فهرست مطالب

نشریه پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
پیاپی 37 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1398/05/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ایلناز آقامحمدی*، سعیده بزازیان صفحات 1-14

    هدف از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری و پرخاشگری دانش آموزان بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ابهر، در سال تحصیلی 97-96 بودند که از این میان تعداد 30 دانش آموز که نمره پرخاشگری بالاتری داشتند، به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و آموزش ذهن آگاهی، طی 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. یافته ها نشان داد بین نمرات پس آزمون تاب آوری و پرخاشگری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش ذهن آگاهی بطور معناداری تاب آوری دانش آموزان را افزایش داده و پرخاشگری آنان را کاهش داده است (05/0>p). یافته های این پژوهش گویای اهمیت تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری و پرخاشگری دانش آموزان بوده و نشان می دهد که آموزش ذهن آگاهی توانسته است میزان قابل توجهی از تغییرات تاب آوری و پرخاشگری دانش آموزان را تبیین نماید.

    کلیدواژگان: تاب آوری، پرخاشگری، ذهن آگاهی
  • رمضان جهانیان*، سیده فریبا حسینی صفحات 15-36

    این پژوهش به منظور مطالعه نقش سواد اطلاعاتی برعملکرد منابع انسانی درسازمان های آموزشی باروش توصیفی ازنوع همبستگی اجراشد. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس متوسطه اول درسال تحصیلی 1394-1393 استان قزوین به تعداد 131 نفربود. همچنین تعداد 97 نفر براساس فرمول کوکران به صورت تصادفی سیستماتیک به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.ابزارهای تحقیق یکی پرسشنامه ی تدوین شده براساس 22 شاخصه ی برآیندی در ذیل 5 استاندارد مندرج در «استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» (ای سی آرال، 2000)ودیگری پرسشنامه عملکرد منابع انسانی که محقق براساس استاندارد های عملکرد مدیران (قورچیان  و محمودی،1383) ساخته است.نتایج بدست آمده  حاکی از آن است. بین سواد  اطلاعاتی و  عملکرد منابع انسانی درسازمان های آموزشی  درابعاد وظایف ، اخلاق وارزشهای ، مهارت ها ، ویژگیها ، نقشها و حصول نتیجه همبستگی مثبت و معنا داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، عملکرد منابع انسانی، مدیران آموزشی
  • رقیه شاهانی*، علی قدیمی صفحات 37-51

    هدف پژوهش حاظر بررسی اثر بخشی درمان شناختی، رفتاری در بهبود ناگویی هیجانی بیماران وابسته به مواد افیونی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون، پس آزمون با یک گروه کنترل بود. از بین کلیه بیماران وابسته به مواد افیونی در مراکز در مان سو مصرف مواد مروارید شهر تهران تعداد 50 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب وپرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو را تکمیل کردند سپس 36 بیمار را که ناگویی هیجانی بیشتری داشتند به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در گروه 18 نفری آزمایش و گواه قرار داده  شدند. برای گروه آزمایش، رفتاری در 10 جلسه 90 دقیقه ای و به صورت هفتگی برگزار شد. سپس از دو گروه پس آزمون گرفته و پرسشنامه باورهای غیر منطقی مجددا بر روی آنان اجرا شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان شناختی رفتاری موجب بهبود ناگهانی هیجانی بیماران وابسته  به مواد شده است. یافته های این پژوهش میتوانند کاربرد های بالینی در پیشگیری و بهبود ناگویی هیجانی بیماران وابسته به مواد داشته باشد.

    کلیدواژگان: درمان شناختی- رفتاری، ناگویی هیجانی، وابستگی به مواد
  • ژیلا خلیلی، وحیده باباخانی * صفحات 52-67

    جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته یکی از موفقترین کشورها در توسعه آموزش عالی بوده است . بدنبال این رشد و توسعه ، مشکلات متعدد ی نیز پیش روی دانشگاه ها بوجود آمد . یکی از این مشکلات مباحث رفتاری و روان شناختی دانشجویان است . در زمینه ی مقایسه ی تمایز یافتگی ، اهمال کاری و بهزیستی ذهنی تحقیقاتی انجام یافته است اما مقایسه ی دانشجویان دانشگاه های دولتی و غیر دولتی از نظر تمایز یافتگی ، اهمال کاری و بهزیستی ذهنی انجام نپذیرفته است . در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه تمایزیافتگی اسکورن و دندی ، پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو و پرسشنامه اهمال کاری سولمون و راثبلوم مقایسه بین دانشجویان دانشگاه های شهر قزوین انجام پذیرفت . از جامعه دانشجویان شاغل به تحصیل در نیمسال دوم 1397 ، با استناد به جدول مورگان  401  نمونه به روش خوشه ای طبقه بندی شده انتخاب و مقایسه در شش ویژگی سن ، جنسیت ، رشته ، مقطع ، نوع دانشگاه ، تاهل و محل سکونت انجام پذیرفت . برای تجزیه و تحلیل داده ها از  مانوآ استفاده شد. آزمون یک فرض اصلی و شش فرض فرعی دلالت بر آن دارد که بین دانشجویان دانشگاه های دولتی و غیر دولتی تمایز یافتگی ، بهزیستی ذهنی و اهمال کاری تحصیلی با در نظر گرفتن  نوع دانشگاه ، سن ، جنسیت و رشته تفاوت معنادار ندارد . اما برای تاهل ، سن و محل سکونت بین آن ها تفاوت درسطح 95% دیده می شود .

    کلیدواژگان: تمایز یافتگی، بهزیستی ذهنی، اهمال کاری تحصیلی، دانشگاه دولتی و غیر دولتی، قزوین
  • علی قدیمی*، رقیه شاهانی صفحات 68-84

    هدف از پژوهش حاضر تعیین بررسی رابطه سرسختی روانشناسی با امید به زندگی در بیماران سرطانی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه مراجعه کنندگان به بیمارستان امام خمینی تهران (انیستیتو سرطان) به منظور معاینات و درمان های مربوطه به بیمارستان مراجعه کرده و بستری شدند، تشکیل دادند. نمونه آماری پژوهش با توجه به محدودیت جامعه آماری از میان کلیه مراجعه کنندگان به انیستیتو سرطان بیمارستان امام خمینی (ره) از طریق نمونه گیری در دسترس نمونه ای به حجم 50 نفر (25 نفر زن و 25 نفر مرد) انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سرسختی اهواز کیامریی؛ تجاریان و مهرابی زاده هنرمند (1377) و امید به زندگی اشنایدر و همکاران (1991) استفاده شد. روش تجزیه تحلیل داده ها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بود. نتایج نشان داد که بین طرحواره های ناسازگار اولیه و انگیزش رابطه منفی و معنی دار وجود داشت.. بین سرسختی روانشناختی و انگیزش رابطه مثبت و معنی دار وجود داشت . بین سرسختی روانشناختی و نمره کل امید به زندگی رابطه مثبت و معنی دار وجود داشت . همچنین نتایج رگرسیون چند گانه امید به زندگی و ابعاد آن شامل انگیزش گذرگاه بر اساس سرسختی روانشناختی پیش بینی می شود .

    کلیدواژگان: سرسختی روانشناختی، امید به زندگی، بیماران سرطانی
  • سهیلا عزتی فر*، مهتاب سلیمی صفحات 85-101
    زمینه

    یکی از عواملی که می تواند اثر بخشی سازمانها را تحت تاثیر قرار دهد ارزیابی عملکرد می باشد.

    هدف

    این پژوهش با هدف مطالعه  نقش ارزیابی عملکرد کارکنان بر اساس ارزشیابی  360 درجه در اثر بخشی سازمانی  مدارس متوسطه دوره دوم شهرستان ملارد  انجام شد .

    روش تحقیق: 

    این مطالعه از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان (مدیران، معلمان) دبیرستان های متوسطه دوره دوم شهرستان ملارد کرج در سال 1396 بودند که بر اساس آمار اخذ شده374 نفر بودند . تعداد نمونه آماری با استفاده از  روش نمونه گیری فرمول کوکران (روش تعیین حجم نمونه کوکران) 208 نفر (معلمان 184 نفر و مدیر 24 نفر)  و روش نمونه گیری، طبقه ای نسبتی برای دبیران و مدیران  مشخص شد. به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسشنامه، ارزیابی عملکرد 360 درجه، نوری و همکاران (1385) (مولفه های مختلف برنامه ریزی، تصمیم گیری، قضاوت، ارتباطات، پردازش اطلاعات، مهارتهای فنی، روابط بین فردی، رهبری و کنترل) و اثر بخشی سازمانی پارسونز (1979)  استفاده شدپایایی پرسشنامه ارزیابی عملکرد  با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0  و پایایی پرسشنامه اثربخشی 82/0  به دست امد برای طبقه بندی وتنظیم داده ها از آمار توصیفی شامل انحراف معیار، میانگین و  برای تجزیه و تحلیل داده ها  از آمار استنباطی استفاده شد.. در این اندازه گیریها مقدار 05/0> P به معنی سطح معنی داری درنظرگرفته شد.

    یافته های پژوهش

    نتایج  نشان داد که بین مولفه های مختلف ارزیابی عملکرد 360 درجه با اثر بخش سازمانی از دیدگاه معلمان و مدیران ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین رگرسیون خطی چند متغیره نشان داد که ارزیابی عملکرد 360 درجه به ترتیب از از منظر معلمان و مدیران قابلیت پیش بینی 19 و 24 درصد از واریانس اثر بخشی سازمانی را دارا می باشد

    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد 360 درجه، اثر بخشی سازمانی، مدارس متوسطه دوم، کارکنان، مدیران، معلمان
  • مریم نادری پور، اکبر رحیمی پور *، فاطمه افشار زیدآبادی صفحات 102-126

    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت بر دستکاری سود و ورشکستگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1391-1395 می پردازد. در این پژوهش اعتماد بیش از حد مدیریت بر اساس دو شاخص سود پیش بینی شده و مخارج سرمایه ای اندازه گیری شده است. نتایج آزمون های آماری پژوهش بیانگر آن است بیش اعتمادی مدیریت بر ورشکستگی شرکت ها تاثیر نداشته، اما بر دستکاری سود اثرگذار است. در واقع نتایج نشان می دهند که ورشکستگی شرکت ها، مستقل از میزان اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت بر اساس معیار سود پیش بینی شده و مخارج سرمایه ای است.
    اما با توجه به مثبت و معنی دار بودن تاثیر اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت بر اساس شاخص سود پیش بینی شده و مخارج سرمایه ای بر دستکاری سود شرکت ها، این فرضیه پژوهش مورد تایید واقع می شود.

    کلیدواژگان: اعتماد بیش از حد مدیریت، دستکاری سود، مدل بنیش، ورشکستگی، مدل آلتمن
  • پروین محمدی گوندره*، کلثوم رشیدی صفحات 127-139

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی هوش هیجانی ، سبک های مقابله ای و تاب آوری دانش آموزانی که افکار خودکشی دارند با دانش آموزان عادی انجام شد.
    روش پژوهش حاضر پس رویدادی و از نوع علی _ مقایسه ای بود. جامعه ی آماری پژوهش ، تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه دهم مقطع متوسطه ی دوم شهر قیدار بوده است. 180 نفر (90 نفر دارای افکار خودکشی و 90 نفر عادی) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب گردید.
    ابزار گردآوری اطلاعات شامل ، پرسشنامه های افکار خودکشی   ASQ،هوش هیجانی بار - ان ،مقیاس مقابله نوجوانان فرایدنبرگ و لوییس،مقیاس تاب آوری کانر- دیویدسون، بود.
    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ، آزمون t  و تحلیل واریانس چند متغیره بود.
    نتایج پژوهش نشان داد هوش هیجانی و تاب آوری دانش آموزان دارای افکار خودکشی پایین تر از  دانش آموزان عادی است (01/0P<).دانش آموزان دارای افکار خودکشی از سبک مقابله نابارور بیشتر از دانش آموزان عادی استفاده می کنند و از سبک مقابله بارور و سبک مراجعه به دیگران نسبت به دانش آموزان عادی کمتر استفاده می کنند(01/0P<).

    کلیدواژگان: افکار خودکشی، هوش هیجانی، سبک های مقابله ای، تاب آوری