فهرست مطالب

علوم کشاورزی و منابع طبیعی - سال پانزدهم شماره 6 (پیاپی 68، بهمن و اسفند1387)

نشریه علوم کشاورزی و منابع طبیعی
سال پانزدهم شماره 6 (پیاپی 68، بهمن و اسفند1387)

  • 316 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/05/25
  • تعداد عناوین: 31
|
  • باغبانی
  • هرمز عبادی، بیژن مرادی، شهرام بی آزار، جواد فتاحی مقدم صفحه 1
    به منظور مقایسه تاثیر سیستم های مختلف آبیاری میکرو بر عملکرد کمی وکیفی پرتقال تامسون ناول روی پایه فلائینگ 1382) در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی، با چهار تیمار و شش تکرار، اجر ا - دراگون، آزمایشی در مدت سه سال (84 شد. تیمارها شامل میکروجت، حبابی، قطره ای داخل خط با دو وسه قطره چکان بودند. در فصول بهار و تابستان، آبیاری ها در مکش 50 سانتی بار خاک انجام شد. مقدار آب آبیاری براساس کمبود رطوبت خاک تعیین شد و برای کنترل و اندازه گیری حجم آب آبیاری، از کنتور حجمی و فشارسنج نصب شده در ابتدای هر سیستم استفاده شد. در دهه سوم آذر ماه میوه ها به تفکیک واحدهای آزمایشی چیده وتوزین گردید و در هر واحد، 25 عدد میوه به صورت تصادفی انتخاب و ضخامت پوست، وزن و قطر طولی وعرضی میوه، اسیدی ته کل و مواد جامد محلول آنها، همچنین قطر تنه و حجم تاج در ابتدای هر سال و انتهای سال سوم اندازه گیری شد. مقایسه میانگین های سه سال اجرای طرح نشان داد که آبیاری با میکروجت و دو قطره چکان 19 درصد / 16 و حداکثر 2 / از نظر عملکرد اختلاف معنی داری با دو روش دیگر آبیاری داشته و عملکرد درختان را حداقل 6 نسبت به دو روش دیگر (سه قطرهچکان و حبابی) افزایش دادند. تیمارها تاثیر معنی داری روی ضخامت پوست، وزن و قطر طولی و عرضی میوه، اسیدیته کل و مواد جامد محلول میوه و نیز حجم تاج و قطر تنه درختان نداشتند.
    کلیدواژگان: آبیاری قطرهای، حبابی، میکروجت، پرتقال تامسون ناول
  • ترویج کشاورزی
  • کوروش روستا، سیدجمال فرج الله حسینی، محمد چیذری، سیدمحمود حسینی صفحه 9
    این پژوهش با هدف شناسایی و واکاوی سازوکارهای ترویجی موثر بر مدیریت ریسک تولید گندم در استان خراسان رضوی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل 19536 نفر کشاورز گندم کار استان خراسان رضوی بوده است، که 1384 به کشت و کار گندم آبی اشتغال داشته و عملیات زراعی را تحت نظارت ناظرین گندم انجام - در سال زراعی 85 داده اند. از بین این جامعه به روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب، تعداد 400 نفر انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات میدانی از مصاحبه و ابزار پرسش نامه استفاده شد که روایی آن از طریق پانل متخصصان و 0) مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مهم ترین / پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (85 ریسک های تهدید کننده تولید گندم به ترتیب اولویت عبارت از ریسک های طبیعی و اقتصادی ومهم ترین اس تراتژی های به کارگرفته شده برای مقابله با آنها به ترتیب اولویت استراتژی های تکنولوژیکی و مالی می باشند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در مرحله شناسایی ریسک های تولید گندم، سازوکارهای گروهی و انبوهی؛ در مرحله ارزیابی اثرات ریسک های تولید گندم، سازوکارهای گرو هی- انفرادی و استفاده از تشکل های بومی؛ در مرحله شناسایی استراتژی ها و ابزارها، سازوکارهای گروهی، طراحی برنامه های رادیویی و تلویزیونی؛ در مرحله روش های مناسب انتخاب ابزار و استراتژی مدیریت ریسک، سازوکارهای انفرادی و به کارگیری دانش بومی؛ در مرحله تحلیل فر آیند تصمیم سازی، سازوکار گروهی - انفرادی با تاکید بر دانش بومی بر مدیریت ریسک تولید گندم موثر هستند.
    کلیدواژگان: ریسک، مدیریت ریسک، نگرش نسبت به ریسک، سازوکارهای ترویجی، گندم
  • فاطمه شفیعی، احمد رضوانفر، سیدمحمود حسینی، فریدون سرمدیان صفحه 22
    هدف این پژوهش بررسی عوامل ارتباطی تاثیرگذار بر نگرش کشاورزان حوز ه آبخیز کرخه و دز در استان خوزستان نسبت به به کارگیری عملیات حفاظت خاک می باشد. روش تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی - همبستگی به منظور تعیین رابطه متغیرهای مستقل و وابسته می باشد. جامعه آماری مورد نظر شامل کشاورزان حوز ه آبخیز کرخه و دز به تعداد 394 نفر می باشد که از این میان تعداد 82 نفر به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسش نامه مورد استفاده جهت گردآوری داده ها با کسب نظرات متخصصان و اساتید ترویج و آموزش کشاورزی مورد بررسی و اصلاحات لازم صورت گرفت. جهت تعیین پایایی بخش سنجش نگرش کشاورزان در خصوص 0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل / عملیات حفاظت خاک از ضریب اعتبار کرونباخ آلفا استفاده گردید که مقدار آن 74 داده ها از روش های توصیفی میانگین و انحراف معیار و روش های آماری استنباطی همچون همبستگی، رگرسیون و تحلیل عاملی استفاده گردید. یافته ها نشان داد که بیشتر کشاورزان ازمنابع اطلاعاتی و کانال های ارتباطی به میزان کم استفاده می کردند.
    نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مهم ترین عوامل ارتباطی منابع یا کانال های جهان شهری می باشد و بعد از آن 63 درصد از واریانس را تبیین کردند. نتایج / به ترتیب منابع یا کانال های سازمانی، محلی و ارتباط جمعی می باشند که حدود 3 تحلیل همبستگی حاکی از آن بود که رابطه مثبت و معنی داری بین متغیر وابسته «نگرش نسبت به عملیات حفاظت خاک» و میزان استفاده از کانال ها و منابع ارتباطی شامل منا بع ارتباطی جهان شهری، سازمانی و رسانه های جمعی وجود دارد. در تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام متغیرهای ارتباطی پیش بینی کننده نگرش در سه گام وارد شدند که در گام اول منابع جهان شهری و در گام دوم منابع سازمانی و در گام سوم منابع ارتباط جمعی که در مجموع 38 درص د از واریانس متغیر وابسته نگرش را تبیین کردند.
    کلیدواژگان: عوامل ارتباطی، عملیات حفاظت خاک، نگرش کشاورزان، حوزه آبخیز کرخه و دز
  • جنگلداری
  • حامد افجه نصرآبادی، شعبان شتایی*، نصرت الله رافت نیا، محسن شریعت جعفری صفحه 34

    شناسایی مناطق مستعد وقوع زمین لغزش از طریق پهنه بندی خ طر، یکی از اقدامات موثر و ضروری در مدیریت خطر و بحران به ویژه در مناطق جنگلی جهت کاهش هزینه های احداث و نگهداری جاده هاست. هدف از این تحقیق ارزیابی کارآیی مدل های آماری ارزش اطلاعاتی و تراکم سطح در پهنه بندی خطر زمین لغزش در سری دو جنگل شصت کلاته گرگان می باشد. پس از بررسی های میدانی و مرور مطالعات در مناطق مشابه نقشه 7 عامل ارتفاع از سطح دریا، درجه شیب، جهت تهیه گردید. عامل کاربری اراضی به علت پوشش GIS شیب، بارندگی، زمین شناسی، فاصله از آبراهه ها و گسل ها در محیط کامل جنگلی در تمام منطقه مورد مطالعه وارد م دل نگردید. نقشه زمین لغزش های موجود نیز از طریق عملیات میدانی و تهیه گردید. 7 لایه اطلاعات آماده GIS ثبت و در محیط (GPS) جنگل گردشی با استفاده از دستگاه موقعیت یاب جهانی با لایه اطلاعاتی پراکنش زمین لغزش ها تطابق داده شد. اطلاعات میزان زمین لغزش ها در هر یک از GIS شده در محیط کلاسه ها و مساحت آنها به دست آمد. پس از تعیین نرخ هر یک از عوامل، پهنه بندی با استفاده از مدل های آنالیز آماری ارزش اجرا گردیدند. کارآیی این دو مدل براساس نتایج GIS اطلاعاتی و تراکم سطح براساس مقادیر وزنی کمی شده در محیط مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل (Qs) و جمع مطلوبیت (Dr) خروجی مدل ها و با استفاده از دو شاخص دانسیته نسبی نشان داد که هر دو مدل در تشخیص کلاس های با خطر بالا نسبت به کلاس های با خطر پائین خوب عمل Dr از شاخص نسبت به مدل تراکم Qs=1/ مدل ارزش اطلاعاتی با 039، Qs نموده اند. از بین دو مدل مورد آزمون بر اساس نتایج شاخص دارای مطلوبیت نسبی بهتری است. Qs=0/ سطح با 45

    کلیدواژگان: مناطق جنگلی، پهنه بندی زمین لغزش، مد لهای آماری، تراکم سطح، ارزش اطلاعاتی، ارزیابی
  • مجتبی امیری، داود درگاهی، هاشم حبشی، داود آزادفر، نیکنام سلیمانی صفحه 44
    آگاهی از تاثیر اجرای شیوه های مختلف مدیریت جنگل برروی زادآوری و تنوع گونه ای به منظور حفظ و توسعه پایدار جنگل بسیار ضروری می باشد. به منظور بررسی تاثیر شیوه پناهی (توده های 25 و 45 ساله یا توده های 1 و 2) بر زادآوری و 60 متری با استفاده از × تنوع گونه ای و مقایسه آن با توده طبیعی (توده 3) در طرح جنگلداری لوه، تعداد 60 قطعه نمونه 60 شبکه آماربرداری تصادفی سیستماتیک در جنگل پیاده شد. سپس کلیه اطلاعات درختان شامل گونه و قطر برابر سینه 1 متر ارتفاع اندازه گیری و ثبت / اندازه گیری و ثبت شد. جهت برداشت اطلاعات زادآوری کلیه نهال های کمتر و بیشتر از 30 شد. نتایج نشان داد که مقدار و تراکم زادآوری در توده های طبیعی با توده های بهره برداری شده اختلاف معنی داری در سطح اطمینان 99 درصد دارد طوری که بیشترین مقدار تراکم نهال ها در توده های بهره برداری شده (توده 1) مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که توده طبیعی با توده های بهره برداری شده از نظر غنای گونه ای و شاخص ناهمگنی سیمسون اختلاف معنی داری داشته طوری که مقادیر این شاخص ها در توده های بهر هبرداری شده بیشتر از توده طبیعی است اما در مقابل مقدار شاخص یکنواختی کمتری را دارا م یباشند. بنابراین بالاتر بودن تراکم و تنوع گونه ای، در توده های بهره برداری شده نسبت به توده طبیعی به دلیل بازشدن تاج پوشش و استقرار نهال گونه های نورپسند م یباشد.
    کلیدواژگان: تراکم زادآوری، تنوع گونه ای، توده های طبیعی و بهره برداری شده، جنگل لوه
  • مجتبی امیری، داوود درگاهی، داوود آزادفر، هاشم حبشی صفحه 54
    شناخت ساختار جنگل و پیچیدگی های آن از موارد مهم و ضروری در مدیریت منابع جنگلی می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت و ساختار جنگل در توده های طبیعی و مقایسه آن با توده های مدیریت شده به شیوه پناهی (توده های 50 متر × 25 و 45 ساله) در جنگل های بلوط لوه گرگان می باشد. بدین منظور تعداد 45 قطعه نمونه 2500 مترمربعی با ابعاد 50 به روش تصادفی سیستماتیک در عرصه مورد مطالعه پیاده، سپس کلیه مشخصه های درختان شامل: قطر برابر سینه، ارتفا ع کل، ارتفاع تنه و قطرتاج درختان در چهار جهت اصلی اندازه گیری و ثبت شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که توده های طبیعی از نظر قطر برابر سینه، سطح مقطع، تراکم، ارتفاع کل، ارتفاع تنه و مساحت تاج پوشش با توده های مدیریت 22 سانتی متر)، سطح /5، 56/ شده 25 و 45 ساله اختلاف معنی داری با هم دارند. به طوری که بیشترین و کمترین میزان قطر (4 17 متر) مربوط به توده های طبیعی و توده های 25 ساله (دانگ دوم) دارا /6، 23/ 20 مترمربع) و ارتفاع (7 /77، 44/ مقطع (57 می باشد. همچنین بیشترین و کمترین مقدار تراکم را توده های 45 ساله (دانگ اول) و طبیعی (521 و 230) دارن د. توده های 98) را دارند. / 218) و توده های 45 ساله کمترین مقدار مساحت تاجی (7 / طبیعی بیشترین میانگین مساحت تاجی (5 به طورکلی نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که تراکم پای های در توده ها با میزان سطح تاج درختان رابطه معکوسی دارد.
    کلیدواژگان: ترکیب جنگل، ساختار عمودی و افقی، توده های طبیعی و بهره برداری شده، جنگل لوه
  • خاکشناسی
  • امه هانی شالیکار، شمس الله ایوبی، فرهادخرمالی، رضا قربانی نصرآبادی صفحه 64
    کیفیت خاک مفهومی است که توانایی دائم خاک را به عنوان یک سامانه حیاتی زنده در داخل اکوسیستم و تحت بهره برداری های مختلف به ترتیبی که بتواند علاوه بر حفظ توان تولید بیولوژی، کیفیت آب، هوا و سلامت انسان را بهبود بخشد، نشان می دهد. ارزیابی کیفیت خاک باید بتواند اطلاعاتی راجع به مدیریت و تصمیم گیری ارائه نماید. در این راستا شاخص های کیفیت خاک به عنوان معیارهای ارزیابی معرفی شده اند. این تحقیق ب همنظور بررسی تاثیر تناو بهای زراعی برروی شاخص های مختلف کیفیت خاک، در سه قطعه زمین تحت کشت برنج آبی مورد مدیری تهای یکسان در منطقه دشت- سر آمل واقع در 8 کیلومتری شهرستان آمل، در شمال کشور انجام شد. نمونه برداری از خاک روی یک شبکه طراحی شده منظم 0 سانتی متری نیم رخ خاک (جمعا 44 نقطه در هر قطعه) پس از - در سه قطعه زمین به ابعاد 100 در 15 متر و از عمق 30 برداشت برنج در اواخر شهریور ماه انجام گرفت. نتایج تحلیل های آماری نشان داد ب هجز تعدادی از متغیرها، سایر متغیرها از در سه (C.V) خاک دارای کمترین ضریب تغییرات (pH) توزیع نرمال برخور بوده اند. در بین پارامترهای مختلف واکنش تناوب زراعی مزبور بوده است. نتایج تجزیه واریانس و مقایسه میانگین ها به روش دانکن نشان داد که تناوب های مختلف مورد بررسی اثرات معنی داری بر شاخص های کیفیت خاک داشته است. نتایج تحلیل رگرسیونی چندمتغیره نشان داد که دو شاخص بیولوژیک: تنفس خاک و کربن توده زنده میکروبی با ماده آلی ومیانگین وزنی قطر خاک دانه ها همبستگی بالایی داشته اند. نتایج کلی این تحقیق نشان می دهد که تناوب زراعی برنج در طولانی مدت با محصولاتی از خانواده بقولات (شبدر و باقلا) باعث بهبود کیفیت خاک در مقایسه با تناوب زراعی برنج- آیش شده است.
    کلیدواژگان: کیفیت خاک، شاخص، تناوب زراعی، برنج، باقلا، شبدر، آمل
  • غلامرضا قانعی مطلق، عباس پاشایی اول، فرهاد خرمالی، ابوالفضل مساعدی صفحه 75
    یکی از مهم ترین مشکلات مناطق خشک و نیمهخشک با سفره آب زیرزمینی کمعمق شور و سدیمی شدن خا کها می باشد. تهیه نقشه شوری خاک برای مدیریت ویژه مکانی اهمیت زیادی بسیاری دارد، زیرا نمک های محلول اضافی در ناحیه توسعه ریشه میتواند مشکلاتی برای رشد گیاه ایجاد نماید. منطقه مورد مطالعه در شمال شرقی شهرستان آققلا واقع شده 0- 100 متر در 784 نقطه و از عمق 30 × است. برای تهیه نقشه شوری خاک، نمونه برداری به صورت شبکه منظم 100 اندازهگیری و تجزیه و تحلیل داده ها و تهیه (ECe) سانتی متری سطح خاک انجام شد. هدایت الکتریکی عصاره اشباع خاک انجام شد. نتایج نشان داد که هدایت الکتریکی عصاره (GIS) نقشه شوری خاک با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی 9 دسیزیمنس بر متر متغیر میباشد. براساس نقشه شوری خاک، - منطقه مورد مطالعه بین 32 (ECe) اشباع خاک های 24 دسیزیمنس بر متر قرار گرفتند. مطالعات نشان - 15 و 32 -24، 9- خاک های منطقه مورد مطالعه در 3 محدوده شوری 15 داد که خاک های منطقه مورد مطالعه به دلیل تبخیر بیش از اندازه سفره آب زیرزمینی شور و کم عمق، تحت تاثیر شور و سدیمی شدن قرار دارند. این در حالی است که شوری خاک در اراضی جنوبی به دلیل کمعمقتر بودن سطح آب زیرزمینی نسبت به اراضی شمالی بیشتر میباشد. از ای نرو، مدیریت ویژه و تعمیق سطح آب زیرزمینی به عنوان راهکار اصلی جلوگیری از ادامه گرایش به شور و سدیمی شدن خاک در منطقه مورد مطالعه پیشنهاد گردید. در این مطالعه تهیه نقشه شوری خاک به منظور ارائه برنامه مدیریتی ویژه برای اصلاح و بهسازی خاک های منطقه مورد مطالعه مورد نظر بوده است.
    کلیدواژگان: شوری خاک، نقشه شوری، سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)، آق قلا، استان گلستان
  • زراعت و اصلاح نباتات
  • معصومه تاجیک، ایرج الله دادی، جهانفر دانشیان، حمید ایران نژاد، آیدین حمیدی، غلامعباس اکبری، معصومه نعیمی صفحه 84
    بهمنظور بررسی تاثیر کودهای بیولوژیک بر بنیه بذور حاصل از تنش کمآبی سویا، آزمایشی در دو بخش مزرعه به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی و آزمایشگاه به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در چهار تکرار اجرا شد. در آزمایشگاه، بذور تحت آزمون جوانه زنی استاندارد قرار گرفتند. تیمارهای آزمایشی شامل کود و B. japonicum تلقیح توام با، Bradyrhizobium japonicum بیولوژیک (تلقیح بذور با و لاین Zalta Zalha) رقم، (Glomus mosseae و B. japonicum و تلقیح توام با Pseudomonas fluorescens و تنش کمآبی [آبیاری پس از 50 (آبیاری مطلوب)، 100 (تنش متوسط) و 150 (تنش شدید) میلیمتر (Clark×Hobbit در مزرعه، گیاه مادری] بودند. نتایج هر دو بخش نشان دادکه تنش کم آبی تاثیر منفی بر ظهور A تبخیر از تشتک تبخیر کلاس گیاهچه سویا و کیفیت بذر داشت. در مزرعه، تلقیح توام بذور حاصل از سطوح مختلف تنش ک مآبی با برادیریزوبیوم و سودوموناس موجب افزایش سرعت ظهور تجمعی گیاهچه شد. هم چنین تلقیح توام بذور ارقام با برادیریزوبیوم و سودوموناس باعث بهبود ظهور اولیه گیاهچه در سطوح مختلف تنش شد. در آزمایشگاه، کاربرد کود بیولوژیک روی قابلیت و ضریب سرعت جوانهزنی موثر، اما عکسالعمل ارقام نسبت به تلقیح با انواع کود بیولوژیک با توجه به شرایط تنش متفاوت بود بهطوریکه در رقم زالتازال ها، تلقیح بذور حاصل از آبیاری مطلوب با باکتری برادیریزوبیوم سبب افزایش ضریب سرعت جوانهزنی گردید، در حال یکه تلقیح بذور حاصل از تنش شدید با باکتری های برادیریزوبیوم و سودوموناس یا قارچ گلوموس، تلقیح بذور بهدست آمده از تنش متوسط با باکتری های، Clark×Hobbit قابلیت جوانهزنی را افزایش داد. در لاین برادی ریزوبیوم و سودوموناس سبب افزایش درصد جوانهزنی گردید. شاخصهای قابلیت جوانهزنی، طول ریشه و ساقه اولیه و سرعت ظهور تجمعی گیاهچه با ظهور اولیه گیاهچه در مزرعه دارای همبستگی مثبت معنی داری بودند.
    کلیدواژگان: کود بیولوژیک، ارقام سویا، تنش کم آبی
  • ابوالفضل فرجی، ناصر لطیفی، افشین سلطانی، امیرحسین شیرانی راد صفحه 95
    در یک مطالعه دو ساله، تجمع ماده خشک اندام های هوایی در کانولا و رابطه آن با شاخص برداشت و عملکرد دانه تحت دامنه وسیعی از شرایط محیطی مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در دو شرایط آبیاری تکمیلی و دیم در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبد اجرا شد. 5 تاریخ کاشت، شامل 15 آبان، 15 آذر، 15 دی، 15 بهمن و 15 اسفند در کرت های اصلی و 2 رقم هایولا 401 و آرجی اس 003 در کرت های فرعی قرار گرفتند. در هر دو سال، میانگین ماده خشک اندام های هوایی در شرایط آبیاری تکمیلی به طور معنی داری بیشتر از شرایط دیم ب ود. میزان 1385 بود. این امر باعث شد تا تاثیر آبیاری تکمیلی - 1384 کمتر از 86 - بارندگی در طی دوره گلدهی و پر شدن دانه در سال 85 1385 شود. افزایش دمای هو ا در - 1384 به طور قابل توجهی بیشتر از سال 86 - بر افزایش ماده خشک و عملکرد دانه در سال 85 تاریخ های کشت دیر، سبب کاهش معنی دار ماده خشک اندام های هوایی، شاخص برداشت و عملکرد دانه شد. تاخیر در کاشت سبب برخورد مراحل حساس گیاه مانند گلدهی و پر شدن دانه به دمای بالا و خشکی انتهای فصل و کاهش تعداد روز تا شروع گلدهی و رسیدگی فیزیولوژیکی شد. مقدار ماده خشک تجمع یافته در اندام های هوایی به جز دانه در مرحله رسیدگی 1384 به ترتیب 6290 و 6140 کیلوگرم در هکتار و در - فیزیولوژیکی در هیبرید هایولا 401 و رقم آرجی اس 003 در سال 85 1385 به ترتیب 5795 و 5804 کیلوگرم در هکتار بود، بنابراین برتری عملکرد دانه هیبرید هایولا 401 نسبت به رقم - سال 86 آرجی اس 003 تنها به دلیل شاخص برداشت بالاتر بود و این دو رقم از نظر ماده خشک تجمع یافته در اندام های هوایی غیر از دانه اختلاف قابل توجهی نداشتند.
    کلیدواژگان: کانولا، ماده خشک، رقم، دما، آبیاری تکمیلی
  • سارویه کیانوش، نادعلی باباییان جلودار، اسد اسدی آبکنار صفحه 108
    به منظور بررسی تنوع ژنتیکی تی پهای طبیعی ناشناخته موجود در کلکسیون شمال کشور، 30 تیپ طبیعی ناشناخته به همراه 16 رقم شناخته شده انتخاب و 9 نشانگر ریزماهواره ای که در مطالعات سایر محققان چندشکلی مناسبی نشان داده الگوی مناسب و قابل امتیاز دهی برای 46 ژنوتیپ مورد مطالعه تولید SSR بودند، مورد بررسی قرار گرفت. نه جفت آغازگر کردند. تعداد 54 آلل در مجموع 9 جایگاه ریزماهواره در ارقام و تیپ های مورد بررسی ردیابی شد ب هطوری که جایگاه با 4 آلل کمترین تعداد آلل را در بین نشانگرها نشان دادند. با بررسی سطح TAA با 9 آلل بیشترین و 17 CAC33 TAA و کمترین مقدار آن مربوط به 27 (PIC=0/782) TAA مربوط به نشانگر 15 IC چندشکلی بیشترین ملاک و با ضریب تشابه Complete برآورده شده است. تجزیه خوشه ایبه روش (PIC=0/ بوده و میانگین (632 (PIC=0/412) دایس انجام و تیپ های مورد بررسی در سه گروه مجزا طبق هبندی گردید که تعدادی از تیپ های طبیعی ناشناخته با ارقام شناخته شده در یک گروه قرار گرفتند که از آنها می توان جهت تعیین روابط ژنتیکی استفاده نمود و همچنین تجزیه خوشه ایو کمترین شباهت با سایر ارقام مربوط Kc43، Kc نشان داد که بیشترین شباهت ژنتیکی مربوط به دو تیپ طبیعی ناشناخته 36، (Citrus maxima) می باشد. با بررسی دندروگرام در این تحقیق تایید می شود که شادوک Kc به تیپ طبیعی ناشناخته 41 به عنوان گونه های پایه ای مرکبات در سه خوشه مجزا قرار (Citrus reticulata) و نارنگی (Citrus medica) بادرنگ گرفته اند. هم چنین نتایج این پژوهش نشان می دهد که نشان گرهای ریزماهواره که قدرت تمایز بالایی از خود نشان داده اند در تعیین میزان تنوع ژنتیکی و روابط خویشاوندی از کارایی بالایی برخوردار بوده و از میان نشان گرهای مورد استفاده جهت شناسایی و بررسی تنوع ژنتیکی ارقام TAA و 1 CAC33، TAA33، TAA15، CAC19، CAC15، TAA41 موجود در ژرم پلاسم مرکبات کشور و بهبود مدیریت کلکسیون معرفی و پیشنهاد م یشوند.
    کلیدواژگان: مرکبات، تنوع ژنتیکی، نشانگرهای SSR، ژرم پلاسم
  • شیلات
  • زهره حسن آبادی زاده، عبدالمجید حاجی مرادلو، رسول قربانی، حسینعلی خوش باور رستمی، نرگس سلیمانی صفحه 117
    این پژوهش به منظور بررسی برخی پاسخ های خو نی و روند ترمیم زخم ایجاد شده، به صورت خطی در ناحیه ساقه دمی 17- ماهی کپور معمولی انجام شد. برای بهبود روند ترمیم زخم های پوستی، به ماهیان تحت شرایط آزمایشگاهی در دمای 18 120 گرم) به ± براساس وزن بدن ماهیان تزریق شد. ماهیان (به وزن 20 AD3E و A+C، A، C درجه سانتی گراد ویتامین های 50000 واحد بین المللی در هر کیلوگرم، ویتامین، 20000، با دوزهای 10000 A 10 گروه تقسیم شدند. تیمارها شامل ویتامین با دوز 20000 واحد A ویتامین) C+A 1000 میلی گرم در هر کیلوگرم، ترکیبی از ویتامین های، 500، با دوزهای 200 C 50000 واحد) AD3E با دوز 500 میلی گرم در هر کیلوگرم)، ویتامین ترکیبی C بین المللی در هر کیلوگرم و ویتامین در هر کیلوگرم)، اکسی تتراسایکلین E و 20 میلی گرم ویتامین D 10000 واحد بین المللی ویتامین 3، A بین المللی ویتامین به میزان 100 میلی گرم در هر کیلوگرم و یک گروه بدون هیچ تزریقی به عنوان گروه شاهد بودند. هم چنین تزر یق اک سی تتراسایکلین به میزان 100 میلی گرم در هر کیلوگرم در همه تیمارها برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی صورت گرفت. از 20 و 30 روز پس از ایجاد زخم به صورت جداگانه، 15، 10، 5، هر تیمار از بافت زخمی و خون ماهیان در زمان های 0 نمونه گیری صورت گرفت. طی دوره 30 روز ترمیم زخم، به غیر از درصد تفکیکی گلبول های سفید تغییرات معنی داری بین درصد هماتوکریت، تعداد گلبول های قرمز و سفید دیده نشد. همچنین بین تیمارها تفاوت معنی داری در مقایسه روند ترمیم بافت وجود نداشت. بررسی های بافت شناسی نشان داد که محل زخم در همه تیم ارها در 30 روز به میزان برابر ترمیم یا فته بود. بنابراین تزریق ویتامین های مورد آزمایش در کپور معمولی تحت شرایط این مطالعه تاثیر معنی داری در بهبود روند ترمیم زخم نداشت.
    کلیدواژگان: پارامترهای خونی، ترمیم زخم، کپور، ویتامین های AD3E و C، A
  • محمدرضا ایمانپور، طیبه عنایت غلامپور صفحه 125
    این تحقیق به منظور تعیین برخی خصوصیات زیست شناختی تخمک (قطر، سطح، حجم ونسبت سطح به حجم) و تخم (قطر، سط ح، حجم، نسبت سطح به حجم، فضای زرده، فض ای دور زرده و نسبت فضای زرده به دور زرده) در جمعیت به تعداد 90 عدد ماهی در سه تیمار زمانی ابتدا، وسط و انتهای Cyprinus carpio مولدین مهاجر ماهی کپور وحشی ماده 1384 صورت پذیرفت. قطر تخمک و نسبت سطح به - زمان مهاجرت به منظور تخم ریزی در گرگان رود طی سال های 85 1 میلی متر بود که /55 -2/ 1 میلی متر و در تخم های بارور شده (هیدراته) به ترتیب 15 /2 -1/ حجم آن دارای دامنه ای برابر 75 بین قطر تخم ک و تخم در دوره های مهاجرت مولدین وجود داشت و حداکثر و (P<0/ به لحاظ آماری تفاوت معنی داری (05. (P<0/ حداقل آن در دوره اول و دوره سوم م هاجرت مولدین اندازه گیری شد که از نظر آماری اختلاف معنی داری داشتند (05 1 محاسبه شد که معرف بالاتر بودن فضای زرده نسبت به / نسبت فضای زرده به دور زرده تخم در مولدین کپور وحشی 64 (P<0/ دور زرده است. اثر تیمار زمانی مهاجرت مولدین روی نسبت فضای زرده به دور زرده کپور وحشی معنی دار (05 محاسبه شد، به گونه ای که در اول دوره بیشترین بود. که دلیل آن را می توان به نرخ متابولیک بالای تخم های بزرگ تر در ابتدای مهاجرت مولدین نسبت داد.
    کلیدواژگان: ماهی کپور وحشی، خصوصیات زیست شناختی تخمک و تخم، زمان مهاجرت، مولد
  • نرگس سلیمانی، عبدالمجید حاجی مرادلو، رسول قربانی، حسینعلی خوشباور رستمی، زهره حسن آبادی زاده صفحه 132
    در این مطالعه تاثیر ویتامین 36 /5± بررسی شد. ماهیان کپور معمولی مورد آزمایش دارای میانگین وزنی 14 Ichthyophytirius multifiliis، فیلیئس گرم بودند. ترونت های مورد نیاز به روش وهلی (1985) از ماهیان آکواریومی آلوده به دست آمد. فاصله بین تزریق ویتامین به ماهیان و قرار گرفتن در معرض ترونت های ایک، 24 ساعت بود. این آزمایش در 13 تیمار، هر تیمار به تعداد 15 عدد ماهی، 250 و 20000، و مقابله با سه دوز 5000 C شامل گروه های ش اهد (بدون تزریق و بدون مقابله)، ماهیان بدون تزریق ویتامین 500 و 1000) میلی گرم در هر کیلو گرم وزن بدن ماهی به آنها، به مقادیر (200 C عدد ترونت ایک و ماهیانی که ویتامین 250 و 20000 عدد) ترونت ایک مقابله داده شده بودند، در شرایط آزمایشگاهی در دمای، تزریق و سپس با دوزهای (5000 تزریقی روی کاهش میزان مرگ و میر ت اثیر مثبت دارد. C 25-28 درجه سانتی گراد انجام گرفت. نتایج نشان داد که ویتامین با دوز 500 و 1000 میلی گرم در هر کیلو گرم وزن بدن ماهی میزان مرگ و میر تجمعی به طور قابل C در تزریق ویتامین ملاحظه ای کاهش یافت، اما تزریق ویتامین به میزان 200 میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن ماهی تاثیر مثبت قابل قبو لی روی میزان مرگ و میر تجمعی ماهیان نداشت. همچنین در دوز های بالا تر ترونت ایک، مرگ و میر بیشتر ی در بین ماهیان مشاهده شد. میزان مرگ ومیر در تیمارهای مختلف بین صفر درصد (تیمارهای شاهد و 250 عدد ترونت) تا 100 درصد (تیمار بدون تزریق در 5000 عدد ترونت، تیمار بدون تزریق و تیمار با تزریق 200 میلی گرم و مقابله داده شده با 20000 عدد ترونت) مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: ایکتیوفتیریوس مولتی فیلیئس، بقا، کپورمعمولی، ویتامین C تزریقی
  • محمدرضا ایمانپور، رحیمه شیرمحمدلی صفحه 139
    توبرکل ها در ماهیان استخوانی توسط هورمون های جنسی ایجاد می شوند و پس از تخم ریزی به تدریج از بین می روند. طی این بررسی که به مدت 3 ماه در گرگا ن رود صورت پذیرفت ارتباط میان خصوصیات ثانویه جنسی و اندازه ماهی با شاخص گنادوسوماتیک و پارامترهای اسپرم شناختی (اسپرماتوکریت، حجم اسپرم دهی، تراکم اسپرم و طول دوره تحرک اسپرم) در ماهی سفید دریاچه خزر بررسی شد. برای این کار اسپرم 10 ماهی سفید توسط سرنگ 5 میلی لیتر جمع آوری و توسط فلاسک یخ سریع به آزمایشگاه منتقل و براساس تعداد توبرکل موجود در سر به 3 گروه بیشتر از 100 (تیمار 1)، بین 80 تا 100 (تیمار و (P<0/ وزن گناد (05، (P<0/ 2) و کمتر از 80 (تیمار 3) تقسیم شد. نتایج نشان داد با افزایش توبرکل سر، طول ماهی (01 افزایش یافت. اما مدت زمان تحرک اسپرم، اسپرماتوکریت، تراکم اسپرم و شاخص (P<0/ حجم اسپرم دهی (01 با توجه به خروجی آماره پیرسون، بین توبرکل سر با طول کل، .(P>0/ گنادوسوماتیک تحت تاثیر تعداد توبرکل سر نبود (05 ارتباط معنی داری وجود داشت، اما شاخص (P<0/ و هم چنین حجم اسپرم دهی (05 (P<0/ وزن کل و وزن گناد (01 با توجه به موارد. (P>0/ گنادوسوماتیک با پارامترهای اسپرم شناختی و نیز پارامترهای اندازه ماهی رابطه معنی دار نداشت (05 ذکر شده، اندازه ماهی شاخص مناسب تری از تعداد توبرکل سر جهت به گزینی مولدین ماهی سفید می باشد.
    کلیدواژگان: ماهی سفید، توبرکل تولیدمثلی، شاخص گنادوسوماتیک، پارامترهای اسپرم شناختی
  • علوم گیاهی
  • محمدحسن عصاره، آناهیتا شریعت صفحه 145
    شوری یکی از عوامل محیطی است که سبب کاهش و یا تاخیر در جوان هزنی دانه های گیاهان ده و بر استقرار و رشد گیاهان هالوفیت و گلیکوفیت، موثر می باشد. این تحقیق به منظور بررسی و مقایسه مقاومت به شوری چهار گونه اکالیپتوس در شامل غلظت های صفر، (NaCl) مرحله جوانه زنی و رشد گیاهچه و نیز مرحله رویشی انجام گرفت. اثر پنج تیمار شوری 150 و 200 میلی مولار در سه تکرار در یک آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی در اتاقک رشد بر، 100، (شاهد)، 50 بررسی شد. اختلاف بین E. globulus و E. salubris، E. occidentalis، Eucalyptus sargentii چهار گونه گونه ها در واکنش به شوری با مطالعه صفات مختلف از جمله طول ریش ه چه، طول ساقه چه، شاخص بنیه بذر، درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی و شاخص جوانه زنی در مرحله جوانه زنی و رشد گیاهچه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. کاروتن) قند ها، پرولین، سطح برگ، آماس، درصد رطوبت نسبی برگ،، b و a غلظت رنگیزه های گیاهی (شامل کلروفیل موجودی هر واحد سطح برگ و سطح ویژه برگی، میزان کمبود آب نسبت به حالت اشباع نیز در نهال های 6 ماهه اندازه گیری شد. افزایش تنش شوری در مرحله رویشی منجر به افزایش میزان پرولین، قندهای م حلول و کاهش رنگیزه های گیاهی و پارامترهای رشد در هر چهار گونه شد. در مرحله جوانه زنی و رشد گیاهچه بیشترین میزان شاخص بنیه به هم بیشترین مقدار E.sargentii. اختصاص یافت E. salubris و بیشترین مقدار سرعت جوانه زنی به E. occidentalis کاروتن، پرولین، قند، سطح برگ را در مرحله رویشی نشان داد. هم چنین در مرحله جوان ه زنی و رشد، a کلروفیل، کلروفیل رویشی حداقل مقادیر صفات اندازه گیری شده به E. globules اختصاص یافت.
    کلیدواژگان: تنش شوری، اکالیپتوس، کلروفیل، پرولین، قندهای محلول
  • همت کریمی، احمد عبدل زاده*، حمیدرضا صادقی پور صفحه 158

    شوری یکی از مهم ترین عوامل کاهش محصولات کشاورزی و نیز کاهش رستنی های طبیعی در بسیاری از مناطق دنیا به ویژه ایران است. سسبانیا آکیولاتا (از تیره بقولات) گیاهی علوفه ای، خوش خوراک و نسبتا مقاوم به شوری است که می تواند برای احیای مراتع شور به کار برده شود. این پژوهش به منظور ارزیابی سطوح مقاومت به شوری این گیاه و نقش تغذیه پتاسیم در تخفیف اثرات شوری انجام شد. دانه های سسبانیا در محیط کشت شنی در گ ل خانه با محلول هوگلند کاشته شدند. طرح آزمایش ها کاملا تصادفی و در قالب فاکتوریل بود. فاکتور اول یعنی شوری در دو سطح صفر و 100 میلی مولار کلرید سدیم و 20 و 40 م یلی مولار بود. گیاهان بعد از دو ماه تیماردهی برداشت، 10، 5، 2/5، فاکتور دوم یعنی پتاسیم در شش سطح 1 و کل، اسیدهای آمینه، b، a شدند. عوامل اندازه گیری شده شامل وزن تر و خشک، غلظت یون های سدیم، پتاسیم، کلروفیل قندهای محلول و هم چنین فعالیت آنزیم پراکسیداز بود. نتایج این آزمای شها نشان داد که شوری، وزن تر و خشک ریشه، ساقه و برگ و درصد آب نسبی گیاهان را کاهش داد. با افزایش شوری مقدار یون های سدیم در گیاه افزایش و مقدار یون پتاسیم کاهش یافت و فعالیت آنزیم پراکسیداز افزایش یافت. تیمارهای پتاسیم بدون شوری را می توان به سه دسته با تغذیه بحرانی، مصرف تجملی و سمی تقسیم نمود. در شرایط شاهد رشد بهینه گیاهان در تغذیه پتاسیم 1 میلی مولار به دست آمد و در 40 میلی مولار پتاسیم سمیت این یون سبب افزایش فعالیت پراکسیداز، کاهش قندهای محلول و افزایش اسیدهای آمینه و در نتیجه کاهش رشد شد. در شرایط شوری در تغذیه پتاسیم بحرانی (1 میلیمولار) سمیت ناشی از یون سدیم موجب تشدید فعالیت پراکسیداز شد که رشد را تا حدودی کم کرد. شوری، سمیت پتاسیم ناشی از 40 میلی مولار را تشدید کرد و باعث کاهش قندهای محلول و افزایش فعالیت پراکسیداز و در نتیجه کاهش شدید رشد شد. در گیاهان تحت شوری بالاترین رشد گیاهان با تغذیه پتاسیم 2.5میلی مولار مشاهده شد. بنابراین شوری نیاز گیاه به پتاسیم را در سسبانیا افزایش میدهد.

    کلیدواژگان: شوری، تغذیه پتاسیم، سسبانیا اکیولاتا، فعالیت پراکسیداز
  • علوم و صنایع غذایی
  • امیر دارایی گرمه خانی، حبیب الله میرزایی، مهدی کاشانی نژاد، یحیی مقصودلو صفحه 170
    با توجه به افزایش میزان بیماری های که با بالا بودن مقدار چربی در جیره غذایی حرام ارتباط دارند، تولید محصولات کم چرب یا عاری از چربی اهمیت بسیاری دارد. چیپس و غذاهای آماده از محصولاتی هستند که در بین اکثر افراد جامعه به خصوص کودکان و جوانان ب همقدار زیاد استفاده م یشوند که متاسفانه دارای میزان روغن بالایی بوده و از این نظر برای مصرف کنند گان مضر می باشند. بنابراین تولید چیپس کم چرب ضمن داشتن خصوصیات مناسب می تواند در افزایش سلامت جامعه موثر باشد. یکی از راه های کاهش جذب روغن در محصولات سرخ شده پوشش دهی آنها قبل از سرخ کردن می باشد. در غلظتهای مختلف برروی میزان (CMC) در این تحقیق اثر هیدروکلوئیدهای گوار، زانتان، کتیرا و کربوکسی متیل سلولز 0 درصد، / 1 درصد، زانتان 5 CMC جذب روغن و خواص حسی چیپس تولیدی بررسی شد. نتایج نشان داد که تیمارهای 22/ 21 درصد، 383 / 21 درصد، 757 / 0 درصد، زانتان 1 درصد و کتیرا 1 درصد به ترتیب با میزان جذب روغن 220 / گوار 3 26 درصد دارای کمترین میزان جذب روغن و چیپس های بدون پوشش (شاهد) و پوشش دهی شده / 24 و 740 / درصد، 840 در ارزیابی حسی محصول (بافت، رنگ، طعم و وجود. (P <0/ با کتیرا 2 درصد بیشترین میزان جذب روغن را دارا بودند (05 1 درصد و کتیرا 2 درصد و پایین ترین امتیاز مربوط CMC تاول در بافت) بالاترین امتیاز مربوط به چیپس پوشش دهی شده با به چیپس شاهد بود، اما با توجه به میزان جذب روغن و نتایج آزمون حسی، بهترین فرمولاسیون برای چیپس، پوشش دهی. (P >0/ 0 درصد می باشد که از لحاظ حسی با کتیرا 2 درصد نیز اختلاف معنی داری ندارند (05 / 1 درصد و گوار 3 CMC با در این آزمایش کلیه چیپس های پوشش دار در مقایسه با تیمار شاهد امتیاز بالاتری را ب هخود اختصاص داده بودند و هیچکدام از پانلیست ها هم تیمار شاهد را با تیمارهای پوشش دار تشخیص ندادند (05.(P <0/
    کلیدواژگان: چیپس سی بزمینی، مواد هیدروکلوئیدی، جذب روغن، پوشش دهی
  • نفیسه واحدی، مصطفی مظاهری تهرانی، فخری شهیدی صفحه 176
    در این پژوهش، اثر افزودن فرآورده های میوه ای حاصل از فرآیند آب گیری اسمزی- انجمادی بر ویژگی های حسی، فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی ماست معمولی و تغییرات آن در طی دوره نگهداری بررسی شده است. این پژوهش در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، درصد، نوع و شکل میوه و نحوه افزودن آن (قبل و بعد از تخمیر) بررسی شد و نتایج نشان داد که در شرایط افزودن میوه پس از تخمیر محصول بهتری تولید می شود و در مورد درصد میوه، برای سیب 10 درصد و برای توت فرنگی 13 درصد در نظر گرفته شد. به دلیل بالاتر بودن فعالیت اسمزی سیب مقدار سینرزیس در نمونه های حاوی سیب کمتر بود. با توجه به انجام عمل اسمزی در هر دو نوع میوه، مقدار سینرزیس در مقایسه با ماس تهای حاوی میوه های فرآیند نشده بسیار پایین تر بود. نمونه های حاوی توت فرنگی امتیاز طعم بالاتری را ب هخود اختصاص دادند و از نظر بافت و احساس دهانی نیز در درصدهای بالاتر میوه امتیاز بیشتری داشتند. نتایج حاصل از آزمایش های مرحله دوم (بررسی تغییرات اسیدیته، سینرزیس، طعم و بافت نمون ه ها داشت، pH در طی دوره نگهداری) نشان دادند که نگهداری اثر معن یداری بر نمونه های حاوی سیب فاقد کپک و مخمر بودند و کلی فرم های موجود در آنها نیز پس از روز هفتم به صفر. (P<0/05) رسیدند. در نمونه های حاوی توت فرنگی، رشد مخمرها مشاهده شد و در مورد کلی فرم ها نیز پس از روز هفتم دیگر هیچ کلی فرمی در محیط رشد ننمود.
    کلیدواژگان: ماست میو های، فرآیند آب گیری اسمزی، انجماد، ویژگی های حسی، فیزیکی و شیمیایی، کیفیت میکروبی، نگهداری
  • یوسف رضایی کلج، معصومه عمادپور، آزاد عمرانی، بهزاد قره یاضی* صفحه 188

    اتیلن در فساد میو ه ها و سبزی های برگی عامل موثری م یباشد. به منظور بررسی اثر کاهش اتیلن بر عمر انبارمانی کاهوی سالادی و کلم چینی، آزمایشی به صورت فاکتوریل با طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار با 2 عامل نوع سبزی برگی (کاهو یا کلم) و دستگاه حاوی گرانول های نانوجاذب اجرا شد. تیمارها شامل حضور دستگاه جاذب در کلم چینی و یا رنگ و ارزیابی کیفیت، pH، کاهوی سالادی و تیمارهای شاهد بود. برای اندازه گیری صفات درصد افت وزنی، سفتی بافت ظاهری، در مدت 21 روز نگهداری در سردخانه، نمونه برداری از آن ها در لحظه صفر و در دوره های 7 روزه انجام شد. نتایج نشان دادند که استفاده از دستگاه حاوی نانوجاذب، بر خصوصیات کیفی مورد بررسی کاهو و کلم، تاثیر معن یدار داشت. 208/83)، پائین ترین میزان N) مقایسه میانگین ها نشان داد که در کلم چینی، پس از 21 روز انبارمانی، بیشترین سفتی بافت، (27/ 63 درصد)، بالاترین خلوص رنگ (89 / 6/42)، بالاترین شفافیت رنگ (21) pH 2 درصد)، پائین ترین / کاهش وزن (945 65)، بالاترین شاخص کیفیت قابل رویت (3) و پائی نترین قهو های شدگی بافت آوندی محل برش / پائین ترین زاویه فام (2 144/3)، پائی نترین میزان N) 3/83)، مربوط به تیمار حضور دستگاه جاذب بود. در کاهوی سالادی نیز، بیشترین سفتی بافت)، (28/ 65 درصد)، بالاترین خلوص رنگ (72 / 6/43)، بالاترین شفافیت رنگ (61) pH 4 درصد)، پائین ترین / کاهش وزن (13 2) و پائی نترین قهوه ای شدگی بافت آوندی محل / 65)، بالاترین شاخص کیفیت قابل رویت (33 / پائین ترین زاویه فام (42 برش (3)، مربوط به تیمار حضور دستگاه جاذب بود. بنابراین حضور نانوجاذ بها از کاهش وزن، پلاسیدگی (کاهش سفتی بافت)، کاهش شفافیت و خلوص رنگ، فساد و کاهش کیفیت ظاهری، در کاهو و کلم جلوگیری نموده و سبب افزایش عمر انبارمانی این سبزی های برگی شد.

    کلیدواژگان: نانوجاذب، اتیلن، انبارمانی، سردخانه، کاهو، کلم
  • گیاه پزشکی
  • منصوره باکویی، ابراهیم پورجم، مختار جلالی جواران صفحه 198
    در این پژوهش تنوع مورفومتری و ترجیح میزبانی دو جدایه از نماتد مولد زخم ریشه جدا شده از درختان افرا و سیب، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی ویژگی های مورفومتری (جمعیت های کشت شده و ضریب تشابه اقلیدسی) و همچنین UPGMA روش) MVSP- برروی محیط کشت هویج) با نرم افزاز کامپیوتری 32 تجزیه و تحلیل واریانس نشان داد که تغییرات مورفومتری در بین نماتدهای ماده نسبت به نماتدهای نر بیشتر است. براساس درصد تنوع مورفومتریک جمعیت ها، صفات موردنظر در سه گروه: تنوع بالا، (بیش از 70 درصد)، تنوع متوسط، (بین 50 تا 70 درصد) و تنوع پایین، (کمتر از 50 درصد) طبقه بندی شدند. در نماتدهای ماده فاصله سر تا مجرای تناسلی و مقدار هم پوشانی مری با روده از کمترین تنوع در بین دو جدایه برخوردار بود، در حالی که عرض بدن و عرض بدن در ناحیه مخرج بیشترین تنوع را در بین دو جدایه داشتند. ترجیح میزبانی گیاهان افرا پلت، افرا شیردار، زیتون، ذرت و سویا به دو جدایه مذکور مورد بررسی قرار گرفت. هر دو گونه افرا پلت و افرا شیردار، میزبان خوبی برای دو جدایه نماتد مذکور بودند. در گیاه کمتر از 1 بود، بنابراین گیاه میزبان نماتد محسوب نمی شود. در (Rf) سویا به رغم نفوذ نماتد در ریشه، فاکتور تولیدمثلی گیاهان ذرت و زیتون نیز هیچ نفوذی از نماتد در ریشه صورت نگرفت. نتایج این تحقیق تنوع زیست سنجی (مورفومتری) و نشان می دهد.
    کلیدواژگان: نماتد، ترجیح میزبانی، افرا، Pratylenchus vulnus
  • میرمعصوم عراقی، کامران رهنما صفحه 209
    این پژوهش با هدف مقایسه اندازه قطر آوندهای چوبی و برخی خصوصیات آناتومیکی مرتبط با آن در دو گونه نارون اوجا و چینی به عنوان عوامل مهم در مقاومت میزبانی نسبت به بیماری مرگ نارون هلندی انجام شد. در این آزمون علاوه بر اندازه گیری قطر آوندها، شاخص های درصد آوند در سطح مقطع، درصد آوندهای با بیش از 100 میکرون و میزان هدایت هیدرولیکی نسبی نظری در حلقه های آوندی 2 و 3 سا له برای دو گونه نارون مزبور محاسبه شد. نتایج آزمون نشان داد که تفاوت معنی داری در سطح احتمال 1 درصد بین شاخص های اندازه گیری شده در دو گونه نارون وجود دارد به طوری که گونه نارون اوجا دارای آوندهای کمتر ولی با قطر بیشتری نسبت به گونه نارون چینی بود. درصد آو ندها در سطح مقطع و درصد آوندهای با بیش از 100 میکرون نیز برای گونه نارون اوجا بیش از نارون چینی محاسبه شد. هم چنین شاخص میزان هدایت هیدرولیکی نسبی نظری برای گونه اوجا به طور معنی داری بیشتر از گونه نارون چینی به دست آمد. به طور کلی وجود چنین تفاوت های معنی دار در این شاخص های آناتومیکی در بین گونه اوجا (حساس به بیماری مرگ نارون هلندی) و گونه نارون چینی (مقاوم به بیماری مرگ نارون) می تواند گامی موثر در شناسایی عامل یا عوامل میزبانی مقاومت به عامل بیماری مرگ نارون باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است
    کلیدواژگان: مرگ نارون هلندی، آوند چوبی، هدایت هیدرولیکی، اوجا و نارون چینی
  • محمدعلی آقاجانی، ناصر صفایی، عزیزاله علیزاده صفحه 217
    یکی از خسارت زاترین بیماری های کلزا در، Sclerotinia sclerotiorum پوسیدگی اسکلروتینیایی ساقه ناشی از بیماری، یکی از مفاهیم مهم اپیدمیولوژی (S) و شدت (I) بسیاری از نقاط دنیا، از جمله ایران است. رابطه بین وقوع بیماری های گیاهی است زیرا انداز هگیری وقوع، سریع تر و آسا نتر از شدت انجام می شود، اما اغلب شدت، شاخص مهم تر و مفیدتری از مقدار بیماری برای اهداف خاص به شمار می رود. در این تحقیق، رابطه وقوع- شدت در بیماری پوسیدگی اسکلروتینیایی ساقه در استان گلستان مورد مطالعه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل های آماری در سه سطح مزرعه، ترکیب منطقه- سال و همه داده های جمع آوری شده جهت ارائه مدل نهایی انجام گردید. در سطح اول، مدل آلومتری (تبدیل لگاریتم طبیعی بهترین برازش را داشت اما در سطح دوم، شیب مدل های خطی و لگاریتم طبیعی در منطقه گنبد، تفاوت معن یداری با (S و I انحراف معیار برآوردها، (R سه منطقه دیگر (گرگان، علی آباد و کلاله) داشت. مدل های نهایی براساس ضریب تبیین (2 و نمودار باقی مانده های مربوط به آنالیز رگرسیون داده های خام و مجددا تبدیل شده ساخته شدند. براساس این (SEEy) و در سه منطقه دیگر S=(0/526) I (1/ آماره ها، مدل های نهایی از خانواده آلومتری بودند که در منطقه گنبد به صورت (2 بود. S=(0/82) I (1/ به صورت (073
    کلیدواژگان: Sclerotinia sclerotiorum، کلزا، اندازه گیری بیماری، رابطه وقوع، شدت، تجزیه رگرسیون
  • ماشین های کشاورزی
  • رضا طباطبایی کلور، رضا علیمردانی صفحه 226
    نفوذسنج ها وسایلی هستند که برای تعیین مقاومت نفوذ خاک در عمق های مختلف به کار می روند و نتایج حاصل از آنها را می توان در کاربردهای مختلفی مانند را هسازی، نظامی و کشاورزی استفاده کرد. در این تحقیق، مقادیر شاخص مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت. (SP مخروطی- عمق نفوذسنج تراکتوری ساخته شده و نوع دستی استاندارد (مدل 1000 در هر دو دستگاه از یک مبدل تیری یک سر گیردار و حس گر نوری ب هترتیب برای اندازه گیری مقاومت نفوذ و عمق استفاده گردید. آزمایش های نفوذ برروی دو نوع زمین شخم خورده و کلشی و در دو کرت انجام گرفت. در هر کرت، ده نقطه به صورت تصادفی انتخاب شد و در هر نقطه آزمایش ها توسط هر دو دستگاه انجام گرفت. نتایج حاصل از آزمایش در نفوذسنج دستی به صورت داده در حافظه کامپیوتری آن ثبت شد و نتایج نفوذسنج تراکتوری به صورت نمودار توسط یک ثبات ترسیم گردید. ارتباط بین شاخص مخروطی نفوذسنج دستی و تراکتوری از طریق رگرسیون و ضریب همبستگی در هر دو x-t به دست آمد. با استفاده از آزمون مقایسه میانگین ها r2=0/ و 96 r2=0/ نوع زمین تعیین شد که مقادیر آن ب هترتیب برابر با 97 مشخص شد که بین شاخ صهای نفوذ دو دستگاه در هر دو نوع زمین کلشی و شخم خورده در سطح احتمال 5 درصد اختلاف معن یداری وجود نداشت. بنابراین با توجه به مزی تهای نفوذ سنج تراکتوری، از این دستگاه می توان در تحقیقات مربوط به مقاومت خاک استفاده کرد.
    کلیدواژگان: نفوذ سنج، شاخص مخروطی، مقاومت نفوذ
  • محمدحسین عباسپور فرد، باقر عمادی، مهدی خجسته پور صفحه 233
    به منظور بررسی اثرات شکل دانه روی ساختار مواد در سیلو ها و رفتار آنها در حین تخلیه، از یک مدل DEM که قادر است دانه های غیر کروی تولید نماید، استفاده شد. سیلوی شبیه سازی شده از نوع کف مسطح با عرض 100 سانتی متر و متشکل از دو محفظه مجزای بالایی و پایینی تشکیل شد به طوری که دانه ها ابتدا در قسمت بالا به صورت فله انباشته، و سپس با حذف دریچه، اجازه تخل یه مواد به قسمت پایین داده می شد. جهت بررسی اثرات شکل دانه ها چهار بار متفاوت با چهار شکل دانه مختلف ولی حجم ثابت شبیه سازی شد، به گونه ای که چهار نوع دانه میله ای شکل با نسبت های طول به قطر مختلف از یک الی 4 میلی متر ایجاد گردید. تعداد کل دانه ها در هر بار 5000 بود و برای این که ارتفاع سیلوی شبیه سازی شده نزدیک به ارتفاع سیلو های واقعی باشد دانه ها همگی در یک لایه عمودی تولید شدند. توزیع بخش جامد در بستر مواد نشان داد که با بلندتر شدن شکل دانه ها این توزیع به سمت نرمال نزدیک تر می گردد. علاوه بر این بستر مو اد تشکیل شده از دانه های کروی نشان دهنده نواحی با تراکم زیاد است که توسط باریکه هایی از مواد با تراکم کم از هم جدا شده اند. مشاهده شد که با میله ای شدن هر چه بیشتر شکل دانه ها سطح نواحی متراکم کم ولی تعداد آنها افزایش می یابد به طوری که در بستر متشکل از دانه های با نسبت طول به قطر چهار تعد اد این نواحی به قدری زیاد می شود که از هم قابل تشخیص نیستند. از طرف دیگر با افزایش طول دانه ها ارتفاع بستر افزایش یافته که نشان دهنده وجود تخلخل بیشتر در این گونه مواد نسبت به مواد کروی است. رفتار مواد در هنگام تخلیه نشان می دهد که تفاوت فاحشی بین مواد کروی و میله ای شکل وجود دارد، در حالی که حرکت دان ه های کروی به صورت اجسامی مستقل در داخل توده مواد صورت گرفته و در نتیجه یک جریان خروجی یکنواخ تی با مقاومت برشی کم ایجاد می شود؛ مواد متشکل از دانه های میله ای در هنگام تخلیه از خود مقاومت برشی بیشتری بروز داده که این امر به دلیل قفل شدن دانه ها در داخل هم می باشد. قفل شدن دانه ها با هم در حین تخلیه سبب بروز پدیده پل در مواد می گردد. تشکیل و شکسته شدن مکرر پل در بستر اینگونه مواد سبب یک جریان تخلیه نامنظم و بهمن وار می شو د که در تصاویر به دست آمده از شبیه سازی کاملا قابل مشاهده بود. در نتیجه این گونه رفتار مواد میله ای، شدت جریان خروجی کمتری نسبت به مواد کروی به دست آم د. بر اساس نتایج به دست آمده لازم است در شبیه سازی مواد کشاورزی با دانه های م یله ای، دانه هایی در مدل ایجاد شود که به شکل واقعی دانه ها نسبتا نزدیک تر باشد.
    کلیدواژگان: المان های مجزا، شبیه سازی، شکل دانه، سیلو 1
  • مرتعداری
  • کمال الدین ناصری، غلامعلی حشمتی، عبدالرسول سلمان ماهینی، روی تورکینگتون صفحه 243
    در فضای فکری جدید علوم مرتع، مفاهیم و مدل های پویایی پوشش گیاهی جایگاه مهمی دارند، با این حال، اغلب این مفاهیم در بیشتر طول دور ه پیدایش و تکامل خود به صورت نظری و ذهنی باقی مانده اند. مفاهیم و روش های تعیین سلامت مرتع چارچوب اجرایی و تفسیری م ناسبی جهت پیاده سازی این نظریه ها در عرصه را فراهم نموده اند. در این مقاله جهت ایجاد امکان مطالع ه روند توالی پوشش گیاهی منطقه در یک نقط ه زمانی، با استفاده از مفهوم توالی زمانی، بعد زمان به بعد مکان تبدیل شده است. سپس سعی شده تا با استفاده از شاخص های سلامت مرتع در قالب روش ارزیابی سلامت مرتع رتبه سلامت سای ت های منطق ه مورد مطالعه در مقایسه با منطق ه مرجع تعیین شود. سپس با دسته بندی سایت ها بر، (RHA) مبنای همسانی درج ه سلامت و با استفاده از مفاهیم آستانه های بوم شناختی، مدل حالت و گذار و آستا نه پوشش گیاهی سایت های منطقه به دست آمده است. در ادامه به تشریح فهرست حالت ها، گذارها و آستانه ها پرداخته شده است. شدت های مختلف چرا به عنوان مهم ترین عامل تنزل رتبه سلامت سای تها و گذار از یک حالت به حالت دیگر شناخته شد.
    کلیدواژگان: مدل حالت و گذار، آستانه، سلامت مرتع، RHA، تندوره
  • مهندسی آب و آبخیزداری
  • احسان روشنی، صلاح کوچک زاده صفحه 259
    عملیات خاکی در زمره فعالیت های اساسی و پرهزینه پروژه های آبیاری و زهکشی می باشد. با وجود این روش های برآورد حجم عملیات که تاکنون ار ائه شده و در دفاتر مهندس ان مشاور به کار می روند، کم دقت و بسیار وقت گیر می باشند. در این مقاله روش محاسبه جدیدی ارائه شده است که زمین و سطح کانال را با شبکه مثلثی نامنظم شبیه سازی می کند، به کمک روش عددی نیوتن رافسون رقوم بهینه خط پروژه کانال محاسبه می شود. مقایسه نتایج عددی روش پیشنهادی با نتایج روش های متداول برای یک مثال که دارای حل تحلیلی است نشان می دهد که روش جدید دقت محاسبات را به میزان حدود سه برابر افزایش داده است. بنابراین با به کار بردن روش پیشنهادی علاوه بر افزایش دقت محاسبات حجم عملیات خاکی که می تواند اثر مستقیم در افزایش دقت محاسبه هزینه های طرح داشته باشد، می توان رقوم خط پروژه کانال را با توجه به حجم عملیات خاکی بهینه کرد.
    کلیدواژگان: کانال، محاسبه عملیات خاکی، نقشه برداری، نیوتن رافسون
  • گزارش کوتاه علمی
  • احسان کبیری، سید ضیاء الدین حسینی، وحید وزیری، حمید نوری چپرپردی صفحه 270
    در این تحقیق، اثر سن درختان جوان اکالیپتوس کاملدولنسیس (4 استفاده در صنعت خمیر کاغذسازی بررسی شد. ترکیبات شیمیایی برای هر سن، با سه تکرار انجام شد که مقادیر درصد 1، برای / 3 و 05 /22، 23/70، 34/41، 37/ سلولز، هم یسلولز، لیگنین، مواد استخراجی و خاکستر ب هترتیب برای سن 4 سال، 9 0 به دست آمد. این / 6 و 54 /03، 26/86، 29/53، 41/ 0 و برای سن 8 سال، 9 / 4 و 81 /62، 25/29، 30/7، 41/ سن 6 سال، 08 ترکیبات در سنین مختلف با یکدیگر مقایسه گردید و نتایج نشان داد که چوب درختان با سن 8 سال به لحاظ داشتن مقادیر سلولز بیشتر و خاکستر کمتر می توانند گزینه مناسب تری برای صنعت خمیر کاغذسازی باشند.
    کلیدواژگان: اکالیپتوس کاملدولنسی، س سلولز، همی سلولز، لیگنین، مواد استخراجی، خاکستر
  • علی رستمی، حشمت الله حیدری صفحه 274
    این پژوهش با هدف شناسایی و معرفی تیپ های جنگلی و بررسی وضعیت کلی آنها در منطقه دالاب استان ایلام انجام شد. برای این منظور ابتدا براساس مشاهدات ظاهری در طبیعت تیپ های موجود برروی نقشه مشخص شده و سپس با استفاده از روش آماربرداری گرادیان ارتفاع، 60 قطعه نمونه 1000 مترمربعی در منطقه انتخاب و فاکتورهای مورد نظر از جمله تاج پوشش در درون آنها انداز هگیری گردید. جداسازی مرز تیپ ها براساس درصد تاج پوشش گون ه های غالب در سطح پلات ها صورت گرفته و در نهایت سه تیپ به نا مهای تیپ بلوط ایرانی، تیپ آمیخته و تیپ دافنه- بادام در منطقه شناسایی شد. نکته قابل ذکر در خصوص تیپ های جنگلی این است که تغییر تی پهای جنگلی، با تغییرات ارتفاع از سطح دریا، شیب و تا حدودی جهت چشم گیر است؛ به طوری که تیپ بلوط به طور متوسط در ارتفاعات 1300 تا 1600 متر از سطح دریا قرار داشته و سپس با افزایش ارتفاع از سطح دریا و شیب بر تعداد گونه های درختی و درختچه ای افزوده می گردد. تیپ آمیخته در ارتفاعات 1600 تا 2000 متر از سطح دریا دیده شده و در ارتفاعات بالای 2000 متر جنگل تیپ دافنه- بادام تشکیل می گردد که در آن تک درختان پراکنده کیکم به چشم م یخورد.
    کلیدواژگان: تیپولوژی، توده جنگلی، جنگل طبیعی، دالاب
  • محراب مدهوشی، روح الله ایزدی، تقی طبرسا، ابوالقاسم خزاعیان صفحه 278
    هدف این پژوهش ارائه یک نرم افزار رایانهای با نام تجاری فانوس 1، به منظور بهینهسازی خط تولید مبلمان چوبی در یک کارخانه الگو است. ابتدا اطلاعات مورد نیاز به وسیله بازدید، مطالعه و تجربه جمع آوری و طبقه بندی گردید. سپس به کمک زبان برنامه نویسی، استفاده از برنامه های طراحی و هم چنین برنامه های مربوط به بانک داده ها، الگوریتم مربوطه تهیه، و ارتباط اجزای آن مشخص شد. برنامه پیشنهادی شامل مسیرهای اصلی و زیر شاخه های آنها بوده، قابلیت جهت دهی فرآیند تولید در بخش های مختلف را دارد. هم چنین بررسی تاثیر استفاده از نرم افزار در زمان تولید، نشان دهنده کاهش مدت آن در حدود 30 تا 50 درصد نسبت به روش سنتی است.
    کلیدواژگان: فانوس 1، نرم افزار رایانه ای، بهینه سازی، مبلمان چوبی، کارخانه الگو
  • لطیف اسمعیلی، رضا احمدی، نعمت پیکران، احمد غرقی صفحه 281
    دریاچه ارومیه یکی از بزرگ ترین زیستگاه های آرتمیا در جهان می باشد. آرتمیا دارای اسیدهای چرب به خصوص EPA و DHA بوده که در آبزی پروری در تغذیه لارو ماه ی ها و سخت پوستان دریایی برای مقاومت در برابر امراض و تولید رنگ دانه ضروری است. این مطالعه به منظور ارزیابی تغییرات اسیدهای چرب سیست های پوسته زدایی شده آرتمیا اورمیانا در اثر نگهداری طولانی مدت انجام یافته است. در این مطالعه مقداری سیست آرتمیای دریاچه ارومیه که دارای درصد تخم گشایی پایین بودند، پس از شستشو و خالص سازی، با استفاده از محلول های شیمیا یی پوسته زدایی و پس از خشک کردن در قوطی های فلزی بسته بندی شدند. سیست های پوسته زدایی شده در دمای 4 الی 10 درجه سانتی گراد به مدت 9 ماه نگهداری و پروفیل اسیدهای چرب آن در 5 فاصله زمانی اندازه گیری شد. بررسی آماری نتایج نشان داد که تغییرات مقدار اسیدهای چرب و در مورد سایر اسیدهای (P≤0/ در مدت 9 ماه نگهداری معنی دار بوده (05 C20:5n3(EPA) و C20:0، C18:1n9. (P>0/ چرب معنی دار نمی باشد (05
    کلیدواژگان: سیست فاقد پوسته، آرتمیا اورمیانا، اسید چرب
|
  • H. Ebadi, B. Moradi, Sh. Biazar, J. Fattahi Moghaddam Page 1
    A 3-year field experiment was conducted to compare fruit quantity and quality of Thomson navel orange (on flying dragon rootstock) under four microirrigation systems. The experimental design was complete randomaized blocks with four treatments and six replications. The treatments consisted of four microirrigation systems: Microjet, Bubbler, two and three in-line drippers. Trees were irrigated during spring and summer seasons when tensiometers indicated the soil tension of 50 kPa. The amount of applied water in each treatment was measured by water meter. In middle November, fruites of one tree per replication were picked and the yield of trees were measured. Then, 25 fruits per tree were randomly separated and peel thickness, diameter, length, weight, TA and TSS were measured. Trunk diameter and canopy volume were measured in Mar. 2003-2005 and Nov. 2005. Comparison of means showed that the yeild of trees in microjet and two drippers irrigation were siginifficantly higher than bubbler and three drippers systems. The yeild of trees in two drippers and microjet treatments was 16.6 to 19.2% more than bubbler and three drippers. Irrigation systems had no significant effect on the vegetative growth of trees and fruit peel thickness, diameter, length, weight, TA and TSS.
  • K. Roosta, S.J. Farajolahossini, M. Chizari, S.M. Hosseini Page 9
    The present research in this regard has been done with the aim of identifying and examining the extension mechanisms effective on the risk management of wheat Production in Khorasan Razavi Province. This study is of the survey kind with a population of around 19536 farmers who produce wheat of Khorasan Razavi Province, have been involved in cultivation of water wheat in the agricultural year of 2005-2006, and have done the farming operation under the supervision of experts. From among this population, 400 farmers were selected by using stratified sampling method with proportionate scale and studied. In order to obtain information from interview, questionnaire tool were used and its sustainability was approved by Cronbach's Alpha coefficient. The results of the research showed that the most threatening risks of wheat production according to their priority include natural and economic risks and the most important strategies used against them according to their priority include technological and financial strategies. The results factor analysis showed that in stage identifying wheat production risks, abundant and group mechanisms; in stage assessment of wheat production risks effects, individual and group mechanisms and using indigenous organization; in stage identifying strategies and tools, group mechanisms, designing radio and TV program; in stage appropriate methods of selecting tools and risk management sterategy, individual mechanisms and utilizing indigenous knowledge, and in analyzing decision making process, individual and group mechanisms with emphasis on indigenous knowledge are effective on the management of wheat production risks.
  • F. Shafiee, A. Rezvanfar, S.M. Hosseini, F. Sarmadyan Page 22
    The purpose of this research was to investigate communication factors influencing attitudes of farmer's application of soil conservation practices in the Karkhe and Dez Wtershed in Khusestan Province of Iran. The study consist of all farmers in Karkheh and Dez watershed in Khuzestan (N=394), of which 82 is selected through proportionate stratified random sampling technique (N=82). The study was a descriptive–co relational, survey research. A questionnaire was designed and employed to gather the required data. A panel of Agricultural Extension and Education experts verified its content validity. The scale of attitude of the questionnaire was proved to be reliable as Cronbach Alpha Coefficients was equal to 0.74. A pilot study was initially conducted to determine the reliability of the questionnaire. Findings in the study indicated that a majority of the farmers have positive attitude toward adoption of soil conservation practices. The results showed there are a significant and positive correlation between farmer's attitudes towards application of soil conservation practices and rate of use Cosmo politeness, organizational and mass resources and channels of communication. The results of factor analysis of communication factors data showed that the most important factor was the Cosmo politeness resources and channels. According to regression analysis level of using Cosmo politeness, organizational and mass resources and channels of communication were found to have contributed to the increase of positive attitudes of farmers toward application of soil conservation practices.
  • H. Afjei Nasrabadi, Sh. Shataei, N. Rafatnia, M. Shariat Jafari Page 34

    Identification of susceptible areas to landslide occurrence is one of the basic measures to reduce the possible risk and hazard management. The main aim of this research was to compare applicability of two statistical landslide hazard zonation models (valuing information and valuing area accumulation) in the Shastkalate forest, Gorgan, Golestan province. By using fielding works, the occurred land slides in the study area were gathered and rectified by GPS. The occurred land slides map was generated using GIS software. By review of previous works and field works, the seven following factors were recognized as primary effective factors on the landslide occurrence: altitude, slope, aspect, rainfall, geology, distance from fault, and distance from hydrographic network. After preparing the map for above-mentioned factors in GIS, these maps were crossed with the occurred landslide map. Landslides amounts and their areas were computed in each class. After determining the rate of each factor (element), land slide zonation was performed in GIS by statistical models i.e., valuing information and valuing area accumulation according to area density and the weighted quantitative amounts. The efficiency of output results of models was assessed by DR and QS indices. The results of DR index showed that both models had better functioned to recognize the hazard classes with high danger than ones with low danger. The results showed that in the study area that was analyzed by QS index, the valuing information model with QS=1.039 had relative desirability than the valuing area accumulation with QS=0.45.

  • M. Amiri, D. Dargahi, H. Habashi, D. Azadfar, N. Solaymani Page 54
    The knowledge of effect implement forest management systems on regeneration density and species diversity is very important and essential for conservation and forest sustainable devlopment. The effects of shelterwood system (stands 25 and 45 years old or stand 1 and 2) were detected on regeneration density and species diversity and were compared with natural stand in the Loveh forest (Golestan province). Systematic random network was established with dimensions 60×60 m and 60 plots were measured. Then all data including species, DBH and implement regeneration information saplings complete lower and greater than 1.30 m hieght were recorded. Results showed that regeneration density have significant different (on level 99% probability) in the natural stand with managed stand (stand 1 & 2). Hense it was observed maximum density saplings in managed stand (25 year). Results also showed that stands have significant difference in the richness indices and Simpson’s hetrigenity indices. This acount is lower compared to managed stand but it is increase opposite eveness value (Smit- Wilson). Species diversity was higher than these in managed stand due to reduced canopy cover and establishing on ligth-demanding species.
  • O.H. Shalikar, Sh. Ayoubi, F. Khormali, R. Ghorbani Nasrabadi Page 64
    Soil quality as a concern for sustainable global development was defined to conserve soil productivity and water, air and human health under sustainable land uses. Soil quality investigations are needed to provide information for management and regulatory decisions. Soil quality indicators usually are used to assess soil quality in an ecosystem. This study was conducted to evaluate the effects of three crop rotation systems in paddy soils of Dasht-Sar district, Amol, Mazandar province. Three adjacent sites which managed over 8 years similarly were selected. The study area located 8 km far away of Amol in Mazandaran province. Soil sampling was performed on a regular systematic pattern in three selected plots with 100 in 15 m dimensions and in depth of 0-30 cm of soil in forty locations. Statistical Results showed that frequency distribution of most data was normal. The lowest CV% was related to pH. Analysis of Variance (ANOVA) and comparison test showed that there were the significant differences in soil quality indicators between understudy crop rotation systems. Results of multivariable regression analysis revealed that soil respiration and microbial biomass carbon had high correlation coefficients with soil organic matter and MWD. Overall results indicated that the rice rotation with legumes such as bean and clover over a long time improved soil quality in compared to rice-follow rotation.
  • M. Tajik, I. Alahdadi, J. Daneshian, H. Iran Nezhad, I. Hamidi, Gh. Akbari, M. Naeemi Page 84
    Biofertilizer effects were investigated on soybean seed vigour produced under water deficit stress conditions. Experiments were conducted under field and laboratory conditions. Filed study was done as a split factorial in RCBD and laboratory experiment was conducted as a factorial experiment in CRD with 4 replications. The seeds were evaluated by standard germination test. Experimental factors were biofertilizer (Bradyrhizobium japonicum, Bradyrhizobium japonicum+Pseudomonas fluorescens and Bradyrhizobium japonicum+Glomus mosseae), cultivar (Zalta Zalha and line Clark×Hobbit) and water deficit stress (irrigation after 50 [normal irrigation], 100 [mild stress] and 150 [intense stress] mm evaporation from pan class A, in parents field). Results showed that water deficit stress had negative effect on soybean field seedling emergence and seed vigour. Under field conditions, co-inoculation of B. japonicum and P. fluorescens with seed were effective on cumulative emergence rate in water deficit stress levels. Co-inoculation of B. japonicum and P. fluorescens with seed cultivars were effective on primary field emergence in water deficit stress levels. Under laboratory conditions, Application of biofertilizer had significant effect on germination prcentage and coefficient of velocity of germination, but interaction of cultivar and biofertilizer was differed under stress conditions. Inoculation of Zalta Zalha seed with Bradyrhizobium japonicum increased coefficient of velocity of germination percentage in normal irrigation conditions, but in mild stress condition using of Bradyrhizobium japonicum and Pseudomonas fluorescens or Glomus mosseae increased seed germination. Inoculation of Clark×Hobbit seed produced under mild stress conditions with Bradyrhizobium japonicum and Pseudomonas fluorescens increased germination percentage. Germination percentage, primary root length, primary shoot length and cumulative emergence rate had significant and positive correlation with primary field emergence.
  • A. Faraji, N. Latifi, A. Soltani, A.H. Shirani Rad Page 95
    In a two-year study, above-ground dry matter accumulation in canola (Brassica napus), and its relation with harvest index and seed yield were evaluated under vast environmental conditions. The experiment was a randomized complete block design arranged in split plot, conducted at Agricultural Research Station of Gonbad. It was arranged in two conditions, i.e. supplemental irrigation and rainfed. Two cultivars of spring type canola (Hyola 401 and RGS003) as subplots were grown at five sowing dates as main plots. The sowing dates were 6 Nov., 6 Dec., 5 Jan., 4 Feb. and 6 Mar. In both years, the mean above-ground dry matter in supplemental irrigation was more than that of rainfed conditions. The amount of rainfall at flowering and seed filling periods in 2005-6 was less than that of in 2006-7. This resulted that the efficiency of supplemental irrigation to increase above-ground dry matter and seed yield in 2005-6 was considerably more than that of in 2006-7. The increase of air temperature at late sowing dates caused significantly decreases in above-ground dry matter, harvest index and seed yield. Delay in sowing date led to critical periods of flowering and seed filling coincided with terminal high temperature and drought, which resulted in decrease in the number of days to flowering and physiological maturity stages. The amount of accumulated above-ground dry matter (except seed) at physiological maturity stage in Hyola 401 and RGS003 cultivars was 6290 and 6140 kg/ha in 2005-6, and 5795 and 5804 kg/ha in 2006-7, respectively. So the seed yield superiority of Hyola 401, compare to RGS003, was mainly due to higher harvest index, and there was not any considerable difference between two cultivars, for accumulated above-ground dry matter except seed.
  • S. Kianoush, N. Babaeian Jelodar, A. Asadi Abkenar Page 108
    Genetic characterization and classification of germless are very important in breeding programmers. In this study 46 Citrus genotypes of Iran were classified based on data obtained from microsatellite marker banding pattern, using the Complete Cluster analysis. In this research nine pair of SSR primers generated a total of 54 alleles. The CAC33 with 9 alleles had the highest and TAA17 with 4 alleles had the lowest number of alleles among the SSR markers employed. The number of heterozygote varieties varied from 21 in TAA27 and 43 in TAA17 loci. The highest PIC value was related to TAA15 (PIC=0.782) and the lowest was for TAA27 (PIC=0.412). Cluster analysis divided the genotypes into 3 clusters. The genotype Kc¬36 was very similar to Kc43 and both of them were grouped in the same cluster and the least similarity with other types was related to the genotype Kc41. Also (Citrus maxima), (Citrus medica) and (Citrus reticulata) were placed in three groups. Based on results obtained from this experiment, it was inferred that among the studied SSR marker employed, TAA41, CAC15, CAC19, TAA15, TAA33, CAC33 and TAA1 revealed high distinct polymorphism. From the result of this study we suggest that these markers can be used for detecting genetic variability on Citrus germplasm.
  • Z. Hasanabadi Zadeh, A. Hajimoradloo, R. Ghorbani, H. Khoshbavar Rostami, N. Soleimani Page 117
    This study investigated some hematological response and healing of experimentally wounded carp with injection of vitamins A, C, A+C and AD3E under laboratory conditions at temperature of 17-18ºC, in order to improve the healing process in skin lesions. Ten treatment groups of fish (body weight 120±20g) were injected with 10000, 20000, 50000 IU vitamin A/KgBw, 200, 500, 1000 mg vitamin C/KgBw, 20000 IU vitamin A and 500 mg vitamin C/KgBw, 1ml vitamin AD3E (contains: 5000 IU vitamin A, 10000 IU vitamin D3, 20mg vitamin E)/KgBw, 50mg oxytetracycline/KgBw and one group without any injection as control. We also used 50mg oxytetracycline injection/ kg bw on all treatments. Wounded tissues and blood were sampled in 0, 5, 10, 15, 20, and 30 days after making the incision. During the 30-day period of wound healing, except in differential leukocyte counts, there were no statistically significant changes in hematocrit, total erythrocyte and leukocyte counts. There were also no histological differences among all treatments. Histological analysis revealed all treatment incision site healed 30-day at the same rate. Therefore, injection of vitamins did not improve wound healing in common carp under the conditions of this study.
  • N. Soleimani, A. Hajimoradloo, R. Ghorbani, H. Khoshbavar Rostami, Z. Hasanabadi Zadeh Page 132
    In this study, the effect of vitamin C injection on resistance promoting of common carp, Cyprinus carpio juveniles against doses of theront of Ichthyophthirius multifiliis was investigated. Average weight of fish was 36.5±14g. Required theronts were obtained according to Wahli method from infected ornamental fish. There was 24-hours interval between injection, and exposed to theronts. This experiment was carried out in 13 treatments include: 15 fish per each group, control (without injection vitamin C and challenge with theront), fishes were not injected and exposed to 3 levels of theronts in 250-5000-20000 per fish, 9 treatments with different levels of vitamin C, 200-500-1000 mg/kg BW, and challenged by different dosages of theronts, 250-5000-20000 per fish under in vitro condition (25-28ºC). The results showed positive effects of vitamin C injection, 500 and 1000 mg/Kg BW, on reduction of mortality rate, but injection of 200 mg/KgBW had no effect on mortality rate. Also, high mortality rate was observed in higher levels of theront concentrations. Mortality range was between 0% (control and 250 theronts) and 100% (without injection vitamin C and challenge with 5000 theronts, without injection vitamin C and injected by 200 mg/Kg BW and challenge with 20000 theronts).
  • M.R. Imanpoor, R. Shirmohammadli Page 139
    The tubercles of teleosts are induced by several sex hormones and fall off shortly after spawning. During this study which was carried out in Gorganrood for 3 months, the correlation between secondary sexual characters and fish size with gonadosomatic Index and spermatological parameters (spermatocrit, sperm volume, sperm concentration and duration of sperm motility) of Mahisefid Rutilus frissi kutum kamensky 1901 was investigated. 10 samples semen of Mahisefid was gathered with 5cc syringes and immediately were transferred to laboratory with ice flask and based on the number of their breeding tubercles divided to 3 categories: tubercles>100 (1 treatment), 80-100 (2 treatment), and tubercles <80 (3 treatment). With increase of head tubercles, total length (P<0.05), sperm volume (P<0.01) and gonad weight (P<0.05) was increased. But duration of sperm motility, spermatocrit, sperm density and gonadosomatic index were not influenced with the number of head tubercles (P>0.05). The results of Pearson test indicated that head tubercles with total length, total weight and gonad weight (P<0.01) and sperm volume (P<0.05) was correlated significantly. But no significant relationships (P>0.05) were found between gonadosomatic index with sperm parameters and fish size.
  • M.H. Osareh, A. Shariat Page 145
    Salinity is one of the environmental stresses that impose a reduction or delay in germination and supress establishment and growth of both halophyte and glycophyte plants. This research was carried out to estimate the salinity resistance of four Eucalyptus species: Eucalypus sargentii, E.occidentalis, E. salubris and E. globules at germination phase and seedling growth phase. Five NaCl level (0, 50, 100, 150 and 200 mM) treatments were used in three replication in a factorial experiment design based on completely randomized plots. Radicule length, plumule length, vigour index germination percentage, germination speed and germination index were estimated at germination and seedling stage. Pigments (total chlorophyle, chlorophyle a, b and carotene), soluble sugar, prolin, amas, leaf area, relative water content, water saturation different, specific leaf area and leaf water content per unit leaf area were measured in growing stage on six mounth plant. Increased of salt stress leds to increased prolin, soluble sugar and decreased of pigments and growth parameters in four species. The highest quantity for vigour index and germination speed respectively belonged toE. occidentalis and E. salubris. In growth stage E. sargentii had highest quantity in total chlorophyll, chlorophyll a, carotene, prolin, soluble sugar and leaf area. The lowest quantity in germination and growth stage was belonged to E. globules.
  • H. Karimi, A. Abdol Zadeh, H.R. Sadeghipour Page 158

    Salinity is one of the most serious threats to yield reduction of crop and resulted to depletion of natural vegetation in many parts of world especially in Iran. Sesbania aculeata is moderately salt tolerant and may be utilized as forage crop for reclamation in semi-saline lands. The objective of the present study was evaluation of salt tolerance in Sesbania aculeata and investigation of the roles of potassium nutrition in salt effects alleviation. Plants were cultivated in greenhouse with Hoagland nutrient solution in sand culture. The experiment were conducted in completely randomized deign as a factorial. Factor one was salinity treatments including 0 and 100 mM NaCl and factor two was potassium treatments including 1, 2.5, 5, 10, 15, 20 and 40 mM K+. The plants harvested after 2 months treatments. The identified parameters were included fresh and dry mass, Na+ and K+, concentration and biochemical parameters including chlorophyll a and b, soluble sugar, amino acids content and peroxidase activity. The results indicated salinity reduced plants growth and decreased relative water content and imposed ions imbalance in plants tissues. Increase of salinity in root medium resulted to increment of Na+ and Cl- concentration and decrease of K+ and K+/Na+ ratio. Also, Salinity induced marked increase in peroxidase activity. Potassium treatments without salinity could be divided to 3 parts including critical, luxury and toxic nutrition. The optimum of plant growth was achieved in 1 mM potassium treatment without salinity and potassium toxicity in 40 mM K+ treatment caused increase in peroxidase activity and amino acids content and decrease of soluble sugar and consequently resulted to lower growth. In critical potassium nutrition (1 mM K+), Na+ and Cl- toxicity caused increase in peroxidase activity that resulted to relatively the lower growth under salinity. Salinity was intensified potassium toxicity (40 mM K+), decreased soluble sugar, increased peroxidase activity and consequently induced drastic growth reduction. The highest growth of plants under salinity was observed in 2.5 mM potassium nutrition. The results indicated that salinity enhanced potassium demand in Sesbania aculeate up to a threshold.

  • A. Daraei Garmakhany, H. Mirzaei, M. Kashani Nejad, Y. Maghsodlu Page 170
    The demand for low/free fat products increases by increasing in diseases related to edible fat. Chips and fast foods are very popular among peoples specially child’s and young peoples. It's contained high level of fat and so can be harmful for its consumers. Production of highly quality low fat chips is a way to increase of society health. Coating before frying reduces oil uptake in fried products. In this research the effect of four hydrocolloids Guar, Xanthan, Carboxy methyl cellulose (CMC) and Tragacanth gum at different concentration on oil uptake and sensory properties of produced chips was evaluated. Results showed that CMC 1%, Xanthan 0.5%, Guar 0.3%, Xanthan 1% and Tragacanth 1% with amount of oil absorption 21.220, 21.757, 22.383, 24.840 and 26.740 percent had the lowest amount of oil uptake respectively and uncoated chips (blank sample) and coated with Tragacanth 2% had the highest amounts of oil absorption (P<0.05). In sensory evaluation, the highest and lowest quality related to coated chips with Tragacanth 2% and uncoated chips, but by regard to results of oil absorption and sensory evolution, best one was a sample coated with CMC 1% and Guar 0.3%.this sample significant differences in sensory properties with Tragacanth 2% (P<0.05). In sensory analysis all coated potato chips in compared to blank sample get high score and no body didnt distinguish coated sample with uncoated one (P<0.05).
  • N. Vahedi, M. Mazaheri Tehrani, F. Shahidi Page 176
    In this study, the effect of "Osmodehydrofrozen" fruits on sensory, physical, chemical and microbiological properties of yoghurt and its quality during storage was evaluated. The experiment conducted in two stages. At the first stage, the fruit percentage, type and addition time (before and after of fermentation) was determined, the results indicated that yoghurts which contained 10% apple or 13% strawberry which was added after fermentation had better quality. Because of high osmotic activity of apple, the synersis value was lower in apple yoghurt. According to osmotic activity in both fruits, the synersis value was very lower than fruit yoghurts which contained untreated fruits. Taste value was higher in strawberry yoghurt and texture and mouth feel values were higher in the yoghurt with high percentages of fruit. The results of second stage (quality evaluation during storage) indicated that storage had significant effect on pH, acidity, synersis, taste and texture (p<0.05). No mold and yeast grew in samples containing apple and Coli forms disappeared after 7 days of storage. In samples which contained strawberry, yeasts grew and coli forms disappeared after 7 days of storage.
  • Y. Rezaii Kalaj, B. Ghareyazie, M. Emadpour, A. Omrani Page 188

    Internal and external accumulation of ethylene is considered as one of the most significant causes of post-harvest losses in cut leafy vegetables including lettuce and cabbage. Ethylene is an important factor in the ripening of fruits and is naturally produced in most plant tissues. Its production and accumulation during the storage can cause serious damage to the stored vegetables such as lettuce and cabbage. It plays a significant role in shelf life and can cause a marked increase in respiration rates and enhanced senescence. In vegetables and cut flowers, accelerated aging and the initiation of ripening can occur following exposure to ethylene at concentrations as low as 0.1ml/l. As senescence begins, spoilage due to indigenous bacteria can be augmented. In the presence of ethylene, vascular tissue browning is formed in the cut edge of lettuce and cabbage. Another symptom of the presence of ethylene is the appearance of brown dots and patches on the leaves. Removal of ethylene therefore is expected to increase the shelf life of the harvested lettuce and cabbage. This study was conducted to investigate the effect of removal of the ethylene using Potassium Permanganate coated nano zeolites from the storage. Potassium Permanganate and Zeolite based Nano-Molecular Filters were used in ETH 1500 machine (Bioconversion). One cultivar of lettuce and one cultivar of cabbage were used in this experiment: the Iceberg lettuce and Chinese cabbage. The experimental design was Factorial in Complete Block Design (CBD) with four replications. The two factors were the presence or absence of the machine and the kind of vegetable (lettuce and cabbage). Commercial traits affecting the marketing and shelf life of lettuce i.e. pH, texture (firmness), colour (Chroma, Hue angle and lightness) appearance and the reduction in fresh weight were measured at the beginning of the experiment (day 0) and every 7 days after that until 21 days of storage. Results showed a significant difference in the measured traits in lettuce and cabbage cultivar between the presence and the absence of the ethylene absorbing machine. Comparison of the means showed that in Chinese cabbage after 21 days of storage, significantly higher texture firmness (208.83N), color brightness (%63.21), and visible quality (3), and significantly lower reduction in fresh weight (%2.945), pH (6.42), and the cut edge vascular tissue browning (3.38) were observed in presence of the ethylene absorbing machine in comparison with the control treatment (no ethylene absorption). Similar results were obtained for Iceberg lettuce after 21 days of storage. These results indicate that using nano zeolite particles coated with potassium permanganate in a machine circulating the ethylene containing air, prevents weight loss, reduction in firmness, spoilage and increase shelf life and the quality of stored lettuce and cabbage variety.

  • M. Bakooie, E. Pourjam, M. Jalali Javaran Page 198
    Morphometrical variance and host preference of two isolates of root-lesion nematode Pratylenchus vulnus, extracted from apple and maple trees, were analysed. Studies of morphometric characters (population cultured on carrot disks) with MVSP-32 software (UPGMA method and euclidean similarity coefficient) and also analysis of variance showed that number of variable characters is higher among the female nematodes than the male ones. Characters were grouped into three categories (high variability; higher than 70%, medium variability; between 50% to 70% and low variability; less than 50%) according to a percentage of inter-population variance. In the female nematodes, head-vulva distance and overlapping amount indicated the least variability in the two isolates. However, Body Width and Anal Body Width were the most variability. Host preference of maple (Acer velutium and Acer cappadocicum), olive (Olea sp.), corn (Zea mayes) and soybean (Glycine max) were evaluated for these isolates. Acer velutium and Acer cappadocicum were good hosts for both isolates. In the soybean plant, Reproductive factor (Rf) was less than 1 and therefore that is not regarded as a host; although nematode penetrated in the root. In the corn and olive plants was observed no penetration of nematode in the roots, therefore these plants were considered as non host plants. The results of this research demonstrated morphometric variability and high host preference in the Iranian isolates of Pratylenchus vulnus.
  • .M. Iraqi, K. Rahnama Page 209
    The present research was carried out for comparison of xylem vessels diameter and some anatomical attributes relation with it at Ulmus minor and U. parvifolia as the important factors of host-resistance to Dutch elm disease. In this experiment, in addition to estimate of vessels diameter, indexes of percentage of vessel transactional area, percentage of vessels greater than 100 micrometer and rate of relative theoretical hydraulic conductance were calculated in the second and third year rings for these two elm species. The results showed that significant difference at probability level 1% was among the calculated indexes of these elms, so that U. minor had the less vessels but with more diameters than U. parvifolia. The percentage of vessel transactional areas and vessels greater than 100 micrometer were calculated for U. minor more than U. parvifolia. The relative theoretical hydraulic conductance index was also received significantly for U. minor higher than U. parvifolia. Totally, being of these significant differences among cited anatomical indexes for U. minor, susceptible to Dutch elm disease, and U. parvifolia, resistant to Dutch elm disease, could be affected to indicate agent or agents of host-resistance with respect to Dutch elm disease, that were discussed in this paper.
  • M.A. Aghajani, N. Safaie, A. Alizadeh Page 217
    Sclerotinia stem rot (SSR), caused by Sclerotinia sclerotiorum, is one of the most damaging diseases of canola in many areas of the world, including Iran. The relationship between disease incidence (I) and severity (S) is an epidemiologically significant concept, because incidence is quicker and easier to measure than severity. It is generally perceived that measures of incidence are often more accurate, precise, and reproducible than measures of severity, but severity is often considered a more important and useful measure of disease intensity than incidence for certain objectives. The I-S relationship of SSR of canola was studied in Golestan province, northern Iran. Statistical analyses were performed on three factors: fields, location/year combinations, and all data collected for the final model. For the first factor, allometric (ln transformation of I and S) model had the best fit, but in the second factor, the slope of linear and ln models at the Gonbad location was significantly different from three other locations (Gorgan, Ali Abad, and Kalaleh). Final models were evaluated based on R2, SEEy and residual plots of regression analysis of raw and back-transformed data. Based on these criteria, final models were of allometric family, both in Gonbad (S = (0.526) I (1.2)) and three other locations (S=(0.82) I (1.073)).
  • R. Tabatabaekoloor, R. Alimardani Page 226
    Cone penetrometers are devices to determine the soil penetration resistance at different depths and the results can be used in many varied applications such as construction, military and agriculture. In this research, cone index– depth measurements of a developed tractor mounted and a hand push (model SP1000) cone penetrometers were compared and evaluated. In both systems, a cantilever beam transducer and a photocell sensor were used to measure the soil resistance and depth, respectively. The penetration tests were conducted on two type soils at two plots. On each plot, 10 points were randomly selected and both systems were tested. The hand push penetrometer data were collected in a digital memory and was given to a computer. However, the results of tractor mounted cone penetrometer were recorded by an x-t recorder. The results of experiments indicated that coefficient of correlation for plowed and stubbly soils were R2 = 0.97 and R2 = 0.96, respectively. Based on t-test results, there was no significant difference between cone indexes for both systems at 5% level of confidence. Therefore, with respect to advantages of tractor mounted cone penetrometer, it is suggested to use in soil strength researches.
  • M.H. Abbaspour Fard, B. Emadi, M. Khojastehpour Page 233
    Particle discharge from a flat bottom hopper has been performed employing a Discrete Element Model with Multi-sphere particles. A flat bottom hopper of 100cm width has been prepared using 3-dimensional particles in a vertical layer. Particulate assemblies comprising 5000 particles of equal volume but different aspect ratios ranging from 1 to 4 have been created using some non-overlapping spheres in order to investigate the effect of particle shape on bed structure and flow characteristics of particles. The particles all generated and deposited in an upper section with almost the same hight and flow started by removing the orifice. The results showed a distribution of solid fraction within each bed, with the closest distribution to the normal distribution for the beds of elongated particles. The localised densely packed areas have been separated by voids caused by bridging of particles in the beds. Simulation results on silo discharge showed that the behaviour of beds of spherical particles was quite different from that of non-spherical particles. Spherical particles moved individually during flow and rolled over each other, resulting in a lower resistance to shear with a fluid-like flow, whereas elongated particles exhibited a stronger shear due to interlocking between particles, resulting in a flow, like a breaking continuum. This unique behaviour of spherical particles caused a higher flow rate than non-spherical particles. The formation of arching has been also simulated by the DE model. A qualitative correlation between the frequency of arching and aspect ratio has been recognised. More arching occurred as the aspect ratio of particles increased. Due to this behaviour of non spherical particles their observed flow rate was less than that of spherical particles. It can therefore be concluded that the results obtained from the DEM models with spherical particles cannot be generalised to real material comprising non-spherical particles.
  • K. Naseri, Gh. Heshmati, A. Salman Mahini, R. Torkington Page 243
    Vegetation dynamic concepts and models play an important role in the new paradigms of the rangeland science, but historically, their development have been remained abstracted and theoretical. Rangeland health concepts and methods provide a relatively suitable analytical and practical framework for applying these theories in the field. To make succession investigation feasible, we have used the chronosequence succession's concept to change time dimension into spatial dimension. Then, the Rangeland Health Assessment (RHA) protocol was applied to rank sites for their health as compared to those of the references area. After grouping sites based on their similarity in health rank and using ecological threshold, the catalogues of state, transition and threshold model of the study sites were provided. Then states, transitions and thresholds were interpreted. It was recognized that grazing intensity is the most important factor in health decline of sites and transition between states.
  • A. Rostami, H. Heidari Page 274
    The present study aims at introducing and recognizing the forest types and their overall evaluation in Daalaab region, Ilam province. In order to recognize forest types in this region, first, the existent types upon map were specified based on physiognomic observations in nature, Then 60 plot (1000m2 for each) were specified by using methods of height gradient inventory and our given factors including Crown Cover were measured within them. The separation of types boundary was done based on Crown Cover percent of dominant species within plots and finally three types named Quercus brantii, mixed type (Quercus brantii–Pistacia atlantica-Acer cinerascens), and Daphne mucronata- Amygdalus orientalis types were recognized in the region. It is important to note that the change of forest types in relation with the changes of elevation from sea level, gradient, and somewhat direction is significant; so as we see, Quercus brantii type is prevailed in elevation ranges from 1300 to 1600 meter from the sea level and as the gradient and the elevation from the sea level increases, tree and shrub types prevail. The mixed type is found in elevations range from 1600 to 2000 meter from the sea level and in higher heights, more than 2000 meter, the Type of Daphne mucronata-Amygdalus orientalis is formed in which one can see diffused monotrees of Acer cineracens.
  • M. Madhoushi, R. Izadi, T. Tabarsa, A. Khazaeian Page 278
    This research aims to introduce a computer software, called FANOOS V1, for optimizing the production lines of wooden furniture in a typical factory. At the first, the necessary information was collected and classified through observation, study and experience. Then, the relevant algorithm was prepared by employing the language programming, design software as well as database software. Finally, the interrelations among the sections of the algorithm were defined. The prepared software contains the main process lines and their subsections. Also, it has capability to guide the production process in different sections. Furthermore, the existence of software in the production lines may lead to reduction of the production time in amount of 30 to 50 percent compared to the traditional methods.
  • L. Esmaeili, R. Ahmadi, N. Peykaran, A. Goroghi Page 281
    Urmia Lake is one of the largest habitats of artemia which is located at Northwest of Iran. The larvae of artemia contain different fatty acids as well as EPA &DHA which are essential for feeding of fishes and crustacean larvae. These fatty acids are useful against disease and pigments production. The aim of present study was to investigate the quantitive variation of fatty acids of decapsulated cysts artemia in Urmia Lake which stored for nine months after production. For this study some low- hatching Artemia urmiana cysts were selected, purified, then decapsulated by chemical materials. They packed in cans after drying. These cysts stored at +4 to +10 ºC for nine months and their fatty acid profiles were analyzed during five intervals. Analysis of data showed significant outcome (P≤0.05) for C18:1n9, C20:0 and C20:5n3 (EPA) and non-significant for the rest of fatty acids (P>0.05).