فهرست مطالب

پژوهش نفت - پیاپی 50 (پاییز و زمستان 1383)

مجله پژوهش نفت
پیاپی 50 (پاییز و زمستان 1383)

  • 70 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/02/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا جعفری نصر، مهدی مجیدی گیوی صفحه 1
    در این مقاله تاثیر رسوب نفت خام در جداره لوله و روی عملکرد مبدل های حرارتی مورد بررسی قرار می گیرد که در آن نتایج آزمایشگاهی نفت خام سبک استرالیا در محدوده دمای سطح ثابت C -260-180 و در محدوده سرعت 0.4 0.25 m/s به کار رفته است. با استفاده از این نتایج ابتدا مقدار ضریب کلی انتقال حرارت در حالت رسوبی به دست آمده و سپس مقدار ضخامت رسوب نفت خام تعیین شده است. معادله توزیع دما برای نمونه در لوله مبدل های حرارتی نیز به دست آمده و با اعمال شرایط مرزی در این معادله با استفاده از روش های عددی، توزیع دما در طول لوله در حالت بدون سرب و حالت رسوبی، همچنین تاثیر رسوب روی دمای خروجی بررسی شده و در نهایت تاثیر رسوب روی مقدار افت فشار مورد بررسی قرار گرفته است.
  • داریوش فرخانی، نادر غلامی صفحه 11
    اسیدهای چرب اتوکسیله یا استرهای مشتق از اسیدهای چرب و پلی اتیلن گلیکول، بسته به نوع گلیکول و ویژگی های فعالیت سطحی در طیف گسترده ای قابل ساخت و تولید بوده و دارای کاربرد می باشند که تحت عناوین فرموله شده تجاری شناخته شده اند. اسیدهای چرب به کارگرفته شده در ساخت این ترکیبات فعال سطحی غیر یونی، اسیدهای چرب به دست آمده از هیدرولیز چربی ها و روغنها بوده و فرآورده نهایی مخرب محیط زیست نمی باشد. در این پژوهش، به کارگیری اسید های چرب اتوکسیله (سنتر آزمایشگاهی تولیدی) در تهیه بسته امولسیفایر پایه روغنی با کاربرد مختلف مد نظر است.
  • سید حسین میرحسینی، علیرضا سلمان مهاجر، یگانه محمدی ایروانی صفحه 18
    سالانه مقادیر زیادی بتون های عایق حرارت به صورت وارداتی در صنایع مختلف کشور مورد استفاده قرار می گیرد که ارزبری قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد. عمده ی این نوع عایق ها هنگام نصب و راه اندازی کارخانجات و همراه تجهیزات اولیه وارد کشور می شود. حتی پس از شروع به کار کارخانجات نیز هنگامی که جداره عایق به تعویض یا تعمیر نیاز دارد با توجه به خرید اولیه از خارج، مواد لازم از منابع خارجی تامین می شوند. در تحقیق حاضر دو نمونه بتون عایق بر پایه پرلیت و ورمیکولیت که در داخل کشور طراحی شده است با خواص برخی از بتون های عایق وارداتی پر مصرف مقایسه شده است.
  • عبدالرضا شهریور، علیرضا عبدالملکی صفحه 24
    برای تولید هوای فشرده در پالایشگاه ها عموما از کمپرسورهای نوع Screw استفاده می شود. با توجه به مشکلات و از کارافتادگی های متعدد رخ داده برای این کمپرسورها و قیمت بسیار زیاد آنها، در این تحقیق علل از کارافتادگی یکی از این کمپرسورها، مورد بررسی قرار گرفت. در این رویداد، روتور ماده کمپرسور، پس از مدت حدود 603 ساعت سرویس دهی دچار شکست شد. این روتورها برای بررسی علت اصلی شکستگی مورد مطالعات متالورژیکی قرار گرفت و مشخص شد که پدیده ای که باعث بروز شکست شده است.
  • ترانه جعفری بهبهانی صفحه 37
    قوانین زیست محیطی و بحران انرژی در سالهای دهه 1970، کشورهای تولید کننده فرآورده های نفتی را به بهبود کیفیت باقیمانده های سنگین پالایشگاهی ملزم ساخت. ایران نیز با توجه به حجم زیاد باقیمانده های سنگین، واحدهای بهبود کیفیت این فرآورده ها را توسعه داد. از فرایندهای رایج بهبود کیفیت، فرایندهای کاتالیستی هستند اما به دلیل وجود آسفالتین، فزات سنگین، گوگرد و نیتروژن، لازم است که میزان این ترکیبات به حد قابل قبولی کاهش یابد. یکی از فرایندهای حذف آسفالتین، فرایند استخراج با حلال های مایع است.
  • محسن پاک نژاد، محسن پوریایی صفحه 45
    در صنعت نفت، نشتی که در خطوط لوله انتقال سیالات دیده می شود، در حالت پایدار با ارایه فرضیاتی به راحتی شبیه سازی می گردد. در حالت پایدار هر نوع افت فشاری در خط لوله می تواند دلیل بر وجود نشتی باشد. از آنجا که عملیات داخل خط لوله، معمولا در حالت ناپایدار می باشد، در این تحقیق نیز جریان در خط لوله ناپایدار فرض شده که جریان پایدار حالت خاصی از آن می باشد. برای حل معادلات حاکم با روش مشخصه ها ابتدا دو الگوریتم کاشی و Time - marchine بررسی می شود و به علت تقویت نویس ها و ایجاد خطا در تشخیص نشتی در الگوریتم کاشی از روشی مشابه الگوریتم Time - marchine استفاده می گردد.
  • بابک مهردل، مهرداد منطقیان، شهرزاد باقری فام صفحه 59
    تفاوت عمده آن دسته از روانکارهایی که از برش نفتی (Petroleum fraction) حاصل می شوند با محصولات کارخانجات پالایش دوم، در کیفیت رنگ این محصولات می باشد که می توان آنرا از جمله مشکلات بارز این فرآورده ها به شمار آورد. در این مقاله تغییرات قابل اجرا بر روی خط تولید کارخانجات پالایش روغن های کارکرده و به منظور بهبود کیفیت رنگ محصولات نهایی مورد بررسی قرار گرفته است. روشی که در صنعت پالایش روغن های کارکرده به کار گرفته می شود، روش Acid Wash و خنثی سازی آن و در نهایت عمل روشن سازی رنگ محصول توسط ترکیبات جاذب سطحی همچون بنتونیت می باشد که بسته به کیفیت کار صورت گرفته در هر بخش، رنگ محصولات این کارخانجات طبق اندازه گیری LOVIBOND از 2 تا 4.5 متغیر می باشد.