فهرست مطالب

پژوهشنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خزر - پیاپی 4 (زمستان 1382)

پژوهشنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خزر
پیاپی 4 (زمستان 1382)

  • 100 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/02/12
  • تعداد عناوین: 9
|
  • ن.ع.باقری، ن.ع.باباییان جلودار، س.ک. کاظمی تبار، ا. حسن نتاج صفحات 1-10
    قندها درشرکت بساک بعنوان ماده تغذیه ای و عامل اسمزی در تشکیل کال و باززایی گیاه سبز موثر می باشد. در این ارتباط، آزمایشی جهت بررسی تاثیر نوع قند بر کالزایی و باززایی پنچ رقم برنج (رشتی، محمدی چپر سر، قصر الدشتی، 28 ir و آمل 3) از طریق کشت بساک در سال 1380، اجرا گردید. در این آزمایش جهت کالزایی ارقام از محیط کشت n6، با سه ترکیب قندی (4 درصد مالتوز، 4 درصد ساکرز و 4 درصد مالتوز + ساکارز) همراه با 2 میلی گرم در لیتر تو فور دی و جهت باززایی ارقام مورد آزمایش، از محیط کشت تغییر یافته ms (ms 5) با سه ترکیب قندی فوق و همراه با یک میلی گرم در لیتر نفتالین استیک اسید و یک میلی گرم در لیتر کینیتین مورد استفاده قرار گرفت.
    کلیدواژگان: کالزایی، باززایی، کشت بساک، برنج و قند
  • م.باقری، ه. سیاح زاده، ح. حافظیان، ا. نجاتی جوارمی، م. طالبی صفحات 11-17
    جهت تعیین ضرایب اقتصادی صفات گوسفند لری بختیاری شامل تعداد بره متولد شده به ازای هر میش، نرخ ماندگاری بره ها از تولد تا 6 ماهگی، وزن بره ها پس از شیر گیری (بدون دنبه)، وزن دنبه در بره ها بعد از شیر گیری، میانگین افزایش روزانه وزن زنده بدون دنبه از شیرگیری تا 6 ماهگی، میانگین افزایش روزانه وزن دنبه از شیر گیری تا 6 ماهگی، وزن زنده بدون دنبه میش ها، وزن دنبه میش ها، وزن پشم ناشور سالیانه میش ها، یک تابع سود برای گله ای با 100 راس میش مولد و 10 راس قوچ، طراحی شد.
    کلیدواژگان: گوسفند، اصلاح نژاد، ضرایب اقتصادی
  • ح.صادقی صفحات 18-25
    گل دهی پاییزه و خارج از فصل پرتقال تامسون ناول (citrus sinensis var. tamson navel) که در دو دهه اخیر در مازندران سطح زیر کشت زیادی داشته است، موجب تولید میوه های خارج از فصلی می شود که ارزش اقتصادی چندانی نداشته و باعث کاهش عملکرد محصول در سال بعد می شود. به منظور بررسی اثر میزان آبیاری تابستانی در وقوع این پدیده با استفاده از طرح کرتهای خردشده در قالب بلوکهای کامل تصادفی در سالهای 1380 و 1381 این تحقیق انجام شد. نتایج این آزمون نشان داد که میزان آبیاری تابستانه در ظهور تعدادگل، شاخه های نورسته و شاخه های نورسته گل دار خارج از فصل پاییزی تاثیر دارد و تعداد انها در جهت های مختلف درخت نیز متفاوت است.
    کلیدواژگان: گل دهی، شاخه نورسته گل دار، پرتقال تامسون ناول، مرکبات، آبیاری
  • ق.حیدری، ص. خلیلیان، ح. ارزانی صفحات 27-36
    مسائل اقتصادی اجتماعی جنگل های شمال همراه با روند روز افزون تخریب آن باعث گردید تا کارشناسان، جنگل نشینان و دامداران را به عنوان عامل اصلی تخریب معرفی نمایند و با تهیه و تدوین طرح های تجمیع خانوارهای پراکنده، ساماندهی دام و ایجاد تعاونی های جنگل نشین، سعی در بهبود وضعیت موجود نمایند. در اجرای طرح های فوق مجریان، همواره با نوعی بی میلی و عدم مشارکت از طرف جامعه جنگل نشینان مواجه می گردند، که ناشی از اختلاف نظر آنها با جامعه کارشناسان در ارتباط با تخریب جنگل می باشد.
    کلیدواژگان: تجمیع جنگل نشینان، ساماندهی خروج دام، جنگل، تخریب جنگل، مشارکت روستائیان، مشکلات اقتصادی اجتماعی
  • ح. مصطفی لو، س. خ. میرنیا، ع. حشمت پور صفحات 37-47
    افزایش تعداد دام در مراتع و بهره برداری غیر اصولی و خارج از ظرفیت چرایی، باعث کاهش پوشش گیاهی، فشردگی خاک سطحی و تقلیل سرعت نفوذ آب در خاک، افزایش جریانات سطحی و رواناب گردیده است. در این پژوهش به منظور بررسی اثرات شدت چرا روی نفوذ پذیری و تولید رواناب، بخشی از جنوب شرقی پارک ملی گلستان در محدوده دشت میرزا بایلو و چشمه خان بعنوان منطقه مرجع، مراتع اطراف قره خود بعنوان منطقه کلید و مراتع اطراف روستای قره خود بعنوان منطقه بحرانی انتخاب گردید.
    کلیدواژگان: پوشش گیاهی، شدت چرا، نفوذ، رواناب، مراتع و پارک ملی گلستان
  • ق.آشتیانی مقدم، م.ض. احمدی، م.خلقی، ن. صفاییان صفحات 48-58
    محدودیت منابع آبی و بهره برداری بیش از حد مجاز، یکی از مشکلات عمده آبهای زیرزمینی به شمار می رود. در سفره های ساحلی با برداشت بی رویه، خطر پیشروی آب شور به داخل سفره وجود دارد. این تحقیق به منظور ارائه مدلی جهت تغذیه آب زیرزمینی در سفره ساحلی دشت ناز واقع بین رودخانه تجن و نکا انجام شده است. در این تحقیق به منظور تهیه مدل دشت ناز از نرم افزار modflow استفاده شده است. در ابتدا خطوط جداسازی آب شور و شیرین سفره تعیین و سپس مکان هایی چهت تغذیه مصنوعی مشخص شد.
    کلیدواژگان: منابع آب، مدل ریاضی، رودخانه نکا، تغذیه مصنوعی، دشت ناز
  • ع. جوکار سرهنگی صفحات 59-75
    تشخیص نقاط مناسب برای برنامه های عمرانی و توسعه اجتماعی اقتصادی و همچنین کاهش خطرات محیطی، تنها با شناخت ویژگی ها و فرآیندهای ژئومرفولوژی یک منطقه امکان پذیر است. با نادیده انگاشتن این مطالعات و دخالت و بهره برداری بی رویه انسانی از توان های طبیعی، تعادل محیط دچار اختلال گشته و خطرات بزرگی همچون جریان سیل، ریزش، لغزش زمین، حمل مواد و بجا گذاری مواد تخریبی فراوان و به طور کلی از بین رفتن منابع طبیعی عارض می شود. به منظور بررسی سیستم های شکل زایی فعال در دامنه های شمالی البرز مرکزی، با استفاده از عکس های هوایی و بررسی های میدانی، آثار شواهد سیستم های موجود در منطقه شناسایی شد.
    کلیدواژگان: سیستم های شکل زایی فعال، ژئومرفولوژی، دامنه های شمالی البرز مرکزی
  • ش. خانقلی، ع. طلایی، م. مصطفوی صفحات 76-87
    در این تحقیق افزونش با قلمه های چوب نرم، چوب سخت و خواباندن مورد بررسی قرار گرفت. قلمه ها با iba و با غلظتهای 0، 1000، 2000، 3000 میلی گرم در لیتر تیمار شدند، در روش خواباندن، شاخه های یکساله که خمش پذیر بودند به صورت افقی روی بستر افکنده شدند. آزمایش در قالب بلوکه های کامل تصادفی با چهار تکرار اجرا شد. بررسی صفات در قلمه ها بر اساس درصد ریشه زایی تعداد و طول ریشه های درجه یک و دو و طول ریشه دار شده و در روش خواباندن بر اساس درصد نهالهای ریشه دار شده، تعداد ریشه و طول نهال های ریشه دار شده صورت گرفت.
    کلیدواژگان: پایه های گیلاس، iba، قلمه، تکثیر رویشی، خواباندن، پایه کلت