فهرست مطالب

مددکاری اجتماعی - سال یکم شماره 18 (تابستان و پاییز 1383)

فصلنامه مددکاری اجتماعی
سال یکم شماره 18 (تابستان و پاییز 1383)

  • 128 صفحه، بهای روی جلد: 4,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/07/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • یادی از استاد
    صفحه 3
  • به بهانه انتخابات نظام پزشکی
    ایرج فاضل صفحه 6
  • عوامل زمینه ساز فرار دختران از خانه
    سیدمحمود میرزمانی، روح انگیز کادوی، محمد علی بشارت صفحه 25
    به منظور اطلاع از زمینه های مرتبط با فرار دختران از خانه 75 نفر از دختران گریزان از خانه مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی این افراد در مراکز دولتی و تحت حمایتهای دولت قرار داشتند. نتایج مصاحبه با این افراد نشان داد که: مشکلات خانوادگی از جمله درگیری ها و تنشهای موجود در خانواده، طلاق والدین، نداشتن سرپرست یا بدسرپرستی، پر جمعیت بودن خانواده، مهاجرت از شهرستان به تهران، عدم آگاهی و بی بهره بودن از ضریب هوشی بالا باعث انتخاب فرار از خانه به عنوان راه حل مشکلات آنها بوده است.
    کلیدواژگان: فرار، عوامل زمینه ساز فرار از خانه
  • مداخله کار درمانی در کودکان جنگ زده
    سیما نوحی، لیلا شیرزاد صفحه 33
    در این مقاله برنامه کار درمانی پیش گیرنده روی کودکان جنگ زده کشور کوزوو آزمایش می شود که موضوع برنامه، تسهیل سازی تخلیه احساسات ناشی از تروما برای جلوگیری از افزایش مشکلات روانی شناختی آینده کودکان بوده است و به همین علت کودکان مهاجر جنگ زده به منطقه مخصوص کودکان ارجاع داده شدند تا سرویس کاردرمانی برای آنها انجام شود و این پتانسیل مداخله کار درمانی را در حوزه ثابت می کند. با بالاگرفتن درگیری های اجتماعی و سیاسی ناشی از جنگ ملتها رشد مهمی در تصور لزوم کار درمانی و نیاز به شغل در مقابل بیکاری و تبعیض شغلی ایجاد می شود.
    کلیدواژگان: کار درمانی در کودکان، سلامت ذهنی، مراقبت از سلامت بصورت پیشگیری
  • استفاده از دانش روان شناسی اجتماعی در درمان (گام اساسی در جهت توانبخشی بیماران)
    احمد عبداللهی، سید جلال صدرالسادات صفحه 47
    حوزه تخصصی جدیدی که اخیرا توسعه یافته است، روان شناختی اجتماعی سلامت و بیماری، روان شناسی اجتماعی پزشکی رفتاری نام دارد. با وجود این که هنوز یک مفهوم عام برای این رشد بکار نرفته است؛ اما موضوعاتی مانند علل اجتماعی بیماری ها، توسعه راهکارهای پیشگیری از بیماری، درمان و کنترل بیماری ها و مراقبت بهداشتی، از یک دیدگاه روانشناسی اجتماعی نشات گرفته اند. در این مقاله، تاثیرات روانشناسی اجتماعی بر سلامت مورد بررسی قرار گرفته، در این مورد بحث می شود که افراد چگونه می توانند از خود و دیگران مراقبت کنند.
    کلیدواژگان: روان شناسی اجتماعی، سلامت، بیماری، خود آگاهی، همکاری، رضایت (بیمار)، ارتقاء سلامت، رابطه بیمار پزشک
  • مواد مخدر و شبکه قاچاق بین المللی چالش ها و تهدیدها علیه امنیت ملی
    معصومه معارف وند صفحه 67
  • مقایسه میزان پرخاشگری نوجوانان معلول جسمی حرکتی با نوجوانان عادی
    عباس داورمنش، منصوره خلجی صفحه 78
    این پژوهش یک تحقیق توصیفی تحلیلی است، که رابطه میان میزان پرخاشگری نوجوانان مبتلا به معلولیت جسمی حرکتی با نوجوانان مشابه عادی ر امورد مطالعه قرار می دهد. دو فرضیه کاربردی در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت: اولا بین میزان پرخاشگری نوجوانان معلول جسمی حرکتی و افراد عادی همسن تفاوت وجود دارد. دوما بین میزان پرخاشگری معلول جسمی حرکتی و شدت معلولیت تفاوت وجود دارد در انجام این پژوهش 50 نفر از معلولین نوجوان دختر و پسر و 50 نفر از نوجوانان عادی دختر و پسر شرکت کردند.
  • مقایسه اختلالات روانی دانش آموزان شبانه روزی با روزانه در دبیرستان های نمونه دولتی شهر کرمان
    سیدهادی معتمدی، مهندس یدالله نیکیان، علیرضا دهستانی صفحه 83
    طبق آمار سازمان جهانی بهداشت حداقل 52 میلیون نفر از مردم جهان به بیماری های شدید روانی، 150 میلیون نفر به اختلالات خفیف روانی، 120 میلیون نفر به عقب ماندگی ذهنی، 50 میلیون نفر به صرع و 30 میلیون نفر به دمانس مبتلا می باشند. هدف از این پژوهش بررسی اپیدمیولوژیک اختلالات روانی در دانش آموزان شبانه روزی در مقایسه با دانش آموزان روزانه دبیرستانهای نمونه دولتی شهر کرمان بود. این مطالعه به صورت سرشماری در مورد کلیه دانش آموزان مذکور و با پرسشنامه استاندارد شده SCL - 09 - R انجام شد.
    کلیدواژگان: اختلالات روانی، دانش آموزان، کرمان، روزانه، شبانه روزی
  • مطالعه سبک های یادگیری و رابطه بین سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی و جنسیت در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر زنجان
    حسن شمس اسفندآباد، سوزان امامی پور، سیدجلال صدرالسادات صفحه 94
    هدف از انجام پژوهش حاضر مطالعه و مقایسه سبک های یادگیری دانش آموزان پایه های اول، دوم، سوم مقطع متوسطه و بررسی احتمال وجود رابطه بین سبک های یادگیری با عوامل پیشرفت تحصیلی و جنسیت بود. به این منظور پرسشنامه سبک های یادگیری فلدر سولومان بر روی 600 دانش آموز دختر و پسر مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهر زنجان که در سال تحصیلی 82 83 مشغول به تحصیل بودند اجرا شد و نتایج حاصل با استفاده از برنامه آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    کلیدواژگان: سبک های یادگیری، جنسیت، پیشرفت تحصیلی
  • رفتار پرخاشگرانه در بیمار روانی نوجوان / یک دیدگاه بالینی - تحولی
    کریستوفر رکلیتس، گیل نوآم ترجمه: حامد برماس صفحه 102
    این مطالعه رابطه بین رشد خود 4 و دفاع های روانی در رفتار پرخاشگرانه را در یک گروه از نوجوانان روانی بستری یافته آزمایش نموده است. آزمودنی ها 245 نوجوان در سنین 16 12 سالگی بوده که به علت رفتارهای پرخاشگرانه، رویدادهای حمله ورانه، رشد خود و دفاعها پذیرفته شده بودند. نتایج بدست آمده نشان می دهد: کشف شد که رفتار پرخاشگرانه قطع نظر از سن، جنسیت یا هوش با رشد خود ارتباط منفی دارد سبک های دفاعی به عنوان منبنع تعارض خارج از فرد با سطوح بالایی از رفتارهای پرخاشگرانه خود گزارش شده رابطه داشت.
    کلیدواژگان: رشد خو، نوجوانان، پرخاشگری، مکانیسم دفاعی
  • واژگان برنامه ریزی
    حاج علی یوسفی صفحه 103