فهرست مطالب

مجله پژوهش در دین و سلامت
سال نهم شماره 3 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/08/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محتشم غفاری، سکینه رخشنده رو صفحات 1-6

    بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا[1] که بعدها به نظریه شناختی اجتماعی تغییر نام یافت، بخش عمده ای از یادگیری انسان از طریق مشاهده و الگوگیری اتفاق می افتد که بر این اساس، معیارهای اخلاقی افراد هم در تعامل با همان الگوهای اجتماعی شکل می گیرد (1, 2). بنابراین، افراد برای خودتنظیمی تمایل دارند رفتاری مطابق با هنجارهای رفتاری جامعه داشته باشند و از مخالفت با معیارهای اخلاقی موجود پرهیز نمایند تا دچار خودتحقیری و سرزنش و محکوم کردن خود نشوند. اما در برخی از موارد مشاهده می شود افراد در شرایطی قرار می گیرند که برخلاف ارزش ها و هنجارهای پذیرفته خود رفتار می کنند و در عین حال خود را نیز سرزنش نمی کنند. آلبرت بندورا این فرایند را با مفهوم بی قیدی اخلاقی معرفی می کند (3). او در این مفهوم پردازی سازوکارهای هشت گانه ای را که افراد برای جلوگیری از خودتحقیری ناشی از ارتکاب رفتار غیرمنطبق با معیارهای اخلاقی به کار می گیرند، به صورت توجیه اخلاقی، برچسب زنی مدبرانه و خوشایند، مقایسه سودمند، جابجایی مسیولیت، تقسیم مسیولیت، بی اعتنایی به پیامدها یا تحریف آنها، غیرانسانی کردن و نسبت دادن سرزنش توضیح می دهد (2, 4-6). باید توجه داشت که ارایه نظریه بی قیدی اخلاقی آلبرت بندورا به هیچ وجه به معنی تایید بی قیدی اخلاقی توسط او نیست و تنها یک نظریه علمی در حوزه روان شناسی اخلاقی برای تبیین فرایندهای درونی و شناختی افراد درباره معیارهای اخلاقی است. امروزه بحث درباره این نظریه و بی قیدی اخلاقی برخی از افراد جامعه به معیارها و الگوهای اخلاقی و بررسی ریشه های آن در حوزه های مختلف پژوهشی مانند مراحل رشد کودک و نوجوان، رفتار سازمانی، جرم شناسی، روان شناسی نظامی، روان شناسی ورزش و سلامت عمومی کاربرد دارد و ازاین رو استفاده از یافته های این تحقیقات می تواند برای کارشناسان فرهنگی و رفتاری جامعه بسیار سودمند و راهگشا باشد (2, 7, 8). همان گونه که می دانیم پایبندنبودن به معیارهای اخلاقی در میان افراد یک جامعه حیات اخلاقی آن جامعه را در معرض سقوط قرار می دهد و این موضوعی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن عبور کرد؛ به ویژه با توجه به آموزه های حیات بخش دین مبین اسلام که بر تقید و پایبندی به مسایل اخلاقی تاکید فراوانی دارد. ازاین رو، می بینیم که در بحث امر به معروف و نهی از منکر یکی از رسالت های هر فرد مسلمان مبارزه با شیوع رفتارهای غیراخلاقی در جامعه است که یکی از علل عمده آن مقیدنبودن افراد به امور اخلاقی است. به عبارتی، این فریضه الهی به عنوان یک راهبرد کلیدی که دارای بازدارندگی بیرونی و اجتماعی است می تواند در کنار عوامل پاکسازی درونی نقش بسزایی در پیشگیری از بسیاری از سازوکارهای بی قیدی اخلاقی ایفا نماید. تاکیدهای مکرر قرآن کریم و آموزه های دینی درباره امر به معروف و نهی از منکر بیانگر اهمیتی است که اسلام برای سالم سازی محیط اجتماعی و احساس مسیولیت، خیرخواهی و انسان دوستی و مبارزه با عوامل فساد و گناه در جامعه قایل است. از سوی دیگر، قیام و نهضت بی نظیر امام حسین (ع) نیز طبق فرموده خود آن حضرت، برای اجرای این فریضه الهی در جامعه بوده است که در زمان حاضر نیز احیای امر به معروف و نهی از منکر به سالم سازی محیط اجتماعی کمک شایانی خواهد نمود (9). در پایان، امید آن می رود که واکاوی های تخصصی و پژوهشی بیشتری در محافل دانشگاهی روی فرایند بی قیدی اخلاقی در موضوعات و حوزه های مختلف صورت پذیرد و متولیان حکمرانی نیز اهتمام جدی تری با تکیه بر تحقیقات و شواهد علمی در جهت برنامه ریزی های مداخله ای مناسب در این زمینه داشته باشند.

  • احسان مکاری منشادی، ژیلا پیرزاد جهرمی، غلامحسین مفتاحی، مجید مافی، بشری هاتف صفحات 7-19
    سابقه و هدف

    ازآنجایی که سجده بهترین وضعیت تخلیه میدان های الکترواستاتیک از بدن است؛ هدف این مطالعه بررسی خاصیت مغناطیسی و الکتریکی سه ماده خاک، مقوا و پارچه و در ادامه بررسی فعالیت مغزی در زمان سجده بر این سه ماده مختلف است.

    روش کار

    روش این پژوهش از نوع مقطعی است. نمونه پژوهش ده نفر (چهار زن و شش مرد) از افراد سالم بین 20-40 سال بود که داوطلبانه در این طرح شرکت کردند. در قسمت اول بررسی فیزیکی مواد مختلف از دستگاه مغناطیس سنج نمونه ارتعاشی برای بررسی میزان نفوذپذیری مغناطیسی و دستگاه اندازه گیری رسانایی الکتریکی به روش دونقطه ای برای بررسی میزان رسانایی سه نمونه خاک، مقوا و پارچه استفاده شد. در قسمت دوم امواج مغزی ده فرد سالم در وضعیت نشسته؛ سجده بر خاک (مهر)، مقوا و موکت با شرایط یکسان ثبت و قدرت نسبی باندهای فرکانسی بررسی شد. مقدار P نیز بعد از محاسبه میزان کشف اشتباه مداخله کانال ها و باندها بر هم در نظر گرفته شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

    نتایج قسمت اول نشان داده است که مقوا نسبت به پارچه و پارچه نسبت به خاک نفوذپذیری بیشتری از لحاظ مغناطیسی و به همین ترتیب رسانایی الکتریکی کمتری داشت. در قسمت دوم نتایج نشان داده است که مقوا و خاک موجب افزایش معناداری در قدرت نسبی باند آلفا 1 در مناطق پیشانی و مرکزی نسبت به حالت نشسته شد؛ در حالی که مقدار این شاخص در سجده بر موکت اختلاف معناداری با حالت نشسته نداشت. سجده بر موکت موجب افزایش معنادار قدرت نسبی باند گاما 1 نسبت به نشسته شد؛ درحالی که در سجده بر خاک به ویژه مقوا این تفاوت به میزان کمتری دیده شد.

    نتیجه گیری

    بر اساس یافته های به دست آمده می توان گفت سجده بر مقوا تشدیدکننده و سجده بر موکت تخفیف دهنده تاثیرات سجده بر خاک است.

    کلیدواژگان: الکتروانسفالوگرافی، خاک، رسانایی الکتریکی، سجده، مقوا، موکت
  • زهرا شمشادی، بیتا نصرالهی، فرهاد جمهری صفحات 20-33
    سابقه و هدف

     سرزندگی به معنای نوعی تجربه خاص روان شناختی یک نیروی حیات بخش است که موجب حس شور زندگی و روحیه در سالمندان می شود و خود تحت تاثیر عوامل متعددی است. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی نقش میانجی عملکرد خانواده در رابطه جهت گیری مذهبی با سرزندگی ذهنی سالمندان بوده است.

    روش کار

     پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی سالمندان 60 سال به بالای شهر تهران در سال 1400 بود که از میان آنان 300 نفر واجد شرایط به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت برخط به پرسش نامه های جهت گیری مذهبی آلپورت و راس، عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران و سرزندگی ذهنی رایان و فردریک پاسخ دادند. الگوی پژوهش و روابط بین متغیرها با استفاده از همبستگی پیرسون تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج نشان داد اثر مستقیم جهت گیری مذهبی درونی بر عملکرد خانواده مثبت (01/0P< و 17/0=β)؛ اما اثر مستقیم جهت گیری مذهبی بیرونی بر عملکرد خانواده منفی (01/0 P<و 34/0-=β) بود. اثر مستقیم عملکرد خانواده بر سرزندگی ذهنی (01/0P< و 65/0=β) و اثر مستقیم جهت گیری مذهبی درونی بر سرزندگی ذهنی مثبت (01/0 P< و 20/0=β)، اما اثر مستقیم جهت گیری مذهبی بیرونی بر سرزندگی ذهنی منفی (01/0P< و 04/0-=β) بود. همچنین عملکرد خانواده در ارتباط بین جهت گیری مذهبی درونی (05/0P< و 34/2=Z) با سرزندگی ذهنی نقش واسطه ای داشت. علاوه براین، عملکرد خانواده در ارتباط بین جهت گیری مذهبی بیرونی (01/0P< و 56/3-=Z) با سرزندگی ذهنی نقش واسطه ای داشت.

    نتیجه گیری

     بر اساس یافته های به دست آمده، جهت گیری مذهبی و عملکرد خانواده نقش مهمی در سرزندگی ذهنی سالمندان دارند؛ بنابراین توجه به آنها می تواند راهکاری موثر برای حفظ سرزندگی ذهنی سالمندان باشد.

    کلیدواژگان: جهت گیری مذهبی، سالمندان، سرزندگی ذهنی، عملکرد خانواده
  • شهرام صیادی، نارسیس دفتریان، اردشیر تاجبخش، الهام معماری، داریوش ابطحی صفحات 34-46
    سابقه و هدف

     مطالعات پیشین نشان داده است که آوای قرآن می تواند موجب کاهش اضطراب، درد و فعالیت سمپاتیک گردد؛ ولی نبود گروه کنترل مناسب از مهم ترین ایرادهای این نوع از مطالعات است. در پژوهش حاضر اثرات شنیدن آوای قرآن در حین بیهوشی بر عمق بیهوشی بررسی؛ و برای گروه کنترل از صدای سفید که از مجموعه تمام طول موج های قابل شنیدن تشکیل می شود، استفاده شد.  

    روش کار

     پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی آینده نگر دوسوکور است که برای 50 بیمار داوطلب جراحی ویترکتومی تحت بیهوشی عمومی در اتاق عمل بیمارستان امام حسین (ع) صورت گرفت. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه قرآن و صدای سفید تقسیم شدند و بعد از القای بیهوشی آوای مرتبط برای بیماران پخش شد. این دو گروه از نظر مصرف پروپوفول به عنوان داروی بیهوشی برای حفظ شاخص دو طیفی حدود عدد 50 و همچنین شدت درد، تهوع و استفراغ پس از عمل با یکدیگر مقایسه شدند. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان تضاد منافعی گزارش نکردند.

    یافته ها

     نتایج نشان می دهد که متوسط مصرف پروپوفول در گروه قرآن به طور معناداری کمتر از گروه صدای سفید بود (037/0P=). همچنین میزان تهوع و استفراغ در گروه قرآن کمتر بود ولی شدت درد بین این دو گروه اختلاف معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری

     بر اساس یافته های به دست آمده، شنیدن آوای قرآن توسط بیمار تحت بیهوشی عمومی می تواند موجب کاهش نیاز به داروی بیهوشی و کاهش بروز تهوع و استفراغ گردد.

    کلیدواژگان: بیهوشی، صدای سفید، قرآن، ویترکتومی
  • کوروش عباسی بیرگانی، اعظم علوی صفحات 47-57
    سابقه و هدف

     هوش معنوی و معنویت سازمانی از عوامل موثر بر عملکرد و رفتار حرفه ای پرستاران معرفی شده اند. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط هوش معنوی با معنویت سازمانی پرستاران صورت گرفته است.

    روش کار

     مطالعه حاضر توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی است. 193 نفر از پرستاران بیمارستان سیدالشهدای فارسان به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. داده ها با استفاده از دو پرسش نامه استاندارد هوش معنوی کینگ و معنویت سازمانی میلین جمع آوری و با آزمون های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج مطالعه حاضر نشان داده است که میانگین نمره هوش معنوی (61/14± 45/83) و معنویت سازمانی پرستاران (08/12±12/69) بالاتر از متوسط بود. نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داده است که بین میانگین نمره هوش معنوی با معنویت سازمانی پرستاران ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت (208/0=r و 05/0<P).

    نتیجه گیری

     با توجه به یافته های این مطالعه می توان بیان کرد که هوش معنوی می تواند موجب افزایش معنویت سازمانی پرستاران گردد. بنابراین، با برنامه ریزی در دوره آموزش پرستاری و سپس در دوره های ضمن خدمت جهت افزایش هوش معنوی به عنوان یک عامل روان شناختی می توان به ارتقای معنویت سازمانی پرستاران کمک کرد.

    کلیدواژگان: پرستاران، سازمان، معنویت، هوش
  • کوثر شیروان، هادی بهرامی احسان، فاطمه فیاض، احمدرضا اخوت صفحات 58-74
    سابقه و هدف

     دوره کودکی مهم ترین و حساس ترین دوره رشد انسان و ارزیابی آن از مهم ترین وظایف والدین و متخصصان این حیطه است. با وجود مقیاس های متعدد، تدوین مقیاس هایی با مبنای نظری اسلامی ضرورت دارد. ازاین رو، هدف پژوهش حاضر ساخت مقیاس دوره اول رشد مبتنی بر منظومه رشد قرآنی اخوت و بررسی روایی و پایایی آن بوده است.

    روش کار

     روش پژوهش حاضر طرح آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش والدین کودکان پنج تا هفت ساله شهر تهران بود که در اجرای اصلی 820 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. در بخش کیفی، تدوین مقیاس و در بخش کمی ارزیابی روایی و پایایی انجام شد. در این پژوهش همه مسایل اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     شاخص روایی 78/0 و ضریب پایایی 94/0 نشان دهنده روایی و پایایی مطلوب مقیاس است. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داده است که مقیاس دارای دو عامل محوری؛ و بار عاملی گویه ها بیشتر از 4/0 بود. در بررسی روایی سازه، مقیاس شامل دو عامل زیربنایی و هشت مولفه بود. تمام مسیرها از گویه ها به عامل ها در سطح 05/0 معنادار بودند و مقیاس روایی سازه مناسبی داشت.

    نتیجه گیری

     یافته ها نشان می دهد که مقیاس محقق ساخته با عنوان مقیاس تحولی کلام طیب ابزاری مناسب برای استفاده در جامعه ایران است.

    کلیدواژگان: ارزیابی، روایی و پایایی، کودک، منظومه رشد قرآنی
  • حسین تقوی، شیرین احمدی صفحات 75-87
    سابقه و هدف

     تحولات جهانی، نبود اطمینان محیطی و لزوم سازگاری با چالش های ناشی از آن نظام های آموزشی را به سمت تربیت فراگیرانی سوق می دهد که صلاحیت های یادگیری مستقلانه و خودهدایت شده را دارند. پژوهش حاضر ضمن توجه به چنین چالش هایی، با هدف شناسایی الگوی روابط ساختاری یادگیری خودتنظیمی بر اساس هویت اخلاقی با میانجیگری هوش معنوی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم انجام شده است.

    روش کار

     این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (معادلات ساختاری) است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر اردبیل بود. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت برخط به پرسش نامه های یادگیری خودتنظیمی، هوش معنوی و هویت اخلاقی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و الگو یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج نشان می دهد که نمره کل هوش معنوی، هویت اخلاقی و مولفه های آنها با خودتنظیمی در یادگیری و همچنین، هوش معنوی با نمره کل هویت اخلاقی و مولفه های آن ارتباط مثبت و معناداری داشت (001/0<p) و فرضیه پژوهش مبنی بر ارتباط بین متغیرها و پیش بینی یادگیری خودتنظیمی بر اساس هویت اخلاقی با میانجی گری هوش معنوی تایید می شود.

    نتیجه گیری

     نتایج الگو یابی نشان می دهد که هویت اخلاقی دارای اثر مستقیم و غیرمستقیم -از طریق هوش معنوی- بر یادگیری خودتنظیمی است؛ از این منظر توصیه می شود ارتقای معنویت و هویت اخلاقی فراگیران و عاملان آموزشی با استفاده از روش های فردی، بین فردی و موقعیتی مدنظر قرار گیرد و از آن طریق جنبه های شناختی، فراشناختی، رفتاری، انگیزشی و عاطفی یادگیری بهبود یابد.

    کلیدواژگان: دانش آموز، هوش معنوی، هویت اخلاقی، یادگیری خودتنظیمی
  • محمدرحیم کریمی، سید محمود موسوی نژاد، فائزه سالاری رحیمی، معصومه ایزدپناهی صفحات 104-116
    سابقه و هدف

     احساس شکست و تحمل پریشانی از عواملی است که دوران دانشجویی را که دوران مهیج و پرچالشی است تحت تاثیر قرار می دهد. ازاین رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش آرامش روان شناختی مبتنی بر دعا و صبر بر احساس شکست و تحمل پریشانی دانشجویان پرستاری بوده است.

    روش کار

     روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. نمونه ای به تعداد 30 نفر از تمامی دانشجویان دانشکده پرستاری طبس در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش پرسش نامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر و احساس شکست گیلبرت و آلن بود. افراد گروه آزمایش در هشت جلسه 45 دقیقه ای آموزش آرامش روان شناختی مبتنی بر دعا و صبر شرکت نمودند، اما گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده‏ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و شاخص‏ آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     نتایج نشان داده است که میانگین نمرات احساس شکست گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در پس آزمون به طور معناداری کاهش یافته بود؛ اما میانگین نمرات تحمل پریشانی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در پس آزمون به طور معناداری افزایش یافته بود (01/0>P).

    نتیجه گیری

     بر اساس یافته های به دست آمده، آموزش مولفه های آرامش روان شناختی مبتنی بر دعا و صبر می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مفید در جهت کاهش احساس شکست و افزایش تحمل پریشانی دانشجویان به کار رود.

    کلیدواژگان: احساس شکست، پریشانی، تحمل، دعا
  • فاطمه السادات شاه ‏مرادی، علیرضا شکرگزار، منصور علی‏ مهدی، مهناز نریمانی زمان‏ آبادی صفحات 117-131
    سابقه و هدف

     درد مزمن از رایج ترین مشکلاتی است که مردم را به جست وجوی مراقبت پزشکی ترغیب می کند و با پیامدهای بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی متعددی همراه است. این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی معنویت درمانی بر فاجعه پنداری درد و خودمهارگری در مبتلایان به درد ایدیوپاتیک انجام شده است.

    روش کار

     روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح آن از نوع پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل و دوره پیگیری شش ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی مبتلایان به دردهای عضلانی مراجعه کننده به درمانگاه های درد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان امیر اعلم، بیمارستان توانبخشی رفیده (دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی) و بیمارستان بوعلی (دانشگاه آزاد اسلامی) در سال 1401-1400 بود که با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب و با انتصاب تصادفی در دو گروه مساوی 15 نفری گمارش شدند. گردآوری اطلاعات با پرسش نامه فاجعه پنداری درد سالیوان و همکاران و پرسش نامه خودمهارگری تانجنی و همکاران انجام شد. معنویت درمانی طی هشت جلسه به صورت دو جلسه در هفته و هر جلسه به ‏مدت یک ساعت برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد اما آزمودنی های گروه کنترل این برنامه ‏ها را دریافت نکردند. تحلیل داده ‏ها نیز با روش‏های آمار توصیفی و واریانس با اندازه ‏گیری ‏های تکراری با نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     میانگین نمره فاجعه پنداری درد و ابعاد آن (نشخوار ذهنی، بزرگ نمایی و درماندگی) در گروه آزمایش پس از انجام مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بهبود یافت (05/0>P). معنویت درمانی بر افزایش خودمهارگری و ابعاد آن در آزمودنی ‏های گروه آزمایش برخلاف گروه کنترل سودمند بود (05/0>P) و تاثیرات این برنامه بر متغیرهای وابسته در دوره پیگیری شش ماهه تداوم داشت (05/0>P).

    نتیجه گیری

     این یافته ها بیش از پیش نقش سازه های روانی و رفتاری را در مبتلایان به درد مزمن روشن می سازد و لزوم استفاده از رویکردهای درمانی برگرفته از معنویت را به منظور تعدیل علایم بیماران با درد مزمن آشکار می‏کند.

    کلیدواژگان: خودمهارگری، درد ایدیوپاتیک، فاجعه پنداری درد، معنویت درمانی
  • فاطمه جاویدپور، رضا کهساری، علیرضا صابریان صفحات 132-147
    سابقه و هدف

     شکرگزاری فضیلتی اخلاقی و از مهم ترین آموزه های مکتب اسلام است و وجوبش به نص قرآن قابل اثبات است. گزاره های اسلامی نشانگانی برای شاکرین تعیین کرده که در سه حیطه شناختی، عاطفی و عملی قابل دسته بندی است. ازآنجاکه حدوث و دوام شکر مستلزم شناسایی این نشانگان است و تبیین ثمرات آن در افراد ایجاد انگیزه می کند و نقش موثر آن را در سلامت روان و تکامل انسان واضح می سازد، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی این نشانگان و استخراج ثمرات روان شناختی آن بوده است.

    روش کار

     این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی است که با رویکرد قرآنی - روایی به دنبال کشف و شناسایی نشانگان شاکرین و شناسایی تاثیرات روان شناختی شکرگزاری بر انسان های شاکر بود. بر این اساس، ابتدا ویژگی های شاکرین از متون اسلامی با محوریت آیات قرآن و مناجات شاکرین امام سجاد (ع) شناسایی شد. سپس از طریق تحلیل و بررسی محتوایی آیات، تفاسیر و روایاتی که از معصومین (ع) رسیده، تلاش شده است تا تاثیرات روان شناختی این ویژگی ها استخراج و تبیین شود. مولفان مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     شکرگزاری با شناخت نعمت و منعم اتفاق می افتد و شاکر با تمرکز بر داشته های مادی و معنوی و توجه آگاهانه نسبت به نشانگان پیرامونی، شناخت خود را که با واکنش عاطفی عجین شده است، به مرحله عمل می کشاند و در صدد جبران نعمت برمی آید. این جبران برای پیرو قرآن در قالب التزام به فرمان های الهی نمود پیدا می کند و با تغییر شناخت ها و باورها، کاهش هیجان های ناسالم و حمایت اجتماعی سبب پرورش انسان هایی عزت مند، خویشتن دار و مسیولیت پذیر می شود.

    نتیجه گیری

     شکرگزاری حداقل شرط بندگی است و اعتقادات دینی و التزام به رفتارهای دینی خواسته شده در جهت شکر منعم، سرگردانی، اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد، منتهی به سلامت روح و روان می شود و درنهایت سبب پرورش انسان های تکامل یافته و دین دار می شود.

    کلیدواژگان: اسلام، روان، شکرگزاری، قدردانی، نعمت
  • مهرداد تیموری، جمال بیگی*، فاطمه احدی صفحات 148-158
    سابقه و هدف

    دین اسلام دین رافت و مهربانی است و قرآن کریم که منبع آموزه های دینی است از حقوق اساسی انسان ها به شدت حمایت می کند؛ و درعین حال آموزه های قرآنی و روایت های اسلامی در جهت سیر تکامل و تعالی انسان، حفظ حیات و رعایت سلامت را امری محترم شمرده است. ازاین رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی رویکرد آموزه های دینی در تضمین سلامت محکومان بوده است.

    روش کار

    روش اجرای این پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع مطالعات کتابخانه ای است که با مراجعه به آیات قرآن و روایت های اسلامی و جست وجو در منابع اسلامی و مقاله های موجود در پایگاه های استنادی مانند آی.اس.سی، مگیران، اس.آی.دی، نورمگز و گوگل اسکولار داده های اولیه مرتبط با سوال تحقیق، جمع آوری و سپس این داده ها، با توجه به هدف پژوهش تجزیه و تحلیل شد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

    یافته های پژوهش حاکی از این است که در اجرای حدود الهی در عین اثربخشی بر رعایت کرامت ذاتی انسان ها، سلامت محکومان با سازوکارهایی در رویکرد آموزه های دینی برگرفته از قرآن کریم و روایت های منقول از معصومان (ع) پیش بینی شده است که ازجمله می توان به اجرانکردن حد بر محکوم در گرما و سرما، اجرانکردن حد بر محکوم بیمار و زن باردار، امکان اجرای حد جلد به صورت ضغث بر محکوم بیمار و اجرانکردن حد جلد بر صورت و عورتین محکوم اشاره نمود.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش بیانگر این است که آموزه های دینی در جهت تضمین سلامت به ویژه در اجرای حدود الهی به سلامت محکومان توجه نموده است؛ ازاین رو، وجود بیماری و شرایط خاص محکوم در قبل یا بعد از محکومیت به منظور تضمین سلامت محکومان موجب اعمال سیاست جنایی افتراقی برای محکومان بیمار می گردد؛ همان طور که در بسیاری از موارد ابتلای محکوم به بیماری جسمی و روحی با حصول شرایطی موجب ساقط شدن مجازات و در برخی موارد موجب تاخیر در اجرای حکم تا زمان بهبودی دانسته شده است؛ بنابراین، هم گرایی دین و سلامت راهبردی تلفیقی در تضمین سلامت محکومان به شمار می رود.

    کلیدواژگان: آموزه های دینی، سلامت محکومان، قرآن کریم
  • سید عبدالله محمودی، حسن جعفری پور فردوسیه، محسن شمسی صفحات 159-178
    سابقه و هدف

     سازمان ملل سلامت مادران را پنجمین آرمان اهداف توسعه هزاره سوم بیان نموده است. ازاین رو مطالعه حاضر با هدف بررسی آموزه های دین اسلام در جهت نایل شدن به آرمان پنجم توسعه هزاره سوم یعنی حفظ سلامت مادران صورت گرفته است.

    روش کار

     مطالعه حاضر از نوع مروری است که طی آن مروری جامع بر مقالات فارسی و انگلیسی زبان با استفاده از بانک های اطلاعاتی بین المللی وب آو ساینس، ساینس دایرکت، پاب مد، گوگل اسکولار و با استفاده از کلیدواژه های انگلیسی Women ,Islamic Health ,Millenium goals ,Maternal Health به صورت تکی و ترکیبی و همچنین معادل کلیدواژه های فارسی در بانک های اطلاعات فارسی شامل اس. آی. دی، ایرانداک و مگیران جست وجو صورت گرفت. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

    یافته ها

     از جمله آموزه های دین اسلام درباره حفظ سلامت مادران عبارت است از توجه به حقوق زنان در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی؛ توجه به ابعاد سلامت جسمی، روحی و اجتماعی زنان؛ دسترسی عادلانه به مراقبت های سلامتی؛ پرهیز از خشونت علیه زنان؛ توجه به منزلت اجتماعی زنان؛ توصیه به بارداری سالم؛ پرهیز از سقط های غیرموجه تهدیدکننده سلامت زنان و پرهیز از غذاهای ناسالم در دوران حساس بارداری که بسیاری از آنها مشابه دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت در حفظ سلامت مادران کاربرد عملی دارد.

    نتیجه گیری

     آموزه های دین اسلام چون بر مبنای فطرت بشر ارایه شده، بهترین راهنما در جهت داشتن زندگی سالم است؛ بنابراین می توان از توصیه های دین اسلام درباره حفظ سلامت مادران استفاده کرد و به عنوان یکی از راهبردهای اساسی برای نایل شدن به اهداف توسعه هزاره سوم به جهانیان عرضه کرد.

    کلیدواژگان: اسلام، سلامت، مادران
|
  • Sakineh Rakhshanderou, Mohtasham Ghaffari* Pages 1-6

    According to Albert Bandura's Social Learning Theory, which was later renamed as Social Cognitive Theory, a major part of human learning happens through observational learning/modeling, and based on this, people's moral standards are formed in interaction with the same social models (1, 2). Therefore, for self-regulation, people tend to behave in accordance with the behavioral norms of the society and avoid opposing the existing moral standards so as not to suffer self-deprecation and self-blame and self-condemnation. But in some cases, it is observed that people are in situations where they behave against their accepted values and norms, and at the same time, they do not blame themselves. Albert Bandura introduces this process with the concept of Moral Disengagement (3). In this conceptualization, he identified eight mechanisms that people use to prevent self-humiliation caused by committing a behavior that does not conform to moral standards, in the form of Moral Justification, Euphemistic Labeling, Advantageous Comparison, Displacement of Responsibility, Diffusion of Responsibility, Disregard or Distortion of Consequences, Dehumanization and Attribution of Blame (2, 4-6). It should be noted that Albert Bandura's theory of Moral Disengagement does not in any way mean his confirmation of moral disengagement and is only a scientific theory in the field of moral psychology to explain individuals’ internal and cognitive processes in relation to moral standards. Today, this theory and individuals’ lack of moral to ethical standards and models adherence in the society are discussed and its roots are investigated in various research fields such as child and adolescent growth stages, organizational behavior, criminology, military psychology, sports psychology and public health. Accordingly, the findings of these studies can be very beneficial to the cultural and behavioral experts in the society (2, 7, 8). Obviously, non-adherence to moral standards among the members of a society exposes the moral life of that society to collapse, and this is not an issue that can be easily ignored, especially considering the life-giving teachings of the Islamic religion, which puts a high emphasis on adherence to moral issues. Therefore, we see that in the discussion of Enjoining Good and Forbidding Evil, one of the duties of every Muslim is to fight against the spread of immoral behavior in society, one of the main causes of which is individuals’ moral disengagement. In other words, this divine duty, as a key strategy that is socially deterrent, can play a significant role in preventing many mechanisms of lack of moral commitment, besides its internal cleansing dimensions The repeated emphasis in the Holy Quran and religious teachings on Enjoining Good and Forbidding Evil show the importance that Islam attaches to making the social environment healthy and feeling responsible, benevolent and philanthropic and fighting corruption and sin in society. On the other hand, Imam Hussain's (pbuh) unique uprising and movement, according to his words, was for the implementation of this divine duty in the society, and in the present time, reviving the duty of Enjoining Good and Forbidding Evil will be of great help in making the social environment healthy (9). In the end, it is hoped that more specialized studies and analyses are conducted in academic circles on the process of moral disengagement in various subjects and areas, and the government authorities have a more serious concern by relying on scientific evidence in order to plan suitable interventions in this field.

  • Ehsan Mokari-Manshadi, Gila Pirzad-Jahromi, GholamHossein Meftahi, Majid Mafi, Boshra Hatef Pages 7-19
    Background and Objective

    Prostration is the best position to discharge electrostatic fields from the body. This study aimed to investigate the magnetic and electrical properties of three materials: soil, paperboard, and cloth, and to study the brain activity further when prostrating on these three different materials.

    Methods

    This is a cross-sectional study.The participants included 10 (4 women and 6 men) healthy individuals aged 20-40, who voluntarily participated in this project.In the first part, the physical examination of different materials was done. The vibrating sample magnetometer was used to check the magnetic permeability, and a two-point electrical conductivity measuring device was used to check the electrical conductivity of the soil, paperboard, and cloth samples. In the second part of the study, brain waves of ten healthy peoplein the sitting position, prostration on the soil, paperboard, and carpet with the same conditions was recorded. The relative strengths of the frequency bands were investigated. The significance level was considered after calculating the false discovery rate to delete the channels and bands effect interface.In the present study, all the ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.

    Results

    The results of the first part showed that paperboard had more magnetic permeability than cloth and cloth had more magnetic permeability compared to soil and had less electrical conductivity as well. In the second part, the results showed that paperboard and soil caused a significant increase in the relative power of the alpha 1 band in the frontal and central areas compared to the sitting position, while there was no significant difference in prostration on the carpet. Prostration on the carpet significantly increased the relative power of the gamma band 1 compared to sitting, while prostration on the soil, especially paperboard, showed this difference to a lesser extent.

    Conclusion

    Based on the findings, it can be stated thatprostration on paperboard increased, and prostration on carpet diminished the effects of prostration on the soil.

    Keywords: Carpet, Electroencephalography, Electrical conductivity, Prostration, Paper, Soil
  • Zahra Shemshadi, Bita Nasrollahi, Farhad Jomehri Pages 20-33
    Background & Objective

     Vitality means a special psychological experience of a life-giving force that causes a sense of life and spirit in the elderly and is affected by many factors, so the purpose of this study is to investigate the mediating role of family functioning in the relationship between religious orientation and mental vitality of the elderly.

    Method

     The present research was a descriptive-correlation type of structural equations. The statistical population of the research included all elderly people over 60 years old in the city of Tehran in 2021, and 300 qualified people were selected as the research sample using available sampling method; and responded online to the Allport & Ross (1967), Epstein et al. (1983) family functioning, and Ryan and Frederick (1997) mental vitality questionnaires. The research model and relationships between variables were analyzed using Pearson correlation using SPSS version 22 software and Amos software.

    Results

     The results showed that the direct effect of internal religious orientation on family functioning is positive and significant (β = 0.17, P < 0.01), but the direct effect of external religious orientation on family functioning is negative and significant (P < 0.01, 34 β = -0/0). The direct effect of family functioning on mental vitality was positive and significant (P < 0.01, β = 0.65). The direct effect of internal religious orientation on positive and meaningful mental vitality (P < 0.01, β = 0.20), but the direct effect of external religious orientation on negative and meaningful mental vitality (P < 0.01, -0.04 = β) was Also, family performance has a significant mediating role in the relationship between internal religious orientation (P < 0.05, Z = 2.34) and mental vitality. Also, family performance has a significant mediating role in the relationship between external religious orientation (P < 0.01, Z = -3.56) and mental vitality.

    Conclusion

     Religious orientation and family functioning play an important role in the mental vitality of the elderly, so paying attention to them can be an effective way to maintain the mental vitality of the elderly.

    Keywords: Elderly, Family Functioning, Mental vitality, Religious orientation
  • Shahram Sayadi, Narsis Daftarian, Ardeshir Tajbakhsh, Elham Memari, Dariush Abtahi Pages 34-46
    Background & Objective

    Previous studies have shown that reciting the Quran can reduce anxiety, pain and sympathetic activity. One of the criticisms of these studies was the lack of an appropriate control group. In this study, white sound consisting of all wavelengths audible to humans was used as a control group.

    Methods

    Fifty patients who were candidates for vitrectomy under general anesthesia included in the study. These patients were randomly divided into two groups: Quran Group and White Noise Group. After obtaining informed consent, the associated sound was played to the patients after induction of anesthesia. The two groups were compared in terms of propofol use as an anesthetic to maintain a BIS of about 50, as well as pain, nausea and vomiting.

    Results

    The average consumption of propofol in the Quran group was significantly lower than the white voice group (P-value = 0.05). Also, the rate of nausea and vomiting was lower in the Quran group, but the amount of pain was not significantly different between these two groups.

    Conclusion

    The reciting of the Quran can reduce the need for anesthesia and reduce postoperative nausea and vomiting.

    Keywords: Anestesia, Quran, Vitrectomy, White Noise
  • Kourosh Abbasi-Biregani, Azam Alavi Pages 47-57
    Background and Objective

    Spiritual intelligence and organizational spirituality have been introduced as effective factors in nurses' professional performance and behavior.Therefore, the present study was conducted to examine the relationship between spiritual intelligence and organizational spirituality of nurses.

    Methods

    This is descriptive-analytical correlational study. 193 nurses from Seyed Al-Shohada Hospital in Farsan were selected using convenience sampling method. Data were collected using spiritual intelligence self-report inventory (SISRI) designed by King and organizational spirituality developed by Million. Then, the collected data were analyzed by descriptive and inferential statistical tests (Spearman correlation, Mann-Whitney and Kruskal-Wallis). In the present study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.

    Results

    The results showed that mean±SD related to nurses' spiritual intelligence score (45.83±61.14) and the mean score related to organizational spirituality (69.12±12.08) were above average. The resultof Spearman correlation test showed that there is a positive and significant relationship between the mean score of spiritual intelligence and nurses' organizational spirituality (r=0.208, and P<0.05).

    Conclusion

    According to the findings of the study, it can be stated that spiritual intelligence can increase the organizational spirituality of nurses.Therefore, by planning in nursing education and then in-service courses to increase spiritual intelligence as a psychological factor can help to promote theorganizational spirituality in nurses.

    Keywords: Intelligence, Nurses, Organizations, Spirituality
  • Kosar Shirvan, Hadi Bahrami-Ehsan, Fatemeh Fayyaz, AhmadReza Okhovat Pages 58-74
    Background and Objective

     Childhood is the most important and sensitive period of human development, and its evaluation is one of the most important tasks of parents and experts in this field. Despite the availability of various scales, it is necessary to devise scales on an Islamic theoretical basis. The present study aims at constructing the first period of a development scale based on a Holy Quran development system (Okhovat 2014-2019) and examining its validity and reliability.

    Methods

     The research is based on an exploratory mixed methodology. The scale was devised in the qualitative section, while the quantitative section evaluated its validity and reliability. The research population consisted of the parents of children aged 5-7 years in Tehran who were sampled by the cluster sampling method. The sample size was 820 in the main step. In the present study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.  

    Results

     The validity (0.78) and reliability ratios (0.94) indicate the acceptable validity and reliability of the scale. Exploratory factor analysis indicated that the scale consisted of two fundamental factors, and the loading factor of items was higher than 0.4. In studying structural validity, the scale included two infrastructural factors and eight components. All paths from items to factors were significant at the 0.05 level. The scale enjoys proper structural validity.

    Conclusion

     The findings suggest that the developed scale, titled the developmental scale of Tayyeb words, is a proper instrument to be used in the Iranian community.

    Keywords: Assessment, Child, Quranic Development System, Validity, reliability
  • Hossein Taqavi, Shirin Ahmadi Pages 75-87
    Background and Objective

     Global developments, environmental uncertainty and the need to adapt to the challenges posed by them, lead educational systems to train learners who have independent and self-directed learning competencies. The aim of this study was to model the structural relationships of self-regulated learning based on moral identity mediated by spiritual intelligence in high school students.

    Methods

     The present study was descriptive correlational (structural equations). The statistical population of the study consisted of all male high school students studying in public schools in Ardabil. A total of 250 students were selected by available sampling method and answered the self-regulatory learning, spiritual intelligence and moral identity questionnaires online. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient statistical tests and structural equation modeling. In the present study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.

    Results

     The results showed that self-regulation in learning has a positive and significant relationship with the total score in spiritual intelligence, moral identity and their components. Also, spiritual intelligence has a positive and significant relationship with the total score in moral identity and its components (P<0.001).

    Conclusion

     The modeling results show that moral identity has a direct and indirect effect -through spiritual intelligence- on self-regulation learning; According to the obtained results, holding educational workshops by school psychologists is recommended to promote spirituality and moral identity and to teach self-regulatory learning strategies.

    Keywords: Moral identity, Self-regulated learning, Spiritual intelligence, Student
  • MohammadRahim Karimy, Seyed Mahmood Mosavinezhad, Faezeh Salari-Rahimi, Masoomeh Izadpanahi Pages 104-116
    Background and Objective

    The feeling of failure and distress tolerance are among the factors that affect the students during their education, which is an exciting and challenging period. So the aim of the present study was to determine the effectiveness of prayer-based psychological peace education and patience in the feeling of failure and distress tolerance of nursing students.

    Methods

    The present study was quasi-experimental with a pretest-posttest control group design. A samples of 30 students in Tabas School of Nursing in the academic year of 2019-2020 were selected by available sampling method and were randomly assigned to two experimental and control groups. The research instruments were Simmons and Gaherr's Tolerance Questionnaire and Gilbert and Allen's Failure Feeling. The participants in the experimental group participated in 8 45-minute sessions of prayer-based psychological peace education and patience on, but the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using SPSS software version 22 and the multivariate analysis of covariance. In the present study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests.

    Results

    The mean score related to the feeling of failure significantly decreased in the experimental group compared to the control group in the post-test, but the mean score for the experimental group's distress tolerance analysis significantly increased compared to the control group in the post-test.

    Conclusion

    The results showed that teaching the prayer-based psychological peace education and patience on can be used as a useful intervention method to reduce the feeling of failure and increase students' tolerance for distress.

    Keywords: Feeling of failure, Distress, Prayer, Tolerance
  • Fatemeh Sadat Shahmoradi, AliReza Shokrgozar, Mansoor Ali-Mehdi, Mahnaz Narimani-Zaman-Abadi Pages 117-131
    Background and Objective

    Chronic pain is one of the most common problems that prompt people to seek medical care and is associated with numerous health, economic and social consequences. This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of spiritual therapy on pain catastrophizing and self-control in patients with idiopathic pain.

    Methods

    The present study was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group and a six-month follow-up period. The statistical population of the research included all the patients with muscle pain who referred to pain clinics in Tehran in 2022-203, 30 people were selected by the purposeful sampling method and randomly assigned to two equal groups of 15 people. Data collection was done with the PCS by Sullivan et al, and SCQ by Tangney et al. Spiritual therapy was implemented during 8 sessions, two sessions a week and each session lasted for 1 hour for the subjects of the experimental group, but the subjects of the control group did not receive these programs. Data analysis was done with descriptive statistics and variance with repeated measurements using SPSS-26 statistical software.

    Results

    The average score of pain catastrophizing and its dimensions (mental rumination, magnification, helplessness) in the experimental group significantly improved after the intervention compared to the control group (P<0.05). Spirituality therapy was beneficial on increasing self-control and its dimensions in the subjects of the experimental group, unlike the control group (P<0.05). The effects of this program on dependent variables continued during the six-month follow-up period (P<0.05).

    Conclusion

    These findings further clarify the role of mental and behavioral structures in chronic pain sufferers and reveal the necessity of using therapeutic approaches derived from spirituality in order to adjust the symptoms of patients with chronic pain.

    Keywords: Idiopathic pain, Pain catastrophizing, Self-control, Spiritual therapy
  • Fatemeh Javidpour, Reza Kohsari, AliReza Saberyan Pages 132-147
    Background and Objective

    Gratitude is a moral virtue and one of the most important Islamic teachings. The obligation to be grateful can be proved based on the Quran. Islamic propositions have determined certain signs and characteristics for the grateful that can be classified into cognitive, emotional and practical. Since the occurrence and duration of gratitude requires the identification of these symptoms and since the explanation of its effects is motivating for people and clarifies its effective role in mental health and human development, the current study sought to identify these criteria and signs and extract their psychological effects.

    Methods

    The current study is descriptive-analytical. It seeks to discover and identify the characteristics of thankful people and to identify the psychological effects of gratitude on thankful people with a Quranic-narrative approach. Based on this, first, the characteristics of the grateful were identified in Islamic texts, focusing on the verses of the Quran and the Prayers of the Grateful by Imam Sajjad (a.s.). Then, through content analysis and review of the verses, interpretations and traditions of the Innocents (a.s.), an attempt was made to identify and explain the psychological effects of these characteristics. The authors reported no conflict of interests.

    Results

    Gratitude happens with recognition and knowledge of the blessings and the bestower of the blessings. By focusing on material and spiritual possessions and conscious attention to the surrounding signs, s/he shows his/her gratitude, which is intertwined with knowledge and emotional reactions, in practice and tries to do something in gratitude. These practical manifestations of gratitude, for the follower of the Quran, appear in the form of commitment to the divine decrees and lead to the development of dignified and responsible individuals who can practice self-restraint via changing the knowledge and beliefs, reducing unhealthy emotions, and attracting social support.

    Conclusion

    Gratitude is the minimum condition for servitude (to God) and religious beliefs and commitment to practice the required religious behaviors in gratitude to the Benefactor, reduce confusion, anxiety and concern leading to mental health and, finally, the development of perfect and religious individuals.

    Keywords: Appreciation, Blessing, Gratitude, Islam, Mind
  • Mehrdad Teymouri, Jamal Beigi, Fatemeh Ahadi Pages 148-158
    Background and Objective

    The religion of Islam is the religion of compassion and kindness, and the Holy Quran, which is the source of religious teachings, strongly supports the fundamental rights of human beings; At the same time, in the Quranic teachings and Islamic traditions in the direction of human evolution and excellence, preservation of life and observance of health is considered as important and respectable. Therefore, the purpose of this study is to investigate the approach of religious teachings toward ensuring the health of convicts.

    Methods

    The method of carrying out this descriptive-analytical study was library-based Data was collected by referring to the Quranic verses and Islamic narrations and searching the Islamic sources and articles on databases such as ISC, Migiran, SID, Normags and Google Scholar. Then, the collected data were analyzed according to the purpose of the study. The authors of the article did not report any conflict of interests.

    Results

    The findings of the study indicate that in implementing the divine limits (punishments) while being effective in observing the inherent dignity of human beings, the health of the convicts has been predicted via certain mechanisms in the approach of religious teachings derived from the Holy Quran and narrations cited from the Infallibles; These include the non-enforcement of punishment on the convict in heat and cold, the non-application of punishment on the diseased convictsand pregnant woman, the possibility of applying punishment on the convicted patient in the form of theqth (a set of whips held together) and the non-application of punishment on the convict's face and genitals.

    Conclusion

    The results of the study indicate that religious teachings have paid attention to the health of convicts in order to ensure health, especially during the enforcement of divine limits or punishments; Therefore, illness and special circumstances of the convict before or after the conviction leads to the application of differential criminal policy for the convicts in order to ensure their health. As in many cases, the convict's physical and mental illness has been considered as a condition for the abolition of punishment and in some cases as the cause of delaying the enforcement of the punishment until recovery; Therefore, the integration of religion and health is a strategic combination in ensuring the health of convicts.

    Keywords: Holy Quran, Health of Convicts, Religious Teachings
  • Seyed Abdollah Mahmoodi, Hassan Jafaripour-Ferdosie, Mohsen Shamsi Pages 159-178
    Background and Objective

    The United Nations identified maternal health as the fifth goal of the third millennium development goals. Therefore, the present study has been conducted with the aim of examining the teachings of Islam in relation to the fifth development goal of the third millennium, namely maintaining the health of mothers.

    Methods

    The present study is a review study involving a comprehensive review of Persian and English articles using international databases of Web of Science, Direct Science, PubMed, Google Scholar and using English keywords such as Islamic Health, Women, Millennium goals, Maternal Health performed individually and in combination, as well as the Persian equivalent keywords on Persian databases, including SID, Irandak, and search engines. The authors of the article did not report any conflict of interests.

    Results

    Among the teachings of Islam regarding the protection of mothers' health are paying attention to women's rights in various personal, family and social dimensions, paying attention to the dimensions of women's physical, mental and social health, fair access to health care, avoiding violence against women, paying attention to women's social status, advising on healthy pregnancies, avoiding unjustified abortions threatening women's health, avoiding unhealthy foods during sensitive pregnancies, etc., many of which are similar to the guidelines of the World Health Organization in maintaining maternal health.

    Conclusion

    The teachings of Islam, because they are based on human nature, are the best guide to having a healthy life; therefore, the recommendations of Islam in maintaining the health of mothers can be used as one of the basic strategies to achieve the development goals of the third millennium.

    Keywords: Islam, Health, Mothers