فهرست مطالب

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 48 (تیر 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/05/07
  • تعداد عناوین: 17
|
  • آناهیتا دهشید *، فرساد زمانی صفحات 1-8

    امروزه تصاویر متنوعی در دنیا وجود دارد که شامل اشیا و چهره های مختلفی می باشد. از این تصاویر در زمینه های مختلف مانند شناسایی چهره جهت احراز هویت فرد یا برای شناسایی افرادی که ماسک نزده اند، استفاده می شود. شبکه های عصبی گوناگونی برای این کار به وجود آمده است. در این مقاله یک بررسی سیستماتیک در مورد برخی از این شبکه ها جهت شناسایی چهره در تصاویر و همچنین نحوه ساختار و معماری، مزایا و معایب هرکدام صورت گرفته و از جهت پارامترهای مختلفی چون سرعت، دقت ، زمان اجرا و... مورد بررسی قرار گرفته اند.

    کلیدواژگان: شناسایی اشیا، شناسایی چهره، روش یادگیری عمیق، شبکه عصبی
  • آمنه فرهادی *، منصوره بهرامیان صفحات 9-25

    آلودگی محیط زیست پدیده جدیدی نیست، اما یکی از بزرگ ترین تهدیدها برای سلامت و رفاه بشر و یکی از اصلی ترین دلایل بیماری و مرگ ومیر موجودات زنده محسوب می شود. تولید و مصرف انرژی، هر دو چالش هایی را برای محیط زیست فراهم کرده و بسته به نوع تولید یا مصرف اثرات تخریبی بر محیط زیست جانوری ، گیاهی و یا انسانی می گذارد . امروزه بخش اعظم انرژی مصرفی در جهان بوسیله سوخت های فسیلی تامین می شود که این سوخت ها به علت دارا بودن انواع آلاینده های سمی و خطرناک، اثرات مخربی بر محیط زیست می گذارند . پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سوخت های پاک بر محیط زیست و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که بکارگیری انرژی های تجدید پذیر به عنوان یک منبع انرژی پاک و عاری از هرگونه آلودگی زیست محیطی می تواند نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای آلاینده همچون دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای بازی کند .

    کلیدواژگان: آلودگی، محیط زیست، سوخت پاک، انرژی تجدیدپذیر
  • حسین بوذری *، میترا دانش پرور صفحات 26-36
    هدف

    این تحقیق بررسی می کند که چگونه تاریخ مشترک بر ارزشهای فرهنگی و شخصی مراجعین بیمار تاثیر می گذارد و بر درک آنها از پاسخگویی و رضایت خدمات در یک سرویس ارتباطی بالا (خدمات بیمارستان شریعتی تهران) تاثیر می گذارد.هدف این تحقیق بررسی چگونگی نقش ارزش های شخصی و رویکرد فرهنگی در تاثیر گذاری بعد پاسخگویی کیفیت خدمات درک شده بر رضایت بیمارستان شریعتی تهران بوده است.

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهشی شامل مراجعین بیمار به وب سایت بیمارستان شریعتی تهران که حجم نمونه 384 نفری از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده موردسنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها جمعیت شناختی و استخراج شاخصه ای مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار24 SPSS و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS2 Smart استفاده شده است.

    یافته ها

    ارزش های شخصی نقش تعدیل گری در تاثیر گذاری بعد پاسخگویی کیفیت خدمات درک شده بر رضایت مشتری دارد.رویکرد فرهنگی نقش تعدیل گری در تاثیر گذاری بعد پاسخگویی کیفیت خدمات درک شده بر رضایت مشتری دارد.

    نتیجه گیری

    بعد پاسخگویی کیفیت خدمات درک شده بر رضایت مشتری تاثیر مثبت و معنی داری دارد .ارزش های شخصی و رویکرد فرهنگی در تاثیر گذاری بعد پاسخگویی کیفیت خدمات درک شده و خشنودی مراجعین بیمارستانی نقش جدی دارند.

    کلیدواژگان: بعد پاسخگویی کیفیت خدمات درک شده، رضایت مشتری ارزش های شخصی، رویکرد فرهنگی
  • زهرا خوش صفت، رضا بنی اسدی * صفحات 37-45

    تبلیغات سوء در جهت تشویش اذهان عمومی مردم و انحراف از حقیقت در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، آموزشی، اخلاقی و غیره در تمام جوامع و در همه زمان ها و مکان ها وجود داشته و دارد، و در همه این موارد هدف دشمن پنهان کردن حقیقت بوده تا به اهداف مادی و دنیوی خویش برسد. بهترین راه برای جلوگیری از تحقق اهداف دشمن در این رابطه، بالا بردن آگاهی و بصیرت مردم نسبت به دشمن و شیوه های تبلیغاتی آن است. تبلیغات در مواجهه حق و یاطل آن قدر مهم است که اگر با جهل مردم آمیخته گردد، می تواند منجر به شکست جبهه حق شود. این پژوهش که بر اساس منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی-تحلیلی نگارش یافته در صدد است تا با تکیه بر آموزه های نهج البلاغه به بیان تبعات منفی تبلیغات سوء و مقابله با آن ها پرداخته و به این وسیله اثرات این تبعات را برطرف کرده و یا دست کم به کم ترین حد ممکن برساند.

    کلیدواژگان: امام علی، نهج البلاغه، تبلیغات سوء، حقیقت
  • بررسی عوامل موثر در بی انگیزگی دانش آموزان در درس ریاضی
    زینب نوشادی *، حسن درخشان، سهیلا توکلی یگانه، نادر مصطفی پور صفحات 46-60

    انگیزه به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته می شود که به رفتار، نیرو و جهت می دهند و رفتار را در جهت یک هدف فعال می سازند . انگیزه تحصیل و یادگیری در دانش آموزان، به معنای تمایل درونی آن ها برای مشارکت طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است . با توجه به اینکه ریاضی یکی از مهم ترین دروس در تمام مقاطع تحصیلی برای اکثر دانش آموزان است ، اما بسیاری از دانش آموزان نسبت به یادگیری این درس بی علاقه و بی انگیزه می باشند . پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در بی انگیزگی دانش آموزان در درس ریاضی و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که انگیزه یکی از مهم ترین عناصر یادگیری و آموزش اثربخش است که باعث آماده ساختن دانش آموز برای یادگیری ، فعال نگه داشتن او در طول یادگیری و افزایش توجه و دقت وی برای تمرکز بیشتر می شود؛ اما عوامل متعددی نظیر روش های تدریس، نوع وسایل کمک آموزشی، محیط و فضای آموزشی، عوامل فردی و شخصیتی، عوامل خانوادگی و نوع نگرش فرد می تواند در بی انگیزگی دانش آموزان نسبت به درس ریاضی موثر باشد .

    کلیدواژگان: ریاضی، انگیزه، دانش آموزان
  • نگاهی به پدیده سقط جنین از دیدگاه های مختلف
    امیرحسین صفدری *، هانیه بابائی پور صفحات 61-69

    پدیده سقط جنین یکی از مهمترین پدیده های اجتماعی، حقوقی، درمانی، فرهنگی و... در هر جامعه ای می باشد. سقط جنین در اصطلاح یعنی عدم تکامل نطفه، و در تعریف کلی تر آن سقط جنین یعنی: از بین رفتن یا مردن جنین یک زن چه به صورت عمدی چه غیرعمدی قبل از زمان تولد جنین می باشد. خوشبختانه در اکثر کشورهای دنیا به این پدیده مهم پرداخته اند، و در کشور عزیزمان ایران هم به پدیده مهم سقط جنین نگاه ویژه ای شده است تا جایی که قانونگذار ما در قانون مجازات اسلامی سقط جنین عمدی را جرم انگاری کرده، و حتی از منظر فقهی هم در دین مبارک اسلام جنین در رحم مادر را محترم شمرده و برای او حقوقی در نظر گرفته است؛ اما نکته قابل توجه این است که در حال حاضر در ایران ما نیازمند این هستیم که یک قانون خاص در خصوص پدیده سقط جنین داشته باشیم تا به نیاز روز جامعه ی ما در این خصوص پاسخ داده شود. موضوع سقط جنین در اکثر جوامع دارای ابعاد مختلفی می باشد، در ایران هم این پدیده را از دیدگاه های مختلفی مورد بررسی قرار داده اند و نظرات متفاوتی هم در خصوص این موضوع مهم ارایه شده است. در این مقاله پژوهشی سعی ما بر این شده است که هر چند مختصر اما مفید به این پدیده مهم از دیدگاه های مختلف بپردازیم و سقط جنین را مورد بررسی قرار بدهیم تا شما عزیزان با این پدیده مهم آشنا شوید. روش ما در این پژوهش بر اساس تحقیقات کتابخانه ای، و تحقیقات میدانی نویسنده مسیول در سطح جامعه می باشد، و ما امیدواریم که این پژوهش به کاهش پدیده مهم سقط جنین در کشور عزیزمان ایران سربلند کمک کند.

    کلیدواژگان: سقط، جنین، حقوق، جامعه، ادیان
  • بررسی بهره برداری از منابع آب های زیر زمینی و سطحی در کشاورزی
    علی علی زاده * صفحات 70-84

    آب زیرزمینی حیاتی ترین منبع تامین آب در ایران است که برداشت پایدار از آن از ضروریات اجتناب ناپذیر محسوب می شود؛ اما اضافه برداشت و غفلت از تبیین معیاری معقول برای بهره برداری از آب زیرزمینی در بسیاری از محدوده های مطالعاتی پایداری این منبع حیاتی را با چالشی جدی روبه رو کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی بهره برداری از منابع آب های زیر زمینی و سطحی در کشاورزی و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که یکی از مهمترین چالشهای توسعه ایران در دهه های آینده کمیابی آب خواهد بود. این در حالی است که بخش اعظم تولیدات کشاورزی کشور متکی به استفاده از آب است بطوریکه آب را میتوان از مهمترین نهاده ها در تولیدات کشاورزی نام برد و در این بین اتکای بالا به منابع آب باعث شده است تا وقوع خشکسالی های متناوب با پیامدهای جبران ناپذیری همراه شود لذا در اینصورت نیاز است که با ارایه راهکارها و تمهیداتی برای استفاده از بهره وری صحیح منابع آب موجود با این بحران کم آبی که خشکسالی های پیاپی را به دنبال خواهد داشت مقابله کرده و بر اساس موقعیت و شرایط محیطی موجود و با بکارگیری امکانات و تجهیزات نوین در راستای استفاده بهینه از منابع آبی باعث توسعه کشاورزی در کشور شد.

    کلیدواژگان: آب زیرزمینی، آب سطحی، کشاورزی
  • تاثیر وسایل کمک آموزشی در یادگیری ریاضی
    محمدعلی چلداوی *، زهرا ابن علی، علی حیدری، معصومه هاشمی صفحات 85-99

    ریاضی یکی از مهم ترین دروس در تمام مقاطع تحصیلی برای اکثر دانش آموزان است . با توجه به اینکه مهم ترین هدف درس ریاضی ایجاد تفکر و حل مسایل و در نهایت شکوفایی خلاقیت در دانش آموزان است ، لذا روش و نوع تدریس این درس نقش مهمی در شکوفایی این امر مهم در زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان خواهد داشت. استفاده از وسایل کمک آموزشی مناسب یکی از راه های آموزش و یادگیری ریاضی است . وسایل کمک آموزشی به ابزارها و امکاناتی اطلاق می گردد که در جریان تدریس جهت تفهیم بهتر مطالب درسی و یادگیری موثر توسط معلم و دانش آموز بکار می روند. استفاده از این وسایل آموزشی باعث توجه بیشتر فراگیران و کاهش میزان تاثیر موانع ارتباطی از نوع فیزیکی آن می شود و ارتباط بیشتری بین معلم و دانش آموزان برقرار می کند . پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر وسایل کمک آموزشی در یادگیری ریاضی و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که آموزش به کمک وسایل کمک آموزشی و فناوری اطلاعات میتواند از طریق سهولت انتقال مطالب درسی، تسهیل جریان یادگیری و پایداری آموخته ها، افزایش انگیزه یادگیری، افزایش نمرات و بهبود مهارت حل مسیله باعث پیشرفت در یادگیری و موفقیت در این درس گردد .

    کلیدواژگان: ریاضی، وسایل کمک آموزشی، یادگیری
  • بررسی هوش چندگانه گاردنر بر عملکرد و یادگیری دانش آموزان
    مهدی خاوری مهر *، مجید سوار، سرور سلطانی، نرگس آتش خواجه احمد صفحات 100-117

    در فرآیند یاددهی و یادگیری عوامل متعددی دخیل هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بوده اند. هوش از جمله مهم ترین این عوامل هستند . هوش یک پتانسیل و توان بالقوه از جنس زیست – روانشناختی برای پردازش اطلاعات است که در شرایط مختلف و چیدمان های فرهنگی مختلف می تواند فعال شود و کمک کند تا افراد مشکلات پیش رو در آن فرهنگ و جامعه را حل کنند و محصولاتی تولید کنند که در آن فرهنگ، ارزشمند محسوب می شوند. در این راستا گاردنر با ارایه نظریه هوش چندگانه عنوان کرد هیچ هوش واحدی وجود ندارد، بلکه هوش های متمایز و مستقل متعددی وجود دارد که هریک نشان دهنده مهارت ها و استعدادهای منحصر به فرد مربوط به یک دسته خاص است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش چندگانه گاردنر بر عملکرد و یادگیری دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که هوش های چندگانه می تواند نقش زیادی در آموزش و یادگیری دانش آموزان داشته باشد. آگاهی از تیوری هوش چندگانه گاردنر، معلمان را بر می انگیزد تا روش های متفاوتی برای کمک به همه دانش آموزان کلاس در جهت بهبود عملکرد تحصیلی و یادگیری آنان بیابند.

    کلیدواژگان: دانش آموزان، هوش چندگانه گاردنر، یادگیری، عملکرد تحصیلی
  • بررسی استفاده از ابزارها و امکانات هوش مصنوعی در جهت ایجاد انگیزه یادگیری در دانش آموزان
    آرش طهمورثی *، فرناز رفیعی، مائده زارعی، احسان افضلی صفحات 118-133

    در فرآیند آموزش و یادگیری عوامل متعددی دخیل هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بوده اند. هوش مصنوعی امروزه در همه جنبه های زندگی بشر از جمله فرآیند آموزش و یادگیری نفوذ کرده و به یک موضوع مهم جهانی تبدیل شده است . فناوری واقعیت مجازی یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی است . با ترکیب این دو می توان برنامه هایی تولید کرد که مباحث علمی ، روند یادگیری و درک بهتر موضوعات آموزشی را تسهیل کرد .پژوهش حاضر با هدف بررسی استفاده از ابزارها و امکانات هوش مصنوعی در جهت ایجاد انگیزه یادگیری در دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که بهره برداری هر چه بیشتر از فناوری آموزش مجازی، باعث کاهش هزینه های آموزش سنتی و افزایش کیفیت خدمات آموزشی می گردد. استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و واقعیت مجازی میتواند در ارایه مطالب آموزشی به دانش آموزان و روند یادگیری آنان کمک کند و بستری نیز برای حمایت از معلمان فراهم آورد. یادگیری دانش آموزان به مدد این دو تکنولوژی بهبود یافته و انگیزه، همکاری، تعامل و دستاوردهای یادگیری نیز افزایش می یابد .

    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، یادگیری، دانش آموزان
  • تاثیر شبکه های کارآفرینی بر دامنه جغرافیایی :نقش قابلیت های حیاتی در سرمایه گذاری های جدید
    محمود احمدی شریف *، نازنین نگهداری صفحات 134-147
    هدف

    پدیده سرمایه گذاری های جدید بین المللی به لطف پیشرفت های تکنولوژی همچنان در حال تکامل است. شرکت های سرمایه گذاری های جدید بین المللی فاصله های فیزیکی و فرهنگی را کاهش می دهند و تسهیل سرمایه انسانی این که چگونه سرمایه گذاری های جدید بین المللی بر بدهی های ذاتی خود برای دستیابی به مشروعیت بازار در کشورهای مختلف غلبه می کنند ، یکی از اصلی ترین هدف هایی که از تحقیقات کارآفرینی بین المللی الهام گرفته است: بررسی نقش قابلیت سازگاری و جذب در تاثیرگذاری شبکه های کارآفرین محور بر محدوده جغرافیایی بوده است.

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل سطوح مدیران در شرکت های مستقر در شهرک صنعتی شیراز که حجم نمونه 138 نفر از بین آن ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده مورد سنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار24 SPS بر S و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS2 Smart استفاده شده است.

    یافته ها

    حاکی از اثر مثبت و معنی دار شبکه های کارآفرین محور بر قابلیت سازگاری و قابلیت جذب دارد. همچنین قابلیت سازگاری و جذب نقش میانجی مثبت در تاثیر گذاری شبکه های کارآفرین محور بر محدوده جغرافیایی ایفا می کنند.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده از این تحقیق در راستای مباحث ادبیات نظری و تحقیقات گذشته بوده و نقش قابلیت سازگاری و جذب در تاثیرگذاری شبکه های کارآفرین محور بر محدوده جغرافیایی را ارزیابی می کنند.این تحقیق بینش جدیدی در رابطه با شبکه های کارآفرین محور در محدوده جغرافیایی ارایه می دهد.

    کلیدواژگان: شبکه های کارآفرین محور، محدوده جغرافیایی، قابلیت سازگاری، قابلیت جذب
  • عنصر اعتماد در استراتژیک بازاریابی رابطه ای، شرکت های صنعتی
    نساء کفاش جودی * صفحات 148-157

    با تغییر گسترده زمینه بازاریابی اکنون بازاریابی رابطه ای جایگزین بازاریابی سنتی مبتنی بر عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی گردیده است. استراتژی بازاریابی رابطه ای مبتنی بر ایجاد، توسعه و حفظ ارتباط با خریداران می باشد. جهت نیل به این هدف سازمانها باید عناصر ایجاد و حفظ روابط بین سازمانی را شناسایی نموده و با سنجش این عناصر در جهت بهبود روابط خود یا سازمانهای دیگر اقدامات الزم را به عمل آورند. یکی از مهمترین این عناصر، عنصر اعتماد می باشد. اعتماد با رویکرد آینده نگر خود اینک جایگزین بسیاری از عناصر مورد تاکید قدیمی مانند وابستگی، سرمایه گزاری در معاملات ویژه و رضایت گردیده اسیت. بدین ترتیب با توجه به شکاف علمی(تیوریک) و عملی موجود پیرامون این متغیر زیربنایی بازاریابی نوین دو هدف در این تحقییق پی گیری شده است. نخست مفهوم سازی و بیان اهمیت اعتماد در شکل دهی و حفظ روابط بلند مدت و دوم ایجاد مقیاسی معتبر جهت سنجش اعتبار بین سازمانی به روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: عنصر اعتماد، بازاریابی، استراتژیک، بازاریابی رابطه ای
  • بررسی چالش های مدیریت در مراکز آموزش مجازی
    اعظم میرزایی * صفحات 158-171

    مدیریت و نیروی انسانی بی شک مهمترین عامل به حرکت درآوردن چرخ سازمان است و اثربخشی و کارآیی هرتغییر و تحولی بسته به نوع عملکرد مدیریت و دیگر نیروی انسانی آن دارد. عملکرد مدیران واحدهای آموزشی سهم قابل توجهی در موفقیت سازمان آموزش و پرورش داشته و بر تحصیل و آینده دانش آموزان نیز تاثیر گذار خواهد بود . امروزه گسترش روزافزون کاربرد فناوریهای دیجیتال باعث شده است که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به بخش مهمی از زندگی روزمره افراد تبدیل شود. بعلاوه فناوری های دیجیتال و فضای مجازی موجب دگرگونی ابزار، روش ها و محتوای یادگیری در نظام آموزش و پرورش شده اند . پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش های مدیریت در مراکز آموزش مجازی و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در صورتی که مدیران آموزشی یک جامعه دارای شایستگی ، دانش و مهارت های کافی و به روز باشند و سبک های مدیریتی مناسب در مدارس و مراکز آموزشی بکار گیرند، بدون تردید نظام آموزشی نیز از اثربخشی، کارایی و اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود .تغییر مدیریت مدارس امروزی به مدیریت مدرسه محوری و مدرسه به عنوان یک سازمان یادگیرنده می تواند به عنوان راهکارهای موثری در جهت مقابله با چالش های نوع مدیریت فعلی مدارس و مراکز آموزشی باشد.

    کلیدواژگان: مدیریت، مدرسه، آموزش مجازی، چالش، راهکار
  • تاثیر ایجاد انگیزه در بر افروختن میل به یادگیری در دانش آموزان
    ابراهیم کرمی، پروانه احمدلو * صفحات 172-187

    انگیزه به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته می شود که به رفتار، نیرو و جهت میدهند و رفتار را در جهت یک هدف فعال می سازند. محققان به طور کلی انگیزه را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می کنند. انگیزه درونی، میل و اشتیاق برای انجام کاری است که حتی بدون وجود پاداش بیرونی، برای شخص، بسیار ارزشمند یا لذت بخش است. اما انگیزه بیرونی تمایل به انجام کاری است که نتیجه یا پاداش خاصی را برای شخص به ارمغان می آورد. انگیزه یادگیری در دانش آموزان، به معنای تمایل درونی آن ها برای مشارکت طولانی مدت و با کیفیت، در فرآیند یادگیری، و متعهد ماندن به این فرآیند است. این تمایل می تواند ناشی از انگیزه های درونی یا منابع بیرونی باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ایجاد انگیزه در برافروختن میل به یادگیری در دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که انگیزه یکی از مهم ترین عناصر یادگیری و آموزش اثربخش است که باعث آماده ساختن دانش آموز برای یادگیری، فعال نگه داشتن او در طول یادگیری و افزایش توجه و دقت وی برای تمرکز بیشتر می شود. از میان عوامل موثر بر انگیزه، تشویق و تنبیه از جمله عوامل مهم تاثیرگذار بر کیفیت فعالیت ها و عملکرد تحصیلی دانش آموزان شناخته شده اند. نقش تشویق در ایجاد علاقه و انگیزه به مراتب مهمتر و موثرتر از نقش تنبیه بوده و باعث برانگیختگی قوای بیشتر انسان در جهت تحول برای رسیدن به کمال می شود.

    کلیدواژگان: انگیزه، یادگیری، دانش آموزان، تشویق، تنبیه
  • راهبردهای مدیریت کلاس درس و ناثیر آن بر تمرکز و یادگیری دانش آموزان
    مسعود زارعی کیاپی * صفحات 188-202

    با توجه به اینکه معلم عنصر کلیدی آموزش و انتقال دانش به دانش آموزان بوده و مهمترین عضو نظام آموزشی در فرآیند یاددهی-یادگیری و معمار اصلی این نظام محسوب می شود، لذا نقش تاثیرگذار مدیریت معلم در کلاس درس در موفقیت در فرآیند یاددهی - یادگیری بر هیچ کس پوشیده نیست. مدیریت کلاس درس از سوی معلم برای ایجاد نظم و انضباط، مطلوب کردن تدریس و ایجاد یادگیری در دانش آموزان کلاس درس انجام می گیرد. چنانچه مدیریت کلاس به خوبی انجام نگیرد، فرآیند تدریس و یادگیری با مشکل مواجه خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردهای مدیریت کلاس درس و تاثیر آن بر تمرکز و یادگیری دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که از آنجا که تدریس تنها بخش کوچکی از وظایف یک معلم یا مدرس است و فعالیت های مضاعفی از جمله ارتباط با دانش آموزان، والدین و همکاران، بررسی تکالیف و برگه های امتحانی، نوشتن طرح درس، طراحی سوالات، شرکت در جلسات و گذراندن دوره های مختلف بخش جدایی ناپذیری از حرفه معلمی است، بنابراین معلمان برای به انجام رساندن بهتر وظایف خود و برقراری تعادل بین این وظایف، نیازمند آموختن مهارت های پیشرفته مدیریت کلاس درس هستند. وجود مدیریت کارآمد معلمان و ایجاد شرایط لازم برای تسهیل در امر یادگیری در کلاس درس که مطابق نیازها و ویژگیهای فراگیران باشد، علاوه بر نقش موثر بر افزایش تمرکز دانش آموزان در کلاس درس و یادگیری آنها ، لازمه جامعه امروزی و راه گشای بسیاری از مشکلات دانش آموزان است.

    کلیدواژگان: مدیریت کلاس، یادگیری، معلم، دانش آموزان
  • خشونت کلامی و تاثیر آن بر جنبه روانی و آموزشی دانش آموزان
    ایوب صلواتی *، فاطمه معصومی صفحات 203-218

    یکی از آسیب های رفتاری که امروز بسیار شایع است، رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگری می باشد که در محیط های مختلف جامعه از جمله خانه و مدرسه مشاهده می شود. خشونت در کودکان و نوجوانان مشکلی است که عوارض آن نه تنها سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آنها را به خطر می اندازد، بلکه عواقب آن کل جامعه و نسل های آتی را نیز تهدید می کند. در این مقاله که به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است، سعی بر آن است تا ضمن آشنایی با انواع، عوامل و آثار خشونت در دانش آموزان، به بررسی راهکارهای پیشگیری و درمان آن بپردازیم. نتایج پژوهش بر انجام اقداماتی همچون گسترش رفتارهای محبت آمیز در خانواده و مدارس، برخورد جدی با رفتارهای خشونت آمیز، تعمیق باورها و اعتقادات دینی و مذهبی در زمینه کنترل خشم و آموزش مهارت جرات ورزی به جای خشونت تاکید دارد. همچنین برای کاهش خشونت در مدارس بهتر است برنامه های پیشگیری از خشونت به عنوان بخشی از برنامه های آموزشی در مدارس گنجانده شود.

    کلیدواژگان: خشونت، سلامت روان، دانش آموزان
  • بررسی تاثیر اکسی توسین در درمان اختلالات روانی دانش آموزان
    مریم رحیمی کازرونی *، سمیه رحیمی کازرونی صفحات 219-234

    یکی از مقوله های مهم در مباحث روانشناسی و روانپزشکی سلامت روان است که عوامل متعددی بر آن تاثیرگذار است. اصولا دانش آموزان به دلیل شرایط خاص سنی، مستعد از دست دادن سلامت روانی بوده و با توجه به مشکلات خاص خود دچار فشارهای روانی هستند. یکی از راهکارهای درمان این مشکلات درمانی، استفاده از اکسی توسین است. اکسی توسین یک هورمون قدرتمند است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی در مغز عمل می کند، باعث احساس محبت و صمیمیت شده و به طور فزاینده ای به عنوان یک تنظیم کننده مهم رفتارهای اجتماعی انسانی همچون تصمیم گیری های اجتماعی، ارزیابی و پاسخ به محرک های اجتماعی شناخته می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اکسی توسین در درمان اختلالات روانی دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است از آن جایی که این هورمون در طیف وسیعی از عملکرد های اجتماعی نقش دارد، لذا بکارگیری آن در درمان برخی اختلالات و مشکلات روانی از جمله مشکلات اختلال اوتیسم در دانش آموزان تاثیر فراوانی دارد.

    کلیدواژگان: اکسی توسین، اختلال روانی، اوتیسم، دانش آموزان