میان دانش اقتصادی و سواد مالی و توانایی شناختی برقرار است. این در حالی است که این روابط به طور مثبت توسط آموزش میانجی گری می شوند.

    کلیدواژگان: دانش اقتصادی، توانایی شناختی، سواد مالی، دانش مالی
  • کیمیا نصرتی صفحات 131-146

    هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیرمسیولیت پذیری اجتماعی بر خستگی عاطفی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان بانقش میانجی تعلق سازمانی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان که در 507 نفر دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان می باشند. با استفاده از جدول مورگان تعیین حجم نمونه تعداد 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه نمونه گیری طبقه ای نسبی و غیراحتمالی می باشد. تحقیق حاضر از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف، کاربردی می باشد که مبتنی بر تحقیقات میدانی و کتابخانه ایی است. داده ها توسط پرسشنامه استاندارد مسیولیت پذیری؛ کارول (1991)، تعلق سازمانی شاوفلی و همکاران (2003)، خستگی عاطفی جانگ (1995) جمع آوری شده است؛ که روایی آن ها با روایی سازه؛ و پایایی آن ها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 و SMART PLS2 تحلیل شدند نتایج فرضیه های پژوهش نشان داد: که مسیولیت پذیری اجتماعی بانقش میانجی تعلق سازمانی بر خستگی عاطفی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان تاثیر دارد با افزایش مسیولیت پذیری اجتماعی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان نیز تعلقات سازمانی افزایش می یابد.

    کلیدواژگان: مسئولیت پذیری، تعلق سازمانی، خستگی عاطفی، دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان
  • فاطمه ولی پور صفحات 147-163

    هدف اصلی این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تسهیم دانش در سازمانهای دولتی با رویکرد دلفی فازی می باشد. روش تحقیق مورد استفاده از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان و اساتید دانشگاهی منتخب و متخصص در راستای سازمانهای دولتی که دارای ویژگی هایی نظیر در دسترس بودن، تجربه، تناسب رشته تحصیلی، مدرک دکتری، اشتغال به تدریس در دانشگاه، سابقه پژوهشی و تالیفی در این زمینه بودند، به تعداد 20 نفر می باشند که از نظرات آنها استفاده شده است. روش نمونه گیری تحقیق، نمونه گیری قضاوتی و نمونه گیری گلوله برفی است. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه و پرسشنامه از 20 نفر خبرگان تحقیق با 4 عامل یا معیار در چهارگروه کلی عوامل انسانی، عوامل ساختاری، عوامل فرهنگی، موانع تسهیم دانش می باشدبرای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از اجرای پرسشنامه ها، از روش دلفی فازی در شناسایی 38 عامل اصلی موثر بر تسهیم دانش، وزن دهی عوامل یا معیار مدل پیشنهادی و طبقه بندی آنها در چهارگروه کلی عوامل انسانی، عوامل ساختاری، عوامل فرهنگی، موانع تسهیم دانش بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد پس از رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیم دانش سازمانی در سازمانهای دولتی مشخص گردید که عوامل انسانی رتبه اول، عوامل ساختاری رتبه دوم، عوامل موانع تسهیم دانش رتبه سوم، عوامل فرهنگی رتبه چهارم را کسب نموده اند.

    کلیدواژگان: دانش، مدیریت دانش، تسهیم دانش، معیارهای تسهیم دانش
  • روح الله صدیقی، محمد مرفوع، علی نوری خانی صفحات 164-176

    شرکت ها در طول چرخه عمر خود سیاست های متناسب با وضعیت خود را اتخاذ می نمایند تا بتوانند با اطمینان از مراحل چرخه عمر عبور نمایند. در این پژوهش به بررسی تاثیر چرخه عمر شرکت بر رابطه اهرم مالی و محافظه کاری حسابداری با استفاده از داده های 167 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که با استفاده از روش حذف سامانمند انتخاب شدند، در فاصله زمانی 1393 تا 1400 پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین اهرم مالی و محافظه کاری رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و با توجه به بزرگتر بودن ضریب در مرحله رشد بیانگر این می باشد که شدت این رابطه در این مرحله از مراحل افول و بلوغ بیشتر می باشد.

    کلیدواژگان: اهرم مالی، محافظه کاری حسابداری، چرخه عمر
  • امین قوام منش صفحات 177-190

    ارزش گذاری یک شرکت دانش بنیان اغلب به عنوان نقطه مبارزه ای برای مذاکره بین شرکت های سرمایه گذار خطرپذیر و کارآفرینان در نظر گرفته می شود. برای پر کردن این شکاف، هدف مطالعه حاضر استفاده از تیوری های مدیریت استراتژیک برای ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان است. این مطالعه به پرسش های پژوهشی می پردازد، مانند اینکه آیا تیوری های استراتژیک (تیوری مبتنی بر منابع، تیوری اثرات ساختار صنعت و تیوری دیدگاه شبکه ارتباطی) ارزش گذاری یک شرکت دانش بنیان را امکان پذیر می کنند و چگونه سرمایه گذاران خطرپذیر اهمیت این تیوری ها را برای ارزیابی اقتصادی اولویت بندی می کنند و تغییر می دهند. طبق تیوری مبتنی بر منابع، منابع داخلی (ویژگی های کارآفرینان و ویژگی های تیم کارآفرین) به پیش بینی ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان کمک می کند. با ریشه یابی در دیدگاه ساختار صنعتی، می توان بیان کرد که یک سرمایه گذاری جسورانه در شرکت های دانش بنیان احتمالا دارای ارزش بالاتری است و بسته به ویژگی های خاص صنعت قابل پیش بینی است. در بررسی پژوهش های صورت گرفته در رابطه با موضوع تحقیق، محققان از دو معیار تمایز محصول و نرخ رشد صنعت به عنوان متغیرهای ساختاری صنعت استفاده کرده اند. این متغیرها می توانند با ارزش گذاری پیش از سرمایه گذاری یک شرکت سرمایه گذار خطر پذیر در شرکت های دانش بنیان مرتبط باشند. تمایز محصول نشان دهنده پتانسیل رشد و نوآوری در بازار است که یک پارامتر اصلی برای هر شرکت دانش بنیان است. علاوه بر این، از آنجایی که یک سرمایه گذاری جسورانه در شرکت های دانش بنیان در خارج از صنایع اجرا نمی شود، نرخ رشد صنعت نیز بر ارزش گذاری پیش از سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان تاثیر می گذارد.

    کلیدواژگان: تئوری مبتنی بر منابع، تئوری اثرات ساختار صنعت، تئوری دیدگاه شبکه ارتباطی، ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان
  • لیلا جعفری، علی اصغر متقی صفحات 191-211

    همانطوری که آشکار است در نتیجه نظارت کمیته های حسابرسی، مدیریت و تصمیم گیرندگان با توجه به تاثیری که حسابرسان بر شفافیت محیط گزارشگری مالی، کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و ارزش شرکت دارند، بیشتر در ارتباط با فرصت های سرمایه گذاری خود و کارایی سرمایه گذاری ها برنامه‏ ریزی کرده و از اینرو بر ارزشگذاری واقعی سهام شرکت ها از طرف سرمایه گذاران تاثیر بسزایی می تواند داشته باشد. در این تحقیق نیز به بررسی ارتباط بین بیش ارزشیابی سهام و مدیریت سود، ارتباط بین کمیته های حسابرسی و مدیریت سود و نقش کمیته های حسابرسی بر رابطه بین بیش ارزشیابی سهام و مدیریت سود با استفاده از مدل پانل دیتا در بین 150 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1391-1394 می پردازد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که فرضیه اول تحقیق تایید و به عیارت دیگر بین بیش ارزشیابی سهام و مدیریت سود رابطه معنی داری وجود دارد و این اثر منفی است به عبارت دیگر بیش ارزشیابی باعث افزایش مدیریت سود می شود و کمیته حسابرسی باعث کاهش اثر بیش ارزشیابی سهام بر مدیریت سود می شود. همچنین فرضیه دوم تحقیق تایید و بطوریکه بین ضریب کمیته حسابرسی و مدیریت سود رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین ضریب اثر کمیته های حسابرسی بر رابطه بین بیش ارزشیابی سهام و مدیریت سود در آزمون فرضیه سوم بطور معنی داری تایید شد و بطوریکه کمیته های حسابرسی منجر به کاهش اثر بیش ارزشیابی سهام بر مدیریت سود می شود. سایر نتایج نشان داد که در هر سه مدل، معنی داری اثر مثبت اندازه شرکت و فرصت های رشد بر مدیریت سود تایید و اثر منفی اهرم مالی بر مدیریت سود تایید و با افزایش درجه اهرم مالی میزان مدیریت سود نیز کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: کمیته حسابرسی، بیش ارزشیابی، مدیریت سود، بورس اوراق بهادار تهران
  • حامد خیرالهی میدانی، نسرین عزیزیان کهن، صدف حصاری صفحات 212-223

    تجربه قبلی مشتریان از خرید می تواند بر اعتماد وتصمیم آنان اثر مثبت یا منفی بگذارد. از این رو هدف از پژوهش، اهمیت نقش اعتماد مشتریان بر قصد خرید آنان از فروشگاه های ورزشی اردبیل بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی- بنیادی است و از روش کتابخانه ای و روش میدانی برای جمع آوری سوالات پژوهش استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی شهروندان اردبیلی است که از سال 1399 حداقل یکبار از فروشگاه های ورزشی خرید انجام داده باشند. وبا استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، در مجموع 216 نفر تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی و برای پایایی مقاله از روش آلفای کرونباخ در نرم افزار Spss محاسبه شد. با توجه به آزمون همبستگی صورت گرفته بر روی مقادیر مشخص گردید که متغیر ملاک "اعتماد" نسبت به متغیر ملاک دیگر یعنی "قصد خرید" همبستگی بیشتر و تاثیر بیشتری در جلب رضایت و اعتماد مشتری دارد و فروشندگان و ارایه دهندگان خدمات نسبتا باید توجه بیشتری باید به این متغیر ملاک با مولفه های آن داشته باشند. به نظر می رسد که اعتماد ایجاد شده بین خریدار و فروشنده، مسیله اصلی در ایجاد یک رابطه ی سودمند و دوطرفه است و باعث ایجاد رضایت مشتریان خواهد شد.

    کلیدواژگان: اعتماد، قصد خرید، مشتریان، فروشگاه های ورزشی، اردبیل
  • محمد خراسانی، گلنار شجاعی باغینی صفحات 243-258

    اهمیت ریسک منابع انسانی در سازمان ها و صنایع بسیار افزایش یافته و حتی برخی از اندیشمندان از آن به عنوان یک مسیولیت کلیدی برای هر حرفه ای در زمینه منابع انسانی یاد می کنند. ریسک های منابع انسانی ابعاد گسترده ای داشته چراکه فرصت ها و تهدیدهای معناداری برای سازمان به همراه دارد. از اینرو هدف از تحقیق حاضر بررسی وضعیت ریسک منابع انسانی در بین کارکنان شهرداری تهران است. جامعه آماری تحقیق کارکنان شهرداری تهران (شهرداری مرکز) به تعداد 300 نفر می باشند که با استفاده از جدول کرجسی-مورگان، نمونه به تعداد 170 نفر به روش نمونه گیری تصادفی دردسترس از بین آنها انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی و ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه استاندارد است. جهت سنجش از پرسشنامه 33 سوالی استاندارد ارنست و یانگ (2008) استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جهت آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد تمامی فرضیه ها تایید شده اند، بعبارتی وضعیت ریسک منابع انسانی و مولفه های ریسک استراتژیک، ریسک عملیاتی و ریسک تبعیت و ریسک مالی در بین کارکنان شهرداری تهران با وضعیت مطلوب تفاوت دارد. ریسک منابع انسانی و مولفه های ریسک استراتژیک، ریسک عملیاتی و ریسک تبعیت در وضعیتی نامطلوب و ریسک مالی در وضعیتی نسبتا مطلوب قرار دارد.

    کلیدواژگان: ریسک منابع انسانی، ریسک استراتژیک، ریسک عملیاتی، ریسک تبعیت، ریسک مالی
  • صفحات 259-268

    یکی از سازمان های مهم کشور که سال های متمادی با دلزدگی و عدم رضایت کارکنان مواجه است، سازمان آموزش و پرورش می باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر محیط کار مسموم بر دلبستگی شغلی کارکنان با نقش میانجی حمایت سازمانی و رفاه کارکنان (مورد مطالعه: اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران) می باشد. این پژوهش به لحاظ طبقه بندی برمبنای هدف، کاربردی است و به لحاظ طبقه بندی برمبنای روش یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران به تعداد 300 نفر می باشد. نمونه گیری این پژوهش از روش تصادفی ساده است. حداقل حجم نمونه مورد نیاز با توجه به فرمول کوکران برابر 169 نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد بوده و داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار spss و Smart-PLS مورد تحلیل قرار گرفتند و با کمک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق بررسی شدند. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد؛ محیط کار مسموم بر دلبستگی شغلی کارکنان با نقش میانجی حمایت سازمانی و رفاه کارکنان تاثیر معنی دار دارد.

    کلیدواژگان: محیط کار مسموم، دلبستگی شغلی کارکنان، حمایت سازمانی، رفاه کارکنان
  • مهرداد گلیجانی، مائده آخوندی صفحات 269-281

    هدف این تحقیق تبیین ارتباط بین ضعف کنترل داخلی و دستکاری فعالیت های واقعی می باشد. قلمرو مکانی این تحقیق بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سال های 1390 تا 1395 می باشد. با توجه به روش حذف سیستماتیک تعداد 107 شرکت به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید. از آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون F لیمر، هاسمن و آزمون لین - لوین به عنوان پیش آزمون و از آزمون رگرسیونی به عنوان پس آزمون، برای تایید و رد فرضیه های تحقیق استفاده شد. نرم افزار مورد استفاده در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها، نرم افزار ایویوز 8 می باشد. نتایج تحقیق نشان داد، ضعف کنترل داخلی با دستکاری فعالیت های واقعی ارتباط معناداری دارد.

    کلیدواژگان: ضعف کنترل داخلی، دستکاری فعالیت های واقعی، بورس اوراق بهادار
  • علی قیصرپناه صفحات 282-299

    یکی از مسایل مهم در ادبیات تامین مالی بررسی میزان ذخایر نقدی شرکتها بوده که در تصمیم گیری مدیریت شرکت تاثیرگذار می باشد. در بازارهای سرمایه ناکارا، نگهداشت وجه نقد مزیتی به منظور افزایش فرصت سرمایه گذاری ارزشمند بوده و برای شرکت هزینه فرصت به همراه می آورد. هدف اصلی تحقیق رابطه بین مدیریت سود و سطح نگهداشت وجه نقد با تاکید بر نقش تعدیلی توانایی مدیریت در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که در این راستا سطح نگهداشت وجه نقد بعنوان متغیر وابسته و مدیریت سود بعنوان متغیر مستقل می باشند. توانایی مدیریت نیز به عنوان متغیر تعدیل گر می باشد. بر این اساس داده های 132 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران حد فاصل سال های 1394 الی 1398 بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شده اند. روش آزمون فرضیات از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه است. نتایج تحقیق نشان داد بین مدیریت سود و سطح نگهداشت وجه نقد ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد و توانایی مدیریت نیز موجب کاهش این رابطه می شود.

    کلیدواژگان: مدیریت سود، سطح نگهداشت وجه نقد، توانایی مدیریت
  • محمود احمدیان صفحات 300-313

    نقش صرفه جویی در بهبود بهره وری سازمانی شناخت روش های درست مصرف کردن و اعتدال در استفاده از امکانات، برابر اولویت ها و ضرورت ها، بسیار مهم می باشد؛ چنان که همین مورد مهم به عنوان یک اصل اساسی به سازمان های دولتی، عمومی و خصوصی توصیه می شود تا بسیاری از ریخت و پاش ها و استفاده های نابجا از امکانات جای خود را به استفاده بهینه، بجا و اصولی از امکانات بدهد و بهره وری در استفاده از مواهب، امکانات سیر صعودی یابد. استراتژی های کاهش هزینه، در واقع، روش ها یا اصول موثری هستند که باعث بهبود کارایی فعالیت های سازمان می شوند. آنها با بهبود بهره وری، تسریع فرآیندها، حذف ضایعات و استفاده موثر از منابع، هزینه های سازمان را کاهش می دهند.

    کلیدواژگان: مدیریت پشتیبانی، صلاح سازمانی، صرفه سازمانی
  • کورش سلیمی، داوود گرجی زاده، محمد حامد خان محمدی صفحات 314-333

    ویژگی های شخصیتی حسابرسان داخلی به سبب نقش آن در تعهدات، وظیفه شناسی و پایبندی به وظایف می تواند در کنار سایر ویژگی ها مانند عینیت، مهارت و مراقبت حرفه ای حسابرس داخلی، کیفیت گزارشگری مالی را تحت تاثیر قرار دهد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی حسابرسان داخلی بر کیفیت گزارشگری مالی است. پژوهش انجام شده ازنظر نوع هدف، جزء پژوهش های کاربردی است و از حیث روش، توصیفی-همبستگی قلمداد می شود. جامعه آماری پژوهش، شرکت های خودروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله سال های 1393-1400 می باشد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد ویژگی شخصیتی وظیفه شناسی بر قابلیت اتکا، مربوط بودن و به موقع بودن گزارشگری مالی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین ویژگی شخصیتی توافق پذیری بر قابلیت اتکا و به موقع بودن گزارشگری مالی اثر مثبت و معناداری دارد؛ اما تاثیر آن بر مربوط بودن کیفیت گزارشگری مالی معنی دار نیست.

    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیتی، حسابرسی داخلی، کیفیت گزارشگری مالی
  • مهدیه خادمی، سهیلا شهرستانی، محمود معین الدین صفحات 334-359

    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر هوش رقابتی بر شاخص های عملکردسنج مبتنی بر کارت امتیازی متوازن با نقش تعدیلی سبک های تصمیم گیری مدیران شرکت های کوچک و متوسط می باشد. پژوهش انجام شده به لحاظ هدف از نوع کاربردی، از نظر نوع مطالعه کیفی و با توجه به فرایند از نوع کمی به شمار می رود. همچنین به لحاظ روش تحقیق از نوع پژوهش های پیمایشی و از نظر تحلیلی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری مشتمل بر مدیران میانی شامل مدیران مالی و فروش واحدهای تولیدی کوچک و متوسط مستقر در شهرک صنعتی شهر یزد در نظر گرفته شده است که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و از طریق روش تحلیل توان، حجم نمونه تعیین گردید. گردآوری داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است که 250 پرسشنامه به صورت الکترونیکی و حضوری ارسال و توزیع گردید و در نهایت تعداد 186 پرسشنامه جمع آوری و در تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت که در بخش اول از جداول و نمودارهای فراوانی و بخش دوم با استفاده از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی و با استفاده از نرم افزار smart pls انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، هوش رقابتی و سبک های تصمیم گیری مدیران برعملکرد مالی و غیرمالی شرکت های کوچک و متوسط تاثیر مثبت و معناداری دارد؛ اما تاثیر تعدیل گری سبک های تصمیم گیری مدیران بر رابطه بین هوش رقابتی و عملکرد مالی و غیرمالی مورد تایید واقع نشد.

    کلیدواژگان: هوش رقابتی، عملکرد، کارت امتیازی متوازن، سبک های تصمیم گیری، شرکت های کوچک و متوسط
  • افسانه نظری، آرزو آقایی چادگانی صفحات 360-377

    متخصصان امور مالی بر اطلاعات مالی و حسابداری که در گزارش ها و صورت های مالی شرکت ها ارایه می شوند، وابسته هستند و استفاده کنندگان اطلاعات مالی نیز بر مبنای آن، تصمیم گیری می کنند. همین امر موجب شده حرفه حسابداری با موضوعات احتمالی زیادی روبرو گردد به گونه ای که این شغل حساس را تحت تاثیر عوامل و متغیرهای فراوانی قرار می دهد. لذا، با وجود ابزارها و روش های مختلف مورد استفاده، در حسابداری به نظر می آید که حسابداری بیش از هرچیز، فرآیندی قضاوتی است و حسابداران در زمینه های گوناگونی ملزم به تصمیم گیری و قضاوت هستند. نیاز روزافزون حرفه حسابداری به ارایه کارهای اثربخش تر و کاراتر، محققان را به تحقیق بیشتر در مورد نحوه قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری و درک حرفه ای تر در عرصه های رقابتی وادار نموده است. از این رو پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری بپردازد. در فضای غیرقابل پیش بینی و متغیر عصر کنونی، برتری در رقابت، هدف اصلی هر سازمانی است. در چنین شرایطی، کوچک ترین لغزش در تصمیم گیری و قضاوت حسابداری، گاه می تواند منجر به زوال یک سازمان شود؛ بنابراین، ضروری است که به منظور رویارویی با تغییرات و واکنش های رفتاری در دنیای رقابتی امروز، مقوله قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری بیشتر مورد توجه قرار گیرد. نتایج این پژوهش، می تواند به ارزیابی دقیق تر ریسک قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری و به توسعه و بسط مبانی نظری در این حوزه ها کمک کند.

    کلیدواژگان: قضاوت در حسابداری، تصمیم گیری در حسابداری، نظریه سطح تفسیر، ویژگی های شخصیتی
  • فرامرز چیانی صفحات 378-386

    تدوین، اجرا و ارزیابی صحیح استراتژی های بازاریابی متضمن رشد، توسعه و بقای بنگاه های اقتصادی است. لذا استفاده از روش های نوین، تغییر روش ها و ارزیابی مداوم تصمیمات، یکی از وظایف اصلی مدیران ارشد سازمانها است. هدف اصلی در این مقاله بررسی تاثیر انتخاب بازاریابی الکترونیکی را بر روی میزان رشد فروش کسب و کارهای کوچک و متوسط است بعلاوه این پژوهش کاربردی و شیوه گردآوری اطلاعات آن توصیفی است. داده های آماری این پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده و داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار spss پردازش، تجزیه و تحلیل و برای نتیجه گیری مورد استفاده قرار گرفته است جامعه آماری در این پژوهش مدیران بازاریابی و فروش و مدیران ارشد شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی در ایران شهر تهران است، نمونه آماری در این مطالعه شامل 373 نفر می باشد که بر اساس جدول جرسی - مورگان و به روش تصادفی از نوع ساده انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری در این پژوهش از مدل رگرسیون گام به گام (استپ وایز) استفاده گردیده است. نتایج بدست آمده از تحلیل داده های حاصل از نرم افزار بخوبی نشان داده است که انتخاب ای مارکتینگ بطور موثر بر میزان رشد فروش شرکتهای کوچک و متوسط تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: بازاریابی، بازاریابی الکترونیک، فروش
  • سید صمد هاشمی، محمد رضائی صفحات 387-399

    هدف پژوهش حاضر بررسی حسابرسی در قرآن و احادیث با نگاه جامع است؛ که این نگاه جامع هم شامل موضوعات مالی و دنیوی میشده و هم شامل موضوعات اخروی به بیان ساده تر آن اسمی که در قرآن و احادیث از حسابرسی مطرح شده است، موضوعی همه جانبه بوده است و حسابرسی امروزی را نیز دربر می گیرد؛ و ما در پی این موضوع هستیم که بررسی و تحقیق نماییم حسابرسی علم زاده ی غرب نیست و علمی نیست که توسط غربی ها ایجاد شده باشد، بلکه علمی است که هر انسان آزاده خواه یا هر انسانی که فطرت و ذات انسانی در وجود داشته باشد بدین منظور فرضیاتی برگرفته از قرآن و احادیث استنتاج و از طریق پرسشنامه ارسال و داده ها گردآوری شده است و برای تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از و نتایج فرضیات از آزمون T و فریدمن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که مقوله حسابرسی در قرآن و احادیث نیز مد نظر قرار گرفته است و در آخر نتیجه کلی این که حسابرس مستقل در احادیث از نظر پاسخ دهندگان دارای اهمیت بیشتر و نیز حسابرس داخلی از منظر احادیث از اهمیت کمتری برخوردار بود.

    کلیدواژگان: مقوله حسابرسی، حسابرسی در قرآن، حسابرسی در احادیث، حسابرس مستقل، حسابرس داخلی
  • مسلم محمدی صفحات 400-411

    هدف اصلی این تحقیق بررسی نوسان نرخ ارز بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در تحلیل استنباطی برای آزمون فرضیه های تحقیق پیرامون مدل اقتصاد سنجی از مدل رگرسیون ترکیبی و یا تلفیقی با در نظر گرفتن کلیه مفروضات رگرسیون کلاسیک استفاده شد. این داده ها ترکیبی از داده ‎های مربوط به شرکت های مختلف در سال های مختلف است و بصورت مشاهده های شرکت - سال در نظر گرفته ‎شد. برای بررسی کلی مدل از آماره فیشر استفاده گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Excel2010 پس از اصلاحات و طبقه بندی لازم بر اساس متغیرهای مورد بررسی وارد نرم افزارهای Eviews 8 شده و بر اساس آن نتایج نوشته و از خروجی این نرم افزار مدلی طراحی گردید. بعد از تجزیه و تحلیل های نهایی، در نهایت تمامی فرضیات تحقیق با استفاده از نتایج حاصله از نرم افزارهای مربوطه تایید شد. نتایج پژوهش نشان داد که ارز منعکس کننده واکنش متقابل عرضه و تقاضا در بازاری است که خریداران و فروشندگان بسیاری با وجود جریان به طور نسبی آزاد اطلاعات در آن حضور دارند. آشفتگی بازار ارز یا بی ثباتی سیاسی افزایش می یابد که این امر تمایل شرکت ها را برای انتخاب این نوع دارایی در سبد دارایی های خود برای حفظ ارزش آن نشان می دهد.

    کلیدواژگان: نوسان نرخ ارز، عملکرد شرکت، بورس اوراق بهادار تهران
  • مهرداد گلیجانی صفحات 412-426

    حسابداری در گذار از تاریخ باستان و دوره رنسانس به دوره انقلاب صنعتی و سپس پست مدرنیسم از رشد چشمگیری برخوردار بوده است. هدف این پژوهش بررسی چگونگی تاثیر مدرنیسم و پست مدرنیسم بر حسابداری و رشدو ترقی آن است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- کیفی بوده و روش آن پس رویدادی (تاریخی) است. نتایج تحقیق نشان می دهد حسابداری مرهون مدرنیسم و پست مدرنیسم است. این دو یک فرصت تاریخی را برای حسابداری فراهم آورده تا ضمن افزایش قدرت حرفه حسابداری، علاوه بر بسط چارچوب های مفهومی به هماهنگ سازی قواعد و استانداردها در سایه جهانی شدن بیاندیشد. حسابداری در بستر تاریخ از گذشته تاکنون در مسیر رشد بوده، در مدرنیته به بلوغ رسیده و در پست مدرنیسم به تکامل تدریجی خود ادامه خواهد داد.

    کلیدواژگان: رشد حسابداری، انقلاب صنعتی، مدرنیسم، پست مدرنیسم
  • فرزانه شریف پور قشونی، سعید جبارزاده کنگرلویی صفحات 427-439

    در این پژوهش به بررسی تاثیر محافظه کاری بر رابطه بین اجتناب مالیاتی و کارایی سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته بورس اوراق بهادار پرداخته شده است. هدف اصلی پژوهش ایجاد رابطه میان متغیر ها و تاثیر آن ها بر روی یکدیگر می باشد که بدین منظور حجم نمونه و دوره مورد نظر به ترتیب 80 شرکت و از سال 1390 الی 1399 مورد بررسی قرار گرفت. برای آزمون فرضیات پژوهش از رگرسیون چند گانه استفاده شده است که برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار های 12STATTA و 10Eviews استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که هیچگونه رابطه ای میان اینکه محافظه کاری در سطح پایین باعث افزایش اجتناب مالیاتی منجر به کاهش کارایی سرمایه گذاری شود وجود ندارد و همچنین مشاهده شد که رابطه میان محافظه کاری که در سطح بالا باعث می شود که با افزایش اجتناب مالیاتی منجر به افزایش کارایی سرمایه گذاری شود وجود نداشته باشد اما میتوان گفت اگر تجزیه تحلیل فرضیات را در سطح 10 درصد گرفته باشیم اجتناب مالیاتی با کارایی سرمایه گذاری رابطه معنی داری پیدا می کند.

    کلیدواژگان: محافظه کاری، اجتناب مالیاتی، کارایی سرمایه گذاری
  • میلاد مینویی فرد صفحات 440-464

    با توجه به پیشرفت تکنولوژی، خدمات مالی و بانکی نیز همانند سایر صنعت ها درحال تغییر است و تاثیر فناوری های نوین به نحوی است که ضمن اینکه سودآوری بانک ها و موسسات مالی و اعتباری را افزایش می دهد، سبب افزایش سرعت ارایه خدمات و رضایت مشتریان می گردد. صنعت بانکداری در کشور پیشرفت هایی داشته است، ولی هنوز تغییرات چشمگیری در پلتفرم کسب و کار رخ نداده است بنابراین، لازم است مقررات گذاران و مدیران ارشد نظام بانکی، نسبت به فن آوری های نوین مالی، نگرشی متفاوت داشته باشند و آن را بعنوان پیشران تحول پلتفرم کسب و کار جدید صنعت بانکی در نظر بگیرند. از فناوری های نوین مالی، فین تک و ارزهای دیجیتال می باشد که در این مقاله سعی شده ضمن ارایه چارچوب کلی از فناوری های مزبور، روش های نظارتی متداول در کشورهای دیگر بررسی و پیشنهاداتی در خصوص نظارت های فین تک و ارزهای دیجیتال ارایه شود. فین تک ها و ارز های دیجیتال، می توانند شروعی برای عصر جدید خدمات مالی مبتنی بر فن آوری باشند که با حمایت بانک های کشور و بستر سازی قوانین و مقررات و چارچوب نظارتی آن توسط بانک مرکزی، پتانسیل و ظرفیت آن را دارند که اکوسیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند.

    کلیدواژگان: فناوری مالی، خدمات مالی نوین، فین تک
  • وحید اسکو، رضا جمالی صفحات 465-474

    بسیاری از مطالعات نشان می دهد که اندازه حسابرس می تواند باعث خدمات حسابرسی باکیفیت شود. هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود و تعیین اثر توانایی مدیریت بر این رابطه بوده است. با استفاده روش داده های ترکیبی، نتایج پژوهش نشان می دهد کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود تاثیر معناداری دارد. همچنین، توانایی مدیریت به طور قابل توجهی رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود را تعدیل می کند، یعنی فرضیه دوم تایید می گردد. سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی نیز می توانند هنگام تصمیم گیری درباره خرید و ارزیابی سهام شرکت ها به ارزیابی توانایی مدیران در کنار ارزیابی ویژگی های شرکت به منظور بررسی کیفیت سود بپردازند. هرچه در دوران تصدی یک مدیر، صورت های مالی تجدید ارایه شده کمتری گزارش شوند، این مدیر از توانایی بالا تری برخوردار است و کیفیت سود گزارش شده توسط وی بالاتر خواهد بود.

    کلیدواژگان: کیفیت حسابرسی، مدیریت سود، توانایی مدیریت
  • سامان پولادی، زینب پولادی صفحات 475-492

    امروزه، مسیولیت اجتماعی شرکت ها، بخش جدایی ناپذیری از مطالعات مالی اقتصادی جهان تلقی می شود. شیوه های مسیولیت اجتماعی شرکتها در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه و خصوصیات و الگوهای افشای مسیولیت اجتماعی بین بخش های مختلف، متنوع است. مسیولیت اجتماعی شرکت ماهیتی است که شرکتها باید نه فقط در مقابل سهامدارانشان پاسخگو و مسیول باشند بلکه همچنین باید در مقابل سایر سهامداران از جمله اعتباردهندگان، خرده فروشان از همه مهمتر مشتریانشان نیز مسیول باشند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر کیفیت گزارشگری مالی بر رابطه بین مسیولیت اجتماعی شرکت و فرصتهای رشد می باشد و قلمرو زمانی سال های بین 1394 تا 1398 بوده است. به طور کلی روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی و رگرسیون چندگانه است. فرضیه ها از طریق نتایج حاصل از الگوهای اقتصادسنجی و رگرسیون چند متغیره مورد آزمون قرار گرفتند. به منظور تعیین معنی دار بودن الگوی رگرسیون از آماره F فیشر استفاده شده است. برای بررسی معنی دار بودن ضریب متغیرهای مستقل در هر الگو، از آماره t استیودنت در سطح اطمینان 95%، استفاده شده است. بدین منظور از نرم افزارهای EXCEL و EVIWES استفاده شده است. همچنین از آزمون دوربین واتسون نیز برای بررسی نبود مشکل خود همبستگی بین جملات پسماند استفاده گردید. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 107 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. نتایج تحقیق نشان داد بین مسیولیت اجتماعی و فرصتهای رشد ارتباط معنادار وجود دارد. کیفیت گزارشگری مالی بر رابطه بین مسیولیت اجتماعی و فرصتهای رشد تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: کیفیت گزارشگری مالی، مسئولیت اجتماعی شرکت، فرصتهای رشد
  • اسماعیل غلامی ورازگاهی، رضا محشورگله پردسری، مرتضی عشقی لیفکوهی صفحات 493-505

    هدف از پژوهش حاضر تلاشی است در جهت بازبینی تاثیر گذاری مشارکت مردمی در شرایط بحران، بنابراین ابتدا تعریفی از مشارکت مردمی و بحران به صورت مفهومی ارایه شد. سپس با مرور پیشینه و تیوری های موجود در این زمینه چهار متغیر اعتماد اجتماعی، انزوا، پایگاه طبقاتی و احساس آنومی تبیین کننده های مشارکت شناخته شدند. پژوهش حاضر بر مبنای روش پیمایش استوار است. ابزار سنجش پرسشنامه است و برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری چند مرحله ای با استفاده از روش سهمیه ای و تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه نیز 319 نفر شهروند است. نتایج آزمون های توصیفی از میانگین نسبتا بالای تمایل مردم به مشارکت در هر دو بعد خبر می دهد؛ به طوری که میانگین مشارکت در زمان جنگ 55/65 و در حوادث طبیعی 94/68 است. نتایج آزمونهای آماری تحلیلی نیز در نهایت سه متغیر احساس آنومی، اعتماد اجتماعی و انزوای فردی را مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مشارکت مردم در زمان بحران معرفی می کنند.

    کلیدواژگان: بحران، مشارکت مرمدی، احساس انزوای فردی، اعتماد اجتماعی
  • رضا محشورگله پردسری، مرتضی عشقی لیفکوهی، اسماعیل غلامی ورازگاهی صفحات 506-515
    مقدمه

    هدف از این مطالعه تعیین شیوع فرسودگی شغلی در آتش نشانان از نظر موقعیت و شناسایی عوامل پیش بینی کننده فرسودگی بیشتر به منظور برنامه ریزی استراتژی های پیشگیرانه در آینده بود.

    روش ها

    داده های جمعیت شناختی، سبک زندگی، خستگی (مقیاس شدت خستگی (FSS))، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (SF-8 HRQL) و پرسشنامه فرسودگی شغلی MBI، خستگی عاطفی (EX)، بدبینی (CY) و کارآمدی حرفه ای (PE) از 604 آتش نشان (میانگین سنی 27 سال (IQR 12)) به دست آمد. ارتباط بین پیش بینی کننده ها و ابعاد EX، CY و PE با استفاده از تحلیل های رگرسیون لجستیک چند متغیره مورد آزمایش قرار گرفت.

    نتایج

    نمرات فرسودگی شغلی در این نمونه پایین بود. سن، مدت زمان کار، تحصیلات یا خستگی با EX یا CY در مدل های تنظیم شده مرتبط نبود. HRQL بهتر فرسودگی EX و CY کمتر را پیش بینی کرد، در حالی که عدم استفاده از الکل CY بالا را پیش بینی کرد. عدم داشتن مدرک دانشگاهی فرسودگی PE بالا را پیش بینی کرد.

    نتیجه گیری

    مدیران آتش نشانی بدون در نظر گرفتن سن و مدت زمان کار در معرض خطر فرسودگی بالاتر هستند و تغییرات هدفمند برای مبارزه با فرسودگی شغلی باید شامل لباس بهتر، بهبود سلامت عمومی و الکل کمتر باشد.

    کلیدواژگان: آتش نشان، فرسودگی شغلی، الکل، رگرسیون لجستیک
  • مرتضی عشقی لیفکوهی، اسماعیل غلامی ورازگاهی، رضا محشورگله پردسری صفحات 516-532

    پرداختن به موضوع مهمی چون زلزله، با وجود همه مطالعات و برنامه ریزی های انجام شده، هنوز هم جایگاه اساسی در مدیریت مخاطره دارد؛ چرا که با وجود اقدامات پیشگیرانه در برنامه های مقابله با بحران زلزله در سراسر کشور، اخبار رسیده از زلزله های، اخیر حاکی از عدم برنامه ریزی مناسب و نبود هماهنگی و اقدام به موقع در مراحل مختلف کنترل بحران است. به نظر میرسد بررسی عوامل مهم مرحله قبل، حین و پس از زلزله، می تواند جامع نگری در حوزه برنامه ریزی بحران و سناریوپردازی برای مواجهه خردمندانه با آن را افزایش داده و به مدیران و مسیولان، امکان تصمیم گیری و اقدام مناسب را در هر مرحله بدهد. در این پژوهش ابتدا به روش تحلیل مضمون، شاخص های مهم مرحله قبل، حین و پس از زلزله شناسایی شدند. سپس کدهای اولیه با استفاده از نرم افزار MAXQDA چندین مرتبه مورد تحلیل و بازبینی قرار گرفته و سپس به کمک تکنیک دلفی فازی، شاخص های مشخص شده در هر مرحله و زیر شاخص های آنها، امتیازبندی و مهمترین اقدام در هر شاخص و زیرشاخص رصد شده است. در مرحله قبل از زلزله، مجموعا 6 شاخص و 29 زیر شاخص، در مرحله پاسخ به زلزله، 6 شاخص و 20 زیر شاخص و مرحله پس از زلزله، 3 شاخص و 15 زیرشاخص شناسایی شدند و متناسب با روش پژوهش راهکارها و تجزیه و تحلیلهای فازی ارایه شده است. نمونه آماری پژوهش مشتمل بر 28 نفر از اساتید مجرب و صاحب نظر در حیطه های فوق الذکر بوده که به روش گلوله برفی انتخاب گردیده اند.

    کلیدواژگان: زلزله، مدیریت مخاطره، برنامه ریزی جامع، دلفی فازی
  • رسول همتیان، الهام حیدری، فتح الله نجف پور صفحات 533-554

    پژوهش حاضر به موضوع بررسی تاثیر کیفیت منابع انسانی بر عملکرد کارکنان با تاکید بر فضیلت سازمانی پرداخت. روش این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش توصیفی و همبستگی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها یک تحقیق کمی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان توسعه منابع انرژی صبا باتری تهران به تعداد 400 شرکت در سال 1401 می باشند نمونه آماری کارکنان با استفاده از جدول مورگان و کرجسی با روش تصادفی ساده به تعداد 196 نفر برآورد شد. فضیلت سازمانی با پرسشنامه 15 سوالی کمرون و همکاران (2004)، عملکرد کارکنان با پرسشنامه 37 سوالی عملکرد کارکنان لاری و همکاران (2004) و کیفیت منابع انسانی با پرسشنامه 126 سوالی سالاریه و همکاران (1399) سنجش شدند. سطح کیفیت منابع انسانی 6/45%، فضیلت سازمانی 4/68% و عملکرد کارکنان 8/70% بود. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار PLS نشان داد که کیفیت منابع انسانی به طور مستقیم به میزان 25% بر عملکرد کارکنان و به میزان 32% بر فضیلت سازمانی اثرگذار بود و فضیلت سازمانی به طور مستقیم به میزان 62% عملکرد کارکنان را تبیین نمود، همچنین کیفیت منابع انسانی بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی فضیلت سازمانی به میزان 45% تاثیر گذاشت.

    کلیدواژگان: کیفیت منابع انسانی، فضیلت سازمانی، عملکرد کارکنان
  • رضوان روشنی، خلیل غفاری صفحات 555-567

    پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای سلامت روان در زنان با ورزش منظم یوگا با زنان عادی در استان لرستان انجام شده است. این پژوهش با روش توصیفی و در قالب یک طرح علی_مقایسه ای اجرا شده است و جامعه آماری آن شامل زنان در استان لرستان که شامل 100 نفر (50 نفر خانم که ورزش یوگا را به طور منظم انجام می دهند و 50 نفر خانم عادی که این تمرینات را انجام نمی دهند)، زنان یوگی به شیوه ی در دسترس و زنان عادی به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسش نامه ای که در جهت جمع آوری اطلاعات در نظر گرفته شد: پرسشنامه سلامت روان عمومی 28 سوالی گلدبرگ بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون t مستقل و به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان دهنده وجود تفاوت معنادار در نمره کل هر 4 خرده مقیاس، نشانه های بدنی (82/4 = F و 03/0 = p) و اضطراب و بی خوابی (81/12 = F و 001/0 = p) و ناکنش وری اجتماعی (29/4 = F و 041/0 = p) و افسردگی (04/10 = F و 002/0 = p) در بین زنان یوگی و زنان عادی می باشد.

    بحث و نتیجه گیری

    پژوهش ها نشان دادند که تمرینات و تکنیک های یوگا می توانند هورمون های مرتبط با استرس و هیجانات منفی را بکاهد و بر کارکرد سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد؛ بنابراین فرضیه مذکور تایید می گردد. پس می توان از یافته های این تحقیق نتیجه گرفت که تمرینات یوگا می تواند راهی برای کاهش نشانه های افسردگی، اضطراب و بی خوابی، پرخاشگری و حساسیت بین فردی در زنان باشد.

    کلیدواژگان: سلامت روان، یوگا، زنان
  • پوران شیرمحمدی صفحات 568-581

    از دهه 1980 اقتصاد جهان به سرعت از یک صنعتی به یک پایگاه دانش تغییر کرده است. در دانش جدید اقتصاد ثروت با توسعه و مدیریت دانش ایجاد می شود. این ارزش ایجاد منابع دانش معمولا به عنوان سرمایه فکری گفته می شود. ارزش دیگر صرفا بر اساس نتایج مالی اندازه گیری نمی شود؛ بلکه ارزش فعالیت هایی که منابع دانش را توسعه می دهند نیز باید در نظر گرفته شود. انجام این کار کمک می کند تا درک شود که چگونه کارکنان، مشتریان و فعالیت ها در ایجاد ارزش کمک می کنند و موجب حرکت به سوی چالش چگونگی شناسایی، اندازه گیری و گزارش ارزش منابع دانش می شود. حسابداری سرمایه فکری برای برطرف کردن این چالش توسعه یافته است. اندازه گیری سرمایه فکری به منظور مقایسه شرکت های مختلف، تعیین ارزش واقعی آن ها و حتی بهبود کنترل های آن ها ضروری است. برای داشتن اطلاعات بهتر برای تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری، سهامداران و سرمایه گذاران باید دانش و آگاهی بیشتری در مورد سرمایه فکری یک سازمان داشته باشند. حسابداری سنتی از طریق گزارش هایی که برای این اهداف تهیه نشده بودند تا حدی می توانست تصویر مناسبی از سرمایه فکری سازمان فراهم کند ولی این به تنهایی جوابگوی نیازهای سرمایه گذاران و سهامداران نیست. اگر سرمایه گذاران اطلاعات کاملی در مورد ارزش سازمان و سرمایه فکری آن نداشته باشند ارزیابی آنها از وضعیت سازمان دارای اعتبار کمتری خواهد بود و خود این ابهام باعث افزایش هزینه سرمایه برای سازمان می شود. تحلیلگران نیز برای درک بهتر ارزش سازمان باید اطلاعات درستی در مورد ارزش سرمایه فکری آن داشته باشند. با توجه به اهمیت اندازه گیری سرمایه فکری این پژوهش با مروری بر ادبیات حسابداری سرمایه فکری به بررسی سقوط و احیای حسابداری سرمایه فکری می پردازد.

    کلیدواژگان: حسابداری سرمایه فکری، سقوط حسابداری سرمایه فکری، احیای حسابداری سرمایه فکری
  • مدیریت هزینه های شهری
    احمد عطایی صفحات 584-596

    امروزه یکی از مسایل مهم شهرداریها در سراسر جهان، ایجاد منابع کافی درآمد و تامین هزینه خدمات شهری است. از این رو از جمله مسیولیتهای اساسی شهردار این است که همواره در تلاش برای تهیه طرحها و برنامه هایی برای افزایش منابع درآمدی شهرداری باشد. از آنجا که اداره مطلوب شهرها و ارایه خدمات مناسب و کنترل و هدایت پروژه های عمرانی علاوه بر اعمال مدیریت صحیح، مستلزم کسب اعتبارات کافی و هزینه صحیح آن میباشد، لذا شهرداریها جهت انجام وظایف خود بایستی از مدیریت مالی قویای برخوردار باشند. منابع درآمد پایدار، عنصر و حلقه مفقوده ای است که فقدان آن عملکرد مدیریت شهری را به شدت تحت تاثیر منفی قرار می دهد و این مدیریت را از برنامه ریزی حتی میان مدت، خلع سلاح خواهد کرد. مدیریت مالی نیازمند به حرکت انداختن و منظم کردن ابزارهای پولی لازم برای مقاصد توسعه شهری است که محدود به بودجه شهرداری نمیگردد بلکه تمامی منابع مالی راکد و فعال موجود در شهر را در بر میگیرد. همچنین از آنجا که شهرداریها برای اداره مطلوب امور شهر و ساختن شهری زیبا و سالم برای شهروندان، هزینه های گزافی را متحمل میشوند بنابراین همواره بایستی در جستجوی ایجاد منابع کافی درآمد و خلق راهکارهای افزایش منابع مالی، علاوه بر منابع درآمد موجود داخلی و خارجی باشند.

    کلیدواژگان: مدیریت مالی، درآمد، شهرداری
  • محمدحسین صبحیه، محمد عبدالاله نعمه العمر صفحات 597-613

    استفاده اثربخش و کارا از فرآیندهای مدیریت پروژه، یکی از عوامل مهم و کلیدی در موفقیت پروژه های سازمانی می باشد. انتخاب و بکارگیری استانداردهای مطرح در این فرآیندها، از یک سو و از سوی دیگر استقرار نظام جامع و عملیاتی مدیریت پروژه، مسیری است که در جهت اتخاذ تصمیمات مدیریتی و بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها، ایجاد سیاستهای متناسب با پروژه، تسهیل ارتباط میان ذینفعان، افزایش بهره وری منابع انسانی، مجریان، مشاوران و پیمانکاران طرح ها قرار دارد. امروزه مدیریت پروژه به عنوان یک علم و دانش شناخته شده است و استانداردهایی برای اطمینان از وجود روش های اجرایی مورد نظر این علم و شناسایی عناصر مربوط به آن نگاشته شده و این استانداردها علاوه بر مسایل کلیدی همچون هزینه و زمان، به دیگر مسایل مدیریت پروژه همانند تدارکات، محدوده، یکپارچگی و ریسک نیز می پردازد. از این رو در این مقاله با معرفی و ارایه مهمترین استانداردهای جهانی و شاخص های مدیریت پروژه به بررسی وضعیت استاندارد مدیریت پروژه در ایران و راه های توسعه این استاندارد می پردازیم.

    کلیدواژگان: استاندارد، مدیریت پروژه، PRINCE2، PMBOK
  • ژاله احمدفرد، میترا ابوالحسن پور چلارس، فریبا قلی پور جمنانی، حمید کاکائی صفحات 598-607

    تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر استراتژی های رقابتی بر توسعه عملکرد صادراتی شکل گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 200 نفر از مدیران و سرپرستان فروش فرآورده های گوشتی در شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و جدول مورگان، تعداد 101 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار PLS و با استفاده از آزمون های تی معناداری و ضرایب مسیر انجام پذیرفته است. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که استراتژی های رقابتی به میزان 0.59 بر توسعه عملکرد صادراتی فرآورده های گوشتی شهر تهران تاثیر مثبت و معناداری دارند. نتایج همچنین نشان داد که استراتژی کاهش هزینه به میزان 0.43 و استراتژی تمایز به میزان 0.66 بر توسعه عملکرد صادراتی موثر می باشند. در نهایت با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می گردد که مدیران توجه ویژه ای به مقوله استراتژی رقابتی و تعیین استراتژی تمایز برای خود در راستای توسعه عملکرد صادراتی داشته باشند.

    کلیدواژگان: استراتژی رقابتی، استراتژی کاهش هزینه، استراتژی تمایز، عملکرد صادراتی
  • حمید شایسته پور، سید منصور فاطمی صفحات 608-621

    امروزه صنعت بیمه از عوامل مهم توسعه و پیشرفت کشورها به حساب می آید و توسعه این شاخص نشان از بهبود وضع اقتصادی و ترقی سطح زندگی افراد یک جامعه است؛ و همچنین در جهان امروزی مهم ترین عامل برای پیروزی در هر کسب وکاری و برای بقا و ماندگاری یک شرکت، سازمان و حتی محصول متفاوت بودن آن است. چراکه دنیای امروز دنیای خاص بودن و متفاوت بودن برای انسان هاست. زمانی که مشتریان از یک برند خوششان نیاید اغلب نسبت به خرید آن برند رغبت نشان نمی دهند. مطالعات نشان می دهد که ما خوشنودی مشتریان از خدمات ضعیف منجر به مقاومت آنان در برابر شرکت می شود دراین مقاله هدف از تحقیق حاضر مروری بر عوامل موثر بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان با نگاهی به صنعت بیمه است.

    کلیدواژگان: عوامل، تصمیمات خرید، صنعت بیمه
  • اردشیر بذرکار، شادی شایگان، مهرداد مرادزاد صفحات 622-640

    هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل نقش بکارگیری تکنولوژی های نوین و شیوه های مدیریت منابع انسانی سبز در تحقق عملکرد پایدار سازمانی شرکت های فعال در صنعت خودروسازی ایران بود. پژوهش حاضر براساس هدف، از نوع کاربردی و از حیث گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی – همبستگی بود. بر همین اساس پس از مطالعه و بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق در زمینه تکنولوژی های نوین، مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد پایدار سازمانی، سازه های موثر شناسایی و در قالب یک مدل مفهومی معرفی شدند. نمونه آماری این پژوهش را 221 تن از مدیران ارشد و میانی شرکتهای فعال در صنعت خودورسازی ایران تشکیل دادند. جهت جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی و پایای آن مورد تایید قرار گرفت، استفاده گردید. به منظور برازش مدل مفهومی پژوهش و آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که بکارگیری تکنولوژی های نوین بر عملکرد پایدار سازمانی و پیاده سازی اثربخش شیوه های مدیریت منابع انسانی سبز شرکت های مورد مطالعه، تاثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین نتایج تحقیق نشان داد که نقش موثر متغیر میانجی شیوه های مدیریت منابع انسانی سبز با بکارگیری تکنولوژی های نوین منجر به یکپارچگی و انعطاف پذیری عملیات و استراتژییهای سازمان شده و موجب بهبود و پایداری عملکرد شرکتها خواهد شد.

    کلیدواژگان: عملکرد پایدار سازمانی، تکنولوژی های نوین، شیوه های مدیریت منابع انسانی سبز، صنعت خودروسازی
  • فرشید کاظمی صفحات 641-652

    هدف این تحقیق، بررسی عوامل موثر در افزایش وجوه نقد بانک های ایران می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارمندان بانک های ایران می باشد؛ که تعداد آن ها بیش از 100 هزار نفر می باشد. دلیل استفاده و انتخاب جامعه آماری، ماهیت عنوان است، چرا که عوامل موثر در افزایش وجوه نقد بانک ها تنها برای افراد خبره قابل تشخیص است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران بدست آمد. گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای، میدانی و اینترنت می باشد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سلماس و نواز (2018) است. نرم افزار مورد استفاده spss می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که سودآوری، بهره وری و نقدینگی موجب افزایش وجوه نقد بانک ها می شود. افزایش سودآوری منجر به رضایت بیشتر سهامداران، مدیران، مشتریان همچنین ارایه خدمات بهتر و فناوری بالاتر می شود. به منظور افزایش سود آوری، ضمن برنامه ریزی و تلاش برای افزایش درآمدها، کنترل هزینه ها نیز دارای اهمیت فراوانی است و در کنار این دو مقوله افزایش سطح فعالیت ها از طریق بهبود سرانه سپرده ها و تسهیلات اعطایی نیز لازم است مورد توجه واقع شود.

    کلیدواژگان: وجوه نقد، بانک، سودآوری
  • مهرداد گلیجانی، آزاده مسیح پور صفحات 653-676

    هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط تعهد مدیریتی با شاخص اهرم مالی در بورس اوراق بهادار تهراناست. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازه زمانی 5 ساله 1390 الی 1395 است که از طریق نمونه گیری حذف سیستماتیک در مجموع 128 شرکت مورد مطالعه قرار گرفتند. در جمع آوری داده های پژوهش از روش کتابخانه ای و نرم افزارهای اطلاعات مالی شرکت های بورس اوراق بهادار استفاده شد. در بررسی روابط میان متغیرهای پژوهش، از مدل ایدا گورمزی (2017) استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون) و نرم افزار Eviews استفاده گردید. یافته های مطالعه نشان می دهد تعهد مدیریتی به شکل منفی با شاخص اهرم ارتباط دارد. دوگانگی وظیفه مدیر عامل و میزان مالکیت سهام مدیر عامل با شاخص اهرم مالی ارتباط معناداری دارد.

    کلیدواژگان: تعهد مدیریتی، اهرم مالی، بورس اوراق بهادار تهران
  • مهدی شطرنجی صفحات 677-688

    هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین مشتری گرایی، عملکرد، تعهد رفتاری و ارتباطات در بین کارکنان شهرداری های استان گیلان می باشد. این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی - همبستگی است و جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان فنی شهرداری های استان گیلان بوده که تعداد آنها 560 نفر می باشد. حجم تمونه با استفاده از فرمول کوکران 229 نفر بوده و از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. برای جمع آوری داده های تحقیق، از پرسشنامه استفاده گردید که با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی کلیه پرسشنامه ها محاسبه گردید. در تحلیل مدل پژوهش، از روش معادلات ساختاری، با استفاده از نرم افزار SPSS19 استفاده شده است. در مدل مورد بررسی، مقادیر شاخص برازش اصلی نشان دهنده مناسب بودن مدل بوده است. نتایج نشان داد که بین مشتری گرایی و عملکرد رابطه وجود دارد و تعهد رفتاری و ارتباطات تاثیر بسزایی بر رابطه بین دو متغیر مشتری گرایی و عملکرد در بین کارکنان شهرداری های استان گیلان دارد.

    کلیدواژگان: مشتری گرایی، عملکرد، تعهد رفتاری، ارتباطات
  • حسین حاجی بگلو، مصطفی موسسی، پرویز بیات مختاری صفحات 689-712

    موافقان کاهش دوره تصدی حسابرس بر این عقیده هستند که حسابرسان بعد از حضور طولانی مدت در کنار یک صاحبکار به دلیل وابستگی های اقتصادی، انگیزه بیشتری برای حفظ صاحبکار و پذیرش دیدگاه ها و خواسته های وی خواهند داشت که این امر استقلال آنها را مخدوش و ممکن است باعث کاهش کیفیت حسابرسی شود. مخالفان کاهش دوره تصدی حسابرس، اعتقاد دارند مخارج اجرا و اعمال کاهش دوره تصدی حسابرس بیش از منافع آن است. آنها استدلال می کنند که عوامل دیگری نظیر نیاز به حفظ اعتبار و شهرت و ترس از طرح دعاوی حقوقی علیه آنها وجود دارد که حسابرسان را وادار به حفظ استقلال و افزایش کیفیت حسابرسی می کند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثر تعدیل کننده دوره تصدی حسابرس بر رابطه بین اندازه حسابرس و کیفیت حسابرسی است. برای آزمون فرضیه های تحقیق از مدل رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردیده است. نتیجه بررسی 142 شرکت و تعداد 852 مشاهد شرکت -سال پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1395 الی 1400 حاکی از آن است که بین اندازه حسابرس با کیفیت حسابرسی (هزینه سرمایه) رابطه مثبت معنادار وجود دارد. به عبارتی، در شرکتهایی که حسابرس آنها توسط سازمان حسابرسی صورت پذیرفته است، کیفیت حسابرسی بالاتر است. یافته های این پژوهش نشان داد که دوره تصدی حسابرس می تواند رابطه بین اندازه حسابرس و کیفیت حسابرسی را کاهش دهد.

    کلیدواژگان: کیفیت حسابرسی، اندازه حسابرس، دوره تصدی حسابرس، هزینه سرمایه
  • مهدی باقریان، پریسا سعادت، مهدی مثالی صفحات 713-727
    هدف

    مقاله حاضر به بررسی تاثیر هوش مصنوعی و پیشرفت روز افزون تکنولوژی بر سیستم های اطلاعاتی حسابداری و نحوه تغییر آن میپردازد.

    روش

    این مقاله یک رویکرد کتابخانه ای است که از طریق بررسی ادبیات موجود و مطالعات کتابخانه ای انجام پذیرفته است که در این راستا پژوهش های پیشین که با موضوع مقاله مرتبط بودند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته

    با توجه به جهانی شدن هوش مصنوعی، لازم می باشد مراکز پژوهشی اعم از دانشگاه ها و مراکز علمی با کمک نهاد های برنامه نویس حسابداری تصمیماتی را در خصوص پیشرفت سیستم اطلاعاتی حسابداری اتخاذ نمایند که به توسعه تجارت آنها کمک می کند; با این وجود که وسعت استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری بسیار زیاد می باشد اما سرعت تاثیر تکنولوژی (هوش مصنوعی) بر آن بسیار کم است.

    نتیجه

    در این مقاله اهمیت و نقش هوش مصنوعی بر سیستم اطلاعاتی حسابداری مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین، تاثیر هوش مصنوعی بر سیستم اطلاعاتی حسابداری مورد کنکاش قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، سیستم حسابداری، حسابداری
  • رضا فلاح، منیژه کردمنجیری صفحات 743-760

    سهامداران و دیگر استفاده کنندگان از اطلاعات مالی به منظور اتخاذ تصمیمات مناسب اقتصادی، نیازمند اطلاعات سودمند هستند. در میان اطلاعات سودمند، اطلاعات مربوط به پیش بینی سود از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و پیش بینی سود در ارزیابی چشم انداز آتی شرکت ها نقش مهمی را ایفا می نماید؛ به طوری که بازار سرمایه نسبت به تحقق و عدم تحقق پیش بینی سود از حساسیت بالایی برخوردار است. خطای پیش بینی سود منجر به کاهش سرمایه گذاری در نیروی کار و دارایی های سرمایه ای می شود زیرا هنگامی که سود پیش بینی و سود واقعی تفاوت حایز اهمیتی داشته باشد این مهم منجر به سرمایه گذاری کمتر در واحد اقتصادی می شود. بر همین اساس این پژوهش به بررسی رابطه بین کیفیت پیش بینی مدیریت و تصمیمات سرمایه گذاری بر اساس سود در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این تحقیق تعداد 167 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1400-1392 بررسی شده است. جهت آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون خطی پولد استفاده شده، یافته های پژوهش نشان می دهد که بین کیفیت پیش بینی سود با سرمایه گذاری در نیروی کار و سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای بر اساس سود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و سرمایه گذاری در نیروی کار و سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای بر اساس سود در شرکت های دارای کیفیت پیش بینی سود مدیریت بالا، نسبت به شرکت های دارای کیفیت پیش بینی سود پایین، بیشتر است.

    کلیدواژگان: کیفیت پیش بینی سود، سرمایه گذاریری در نیروی کار، سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای
  • پونه نوع پرور ساروی، مرتضی باقری، سید صادق هادیان، حمید کاکائی صفحات 761-770

    تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش حسابرسی داخلی در مبارزه با پولشویی صورت گرفته است. پولشویی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در بسیاری از کشورها توجه زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از دلایلی که باعث شده است این موضوع مهم جلوه کند، آثار مخرب و زیانباری است که بر اقتصاد کشورها می تواند داشته باشد. از سوی دیگر جهانی شدن اقتصاد، آزادسازی جریان های سرمایه بین المللی، توسعه بانکداری الکترونیکی در سطح بین المللی، باعث شده است تا جریان پولشویی نیز تا حدودی تسهیل شود و پولشویان اغلب، شبکه های خود را به کشورهایی منتقل کنند که سیستم های مالی ضعیفی دارند یا کشورهایی که اقدام موثری علیه پولشویان انجام نمی دهند. عوامل مختلفی وجود دارند که نقش مهمی در مبارزه با فرآیند پولشویی دارند که در تحقیقات مختلفی از حسابرسی داخلی به عنوان یک عامل مهم در جریان مبارزه با فرآیند پولشویی یاد می کنند. حسابرسی داخلی می تواند با بکارگیری قوانین و مقرارت و آموزش های لازم در این زمینه، گام موثری در جهت مبارزه با پولشویی بردارد. از اینرو در تحقیق حاضر سعی شده است با نگاهی مروری بر مطالعات انجام شده، گام موثری در توسعه نظریه در این زمینه داشته باشد.

    کلیدواژگان: حسابرسی داخلی، پولشویی، اقتصاد سالم
  • پروانه نوحه خوان مدبر صفحات 771-790

    این تحقیق به بررسی تاثیر رهبری مبتنی بر دانش بر عملکرد نوآوری با توجه به نقش رفتار مدیریت دانش پرداخته است؛ لذا یک تحقیق کاربردی از نوع توصیفی-پیمایشی است. کسب وکارهای کوچک و متوسط مستقر در پارک های علم و فناوری شهر تهران به تعداد حدودا 600 شرکت به عنوان جامعه آماری انتخاب شد. تعداد کارکنان این شرکت ها حدودا 6121 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری دردسترس استفاده شده است که با توجه به محدود بودن جامعه، نمونه آماری بر طبق جدول کرجسی و مورگان برابر 362 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد است که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. داده های پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل و بیان شد. آمار توصیفی شامل توصیف جمعیت شناختی و متغیرهای پژوهش است. آمار استنباطی نیز در دو بخش برازش مدل اندازه گیری و مدل ساختاری به روش مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که رهبری مبتنی بر دانش بر مولفه های رفتار مدیریت دانش (کسب، اشتراک، مستندسازی و اجرای دانش) تاثیر مثبت معنادار دارد. همچنین تاثیر کسب دانش، اشتراک دانش، اجرای دانش و رهبری مبتنی بر دانش بر عملکرد نوآوری مورد تایید است.

    کلیدواژگان: رهبری مبتنی بر دانش، کسب دانش، اشتراک دانش، مستندسازی دانش، اجرای دانش، عملکرد نوآوری
  • عبدالله ذبیح زاده، جاوید عشقی، امید مرزبند صفحات 791-820

    هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی روابط بین قابلیت مقایسه حسابداری، کیفیت گزارش گری مالی و قیمت گذاری اقلام تعهدی می باشد. با توجه به ادبیات موجود و پژوهش چن و وانگ (2019)، متغیرهای وابسته این پژوهش، کیفیت گزارشگری مالی و قیمت گذاری اقلام تعهدی بوده و متغیر مستقل این پژوهش، قابلیت مقایسه حسابداری می باشد و متغیرهای کنترلی هم شامل: 1- چرخه عملیاتی، 2- مالکیت نهادی، 3- موسسه بزرگ حسابرسی، 4-اندازه شرکت، 5- نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری، 6- بازده دارایی، 7- اهرم، 8- تغییرات فروش ونوسان پذیری فروش می باشند. جامعه آماری این پژوهش، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1396 الی 1400 می باشد. برای تجزیه وتحلیل داده ها ازنرم افزار Eviews جهت آزمون های مربوطه و آمار توصیفی آزمون فرضیات استفاده می شود. در نهایت از روش رگرسیون چند متغیره با استفاده از داده های ترکیبی استفاده شده است. نتایج فرضیه اول پژوهش نشان داد که بین مقایسه پذیری حسابداری و کیفیت گزارش گری مالی رابطه معناداری وجود دارد. یافته های فرضیه دوم پژوهش حاکی از این موضوع است که بین مقایسه پذیری حسابداری وکارآیی قیمت گذاری اقلام تعهدی اختیاری رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: قابلیت مقایسه حسابداری، کیفیت گزارش گری مالی و قیمت گذاری اقلام تعهدی
  • صالح شهابی، حسین سهیلی ناصرو صفحات 821-840

    با توجه به مطالعه دانیل و همکارانش در سال 2022، شرکت ها به منظور بهبود بازده سهام، به کارایی شرکت به خصوص در زمان کووید 19 توجه نشان می دهند و جهت دستیابی به سود بیشتر سعی بر این نموده اند که روابط بین آن ها را بررسی نمایند. جهت تحلیل فرضیه های پژوهش، جامعه آماری را از بین سال های 1395 الی 1400 و به مدت 6 سال انتخاب نموده و شامل شرکت های بورسی بوده اند که نمونه آماری با روش حذفی و به تعداد 79 شرکت انتخاب شد. روش پژوهش مورد استفاده نیز، روش توصیفی- تحلیلی بوده و داده های پژوهش از نوع تاریخی با مراجعه به صورت ها و گزارشهای مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران جمع آوری و طبقه بندی گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از روش داده های پانل دیتا استفاده شد؛ و در بخش تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون های مختلف مربوطه انجام گردید و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Eviews نسخه 9 صورت گرفت. باتوجه به تحلیل مدل رگرسیونی، یافته های پژوهش نشان می دهد که کارایی شرکت از منظر دو شاخص کارایی کارآمد و کارایی ناکارآمد در بلندمدت بر بازده سهام شرکت اثر معناداری داشته که کارایی کارآمد اثر مثبت و کارایی ناکارآمد اثر منفی بر بازده سهام ایجاد نموده که به دلیل عدد بزرگتر کارایی کارآمد نقش کارایی شرکت بر بازده سهام مثبت می باشد، اما بیماری کووید 19 باعث شده است بر بازده سهام شرکتها اثری منفی ایجاد شود.

    کلیدواژگان: کارایی شرکت، کارایی کارآمد، کارایی ناکارآمد، بازده سهام، بیماری کووید 19
  • جعفر نصاری پور، نرگس صبوری صفحات 841-860

    با توجه به مطالعه ژانگ و همکارانش در سال 2022، مدیران شرکت ها در تلاش هستند تا بتوانند سرمایه گذاران بیشتری را به شرکت جذب نمایند و باعث شوند آنها به شرکت تمایل نشان دهند که این کار با رید و فروش به موقع سهام امکان پذیر است؛ به همین منظور این احتمال وجود دارد که زمان ورود به بازار سهام برای آنها دارای اهمیت باشد؛ از این رو هدف از انجام پژوهش بررسی رابطه بین زمان ورود به بازار سهام و اثر تمایلی سرمایه گذاران خرد (مطالعه موردی: شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران) میباشد. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از روش داده های پانل دیتا و با استفاده از اثرات ثابت استفاده شد؛ و در بخش تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گردید و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Eviews نسخه 13 صورت گرفت. جامعه آماری و داده های آن، شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران که از بین سال های 1396 الی 1400، به مدت 5 سال در نظر گرفته شده است؛ نمونه آماری نیز 124 شرکت با روش حذفی انتخاب شد. روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و داده ها از نوع تاریخی با مراجعه به صورت ها و گزارشات مالی شرکتها با استفاده از نرم افزار ره آورد نوین جمع آوری و طبقه بندی گردید. با توجه به تحلیل نتایج، فرضیه اصلی مورد تایید قرار گرفت و مشخص شد که بین زمان ورود به بازار سهام و اثر تمایلی سرمایه گذاران خرد در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد به طوری که در این پژوهش برای زمان ورود به بازار سهام چهارشاخص نظیر بازده بازار، احساسات سرمایه گذار، نوسانات بازار، عدم قطعیت سیاست اقتصادی در نظر گرفته شد و نشان داد با سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران خرد اثر تمایلی دارد.

    کلیدواژگان: زمان ورود بازار سهام، سرمایه گذاران خرد، بازده بازار، احساسات سرمایه گذار، عدم قطعیت سیاست اقتصادی
  • سجاد بحری، میترا پورمحمدیان صفحات 861-876

    هدف این پژوهش؛ بررسی تاثیر رفتار ریسک پذیری بانک ها و رقابت در بازار بر ثبات بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای دستیابی به این هدف، در محاسبه رقابت در بازار از شاخص هرفیندال-هیرشمن استفاده گردید. نمونه ی آماری شامل 15 بانک (135 سال-بانک) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1392 تا 1400 می باشد. آزمون فرضیات با استفاده از رگرسیون خطی و با نرم افزار ایویوز اجرا گردید. نتایج پژوهش نشان داد که ریسک پذیری بانک ها بر ثبات بانک ها تاثیر معناداری ندارد ولی رقابت در بازار بر ثبات بانک ها تاثیر مستقیم و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: ریسک پذیری بانک، رقابت بازار، ثبات بانک
  • حلیمه رضایی صفحات 877-888

    فرصت های سرمایه گذاری در دسترس شرکت ها، بخش مهمی از ارزش یک شرکت را تشکیل می دهند. نفوذ و گسترش شرکت های جوانی که در عرصه ی تکنولوژی اطلاعات به منصه ظهور رسیده اند و نیز شرایط اقتصاد جهانی، علایق فراوانی را در مورد درک نقش چنین فرصت های سرمایه گذاری در شرکت ها برانگیخته است. هدف این مطالعه تاثیر محدودیت مالی و نقدشوندگی بر فرصت های سرمایه گذاری است. بدین جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه، شامل 140 شرکت پذیرفته شده طی سال های 1396 تا 1400 است. روش پژوهش توصیفی و از نظر ارتباط بین متغیرها همبستگی است و از نظر هدف کاربردی و از لحاظ رویداد، پس رویدادی است. برای پردازش و آزمون فرضیه ها از روش رگرسیونی و داده های تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاصل از تجزیه وتحلیل فرضیه ها نشان داد که نقدشوندگی بر فرصت های سرمایه گذاری تاثیر مثبت و معناداری دارد و محدودیت مالی بر فرصت های سرمایه گذاری تاثیر منفی و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: فرصت های سرمایه گذاری، محدودیت مالی، نقدشوندگی
  • پوریا ریاحی، ایوب مرادی صفحات 889-897

    در این دنیای پر رقابت ، برنامه ریزی برای ارتقای بهره وری به عنوان یک فلسفه و دیدگاه مبتنی بر استراتژی بهبود، مهم ترین هدف هر سازمانی را تشکیل می دهد و می تواند هم چون زنجیرهایی فعالیت های کلیه بخش های جامعه را در برگیرد. به طوری که رسالت مدیریت و هدف اصلی مدیران هر سازمان استفاده موثر و بهینه از منابع و امکانات گوناگون چون نیروی کار، سرمایه ، مواد، انرژی و اطلاعات می باشد. این امر سبب شده است که درکلیه کشورها بهره وری و استفاده صحیح و هر چه بهتر و مناسب تر از مجموع عوامل تولید، به اولویتی ملی تبدیل شود و همه جوامع به این باور برسند که تداوم حیات هر جامعه بدون توجه به موضوع بهره وری ممکن نیست . کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و توجه به مقوله بهره وری نقشی بسزا در توسعه آن دارد. تحقیق حاضر با عنوان ” رابطه برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی بر بهره وری کارکنان بانک سپه در شهر تهران” می باشد؛ که جامعه آماری ، کلیه کارکنان بانک سپه در استان تهران است . جهت انتخاب نمونه مورد بررسی تعداد 292 نفر، از طریق تکنیک نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های استخراج شده از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این تحقیق تعداد 150 نفر پرسشنامه را بصورت کامل تکمیل کردند. بررسی حاضر نشان داد که همبستگی مثبت و بالایی بین برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی و بهره وری کارکنان وجود دارد و با افزایش برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی در سازمان میزان بهره وری کارکنان نیز افزایش می یابد.

    کلیدواژگان: ارتقای بهره وری، برنامه ریزی استراتژیک، بهره وری کارکنان، منابع انسانی
  • پوریا ریاحی، ایوب مرادی صفحات 898-909

    هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر منابع نوآوری بر رضایت شغلی کارکنان با نقش میانجی خودمختاری کارکنان (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی شهرستان های استان تهران) می باشد. این پژوهش به لحاظ طبقه بندی برمبنای هدف، کاربردی است و به لحاظ طبقه بندی برمبنای روش یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه کارکنان سازمان تامین اجتماعی شهرستان های استان تهران به تعداد 1000 نفر می باشد. نمونه گیری این پژوهش از روش تصادفی ساده است. حداقل حجم نمونه مورد نیاز با توجه به فرمول کوکران برابر 278 نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد بوده که پایایی آن قبل از توزیع با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار spss و Smart-PLS مورد تحلیل قرار گرفتند و با کمک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق بررسی شدند. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که منبع نوآوری پایین به بالا بر رضایت شغلی با نقش میانجی خودمختاری تاثیر معنی داری دارد.

    کلیدواژگان: منابع نوآوری، رضایت شغلی کارکنان، خودمختاری کارکنان
  • سیده طاهره موسوی راد، علیرضا اذرانی ممقانی صفحات 910-921

    این پژوهش، با هدف بررسی رابطه بین عوامل سازمانی و رفتارهای غیرشهروندی سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری انتخاب شده جهت انجام این پژوهش کلیه کارکنان زن و مرد اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به تعداد 100 نفر بود. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 80 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه عوامل سازمانی قلی پور و همکاران (1386) و پرسشنامه رفتارهای غیرشهروندی سازمانی رحمانی و همکاران (1392) انتخاب گردید. روایی و پایایی پرسشنامه ها در حد قابل قبولی به دست آمد و ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه عوامل سازمانی 84% و برای پرسشنامه رفتارهای غیرشهروندی سازمانی 87% تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی شامل میانگین، فراوانی و رسم جداول فراوانی و نمودارها و روش های آمار استنباطی شامل آزمون کلموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، آزمون لوین و تحلیل واریانس Anova استفاده گردید. یافته های پژوهش ارتباط معنا دار بین عوامل سازمانی و رفتارهای غیرشهروندی سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران را نشان داد. همچنین یافته های پژوهش رابطه معکوس و معنادار بین مولفه فرهنگ سازمانی و رفتارهای غیرشهروندی سازمانی کارکنان، رابطه معکوس و معنادار بین شفافیت سازمانی و رفتارهای غیرشهروندی سازمانی کارکنان و رابطه مثبت و معنادار بین مولفه استرس شغلی و رفتارهای غیرشهروندی سازمانی کارکنان را نشان داد.

    کلیدواژگان: عوامل سازمانی، رفتارهای غیرشهروندی سازمانی، کارکنان، اداره کل ورزش و جوانان استان تهران
  • افسانه موری صفحات 922-938

    جامعه پذیری، جریانی است که از طریق آن فرد با هنجار های جامعه آشنا می شود و آن ها را می آموزد و به مرحله اجرا در می آورد تا بتواند متناسب با هنجارهای گروه و جامعه ای که در آن به سر می برد، زندگی کند. این فرایند مستمر و مادام العمر از بدو تولد انسان شکل می گیرد و نهاد های مختلف از جمله خانواده، بستگان، همسایگان، گروه همسالان، مهد مودک، مدارس و...در آن نقش دارند. ما در این تحقیق به بررسی تاثیر مهد کودک ها بر جامعه پذیری کودکان 4 تا 6 ساله در شهر شوشتر پرداخته شده است. روش تحقیق میدانی و ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته که پایایی ان با استفاده از آلفای کرونباخ 80/0 بدست آمده می باشد. در پایان با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T و خی دو به این نتیجه رسیدیم که مهد کودک های شهر شوشتر بر جامعه پذیری کودکان تاثیر داشته و روند آن را تسریع می بخشد، هم چنین مهد کودک های شهر شوشتر از روش های جامعه شناختی، تربیتی و روان شناسی بهره می برند و مهد کودک های شهر شوشتر در فرایند جامعه پذیری، کودکان با مشکلات و معضلاتی روبرو هستند که به بررسی آن ها می پردازیم.

    کلیدواژگان: جامعه پذیری، جامعه پذیری کودکان، اجتماعی شدن، مهد کودک ها، شهرستان شوشتر
  • آیت محمدی صفحات 939-956

    مداخله دولت و حضور اشخاص سیاسی در هیات مدیره، می تواند تصمیم گیری شرکت و مسیر کسب و کار را متاثر سازد. بازار سهام باید کارایی اطلاعاتی را نمایان کند، بنابراین بایستی هر گونه ارزش ارتباطات سیاسی را در صورت وجود، بازتاب دهد بنابراین هدف این تحقیق، بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی شرکت ها بر رابطه بین استقلال هییت مدیره و سیاست تمرکز بر مشتریان عمده شرکت می باشد. بدین منظور، از اطلاعات 116 شرکت مورد پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی بین 1392 سال های تا 1400 مورد بررسی قرار گرفته شده است. برای بررسی فرضیه ها از از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین استقلال هییت مدیره و تمرکز بر مشتریان عمده شرکت رابطه معناداری مستقیم وجود دارد همچنین بین استقلال هییت مدیره و تمرکز بر مشتریان عمده شرکت با تاکید بر ارتباطات سیاسی نیز رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: ساختار هیئت مدیره، تمرکزمشتری، ارتباطات سیاسی
  • سهیلا سعیدی صفحات 957-974

    باتوجه به مزایای روابط سیاسی برای شرکت ها و نیاز کمتر شرکت های با ارتباطات سیاسی گسترده برای پاسخگویی به فشارهای بازار برای افزایش کیفیت اطلاعات انتظار می رود چنین شرکت هایی اطلاعات حسابداری با کیفیت پایین تری ارایه کنند. از آنجا که دولت در اقتصاد ایران نقش های گسترده ای دارد، در این تحقیق به بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و مدیریت سود با تاکید بر نقش تعدیلی ارتباطات سیاسی مدیران شرکت پرداخت شد. برای دستیابی به هدف پژوهش، 128 شرکت (مشتمل بر 1152 مشاهده) از تمام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی سالهای 1392 تا 1400 انتخاب شد و همچنین با استفاده داده های تابلویی (روش اثرات ثابت)، فرضیه‎ های پژوهش آزمون شدند. نتایج نشان داد که بین توانایی مدیریت و مدیریت سود رابطه مستقیم وجود دارد و همچینین ارتباطات سیاسی سبب افزایش شدت رابطه فوق می گردد.

    کلیدواژگان: ارتباطات سیاسی، توانایی مدیریت، مدیریت سود
  • مرتضی کاظمی صفحات 975-983

    امروزه با پیشرفت علوم بشری، کاربرد دانش در زندگی انسان در تمام عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افزایش یافته و اقتصاد مبتنی بر علم و دانش و ضرورت توسعه شرکت های دانش بنیان در عرصه های اقتصادی اهمیت زیادی یافته است. در این عرصه شرکت های دانش بنیان می توانند موجب تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی شوند، این یافته ها می تواند در اجرای اصول اقتصاد مقاومتی مورد استفاده قرار گیرد. ضرورت بررسی مولفه های اقتصاد مقاومتی و تاثیر آن بر توسعه شرکت های دانش بنیان می تواند در این زمینه به رشد هر دو مولفه و پیشرفت کشور کمک شایانی داشته باشد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: اقتصاد مقاومتی، شرکت های دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان
  • حسن اسماعیل پور، امید قربانی صفحات 984-995

    هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر برون سپاری برنامه های آموزشی بر توانمندی کارکنان (مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی) می باشد. این پژوهش به لحاظ طبقه بندی برمبنای هدف، کاربردی است و به لحاظ طبقه بندی برمبنای روش یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش کارکنان ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی به تعداد 300 نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد بوده که پایایی آن قبل از توزیع با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تعداد 169 پرسشنامه به صورت تصادفی ساده جمع آوری شد. داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار spss و Smart-PLS مورد تحلیل قرار گرفتند و با کمک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق بررسی شدند. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که برون سپاری برنامه های آموزشی به طور کلی بر توانمندی کارکنان تاثیر معنی داری نداشت و تنها دو بعد احساس شایستگی و احساس معنی دار بودن مورد تاثیر آن قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: برون سپاری برنامه های آموزشی، توانمندی کارکنان، سازمان تامین اجتماعی
  • سپیده خلفی، الهام رادفر صفحات 985-995

    وضعیت ژیوپلیتیک مطلوب کشور ایران به علت قرار داشتن در مسیر تجاری مهم خاور دور به اروپا و وجود کشورهای همسایه محصور در خشکی، کشورمان را با تقاضای قابل توجه عبور کالای ترانزیتی روبرو کرده است. برطرف کردن چالش ها و موانع موجود می تواند فرصت استفاده از مزایای بالقوه ترانزیت و ایجاد درآمد ارزی را بوجود آورد. از بین سیستم های مختلف حمل و نقل، حمل و نقل ریلی از لحاظ اقتصادی، زیست محیطی، ایمنی و حجم بالای کالا و مسافر نسبت به سایر روش های حمل و نقل برتری دارد. راه آهن در دنیای امروز با توجه به امتیازات ذکر شده اهمیت وی‍ژه ای یافته است که این موضوع را می توان از سهم سرمایه گذاری کشور های پیشرفته دنیا در این صنعت دریافت. در این مقاله کریدورهای جهانی بار در منطقه معرفی گردیده و به مقایسه و امتیازدهی کریدورها در مسیر آسیای میانه و اروپا پرداخته می شود. همچنین امکانات و تجهیزات ضروری جهت توسعه ترانزیت ریلی، قوانین و مقررات موجود در کشور در این زمینه و در پایان چالش ها و فرصت های توسعه حمل و نقل ترانزیت ریلی در ایران مطرح شده است.

    کلیدواژگان: حمل و نقل ریلی، ترانزیت، کریدور، حمل و نقل ترکیبی، امتیازدهی
  • مهرداد گلیجانی، پرستو ایوبی صفحات 996-1018

    هدف اصلی تحقیق حاضر، شناسایی ارتباط بین مسیولیت اجتماعی و ریسک سیستماتیک شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران می باشد. قلمرو مکانی این تحقیق بورس اوراق بهادار ایران و قلمرو زمانی سال های بین 1390 تا 1394 بوده است. با توجه به روش حذف سیستماتیک تعداد 107 شرکت به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید. از آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون F لیمر، هاسمن و آزمون لین - لوین به عنوان پیش آزمون و از آزمون رگرسیونی به عنوان پس آزمون، برای تایید و رد فرضیه های تحقیق استفاده شد. نرم افزار مورد استفاده در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها، نرم افزار ایویوز 8 می باشد. نتایج تحقیق نشان داد، بین مسیولیت اجتماعی و ریسک سیستماتیک شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران ارتباط معنادار وجود دارد. بین پرداخت به سهامداران و ریسک سیستماتیک شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران ارتباط معنادار وجود دارد. بین پرداخت به اعتباردهندگان و ریسک سیستماتیک شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران ارتباط معنادار وجود دارد.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، ریسک سیستماتیک، پرداخت به سهامداران، پرداخت به اعتباردهندگان
  • زهرا افسری، فاطمه موحدنیا صفحات 1019-1037

    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیررهبری، فرهنگ سازمانی، تعارض و اخلاق کاری بر عملکرد شغلی (مطالعه موردی: اداره برق شهر ساری) می باشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش در زمره پژوهش های توصیفی – پیمایشی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان اداره برق در سطح شمال شهرساری درسال 1401 می باشد. برای محاسبه تعداد نمونه در جامعه محدود از جدول مورگان استفاده شده است که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه برای تعداد 160 کارکنان اداره برق 113 تعیین شده است. روش نمونه گیری در این پژوهش، تصادفی ساده می باشد. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد می باشد که پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 تایید شد. برای تجزیه وتحلیل آماری یافته ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش نخست، تجزیه وتحلیل توصیفی یافته ها به صورت ترسیم جداول و نمودارهای فراوانی ارایه شده است. در بخش دوم برای استنباط آماری و آزمون فرضیات از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 و مدل سازی معادلات ساختاری Smart PLS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که رهبری، فرهنگ سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد شغلی دارند و تعارض و اخلاق کاری نیز تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد شغلی دارند.

    کلیدواژگان: رهبری، اخلاق کاری، عملکردشغلی، فرهنگ سازمانی، تعارض
  • کریم حقی صفحات 1038-1057

    هدف از انجام بررسی نیازهای توانمندسازی کارکنان و مدیران شرکت توزیع برق تهران می باشد. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق کاربردی است. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی می باشد. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان شرکت توزیع برق تهران می باشد. در این تحقیق برای بررسی وضعیت عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان و مدیران معیارهای چهارگانه یادگیری، مشارکت پذیری، سبک رهبری و ساختار سازمانی انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از نرم افزار Smart PLS در این تحقیق استفاده شده بود. نتایج این تحقیق بیانگر این است که یادگیری، مشارکت پذیری، سبک رهبری و ساختار سازمانی عواملی موثر بر تقویت توانمندسازی نیروی انسانی در جامعه آماری مورد نظر می باشد. فلذا برای تقویت توانمندسازی به این چهار معیار توجهی ویژه ای توسط مدیران ارشد سازمان صورت پذیرد.

    کلیدواژگان: توانمندسازی، سبک رهبری، نیروی انسانی، مشارکت پذیری، شرکت توزیع برق تهران
  • زرتشت پوروشسب صفحات 1058-1070

    پژوهش حاضر با هدف تاثیر بازاریابی رابطه مند بر رضایت درک شده با توجه به اثر تبلیغات دیجیتال در خرده فروشی های آنلاین بررسی شده است. با توجه به هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها جزء پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی و به طور کامل مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان خرده فروشی های آنلاین می باشد و برای جمع آوری داده ها تعداد 400 پرسشنامه توزیع شد، اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار 22 SPSS و Smartpls 3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بررسی فرضیه ها نشان داد بازاریابی رابطه مند بر تبلیغات دیجیتال و رضایت درک شده تاثیر مثبت و معنی دار دارد. به علاوه، نتایج حاکی نشان داد بازاریابی رابطه مند بر رضایت درک شده با توجه به نقش میانجی تبلیغات دیجیتال تاثیر معناداری داشته است.

    کلیدواژگان: بازاریابی رابطه مند، رضایت درک شده، تبلیغات دیجیتال
  • بابک محمدپور، مهدی امیر میاندرق صفحات 1071-1087

    در پژوهش حاضر، مدل برنامه ریزی منابع سازمان ERP و رتبه بندی عوامل آن، مورد توجه قرار گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی - توسعه ای و از نظر روش گردآوری داده ها، غیر آزمایشی (توصیفی) با رویکرد پیمایشی مقطعی و از نظر ماهیت داده ها، آمیخته (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 8 نفر از مدیران شرکت پیشرو پلیمر طبرستان می باشد و دربخش کمی جامعه آماری 1370 نفر کارشناسان صنعت پلیمر در استان مازندران که بااستفاده از فرمول کوگران 300 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، فیش برداری و مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) و پرسشنامه با طیف لیکرت 5 درجه بود. در بخش کیفی پژوهش، جهت تحلیل مصاحبه های تخصصی و استخراج مولفه های اصلی و فرعی از تکنیک تحلیل محتوایی و نرم افزار (MAXQDA) استفاده شد. در بخش کمی پژوهش، جهت شناسایی روابط علی میان مولفه های اصلی پژوهش و ارایه مدل اولیه از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری و نرم افزار (MICMAC) و برای اعتبارسنجی مدل اولیه از تکنیک حداقل مربعات جزیی و نرم افزار (SMART PLS) استفاده شد. مدل نهایی شامل 10 مولفه اصلی شامل جمع آوری و تحلیل کلان داده ها، ربات های اتوماتیک صنعتی و شبیه سازی و... می باشند. در نهایت پیشنهادات کاربردی ارایه شد.

    کلیدواژگان: سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP)، سیستم های اطلاعاتی، پیشرو پلیمر طبرستان
  • ابوالفضل مشایخ موینی صفحات 1088-1101

    سبک رهبری مدیران یکی از عوامل موثر، در افزایش کارایی، اثر بخشی و در نهایت بهره وری سازمانهاست. الگوی رفتاری مناسب مدیر در هر سازمان باعث به وجود آمدن روحیه و انگیزش قوی در کارکنان و افزایش میزان رضایت آنان از شغل و حرفه خود می شود. از سویی رهبری تحول آفرین، یکی از تازه ترین رویکردهای مطرح شده نسبت به رهبری است که تحقیقات مربوط به آن در کشور انگشت شمار است. با توجه به موارد فوق و اهمیت رهبری و تغییرات و تعالی سازمان و بهبود عملکرد در بخش های گوناگون بر اساس مدل های سازمان یافته ضروری می باشد. در این تحقیق به بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر عملکرد کارکنان از طریق دانش و نوآوری در شرکت بازرگانی پتروشیمی پرداخته شده است. این پژوهش با توزیع پرسشنامه بین 131 از مدیران وکارشناسان شرکت بازرگانی پتروشیمی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، انجام گرفته است. پایایی پرسشنامه با مقدار 7.09 آلفای کرونباخ تایید شد. در این پژوهش تمامی عوامل تاثیرگذار با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بررسی شدند و نتایج نشان می دهد که بکارگیری دانش و اجرا در نو آوری بالاترین تاثیر گذاری را بر عملکرد این شرکت دارند.

    کلیدواژگان: نو آوری، دانش، رهبری تحول آفرین
  • رابطه نظارت کارآمد با گزارشگری مالی متقلبانه در شرکت های با مالکیت خانوادگی
    فرزین خوشکار، شیما عقابی، رقیه هاشم نژاد خانقاه صفحات 1098-1182

    بیش از نیمی از عاملان تقلب در صورت های مالی مدیریت هستند. نظارت ناکارآمد، فرصتی را برای مدیران فراهم می کند تا رفتار متقلبانه داشته باشند. هدف این تحقیق بررسی رابطه نظارت ناکارآمد با گزارشگری مالی متقلبانه در شرکت های با مالکیت خانوادگی است. پژوهش انجام شده ازنظر نوع هدف، جزء پژوهش های کاربردی است و روش پژوهش ازنظر ماهیت و محتوایی علت و معلولی هست. انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته و برای تجزیه وتحلیل فرضیه ها از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک، 165 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره ی زمانی 10 ساله بین سال های 1391 تا 1400 مورد تحقیق قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد بین نظارت کارآمد (شاخص کیفیت کنترل داخلی و مالکیت نهادی) و گزارشگری مالی متقلبانه رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین بین مالکیت خانوادگی و گزارشگری مالی متقلبانه رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد؛ اما مالکیت خانوادگی بر رابطه بین نظارت کارآمد و گزارشگری مالی متقلبانه تاثیر معنی داری ندارد.

    کلیدواژگان: نظارت کارآمد، گزارشگری مالی متقلبانه، مالکیت خانوادگی
  • محمدحسین عبدالرحیمیان، مرتضی محمودی، سهیلا شهرستانی، مینا طحانی پور صفحات 1102-1125

    این مطالعه، به هدف تاثیر دانش ذهنی و دانش عینی بر تمایل به سرمایه گذاری با نقش تعدیل کننده خطرات ادارکی سهام داران انجام شد. جامعه آماری، کلیه سهام داران بازار سرمایه ایران بودند و نمونه آماری نیز 129 نفر مطابق با استاندارد نرم افزار تخصصی Power-G نسخه سوم را به روش نمونه گیری هدفمند شامل می شود. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی از نوع علی و ابزار جمع آوری داده ها شامل چهار پرسش نامه تمایل به سرمایه گذاری (متزگر و فر، 2018)؛ دانش عینی (القطاونی، 2016)؛ دانش ذهنی (هیسمیت، 2017) و خطرات درک شده (سیواراماکریشنان و همکاران، 2017)؛ بود. روایی ابزار، در بخش مطالعه مقدماتی از طریق محتوایی (توسط استاد راهنما) و پایایی در بخش مطالعه مقدماتی از طریق آلفای کرونباخ برای ابزار فوق به ترتیب برابر با 81/0، 85/0، 79/0 و 77/0، محاسبه شد. یافته ها با استفاده از تحلیل نرم افزار Smart PLS نسخه سوم، نشان دادند دانش عینی و دانش ذهنی بر تمایل به سرمایه گذاری سهام داران تاثیر معنادار گذاشت و خطرات درک شده در اثرگذاری دانش عینی بر تمایل به سرمایه گذاری سهام داران، نقش تعدیل کننده داشت (حداقل 01/0>P)؛ اما این اثرگذاری بین دانش ذهنی و تمایل به سرمایه گذاری معنادار نبود (01/0<P). ازاین رو به نظر می رسد، استفاده از دانش عینی در مقام قیاس با دانش ذهنی حداقل مطابق با نتایج این مطالعه، می تواند هم ریسک سرمایه گذاری سهام داران را در بازار سرمایه کاهش دهد و هم به نوعی شدت و ضعف مدیریت مالی را تحت تاثیر قرار دهد.

    کلیدواژگان: دانش عینی، دانش ذهنی، خطرات درک شده، تمایل به سرمایه گذاری، سهام داران
  • سید احسان موسوی جهان آباد، سپیده خلفی صفحات 1126-1133
    هدف

    هدف این پژوهش بررسی رفتار نرخ تبدیل جفت ارز EUR/USD پس از وقوع هیجانات شدید با استفاده از اندیکاتور ATR و الگوی کندل استیک مارابوزو می باشد.

    روش

    به این منظور از نمودار کندل استیک یک ساعته در بازه ی زمانی سال های 2022-2020 استفاده شد. میانگین حرکت هر کندل یک ساعته در بازه ی زمانی یک روز (24 ساعت) محاسبه شد. کندل های یک ساعته ای که فاصله ی بین قیمت باز شدن تا بسته شدن آن ها بین 3 برابر میانگین حرکتشان بود، پیدا شدند و میانگین اختلاف نرخ تبدیل پس از 4، 12 و 24 ساعت نسبت به نرخ تبدیل بسته شدن کندل های مذکور مقایسه شد.

    نتایج

    مشاهده شد که پس از ایجاد یک الگوی کندل استیک مارابوزو که نمایانگر هجوم خریداران یا فروشندگان می باشد می توان نسبت به انجام معامله و کسب سود در جهت کندل وارد معامله شد.

    کلیدواژگان: تحلیل تکنیکال، کندل استیک، مارابوزو، میانگین رنج صحیح، اندیکاتور ATR، مالی رفتاری
  • زهرا کهن دل، لیلا زمانیان فر صفحات 1134-1158

    یکی از مسایل مهم و چالش های اساسی که مرتفع کردن آن نیز دشوار است، مبحث توسعه بازار و و ارایه خدمات مالی در سایه اقتصاد دانش بنیان است. شرکت های فناور و دانش بنیان در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند، اما چالشی که پیش روی تمام این شرکت ها وجود دارد، نقش کمرنگ شرکت های فناور در اقتصاد است. فناوری مالی (فین تک) به مثابه نوآوری در حوزه خدمات مالی، طیف وسیعی از عملیات شرکت ها و سازمان ها را شامل می شود که به طور معمول کیفیت خدمات را با استفاده از برنامه های فناوری اطلاعات بهبود می بخشند. بررسی این نوآوری فناورانه در ارایه خدمات مالی برای گستره وسیعی از کاربردها در بخش زیادی از زنجیره ارزش از اهمیت برخوردار است. پیاده سازی فناوری های مالی نوین مستلزم ایجاد زیرساخت های مالی، فناوری اطلاعات، تدوین قوانین و نظارت کارآمد است. از این رو تاکید بر دیجیتالی نمودن در راستای راحتی کاربری، امنیت کاربر و دسترسی عمومی، می تواند منجر به افزایش تمایل و تقاضا به سمت فناوری مالی گردد. هدف کاربردی پژوهش حاضر، رتبه بندی ابعاد فناوری مالی و ارایه خدمات مالی با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی است. روش انجام پژوهش حاضر، به صورت توصیفی و پیمایشی است که از طریق توزیع پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان رشته سیستم های اطلاعاتی حسابداری رایانه ای و فناوری اطلاعات شرکت های دانش بنیان است که تعداد 30 نفر انتخاب شده اند. پس از جمع آوری داده های پژوهش برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Expert Choice، به بررسی و رتبه بندی داده ها با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان دادند که به ترتیب بازارها (مالی و بیمه)، حسابداری (شخصی و شرکتی)، پرداخت ها (کارت، پرداخت و انتقال وجه) و در نهایت فناوری (ابزار موجود و به روز بودن) دارای اولویت هستند. به بیان دیگر، رویکرد بیشتر معامله گران نسبت به فناوری مالی از جنبه بازارهای مالی است که علاوه بر دسترسی آسان و راحتی کاربر از امنیت بالایی نیز برخوردار است.

    کلیدواژگان: فناوری مالی، خدمات مالی، رویکرد تحلیل سلسله مراتبی
  • وحید میرزایی، حامد عرفانیان صفحات 1159-1181

    پژوهش حاضر باهدف بررسی ارتباط پرخاشگری سرپرست با جاسازی شغلی و بدبینی سازمانی با نقش میانجی خودکارآمدی کارکنان انجام شد. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش اجرا توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان هتل های پنج ستاره مشهد در سال 1400 به تعداد 135 نفر می باشند که بر اساس فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده 103 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های پژوهشی از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. روایی پرسش نامه از طریق روایی صوری مورد تایید تعدادی از اساتید مدیریت قرار گرفت و پایایی پرسش نامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد که برای متغیر پرخاشگری سرپرست 739/0، خودکارآمدی 738/0، جاسازی شغلی 793/0 و برای متغیر بدبینی سازمانی 771/0 به دست آمد. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق معادلات ساختاری به وسیله نرم افزارهای SPSS 23 و Smart-PLS 2 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین پرخاشگری سرپرست با بدبینی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این نتایج بیانگر رابطه معکوس و معنادار بین پرخاشگری مدیر هتل و خودکارآمدی است از سویی نقش میانجی خود کارآمدی در رابطه بین پرخاشگری سرپرست و بدبینی سازمانی تایید نگردید در حالی که نقش میانجی خود کارآمدی در رابطه بین پرخاشگری سرپرست و جاسازی شغلی تایید گردید.

    کلیدواژگان: پرخاشگری سرپرست، جاسازی شغلی، بدبینی سازمانی، خودکارآمدی
  • انسیه کفایت مند غیور صفحات 1199-1212

    این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تجارت الکترونیک بر الگوهای مصرفی مردم و تغییر در رفتار خرید صورت پذیرفت. روش این تحقیق کاربردی و به وسیله معادلات ساختاری برای تعیین رابطه بین متغیرهای پنهان و آشکار استفاده می گردد. که دلیل انتخاب این نرم افزار، قابلیت آزمودن تیوری ها در قالب معادلات میان متغیرهاست. دلیل دیگر لحاظ نمودن خطای اندازه گیری توسط این روش است که به محقق اجازه می دهد تا تجزیه و تحلیل داده های خود را با احتساب خطای اندازه گیری گزارش دهد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده است. در این تحقیق برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر انتخاب شده است. تجربیات و داده های آماری نشان می دهد که ضریب مسیر فرضیات تحقیق بالاتر از 4/0 می باشد بنابراین فرضیات تایید شدند. بنابراین می توان گفت که تجارت الکترونیک تاثیر قابل توجهی بر الگوهای مصرفی مردم و تغییر در رفتار خرید آن ها داشته است. نتایج نشان داد که با ورود تجارت الکترونیک، مصرف کنندگان به محصولات و خدمات به صورت آسان تری دسترسی پیدا کرده اند. آن ها می توانند به راحتی محصولات را جستجو کنند، قیمت ها را مقایسه کنند و از تنوع گسترده ای از انتخاب ها بهره مند شوند. همحنین تجارت الکترونیک باعث تغییرات قابل توجهی در رفتار خرید مصرف کنندگان شده است. آن ها به صورت آگاهانه تر و با اطلاعات بیشتری خرید می کنند. مصرف کنندگان می توانند نظرات و بررسی های دیگران را مشاهده کنند و از تجربه های آن ها استفاده کنند. از سوی دیگر تجارت الکترونیک با تغییر در روش های پرداخت نیز تاثیر گذار بوده است. مصرف کنندگان می توانند از روش های آنلاین مانند کارت های اعتباری، پرداخت آنلاین و کیف پول های الکترونیکی استفاده کنند. تجارت الکترونیک با ارایه خدمات آنلاین و پرداخت الکترونیکی، راحتی و سهولت بیشتری را در فرآیند خرید برای مصرف کنندگان فراهم کرده است. به طور کلی، تحقیقات نشان می دهد که تجارت الکترونیک به عنوان یک پلتفرم جدید برای خرید و فروش محصولات و خدمات، تاثیر قابل توجهی بر الگوهای مصرفی مردم و تغییر در رفتار خرید آن ها داشته است. این تاثیرات شامل دسترسی آسانتر، تغییر در روش های پرداخت، تغییر در رفتار خرید مصرف کنندگان و راحتی بیشتر در فرآیند خرید می باشد.

    کلیدواژگان: تجارت الکترونیک، الگوهای مصرفی، تغییر در رفتار خرید
  • افسانه نظری صفحات 1213-1229

    وقوع بحران ها و رسوایی های مالی در دنیا اعتماد سرمایه گذاران را کاهش داده است و موجب شده مسیولین تاکید قابل توجهی به کشف تقلب ها و بهبود اعتماد عمومی به گزارش های مالی داشته باشند. در پاسخ به این موضوعات، حسابداری دادگاهی به عنوان حوزه ای نوین از حسابداری ظهور یافته است. حسابداری دادگاهی را می توان این گونه تعریف کرد: علم گردآوری و ارایه ی اطلاعات مالی به شکلی که در دادگاه بر علیه متهم جرایم اقتصادی قابل قبول باشد. تمرکز اصلی حسابداری دادگاهی روی تجزیه و تحلیل تبیین کننده ی (علت ومعلولی) پدیده ها شامل کشف حقه ها و ترفندها (در صورت وجود) و اثرات آن در حوزه ی سامانه ی حسابداری است. طبق این تعریف، می توان ادعا کرد که حسابداران چشم به اعداد و ارقام می دوزند، در حالی که حسابداران دادگاهی به پشت پرده ی اعداد و ارقام می اندیشند. حسابداری دادگاهی ترکیبی از چند رشته است: حسابداری، حسابرسی، مالیات، امور مالی، حقوق، ارزش گذاری، عملیات تجاری، فنون کمی، تحقیق، روان شناسی و رشته های مربوط به رسیدگی و بازرسی. شناخت حسابداری دادگاهی و پیامدهای آن به کارشناسان حسابداری در ارایه نظر کارشناسی دقیق و در نتیجه متقن بودن آرای صادره در دادگاه کمک می نماید.

    کلیدواژگان: حسابداری دادگاهی، حسابرسی مالی، کشف تقلب
  • مجتبی استاد حسنلو صفحات 1230-1238

    مسیولیت اجتماعی شامل وظایف و تعهداتی می شود که در چارچوب سازمان شهرداری ها برای حفظ و نگهداری و کمک رسانی به جامعه ای که در آن فعالیت انجام می شود، روی می دهد و محافظه کاری در گزارشگری مالی برای سرمایه گذران با کاهش مشکلات در زمینه های مدیریت و کنترل فرصت ها و کارایی قراردادها و... خود باعث منفعت طلبی آنان می گردد. روش تحقیق تحلیلی و توصیفی انجام پذیرفته و همچنین به منابع و متون معتبر کتابخانه ای، استنادی و شبکه جهانی اینترنت نیز مراجعه شده است و هدف آن سعی در واکاوی و بررسی رابطه بین حسابداری مسیولیت اجتماعی و محافظه کاری حسابداری در شهرداری ها می باشد. سیستم حسابداری و مدیریت مالی یک سیستم اطلاعات است که در آن فرایند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورت های حسابداری در شکل ها و مدل های خاص انجام می گیرد و در واقع مسیولیت پذیری اجتماعی در شهرداری ها مجموعه ای از فعالیت های مربوط به اندازه گیری و پردازش عملکرد سازمان های تجاری و نقش آنها در نگهداری و محافظت از محیط زیست و ارایه خدمات متفاوت به جوامع محلی بوده و محافظه کاری نیز به عنوان کوششی برای انتخاب روشی از روش های پذیرفته شده حسابداری می باشد که در شهرداری ها به شناخت دیرتر درآمد فروش، شناخت سریع تر هزینه، ارزشیابی کمتر دارایی ها و ارزشیابی بیشتر بدهی ها منجر می شود.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، محافظه کاری، حسابداری، شهرداری ها
  • مجتبی استاد حسنلو صفحات 1239-1252

    شهرداری ها به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی می توانند نقش مهم و اساسی در ارایه خدمات عمومی و اداره امور محلی داشته باشند. روابط عمومی از اجزا و عناصر اصلی ارتباطات است و در ایجاد بستر های مشارکت ذهنی و عینی نقش نهادی و بنیادی دارد، زیرا جنس و ماهیت مجموعه وظایف و فعالیت های آن به طور عمده، (ارتباطی، تعاملی و تبادلی) است. تحقیق حاضر به صورت تحلیلی و توصیفی انجام پذیرفته و همچنین به منابع و متون معتبر کتابخانه ای، استنادی و شبکه جهانی اینترنت نیز مراجعه شده است و سعی در تحلیل و بررسی روابط عمومی و شهرداری الکترونیک در نظام مدیریتی مالی – اداری شهرداری ها را دارد. شکل گیری و استقرار شهرداری الکترونیکی از الگوی دولت الکترونیکی تبعیت می کند را در چهار مرحله پیدایش، ارتقاء، تعامل و یکپارچه سازی طبقه بندی نمود که کلیه خدمات شهرداری ها به صورت برخط (online) و شبانه روزی با کیفیت و ضریب ایمنی بالا و با بهره گیری از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) انجام می شود و اهمیت روابط عمومی و شهرداری الکترونیک در نظام مدیریتی مالی- اداری شهرداری ها به منظور افزایش سرعت و دقت فعالیت های مختلف سازمان ها و ارتباط اجزای مختلف آن با یکدیگر و در نتیجه بالا بردن بهره وری آنها به روشنی مشخص است.

    کلیدواژگان: روابط عمومی، شهرداری، الکترونیک، نظام مدیریتی، مالی- اداری، شهرداری ها
  • تینا ملک الکلامی، خدیجه خدابخشی پاریجان، ملیحه علیفری صفحات 1253-1269

    هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی مولفه های تاثیرگذار بر کلاهبرداری حسابداری با نقش تعدیلی رفتار غیراخلاقی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی کاربردی و از لحاظ روش، از نوع پژوهش توصیفی است.جامعه آماری پژوهش کلیه حسابداران شاغل در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستند که با توجه به مراجعه به سایت بورس اوراق بهادار تهران و جستجوی انجام شده تعداد شرکت های مجاز به تعداد 234 شرکت می باشند. داده ها از طریق پرسشنامه ای بر اساس پرسشنامه های ویلوپو، دانک، کوهبرگ و اعتمادی با 48 گویه توزیع شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار PLS انجام شد. مولفه های مورد بررسی جهت تاثیر گذاری بر کلاهبرداری حسابداری شامل اثربخشی کنترل داخلی، سیستم جبران خسارت، عدم تقارن اطلاعات، رعایت قوانین حسابداری، اخلاق مدیریتی، اصول اخلاقی حسابداری بوده است. نتایج آماری از تاثیر گذاری تمامی متغیرهای مورد بررسی بر کلاهبرداری حسابداری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بود. نتایج آزمون حاکی از آن است که متغیر رفتار غیراخلاقی فقط در ارتباط با تاثیرات متغیر مستقل اثربخشی کنترل داخلی بر متغیر وابسته کلاهبرداری حسابداری نقش متغیر تعدیل گر را دارد.

    کلیدواژگان: اثربخشی کنترل داخلی، سیستم جبران خسارت، اصول اخلاقی حسابداری، کلاهبرداری حسابداری، رفتار غیراخلاقی
  • پیمان موسوی، امیر محبی صفحات 1270-1280

    مقررات مربوط به گزارش گری زیست محیطی، ماهیت مسیولیت پذیری را در میان نهادهای شرکتی پرورش می دهد تا از محیط زیست حفاظت نماید. در این راستا هدف این پژوهش پیرامون شیوه های مدیریت زیست محیطی و سودآوری شرکت و اثرات کارایی زیست محیطی و مسیولیت زیست محیطی تعریف می گردد. با تمرکز بر مبانی نظری و پیشینه های پژوهش و اظهارات پژوهشگران می توان بیان کرد اگر هزینه های مالی اتخاذ منطق پیش گیرانه بیش تر از منافع زیست محیطی آن باشد، چنین نتایجی قابل توجیه است. هزینه های مالی به طور کلی بر اساس هزینه سرمایه، هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات فن آوری تمیز، حقوق نیروی کار ماهر و... تعریف می گردد. با توجه به مزیت های زیست محیطی، چنین اقداماتی باعث کاهش قابل توجه مصرف انرژی و استفاده از منابع طبیعی و کاهش و حذف بیش تر مشکلات زیست محیطی می شود. از این رو، منطق پیش گیری از آلودگی، هزینه را به دلیل تاثیر بالقوه زیست محیطی پایین تر آن داخلی می کند که مقدار قابل توجهی از بودجه را جذب می کند. به طور کلی، بینش های جدید بدست آمده در این مطالعه می تواند برای حل محدودیت های معمول حسابداری کمک کند و مقیاس گسترده تری برای اطلاعات زیست محیطی را بیان کند که می توان از آن ها نیز استفاده کرد. هم چنین پژوهش حاضر بینش هایی به متخصصان در مورد فرآیندهای سنجش مربوط شاخص های زیست محیطی ارایه می دهد.

    کلیدواژگان: شیوه های مدیریت زیست محیطی، سودآوری شرکت، کارایی زیست محیطی، مسئولیت زیست محیطی
  • سعید پاکدلان، حامد چکنه بجستانی صفحات 1281-1306

    کیفیت تصمیم گیری مدیران، سهامداران و سایر استفاده کنندگان از اطلاعات مالی و حسابداری، وابسته به اطلاعات به دست آمده از کیفیت اطلاعات داخلی است. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین کیفیت اطلاعات داخلی شرکت و همزمانی قیمت سهام می پردازد. در مسیر انجام این پژوهش، 146 شرکت از طریق نمونه گیری هدفمند برای دوره زمانی 9 ساله بین 1391 تا 1399 انتخاب شده و داده های مربوط به متغیرهای پژوهش بعد از گردآوری با الگوی رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این پژوهش از لحاظ طبقه بندی پژوهش بر مبنای هدف، از نوع کاربردی، از لحاظ طبقه بندی بر حسب روش، از نوع توصیفی و از میان انواع پژوهش های توصیفی، از نوع همبستگی می باشد. رویکرد این پژوهش، پس رویدادی (استفاده از داده های رویدادهای گذشته) است. به منظور آزمون فرضیه ها، روش رگرسیون چند متغیره بکارگرفته شده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره براساس داده های تابلویی و رگرسیون تعمیم یافته استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد بین کیفیت اطلاعات داخلی شرکت و همزمانی قیمت سهام رابطه مستقیم وجود دارد.

    کلیدواژگان: کیفیت اطلاعات داخلی شرکت، همزمانی قیمت سهام، بورس اوراق بهادار تهران
  • پویا تحویلداری صفحات 1307-1318

    هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر حسابداری مدیریت بر عملکرد مالی است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. با توجه به این تعریف، جامعه آماری تحقیق حاضر، کارشناسان بورس اوراق بهادار تهران در سال 1401 بوده است. با عنایت به اینکه تعداد مدیران (حجم نمونه) 120 نفر بوده اند، تعداد نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 92 نفر تعیین و پرسشنامه به صورت تصادفی ساده که بهترین نوع شناخته شده نمونه گیری است که طی آن هر شخص در جامعه مورد نظر شانس مساوی برای انتخاب شدن در نمونه را دارد، در میان کارشناسان سازمان بورس توزیع گردید. جهت گردآوری مبانی نظری اطلاعات در خصوص تبیین ادبیات موضوع تحقیق از روش کتابخانه ای و مطالعات اسنادی و پرسشنامه می باشد. تجزیه و تحلیل نهایی داده ها به کمک تحلی عاملی انجام شده است. نتایج نشان داد تاثیر حسابداری مدیریت عملکرد مالی تایید می شود. همچنین تاثیر مولفه های حسابداری مدیریت بر عملکرد مالی تایید شد در نهایت پیشنهادات کاربردی ارایه شد.

    کلیدواژگان: عملکرد مالی، حسابداری مدیریت، سازمان بورس اوراق بهادار
  • راحله نظریان، فاطمه امیری هنزاء صفحات 1319-1336

    هدف از انجام این پژوهش تاثیر نقش میانجیگری شهرت شرکت بر رابطه مابین افشای مسیولیت پذیری اجتماعی و عملکرد شرکت می باشد. نمونه آماری این تحقیق شامل 163 شرکت با توجه به محدودیت های مدنظر بود که طی بازه ده ساله بین سال های 1390 الی 1399 موردبررسی قرار گرفتند. برای آزمون فرضیه ها نیز از مدل رگرسیون خطی چندگانه استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که افشای مسیولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معناداری ندارد. افشای مسیولیت پذیری اجتماعی بر شهرت شرکت تاثیر مثبت و معناداری ندارد. شهرت شرکت بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معناداری ندارد. شهرت شرکت بر رابطه بین افشای مسیولیت پذیری اجتماعی و عملکرد شرکت تاثیر ندارد.

    کلیدواژگان: شهرت شرکت، افشا مسئولیت اجتماعی، عملکرد شرکت
  • علیرضا منجم، فرهاد رشوند، احمد موبدی، فاطمه رجبی صفحات 1337-1346

    وندالیسم رفتاری آگاهانه تعمدی و غرض ورزانه است که با اراده و خواست افراد و با سوگیری تخریبی و عمدتا بدون کسب نفع مادی صورت می گیرد؛ انواع محیط های ورزشی، توریستی، تاریخی، فرهنگی، آموزشی و شهری می تواند مورد هجوم وندال ها قرار گیرد. یکی از وجوه مهم وندالیسم، محیطی است که عمل وندالیستی در آن اتفاق می افتد به همین منظور آن را در رده جرایم محیطی قرار می دهد. وندالیسم شهری می تواند مبلمان و تجهیزات شهری و یا خود محیط مصنوع شهری اعم از دیوارها، خیابان ها و پل ها، پایانه ها، ورزشگاه ها، بیمارستان ها و مدارس حتی فضاهای سبز مثل پارک ها و باغچه ها باشد. بنابراین جهت شناخت مفهوم وندالیسم شهری در این تحقیق تلاش شده است تا مروری بر وندالیسم شهری داشته باشیم. در این مقاله هدف مروری بر وندالیسم شهری با رویکرد مدیریت شهری با استفاده از روش کتابخانه ای است.

    کلیدواژگان: وندالیسم شهری، مدیریت شهری، وندال
  • علی براتی، حمید رضا رضایی صفحات 1347-1365

    پژوهش حاضر با موضوع بررسی نقش محرک های تجارت الکترونیک بر آگاهی مصرف کننده در تجارت الکترونیک با نقش میانجی استفاده از فناوری اطلاعات پرداخت. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی می باشد. همچنین این پژوهش از لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی- همبستگی می باشد و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها یک تحقیق کمی بود. جامعه آماری شامل مشتریان شرکت دیجی کالا در سال 1400 که تعداد آن به دلیل عدم دسترسی نامحدود در نظر گرفته شد؛ زیرا طی پیگیری ها متعدد شرکت دیجی کالا تعداد دقیق مشتریانش را در دسترس قرار ندادند. در این پژوهش لینک پرسشنامه آنلاین برای 600 نفر از مشتریان با شیوه تصادفی ساده ارسال گردید و بعد از توضیحات و هماهنگی ها پاسخ برای محقق ارسال شد و بعد بررسی پاسخ ها، تعداد براساس جدول مورگان و کرجسی 384 تا از بهترین پرسشنامه های پاسخ داده شده به عنوان نمونه در نظر گرفته شد و تجزیه و تحلیل آماری بر اساس این پاسخ ها انجام گردید. حجم نمونه در پژوهش حاضر براساس جدول مورگان و کرجسی و با شیوه تصادفی ساده به تعداد 384 نفر برآورد شد. سطح محرک های تجارت الکترونیک حدودا 71%، میزان استفاده از فناوری اطلاعات تقریبا 76% و آگاهی مصرف کننده از تجارت الکترونیک از دیدگاه مشتریان 4/68% بود. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار PLS نشان داد که محرک های تجارت الکترونیک به میزان 54% بر استفاده از فناوری اطلاعات اثرگذار بود و استفاده از فناوری اطلاعات به میزان 48% متغیر آگاهی مصرف کننده از تجارت الکترونیک را تبیین نمود، همچنین محرک های تجارت الکترونیک بر آگاهی مصرف کننده از تجارت الکترونیک با نقش میانجی استفاده از فناوری اطلاعات به میزان 62% تاثیر گذاشت.

    کلیدواژگان: محرک های تجارت الکترونیک، استفاده از فناوری اطلاعات، آگاهی مصرف کننده در تجارت الکترونیک
  • علی باقری صفحات 1366-1376

    فناوری های مالی (فین تک)، درحال حاضر کل صنعت مالی را متحول کرده و این پتانسیل را دارد که نه تنها اصول برخی از محصوالت مالی، بلکه ویژگیهای اساسی سیستم مالی را نیزتغییردهد. فین تک نقش مهمی به عنوان یکواسطه مالی برای جامعه و فعالیتهای روزمره مردم در سراسر جهان ایفا میکند. محبوبیت فین تک ها باعث ایجاد فضای رقابتی جدیدی بین بانک ها شده است، زیرا فین تک ها الزامات بوروکراتیک را کاسته و موسسات مالی مانند بانک ها راحت تر، کارآمدتر و سریع تر خدمات ارایه می دهند. باتوجه به حرکت بانک ها به سمت فناوری های جدید در سطح جهان، لازم است برای همسو شدن با رشد جهانی و همگام شدن با محصولات ارایه شده شرکت های ارایه دهنده خدمات، شناختی کلی بر میزان استقبال از فناوری های نوین داشته باشیم. هدف از انجام این پژوهش، بررسی فین تک در صنعت بانکداری است. این مقاله مروری است که باتوجه به جستجودر پایگاه داده ها، یافته ها نشان داد باتوجه به جهشی که جهان در استفاده از نوآوری ها در زمینه فناوری مالی داشته و ظرفیت بالقوه آن در پیشبرد اهداف حسابداری و حسابرسی و نیز شکل گیری کسب وکارهای نوپا در حوزه فناوری های نوین مالی در ایران، شناسایی، درک و پیش بینی رفتار افراد و نیز تشویق آن ها در پذیرش و استفاده از این فناوری ها، برای توسعه پایداری و مزیت رقابتی و همچنین رفاه اجتماعی، امری ضروری می باشد. در نتیجه فین تک ها و استارتاپ های مالی هستند که باعث ایجاد تغییرات وسیع در این صنعت شده اند.

    کلیدواژگان: فین تک، بانک، حسابداری، امور مالی
  • مهدیه بیابانی ترک صفحات 1377-1395

    از پایان سال 1398 تا کنون بیماری کرونا باعث مختل شدن زندگی عادی عموم مردم شده است. در حقیقت تمامی بخش های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جوامع درگیر و دست خوش تغییرات اساسی شده است که دراین بین بی شک یکی از چالش برانگیزترین نهاد مورد آسیب دیده حاصل از این بیماری نظام آموزشی می باشد لذا در این تحقیق به دنبال بررسی اثرات بیماری کووید-19 (کرونا) بر توان یادگیری دانش آموزان (مقطع دوره متوسطه شهرستان اردبیل) پرداختیم. بازه زمانی این تحقیق سال تحصیلی 1399، 1400 و 1401 و جامعه آماری تحقیق مربوط به دوره متوسطه شهر اردبیل بوده که نهایتا 240 دانش آموز برای نمونه نهایی تحقیق انتخاب گردیده شد. بر اساس نتایج حاصل از آماره (آزمون) پیرسون، تمامی عوامل موجود در زمان کرونا بر توان یادگیری دانش آموزان به ترتیب نگرش ها و ادراکات، اکتساب و درهم تنیدن دانش در دانش آموزان، بسط و اصلاح دانش آموزان، استفاده معنادار از دانش در دانش آموزان و عادت های ذهنی تاثیر معکوس دارند بدین معنا که بیماری کرونا تاثیر منفی بر تمامی عوامل یادگیری داشته است.

    کلیدواژگان: بیماری کرونا، توان یادگیری دانش آموزان، دوره متوسطه
  • علی احمدی بنی صفحات 1396-1403

    هدف از انجام پژوهش بررسی نقش میانجی سکوت سازمانی در رابطه عدالت سازمان و قصد ترک خدمت کارکنان بنیاد شهید استان چهارمحال و بختیاری بود. این پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش کارکنان بنیاد شهید استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 130 نفر می باشد. تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید که حجم نمونه آماری برابر 97 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مستخرج از پژوهش کاکیراگولا (2022) می باشد. روایی سازه و روایی همگرا پرسشنامه نیز تایید شد. سپس پایایی پرسشنامه توسط ضریب آلفا کرونباخ تایید گردید. برای تحلیل فرضیه ها از مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد عدالت سازمانی بر کاهش قصد ترک خدمت کارکنان و سکوت سازمانی اثرگذار است. سکوت سازمانی اثر مثبت و معنادار بر نیت ترک دارد. همچنین عدالت سازمانی بر قصد ترک خدمت کارکنان با نقش میانجی سکوت سازمانی اثرگذار است.

    کلیدواژگان: سکوت سازمانی، عدالت سازمان، ترک خدمت، بنیاد شهید
  • علیرضا اسکندری، ژاله مدینه خرمی صفحات 1404-1424

    هدف این تحقیق بررسی تاثیر عدم قطعیت سیاست اقتصادی بر رابطه بین اجتناب از مالیات شرکت ها و ارزش وجه نقد مازاد شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای اندازه گیری اجتناب از مالیات از نرخ موثر مالیاتی و برای اندازه گیری وجه نقد مازاد از پسماندهای مدل نگهداشت وجه نقد بهینه و در نهایت برای اندازه گیری عدم قطعیت سیاست اقتصادی از نوسانات نرخ تورم با استفاده از مدل سازی ناهمسانی واریانس شرطی و فیلتر هودریک پرسکات استفاده شده است. در نهایت با استفاده از اطلاعات 153 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی یک دوره 9 ساله از سال 1392 تا 1400 به آزمون فرضیه تحقیق پرداخته شده است. یافته های این مطالعه نشان داد عدم قطعیت سیاست اقتصادی بالا، تاثیر منفی اجتناب از مالیات بر ارزش وجه نقد مازاد را تعدیل می کند و آن را کاهش می دهد.

    کلیدواژگان: اجتناب مالیاتی، ارزش وجه نقد مازاد، عدم قطعیت سیاست اقتصادی
  • علی اکبر احمدی، الناز میرزایی سی رویی صفحات 1425-1447

    هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر نوآوری مدیریت با نقش میانجی دانش سازمانی (مورد مطالعه: اداره کل سازمان تامین اجتماعی شهرستان های استان تهران) می باشد. این پژوهش به لحاظ طبقه بندی برمبنای هدف، کاربردی است و به لحاظ طبقه بندی برمبنای روش یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش مدیران اداره کل سازمان تامین اجتماعی شهرستان های استان تهران به تعداد 280 نفر است. نمونه گیری این پژوهش از روش تصادفی طبقه ای است. حداقل حجم نمونه مورد نیاز با توجه به فرمول کوکران برابر 163 نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد بوده که پایایی آن قبل از توزیع با استفاده از شاخص آلفای کرون باخ مورد تایید قرار گرفت. داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار spss و Smart-PLS مورد تحلیل قرار گرفتند و با کمک مدل سازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق بررسی شدند. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که فناوری اطلاعات بر نوآوری مدیریت تاثیر مثبت و معنی دار دارد و همچنین دانش سازمانی در این بین نقش میانجی ایفا می کنند.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، نوآوری مدیریت، دانش سازمانی
  • امید اسلام زاده، مصطفی قیومی صفحات 1448-1468

    سرعت اعلام سود و تجدید ارایه صورتهای مالی نشان دهنده کیفیت اطلاعات شرکت هستند که بر تصمیمات مهم شرکت همچون میزان نگهداری وجه نقد تاثیرگذار است. راهبری شرکتی (حاکمیت شرکتی) و پیچیدگی شرکت نیز مشخصه های مهم شرکت ها هستند که بر عملیات شرکتها اثرگذار است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه سرعت اعلام سود و تجدید ارایه صورتهای مالی با نگهداری وجه نقد در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با در نظر گرفتن نقش پیچیدگی و راهبری شرکتی در فاصله زمانی 1396 تا 1400 است. پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ نحوه اجرا توصیفی همبستگی است. برای انجام پژوهش شش فرضیه اصلی تدوین شد. برای انجام این پژوهش از رگرسیون داده های پنلی استفاده شد. این موضوع در 122 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شد. یافته ها نشان داد که سرعت اعلام سود با نگهداری وجه نقد رابطه معناداری دارد. تجدید ارایه صورتهای مالی با نگهداری وجه نقد رابطه معناداری ندارد. راهبری شرکتی و پیچیدگی شرکت بر رابطه سرعت اعلام سود با نگهداری وجه نقد تاثیر معناداری دارد. راهبری شرکتی و پیچیدگی شرکت بر رابطه تجدید ارایه صورتهای مالی با نگهداری وجه نقد تاثیر معناداری دارد. سرعت اعلام سود نمادی از توانمندی شرکت است و بنابراین شرکت ها باید سرعت اعلام سود را در جهت بهبود تصمیمات مورد توجه قرار دهند. از سویی اهمیت راهبری شرکتی و پیچیدگی شرکت همراه با این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: سرعت اعلام سود، تجدید ارائه صورتهای مالی، نگهداری وجه نقد
  • منصوره اسکندری صفحات 1469-1478

    امروزه بخش زیادی از سرمایه های شرکت را سرمایه نامشهود تشکیل می دهند که روش های حسابداری سنتی قادر به اندازه گیری آنها نیستند. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات در رونق اقتصادی یک شرکت دارای اهمیت است، زیرا به تقویت ظرفیت تولید شرکت کمک می کند. این مطالعه با هدف تاثیر سرمایه نامشهود و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران انجام گردید. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از جهت نحوه گردآوری داده ها توصیفی (غیرآزمایشی) و از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1400-1392 می باشند که توسط غربالگری، 91 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط رگرسیون داده های ترکیبی و نرم افزار Eviews انجام شد. با توجه به نتایج بدست آمده، سرمایه نامشهود و فناوری اطلاعات و ارتباطات به ترتیب به میزان 869/0 و 156/0 بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معنادار دارند.

    کلیدواژگان: سرمایه نامشهود، فناوری اطلاعات و ارتباطات، عملکرد
  • زهرا کهکشان صفحات 1479-1485

    دانش ریاضیات به عنوان یک ابزار برای استفاده در زندگی روزمره برای وجود هر جامعه ای مهم است. این ابزار دانش آموزان را مجهز می کند تا با مجموعه ای منحصر به فرد و قدرتمند به درک جهان رسیده و به اعضای مولد جامعه تبدیل شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر روش تدریس یادگیری مشارکتی بر میزان یادگیری دانش آموزان دختر اول دبستان شهدای قره سو در مفهوم الگویابی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر اول دبستان برکت شهداری قره سو شهرستان آستارا تشکیل می دهند که تعداد 40 نفر از آن ها با روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و در پژوهش شرکت داده شده اند. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. در گروه آزمایش، تدریس با استفاده از روش تدریس یادگیری مشارکتی و در گروه کنترل، تدریس با استفاده از روش سنتی انجام شد. سپس میزان یادگیری دانش آموزان به وسیله ی پس آزمون سنجیده شد و داده های پژوهش با نرم افزار 22 spss و با استفاده از آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین میزان یادگیری دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و روش تدریس یادگیری مشارکتی بر یادگیری دانش آموزان مورد مطالعه در آموزش این مفهوم اثر دارد. تجاوز نماید.

    کلیدواژگان: یادگیری مشارکتی، اول، دبستان، الگویابی، الگوی تدریس
  • مهناز مالدار صفحات 1486-1494

    هدف این تحقیق مقایسه و بررسی تاثیر روش تدریس تحقیقی و روش تدریس سنتی بر انگیزش تحصیلی علوم تجربی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بود. روش این پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی بود که در آن نمونه ای شامل دو کلاس 35 نفره از دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان آستارا انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه روش تدریس تحقیقی و روش تدریس سنتی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) استفاده شد. در فرایند اجرا، در کلاس درس علوم تجربی (فصل پنجم: زمین پویا) یک گروه در معرض روش تدریس تحقیقی قرار گرفت و گروه دوم به همان روش سنتی آموزش دیدند. نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که در اثربخشی دو روش تدریس بر روی انگیزش تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی تفاوت دارد. دانش آموزانی که با روش تدریس تحقیقی آموزش دیده بودند انگیزش تحصیلی بالاتری را نشان دادند.

    کلیدواژگان: روش تدریس کاوشگری، انگیزش تحصیلی، علوم تجربی، دانش آموزان
  • پروانه نوحه خوان مدبر صفحات 1495-1515

    این پژوهش به بررسی تاثیر تجربه حسی برند بر ارزش ویژه برند با توجه به نقش تعدیلگر همدلی کارکنان پرداخته است. لذا پژوهش حاضر از حیث هدف یک پژوهش کاربردی است و از حیث گردآوری داده ها از روش توصیفی- پیمایشی استفاده می کند. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان بیمه دی در استان گیلان است. با توجه به آمار به دست آمده از مجموع شعب و نمایندگی های استان گیلان، مشتریان بیمه دی ساکن گیلان که در سال 97 از بیمه دی خرید انجام داده اند، تقریبا 000/11 (یازده هزار) نفر می باشند. تعداد نمونه بر طبق جدول کرجسی و مورگان 374 نفر تعیین گردید. به منظور توزیع پرسشنامه در میان اعضای نمونه از روش دردسترس بهره گرفته شده است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه استاندارد است که برگرفته از مقاله مرجع ایگلسیاس و همکاران (2019) می باشد. جهت سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوا و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین به علت غیرنرمال بودن داده ها جهت آزمون فرضیه ها و سنجش روابط از نرم افزار Smart PLS2 بر پایه روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزیی بهره گرفته شده است. با توجه به تحلیل داده های پژوهش می توان بیان نمود که تجربه احساسی برند بر تعهد موثر مشتری و رضایت مشتری تاثیر دارد. همچنین رضایت مشتری بر تعهد موثر مشتری و ارزش ویژه برند تاثیر مثبت معنادار دارد. همچنین نقش تعدیلگر همدلی کارکنان در تاثیر تجربه احساسی برند بر تعهد موثر مشتری و در تاثیر تجربه احساسی برند بر رضایت مشتری رد می شود.

    کلیدواژگان: تجربه حسی برند، ارزش ویژه برند، رضایت مشتری، تعهد موثر مشتری، همدلی کارکنان
  • پروانه نوحه خوان مدبر صفحات 1516-1528

    نگرانی های جامعه در خصوص مسایل زیست محیطی، بهداشت و سلامت باعث شده است تا جوامع مختلف به اصلاح فرآیندهای مختلف کشورها از جمله توجه به تولید محصولات سبز، رعایت استانداردهای زیست محیطی، مدیریت صحیح پسماند و اصلاح الگوهای مصرف بپردازند. همچنین عوامل بسیاری نظیر افزایش آلودگی زیست محیطی، فشارهای دولتی، انتظارات مردم از سازمان ها در خصوص مسیولیت پذیری اجتماعی، ضرورت حرکت شرکت ها به سمت تولید محصولات دوستدار محیط را روشن می نمایند. هدف این پژوهش، تاثیر آموزش همگانی بر مدیریت صحیح پسماند و توسعه پایدار سبز با توجه به نقش تعدیلگری هویت ملی در شهر بندر انزلی است. این تحقیق بر حسب هدف در دسته ی تحقیقات کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها در دسته تحقیقات توصیفی قرار دارد. جامعه آماری در این پژوهش شهروندان شهر انزلی هستند که به شهرداری جهت امور شهری، عمرانی و رفاهی مراجعه کرده اند و تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران 328 نفر است و روش نمونه گیری به صورت غیراحتمالی در دسترس انتخاب می شوند با توجه به اینکه در این تحقیق افراد به عنوان جامعه ی آماری هستند، لذا سطح تجزیه و تحلیل فردی است. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس است. ابزارگرآوری اطلاعات پرسشنامه و برای تحایل از نرم افزار اس پی اس اس و پی ال اس استفاده شد. نتایج گویای تایید تمامی فرضیات در پژوهش حاضر است.

    کلیدواژگان: آموزش همگانی، مدیریت صحیح پسماند، توسعه پایدار سبز، هویت ملی، شهر بندر انزلی
  • مهدی شطرنجی صفحات 1529-1540

    هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی و فرهنگ یادگیری در بین کارکنان شهرداری های استان گیلان می باشد. این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی - همبستگی است و جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان فنی شهرداری های استان گیلان بوده که تعداد آنها 560 نفر می باشد. حجم تمونه با استفاده از فرمول کوکران 229 نفر بوده و از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. برای جمع آوری داده های تحقیق، از پرسشنامه استفاده گردید که با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی کلیه پرسشنامه ها محاسبه گردید. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمع اوری و بوسیله نرم افزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان دهنده تایید فرضیه های تحقیق بوده و بیان می داردکه جهت گیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی و فرهنگ یادگیری در بین کارکنان شهرداری های استان گیلان تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: جهت گیری استراتژیک، عملکرد سازمانی، فرهنگ یادگیری، شهرداری
  • مهدی شطرنجی صفحات 1541-1553

    هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی و فرهنگ یادگیری در بین کارکنان شهرداری های استان گیلان می باشد. این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی - همبستگی است و جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان فنی شهرداری های استان گیلان بوده که تعداد آنها 560 نفر می باشد. حجم تمونه با استفاده از فرمول کوکران 229 نفر بوده و از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه های استاندارد گرداوری شد و با استفاده از نرم افزار SPSS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که کلیه فرضیات مورد تایید قرار گرفته و همچنین رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی در بین کارکنان شهرداری های استان گیلان تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، عملکرد شغلی، شهرداری های استان گیلان
  • هوشنگ مرادی صفحات 1554-1564

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ویژگی های مدیرعامل بر ارزش سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد. نمونه آماری مشتمل بر 148 شرکت می باشد که با روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و با استفاده از رویکرد پس رویدادی است و از نظر روش پژوهش از نوع همبستگی و مبتنی بر رگرسیون چند متغیره است. جهت داده های پانلی و برای تخمین مدل پژوهش از نرم افزار Eviews، استفاده شده است. نتایج تحقیق با استفاده از مدل اثرات تصادفی نشان می دهد که ویژگی های مدیرعامل بر ارزش سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: ویژگی های مدیرعامل، توانایی مدیریت، ابهام حسابداری
  • هوشنگ مرادی صفحات 1565-1580

    در این تحقیق به بررسی تاثیر ویژگیهای مدیر عامل بر ارزش وجوه نقد طی سالهای 1397 تا 1401 نمودیم. بعد از برآورد مانده وجه نقد عادی، مازاد وجه نقد برای هر سال شرکت را محاسبه کرده و سپس تاثیر آنرا به صورت تعاملی با استفاده از متغیر های مربوط به ویژگیهای مدیر عامل شامل سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و دوره تصدی در مدل رگرسیونی نهایی و با استفاده از نرم افزار eviews و روش حداقل مربعات معمولی مورد آزمون قرار دادیم. نتایج نشان داد که بین سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و طول دوران تصدی مدیر عامل و ارزش وجه نقد مازاد در شرکت های مورد مطالعه رابطه معنی داری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: ویژگیهای مدیر عامل، نگهداشت وجه نقد شرکت، ارزش مازاد وجه نقد
  • هوشنگ مرادی صفحات 1566-1580

    هدف از انچام تحقیق حاضر بررسی تاثیر مسیولیت اجتماعی و هزینه های نمایندگی بر حساسیت می باشد. پس از طراحی شاخص های ارز یابی هزینه های نمایندگی، اطلاعات معاملات انجام شده در دوره پژوهشی پنج ساله 1397 تا 1401 از سازمان بورس اوراق بهادار جمع آوری گردید. نمونه آماری مشتمل بر 148 شرکت می باشد که با روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است؛ که در مجموع 545 سال- شرکت بودند، در این تحقیق برای بررسی فرضیات پژوهش از رگرسیون خطی و همبستگی استفاده شده است. جهت تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیات تحقیق از نرم افزار Eviews استفاده شده است. آنچه در جمع بندی و نتیجه گیری کلی آزمون فرضیه های تحقیق می توان عنوان کرد هزینه های نمایندگی بر تاثیر تعدیل کنندگی منفی مسیولیت اجتماعی بر حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی موثر است.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، هزینه های نمایندگی، حساسیت سرمایه گذاری
  • علی اکبر احمدی، فائزه مرادی صفحات 1581-1594

    هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات بر عملکرد مالی از طریق نوآوری خدمات (مورد مطالعه: شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی) می باشد. این پژوهش به لحاظ طبقه بندی برمبنای هدف، کاربردی است و به لحاظ طبقه بندی برمبنای روش یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش مدیران شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی به تعداد 400 نفر می باشد. نمونه گیری این پژوهش از روش غیرتصادفی دردسترس است. حداقل حجم نمونه مورد نیاز با توجه به فرمول کوکران برابر 197 نفر می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد بوده که پایایی آن قبل از توزیع با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار spss و Smart-PLS مورد تحلیل قرار گرفتند و با کمک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق بررسی شدند. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که نوآوری بنیادی و تدریجی بر عملکرد مالی تاثیر مثبت دارد. اکتشاف فناوری اطلاعات و بهره برداری از فناوری اطلاعات بر نوآوری بنیادی و تدریجی تاثیر مثبت و معنی دار دارد.

    کلیدواژگان: قابلیت های فناوری اطلاعات، عملکرد مالی، نوآوری خدمات
  • نرگس صبوری، عباس اللهیاری صفحات 1595-1611

    با توجه به مطالعه ماریا و همکاران در سال 2023، شرکت ها با توجه به سیاست نظارتی توسط حسابرسان میتوانند منجر به بهود عملکرد شوند، اما ریسک شهرت ممکن است مانع از این کار شود و یا اینکه در بهبود عملکرد اثراتی ایجاد نماید که از جمله متغیرهای این پژوهش محسوب میشو؛ از این رو این مطالعه سعی نموده است موضوع فوق را مورد بررسی قرار دهد و به این سوال پاسخ دهد که آیا بین ریسک شهرت (محیطی، اجتماعی، حاکمیتی) و عملکرد مالی با توجه به پویایی نظارتی رابطه معناداری وجود دارد یا خیر (ماریا و همکاران، 2023). هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط بین ریسک شهرت (محیطی، اجتماعی، حاکمیتی) و عملکرد مالی با توجه به پویایی نظارتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. روش پژوهش مورد استفاده نیز، روش توصیفی- تحلیلی بوده و داده های پژوهش از نوع تاریخی با مراجعه به صورت ها و گزارشات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران جمع آوری و طبقه بندی گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از روش داده های پانل دیتا استفاده شد؛ و در بخش تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون های مختلف مربوطه انجام گردید و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Eviews نسخه 13 صورت گرفت. جهت تحلیل فرضیه های پژوهش، جامعه آماری را از بین سال های 1395 الی 1400 و به مدت 6 سال انتخاب نموده و شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران بوده اند که نمونه آماری با روش حذفی و به تعداد 80 شرکت انتخاب شد. نتایج تحلیل نشان داد که بین ریسک شهرت (محیطی، اجتماعی، حاکمیتی) و عملکرد مالی با توجه به پویایی نظارتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد؛ بنابراین، مدیران شرکت ها، به ریسک شهرت و پویایی نظارتی توجه نمایند تا باعث رشد بازده داراییها و بازده حقوق صاحبان سهام شرکتها شوند.

    کلیدواژگان: ریسک شهرت، عملکرد مالی، بازده داراییها، بازده حقوق صاحبان سهام، پویایی نظارتی
  • علیرضا انوشه یی، علی اکبر رضایی صفحات 1612-1622

    پژوهش حاضر با هدف ارایه و ارزیابی مدل هوش مصنوعی در حوزه خدمات شهری اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد و تجزیه وتحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 10 نفر از خبرگان و مدیران با سابقه حوزه خدمات شهری و با ارایه کفایت نظری صورت گرفته است. نتایج تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ارایه مدل ارایه مدل هوش مصنوعی در حوزه خدمات شهری منجر شد. در این تحقیق برای حصول مدلی که بتواند علاوه بر جنبه توصیفی تا حدودی جنبه تجویزی نیز داشته باشد، سعی شده است با انتخاب خبرگانی که در جامعه اتفاق نظر مثبت بر آن ها در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد به سمتی حرکت شود تا وضعیت مطلوب مدل شود. با این حال، مدیران با در نظر گرفتن مدل پیشنهادی تحقیق می توانند در جهت ارتقا هوش مصنوعی در سازمانهای خدمات شهری مانند شهرداری ها گام بردارند.

    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، خدمات شهری، داده بنیاد
  • علیرضا انوشه یی، علی اکبر رضایی صفحات 1623-1632

    هدف از این پژوهش ارزیابی نقش ابزارهای هوش مصنوعی در توسعه مدیریت شهری بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران و کارکنان شهرداری تشکیل می دهد. داده های لازم با پرسشنامه از 86 نفر از مدیران وکارکنان شهرداری که به روش نمونه گیری غیراحتمالی از نوع ساده و آسان انتخاب شدند گردآوری شد. جهت آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرم افزار SAMARTPLS استفاده شد. نتایج ارزیابی های نشان میدهد ارزش آفرینی بر ارتقای جهت گیری استراتژیک تاثیر دارد بعلاوه نتایج نشان داد ساختار درونی بر ارزش آفرینی تاثیر معناداری داشته است. با این حال نتایج نشان داد تاثیر فرایندهای استراتژیک بر ارزش آفرینی تحول سازمانی معنادار بوده است.

    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، مدیریت شهری، شهرداری
  • بررسی تاثیر دارایی های فکری بر عملکرد سازمانی از طریق نقش مدیریت دانش سازمانی
    رویا باغ میرانی، شیما شله کار صفحات 1633-1646

    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر دارایی های فکری بر عملکرد سازمانی سازمانی از طریق نقش مدیریت دانش در سازمان آموزش وپرورش شهر تهران می پردازد. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی و همبستگی می باشد. همچنین جامعه آماری تحقیق حاضر شامل، کلیه کارکنان، مدیران و کارشناسان مربوطه در پاسارگاد شهر تهران می باشند. حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران 250 نفر تعیین گردید و روش نمونه گیری پژوهش حاضر تصادفی ساده می باشد. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. روایی ابزار تحقیق با استفاده نظرجمعی از صاحب نظران و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی تحقیق 0.883 تایید شد. داده ها نیز با بهره مندی از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار Smartpls تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن است که ابعاد دارایی های فکری (دارایی های انسانی، دارایی های ساختاری و دارایی های مشتری) بر عملکرد سازمانی سازمانی معناداری دارند. این در حالی است که تاثیر دارایی های ساختاری بر عملکرد سازمانی سازمانی نسبت به سایر عوامل بیشتر بوده است. همچنین نتیجه فرضیه میانجی نشان میدهد متغیر مدیریت دانش سازمانی با ضریب تاثیر 0.445 رابطه ی بین متغیر دارایی های فکری و عملکرد سازمانی سازمانی را به طور معنی داری تعدیل (افزایشی) میکند. در نتیجه فرضیه مورد نظر تایید می شود.

    کلیدواژگان: دارایی های فکری، مدیریت دانش سازمانی، عملکرد سازمانی
  • محمدحسین انوشه ئی، خلیل صفری صفحات 1647-1659

    هدف از این پژوهش ارزیابی تاثیر فعالیتهای بازاریابی رسانه های اجتماعی بر میزان ارزش ویژه برند بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مشتریان فروشگاه های زنجیره ای آنلاین در شهر تهران تشکیل می دهد. داده های لازم با پرسشنامه استاندارد از 384 نفر از مشتریان فروشگاه های زنجیره ای آنلاین که به روش نمونه گیری غیراحتمالی از نوع ساده و آسان انتخاب شدند گردآوری شد. جهت آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد سرگرمی برند EWOM بر ارزش ویژه برندتاثیر مثبت و معنادار داشته است. درهمین راستا نتایج نشان داد تاثیر متغیرهای سفارشی سازی و تعامل بر ارزش ویژه برندتاثیر معناداری داشته است.

    کلیدواژگان: فعالیتهای بازاریابی رسانه های اجتماعی، ارزش ویژه برند، فروشگاه های زنجیره ای آنلاین
  • حمید کاکائی، سید قائم هاشمی نسب، نیما دانش زاد، هوشنگ مومنی وصالیان صفحات 1660-1670

    در دنیای امروزی مفهوم ربا در بانکداری اسلامی توجه زیادی از تحقیقات را به خود جلب کرده است. این موضوع توسط فیلسوفان، علمای دین، قانونگذاران، مدیران و اقتصاددانان مورد بررسی و تقریبا تمام جنبه های اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و مذهبی آن مورد مطالعه قرار گرفته است. اسلام دریافت یا پرداخت سود به هر شکل وام یا استقراض را ممنوع کرده است. اسلام ربا را به دلیل تاثیر مضر آن بر زندگی شخصی، اجتماعی و اقتصادی مردم ممنوع کرده است و همچنین آن را ناپسند، بی احترامی، غیر خیریه، ناعادلانه و منشا بسیاری از بدی ها می داند. از اینرو با توجه به اهمیت موضوع در تحقیق حاضر سعی شده است تا با نگاهی مروری و تحلیل محتوا به مفاهیم مرتبط در این زمینه پرداخته شود و گام کوچکی در توسعه نظری این مفاهیم برداشته شود. این نتیجه حاصل شد که ربا می تواند نقش مهمی در بی ثباتی اقتصادی و برخی از متغیرهای کلان اقتصادی داشته باشد.

    کلیدواژگان: بانکداری اسلامی، ربا، متغیرهای کلان اقتصادی
  • عارفه محقق، محسن هداوند میرزایی صفحات 1671-1687

    بیش اطمینانی یکی از مهم ترین مفاهیم مالی مدرن است که هم در تیوری های مالی و هم روان شناسی جایگاه ویژه ای دارد و از آنجایی که منافع کلیه ذینفعان شامل سهامداران، مشتریان، کارکنان، سرمایه گذاران و عموم جامعه در سیاست ها و عملکرد سازمان منعکس می گردد. سازمان باید همواره خود را جزیی از اجتماع بداند و نسبت به جامعه احساس مسیولیت داشته باشد؛ بنابراین در این پژوهش به بررسی تاثیر رقابت در بازار بر رابطه بین بیش اطمینانی مدیران و مسیولیت اجتماعی شرکتها پرداخته خواهد شد. برای رسیدن به نتیجه این پژوهش از کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1395 الی 1399 به عنوان جامعه آماری و از 85 شرکت به عنوان نمونه آماری که با حذف سیستماتیک انتخاب گشتند؛ استفاده گردید. داده های جمع آوری شده از این شرکت ها برای تجزیه و تحلیل در نرم افزارهای Excel و Eviews قرار داده شدند و با توجه به دو مدل رگرسیونی خطی چند متغیره که برای فرضیه های این تحقیق طراحی گشتند، مورد آزمون و بررسی قرار گرفتند. در نهایت نتایج حاکی از تایید هر دو فرضیه این تحقیق بوده اند. براساس تایید فرضیه اول؛ بیش اطمینانی مدیران بر مسیولیت اجتماعی شرکت ها به صورت مثبت تاثیرگذار است و بر اساس تایید فرضیه دوم؛ رقابت در بازار محصول بر رابطه بین بیش اطمینانی مدیران و مسیولیت اجتماعی شرکت ها به صورت مثبت تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی شرکت ها، بیش اطمینانی مدیران، رقابت در بازار
  • پگاه واحد صفحات 1688-1696

    کلان داده یکی از مفاهیم مهم در حوزه فناوری اطلاعات است که به معنای مجموعه ای از داده های بزرگ، پیچیده و با تنوع بالا است که با استفاده از روش های مختلف فراهم می شود. بانکداری به عنوان یکی از صنایع حساس و پویا، از داده های بزرگ برای تصمیم گیری های استراتژیک و بهبود فرایندهای کسب و کار استفاده می کند. در این مقاله مروری، به بررسی کاربردهای کلان داده در صنعت بانکداری پرداخته شده است. از جمله موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته شامل: تحلیل رفتار مشتریان، پیش بینی خطرات امنیتی، بهبود تجربه مشتری، بهبود فرایندهای داخلی، بهینه سازی مدیریت ریسک و تصمیم گیری های استراتژیک است. این مقاله نشان می دهد که استفاده از کلان داده در صنعت بانکداری می تواند بهبود قابل توجهی در انجام فعالیت های بانکداری و همچنین افزایش سودآوری برای بانک ها به دنبال داشته باشد.

    کلیدواژگان: کلان داده، داده های بزرگ، بانکداری
  • فاطمه منصوری، عادل آذر، علی رجب زاده صفحات 1697-1717

    این پژوهش با هدف شناسایی عوامل ارزش آفرین برای بیماران کرونایی در زنجیره تامین بیمارستان ها صورت گرفت. جامعه آماری در این پژوهش کلیه بیماران کرونایی در شهر تهران بوده و برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار اندازهگیری و جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بوده که برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرون باخ استفاده شده است. پژوهش حاضر بر اساس هدف یکپژوهش کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. همچنین پژوهش حاضر را برمبنای نوع داده های گردآوری شده از نوع کمی دستهبندی میکنند، چراکه با گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه، تحلیل ها انجام گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری، موجود در بسته نرم افزاری Smartpls استفاده شده است نتایج حاکی از آن است که نیروی انسانی، کیفیت خدمات، جنبه های فیزیکی، هزینه خدمات و شهرت بیمارستان بر ارزش ادراک شده بیماران تاثیر مثبت و معناداری دارد همچنین دو متغیر پاسخگویی زنجیره تامین و کارایی زنجیره تامین به عنوان متغیرهای واسط در این ارتباطات نقشآفرینی میکنند.

    کلیدواژگان: ارزش آفرینی، زنجیره تامین خدمات، مدلسازی معادلات ساختاری، بیمارستان، PLS
  • علی اکبر احمدی، سمانه کامبیزی، بهراد دهقانی صفحات 1718-1734

    شبکه بین خودرویی مجموعه ای است از خودروهای سیار یا متحرک مجهز به گیرنده و فرستنده به منظور برقراری ارتباطات بی سیم گره ها که به دلیل وجود محدودیت هایی در فرستنده و گیرنده های خود نمی توانند با تمام گره ها ارتباط مستقیم برقرار کنند. به همین دلیل لازم است در مواردی که امکان برقراری چنین ارتباط مستقیمی وجود ندارد داده ها از طریق بقیه ی گره ها که در این حالت نقش مسیریاب را ایفا می کنند منتقل شوند. با این حال متحرک بودن گره ها باعث شده شبکه مدام در حال تغییر بوده و مسیر های مختلفی بین دو گره به وجود آید. عوامل دیگری همچون چند گامی، اندازه ی بزرگ شبکه و تنوع نوع و ساختار آنها، طراحی پروتکل های مسیر یابی مناسب را به یک مشکل جدی تبدیل کرده است. در این مقاله روشی برای مسیریابی برای شبکه های بین خودرویی ارایه شده است که کیفیت سرویس را در شبکه افزایش می دهد. این روش مبتنی بر پروتکل مسریابیAODV می باشد که با انتخاب مسیر مناسب کارایی شبکه را بهبود می بخشد و همچنین این روش پیشنهادی در یک سناریو شبیه سازی با نرم افزار شبیه ساز شبکه (NS-2) شبیه سازی شده و نتایج شبیه سازی نشان دهنده کارایی بهتر نسبت به حالت استاندارد پروتکل مسیر یابی AODV می باشد.

    کلیدواژگان: شبکه های بین خودوریی، مسیریابی، AODV، چند گامی، شبیه سازی
  • سعید شیپوریان، پری ناز دهقان محمودی، ساناز مینایی صفحات 1735-1749

    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر کیفیت گزارشگری مالی، اجتناب مالیاتی، سررسید بدهی بر کارایی سرمایه گذاری در بازه زمانی 1394– 1400 (122 شرکت) می پردازد. بدین منظور با استفاده از روش بررسی میدانی، اطلاعات استخراج شده و داده ها بعد از جمع آوری از صورتهای مالی با استفاده از روش های آمار توصیفی و الگوی داده های تابلویی مورد آزمون و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. اطلاعات مربوط به تحلیل داده ها بعد از گرداوری و دسته بندی در صفحه گسترده اکسل با استفاده از نرم افزار آماری ایویوز به تجزیه و تحلیل داده ها با رگرسیون خطی چند متغیره پرداخته شد. نتایج حاصل از فرضیه نشان داد: کیفیت گزارشگری مالی، اجتناب مالیاتی و سررسید بدهی بر کارایی سرمایه گذاری تاثیر مستقیم دارد.

    کلیدواژگان: کیفیت گزارشگری مالی، اجتناب مالیاتی، سررسید بدهی، کارایی سرمایه گذاری
  • سعید شیپوریان، ساناز مینایی، پری ناز دهقان محمودی صفحات 1750-1763

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودشیفتگی مدیران، رشد فروش و سودآوری با اجتناب مالیاتی می باشد. این پژوهش از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی بوده و از آنجایی که در پژوهش حاضر وضعیت موجود متغیرها با استفاده از جمع آوری اطلاعات، از طریق اطلاعات گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، در ردیف مطالعات توصیفی و از نوع پس رویدادی گنجانده می شود. در مسیر انجام این پژوهش، سه فرضیه تدوین و 140 شرکت از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک برای دوره زمانی 7 ساله بین 1394 تا 1400 انتخاب شده و داده های مربوط به متغیرهای پژوهش بعد از گردآوری در نرم افزار اکسل با استفاده از نرم افزار آماری استاتا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد بین خودشیفتگی مدیران و رشد فروش و سودآوری با اجتناب مالیاتی رابطه مستقیم معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: اجتناب مالیاتی، خودشیفتگی مدیران، رشد فروش، سودآوری
  • یوسف آزادیان صفحات 1764-1782

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش آمادگی الکترونیکی و محقق کردن دولت الکترونیکی بر عملکرد سازمان غله استان مازندران می باشد. این تحقیق برحسب نوع هدف کاربردی، از نظر روش اجرا توصیفی- همبستگی به صورت پیمایشی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی می باشد که جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد آمادگی الکترونیکی، دولت الکترونیکی و عملکرد سازمان استفاده شده است. جهت تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و PLS، بررسی نرمال بودن متغییرهای پژوهش از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و برای بررسی فرضیات پژوهش از آزمون های معادلات ساختاری بکار گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش کارکنان سازمان غله استان مازندران می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 97 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که مولفه های آمادگی الکترونیکی و دولت الکترونیکی بر عملکرد سازمان غله استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارند. نظر به ارتباط مستقیم حوزه های عملکردی سازمان و میزان ارایه خدمات الکترونیکی آنها، پیشنهاد شده است که عوامل فنی-مخابراتی و عوامل اجتماعی در اولویت بودجه مصوب سازمان قرار گرفته و در صورت عدم توانایی مالی نسبت به تامین اعتبار راه اندازی پروژه های فناوری اطلاعات از توان بخش غیردولتی، بهره گیری نمایند.

    کلیدواژگان: عملکرد سازمان، آمادگی الکترونیکی، دولت الکترونیکی
|
  • Hamid Mirzajani Pages 1-17

    Properly understanding the economic role of auditing standards is an important step toward improving both audit effectiveness and efficiency. In this essay, I observe that auditing standards are most important when an auditor may have an incentive to under-audit. While this conclusion may not come as a surprise, the conditions under which standards may, or may not, have a desirable effect on audit quality are less obvious. More specifically, I present a number of observations about what standards can do: Standards can (1) compensate for the lack of observability of the audit outcome by focusing on the audit process; (2) partially mitigate the information advantage possessed by the auditor as a professional expert that might motivate the auditor to under-audit; (3) counterbalance the diversity of demand across multiple stakeholders that might drive the audit to the lowest common denominator and create a market based on adverse selection; and (4) provide a benchmark that facilitates the calibration of an auditor’s legal liability in the event of a substandard audit. However, I also present a number of observations about what standards should not try to do: Standards should not (1) discourage the use of judgment by auditors; (2) limit the potential demand for economically valuable alternative levels of assurance; (3) lead to excessive procedural routine or standardization in the conduct of the audit; and (4) be set based on an enforcement agenda. In the end, standards overreach may undermine the economic value of the audit to many stakeholders and lead to fee pressure for audit firms. Hopefully, these insights can inform future debates about the level and types of standards that are appropriate for the auditing profession.

    Keywords: auditing standards, audit quality, audit demand
  • Parya Rashidneia, Lotfali Bolboli, Ebrahim Piri Pages 34-42
    Purpose

    Obesity and overweight have become a global problem today. Resistance exercises have the highest effect on muscle strength, which can lead to the improvement of people's quality of life. The purpose of this study was to investigate the effect of 8 weeks of resistance training with a double and flat pyramid pattern on the muscle strength of the upper and lower limbs of non-exercising and overweight handball players.

    Methods

    This research was semi-experimental with a pre-test-post-test design. The statistical population of the present study includes handball players from Zanjan who did not practice sports for at least 6 months. The statistical sample of this study was randomly selected from among 36 athletes and divided into three groups of 12 people (double pyramid group, flat pyramid group and control group). The exercise program of flat and double pyramid groups was carried out for eight weeks (three sessions per week). No program was considered for the control group and they did not have any special activities. Shapiro-Wilk statistical test was used for the normality of data distribution. Correlation t and ANOVA statistical tests were used to investigate intra-group and intergroup differences, respectively. All statistical analyzes were performed using spss software version 22 and EXELL software version 2010.

    Results

    The muscle strength of the upper and lower limbs of nonexercising and overweight athletes showed a significant increase during eight weeks of resistance training with a double and flat pyramid pattern (P=0.001). The results of the T-test of correlated groups showed that eight weeks of resistance training with a double pyramid pattern had a significant effect on the muscle strength of the lower limbs of untrained and overweight athletes (P=0.001).

    Conclusion

    The results of the present study showed that strength training with double and flat pyramid yielding pattern was effective in improving the strength of untrained athletes. It seems that the double pyramid exercises were superior to the flat type exercises in increasing strength or muscle mass.

    Keywords: Resistance Training, Detraining, Handball Player
  • Saeid Yadegari, Sedigheh Ghorshi *, Ehsan Rajaee Zadeh Harandi Pages 43-60

    With increasing competition in the business field, companies need to make appropriate and timely investments for their survival. Considering the developments in the world today, especially developing countries, these countries need appropriate solutions to better use their facilities to solve their economic problems. In this regard, one of the important factors in solving the economic problems of countries is the expansion and development of investment; But this alone is not enough and due to the limitation of financial resources, in addition to the issue of investment development, increasing the efficiency of investment is also one of the important issues. Based on this, the current research examines the effect of managerial ability on investment efficiency and also the moderating role of internal control quality in this regard. In order to achieve the above objectives, two hypotheses were formulated. Therefore, in order to test the research hypothesis, a sample of 140 firms was selected from the firms listed in Tehran Stock Exchange during the period 2014 to 2021. Multivariate regression model based on combined data was used to test the research hypothesis. The findings of the research showed that managerial ability has a positive and significant effect on investment efficiency, that is, an increase in managerial ability leads to an increase in investment efficiency; In addition, the results indicate that the internal control quality strengthens the relationship between managerial ability and investment efficiency.

    Keywords: Investment Efficiency, Managerial Ability, Internal Control Quality
  • Adel Shahnazi Far, Yahya Dadash Karimi Pages 61-76

    The general purpose of the current research is to identify the challenges facing the Iranian automobile industry in the conditions of the liberalization of automobile imports with the approach of gaining a competitive advantage in Saipa Company. To identify these challenges, Hosseini's model (2013) was considered as a theoretical framework. The statistical population of this research is industrial and academic experts and SAIPA automotive group, considering that the number of identified factors is 29 indicators, a total of 116 people are needed. In order to collect information, the questionnaire created by the researcher on the challenges of importing cars and the standard questionnaire for obtaining competitive advantage by Hosseini (2013) were used. To identify the challenges facing Iran's automotive industry, the exploratory and confirmatory factor analysis technique was used, and to prioritize the challenges, the Friedman test was used with SPss and SMART PLS software. The results of scale reliability and exploratory factor analysis show that out of the 29 identified primary causes of the challenges facing Iran's automotive industry, 26 factors are identified and in six categories, the challenge of cooperation and technology learning, the challenge of competitive power, the challenge of growth and development, the challenge of policy making in The company, the customer behavior challenge, the customer service challenge of segmentation, as well as the result of the PLS software test showed that import challenges are related to gaining competitive advantage. On the other hand, according to Friedman's test, the challenge of cooperation and learning technology has the most impact and the challenge of customer service has the least impact on Iran's automobile industry in the conditions of automobile import liberalization.

    Keywords: Import, competitive advantage, import liberalization, Saipa Company
  • Shayan Rouhani Rad Pages 77-89

    The main goal of this research is to evaluate the performance and ratings of private banks using the SECA multi-criteria decision-making method. Various health systems, including the CAMEL system, are used to evaluate the financial performance of banks. In this research, the CAMEL criteria have been used to evaluate the performance of banks. Since each criterion evaluates a specific dimension of the bank, there is a need for methods to aggregate these dimensions, and multi-criteria decision-making methods are one of these methods. The SECA method, which is a multi-objective nonlinear programming model, has been used in this research to rank banks in 2022, due to its advantage of simultaneously evaluating criteria and attributes.

    Keywords: Ranking, performance evaluation, bank health criteria, Multi-Criteria Decision Making methods, SECAmethod, CAMEL system
  • Isa Ojand *, Kamran Mahmoudpour Pages 119-130

    Cognitive ability is positively related to many financial outcomes. Cognitive ability refers to the brain's natural skills that are used for simple and complex tasks. In general, these skills, which are related to how to process information, identify patterns and analyze problems, are called cognitive ability and can be improved by focusing on different areas. An important relationship to understand is the extent to which cognitive ability is related to knowledge of economics, but this has not been extensively tested. In this study, the relationship between cognitive ability and economic knowledge and financial literacy among 353 active investors in the stock market has been tested using structural modeling technique. In this regard, the results of this study have shown that there is a positive and significant relationship between economic knowledge and financial literacy and cognitive ability. Meanwhile, these relationships are positively mediated by education.

    Keywords: Economic knowledge, cognitive ability, financial literacy, financial knowledge
  • Kimia Nosrati Pages 131-146

    The main purpose of this research is to investigate the effect of social responsibility on the emotional exhaustion of Lorestan University of Medical Sciences employees with the mediating role of organizational belonging. The statistical population of this research is all the 507 employees of Lorestan University of Medical Sciences. Using Morgan's table to determine the sample size of 220 people as a sample were selected. The sample method is relative and non-probability stratified sampling. The current research is applied in terms of descriptive method of correlation type and in terms of purpose, which is based on field and library research. Data by standard accountability questionnaire; Carroll (1991), Shaufli et al.'s organizational affiliation (2003), and Zhang's (1995) emotional exhaustion have been collected. Their validity is related to construct validity; and their reliability with Cronbach's alpha and reliability The combination is confirmed. The data were analyzed using SPSS23 and SMART PLS2 software. The results of the research hypotheses showed that social responsibility with the mediating role of organizational belonging has an effect on emotional exhaustion in the employees of the Lorestan University of Medical Sciences by increasing the organizational social responsibility of the employees of the University of Sciences. Lorestan province medicine also has organizational affiliations.

    Keywords: Responsibility, organizational belonging, emotional exhaustion, Lorestan Universityof Medical Sciences
  • Fatima Walipour Pages 147-163

    The main purpose of this research is to identify and prioritize factors affecting knowledge sharing in government organizations with a fuzzy Delphi approach. The statistical population of the research includes experts and university professors selected and specialized in the line of government organizations who have characteristics such as availability, experience, appropriate field of study, doctoral degree, employment in teaching at the university, research and authoring experience in this field. There are 20 people whose opinions have been used. Research sampling method is judgmental sampling and snowball sampling. The tools of data collection are interviews and questionnaires from 20 research experts with 4 factors or criteria in the four general groups of human factors, structural factors, cultural factors, barriers to knowledge sharing. To analyze the data collected from the implementation of questionnaires, from Fuzzy Delphi has been used in identifying 38 main factors affecting knowledge sharing, weighting factors or criteria of the proposed model and classifying them into four general groups of human factors, structural factors, cultural factors, obstacles to knowledge sharing. The results of the research showed that after ranking the factors affecting organizational knowledge sharing in government organizations, it was determined that human factors were ranked first, structural factors were ranked second, barriers to knowledge sharing were ranked third, and cultural factors were ranked fourth.

    Keywords: Knowledge, knowledge management, knowledge sharing, knowledge sharing criteria
  • Roohalah Seddighi, Mohammad Marfou, Ali nourikhani* Pages 164-176

    During their life cycle, companies adopt policies that are appropriate to their situation so that they can confidently pass through the stages of the life cycle. In this research, the effect of the company's life cycle on the relationship between financial leverage and accounting conservatism has been investigated using the data of 167 companies admitted to the Tehran Stock Exchange, which were selected using the systematic elimination method, between 1393 and 1400. This research is applied in terms of purpose and multivariate regression method was used to analyze the data. The results of the research show that there is a positive and meaningful relationship between financial leverage and conservatism, and due to the fact that the coefficient is larger in the growth stage, it indicates that the intensity of this relationship is greater in this stage than in the stages of decline and

    Keywords: Financial Leverage, Accounting Conservatism, Life Cycle
  • Amin Ghavammanesh Pages 177-190

    The valuation of a knowledge-based company is often considered a point of contention between venture capital firms and entrepreneurs. To fill this gap, the purpose of this study is to use strategic management theories to value knowledge-based companies. This study addresses research questions such as whether strategic theories (resource-based theory, industry structure effects theory, and communication network perspective theory) enable the valuation of a knowledge-based firm and how venture capitalists evaluate the importance of these theories for economic evaluation. They prioritize and change. According to the resource-based theory, internal resources (entrepreneurs' characteristics and entrepreneurial team's characteristics) help to predict the valuation of knowledge-based companies. Rooted in the perspective of industrial structure, it can be stated that a bold investment in knowledgebased companies is likely to have a higher value and is predictable depending on the specific characteristics of the industry. In the review of the research conducted in relation to the research topic, researchers have used two criteria of product differentiation and industry growth rate as structural variables of the industry. These variables can be related to the preinvestment valuation of a venture capitalist company in knowledge-based companies. Product differentiation represents the potential for growth and innovation in the market, which is a key parameter for any knowledge-based company. In addition, since a bold investment in knowledge-based companies is not implemented outside industries, the growth rate of the industry also affects the pre-investment valuation of knowledge-based companies.

    Keywords: Resource-based Theory, Theory of Industry Structure Effects, Theory of CommunicationNetwork Perspective, Valuation of Knowledge-Based Companies
  • Leila Jafari, AliAsghar Mottaqi Pages 191-211

    As is evident from the oversight of audit, management and decision-making committees, given the impact that auditors have on the transparency of the financial reporting environment, the reduction of information asymmetry and the value of the company, more on their investment opportunities and efficiency. Investments are planned and therefore can have a significant impact on the actual valuation of corporate stocks by investors. This study also examines the relationship between stock overvaluation and earnings management, the relationship between audit committees and earnings management and the role of audit committees on the relationship between stock overvaluation and earnings management using data panel model among 150 companies accepted in Tehran Stock Exchange pays in the period of 1391-1394. The results of testing the research hypotheses showed that the first hypothesis of the research was confirmed and in other words there is a significant relationship between stock overvaluation and earnings management and this effect is negative. Stock valuation is based on earnings management. Also, the second hypothesis of the research is confirmed and there is a significant relationship between the coefficient of the audit committee and profit management. Also, the coefficient of the effect of audit committees on the relationship between stock overvaluation and earnings management was significantly confirmed in the third hypothesis test, so that audit committees lead to a reduction in the effect of stock overvaluation on earnings management. Other results showed that in all three models, the positive effect of firm size and growth opportunities on profit management is significant and the negative effect of financial leverage on profit management is confirmed and with increasing the degree of financial leverage, the amount of profit management decreases.

    Keywords: AUDIT COMMITTEE, OVERVALUATION, EARN MANAGEMENT, TEHRAN STOCKEXCHANGE
  • Hamed Kheirollahi Meidani, Nasrin Azizian Kohan, Sadaf hesari Pages 212-223

    Customers' previous shopping experience can have a positive or negative effect on their trust and decision. Therefore, the purpose of the research was the importance of the role of customers' trust on their intention to buy from sports stores in Ardabil. The current research is of applied-fundamental type and library method and field method were used to collect the research questions. The statistical population of this research includes all citizens of Ardabil who have made at least one purchase from sports stores since 2019. Using the available sampling method, a total of 216 people were determined. For data analysis, descriptive and inferential statistical tests were used, and for the reliability of the article, Cronbach's alpha was calculated in Spss software. According to the correlation test done on the values, it was determined that the criterion variable "trust" compared to the other criterion variable i.e. "purchase intention" has a higher correlation and a greater effect on customer satisfaction and trust, and sellers and service providers should pay more attention. They must have criteria for this variable with its components. It seems that the trust created between the buyer and the seller is the main issue in creating a mutually beneficial relationship and will create customer satisfaction.

    Keywords: Trust, purchase intention, customers, sports stores, Ardabil
  • Mohammad Khorasani, Golnar Shojaei Baghini Pages 243-258

    The importance of human resource risk in organizations and industries has greatly increased and even some scholars refer to it as a key responsibility for any professional in the field of human resources. Human resource risks have wide dimensions because they bring significant opportunities and threats to the organization. Therefore, the purpose of this research is to investigate the risk situation of human resources among employees of Tehran municipality. The statistical population of the research is 300 people of Tehran municipality employees (central municipality) from whom 170 people were selected using the Karjesi-Morgan table by available random sampling. The library and field data collection method and the data collection tool in this research is a standard questionnaire. Ernst and Young (2008) standard 33-question questionnaire was used for measurement. The reliability of the questionnaire was confirmed through Cronbach's alpha. In order to test the research hypotheses, a one-sample t-test was used using SPSS22 software. The findings of the research showed that all hypotheses have been confirmed, in other words, the situation of human resource risk and strategic risk components, operational risk, compliance risk, and financial risk in Tehran municipality is different from the desired situation. Human resource risk and components of strategic risk, operational risk, and compliance risk are in an unfavorable situation, and financial risk is in a relatively favorable situation.

    Keywords: human resource risk, strategic risk, operational risk, compliance risk, financial risk
  • Mehrdad Goleyjani *, Maedeh Akhoondi Pages 269-281

    The purpose of this study is to explain the link between the weakness of internal control and the manipulation of real activities. The realm of this research is the Tehran Stock Exchange and the period of the years from 2011 to 1395. Regarding the systematic elimination method, 107 companies were selected as the research sample. Non-homogeneity variance tests, F lemmer test, Hausman test and Lane-Levine test were used as pre-test and regression test was used as post-test to confirm and reject the research hypotheses. The software used in this research for the analysis of data is the ivyz 8 software. The results of the research showed that the weakness of internal control by manipulating actual activities has a significant relationship.

    Keywords: Internal control weakness, actual business manipulation, Stock Exchange
  • Ali Gheysarpanah Pages 282-299

    One of the important issues in financing literature is to examine the amount of cash reserves of companies, which is influential in the decision-making of company management. In inefficient capital markets, keeping cash is an advantage in order to increase investment opportunity and brings opportunity cost to the company. The main purpose of the research is the relationship between profit management and the level of cash retention with emphasis on the moderating role of management ability in Tehran Stock Exchange, in this regard, the level of cash retention is the dependent variable and the profit management is the independent variable. Management ability is also a moderating variable. Based on this, the data of 132 active companies in the Tehran Stock Exchange between 2014 and 2018 have been selected as a research sample. The hypothesis testing method is correlation and multiple regressions. The results of the research showed that there is an inverse and significant relationship between profit management and the level of cash retention, and management ability also reduces this relationship.

    Keywords: profit management, cash holding level, management ability
  • Kourosh Salimi, Davood Gorgizadeh, MohammadHamed Khanmohammadi Pages 314-333

    The personality characteristics of internal auditors can affect the quality of financial reporting due to its role in obligations, conscientiousness and adherence to duties, along with other characteristics such as objectivity, skill and professional care of the internal auditor. The purpose of this research is to investigate the effect of internal auditors' personality traits on the quality of financial reporting. This research is a part of applied research in terms of its purpose, and it is considered descriptivecorrelational in terms of its method. The statistical population of the research is the automotive companies admitted to the stock exchange between 1393-1400. The results of the research hypotheses test showed that conscientious personality trait has a positive and significant effect on the reliability, relevance and timeliness of financial reporting. Also, the agreeable personality trait has a positive and significant effect on the reliability and timeliness of financial reporting; but its effect on the quality of financial reporting is not significant.

    Keywords: Personality Traits, Internal Audit, Financial Reporting Quality
  • Mahdieh Khademi, Soheila Shahrashtani *, Mahmoud Moeinuddin Pages 334-359

    The aim of the current research is to investigate the effect of competitive intelligence on performance indicators based on a balanced scorecard with the moderating role of decision-making styles of managers of small and medium-sized companies. The research conducted is considered to be of applied type in terms of purpose, qualitative in terms of type of study and quantitative in terms of process. Also, in terms of the research method, it is a survey type of research and in terms of analysis, it is a correlation type. The statistical population consists of middle managers, including financial and sales managers of small and medium production units located in the industrial town of Yazd city, and the sample size was determined using available sampling method and power analysis method. Data collection has been done using the questionnaire tool, 250 questionnaires were sent and distributed electronically and in person, and finally 186 questionnaires were collected and used in the analysis. The data analysis was done in two parts of descriptive and inferential statistics, in the first part of frequency tables and charts, and in the second part, using the method of structural equations with partial least squares approach and using smart pls software. Based on the results of this research, the competitive intelligence and decision-making styles of managers have a positive and significant effect on the financial and non-financial performance of small and medium-sized companies. However, the moderating effect of managers' decision-making styles on the relationship between competitive intelligence and financial and non-financial performance was not confirmed.

    Keywords: Competitive intelligence, performance, balanced scorecard, decision-making styles, small, mediumcompanies
  • Afsaneh Nazari, Arezoo Aghaei chadegani * Pages 360-377

    Financial specialists depend on the financial and accounting information provided in the reports and financial statements of companies, and the users of financial information also make decisions based on it. This has caused the accounting profession to face many possible issues in such a way that this sensitive job is affected by many factors and variables. Therefore, despite the various tools and methods used in accounting, it seems that accounting is more than anything else, a process of judgment and accountants are required to make decisions and judgments in various fields. The increasing need of the accounting profession to provide more effective and efficient work has forced researchers to do more research on how to judge and make decisions in accounting and more professional understanding in competitive fields. Therefore, the current research is trying to examine judgment and decision making in accounting. In the unpredictable and changing environment of today's era, excellence in competition is the main goal of every organization. In such a situation, the smallest slip in decision-making and accounting judgment can sometimes lead to the decline of an organization. Therefore, it is necessary to pay more attention to the category of judgment and decision-making in accounting in order to face changes and behavioral reactions in today's competitive world. Finally, the results of this research can contribute to a more accurate assessment of the risk of judgment and decision-making in accounting, and to the development and expansion of theoretical foundations in these fields.

    Keywords: Judgment in Accounting, Decision Making in Accounting
  • Pages 387-399

    In this research, we intend to check that auditing in the Qur'an and hadiths is presented with a comprehensive view. This comprehensive view includes both financial and worldly matters and otherworldly matters. Auditing has been brought up, it has been an all-encompassing issue and it includes today's auditing as well. And we seek to investigate and investigate this issue. Auditing is not a science born of the West, and it is not a science created by Westerners, but a science. It is that every free-loving human being or every human being who has human nature and essence exists, for this purpose, assumptions taken from the Quran and hadiths were deduced and sent through a questionnaire and data was collected, and for analyzing the data and testing the hypotheses from and the results Assumptions T and Friedman test were used. The results of the research show that it is reasonable to consider auditing in the Qur'an and hadiths, and finally, the general result is that independent auditors in hadiths are more important from the respondents' point of view, and internal auditors are more important than the perspective of hadiths was less important.

    Keywords: Reasonable auditing, auditing in Quran, auditing in hadiths, independent auditor, internal auditor
  • Muslim Mohammadi Pages 400-411

    The main purpose of this research is to examine the exchange rate fluctuation on the performance of companies listed in the Tehran Stock Exchange. In the inferential analysis to test the research hypotheses about the econometric model, a combined or combined regression model was used, taking into account all the assumptions of classical regression. This data is a combination of data related to different companies in different years and was considered as company-year observations. Fisher's statistic was used for the overall evaluation of the model. The data collected using Excel 2010 software, after the necessary corrections and classification based on the investigated variables, were entered into Eviews 8 software, based on which the results were written and a model was designed from the output of this software. After the final analysis, all research hypotheses were confirmed using the results obtained from the relevant software. The results of the research showed that currency reflects the mutual reaction of supply and demand in a market where many buyers and sellers are present despite the relatively free flow of information. The turbulence of the currency market or political instability increases, which shows the desire of companies to choose this type of asset in their asset portfolio to maintain its value.

    Keywords: exchange rate fluctuation, company performance, Tehran Stock Exchange
  • Mehrdad Goleyjani * Pages 412-426

    Accounting has grown significantly during the transition from ancient history to the industrial Revolution and then to postmodernism. The present study sought to investigate the effect of modernism and postmodernism on accounting its growth and progress. The current study is a descriptive qualitative study and the post- event (historical) methodology is used. The results of this study indicated that accounting is indebted to modernism and post modernism. It provides a historical opportunity for accounting not only to increase the power of accounting profession but also to expand and develop the conceptual frameworks in the shadow of globalization. In the context of history, accounting has been on the path of growth from past to present, reached to maturity in modernity; and it will continue its gradual development in postmodernism

    Keywords: Accounting Growth, Industrial Revolution, Modernism, Postmodernism
  • Farzaneh Sharifpour Goshouni, Saeid Jabbarzade Kangarloyi Pages 427-439

    This study investigates the effect of conservatism on the relationship between tax avoidance and investment efficiency in listed companies. The main purpose of this study is to establish the relationship between variables and their effect on each other. For this purpose, the sample size and the period of study were 80 companies, respectively, from 2011 to 2021. Multiple regression was used to test the research hypotheses and 12STATTA and 10Eviews software were used to analyze the data. The results showed that there was no relationship between low-level conservatism increasing tax avoidance leading to reduced investment efficiency, and that the relationship between high-level conservatism leading to increased tax avoidance increased There can be no increase in investment efficiency, but it can be said that if we take the analysis of hypotheses at the level of 10%, tax avoidance has a significant relationship with investment efficiency.

    Keywords: Conservatism, Tax Avoidance, Investment Efficiency
  • Saman Pouladi *, Saman Pouladi Pages 475-492

    Today, corporate social responsibility is considered an integral part of the financial and economic studies of the world. The methods of corporate social responsibility in developed and developing countries and the characteristics and patterns of social responsibility disclosure among different sectors are diverse. Corporate social responsibility is the nature that companies must be accountable and responsible not only to their shareholders, but also to other shareholders, including creditors, retailers, and most importantly, their customers. The purpose of this study is to investigate the effect of financial reporting quality on the relationship between corporate social responsibility and growth opportunities and the time domain between2015 to 2019. In general, the statistical method used in this study is descriptive and multiple regression. Hypotheses were tested through the results of econometric models and multivariate regression. In order to determine the significance of the regression pattern, Fisher's statistic was used. To evaluate the significance of the coefficient of independent variables in each model, Student tstatistic at %59confidence level was used. EXCEL and EVIWES software have been used for this purpose. Dourbin Watson test was also used to check the lack of autocorrelation problem between residual sentences. Based on the systematic elimination method, 107 companies were selected as a statistical sample. The results showed that there is a significant relationship between social responsibility and growth opportunities. The quality of financial reporting affects the relationship between social responsibility and growth opportunities.

    Keywords: Financial Reporting Quality, Corporate Social Responsibility, Growth Opportunities
  • Rasool Hamtian, Elham Heydari, Fethullah Najafpur Pages 533-554

    The present study investigated the impact of human resource quality on employee performance with an emphasis on organizational virtue. The method of this research was a quantitative research in terms of the applied goal, in terms of the descriptive and correlation method, and in terms of the method of data collection. The statistical population includes all the employees of Saba Battery Energy Resources Development Organization of Tehran in the number of 400 companies in 1401. The statistical sample of employees was estimated to be 196 people using the Morgan and Karjesi table using simple random method. Organizational virtue was measured with a 15-question questionnaire by Cameron et al. (2004), employee performance with a 37-question questionnaire by Lari et al. The quality level of human resources was 45.6%, organizational virtue was 68.4%, and employee performance was 70.8%. The results of the analysis of structural equations with PLS software showed that the quality of human resources directly affects the performance of employees by 25% and organizational virtue by 32%, and organizational virtue directly explains the performance of employees by 62%. Also, the quality of human resources affected the performance of employees with the mediating role of organizational virtue by 45%.

    Keywords: Quality of human resources, organizational virtue, employee performance
  • Rizvan Roshni, Khalil Ghaffari Pages 555-567

    The present study was conducted with the aim of comparing the mental health of women with regular yoga exercise and normal women in Lorestan province. This research was carried out with a descriptive method and in the form of a causal-comparative design, and its statistical population includes women in Lorestan province who including 100 people (50 women who practice yoga regularly and 50 normal women who do not do these exercises), yogi women and normal women were selected by simple random and a questionnaire which was considered for data collection: Goldberg's 28-question general mental health questionnaire and multivariate analysis of variance and independent t-test were used for data analysis with the help of SPSS software.

    Findings

    The research results show a significant difference in the total score of all 4 subscales, physical symptoms (F = 4.82 and p = 0.03) and anxiety and insomnia (F = 12.81 and p = 0.001). p and social inactivity (F = 4.29 and p = 0.041) and depression (F = 10.04 and p = 0.002) among yogi women and normal women. Discussion and

    conclusion

    research showed that yoga exercises and techniques can reduce hormones related to stress and negative emotions and affect the functioning of the central nervous system. Therefore, the mentioned hypothesis is confirmed. The research concluded that yoga exercises can be a way to reduce the symptoms of depression, anxiety and insomnia, aggression and interpersonal sensitivity in women.

    Keywords: Mental health, yoga, women
  • Puran Shirmohammadi Pages 568-581

    Since the 1980s, the world economy has rapidly changed from an industrial to a knowledge base. In the new knowledge economy, wealth is created by developing and managing knowledge. This value of creating knowledge resources is usually referred to as intellectual capital. Value is no longer measured solely by financial results; Rather, the value of activities that develop knowledge resources should also be considered. Doing so helps to understand how employees, customers, and activities contribute to value creation and leads to the challenge of how to identify, measure, and report the value of knowledge resources. Intellectual capital accounting was developed to address this challenge. Measuring intellectual capital is necessary in order to compare different companies, determine their real value and even improve their controls. In order to have better information for investment decisions, shareholders and investors should have more knowledge and awareness about the intellectual capital of an organization. Traditional accounting through reports that were not prepared for these purposes could to some extent provide a suitable image of the organization's intellectual capital, but this alone does not answer the needs of investors and shareholders. If the investors do not have complete information about the value of the organization and its intellectual capital, their assessment of the organization's status will be less valid, and this ambiguity itself will increase the cost of capital for the organization. Analysts should also have correct information for a better understanding of the organization's value. about the value of its intellectual capital. Considering the importance of intellectual capital measurement, this research examines the decline and revival of intellectual capital accounting by reviewing the intellectual capital accounting literature.

    Keywords: Intellectual Capital Accounting, Fall of Intellectual Capital Accounting, Revival of IntellectualCapital Accounting
  • MohammadHossein Sobhiyah, Mohammed Abdulelah Neamah Alomar Pages 597-613

    The effective and efficient use of project management processes is one of the important and key factors in the success of organizational projects. Choosing and applying the standards raised in these processes, on the one hand, and establishing a comprehensive and operational project management system on the other hand, is a path that leads to making managerial decisions and improving quality, reducing costs, creating policies that are appropriate to the project, and facilitating communication between stakeholders., increasing the productivity of human resources, project managers, consultants and contractors. Today, project management is known as a science and knowledge, and standards have been written to ensure the existence of the desired implementation methods of this standard and to identify the elements related to the standard, and these standards, in addition to key issues such as cost, time, and other project management issues It deals with logistics, scope, integrity, and risk. Therefore, in this article, we will introduce the most important international standards and indicators of project and construction management and present each of the standards, then we will talk about the status of project management standards in Iran and ways to develop this standard.

    Keywords: Standard, Project Management, Prince 2, PMBOK
  • Hamid Shayestehpour, Seyyed Mansour Fatemi Pages 608-621

    The industry is one of the important factors in the development and progress of insurance, and this index shows the economic status and the progress of the living standards of the people of a society. And also, in today's world, the most important factor for winning in any business and for the survival and durability of a company, organization and even its product is to be different. Because today's world is a world of being special and different for humans. When customers do not like a brand, they are not willing to buy that brand. Studies show that our pleasure can be a weak service to resist companies in this article.

    Keywords: Factors, purchase decisions, insurance industry
  • Ardeshir Bazrkar, Shady Shayegan, Mehrdad Moradzad Pages 622-640

    The purpose of the current research was to analyze the role of using new technologies and green human resource management practices in achieving sustainable organizational performance of companies active in Iran's automotive industry. Based on the purpose, the current research was of an applied type and in terms of data collection, it was a surveycorrelation type. Accordingly, after studying and examining the theoretical foundations and research background in the field of new technologies, green human resource management and sustainable organizational performance, effective structures were identified and introduced in the form of a conceptual model. The statistical sample of this research was made up of 221 senior and middle managers of companies active in the automotive industry of Iran. In order to collect the research data, a researcher-made questionnaire was used, the validity and reliability of which was confirmed. In order to fit the research conceptual model and test the research hypotheses, the structural equation modeling method was used in SmartPLS software. The results of the research hypotheses test showed that the use of new technologies has a positive and significant effect on sustainable organizational performance and the effective implementation of green human resource management practices of the studied companies, and the research results also showed that the effective role of mediating practices Green human resource management by using new technologies will lead to the integration and flexibility of operations and strategies of the organization and will improve and sustain the performance of companies.

    Keywords: Sustainable organizational performance, new technologies, green human resource managementpractices, automotive industry
  • Mehrdad Goleyjani, Masihpour Pages 653-676

    The aim of this study was to investigate the relationship between management obligations with financial leverage index in Tehran stock exchange. This study was an applied research and its method was of descriptive-correlation type. The statistical population of the study consisted of accepted companies in stock exchange during a five years period from the year 2011 to 2016, and based on systematic removal sampling, totally128 companies were under investigation. In the case of data collection of the study, library method and financial data Software of stock exchange companies were applied. Data analysis of the study was done using inferential statistics (regression analysis) and Eviews Software was used. Findings of the study revealed that there is a negative relationship between management obligation and leverage index. There is a relationship between CEO’s duality of task and the extent of share owning of CEO with financial leverage index.

    Keywords: Management obligation, financial leverage, Tehran’s stock exchange
  • Mehdi shatranji Pages 677-688

    The purpose of this research is to investigate the relationship between customer orientation, performance, behavioral commitment and communication among municipal employees in Gilan province. This research is of an applied, descriptive-correlation type, and the statistical population of this research includes the technical employees of the municipalities of Gilan province, whose number is 560. The sample size was 229 people using Cochran's formula and multi-stage cluster sampling method was used. A questionnaire was used to collect the research data, and the reliability of all questionnaires was calculated using Cronbach's alpha coefficient. In the analysis of the research model, structural equation method has been used using SPSS19 software. In the investigated model, the values of the main fit index indicate the appropriateness of the model. The results showed that there is a relationship between customer orientation and performance, and behavioral commitment and communication have a significant effect on the relationship between the two variables of customer orientation and performance among municipal employees in Gilan province.

    Keywords: Customer orientation, performance, behavioral commitment, communication
  • Pages 689-712

    he advisers to reduce the auditor's period believe that auditors will, after long-term presence with a business owner, have a greater incentive to maintain the client and accept their views and desires because of their economic dependency, which would be detrimental to their independence and may reduce Audit quality. Opponents of the reduction of the auditor's period of time, believe that the costs of implementing and reducing the length of the auditor's term over its benefits. They argue that there are other factors, such as the need to maintain credibility and reputation, and the fear of litigation against them, forcing auditors to maintain independence and increase the quality of auditing. The main purpose of this study is to examine the effect of moderating the auditor's term on the relationship between auditor size and audit quality. To test the hypotheses of the research, multiple linear regression model has been used. The results of the survey of 142 companies and 852 observation of the year-listed company in Tehran Stock Exchange during the period of 2016-2021 indicate that there is a meaningful positive relationship between the auditor's size and the quality of the audit (capital cost). In other words, in firms whose auditors are audited by the audit firm, the quality of the audit is higher. The findings of this study showed that the auditor's tenure can reduce the relationship between auditor's size and audit quality.

    Keywords: Audit quality, Auditor's size, Auditor's Tenure, Capital cost
  • Mahdi Bagheriyan, Parisa Saadat, Mahdi Mesali Pages 713-727
    Purpose

    This article examines the impact of artificial intelligence and the increasing progress of technology on accounting information systems and how to change it.

    Method

    This article is a library approach that has been carried out through the review of existing literature and library studies, in which previous researches that were related to the research topic were identified and examined.

    Finding

    Due to the globalization of artificial intelligence, it is necessary for research centers, including universities and scientific centers, to make decisions regarding the development of the accounting information system with the help of accounting programming institutions, which will help their business development; Although, the scope of users of accounting information is very large, but the speed of the impact of technology (artificial intelligence) on it is very low.

    Result

    In this article, the importance and role of artificial intelligence on the accounting information system has been evaluated. Also, the impact of artificial intelligence on the accounting information system has been explored.

    Keywords: Artificial intelligence, accounting system, accounting
  • Parvane Nohekhan Pages 771-790

    This research has investigated the effect of knowledge-based leadership on innovation performance with regard to the role of knowledge management behavior; Therefore, it is a descriptive-survey applied research. Small and medium-sized businesses located in Science and Technology Parks of Tehran, with a number of approximately 600 companies, were selected as the statistical population. The number of employees of these companies is about 6121 people. To determine the sample size, the available sampling method was used, and due to the limited population, a statistical sample of 362 people was obtained according to the table of Karjesi and Morgan. The data collection tool is a standard questionnaire whose validity and reliability were checked and confirmed. The research data were analyzed and expressed in two parts: descriptive statistics and inferential statistics. Descriptive statistics include demographic description and research variables. Inferential statistics were also analyzed in the two parts of fitting the measurement model and the structural model using the structural equation modeling method with the help of Smart PLS software. The results of data analysis showed that knowledge-based leadership has a significant positive effect on the components of knowledge management behavior (acquisition, sharing, documentation and implementation of knowledge). Also, the effect of knowledge acquisition, knowledge sharing, knowledge implementation and knowledgebased leadership on innovation performance is confirmed.

    Keywords: Knowledge-based leadership, knowledge acquisition, knowledge sharing, knowledge documentation, knowledge implementation, innovation performance
  • Saleh Shahabi *, Hossein Soheili Naseroo Pages 821-840

    According to the study of Daniel and his colleagues in 2022, in order to improve stock returns, companies pay attention to the efficiency of the company, especially in the time of Covid-19, and in order to achieve more profit, they have tried to examine the relationships between them. In order to analyze the hypotheses of the research, the statistical population was selected from 2016 to 2021 and for 6 years and included listed companies. The research method used is a descriptive-analytical method and historical research data was collected and classified by referring to the financial statements and reports of the companies admitted to the Tehran Stock Exchange. The panel data method was used to analyze the statistical data; And in the analysis section, descriptive and inferential statistics and various related tests were performed and data analysis was done using Eviews version 9 software. According to the analysis of the regression model, the findings of the research show that the efficiency of the company from the perspective of two indicators of efficient efficiency and inefficient efficiency has a significant effect on the company's stock returns in the long term, that efficient efficiency has a positive effect and inefficient efficiency has a negative effect on stock returns, which is due to the number The greater the efficiency of the company's efficiency, the role of the company's efficiency is positive on stock returns, but the Covid-19 disease has caused a negative effect on the company's stock returns.

    Keywords: Company efficiency, efficient efficiency, inefficient efficiency, stock return, covid 19 disease
  • Jafar Nasaripour, Narges Sabouri Pages 841-860

    According to the study of Zhang and his colleagues in 2022, company managers are trying to attract more investors to the company and make them show the desire to the company, which is possible with reed and timely sale of shares; For this reason, there is a possibility that the time of entering the stock market is important for them; Therefore, the purpose of the research is to investigate the relationship between the time of entry into the stock market and the effect of the desire of small investors (case study: companies admitted to the Tehran Stock Exchange). To analyze the statistical data, the panel data method was used using fixed effects; And in the analysis section, descriptive statistics and inferential statistics were performed and data analysis was done using Eviews version 13 software. The statistical population and its data, the companies admitted to the Tehran Stock Exchange, which are considered for 5 years from 2016 to 2021; The statistical sample was also 124 companies selected by elimination method. The research method used in this research is descriptive-analytical and the historical data was collected and classified by referring to the statements and financial reports of the companies using Rahavard Novin software. According to the analysis of the results, the main hypothesis was confirmed and it was found that there is a positive and significant relationship between the time of entry into the stock market and the effect of the desire of retail investors in the companies listed on the Tehran Stock Exchange, so that in this research for The time of entering the stock market four indicators such as market returns, investor sentiments, market fluctuations, uncertainty of economic policy were considered and it showed that it has a tendency effect with investment by retail investors.

    Keywords: Stock market entry time, retail investors, market returns, investor sentiments, economic policyuncertainty
  • Sajjad Bahri, Mitra Pourmohammadian Pages 861-876

    The aim of this study; Investigating the effect of banks' risk-taking behavior and competition in the market on the stability of banks admitted to the Tehran Stock Exchange. To achieve this goal, the HH index was used to calculate market competition. The statistical sample includes 15 banks (135 years-banks) admitted to the Tehran Stock Exchange during the years 2014 to 2022. Hypotheses testing were performed using linear regression and using Eviuse software. The results of the research showed that the risk-taking of banks has no significant effect on the stability of banks, but competition in the market has a direct and significant effect on the stability of banks.

    Keywords: Banks' Risk-Taking, Market competition, Stability of Banks
  • Mehrdad Goleyjani, Parastoo Ayyoubi Pages 996-1018

    The main purpose of this study is to identify the relationship between social responsibility and systematic risk of companies admitted to the Tehran Stock Exchange. The realm of this research is the Tehran Stock Exchange and the realm of time between 2011 and 2014. In this study, systematic risk is considered as an associated variable. Regarding the systematic elimination method, 107 companies were selected as the research sample. Non-homogeneity variance tests, F lemmer test, Hausman test and Lane-Levine test were used as pre-test and regression test was used as post-test to confirm and reject the research hypotheses. The software used in this research for the analysis of data is the Wviews 8 software.The results of the research showed that there is a significant relationship between social responsibility and systematic risk of the companies admitted to the Tehran Stock Exchange. There is a meaningful relationship between the payment to shareholders and the systematic risk of companies admitted to the Tehran Stock Exchange. There is a meaningful relationship between payments to creditors and the systematic risk of companies admitted to the Tehran Stock Exchange.

    Keywords: Social Responsibility, Systemic Risk, payments to stakeholders, payments to creditors
  • Zartosht Poorooshasb Pages 1058-1070

    The current research aims to investigate the effect of relational marketing on perceived satisfaction with regard to the effect of digital advertising in online retail sales. According to the practical purpose and in terms of data collection, it is a part of descriptive research of the correlation type and completely modeling of structural equations. The statistical population of this research includes all online retail customers, and 400 questionnaires were distributed to collect data, the collected information was analyzed through SPSS 22 and Smartpls 3 software. The results of the hypotheses investigation showed that relational marketing has a positive and significant effect on digital advertising and perceived satisfaction. In addition, the results indicated that relational marketing had a significant impact on perceived satisfaction due to the mediating role of digital advertising.

    Keywords: Relationship marketing, perceived satisfaction, digital advertising
  • The Relationship between Effective Monitoring and Fraudulent Financial Reporting in Family Firms
    Farzin Khoshkar, Shima Oghabi, Roghaieh Hashemnejad Khaneghah Pages 1098-1182

    More than half of the perpetrators of fraud in financial statements are management. Ineffective supervision provides an opportunity for managers to engage in fraudulent behavior. The purpose of this research is to investigate the relationship between effective monitoring and fraudulent financial reporting in family firms. Research in terms of purpose is part of applied research and research method in terms of nature and content is cause and effect. The research was conducted in the framework of deductive-inductive reasoning and panel analysis was used to analyze the hypotheses. The statistical population of the research was all the companies admitted to the Tehran Stock Exchange and using the systematic elimination sampling method, 165 companies were selected as the research sample in the 10-year period between 2012 and 2021 was investigated. The results of the research hypotheses test showed that there is a negative and significant relationship between efficient monitoring (quality of internal control and institutional ownership) and fraudulent financial reporting. Also, there is a significant and positive relationship between family ownership and fraudulent financial reporting; But family ownership does not have a significant effect on the relationship between effective monitoring and fraudulent financial reporting.

    Keywords: CEO rotation, Stable Dividend Policy, the amount of dividend distribution, ownershipstructure
  • Seyed Ehsan Mousavi Jahanabad, Sepide Khalafi Pages 1126-1133
    Purpose

    The purpose of this research is to investigate the behavior of the exchange rate of the EUR/USD currency pair after the occurrence of extreme emotions using the ATR indicator and the Marubozu candlestick pattern.

    Method

    For this purpose, the one-hour candlestick chart was used in the time frame of 2020-2022. The average movement of each hourly candle was calculated in the period of one day (24 hours). One-hour candles whose opening to closing price was 3 times their moving average were found, and the average conversion rate difference after 4, 12, and 24 hours was compared to the closing conversion rate of said candles.

    Results

    It was observed that after creating a Marubozu candlestick pattern, which represents the influx of buyers or sellers, it is possible to enter into a trade in the direction of the candle to make a transaction and gain profit.

    Keywords: Technical analysis, candlestick, Marubozu, Average True Range, ATR indicator, behavioral finance
  • Pages 1134-1158

    One of the important issues and fundamental challenges that are difficult to overcome is the issue of market development and providing financial services in the shadow of the knowledge economy. Technology and knowledge-based companies operate in various fields, but the challenge facing all these companies is the weak role of technology companies in the economy. Financial technology (FinTech) as an innovation in providing financial services includes a wide range of firms and organizations’ operations that typically improve the quality of services using information technology programs. Assessing this technological innovation in providing financial services for a wide range of applications is important in a large part of the value chain. Implementing new financial technologies requires the creation of financial infrastructure, information technology, legislation, and efficient oversight. Therefore, the emphasis on digitalization in terms of user convenience, user security and public access, can lead to increased desire and demand for financial technology. The applied purpose of the present study is to rank the dimensions of financial technology in providing financial services using an Analytical Hierarchy Process approach. The method of the present study is descriptive and survey which has done using the questionnaire. The research statistical population includes experts in the field of accounting information systems and information technology in System Group Headquarters Company, of which 30 people have selected as a research sample. After collecting the research data from questionnaires, data analyzed using Expert Choice software; so, the data reviewed and ranked using analytical hierarchy process approach. Findings showed that markets (financial and insurance), accounting (personal and corporate), payments (card, payment and money transfer) and finally technology (available and up-to-date tools) have priority, respectively. In other words, most users approach rely on financial technology in markets views, which in addition to easy access and user convenience, also has a high level of security.

    Keywords: Financial Technology, Financial Services, Knowledge-based, Analytical Hierarchy Process
  • Vahid Mirzaei, Hamed Erfaniyan Pages 1159-1181

    The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between supervisor incivility and job embeddedness and organizational pessimism with the mediating role of employees' selfefficacy. The research is applied in terms of its purpose and descriptive-correlation in terms of its nature and implementation method. The statistical population of the research includes 135 employees of five-star hotels in Mashhad in 1400, and 103 people were selected as the sample size based on Cochran's formula and simple random sampling method. In order to collect research data, a questionnaire adapted from the article of Yojio et al. (2020) was used. The validity of the questionnaire was confirmed by a number of management professors through face validity, and the reliability of the questionnaires was confirmed using Cronbach's alpha coefficient, which was 0.739 for supervisor incivility, 0.738 for self-efficacy, 0.793 for job embeddedness, and 0.771 for organizational pessimism. 0 was obtained. Data analysis was done through structural equations using SPSS 23 and PLS 2 software. The results of the research showed that there is a positive and significant relationship between supervisor incivility and organizational pessimism and job embeddedness. In addition, the results indicate an inverse and significant relationship between supervisor incivility and self-efficacy. did not find, while the mediating role of self-efficacy in the relationship between supervisor incivility and job embeddedness was confirmed.

    Keywords: supervisor incivility, job embeddedness, organizational pessimism, efficacy
  • Pages 1199-1212

    This research was conducted with the aim of investigating the effect of e-commerce on people's consumption patterns and changes in shopping behavior. The method of this research is applied and structural equations are used to determine the relationship between latent and manifest variables. The reason for choosing this software is the ability to test theories in the form of equations between variables. Another reason is the inclusion of measurement error by this method, which allows the researcher to report his data analysis including measurement error. Random sampling is simple. In this research, 384 people have been selected to determine the sample size using Morgan's table. Experiences and statistical data show that the path coefficient of research hypotheses is higher than 0.4, so the hypotheses were confirmed. Therefore, it can be said that e-commerce has had a significant impact on people's consumption patterns and changes in their buying behavior. The results showed that with the introduction of e-commerce, consumers have gained access to products and services more easily. They can easily search for products, compare prices and enjoy a wide variety of choices. At the same time, e-commerce has caused significant changes in the buying behavior of consumers. They buy more consciously and with more information. Consumers can view the opinions and reviews of others and benefit from their experiences. On the other hand, e-commerce has also been influential with changes in payment methods. Consumers can use online methods such as credit cards, online payments and e-wallets. E-commerce has provided more convenience and ease in the shopping process for consumers by providing online services and electronic payment. In general, research shows that e-commerce, as a new platform for buying and selling products and services, has had a significant impact on people's consumption patterns and changes in their purchasing behavior. These effects include easier access, changes in payment methods, changes in the purchasing behavior of consumers and greater convenience in the purchasing process.

    Keywords: e-commerce, consumption patterns, change in purchasing behavior
  • Afsaneh Nazari Pages 1213-1229

    The occurrence of financial crises and scandals in the world has reduced the confidence of investors and caused the authorities to put significant emphasis on discovering frauds and improving public trust in financial reports. In response to these issues, court accounting has emerged as a new field of accounting. Forensic accounting can be defined as follows: the science of collecting and presenting financial information in a form that is acceptable in court against the accused of economic crimes. The main focus of court accounting is on the explanatory analysis (cause and effect) of phenomena, including the discovery of tricks and tricks. if any and its effects are in the field of accounting system. According to this definition, it can be claimed that accountants look at numbers, while court accountants think behind the curtain of numbers. Forensic accounting is a combination of several disciplines: accounting, auditing, taxation, finance, law, valuation, business operations, quantitative techniques, research, psychology, and related disciplines. Knowledge of court accounting and its consequences helps accounting experts in providing accurate expert opinion and as a result the opinions issued in the court are valid.

    Keywords: Forensic Accounting, Financial Audit, Fraud Detection
  • Mojtaba Ostad Hasanlu Pages 1230-1238

    Social responsibility includes duties and obligations that occur within the framework of the organization of municipalities to maintain and assist the community in which the activity is carried out, and conservatism in financial reporting for investors by reducing problems in the fields of The management and control of opportunities and the efficiency of contracts, etc., causes their self-interest. Analytical and descriptive research methods have been carried out, and reference has also been made to reliable sources and texts in the library, citation and the global Internet, and its purpose is to try to analyze and examine the relationship between social responsibility accounting and accounting conservatism in municipalities. The accounting and financial management system is an information system in which the process of collecting, classifying, recording, summarizing information and preparing financial reports and accounting statements is done in specific forms and models, and in fact, social responsibility in Municipalities are a set of activities related to measuring and processing the performance of business organizations and their role in maintaining and protecting the environment and providing different services to local communities, and conservatism is also an effort to choose a method from accepted methods. It is an accounting that leads to a later recognition of sales revenue, a faster recognition of expenses, a lower valuation of assets and a higher valuation of liabilities in municipalities.

    Keywords: Social responsibility, conservatism, accounting, municipalities
  • Mojtaba Ostad Hasanlu Pages 1239-1252

    As a non-governmental public institution, municipalities can play an important and essential role in providing public services and managing local affairs. Public relations is one of the main components and elements of communication and has an institutional and fundamental role in creating platforms for subjective and objective participation, because the nature and nature of its set of duties and activities are mainly (communicative, interactive and exchange). The present research has been done analytically and descriptively and has also referred to reliable sources and texts in the library, citation and the global Internet and tries to analyze and investigate public relations and electronic municipality in the financialadministrative management system of municipalities. The formation and establishment of emunicipality follows the model of e-government and classified it in four stages: emergence, promotion, interaction and integration, all municipal services are online and 24/7 with high quality and safety factor. Information and communication technology (ICT) tools are used and the importance of public relations and electronic municipality in the financial-administrative management system of municipalities in order to increase the speed and accuracy of various activities of organizations and the communication of its different components with each other and as a result It is clear to increase their productivity.

    Keywords: Public relations, municipality, electronics, management system, financial-administrative, municipalities
  • Tina Malekolkalami, Khadijeh Khodabakhshi Parijan, Maliheh Alifarri Pages 1253-1269

    This research aims to study the effectiveness of the factors affecting accounting fraud with the moderating role of unethical behavior in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The current research is applied research in terms of its purpose and descriptive research in terms of its method. The statistical population of the research is all the accountants working in the companies admitted to the Tehran Stock Exchange. The number of authorized companies is 234. The data was distributed through a questionnaire based on Villopo, Dank, Kohlberg, and Etamadi questionnaires with 48 items. Data analysis was done using PLS software. The investigated components to affect accounting fraud include the effectiveness of internal control, compensation system, information asymmetry, compliance with accounting rules, management ethics, and ethical principles of accounting. The statistical results were about the impact of all the investigated variables on accounting fraud in the companies admitted to the Tehran Stock Exchange. The results of the test indicate that the unethical behavior variable has the role of a moderating variable only in relation to the effects of the independent variable of internal control effectiveness on the dependent variable of accounting fraud.

    Keywords: Effectiveness of internal control, compensation system, ethical principles of accounting, accountingfraud, unethical behavior
  • Ali Barati, HamidReza Rezaei Pages 1347-1365

    The present study dealt with the topic of investigating the role of e-commerce drivers on consumer awareness in e-commerce with the mediating role of using information technology. This research is practical in terms of purpose. Also, in terms of method, this research is part of descriptive-correlational research, and in terms of data collection method, it was a quantitative research. The statistical population includes customers of DigiKala company in 1400, whose number was considered unlimited due to lack of access. Because during numerous follow-ups, Digikala did not provide the exact number of its customers. In this research, the online questionnaire link was sent to 600 customers with a simple random method, and after explanations and coordination, the answers were sent to the researcher, and after checking the answers, according to the table of Morgan and Karjesi, 384 of the best questionnaires were answered. It was considered as a sample and statistical analysis was done based on these answers. The sample size in the present study was estimated to be 384 people based on the table of Morgan and Karjesi and with a simple random method. The level of ecommerce drivers was approximately 71%, the amount of information technology use was approximately 76%, and consumer awareness of e-commerce from the perspective of customers was 68.4%. The results of structural equation analysis with PLS software showed that e-commerce drivers had a 54% effect on the use of information technology, and the use of information technology explained the variable of consumer awareness of e-commerce by 48%. E-commerce influenced the consumer's awareness of e-commerce with the mediating role of using information technology to the extent of 62%.

    Keywords: Drivers of e-commerce, use of information technology, consumer awareness in e-commerce
  • Ali Bagheri Pages 1366-1376

    Financial technologies (FinTech) have currently transformed the entire financial industry and have the potential to change not only the principles of some financial products, but also the basic features of the financial system. Fintech plays an important role as a financial intermediary for society and people's daily activities around the world. The popularity of fintechs has created a new competitive environment among banks, as fintechs reduce bureaucratic requirements and make financial institutions like banks more convenient, efficient and faster to provide services. Considering the movement of banks towards new technologies in the world, it is necessary to have a general understanding of the level of acceptance of new technologies in order to align with global growth and keep pace with the products offered by service providers. The purpose of this research is to investigate fintech in the banking industry. This is a review article that according to the search in the databases, the findings showed that according to the leap that the world has had in the use of innovations in the field of financial technology and its potential capacity in advancing the goals of accounting and auditing as well as the formation of new businesses in the field Modern financial technologies in Iran, identifying, understanding and predicting people's behavior and encouraging them to accept and use these technologies are essential for the development of sustainability and competitive advantage as well as social welfare. As a result, fintechs and financial startups have caused vast changes in this industry.

    Keywords: fintech, bank, accounting, financial affairs
  • Pages 1396-1403

    The purpose of the research was to investigate the mediating role of organizational silence in relation to organizational justice and the intention to leave the service of Shahid Foundation employees of Chaharmahal and Bakhtiari province. This research is applied and correlational and the statistical population of the research is 130 employees of Shahid Foundation of Chaharmahal and Bakhtiari Province. To determine the sample size, Morgan's table was used, and the statistical sample size was 97 people. The data collection tool is a questionnaire taken from the research of Kakiragula (2022). The construct validity and convergent validity of the questionnaire were also confirmed. Then the reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. To analyze the hypotheses, structural equation modeling was used with the help of PLS software. The results showed that organizational justice has an effect on reducing employees' intention to leave the service and organizational silence. Organizational silence has a positive and significant effect on the intention to leave. Also, organizational justice has an effect on the intention of employees to leave the service with the mediating role of organizational silence.

    Keywords: Organizational silence, organizational justice, leaving service, Shahid Foundation
  • O.Eslamzadeh, M. Ghayyumi Pages 1448-1468

    The speed of profit announcement and financial restatements show the quality of the company's information, which affects the important decisions of the company, such as the amount of cash holding. Corporate governance and company complexity are also important characteristics of companies that affect the operations of companies. The purpose of this research is to investigate the relationship between the speed of profit announcement and financial restatements with cash holding in listed companies on the Tehran Stock Exchange, taking into account the role of complexity and corporate governance in the period from 2016 to 2020. The research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of implementation. To conduct the research, six main hypotheses were developed. Panel data regression was used to conduct this research. This issue was investigated in 122 listed companies in Tehran Stock Exchange. The findings showed that the speed of profit announcement has a significant relationship with cash retention. The renewal of financial statements has no significant relationship with the maintenance of cash. Corporate governance and the complexity of the company have a significant effect on the relationship between the speed of profit announcement and cash holding. Corporate governance and the complexity of the company have a significant effect on the relationship between the renewal of financial statements and the maintenance of cash. The speed of profit announcement is a symbol of the company's capability, and therefore companies should pay attention to the speed of profit announcement in order to improve decisions. On the other hand, the importance of corporate governance and the complexity of the company must be taken into consideration.

    Keywords: earnings announcement speed, financial restatements, cash holding
  • Parvane nohekhan Modabber Pages 1495-1515

    This research has investigated the effect of brand sensory experience on brand equity with regard to the moderating role of employee empathy. Therefore, the current research is an applied research in terms of its purpose, and it uses a descriptive-survey method in terms of data collection. The statistical population of the current research is the customers of Day insurance in Gilan province. According to the statistics obtained from the total number of branches and agencies in Gilan province, there are approximately 11,000 (eleven thousand) people living in Gilan. The number of samples was determined to be 374 according to the table of Karjesi and Morgan. In order to distribute the questionnaire among the sample members, the available method has been used. The data collection tool is a standard questionnaire, which is taken from the reference article of Iglesias et al. (2019). In order to measure the validity of the questionnaire, form and content validity were used, and Cronbach's alpha coefficient was used to measure reliability. Also, due to the non-normality of the data, Smart PLS2 software based on the method of structural equation modeling based on partial least squares has been used to test hypotheses and measure relationships. According to the analysis of the research data, it can be stated that the emotional experience of the brand has an effect on the effective customer commitment and customer satisfaction. Also, customer satisfaction has a significant positive effect on effective customer commitment and brand equity. Also, the moderating role of employee empathy in the effect of brand emotional experience on effective customer commitment and in the effect of brand emotional experience on customer satisfaction is rejected.

    Keywords: Brand sensory experience, brand equity, customer satisfaction, effective customer commitment, employee empathy
  • Parvane nohekhan Modabber Pages 1516-1528

    Concerns of the society regarding environmental, health and health issues have caused different societies to improve the processes of different countries, including paying attention to the production of green products, compliance with environmental standards, correct waste management and modification of consumption patterns. Also, many factors such as increasing environmental pollution, government pressures, people's expectations from organizations regarding social responsibility, clarify the necessity of companies moving towards the production of environmentally friendly products. The purpose of this research is the effect of public education on correct waste management and sustainable green development, considering the moderating role of national identity in Bandar Anzali city. According to the purpose, this research is in the category of applied research and based on the method of data collection, it is in the category of descriptive research. The statistical population in this research is the citizens of Anzali city who have referred to the municipality for urban, civil and welfare affairs, and the sample number is 328 people based on Cochran's formula, and the sampling method is non-probability. In this research, people are a statistical population, so the level of analysis is individual. The sampling method in this research is non-probability sampling. SPSS and PLS software were used as a questionnaire data collection tool. The results confirm all the hypotheses in the present study.

    Keywords: Public education, correct waste management, green sustainable development, national identity, BandarAnzali city
  • Mehdi Shatranji Pages 1529-1540

    The purpose of this research is to investigate the impact of strategic orientation on organizational performance and learning culture among municipal employees in Gilan province. This research is of an applied, descriptive-correlation type, and the statistical population of this research includes the technical employees of the municipalities of Gilan province, whose number is 560. The sample size was 229 people using Cochran's formula and multi-stage cluster sampling method was used. A questionnaire was used to collect the research data, and the reliability of all questionnaires was calculated using Cronbach's alpha coefficient. Research data was collected using a standard questionnaire and analyzed by Smart PLS software. The obtained results show the confirmation of research hypotheses and state that strategic orientation has a significant impact on organizational performance and learning culture among municipal employees of Gilan province.

    Keywords: Strategic orientation, organizational performance, learning culture, municipality
  • Mehdi Shatranji Pages 1541-1553

    The purpose of this research is to investigate the impact of strategic orientation on organizational performance and learning culture among municipal employees in Gilan province. This research is of an applied, descriptive-correlation type, and the statistical population of this research includes the technical employees of the municipalities of Gilan province, whose number is 560. The sample size was 229 people using Cochran's formula and multi-stage cluster sampling method was used. Research data were collected using standard questionnaires and analyzed using SPSS22 software. The results show that all the hypotheses have been confirmed and also organizational citizenship behavior has a significant effect on job performance among municipal employees in Gilan province.

    Keywords: Organizational citizenship behavior, job performance, municipalities of Gilan province
  • Hoshang Moradi Pages 1554-1564

    The purpose of this research is to investigate the effect of the CEO's characteristics on the stock value of companies admitted to the stock exchange. The statistical sample consists of 148 companies that were selected by systematic elimination method. In terms of the objective, the current research is a part of applied research using the post-event approach, and in terms of the research method, it is correlational and based on multivariate regression. For panel data and to estimate the research model, Eviews software has been used. The results of the research using the random effects model show that the characteristics of the CEO have an effect on the stock value of companies listed on the stock exchange.

    Keywords: CEO characteristics, management ability, accounting ambiguity
  • Hoshang Moradi Pages 1565-1580

    In this research, we investigated the effect of the CEO's characteristics on the value of cash during the years 1397 to 1401. After estimating the normal cash balance, the cash surplus for each year of the company is calculated and then its effect is interactively using the variables related to the characteristics of the CEO, including education level, field of study and tenure in the final regression model and with We tested the use of eviews software and ordinary least squares method. The results showed that there is no significant relationship between the level of education, field of study and tenure of the CEO and the value of surplus cash in the studied companies.

    Keywords: Characteristics of the CEO, holding company cash, surplus value of cash
  • Hoshang Moradi Pages 1566-1580

    The purpose of this research is to investigate the impact of social responsibility and agency costs on sensitivity. After designing the agency cost evaluation indicators, information on the transactions carried out in the five-year research period from 1397 to 1401 was collected from the stock exchange organization. The statistical sample consists of 148 companies that were selected by systematic elimination method. which were a total of 545 companies, in this research linear regression and correlation have been used to check the research hypotheses. Eviews software was used to analyze the data and test the research hypotheses. What can be said in the summary and general conclusion of the research hypothesis test is that agency costs have an effect on the negative moderating effect of social responsibility on the sensitivity of investment to cash flow.

    Keywords: Social responsibility, agency costs, investment sensitivity
  • Narges Sabouri, Abbas Allahyari Pages 1595-1611

    According to Maria et al.'s study in 2023, companies can lead to performance improvement due to the monitoring policy by auditors, but reputation risk may prevent this work or create effects on performance improvement that are among the variables of this It is considered research; Therefore, this study has tried to examine the above issue and answer the question whether there is a significant relationship between reputation risk (environmental, social, governance) and financial performance with regard to regulatory dynamics or not (Maria and colleagues, 2023). The purpose of this study is to examine the relationship between reputation risk (environmental, social, governance) and financial performance with regard to the regulatory dynamics of companies admitted to the Tehran Stock Exchange. The research method used is a descriptive-analytical method, and historical research data was collected and classified by referring to financial statements and reports of companies listed on the Tehran Stock Exchange. The panel data method was used to analyze the statistical data; And in the analysis section, descriptive and inferential statistics and various related tests were performed and data analysis was done using Eviews version 13 software. In order to analyze the hypotheses of the research, the statistical population was selected from 2016 to 2021 for 6 years and included the companies accepted in the Tehran Stock Exchange. The results of the analysis showed that there is a positive and significant relationship between the risk of reputation (environmental, social, governance) and financial performance according to the regulatory dynamics of companies admitted to the Tehran Stock Exchange; Therefore, company managers should pay attention to the risk of reputation and regulatory dynamics in order to increase the return on assets and the return on equity of companies.

    Keywords: Reputation risk, financial performance, return on assets, return on equity, regulatorydynamics
  • Alireza Anooshehei, Aliakbar Rezaei Pages 1612-1622

    The current research was carried out with the aim of presenting and evaluating the artificial intelligence model in the field of urban services. The research method is qualitative and based on foundational data theorizing. Semi-structured interviews were used to collect information, and data analysis was done using the Strauss and Corbin method and the paradigm model. The data has been collected through semi-structured interviews with 10 experts and managers with experience in the field of urban services and providing theoretical adequacy. The results of the data analysis obtained from the interviews during the process of open, central and selective coding led to the presentation of the artificial intelligence model in the field of urban services. In this research, in order to obtain a model that can have a prescriptive aspect in addition to the descriptive aspect, it has been tried to move in a direction by choosing experts who have a positive consensus on them in the field of artificial intelligence in the society, so as to achieve the desired state of the model. However, by considering the proposed research model, managers can take steps to promote artificial intelligence in urban service organizations such as municipalities.

    Keywords: Artificial intelligence, urban services, foundation data
  • Alireza Anooshehei, AliAkbar Rezaei Pages 1623-1632

    The purpose of this research was to evaluate the role of artificial intelligence tools in the development of urban management. The statistical population of this research consists of all managers and employees of the municipality. The necessary data were collected with a questionnaire from 86 managers and employees of the municipality who were selected by simple and easy non-probability sampling method. The partial least squares method and SAMARTPLS software were used to test the model. The results of the evaluations show that value creation has an effect on the promotion of strategic orientation. In addition, the results showed that the internal structure has a significant effect on value creation. However, the results showed that the impact of strategic processes on the value creation of organizational transformation was significant.

    Keywords: Artificial intelligence, urban management, municipality
  • MohammadHossein Anooshei *, Khalil Safari Pages 1647-1659

    The purpose of this research was to evaluate the impact of social media marketing activities on brand equity. The statistical population of this research consists of all customers of online chain stores in Tehran. The necessary data were collected with a standard questionnaire from 384 customers of online chain stores who were selected by simple and easy non-probability sampling method. To test the model, partial least squares method and PLS software were used. The results showed that EWOM brand entertainment had a positive and significant effect on brand equity. In this regard, the results showed that the impact of customization and interaction variables had a significant effect on the special value of the brand.

    Keywords: Social media marketing activities, brand equity, online chain stores
  • Yousef Azadian Pages 1764-1782

    The main purpose of the current research is to investigate the role of electronic readiness and realizing electronic government on the performance of the grain organization of Mazandaran province.This research is applied according to the type of purpose, descriptive-correlative in terms of the implementation method, and descriptive in terms of the method of data collection, which collects data from three standard questionnaires of electronic readiness, electronic government, and organization performance is used. In order to analyze the data from SPSS and PLS software, the Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the research variables, and structural equation tests were used to check the research hypotheses.The statistical population of the research is the employees of the grain organization of Mazandaran province, 97 people were selected as a statistical sample using a simple random sampling method. The results of the research show that the components of electronic preparation and electronic government have a positive and significant effect on the performance of the grain organization of Mazandaran province. Considering the direct relationship between the functional areas of the organization and the extent of providing their electronic services, it has been suggested that technicalcommunication factors and social factors are prioritized in the organization's approved budget, and in case of lack of financial ability, it is suggested to finance the start-up of the project. Information technologies should benefit from the power of the non-governmental sector.

    Keywords: Organization `s performance, electronic readiness, electronic government