فهرست مطالب

فصلنامه بازی جنگ
پیاپی 9 (پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/11/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اکبر مرادیان*، سهیل امامیان، حمیدرضا اسدنژادکلخوران صفحات 7-37
    بازی جنگ یکی از متداول ترین شیوه های آینده پژوهی نظامی یا به بیان بهتر آینده آفرینی نظامی است. پژوهش مورد نظر  از نظر هدف کاربردی و از نظر رویه پژوهش توصیفی-پیمایشی می ‏باشد. این پژوهش در حوزه تصمیم‏ گیری بوده و باستفاده از روش AHP به اولویت ‏بندی استراتژی‏ های تعیین کننده صحنه نبرد پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش60 نفر و نمونه ی آماری پژوهش 20 نفر از خبرگان حوزه پدافند هوایی بوده است. در این پژوهش به اولویت‏ بندی استراتژی‏ ها در چهار‍گام پرداخته شده است 1- سطح عملیاتی دشمن 2- سطح عملیات خودی 3- مقابله سطح تاکتیکی 4-بازی جنگ سطح تاکتیکی. همچنین از نرم افزارهای ADSS و STK استفاده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بوده وبرای بررسی روایی ابزار مورد نظر از روایی محتوایی ساز که به تایید خبرگان حوزه پدافند هوایی رسیده و برای پایایی ابزار پژوهش از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که در اجرای اولیه و نمونه عدد 83/ 0بدست آمد. نتیجه انجام این پژوهش کاربردی اولویت ‏بندی استراتژی‏ های تعیین کننده صحنه نبرد با رویکرد بازی جنگ در سامانه فرماندهی و کنترل در حوزه دفاع هوایی بوده که این امکان را برای سازمان فراهم می آورد که به صورتی هدفمند در مسیر آینده گام بردارندو اسیرحوادث آینده نشوند.
    کلیدواژگان: بازی جنگ، فرماندهی و کنترل، استراتژی، اولویت‏ بندی، صحنه نبرد
  • جواد پورخسروانی*، پیمان خرازیان، محمدحسن احمدزاده صفحات 39-66

    در شرایط کنونی کشور و در مسیر دستیابی به حداکثر کارایی و اثربخشی در عرصه های مختلف دفاعی، استفاده از ابزارهای مدیریتی ضروری به نظر می رسد. یکی از این ابزارها دانش مدیریت پروژه است. موضوع تحقیق حاضر بکارگیری مدیریت پروژه در بلوغ مدیریت رزمایش است. پژوهش حاضر، از نوع کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل فرماندهان، معاونان و مدیران نیروی پدافند هوایی (108 نفر) و حجم نمونه 84 نفر بود. برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. یافته های موجود با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج آزمون فرضیه ها به شرح زیر است: بکارگیری دانش مدیریت پروژه موجب بهبود مثبت و معناداری در بلوغ مدیریت اجرای رزمایش می گردد؛ به گونه ای که بر اساس یافته های تحقیق به ترتیب مشخص گردید: مدیریت زمان پروژه با (90%)، مدیریت یکپارچگی پروژه با (78%)، مدیریت منابع انسانی با (70%) و مدیریت تدارکات پروژه با (70%) بیشترین بهبود را در بلوغ مدیریت اجرای رزمایش داشتند. نتیجه ی تجزیه وتحلیل داده های تحقیق و نظرات صاحب نظران مبین این مهم است که به منظور بلوغ مدیریت اجرای رزمایش، می توان از فرآیندهای دانش مدیریت پروژه در رزمایش های نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران استفاده نمود.

    کلیدواژگان: رزمایش، مدیریت پروژه، پدافند هوایی، ارتش
  • احد نقوی*، ناصر مختارزاده صفحات 67-83
    گستردگی حوزه دفاعی کشور  که تمامی فضای کشور و فراتر از آن شامل: امنیت هوایی، دفاع از فضا در تمامی ابعاد، کشف اهداف، شناسایی، ردگیری دشمن تا تعیین تکلیف آن، رهگیری با تمامی ابزار به ویژه سامانه هواپایه و درگیری و انهدام موجب می گردد تا مجموعه تجهیزات کشف، جمع آوری، مقابله اعم از عامل و غیرعامل و عملیات سایبری و جنگ الکترونیک و... زمین پایه، دریا پایه و هواپایه در یک ساختار اساسی تجمیع گردند و با این ساختار کلیه تلاشها، هدفمند به سوی اهداف هدایت گردند که اصولا اهداف از جنس  و تنوع متفاوتی بوده و علاوه بر سرعت و شتاب و داشتن آزادی عمل در فضا، زمین  و دریا  ترفندها و فریب کاری خاص خود را در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و عملیات روانی  نیز دارا می باشند.جامع، کامل، متحد و واحد بودن شبکه در ساختاری منسجم از جمله خصوصیات این شبکه است به گونه ای که تمام اجزاء این شبکه قادر باشند زبان یکدیگر را درک نموده و مجموعه تدابیر در مقابله با تهدید را به خوبی اجرا نمایند. مشخصه بارز آن تجمیع اطلاعات و اخبار، پردازش و هماهنگی آن، تطبیق و تلفیق اطلاعات و همچنین انتشار این اخبار و اطلاعات به تمامی مراکز فرماندهی و کنترل  قدرت نرم مورد نیاز برحسب میزان دسترسی مجاز عناصر به اطلاعات مذکور می باشد.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، فرماندهی کنترل، تلفیق و تطبیق اطلاعات، عملیات روانی
  • ابراهیم ایجابی*، مسعود مصدق صفحات 85-105
    در این مقاله اجرای بازی جنگ راهبردی ایران و ترکیه بر اساس ابعاد مقابله اقتصادی، سیاسی و دفاعی-امنیتی مورد تحقیق قرارگرفته است. بنابراین هدف کلی این تحقیق تبیین چگونگی بازی جنگ راهبردی ایران و ترکیه می باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی با رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه خبره این پژوهش شامل خبرگان و کارشناسان صاحب نظر در حوزه های نظریه بازی جنگ، عملیات نظامی، اقتصادی و اجتماعی دو کشور ایران و ترکیه که دارای مدرک دکترا یا مشاغل 18 و بالاتر می باشند. تعداد این افراد و اعمال ضریب خاص، 25 نفر تخمین زده شده بود. در این تحقیق فقط از مصاحبه با صاحب نظران استفاده گردید. لذا به روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) تعداد 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. با بررسی های به عمل آمده از مصاحبه با صاحب نظران و کارشناسان و مطالعه منابع و اسناد بالادستی، جامعه نمونه مقابله اقتصادی با مولفه های: رقابت تجاری و منابع طبیعی، مقابله سیاسی با موانع و منابع تنش، نفوذ و قدرت افکنی و رقابت منطقه ای و مقابله دفاعی - امنیتی با مولفه های دستیابی به انرژی هسته ای، عضویت در پیمان های نظامی منطقه ای و بین المللی و تسلیحات و فن آوری نظامی را کاربردی دانسته اند.
    کلیدواژگان: بازی جنگ، ایران- ترکیه، مقابله اقتصادی، مقابله سیاسی، مقابله دفاعی
  • محمدتقی شجیع، حمیدرضا البرزنیا* صفحات 107-145

    امروزه در سازمان ها، سیستم های اطلاعاتی نقش تعیین کننده ای در مدیریت راهبردی، مدیریت منابع، عملکرد بهینه سازمان و... ایفا می کنند. بنابراین به وجود آوردن یک سیستم مدیریت متمرکز بلادرنگ بر روی کانال های ارتباطی مدرن ازجمله، شبکه های ارتباطی عمدتا داده محور و برخط سازمانی جهت دسترسی به سرورهای مرکزی مستلزم یک نظام اشتراکی قدرتمند است. راهکار پیشنهادی به عنوان یک دروازه یکپارچه کننده مسیر ورود و اعمال مکانیزم های سرویس دهی به خواسته های کاربران از طریق یک کانال واحد بوده که ویژگی های موجود در سیستم عامل های تحت شبکه و مفاهیم و قابلیت های مطرح در رایانش ابری را راه حلی به سزا معرفی می نماید. همچنین راهکار پیشنهادی، موجب یکپارچگی در سطح واسط کاربری شده و با بهره گیری از یک سکو به عنوان سرویس می تواند نقش یک لایه یکپارچه کننده بر روی دستگاه های جزیره ای سازمان را ایفا نماید. در ادامه با بررسی ادبیات موضوع در چند حوزه مفاهیم اولیه دستگاه های اطلاعاتی، رایانش ابری و سیستم عامل تحت وب پرداخته و سپس کارهای انجام شده در این زمینه ها را بررسی می نماییم. در بخش های آتی رویکرد مورداستفاده در تحقیق مطرح شده و سپس راهکار پیشنهادی را ارایه می دهیم. نهایتا راهکار پیشنهادی در قالب یک مطالعه موردی موردبحث و بررسی قرارگرفته و از دیدگاه های مناسب ارزیابی گردیده و در ادامه نتایج تحقیق و کارهای آتی بیان شده است.

    کلیدواژگان: سیستم عامل تحت شبکه سازمانی، رایانش ابری، یکپارچه سازی، سیستم مدیریت متمرکز کانال های ارتباطی
  • مسعود شریف کاظمی* صفحات 147-164
    مقاله حاضر، به بررسی و شناسایی معیارهای ماتریس بازی جنگ توپخانه در همگام سازی آن با بازی جنگ یگان مانوری در تک هماهنگ شده می ‏پردازد. این نوشتار ضمن بررسی روند اجرای گام‏ های تصمیم‏ سازی فرمانده در رزم و نحوه عملکرد فرمانده گردان توپخانه تیپ در اجرای بازی جنگ یگان مانوری در پی پاسخگویی به این پرسش است که معیارهای ماتریس بازی جنگ توپخانه در تک هماهنگ شده کدامند؟ به دلیل اکتشافی بودن ماهیت تحقیق، این پژوهش فاقد فرضیه بوده و بر اساس هدف دنبال شده است. هدف اصلی این نوشتار «شناسایی معیارهای ماتریس بازی جنگ توپخانه در تک هماهنگ‏ شده» است.پژوهش حاضر توصیفی است و می کوشد نقش تاکتیک، قوانین تیر، نقشه‏ برداری و ضدآتش را به عنوان متغیرهای مستقل در تهیه ماتریس بازی جنگ توپخانه در همگام سازی آن با بازی جنگ یگان مانوری در تک هماهنگ شده به عنوان متغیر تابع به بحث وبررسی بگذارد. محقق در این پژوهش موفق به احصای 19 مولفه شده است که می‏تواند ماتریس بازی جنگ توپخانه را تشکیل دهد؛ از مهم ترین آنها می‏توان به حداقل هماهنگی پشتیبانی آتش، ارتباط مناسب ‏تر و امکانات (سمتی و بردی) اشاره کرد.
    کلیدواژگان: توپخانه، بازی جنگ، ماتریس، راه‏کار، تصمیم سازی
|
  • Akbar Moradian *, Soheil Imamian, Hamidreza Asdanjad Kalkhoran Pages 7-37
    The war game is one of the most common methods of military futurology or, to put it better, military future creation. The intended research is applied in terms of purpose and descriptive-survey research in terms of procedure. This research is in the field of decision-making and the use of AHP method has been used to prioritize the strategies that determine the battle scene. The statistical population of the research was 60 people and the statistical sample of the research was 20 experts in the field of air defense. In this research, strategies have been prioritized in four steps: 1- Enemy operational level 2- Insider operation level 3- Tactical level confrontation 4- Tactical level war game. Also, ADSS and STK software were used and the instrument used was a researcher-made questionnaire, and to check the validity of the instrument, the content validity of the instrument was approved by experts in the field of air defense, and Cronbach's alpha test was used for the reliability of the research instrument. A number of 0.83 was obtained. The result of this applied research is the prioritization of the strategies that determine the battle scene with the war game approach in the command and control system in the field of air defense, which provides the possibility for the organization to take a purposeful step in the future and not be captured by future incidents.
    Keywords: War game, Command, Control, strategy, Prioritization, battle scene
  • Javad Pourkhosravani *, Peyman Kharazian, MohamadHasan Ahmadzadeh Pages 39-66

    In the current conditions of the country and in the path of achieving maximum efficiency and effectiveness in various defense fields, it seems necessary to use management tools. One of these tools is project management knowledge. The subject of the present research is the application of project management in the maturity of exercise management. The current research is of applied type. The statistical population of this research included commanders, deputies and managers of the Air Defense Force (108 people) and the sample size was 84 people. Library and field methods were used to collect data. The existing findings were analyzed using descriptive and inferential statistics, and the results of the hypothesis test are as follows: the application of project management knowledge leads to a positive and significant improvement in the maturity of the exercise management; Based on the findings of the research, it was determined in order: project time management with (90%), project integrity management with (78%), human resources management with (70%) and project procurement management with ( 70%) had the most improvement in the management maturity of the exercise. The result of the analysis of the research data and the opinions of the experts shows that it is important that in order to mature the management of the exercise, it is possible to use the knowledge processes of project management in the exercises of the Air Defense Force of the Islamic Republic of Iran Army.

    Keywords: : Exercise, project management, air defense, Army
  • Ahad Naqvi *, Naser Mokhtarzade Pages 67-83
    The expansion of the country's defense field, which includes the entire space of the country and beyond, includes: air security, space defense in all dimensions, target discovery, identification, tracking the enemy until determining its mission, interception with all tools, especially the air base system, and combat and Destruction makes the collection of equipment for detection, collection, confrontation, both active and inactive, cyber operations, electronic warfare, etc., ground base, sea base, and air base to be assembled in a basic structure, and with this structure, all efforts are targeted towards the goals. They should be guided that basically, the goals are of different types and variety, and in addition to speed and acceleration and having freedom of action in space, land and sea, they also have their own tricks and deception in cyberspace, social networks and psychological operations. Comprehensive, complete, unified and unified network in a coherent structure is one of the characteristics of this network so that all components of this network are able to understand each other's language and implement the set of measures to deal with the threat well. Its obvious characteristic is the collection of information and news, its processing and coordination, the matching and integration of information, as well as the dissemination of this news and information to all the necessary soft power command and control centers according to the amount of permitted access of the elements to the said information .
    Keywords: Soft power, Command, Control, integration, matching of information, psychological operations
  • Ebrahim Ijabi *, Masoud Mosaddegh Pages 85-105
    n this article, the implementation of the strategic war game between Iran and Turkey has been researched based on the dimensions of economic, political and defense-security confrontation. Therefore, the general goal of this research is to explain how the strategic war between Iran and Turkey is played. The current research is of applied type and was carried out in a descriptive method with a qualitative approach. The expert community of this research includes experts and experts in the fields of war game theory, military, economic and social operations of the two countries of Iran and Turkey who have a doctorate degree or jobs of 18 and above. The number of these people and applying the special coefficient was estimated to be 25 people. In this research, only interviews with experts were used. Therefore, 15 people were selected as a sample using non-probability targeted (judgmental) sampling.With the investigations carried out from the interviews with experts and experts and the study of upstream sources and documents, the sample society of economic confrontation with the components: commercial competition and natural resources, political confrontation with obstacles and sources of tension, influence and power projection, regional competition and defensive confrontation - Security with the components of obtaining nuclear energy, membership in regional and international military agreements, and weapons and military technology have been considered practical.
    Keywords: War game, Iran - Turkey, economic confrontation, political confrontation, defense confrontation
  • MohammadTaqi Shajie, Hamidreza Alborznia * Pages 107-145

    Today, in organizations, information systems play a decisive role in strategic management, resource management, optimal performance of the organization, etc. Therefore, creating a real-time centralized management system on modern communication channels, including mainly data-oriented communication networks and online organizations to access central servers, requires a powerful sharing system. The proposed solution is a gateway that integrates the entry path and the application of service mechanisms to the users' demands through a single channel, which introduces the features of networked operating systems and the concepts and capabilities of cloud computing as a worthy solution. Also, the proposed solution brings integration at the level of the user interface and by using a platform as a service, it can play the role of a single unifying layer on the island devices of the organization. In the following, by reviewing the literature on the subject in several areas, we will discuss the basic concepts of information devices, cloud computing and web operating systems, and then we will review the works done in these fields. In the following sections, the approach used in the research is presented and then we present the proposed solution. Finally, the proposed solution is discussed and evaluated in the form of a case study and evaluated from the appropriate points of view, and the results of the research and future works are presented.

    Keywords: Operating system under enterprise network, cloud computing, integration, centralized management system of communication channels
  • Masoud Sharifkazemi * Pages 147-164
    This article examines and identifies the criteria of the artillery wargame matrix and its synchronization with the maneuver unit wargame in the coordinated attack.This article, while examining the process of implementing the commander's decision-making steps in combat and how the brigade artillery battalion commander performs in the implementation of the maneuver unit wargame, seeks to answer the question, what are the criteria of the artillery wargame matrix in the coordinated attack?Due to the exploratory nature of the research, this research has no hypothesis and is based on the goal. The main goal of this article is to "identify the criteria of the artillery wargame matrix in coordinated attack".The current research is descriptive and tries to discuss the role of tactics, gunerry, mapping and anti-fire as independent variables in the preparation of the artillery wargame matrix in synchronizing with the maneuver unit wargame in the coordinated attack as a dependent variable. In this research, the researcher has succeeded in calculating 19 components that can form the matrix of the artillery war game; Among the most important of them, we can mention minimum coordination of fire support, more appropriate communication and ability (directional and ranged).
    Keywords: Artillery, wargame, Matrix, course of action, Decision Making